TET-harjoittelijan äiti veti herneen nenään

vieras
Työpaikoilla ei pahemmin arvosanoja katsota, kunhan ensin saa jostakin työkokemusta. Oppisopimus on arvostetumpi kuin pelkkä amis. Jatko-opintoihin tietysti arvosanat vaikuttavat, mutta sitä voi kompensoida pääsykokeella. Oli ne huonot arvosanat lukiosta tai amiksesta.

Oikeastaan valintaan vaikuttaa se, mihin töihin haluaa. Jos nuori ei tiedä mitä haluaa tehdä, niin lukio ei ole oikea paikka. Itse suosittelisin hanttihommia. Tällöin opiskeluhalut yleensä nousevat, kun huomaa mitä se on ilman opintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
entäs huono amistokari? tekeekö sillä mitään? kolme vuotta hukkaan? Menee siinä sitten sähläämään johkin työpaikalle..just joo...ja varmasti ei pääse jatko-opiskelemaan sen paremmin kuin sillä huonolla yo tokarillakaan
Huonokin amistodistus on kuitenkin päteväksi katsotun ammattilaisen paperi.
Alhaisin arvosanoin kirjoittanut ylioppilas on kuitenkin ylioppilas B)
Mut ylioppilaalla ei ole pätevyyttä mihinkään töihin eikä huonolla yo-todistuksella saa jatkokoulutuspaikkaakaan. Eli työkkäriin sitten vaan, tai amikseen. Että B) B) B)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Totta, että pätee kaikkiin pästötodistuksiin, mutta kiinnostavalla alalla on yleensä motivaatio korkeampi kun koulussa, mitä käy velvollisuudesta vanhempia kohtan.
Toisalta menee jo vähän ot, mut mun mielestä on järkkyä, että 15-16 vuotiaan nyt yleensä pitäs tietää, mitä isona haluaa tehdä ja elämältä haluaa. Jos lukion käy kunolla, se on ihan hyvä paikka funtsia mitä haluaa tehdä.
Ihan samaa mieltä olen tuosta pullevoimastani =) Noin minä itse just tein, kun en yhtään osannut aavistaakaan mitä tahtoisin opiskella. Tai kuvittelin, että yliopistoon menisin, mutta en mennyt. Tai suomeksi sanottuna, en yrittänytkään mennä/päästä. En siis tiedä olisinko oikeasti päässytkään. Mutta hankin koulutuksen, jossa lukio on pääsyvaatimuksena ja olen ollut nuoresta asti jo vakituisessa työssä. Joten lukio oli minulle hyvä paikka kasvaa isommaksi =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Totta, että pätee kaikkiin pästötodistuksiin, mutta kiinnostavalla alalla on yleensä motivaatio korkeampi kun koulussa, mitä käy velvollisuudesta vanhempia kohtan.
Toisalta menee jo vähän ot, mut mun mielestä on järkkyä, että 15-16 vuotiaan nyt yleensä pitäs tietää, mitä isona haluaa tehdä ja elämältä haluaa. Jos lukion käy kunolla, se on ihan hyvä paikka funtsia mitä haluaa tehdä.
Ihan samaa mieltä olen tuosta pullevoimastani =) Noin minä itse just tein, kun en yhtään osannut aavistaakaan mitä tahtoisin opiskella. Tai kuvittelin, että yliopistoon menisin, mutta en mennyt. Tai suomeksi sanottuna, en yrittänytkään mennä/päästä. En siis tiedä olisinko oikeasti päässytkään. Mutta hankin koulutuksen, jossa lukio on pääsyvaatimuksena ja olen ollut nuoresta asti jo vakituisessa työssä. Joten lukio oli minulle hyvä paikka kasvaa isommaksi =)
Tämä on totta silloin kun se tulee nuoren omasta halusta. Pakottaminen kun on tehokkain motivaation tappaja. Itse vaadin vain, että joko opiskelee jotain tai työskentelee. Voihan sen vuoden viettää vaikka aupairina, jos siltä tuntuu.

Tämä on totta silloin kun se tulee nuoren omasta halusta. Pakottaminen kun on tehokkain motivaation tappaja. Itse vaadin vain, että joko opiskelee jotain tai työskentelee. Voihan sen vuoden viettää vaikka aupairina, jos siltä tuntuu.
Jälleen samaa mieltä =) Samoin aion toimia omien lastenikin kanssa. Poikia ei taida olla kyllä usein au paireina. Tiedättekö muuten yhtään? :)

Diipadaapa
En nyt koko ketjua jaksanut lukea, en tiedä onko tätä aikaisemmin sanottu mutta yo-tutkinnonhan voi suorittaa ammattiin opiskelun ohella... Ainakin joillain aloilla näin, esim. kauppiksessa. Muutamia tunteja ylimääräistä opiskelua viikossa näitä lukion aineita, ei ole kauhean paha.

Jälleen samaa mieltä =) Samoin aion toimia omien lastenikin kanssa. Poikia ei taida olla kyllä usein au paireina. Tiedättekö muuten yhtään? :)
Tuttavaperheessä oli au pairina poika kun asuivat brysselissä. Oli oikein mukava poitsu.

vieras
Eivät taida ottaa poikia. Onhan pojillekin hommia huvipuistoissa yms, mutta taitavat maksaa mokomat.

Turkilmas
entäs huono amistokari? tekeekö sillä mitään? kolme vuotta hukkaan? Menee siinä sitten sähläämään johkin työpaikalle..just joo...ja varmasti ei pääse jatko-opiskelemaan sen paremmin kuin sillä huonolla yo tokarillakaan
Mut ylioppilaalla ei ole pätevyyttä mihinkään töihin eikä huonolla yo-todistuksella saa jatkokoulutuspaikkaakaan. Eli työkkäriin sitten vaan, tai amikseen. Että B) B) B)
Niin no...pääsykokeissahan sillä osaamisella ja tietämisellä on suuri merkitys. Eli sitten vaan kahta kauheammin pänttäämään pääsykoekirjoja. Ja hukkaan ei oo silti mennyt 3 vuotta lukiossa, vaan eväänä jatkoon on rutkasti yleistietoa...

Ja mä siis itse arvostan ihan yhtä paljon lakkiani kuin tutkintotodistustani amiksesta, kuten jo aiemminkin täällä oon sanonut. Amiksesta sain valmiudet yhteen ammattiin ja pätevät tiedot tästä kyseisestä ammatista. Lukiosta sain tietoa monesta eri asiasta ja hyvän pohjan jatko-opinnoille.

Siks mua just ärsyttää että toista koulua väheksytään toisen kustannuksella (ihan kumminpäin tahansa).

Eivät taida ottaa poikia. Onhan pojillekin hommia huvipuistoissa yms, mutta taitavat maksaa mokomat.
Kyllä varmaan ihmiset voisivat nuoren pojankin ottaa kotiinsa vaikka poikalapsia vahtimaan, miksei? Ei siihen varmaan olisi mitään estettä, jos olisi nuorella kiinnostusta, mutta ehkä sitä ei yleensä taida olla sellaisiin töihin =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Diipadaapa:
En nyt koko ketjua jaksanut lukea, en tiedä onko tätä aikaisemmin sanottu mutta yo-tutkinnonhan voi suorittaa ammattiin opiskelun ohella... Ainakin joillain aloilla näin, esim. kauppiksessa. Muutamia tunteja ylimääräistä opiskelua viikossa näitä lukion aineita, ei ole kauhean paha.
Juu, kyllä se on mahdollista. Itsekin kun opiskelin merkonomiksi niin moni opiskeli siinä samassa lukion oppimäärän. Työtä se kyllä vaatii, mutta ei juurikaan lukiota enemmän. Ammattikoulussa kun riittää pelkkä paikalla olo. Lisäksi sain olla kolmanneksen tunneista poissa.

Eli ei tälläiselle peruslaiskalle toi kaksoistutkinto sovi. Menin helpointa kautta, eli merkonomiksi, hieman töitä ja sitten pääsykokeella yliopistoon. Nyt vaan harmittaa kun en valinnutkaan fysiikkaa, olisi ollut mielenkiintoista. Ei vaan täälläpäin ole töitä teoreettisen fysiikan taitajalle.

Keittiönoita
Alhaisin arvosanoin kirjoittanut ylioppilas on kuitenkin ylioppilas B) [/quote]
Niin on, mutta on aika eri asia jatkoa silmällä pitäen se, onko sulla sähköasentajan tutkintotodistus kädessä vai yo-todistus. Sillä yo-todistuksella kun ei itseään vielä saa työllistettyä valitsemalleen alalle, mutta paskoillakin sähköasentajan papereilla saa.

vieras
Niin no...pääsykokeissahan sillä osaamisella ja tietämisellä on suuri merkitys. Eli sitten vaan kahta kauheammin pänttäämään pääsykoekirjoja. Ja hukkaan ei oo silti mennyt 3 vuotta lukiossa, vaan eväänä jatkoon on rutkasti yleistietoa...

Ja mä siis itse arvostan ihan yhtä paljon lakkiani kuin tutkintotodistustani amiksesta, kuten jo aiemminkin täällä oon sanonut. Amiksesta sain valmiudet yhteen ammattiin ja pätevät tiedot tästä kyseisestä ammatista. Lukiosta sain tietoa monesta eri asiasta ja hyvän pohjan jatko-opinnoille.

Siks mua just ärsyttää että toista koulua väheksytään toisen kustannuksella (ihan kumminpäin tahansa).
Ei se hukkaan lukio mene. En vaan juuri arvosta lukiota itsessään, vaan lopullista tutkintoa. Tuo lukion opetus on vain sellaista pintaraapaisua, kuten yliopiston perusopinnotkin. Todellinen hauskuus alkaa oikeastaan vasta laudaturopinnoissa. Jos olisi rahaa, niin jäisin yliopistoon opiskelemaan loppuelämäkseni.

vieras
Kaverille haki Poika Aupair, mutta ei ottanut, kun poika oli jo 22, ja tällä kaverilla mies teki reissuhommia, niin ei "uskaltanut" :D

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niin on, mutta on aika eri asia jatkoa silmällä pitäen se, onko sulla sähköasentajan tutkintotodistus kädessä vai yo-todistus. Sillä yo-todistuksella kun ei itseään vielä saa työllistettyä valitsemalleen alalle, mutta paskoillakin sähköasentajan papereilla saa.

[/quote]

Asian vierestä, mies opiskelee sähköasentajaksi mutta puheista päätellen taitaa valmistua pokeriammattilaiseksi :D En käsitä miten koulussa voi noin paljon pelata pokeria =) Oppiikohan se siellä mitään?

Ei se hukkaan lukio mene. En vaan juuri arvosta lukiota itsessään, vaan lopullista tutkintoa. Tuo lukion opetus on vain sellaista pintaraapaisua, kuten yliopiston perusopinnotkin. Todellinen hauskuus alkaa oikeastaan vasta laudaturopinnoissa. Jos olisi rahaa, niin jäisin yliopistoon opiskelemaan loppuelämäkseni.
Riippuu varmaan alasta. Meillä perusopinnot on ihan samaa kamaa kuin syventävät opinnot eli laudaturopinnot. Hauskuus alkoi jo pääsykokeista. Mutta en mä silti viitsisi yliopistossa loppuelämääni opiskella. :D Pitäisi olla vähän enemmän haasteita.

Mä kahteen kertaan yritin räpiköidä lukiossa... nuorempana en tienny mitä halusin ja menin sinne ku en muutaka keksiny. jäi kesken ja todella huonoilla arvosanoilla muutin pois kotoota tein hanttihommia muutin erinäisistä syistä takasin ja opiskelin itelleni ammatin sen jälkeen koitin uudestaan enkä läpi päässy vieläkä... ja kumpikin lukio räpistely johtuiihan jonkun muun halusta ku mun...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Asian vierestä, mies opiskelee sähköasentajaksi mutta puheista päätellen taitaa valmistua pokeriammattilaiseksi :D En käsitä miten koulussa voi noin paljon pelata pokeria =) Oppiikohan se siellä mitään?
Kyllä oppii. Amiksen opetus on mitoitettu sellaiseksi, että kaikki oppivat. Käytännössä tämä tarkoittaa että opit kaikki ihan sivukorvalla kuuntelemalla. Itse olin aikoinaan netissä kaikki tunnit. Siitä huolimatta arvosanat olivat nelosta tai viitosta. Lisäksi peruskoulun ruotsi 6/10, amiksessa 4/5.

Tämän takia vuoden pituisella työkkärin kurssilla voi oppia samat asiat kuin kolmen vuoden kouluopetuksella. Eli jos aiot mennä lukioon niin kaksoistutkinto ei oikeastaan lisää työmäärää mitenkään. Lisäksi kaksoistutkinto antaa parhaan pohjan ainakin insinööriopintoihin.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Ei sillä ole väliä mitä siellä oppii tai on oppimatta. Oleellista on, että sen koulun jälkeen on pätevyys tiettyyn hommaan. Lukion käyneellä ei ole lupia sähköasentajan hommiin, mutta rimaa hipoen koulunsa käyneelä sähköasentajalla on.

vieras
Riippuu varmaan alasta. Meillä perusopinnot on ihan samaa kamaa kuin syventävät opinnot eli laudaturopinnot. Hauskuus alkoi jo pääsykokeista. Mutta en mä silti viitsisi yliopistossa loppuelämääni opiskella. :D Pitäisi olla vähän enemmän haasteita.
Voi olla. TKT:ssä, fysiikassa ja kauppatieteissä perusopinnot ovat tosissaan perusopintoja. Varsinkin fysiikan perusopinnot ovat helpoimmat opintopisteet mitä olen ikinä suorittanut. Aineopinnoissa jo on jotain opetusta ja syventävät ovat mielenkiintoisia. Kuulemani mukaan matematiikka ja kemia ovat jo alussa vaativampia, mutta kokemusta asiasta ei ole.

Voi olla. TKT:ssä, fysiikassa ja kauppatieteissä perusopinnot ovat tosissaan perusopintoja. Varsinkin fysiikan perusopinnot ovat helpoimmat opintopisteet mitä olen ikinä suorittanut. Aineopinnoissa jo on jotain opetusta ja syventävät ovat mielenkiintoisia. Kuulemani mukaan matematiikka ja kemia ovat jo alussa vaativampia, mutta kokemusta asiasta ei ole.
Musta taas perusopinnot tuntui vaikeammilta, enkä saanut kuin kolmosia, koska en hallinnut silloin vielä yliopistomeininkiä. Aineopinnoista sain jo nelosia ja syventävistä mulla onkin pelkkiä vitosia. Ja nyt jälkeenpäin kun miettii tenttejä, niin ihan saman tasoisia kuitenkin ovat. Opetustahan meidän alalla ei juuri ole, tenttejä ja esseitä enimmäkseen. Ja oppiaineina siis kirjallisuus ja suomen kieli.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äippä77:
Mitä sää tarkotat? :eek:
No kyllähän tässä on montakin monttua levittävää juttua jo tullut. Että kuinka helposti sinne lääkikseenkin pääsee kun oppisopimus lähäritkin sinne vain kävelee sisään. Ei taida näiden juttujen kertojat tajuta kuinka pieni prosentti yliopisto-opiskelijoista on ammattikoulupohjalta.

Yhteistyössä