TET-harjoittelijan äiti veti herneen nenään

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Näinhän se useasti on, ikävä kyllä... Ja joka kevät iltapäivälehtien kansissa komeilee nuoria sinä keväänä ylioppilaiksi kirjoittaneita julkimoita ruusut hampaissa. Otsikkona tyyliin "Edessä loistava tulevaisuus!" :p Näin pienillä mutta merkittävillä jutuilla näitä mielikuvia ja asenteita ylläpidetään...
Ja joka vuosihan julkaistaan kaikkien lakin saavien nimet...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Muuten puuttumatta..mutta ylioppilaita juhlitaan suurin menoin ja ammattikoulusta valmistuneita ei ollenkaan...tyhmää :attn:
Kyllä meidän perheessä on pidetty valmistujaisjuhlat myös ammattiin valmistuville.
Sama täällä, kyllä perhe- ja kaveripiirissä on juhlittu ihan kaikkia valmistumisia.

Minusta lukiosta on hyötyä etenkin silloin kun sinne menijä on motivoitunut! Itse en lukioon mennyt, vaikka ei ollut hajuakaan siitä miksi haluan isona. Menin sitten kauppikseen, jossa eka vuosi meni ihan ok, toisena vuonna tuli sitten lintsailtua ihan urakalla ja koulu jäi kesken. Mutta tiedän sen, että lukio ei olisi ollut minulle oikea paikka, ei missään nimessä. Epäonnistuneen kauppiksen jälkeen pääsin vuodeksi töihin ja löysin oman alani (jonka kuulemma lähisukulaiseni olivat jo tienneet :) ), hain kouluun, pääsin ja valmistuin hyvin paperein.

Nyt olen pikkuisen ylpeä kun meidän lähisukuun on (toivottavasti) tulossa ensimmäinen ylioppilas. Siskonpoika odottelee tuloksia, hyväksyttyinä lähti, joten siinä mielessä ihan lupaavaa. Toisaalta tämä sitten vähän romuttaa käsityksiäni lukiosta, olen aina ajatellut että se on haastava paikka ja täytyy lukea, lukea ja lukea saadakseen kirjoitukset läpi. Jos nyt siskonpojasta tulee ylioppilas, tulee hänestä kolmen ällän yo: lukematta läpi lukion.

Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:
Minusta lukiosta on hyötyä etenkin silloin kun sinne menijä on motivoitunut! Itse en lukioon mennyt, vaikka ei ollut hajuakaan siitä miksi haluan isona. Menin sitten kauppikseen, jossa eka vuosi meni ihan ok, toisena vuonna tuli sitten lintsailtua ihan urakalla ja koulu jäi kesken. Mutta tiedän sen, että lukio ei olisi ollut minulle oikea paikka, ei missään nimessä. Epäonnistuneen kauppiksen jälkeen pääsin vuodeksi töihin ja löysin oman alani (jonka kuulemma lähisukulaiseni olivat jo tienneet :) ), hain kouluun, pääsin ja valmistuin hyvin paperein.

Nyt olen pikkuisen ylpeä kun meidän lähisukuun on (toivottavasti) tulossa ensimmäinen ylioppilas. Siskonpoika odottelee tuloksia, hyväksyttyinä lähti, joten siinä mielessä ihan lupaavaa. Toisaalta tämä sitten vähän romuttaa käsityksiäni lukiosta, olen aina ajatellut että se on haastava paikka ja täytyy lukea, lukea ja lukea saadakseen kirjoitukset läpi. Jos nyt siskonpojasta tulee ylioppilas, tulee hänestä kolmen ällän yo: lukematta läpi lukion.
Toisilta lukio vaatii melkoisia ponnisteluita, toisille se on helppoa kuin mikä. Mä en kovin ihmeemmin pänttäillyt koskaan koska tunneilta jäi riittävän hyvin mieleen asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Jokainen, joka painostaa/on ajatellut painostaa lapsensa lukioon, voisi kohdallaan miettiä, mihin tällä pyrin? Onko tosiaankin kyseessä lapsen paras vai halu patsastella eräänä kauniina kevätpäivänä lyyra rintapielessä? Onko minulla todellakin kaikki tieto ja valveutuneisuus, jonka perusteella voin objektiivisesti tyrmätä lapsen suunnitelmat ammatillisista opinnoista ja lykkiä kohti ainoaa oikeaksi katsomaani väylää?
:flower:

jos minun lapseni olisi ihan vaan mielenkiinnosta johonkin paikkaan tutustumassa, niin odotan toki että kerrotaan mtä siihen työhön vaaditaan ja millaiset koulupohjat ym. MUTTA en minäkään kamalasti tykkäisi jos kotona olisi jo käyty lukio vai ei -keskusteluja ja olisin yrittänyt parhaani mukaan kannustaa lastani käymään lukion. Lukiosta on aina hyötyä.
toki elämässä pärjää ilman lukiotakin, mutta joku tet-ohjaaja ei ole riittävän korkea taho antamaan opinto-ohjeita noin yleisesti eli teilaamaan lukiota varsinkaan jos ei ole sitä itse käynyt. Jätetään ne asiat koululaisen vanhempien ja opon käsiin,joohan

niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyhmää tuollainen. Itse en ole käynyt lukiota missään vaiheessa ja nyt olen gradua tekemässä maisterin tutkintoa varten.
Jos mä olisin ollu lukion käymätön, olis mulla menny pidempään opiskella tieni maisteriksi. Nyt meni 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
Aivan. Miksi käydä lukio, jos voi lukea samassa ajassa itselleen ammatin? Tämä turvaa jo senkin, että halutessaan voi välillä vähän tienatakin eikä jatkuvasti koulunpenkkejä kuluttaa. Itse olen lukioon mennyt aikanani opettajien painostuksesta ja olen sitä harmitellut aina. Silloin ei ammattikoulupapereilla olisi voinut hakea tiettyihin kouluihin, joten sekin painoi hieman vaakakupissa. Nykyisin on toisin.
Ja jos se yo-lakki on niin tärkeä niin miksi vanhemmat eivät ehdota lapsilleen yhdistelmätutkinnon suorittamista. Pääsisi suku ylistämään lakkia ja lapsi saisi ammatin.

Oikeasti. En ymmärrä näitä, joille yo-tutkinto on henki ja elämä. Jos se on puhtaasti lapsen oma valinta jatkaa ikään kuin peruskoulua vielä 3 vuotta sen lakin toivossa niin ok, mutta että pakotetaan tai painostetaan eikä anneta itselle valtaa valita sitä, mitä tahtoo tulevaisuudeltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minä en varsinaisesti tykkäisi, jos lapselleni annettaisiin neuvoja tuohon sävyyn TET-paikoissa. Siis suuntaan taikka toiseen.

Mutta eikös kuitenkin työelämään tutustuminen ole paikka, jossa mietitään mihin ammattiin haluttaisiin opiskella. Jos se työpaikka tuntuu omalta, niin sieltähän kannattaa kysellä mistä koulusta kannattaa valmistua jne? Jos näin ei ole, mitä hyötyä koko TET- jaksosta on

:/

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mutta eikös kuitenkin työelämään tutustuminen ole paikka, jossa mietitään mihin ammattiin haluttaisiin opiskella. Jos se työpaikka tuntuu omalta, niin sieltähän kannattaa kysellä mistä koulusta kannattaa valmistua jne? Jos näin ei ole, mitä hyötyä koko TET- jaksosta on

Näinhän se on, tai ainakin pitäisi olla. Tarkoitin lähinnä sävyä, jota kenties (en ihan koko ketjua lukenut) ap ei ollut edes käyttänyt, kirjoittipa vain tänne. En tykkäisi, jos nuorelleni sanottaisiin mistään koulutuksesta, että sillä tai tällä ei tee paskaakaan, minusta se on koulutuksen vähättelyä, eikä se ole koskaan paikallaan. Meillä on käynyt työpaikalla vuosien varrella paljon nuoria, joille pyritään kertomaan totuudenmukaisesti asioista, joita työssä tarvitaan, sen voi tehdä ihan helposti mitään koulutusta väheksymättä tai morkkaamatta. En myöskään tunne yhtään lukionkäynyttä, joka sanoisi, ettei ole koskaan hyötynyt käymästään lukiosta =)

Korjaan heti, että mielsin väärin ap:n kirjoituksen, hän puhuikin paskasta yo-todistuksesta, mitä oikeastaan en edes ymmärrä mihin se tässä liittyy.

Tykkäisin
Tykkäisin huonoa myös! Meillä tullaan ehdottomasti kannustamaan tielle joka veisi korkeakouluopiskelujen pariin. Tämä ei silti tarkoita, etteikö lapsi saa valita toisin. Mutta koska itse olemme korkeasti koulutettuja ja saaneet nauttia hyvistä mielenkiintoisista, haastellisista ja arvostetuista töistä ja matkustella paljon, toivomme lapsillamme olevan kaikki samat mahdollisuudet. Lähipiirissä on paljon heitä, jotka ovat lusmuilleet opintojensa kanssa eivätkä sitten oikein päässeet mihinkään ja harmittelevat sitä jälkeen päin itsekin. Miehen veli kävi ammattikoulun ja senkin rimaa hipoen. No, nyt isona aikamiehenä vääntää opintoja töiden ja perhe-elämän ohella kun haluaa sittenkin saavuttaa muuta ja tarvii näiden haaveidensa totauttamiseksi juuri parempaa koulutustasoa. Ei vain silloin nuoruuden puuskassa tullu tuota asiaa mietittyä.

On helpompi kouluttautua liikaa kuin liian vähän. JOs on kouluttautunut, voi sittenkin valita tavisduunin (usein vanhat ylemmät opinnot luetaan hyväksi alemmassa tutkinnossa mikä auttaa modifioimaan omaa koulutustaan johonkin erikoistumista vaativaan, kun taas ammattikoulujen eikä vielä edes amk tutkintojen opinnoista tahdo saada juuri paljoakaan kasaan yliopistossa) mutta jos olet kouluttautunut vähän, et voi ryhtyä ihan mihin vaan hommaan. Juuri tän takia meillä kannustetaan mielummin kouluttautumaan, varsinkin siinä tilanteessa jos ollaan epävarmoja siitä mitä itse halutaan. Toisinaan uralla eteneminenkin tössää puutteelliseen koulutukseen. Lähipiirissä oon nähnyt sitäkin, että osaava tyyppi etenee firman sisällä mutta... tie tyssää loppumetreillä parhaimmille palleille kun ei olekaan riittävää koulutustaustaa loppumetreille. Vaan jollain muulla sitten on.

noista juhlista... oli muute kiva tunne,kun siskonlikkani sai lakin ja vietettiin yo-juhlia. siinä sitten samppislasien kilkkeessä muisti äitini ja toinen siskoistani,että minä valmistuin amiksesta samana päivänä kun siskonlikkani sai lakin :xmas:

sanoivat vain, ai niin,säkin sait paperit, onnea. joo reilu peli on persiistä :D

niin, mulla ja siskonlikalla on vaan 5v ikäeroa :whistle:

Näinhän se on, tai ainakin pitäisi olla. Tarkoitin lähinnä sävyä, jota kenties (en ihan koko ketjua lukenut) ap ei ollut edes käyttänyt, kirjoittipa vain tänne. En tykkäisi, jos nuorelleni sanottaisiin mistään koulutuksesta, että sillä tai tällä ei tee paskaakaan, minusta se on koulutuksen vähättelyä, eikä se ole koskaan paikallaan. Meillä on käynyt työpaikalla vuosien varrella paljon nuoria, joille pyritään kertomaan totuudenmukaisesti asioista, joita työssä tarvitaan, sen voi tehdä ihan helposti mitään koulutusta väheksymättä tai morkkaamatta. En myöskään tunne yhtään lukionkäynyttä, joka sanoisi, ettei ole koskaan hyötynyt käymästään lukiosta =)

Korjaan heti, että mielsin väärin ap:n kirjoituksen, hän puhuikin paskasta yo-todistuksesta, mitä oikeastaan en edes ymmärrä mihin se tässä liittyy.

Niin, aloituksessa mainitut olivat vain pari pätkää pitkästä keskustelusta.

Kyseisen neidon kanssa oli puhe lukiosta ja siitä, että siellä kannattaa tehdä kovasti töitä, että saa paperit joista on hakuvaiheessa hyötyä. Sanoin myös, että jos tietää mille alalle menee niin nyt kun hän on kasilla kannattaa jo kurkkia eri kouluvaihtoehtoja (siis jos uhmaa vanhempiaan ) ja mitä niihin vaaditaan, että voi esim. petrata ysillä numeroita. Samassa kerroin, että meidän alalle pääsee nopeammin peruskoulupohjalta.

Puhuttiin myös paljon muuta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
noista juhlista... oli muute kiva tunne,kun siskonlikkani sai lakin ja vietettiin yo-juhlia. siinä sitten samppislasien kilkkeessä muisti äitini ja toinen siskoistani,että minä valmistuin amiksesta samana päivänä kun siskonlikkani sai lakin :xmas:

sanoivat vain, ai niin,säkin sait paperit, onnea. joo reilu peli on persiistä :D

Olitti kuitenkin vissiin niissä siskonlikan juhlissa ettekä sun?

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:

Kyseisen neidon kanssa oli puhe lukiosta ja siitä, että siellä kannattaa tehdä kovasti töitä, että saa paperit joista on hakuvaiheessa hyötyä. Sanoin myös, että jos tietää mille alalle menee niin nyt kun hän on kasilla kannattaa jo kurkkia eri kouluvaihtoehtoja (siis jos uhmaa vanhempiaan ) ja mitä niihin vaaditaan, että voi esim. petrata ysillä numeroita. Samassa kerroin, että meidän alalle pääsee nopeammin peruskoulupohjalta.

=) Käykö teillä paljon TETtiläisiä? Onko sinusta kiva opastella heitä? Meillä kävi johonkin aikaan vähän liikaa, etenkin kun ei voi antaa tehdä oikeastaan mitään työtehtäviä,joten joskus oli ilmeisen tylsää nuorille =)

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Olitti kuitenkin vissiin niissä siskonlikan juhlissa ettekä sun?
juu oltiin. ja mielelläni olinkin, ei siinä mitään... onhan se saavutus lukea hikipäässä 3v ja kirjoittaa hyvät paperit =)

mut siis pointti oli se,ettei kukaan noteerannut sitä valmistumistani (siis ennen näitä yo-juhlia,eikä niiden jälkeen) mitenkään.

älkää nyt käsittäkö väärin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:

=) Käykö teillä paljon TETtiläisiä? Onko sinusta kiva opastella heitä? Meillä kävi johonkin aikaan vähän liikaa, etenkin kun ei voi antaa tehdä oikeastaan mitään työtehtäviä,joten joskus oli ilmeisen tylsää nuorille =)

Tämä on kymmenen vuoden aikana 4. tettiläinen. Mulla on yleensä kaikki harjoittelijat olleet alaa opiskelevia, tällä hetkelläkin on yks palkallinen harjoittelija ja toinen (palkaton) on tulossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
juu oltiin. ja mielelläni olinkin, ei siinä mitään... onhan se saavutus lukea hikipäässä 3v ja kirjoittaa hyvät paperit =)

mut siis pointti oli se,ettei kukaan noteerannut sitä valmistumistani (siis ennen näitä yo-juhlia,eikä niiden jälkeen) mitenkään.

älkää nyt käsittäkö väärin =)

Olitko itse jo omillasi silloin?

Mä meinaan valmistuin vasta, kun mulla oli jo oma perhe. Jos olisin halunnut, olisin tietty voinut itse järkätä juhlat ja olisin onnitteluja paketteineen saanut, mutta en halunnut. Siskoni taasen ylioppilaaksi luettuaan asui vielä vanhempieni kotona.

Toisaalta sekin vaikuttaa haluaako järkätä valmistujaisjuhlia on se, että kuinkapaljon itse arvostaa tutkintoaan. Jos esim aikoo jokatapauksessa jatkaa opintoja ja saada vielä toisen tutkinnon, niin ei se pieni välitutkonto tunnu juhlimisen arvoiselta.

Olitko itse jo omillasi silloin?

Mä meinaan valmistuin vasta, kun mulla oli jo oma perhe. Jos olisin halunnut, olisin tietty voinut itse järkätä juhlat ja olisin onnitteluja paketteineen saanut, mutta en halunnut. Siskoni taasen ylioppilaaksi luettuaan asui vielä vanhempieni kotona.

Toisaalta sekin vaikuttaa haluaako järkätä valmistujaisjuhlia on se, että kuinkapaljon itse arvostaa tutkintoaan. Jos esim aikoo jokatapauksessa jatkaa opintoja ja saada vielä toisen tutkinnon, niin ei se pieni välitutkonto tunnu juhlimisen arvoiselta.
juu,muutin pois kotoa 17 vuotiaana.

noh, sori kun laitoin.

Mä näen lukion vaan väylänä jatko-opintoihin. Mulle ei siitä ollu mitään hyötyä, meinasinkin lopettaa tokalla mutten keksiny vaihtoehtoa niin kävin loppuun. Ja ihan hyvät paperit sain ihan hyvästä lukiosta, vaan mitään en ole niistä hyötyny.
Omia lapsia yritän ohjata amiksen suuntaan jos vaan joku linja tuntuu omalta. Lukion voi käydä myöhemminkin jos tahtoo (tai sitten suorittaa kaksoistutkinnon ). Mä suosittelisin ammatin hankkimista ensin.

Yhteistyössä