*TheTammikuu2008*

Afu näytti kirjottelevan tuolla helmikuun puolella, kuten jokunen muukin meistä tammikuisita. Minäkin loikkasin myös sinne, kun täällä on niin hiljasta ja siellä tekstiä näyttää tulevan useampi sivu päivässä. Hyvin samanlaisia tuntemuksia sielläkin näyttää olevan ilmassa, eli moni toivoo jo mahasta eroon pääsevänsä. Ja helmikuulle nämä meidän vauvat nyt näyttäisivät menevänkin (n. 10h 20 min aikaa syntyä tammikuussa!). Hyvin lämpimästi meidät on otettu tuolle toiselle palstalle vastaan.
 
Oon käynyt tuolla helmikuisissa lukemassa ja kirjoittelemassa. Siellä kun tuota tekstiä näyttää tulevan päivittäin sivukaupalla :whistle:

Eipä tää olo ole tästä mihinkään muuttunut :| . Posti toi hetki sitten kirjeen äippäpolille, joka on vasta maanantaina. Silloin jo rv 42+0. Ja kutsussa luki, että "varatkaa käyntiä varten aikaa noin 2 tuntia" ja että varattu aika on tutkimuksiin!. Siis mähän en lähde sieltä pois, ennen kuin asialle on jotain oikeasti tehty! Tällä hetkellä ei ole toivoakaan, että voisin lähteä sieltä kotiin vain odottelemaan, että josko jotain tapahtuisi :kieh: . Oishan se kiva, että lähtis itsestään synnytys käyntiin, mutta mun raja on alkanut pikku hiljaa tulemaan vastaan. Tällä hetkellä pelottaa, että kaikki ei ole ihan hyvin (lapsivettä vähentynyt, istukka alkanut lopettamaan toimintaansa, omat rytmihäiriöt ja kivut öisin) ja että synnytys ei tuu menemään normaalisti. Aikaisemmin ei synnytys ole oikeastaan pelottanut ollenkaan, on melkeinpä odottanut sitä kipua. Nytkin toivoo sitä synnytystä, mutta pelkoja on alkanut ilmaantumaan päivä päivältä enemmän :( .

Ajattelin soittaa sinne polille ja kysellä vähän enemmän mitä käynti sisältää. Taitaa olla soittoaika klo 14 asti, eli puhelin pitää ottaa nyt kouraan..

Afu ja epätoivo 41+3
 
Kiitoksia kaikille tsempeistä!
Itse en taida enää tuonne helmikuisten pinoon viitsiä siirtyä,kun huomenna kuitenkin jo se käynnistys.Jännittää ja pelottaa ihan pirusta,kun ensimmäinen kokemus käynnistyksestä oli niin kamala.
 
mirkkuli: Soitin itse sinne äippäpolille ja kyselin että mitä siellä oikein sitten tehdään. Kätilö sanoi, että lähdetään kyllä siitä että synnytys saadaan käyntiin joko samana tai sitten seuraavana päivänä. Tuli kyllä helpottuneempi olo, kun tietää että joku takaraja on nyt laitettu =) . Huomenna pääsen onneksi neuvolaan kuuntelemaan :heart: -ääniä. Tosin senkin ajan hankin itse pyytämällä ekstrakäyntiä...

Kuinka usein muilla on ollut viimeiset neuvolakäynnit ennen yliaikaiskontrollia? Kun musta tuntuu että osalla ollut noin 3 päivän välein ja mulla tasan viikon välein..

Afu ja eräpäivän saanut mini 41+3
 
Täällä meilläpäin neuvolakäynnit 2 kertaa viikossa kun mennään la:sta yli, mut mullakin toi viikonloppu vähän siirsi sitä. Niin ja jos jokin mieltä painaa niin voi käydä vaikka joka päivä. Tosin mulla on niin tutut noi neukkatätit kun niiden kans töitä teen normaalisti. Mut muutkin kyllä on sanoneet et eivät ole neuvolassa pahaa tykänneet vaikka olis käynny piipahtamas ylimääräisiä käyntejä. Pienen paikan etuja.
 
Äiti yö: tsempit! Toivottavasti toinen kerta sujuu paremmin.

Afu: Hyvä että sulla asiat on johonkin suuntaan selvinnyt. Toivotaan nyt hartaasti, että synnytys käynnistys kuitenkin itsestään jo ennen tota yliaikaskontrollia.

Mä sain siis ens viikolle seuraavan neuvola-ajan. Jotain neukkatäti mutisi viiden päivän käyntivälistä, mutta mulle välliä tulee kuus päivää. No päivä sinne tai tänne, ei tee minulle mitään. Tuolta neuvolakäynniltä neukkatäti sit soittaa synnärille ja varaa sen yliaikaskontrolliajan, joka on viimestään rv 42+0. Toivottavasti sais sen kuitenkin hiukan aikasemmin. Toi mun selkäsärky äityy koko ajan pahemmaks ja kohta en pääse enää ollenkaan kävelemään. Muutenkin olo on taas tosi kurja ja itkunen.

 
shakki: noi sun tuntemukset on niin kuin mun suusta. Tosin selkäsärky on mulla issiasvaivaa, joka vihloo oikeassa pakarassa (aivan kuin puukko viillettäis ja sähköiskun sais) :| . Ja joka päivä on kyllä nyt tullut itku jostain :snotty: .

Äiti-yö: huomenna alkaa sulla asiat viimeistään etenmään :) . Toivottavasti kaikki menee hyvin ja illalla on jo oma pieni (voiko nää olla enää pieniä?? :whistle: ) nyytti sylissä!

Nyt vielä lukemaan helmikuisten juttuja...

Afu ja eräpäivän saanut mini 41+3
 
Ei tuonut yö tulleessaan mitään uutta :| . Tunnin päästä neuvolaan kuuntelemaan vauvan :heart: -ääniä. Eli täällä vielä ollaan, eikä mihinkään ilmeisesti lähdetä omin voimin! Luin eilen horoskooppini ja siellä sanottiin näin "..Älä jarruttele vaan päästä sisälläsi innokkaana odottava lapsi kokemaan jotain sellaista, joka saa sinutkin hymyilemään.". Siis me revettiin miehen ja isäni kanssa ihan täysin :LOL: :LOL: . Ja ihan tavallisesta mainoslehdestä oli kyse, ei mistään vauvahoroskoopista ;)

Mä taidan nyt sitten virallisesti olla the kärvistelijä, kun äiti-yö pääsi tänään käynnitykseen. Melko kyseenalainen kunniapaikka tosin :kieh:

Afu ja itsepäinen mini 41+4
 
Vielä minä täällä olen yhtenä kappaleena |O ja varmaan olenkin siihen 11. päivään asti. Tuskin tämä täältä tulee ennen kuin pakolla :LOL: Ei vaan ole nyt tullut kirjoteltua tänne usein...ja tympäseekin jo tämä olotila. Yöt on pitkiä, kun ei saa kunnolla nukuttua ja joka päivä sit odottaa, että jokohan tänään tapahtuisi jotain...
Mutta onneksi sain tuon ajan jo synnärille niin on edes joku päivä tiedossa milloin tämä odotus loppuu :)

Kurppa ja pikkuveikka 40+4
 
.. ja noooooooothing täällä tapahtunut. Yöt nukun kuin enkeli. Tossa aamulla tuli jo huoli, kun yleensä vauva rymyää masussa heti aamupalan jälkeen, mutta nyt ei mitään. No, sitten pikkuhiljaa alkoi tulla liikkeittä. Taitaa olla kääntänyt jo selkänsä ihoani kohti niin ei tunnu kuin suuripiirteiset liikkeet (?).

Kyllä mä varmaa tulen kanssa kuokkimaan helmikuisiin, jos tää vielä pitkälle menee, mutta jotenkin toivois koko ajan että alkais tapahtuu.

Maaginen tammikuu kun meni ohi niin puhelin soi ja piippaa taukoamatta vauva uutisia. Olisi tosiaan pitäny sanoo, että helmikuun alussa syntyy silloin kun ilmoittikin raskaudestaan.

AFU:
Taidat tosiaan olla the kärvistelijö tällä hetkellä, tsemppiä. Samaten Merbau :hug:

Blanka ja Boxi 40+1
 
Saaru: Sinäkö se lisäilet nuita vauvoja tuonne eka sivun syntyneisiin? Mun kohdalla oli kaikki muu oikein paitsi että meijän neiti ei syntynyt 5.00 vaan 10.46 eli jos viittit joskus, kun ehdit, korjata sen sinne minun tietoihin. Kiitos! =)
 
Heloup!

Täällä minäkin edelleen eikä mitään merkkiä lähdöstä. Selkäkipu on edelleen sietämätön (on kans just sellasta issiastyyppistä), viime yönä sain hiukan helpotusta panadolista.

Eilen tuli huonoja uutisia, kun esikoisen kummi ilmotti, ettei pääsekään alkuviikosta meille. Kiva, kiva, kun kaiken oli suunnitellut ton kortin varaan. Eipä tuollanen 20v. neiti taida ihan tajuta, kuinka tärkeä asia tuo hänen tänne tulonsa meille olisi ollut. Etenkin kun omassa elämässä ei vielä siinnäkään mitkään perheen perustamisasiat, vaan iloinen sinkkuelämä ja juhlinta. En voi moittia, itse samassa iässä ollut samanlaiset intressit. Päähän ottaa silti, kun asia oli mun mielestä jo sovittu.

No mutta isosysteri sitten vähän piristi, kun lupautui olemaan täällä vielä koko viikonlopun, lähtevät vasta maanantaina. Jos vaan tyyppi tuolla mahassa tajuais nyt sitten syntyä. Systerin tyttö (3v.) ihan innolla odottaa, että näkis vauvan. Sille selvis jouluna, että mun vatsassa on vauva ja sen jälkeen on asia ollut kovasti mielessä. "Mahassa on poikavauva," oli tuon pikkuneidin ennustus.

Varmaan vietän nykyisin liikaa aikaa täällä palstalla, kun viime yönä silmissä vilisi nää palstan kirjotukset ja eri nimimerkit. :LOL: Muiua en tarkkaan unesta muista, mutta Afu kirjotti, että tyttövauva on syntynyt! Toivottavasti oli enneuni!!!

Taidanpa käydä lueskelemassa taas tuolla helmikuisissa - helmikuun vauvahan tästä nyt sitten tuli, kuten jo kauan sitten ounastelinkin.

S + kakkosnelonen 40+6

PS. Tänään törmäsin mammatovereihin kirjastossa. Yks sano, että yliaikasista n.90% syntyy viikko lasketun aijan jälkeen. Hmm. huomena olis viikko täynnä... Vaikka eipä ole tainnut pitää ainakaan meidän tammikuisten pinossa tuo paikkaansa.
 
shakki: mielelläni kirjoittelisin tuollaisin ilmoituksia tänne ;) . Tosin, tähän asti itsellä ollut melko varma poikaolo. Mutta eihän sitä siis varmuudella tiedä kumpi tulee. Kunhan tulis vaan :wave:

Neuvolassa kävin. :heart: -äänet hyvät. Siellä oli sijainen, mutta oli onneksi tosi mukavan oloinen. Hb noussut 120:een ilman rautaa :) (en oo syönyt enää reiluun kuukauteen rautatabuja, kun masu menee niistä niin kovalle).

Afu ja itsepäinen mini 41+4
 
Positiivista on ollut se, että jotain on saanut tehtyä pitkästä aikaa. Siis ei mitään suuria määriä kotitöitä, mutta jotain kuitenkin.

Eilen tuli käytyä saunassa, eipä tuo juuri supistuksiin vaikuttanut, mutta pikkuinen sai sen jälkeen päähänsä pitää kunnon tsembalot sen jälkeen mahassa. En ymmärrä, miten sillä tavalla pystyikin mesomaan, kun oli taas vähän alempana ja kiinnittynytkin pitäisi olla. Sohvalla maatessa maha vaan kirjaimellisesti velloi siinä vieressä, ja välillä teki oikein kipeätäkin, kun tyttö osui arkaan kohtaan kyljessä potkuillaan.

Neuvolassa käytiin siis torstaina, neukkatäti ei ollut odottanut näkevänsä meitä enää, oli odotellut soittoa, että olisi jo syntynyt :LOL:
Tämänhän piti ihan takuuvarmasti syntyä tammikuun puolella...

No, ehkäpä tämä tästä, tietää ainakin, että ensi viikon jälkeen, jos ei ole itse syntynyt, niin on sitten yliaikakontrolli. Täällä kuulemma käytäntö on, että lääkäri 12 päivää lasketun ajan jälkeen, neljäntoista päivän päästä käymään Jorvissa. Tätä ennen kuitenin neuvolaan taas maanantaina, jos viikonlopunaikana ei mitään tapahdu.

Tilli rv 40+6

 
POIKA TULI! Syntyi LOPULTA, kuudennen käynnistyskerran jälkeen, laskettuna päivänä 27.1. Painoa oli 3530g ja pituutta 50cm. Eli turhaan hätäilin pientä painoarviota. Onhan se tosin hurjan paljon pienempi kuin isotveljet (4 kg molemmat).

Tässä istuskelen rahkakääreet rinnoilla, pienellä hengähdystauolla. Olo on vähän outo. Olin kolme viikkoa sairaalassa täyshoidossa, joten sitä laiskistu ihan mahottomasti :) Onneksi mies on kotona!! Vauveli ei jaksa imeä koko rintaa kerralla tyhjäksi, joten ne on melko täynnä koko ajan. Ja KIPEÄT! Pumppasin tuossa ohimennen reilun desin maitoa!!!! Ja läheskään eivät tyhjentyneet. No onneksi on pakastin.

Synnytys siis lopulta lähti käyntiin kuudennella kerralla. Sain kolme pilleriä sinä päivänä suoraan kohdun suulle. Kahdelta sain viimesen ja viideltä alkoi tuntua vähän kovettumista ja pientä nipistelyä alavatsalla kolme minuutin välein. Kanava oli melkein kokonaan vielä jäljellä ja kahdelle sormelle auki. Seitsämältä alkoi jo vähän puhalluttaa ja edelleen kolme minuutin välein, mutta siis jo niitä oikeita supistuksia. Kanavaa reuna jäljellä melkein neljälle sormelle auki. Kätilö sanoi, että odotellaan sen reunan häviäminen niin sitten pääsen saliin. Noh, puoli kahdeksalta alkoi vuotaa verta. Ihan normaalia kuulemma, kun niin nopeasti aukesi. Aloin olla jo melkoisen kipeä. Otin kipupiikin joka ei auttanut juurikaan, puhaltamalla silti selvisi supistushuippujen yli. Naureskelin ja puhelin siinä huonetoverin kanssa. Kätilö päästi saliin, kun reunaa oli aavistus enää jäljellä. Mies oli matkalla. Salissa laitettiin käyrille ja puhkaistiin kalvot, supistukset oli SUUNNATTOMIA, veti kouristuksenomaisesti kippuraan ja tulivat minuutin välein. Mies painoi nyrkeillä selkää, joka auttoi supistuskipuihin, ilokaasu maistui niin pahalle etten voinut sitä hengitellä. Kymmenen minuutin käyrällä makaamisen jälkeen (olisi pitänyt odottaa puolisen tuntia, ennenkuin olisi saanut spinaalipuudutuksen) alkoi ponnistuttamaan ja kätilö kiiruhti paikalle. Neljän minuutin ponnistuksen jälkeen poika ryöpsähti hyökyaallon kanssa ulos!! Vettä olisi ollut tarpeeksi surffilaudallekin!

Kauhistelin ensin sitä etten saanut puudutusta, mutta kokemus oli pelkästään positiivinen. Tulipahan luomusynnytyskin nyt kokeiltua :) Eikä se ollut ollenkaan niin hirveän kivuliasta kuin olin aikaisemmin ajatellut. Ei tarvinnut edes huutaa/kiroilla! Tikkejä tuli kolme ja toipunut olen hienosti!

johnu ja allu 5 pvä
 

Yhteistyössä