TET-harjoittelijan äiti veti herneen nenään

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Kyllä varmaan niin on että valtaosa vanhemmista haluaa lapsestaan YO:n, mutta en minä. Ammattitutkinnoissa on jo niin paljon valinnan varaa ja pitkälle pääsee ilman YO: n papereita.
Toisaalta jos lapsi tietää jo aika hyvin mitä haluaa ammatikseen ja lyhin tie siihen on lukion kautta, ei kannata turhia mutkia tehdä. Mutta kuten joku sanoikin, on tyhmää vastakkain asettelua verrata aina lukiota ja ammattikoulua, molemmat puoltavat paikkaansa. Se mihin pitäisi ehkä panostaa enemmän on yhdeksännellä luokalla tehtävä ammatinvalinta testaus. Ja tieto on aika köyhää mitä ysiluokkalaiset oikeasti saavat eri ammateista ja opiskelupaikoista ja mikä ovi avaa jatkon minnekin. Sitä paitsi aniharva 16-vuotias oikeasti tietää mitä isona haluaa.

ä
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja voihan video:
Ja voi olla, että asia oli sille äidille arka paikka, koska hän oli päättänyt nuoren puolesta, että lukioon menee tykkäs tai ei.
Juu ja tuo on totisesti väärin. Ei ole todellakaan meidän vanhempien oikeus pakottaa lasta opiskelemaan sitä mitä hän itse ei halua. Siinä ei saa muuta aikaiseksi kuin tapettua lapsen opiskeluinnon millä tahansa alalla ja katkeruutta.
Ei olekkaan oikeutta pakottaa, mutta oikeus patistamiseen on! Ja jopa velvollisuus, eihän siitäkään mitään tule että lapsi/teini saa päättää KOKO loppuelämäänsä vaikuttavista asioista yksi, ilman aikuista!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Mulla on siis tettiläinen tän viikon ja puhuttiin tän tytön kanssa opiskeluista. Kerroin esim. ettei lukioon kannata mennä jos tälle alalle aikoo ja ettei paskalla yo-todistuksella oo mitään virkaa eli lusmuilemaan ei lukioon kannata mennä.

No äitinsä kertoi mulle mielipiteensä mun jutuista ja sanoi ettei heidän tyttöllä ole vaihtoehtoja, lukioon on mentävä. Äiti totes vielä ne kuuluisat sanat, hänellä kun ei ollut mahdollisuutta siihen niin tyttären on pakko mennä :eek:

Ajatteleeko joku ihan oikeesti vielä noin :/

Joo-o,joillakin vanhemmilla tuppaa unohtumaan että lapsi on erillinen olento ja oma persoonansa.Ei voi käsittää kuinka ihmiset tyhmistävät itseään tuollaisella ajattelulla jonka pitäisi jokaisen tajuta.Sitten meitä ns.kouluttamattomia ihmisiä haukutaan kuinka me ollaan sivistymättömiä ja tyhmiä.

Vieras
Ihanan valveutuneita mammoja. :D

Nykyään ei ole yhtään alaa, jolle pääsisi vain lukiosta. Toki sitten pitää mennä pääsykokeet tosi hyvin, mutta lukion käymättömyys ei estä yliopisto-opintoja.
Ja paskoilla lukion papereilla ei vaan tee yhtään mitään. Ei pääse välttämättä EDES ammattikouluun.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Ei olekkaan oikeutta pakottaa, mutta oikeus patistamiseen on! Ja jopa velvollisuus, eihän siitäkään mitään tule että lapsi/teini saa päättää KOKO loppuelämäänsä vaikuttavista asioista yksi, ilman aikuista!
Ei patisteta, vaan ohjataan ja neuvotaan lähtemällä lapsen haluista. Eikä ammatinvalinta vaikuta koko loppuelämään, nykyään on normaalia, että elämän aikana ollaan useammassa ammatissa. Viime kädessä lapsi päättää itse, ainakin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
Siis tätä mä en käsitä... Miten ihmeessä joku päättää lapsen puolesta tuollaisen asian, ei kuitenkaan ole siinä vaiheessa kyse ihan pikkalapsesta. Eikö olisi paljon kannattavampaa kaikille, että lapsi/nuori itse valitsee mitä opiskelee, motivaatio ihan eri luokkaa kuin silloin, kun äidin pakottamana lukiossa, jos ei sitä olisi itse valinnut???

Viola
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
Siis tätä mä en käsitä... Miten ihmeessä joku päättää lapsen puolesta tuollaisen asian, ei kuitenkaan ole siinä vaiheessa kyse ihan pikkalapsesta. Eikö olisi paljon kannattavampaa kaikille, että lapsi/nuori itse valitsee mitä opiskelee, motivaatio ihan eri luokkaa kuin silloin, kun äidin pakottamana lukiossa, jos ei sitä olisi itse valinnut???
Mä kanssa ihmettelen tätä.. Mitä hyötyä siitä lukiosta on lapselle, jos se ei kiinnosta häntä yhtään. Ne lapset ei oikeasti pärjää siellä lukiossa, jos itsellä ei ole motivaatioo ja haluja opiskella. Ei se auta että äidillä on motivaatiota, lapsi sen työn siellä tekee. Mä haluaisin kyllä tietää, millä perusteella esim. tämä ihminen ajattelee, että hänellä on oikeus pakottaa lapsi lukioon?

Siis tollon kuva kun ei osaa kirjoittaa hyvin omaa äidinkieltä?

Kuten tuohon yhteen viestiini kirjoitin, olen käynyt lukion. Mutta se armas äidinkieli, siitä tuli pahainen lubenter kirjoituksissa.
Mä en ole koskaan ollut hyvä äidinkielessä, enkä tule olemaan.
kos joku pitää minua tallukkana sen takia, niin se on sitten ihmisen ongelma...

vieras
En mäkään ymmärrä tollasta pakottamista, mutta vaikka itsekin olen alalla, jossa ei lukion käymistä vaadita, olen sitä mieltä, että lukio kannattaa käydä. Se on yleissivistyksen kannalta hyvä paikka. Varmasti vastaavat tiedot pystyy muualtakin hankkimaan, mutta tuskin tulee hankittua.

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Mulla on siis tettiläinen tän viikon ja puhuttiin tän tytön kanssa opiskeluista. Kerroin esim. ettei lukioon kannata mennä jos tälle alalle aikoo ja ettei paskalla yo-todistuksella oo mitään virkaa eli lusmuilemaan ei lukioon kannata mennä.

No äitinsä kertoi mulle mielipiteensä mun jutuista ja sanoi ettei heidän tyttöllä ole vaihtoehtoja, lukioon on mentävä. Äiti totes vielä ne kuuluisat sanat, hänellä kun ei ollut mahdollisuutta siihen niin tyttären on pakko mennä :eek:

Ajatteleeko joku ihan oikeesti vielä noin :/
Meidän faija. Itse on samperi kuuden laudaturin ylioppilas ja tahtoo lapsistansa kopioita itsestään. Minä olen käynyt kolmea eri lukiota, IB-linjaa, tavallista ja aikuislukiota. Kahta eri amista, leipuri-kondiittoria ja nyt sitten datista.

Eli isäni silmissä täysi luuseri kun kaikki jää kesken enkä ole tiennyt mitä tahdon tehdä. Se minusta siis.

Sitten on veljeni, tänä vuonna viimeistä vuotta peruskoulussa. Olisi OIKEASTI tahdonut datikseen myös, on kiinnostunut koneista ja peleistä, tahtoisi pelisuunnittelijaksi isona ja tietotekniikan koulutus on siinä vaatimus. Noh, siksi kun isäni on sanonut että amis on luusereille niin veljeni laittoi kaikkiin viiteen vaihtoehtoon lukiot. Mulle kertoi että ei kyllä välttämättä jaksaisi istua koulussa kolmea vuotta ja sitten taas miettiä että mitäs nyt. Yritin hälle puhua että älä anna faijan mielipiteiden vaikuttaa, mutta minkäs teet? Veli hakee hyväksyntää, eikä tosissaan halua joutua riitoihin faijan kanssa, niin kuin minä. Mä olen sen verran vahva luonne että harvemmin mä otan minkään sorttista v*ttuilua osakseni, mutta veli on hiljainen ja kiltti.

Eli löytyyhään näitä. Toisaalta ymmärrän että lukio on fiksumpi veljelle, jos menee amikseen niin hyvä (9,8 ) keskiarvo menee käytännössä "hukkaan", nyt ainakin pääsee tasan mihin lukioon tahtoo. Mutta kun ei se olisi halunnut lukioon... Vannon että musta ei KOSKAAN tule tuollaista vanhempaa. Ikinä.

Kyllä vaan lääkäriksikin pääsee ilman lukiota. Miun serkku opiskelee tällä hetkellä lääkäriksi, ja hän on aiemmin opiskellut oppisopimuksella lähihoitajaksi, ja suoraan sen jälkeen pääsi lääkikseen.

Lukio voi olla turha tai sitten ei, riippuu ihan mitä aikoo tehdä. Mulle lukiosta ainakin on ollut hyötyä. Opiskelen tekniikkaa AMK:ssa ja kyllä kusessa olisin ollut, jos ei pitkä matikka olisi ollut hyvin hallussa. Samoin esitelmien tekeminen asiallisesti on lukiossa opittua. Ammattikoulusta tulleet pärjää tietysti myös hyvin, mutta esim just matikka tökkii pahasti ja esitelmiin piirretään suunnilleen itse kuvat ja kieli on kuin ala-asteikäisen sepustuksessa. Ei tietysti kaikilla, eikä noi niin pahoja juttuja ole, mutta kyllä siitä lukiosta voi ihan oikeaakin hyötyä olla.

Niin ja tosiaan, ei sen pelkän paperilapun takia kannatakkaan lukiota käydä, vaan sen, mitä sielä oppii.

Eihän siitä kauaa olekaan kun ylioppilaista puhuttiin maistereina :D Valveutuneisuus näissä asioissa on edelleen hyvin lapsenkengissä... Todella usein edelleen törmää käsityksiin, joiden mukaan korkeakouluihin ei ole asiaa ilman yo-tutkintoa ja että lukioon päästään, ammattikouluun joudutaan. Vanha jako vaikuttaa edelleen, ei ole vielä kulunut juurikaan aikaa siitä, kun työläisperheiden mukulat pääsääntöisesti jättivät koulunkäynnin kansakouluun ja parempien perheiden pennut kävivät oppikoulun, saivat valkolakin päähänsä ja tulevaisuus oli sillä turvattu.

Ajat ovat tosiaankin muuttuneet. Hätkähdyttävän harva tietää, että kolmivuotinen ammatillinen koulutus antaa saman yleisen korkeakoulukelpoisuuden kuin ylioppilastutkinto. Toki esim. tekniikan aloille haettaessa on suuresti hyötyä lukion fysiikan, kemian ja matematiiikan opinnoista, mutta lähtötilanne korkeakouluihin haettaessa on sama kaikille, jotka ovat suorittaneet joko kolmivuotisen ammatillisen tutkinnon tai yo-tutkinnon. Ja kuten tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi, onnettomalla todistuksella kummastakaan opinahjosta ei ole korkeakouluihin asiaa.

Jokainen, joka painostaa/on ajatellut painostaa lapsensa lukioon, voisi kohdallaan miettiä, mihin tällä pyrin? Onko tosiaankin kyseessä lapsen paras vai halu patsastella eräänä kauniina kevätpäivänä lyyra rintapielessä? Onko minulla todellakin kaikki tieto ja valveutuneisuus, jonka perusteella voin objektiivisesti tyrmätä lapsen suunnitelmat ammatillisista opinnoista ja lykkiä kohti ainoaa oikeaksi katsomaani väylää?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Lukio voi olla turha tai sitten ei, riippuu ihan mitä aikoo tehdä. Mulle lukiosta ainakin on ollut hyötyä. Opiskelen tekniikkaa AMK:ssa ja kyllä kusessa olisin ollut, jos ei pitkä matikka olisi ollut hyvin hallussa. Samoin esitelmien tekeminen asiallisesti on lukiossa opittua. Ammattikoulusta tulleet pärjää tietysti myös hyvin, mutta esim just matikka tökkii pahasti ja esitelmiin piirretään suunnilleen itse kuvat ja kieli on kuin ala-asteikäisen sepustuksessa. Ei tietysti kaikilla, eikä noi niin pahoja juttuja ole, mutta kyllä siitä lukiosta voi ihan oikeaakin hyötyä olla.

Niin ja tosiaan, ei sen pelkän paperilapun takia kannatakkaan lukiota käydä, vaan sen, mitä sielä oppii.
Minun veljeni taas meni amk:hon amispuolelta ja on pärjännyt paremmin kuin muut. Sai stipendinkin nyt keväällä. Matikassa pärjää hyvin ilman lukiotakin. Tosin peruskouluaikoihin voitti matematiikan kisat ja muutenkaan matikka ei ole ollut hänelle hankalaa. Ruotsi taitaa olla hänelle ainut hankala aine siellä.

Jos mie nyt saisin valita niin lukio jäis väliin..Kivaa aikaahan se oli ja mahtavat muistot,mutta oispa helppoa nyt ku ois ammatti,eikä vaan se lukio käytynä,keskinkertasin paperein.Ja sitä mieltä minäki,että missään nimessä ei sais vanhemmat pakottaa,et minne kouluun on mentävä.

vieras
Jos minä saisin nyt valita niin menisin avoimen kautta yliopistoon. Nyt tuli haahuiltua kymmenen vuotta kun ei tiennyt mitä tekisi. On kyllä merkonomin paperit taskussa mutta en ole niitä paljoa käyttänyt.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Muuten puuttumatta..mutta ylioppilaita juhlitaan suurin menoin ja ammattikoulusta valmistuneita ei ollenkaan...tyhmää :attn:
Kyllä meidän perheessä on pidetty valmistujaisjuhlat myös ammattiin valmistuville.

Muuten puuttumatta..mutta ylioppilaita juhlitaan suurin menoin ja ammattikoulusta valmistuneita ei ollenkaan...tyhmää :attn:
Näinhän se useasti on, ikävä kyllä... Ja joka kevät iltapäivälehtien kansissa komeilee nuoria sinä keväänä ylioppilaiksi kirjoittaneita julkimoita ruusut hampaissa. Otsikkona tyyliin "Edessä loistava tulevaisuus!" :p Näin pienillä mutta merkittävillä jutuilla näitä mielikuvia ja asenteita ylläpidetään...

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meidän perheessä on pidetty valmistujaisjuhlat myös ammattiin valmistuville.
No niin pidin minäkin kun valmistuin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No niin pidin minäkin kun valmistuin. :)
kuin myös =) Isot pippalot sukulaisille ja ystäville. Mielestäni oli juhlan aihetta =)

Suuttukoon kuka, miten paljon tahansa, mutta omassa elämässä täytyy olla jotain vikaa, jos lapsensa elämää rupeaa elämään.

rapu
Lukio on kyllä monelle myös semmoinen paikka mihin mennään kun ei vielä tiedetä että mitä haluaisi tehdä isona.
Saa vielä sen 3 vuotta aikaa miettiä sitä sopivaa alaa mikä kiinnostaisi.
Ja missään nimessä lukion käyminen ei ole turhaa !

(Vaikka en ole kyllä elämäni missään vaiheessa tarvinut mitään coseja, sinejä ja tangentteja....)

Mulle oli selvää jo pienenä että miksikä haluan isona. Jo ala-asteella aloin harrastamaan sellasia asioita jotka parantais mun mahdollisuuksia alalle pääsyyn. Peruskoulun jälkeen oli käytävä vielä 10. luokka koska alan kouluun sai hakea vasta sen ikäisenä. Täytin alalle hyvin kaikki muut vaatimukset mutta olin liian lyhyt, joten en päässyt ja haaveet mureni. Muutakaan en siinä keksinyt murehtiessa, kuin hakea lukioon, johon hyvällä keskiarvollani pääsinkin helposti. Koko peruskoulun olin saanut muistini avulla hyviä numeroita, viemättä kertaakaan koulukirjoja kotiin, eikä kukaan osannut vaatia multa enempää koska numerot oli hyviä. Lukion lopetin 4kk:n jälkeen kun siellä olis oikeesti pitänyt lukea, enkä mä ollut tottunut niin opiskelemaan :D Sit menin töihin. Perustin perhettä ja nyt olen itselleni ammatin opiskellut ( vihdoin keksin mikä haluan isona olla ammatiltani )

Yhteistyössä