Meeri
Joo, ja sitten tarvii olla todellinen nero että pystyy sisäistämään lukion laajan matikan 5 op:n tuntimäärillä. Joo ei tosiaan riitä pelkkä tahto vaan tajuttomat aivot! aika naurettavalta kuulostaa juttusi... Niin, ja itse olen lukion käynyt ja lukenut laajan matikan, fysiikan ja kemian sekä biologian ja kaksi laudaturia kirjoittanut.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jos tietää heti, että haluaa yliopistoon lukemaan tiettyä alaa, niin lukiota ei tarvita. Sanotaan vaikka että haluaa tietojenkäsittelytieteeseen. Sen kun suoraan peruskoulun jälkeen suorittaa tkt:n perusopinnot avoimessa ja jatkaa siitä. Näin säästyy se 2-3 vuotta. Tosin aniharva peruskoulusta pääsevä tietää omaa alaansa noin vahvasti. Kauppatieteissä tai muissa kieletaitoa vaativissa opinnoissa taas suosittelen vahvasti lukiota.Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:siis näinhän se on miunki mielestä. mutta, jos ei jaksa lukea tentteihin ja haluaa heti päästä käytännönjuttuihin käsiksi ja kiinnostaa aivan älyttömästi juuri joku tietty ala (eikä esim. hindulaisuuden perusteet tai pavlovin koirakokeet...) niin sillon on miun mielestä parempi mennä suoria jo amikseen ja vaikka sitte myöhemmin suorittaa se lukion oppimäärä jos vielä haluaa.Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Mä itse olen valkolakki ja oon aina ollut ihan tyytyväinen että sekin koulu tuli käytyä. Mun mielestä lukio on mahtava koulu yleissivistykseen ja hyvä pohja muille.
Nykyisin merkonomin paperit on kai ihan huuhaat yo:lla tai ilman, mutta vielä muutama vuosi sitten alin koulutustaso jolla pääsi verovirastoon töihin oli yo-merkonomi.
Itse en näe lukiolla juurikaan arvoa kielten lisäksi. Fysiikan appro opettaa sopivasti laajan fysiikan oppimäärän ja vähän yli. Matematiikan osalta yliopisto tarjoaa laajaa matematiikkaa vastaavan 5op:n kurssin. Tosin innostusta ja tahtoa pitää olla, jos tämän väylän valitsee.