TET-harjoittelijan äiti veti herneen nenään

Se vähän riippuu, miten ap on asian esittänyt.
Mun mielestä on kuitenkin ihan reilua kertoa, että alalle on nopeampi/helpompi tie ja mistä koulusta on eniten hyötyä jos tietylle alalle aikoo.

Ketään ei mun mielestä voi pakottaa lukioon.

Itse istuin sen 3 vuotta, en tiennyt mitä olisin halunnut ja se jotenkin "kuului asiaan" tjtn...

Kyllä kannatti. Opin juomaan kaljaa, kun se oli halvempaa kuin siideri. Jos miettii aidosti hyötyjä, niin opin kirjoittamaan vakuuttavasti asioista, joista mulla ei ole hevon humpan hajua.

Mitään, siis ihan oikeasti mitään, en ole lukion papereilla vielä tähän mennessä tehnyt, mihinkään niitä en ole tarvinnut.
Jos olisin mennyt amikseen, mulla olis nyt sentään virallisesti ammatti. Töitä tosin on aina riittänyt ja olen niihin ollut tyytyväinen, kuten nyt elämääni muutenkin, mutta mulle se oli kyllä turha keikka.

en jaksa lukee ketjuu mutta muutaman tosta alusta luin...
mun lapset saavat mennä opiskelemaan mihin itse tykkäävät,,

ja mun henkilökohtainen mielipide yo-tutkintoon on että se on ajan hukkaa,oikeesti tiedän monta tällästä tyyppiä jotka olleet koulunpenkillä moisia hakemassa ja ei kelpaa edes siivojaks kun ei ole opintoja takana,,sitten lusmuilaan ja nostellaan kaiken maailman tuet ja etuudet tai oikeestaan niitä kun ei saa koska ei ole ammattia niin sitten sossu...
miksi lukea vuosia jos tietää tulevan,ei rahaa,ei työtä,ei mitään...

kolmessa vuodessa saat ammatin ammattikoulussa ja pääset töihin ja jos et pääsikään niin saat ainakin työppärikorvauksen,,ja aikuisena opiskelu on mukavampaa ja varmasti kiinnostaa eritavalla jollei nyt ole joku ihan nörtti..

päivittäkää
Alkuperäinen kirjoittaja ylioppilas larvanto:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyhmää tuollainen. Itse en ole käynyt lukiota missään vaiheessa ja nyt olen gradua tekemässä maisterin tutkintoa varten.
Miten voi tulla maisteriksi ilman lukiota???Siis olen luullut että yliopistoon ei pääse ilman sitä...

jos on 3v ammattitutkinto pohjalla niin pääsee yliopistoon ja ammattikorkeaan..

vieras
Kyllä tuolla amk:ssa huomaa hyvin ketkä tulee lukiopohjalla ja ketkä ammattikoulun käyneenä. Korkeakoulututkinnot kun vaativat englannin osaamista. Ei sillä, voi ammattikoululaisella olla parempi kielipää ku monella muulla, mutta lukiossa vahvistuu tuo tekstin tuottaminen - se on nykypäivänä niin hemmetin tärkeää joka paikassa...

Että jos jatkokoulutuksesta haaveilee niin lukion opeista on ehkä enemmän hyötyä.

Alice
En minäkään töihin pelkillä yo-papruilla kyllä yrittänyt... ei siitä ole amiksestakaan mitään hyötyä jos rimaa hipoen käyt kurssit ja sit olet töissä tai lähdet jatko-opikelemaan heikoilla tiedoilla. Eiköhän se ole se innostus mikä ratkaisee enemmän, onko siitä tokarista mitään hyötyä, oli se sit lukiosta tai amiksesta. Minä kävin lukion, koska halusin sinne, ja koen saaneeni hyötyä siitä, vaikken varsinaisesti sitä olisi tarvinnut jatko-opiskelujeni takia, mihin sitten päädyin kun mieli muuttui, eli opiskelin lähihoitajaksi. Sieltä tuli kans hyvät paperit, koska ala kiinnoti minua ja opiskelu tuntui mielekkäälle.

Keittiönoita
Kyllä tuolla amk:ssa huomaa hyvin ketkä tulee lukiopohjalla ja ketkä ammattikoulun käyneenä. Korkeakoulututkinnot kun vaativat englannin osaamista. Ei sillä, voi ammattikoululaisella olla parempi kielipää ku monella muulla, mutta lukiossa vahvistuu tuo tekstin tuottaminen - se on nykypäivänä niin hemmetin tärkeää joka paikassa...

Että jos jatkokoulutuksesta haaveilee niin lukion opeista on ehkä enemmän hyötyä.
Tähän sen verran, että ei lukiota tarvita hyvään enkun taitoon. Kun junnu meni yläasteelle, enkun maikka kysyi, onko junnun toinen äidinkieli englanti vai ollaanko asuttu jossain enkkua puhuvassa maassa. Ei kumpaakaan, junnu ei ollut edes käynyt kotimaan rajojen ulkopuolella. Mä olen käynyt lukion, kirjoitin magnan enkussa ja jo 12 veenä toi pentu puhui sujuvampaa enkkua kuin minä. Ja mä sentään tarvitsen enkkua joka päivä työssäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tähän sen verran, että ei lukiota tarvita hyvään enkun taitoon. Kun junnu meni yläasteelle, enkun maikka kysyi, onko junnun toinen äidinkieli englanti vai ollaanko asuttu jossain enkkua puhuvassa maassa. Ei kumpaakaan, junnu ei ollut edes käynyt kotimaan rajojen ulkopuolella. Mä olen käynyt lukion, kirjoitin magnan enkussa ja jo 12 veenä toi pentu puhui sujuvampaa enkkua kuin minä. Ja mä sentään tarvitsen enkkua joka päivä työssäni.
Miten hänellä tuo kielioppi on sukeutunut? Meillä myös puhuvat hyvin ja lukevat ja kirjoittavatkin sellaista mitä nyt noissa peleissä tarvitaan, mutten ole ihan varma ainakaan pienemmän pojan kielioppitaidoista, siis siitä että ymmärtää miksi jotenkin sanotaan, vaikka osaisikin luontaisesti poimia sen oikean =)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Miten hänellä tuo kielioppi on sukeutunut? Meillä myös puhuvat hyvin ja lukevat ja kirjoittavatkin sellaista mitä nyt noissa peleissä tarvitaan, mutten ole ihan varma ainakaan pienemmän pojan kielioppitaidoista, siis siitä että ymmärtää miksi jotenkin sanotaan, vaikka osaisikin luontaisesti poimia sen oikean =)
Varsin hyvin. Ikinä ei ole enkun kokeisiin lukenut, mutta ysin ja kympin väliltä on aina ollut kokeiden arvosana. Joskus toki tulee joku kielioppi- tai kirjoitusvirhe, mutta niin tulee mullekin ihan äidinkielessänikin.

vieras

Juu, laitoinkin siks, että voi olla parempi kielipää kuin monella muulla =) Mutta juuri sellainen tekstin tuottaminen näyttää ainakin meilläpäin olevan tuskaista..

Suomessa panostetaan ihan naurettavan paljon kielioppiin kielten opiskelussa. Kun kylliksi lukee / kuulee jotain kieltä, sen sisäistää niin että ne poikkeuksetkin oppii melko hyvin. Kieliä myös ulkomailla opiskelleena voin sanoa että paljon tehokkaampi tapa oppia tuottamaan kieltä oikein on kuunnella, lukea, puhua, kuunnella, lukea, kuunnella ja lukea... Ainoastaan kielitieteilijät tarvitset syvällisemmin kieliopin ymmärtämystä, tavan käyttäjä pärjää ihan perustietämyksellä varsin pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Suomessa panostetaan ihan naurettavan paljon kielioppiin kielten opiskelussa. Kun kylliksi lukee / kuulee jotain kieltä, sen sisäistää niin että ne poikkeuksetkin oppii melko hyvin. Kieliä myös ulkomailla opiskelleena voin sanoa että paljon tehokkaampi tapa oppia tuottamaan kieltä oikein on kuunnella, lukea, puhua, kuunnella, lukea, kuunnella ja lukea... Ainoastaan kielitieteilijät tarvitset syvällisemmin kieliopin ymmärtämystä, tavan käyttäjä pärjää ihan perustietämyksellä varsin pitkälle.

Minulle kieliopin ymmärtäminen on aina ollut tärkeä asia, haluan tietää, miksi sanotaan niin tai näin, tai että osaan tuottaa oikeanlaisen lauseen, kun tiedän säännöt. =) Naurettavaa? Ehkä :D

Minulle kieliopin ymmärtäminen on aina ollut tärkeä asia, haluan tietää, miksi sanotaan niin tai näin, tai että osaan tuottaa oikeanlaisen lauseen, kun tiedän säännöt. =) Naurettavaa? Ehkä :D
Hyvin tyypillistä suomalaista ja sitten kun pelätään että ei osatakaan tuottaa juuri sitä oikeanlaista täydellistä lausetta niin ei sanota mitään. Valtaosalla muunmaalaisista ei ole harmainta hajua miten lauseet jäsennetään, oli kyse sitten äidinkielestä tai opetellusta vieraasta kielestä ja silti tuottavat hyvää tekstiä / puhetta.

Miili harmailee
Mun lapset on vielä pieniä, mut toivon (jos maailma suunnilleen tälläisenä pysyy) et ne kävis lukion. Se ei sulje mitään ovea mut avaa monia ja antaa yleissivistystä. Mut missään nimessä en edes yritä pakottaa, itsehän ne sen valitsevat mitä haluavat tehdä eikä pakottamalla saa mitään hyvää aikaseks, ei kolmevuotiaan eikä 17 v:n kanssa.

vieras
No nuinhan se kullä on =) Mutta koskettaa vaan siis niitä, joilla on mahdollisuus opiskella natiivien parissa tai ovat luontaisesti lahjakkaita kielissä. Meille tavallisille taaplaajille, jotka vaadimme opetusta, lukion opit ovat tärkeitä, jos haluamme jatkaa pidemmälle. Semmonen se koulu vaan on täällä. Monesti tekis mieli kapinoida suomalaista koulutusjärjestelmää vastaan ja sitä kuinka kaikki pitää olla aina oikein - uskaltamisella ei ole mitään väliä.

Hyvin tyypillistä suomalaista ja sitten kun pelätään että ei osatakaan tuottaa juuri sitä oikeanlaista täydellistä lausetta niin ei sanota mitään. Valtaosalla muunmaalaisista ei ole harmainta hajua miten lauseet jäsennetään, oli kyse sitten äidinkielestä tai opetellusta vieraasta kielestä ja silti tuottavat hyvää tekstiä / puhetta.
Minä kyllä käytän työssäni englantia ihan päivittäin, puhun ja luen paljon, ei minulla ole mitään vaikeuksia uskaltaa puhua englantia. Kirjoittaminen on osa-alue, jota en useinkaan tarvitse, joten siinä pitää tarkistaa sanojen kirjoitusasua. =)

vieras
Mä olen melkein nelikymppinen. Olin yläasteella luokkani paras oppilas ja lukionkin suoritin ysin keskiarvolla ja ällän papereilla. En tiedä, olenko lukion käymisestä mitenkään hyötynyt, mutta kyllä siellä paljon opin sellaistakin, joka olisi muuten varmaan jäänyt oppimatta, ja olen näitä tietoja jollain lailla tarvinnutkin elämässä. Mutta siihen aikaan ei ammattikouluun menneet kuin "tyhmät", ne jotka ajattelivat, etteivät lukiossa pärjäisi. Ehkä monilla vanhemmilla on edelleen tuollainen älytön ajatustapa.

Mutta siihen aikaan ei ammattikouluun menneet kuin "tyhmät", ne jotka ajattelivat, etteivät lukiossa pärjäisi. Ehkä monilla vanhemmilla on edelleen tuollainen älytön ajatustapa.
Minäkin olen nelikymppinen, minusta siihen aikaan ammatilliseen koulutukseen menivät ne, jotka jo tiesivät mitä tahtoisivat opiskella, miksi tulla. Lukioon menivät usein nekin, joilla ei niin mahtava todistus ollut, mutta ei myöskään vielä hajuakaan mitä tahtoisivat opiskella. Sillä mielialalla minäkin menin =)

Keittiönoita
Juu, laitoinkin siks, että voi olla parempi kielipää kuin monella muulla =) Mutta juuri sellainen tekstin tuottaminen näyttää ainakin meilläpäin olevan tuskaista..
Tuossa tekstin tuottamisessa olen samaa mieltä kanssasi. Tosin se koskee muutakin tekstin tuottamista kuin vain enkkua. Ja senkin voi hallita erinomaisesti ilman lukiota. Mutta jos lähdetään siitä ajatuksessa, että oppilaitoksessa opitaan asiat ja muuten vaan hengaillaan ympäri kyliä kavereiden kanssa, niin toki lukio antaa paljon paremmat edellytykset moniin jatko-opintoahjoihin. Ne, jotka käyttävät vapaa-aikaansa muuhunkin kuin hengailuun, eivät välttämättä tarvite lukio-opetusta. Esm mun likka oli varsinainen oikeinkirjoituspoliisi jo yläasteella ja tuotti sen verran laadukasta tekstiä jo silloin, että Kustannusosakeyhtiö Tammi päätti niitä tuotoksia julkaista.

Mut pakotettiin aikoinaan lukioon, vaikka olinkin jo hankkinyt oppisopimuspaikan kampaajaksi. Äidilleni ei käynyt se, että en olisi ylioppilas. Koska siihen maailmanaikaan ei ollut samanlaista teinien sosiaaliturvaa kuin nykyisin, vanhempien sana oli käytännössä laki. Joten menin lukioon. Ei se lukio hukkaan heitettyäkään aikaa ollut, joskin olisin päässyt urallani aivan samoihin lopputuloksiin ilman yo-todistustakin.

Mun esikoinen meni lukioon, mutta jätti sen kesken. Alkuun sujui hyvin, sitten alkoi arvosanat laskea ja lopulta tyttö jäi pitkälle sairaslomalle odottamaan suurta leikkausta. Sanoin tytölle, että huonoilla lukion papereilla ei tee mitään ja lukion voi - halutessaan - suorittaa myöhemminkin. Kun leikkaus oli ohi, tyttö meni amikseen. On siellä pärjännyt loistavasti, opiskelu on juuri sitä mitä haluaakin. Keskiarvo on reilusti yli neljän. Tavoitteena tytällä on amk samalta alalta ja melkein veikkaan, että monista kursseista tulee amk:ssa selviämään nk vasemmalla kädellä, koska hallitsee asiat jo amisopintojensa puolesta. En pelkää myöskään kielitaidon puutetta enkä tekstin tuottamista. Itse asiassa neiti pärjäsi varsin hyvin jopa japanin kielessä matkallaan Shizuokaan kilpailemaan julistesuunnittelussa. Minusta on ollut vain hyvä, että fysiikan, kemian, maantiedon ja historian sijasta neiti opiskelee asioita, joista on hänelle tulevaisuuden työn kannalta hyötyä. Tavoitteena likalla on vielä taideteollinen korkeakoulu, mutta sen tavoitteen on asettanut taka-alalle odottamaan aikaa, jolloin se olisi mahdollista niin osaamisen kuin elämäntilanteenkin kannalta.

Junnu taas - joka on ollut koko peruskouluaikansa saamaton ja laiska vetelys - tajusi vasta kasin jälkeen, mitä haluaa tehdä. Vaikka kuinka puursi ysillä, keskiarvo ei riittänyt lukioon. Nyt on kymppiluokan loppumetreillä ja eiköhän se lukiopaikka aukene. Yli numerolla on nostanut keskiarvoaan. Toki maanpuolustuskorkeakouluun voisi päästä muutakuin kautta, mutta tämä nyt on junnun valinta reitiksi.

Mä olin aina jotenkin ajatellut, että likasta tulee yo ja junnusta ei. Näin se vaan nuoriso tekee niinkuin itse tykkää ja nyt junnusta tuleekin yo ja likasta ei :D Minusta tärkeintä on, että nuori pystyy hakeutumaan alalle, jolle haluaa. Oli se tapa sitten amis tai lukio.

En kuitenkaan vähättele yo-tutkinnon merkitystä nuoren elämässä. Minusta mikä tahansa nuoren opillinen saavutus on hieno ja juhlimisen arvoinen asia. Mua tietyllä tavalla harmittaa se, että hyvä ystäväni ei ole ammattikoulun käyneille lapsilleen järjestänyt mitään valmistujaisjuhlaa, mutta ainokaiselle ylioppilaalleen kylläkin. Olisi ollut mukava olla kummipojan valmistujaisjuhlassa. Toki oli mukava olla kummitytön yo-juhlassakin. Jahka tuo neiti saa paperit ulos amiksesta, järjestän takuulla yhtä hienot kekkerit kuin tulen järjestämään junnullekin aikanaan, jos ja kun junnulla on valkolakki päässä.

vieras
Varsin hyvin. Ikinä ei ole enkun kokeisiin lukenut, mutta ysin ja kympin väliltä on aina ollut kokeiden arvosana. Joskus toki tulee joku kielioppi- tai kirjoitusvirhe, mutta niin tulee mullekin ihan äidinkielessänikin.
Katsooko sitten elokuvia ilman tekstitystä, esim. netistä. Ja lukeeko paljon englanninkielisiä sivuja? Itse ainakin opin englannin noin, en koulussa.

Helekutti
Mua niin sylettää kun täällä vähän väliä toistellaan että ammattitutkinnolla pääsee yliopistoon. Eikä pääse, se antaa vain hakuoikeuden. Hitto vie, lukionkin käyneet taistelevat niistä paikoista paljon, paljon laajemmalla koulupohjalla joten mahdollisuudet pelkällä ammattitutkinnolla ovat surkeat elleivät olemattomat. Ne tiedot ja taidot täytyy hankkia jollain tavalla jos yliopistoon haluaa ja helpoiten ne saa lukiosta.

Keittiönoita
Minäkin olen nelikymppinen, minusta siihen aikaan ammatilliseen koulutukseen menivät ne, jotka jo tiesivät mitä tahtoisivat opiskella, miksi tulla. Lukioon menivät usein nekin, joilla ei niin mahtava todistus ollut, mutta ei myöskään vielä hajuakaan mitä tahtoisivat opiskella. Sillä mielialalla minäkin menin =)
Mä täytän 47 v ja pääsääntöisesti oli minunkin kouluaikana noin *ei päivääkään peruskoulua käynyt*. Tosin osa porukasta meni amikseen ihan vaan siksi, että vanhemmat eivät suostuneet lukiota maksamaan. Osa ei tullut edes oppikouluun, koska oppikoulu oli maksullinen. Sitäpaitsi oppikouluun piti pyrkiä ja kaikkien keskiarvo ei sinne riittänyt. Oikeastaan aika järkyttävää, että jo neljäsluokkalaisena piti olla riittävän hyvä päästäkseen oppikouluun. Sikäli nykyinen peruskoulu on ihan hyvä asia, koska siellä ollaan se 9 vuotta olitpa sitten hyvä tai huono oppilas eikä vaatimukset menestymisen suhteen kaadu vielä alle 10-vuotiaiden niskaan. Mun nuoruudessani - ja koska kerran ei meedioita olut, ei tulevaisuudestakaan v oitu tietää - keskikoulun päättyminen oli valinnan paikka. Jos menit lukioon, sulle - menestymisestäsi riippuen - avautuivat myös yliopistojen ja tiedekorkeakoulujen ovet. Jos taas valitsit ammattikoulun, ne ovet olivat sulle ikuisesti kiinni. Kukapa meistä olisi osannut ennustaa, että tulee päivä, jolloin yo-tutkintoa ei enää tarvita yliopistoon?

Keittiönoita
Katsooko sitten elokuvia ilman tekstitystä, esim. netistä. Ja lukeeko paljon englanninkielisiä sivuja? Itse ainakin opin englannin noin, en koulussa.
Katsoo ja lukee netissä. Mutta se ei ole junnun kielitaidon salaisuus. Junnun kielitaidon salaisuus on pelaaminen jenkkien, brittien ja aussien kanssa netissä. Aikoinaan peleissä oli vain mahdollisuus kirjoittaa vastapelaajalleen, nyt jo vuosien ajan myös mahdollisuus puhua. Luurit korvissa ja mikki rinnuksillahan tuo on jo ainakin 6 vuotta päivittäin höpissyt kavereilleen, jotka eivät osaa sanaakaan suomea. Junnulla alkoi enkku peruskoulun kolmannella luokalla ja sitä seuraavana kesänä keksi nuo ulkomaalaiset kaverit. Oli ällistyttävää, miten jo yhden kesän jälkeen kielitaito oli kehittynyt. Pelaamisen myötä tietysti syntyi ystävyyssuhteita ympäri maailmaa ja messengerin ja skypen kautta on ollut heihin yhteydessä jo vuosien ajan. Viimeiset 5 vuotta tuo on pälättänyt lähes joka ilta enkkua ulkomaalaisten ystäviensä kanssa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Mua niin sylettää kun täällä vähän väliä toistellaan että ammattitutkinnolla pääsee yliopistoon. Eikä pääse, se antaa vain hakuoikeuden. Hitto vie, lukionkin käyneet taistelevat niistä paikoista paljon, paljon laajemmalla koulupohjalla joten mahdollisuudet pelkällä ammattitutkinnolla ovat surkeat elleivät olemattomat. Ne tiedot ja taidot täytyy hankkia jollain tavalla jos yliopistoon haluaa ja helpoiten ne saa lukiosta.
Hyvä pointti, hyvä pointti :flower: Kansakoulun käyneenä kuitenkin ymmärrän tämän nykyisen ajatustavan, joka juurikin on se, että ammattikoulun käyneilläkin on hakuoikeus. Sitä ei ollut silloin, kun minä olin nuuori. Toki niistä pääsykokeistakin on nykyisin ensin selvittävä, mutta aikoinaan ei ollut edes sitä hakuoikeutta.

Yhteistyössä