TET-harjoittelijan äiti veti herneen nenään

Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
Ammattimies ei tarvitse yö-todistusta. Mutta ammattikoulunkin voi käydä kunnolla, esim asentajat tarvitsevat usein englannin kieltä. Muurarin tai sähkärin on parempi osata paremmin ammattiaineensa kuin uskonnon tai musiikin. Moni toki menee lukioon tai ammattikoululukioon. Sellainenkin vaihtoehto on.

Minä olen DI. Lukion kautta pääsee nopeammin tänne, mutta kyllä voi käydä kiertämässä ammattikoulun ja tekun kauttakin.

Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
No sen verran sanon että ilman yo-todistusta koulu kestää vuoden kauemmin ja kädentaidot ratkaisee, ei fysiikan numero :whistle:
Jaa sä et halua kertoa alaa, en meinaan yhtään tiedä mistä puhut.. No mut minusta silti vois tuohon lukioajatukseenkin suhtautua positiivisesti, mä ainakin hellästi vieläkin muistelen aikoja jolloin yhdessä lukiokavereiden kanssa touhuttiin kaikkea muutakin kuin sitä koulua, opiskeltiin kirjoituksia varten, ei elämää varten :D ja oikeesti, se jos mikä näin jälkeenpäin ajatellen oli rentouttavaa. Tuota asiaa ei lukion jälkeen enää ole ollut eikä tule, joten hyvä, että sitä sai tuon ihanuuden kokea. Itsekin olen sitä paitsi ihan ajautunut ammattiini, ajattelen vieläkin, että pidetään mahdollisuudet avoimena kaikkeen, ei olla liian kapeakatseisia ja tavoitella vain yhtä.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mä olen myös sitä mieltä että nuori saa kyllä itse päättää käykö lukion vai ei. Mutta sikäli ymmärrän kyllä äidin suuttumuksen että ei ole munkaan mielestä asiallista kenenkään aikuisen mennä dissaamaan yhtään mitään koulua nuorelle.
Jos nuori on tutustumassa alaan joka kiinnostaa ja kyselee miten alalle pääsee, missä opiskellaan, niin pidän sitä kyllä velvollisuutenani, että kerron faktat.
Ja mikäköhän ala se on, jossa täytyy kertoa että lukioon ei kannata mennä ainakaan jos ei saa sieltä hyvää todistusta :whistle: ?

Siis ymmärrän toki jos kerrot että omalla alallasi ei tarvita lukiotodistusta, mutta olis se tietty voinut jäädä siihen...

Sanottaisko näin että pitkä keskustelu oli lyhennetty aloitukseen pätkäks =)

Todellisuudessa yo-pohjaisille linjoille on huomattavasti enemmän hakijoita kuin peruskoulupohjaisille joten paskoilla yo-papereilla on huomattavasti vaikeampi päästä sisään.

No ainakin vielä pari vuotta sitten, kun itse olin lukiossa.. Lukiolaiset teki kesätöitä siivousfirmoissa tms. Ja Lukion jälkeen pääsivät töihin vain kaupan kassoille tms.. Ja Amiksen käyneet, suoraan omanalan hommiin, hieman paremmilla palkoilla =)

Et ei miulle oo noista papereista paskankaan hyötyy ollu, kun pääsin amk:hon sille alalle mitä halusin, ja niin oisin päässy amispohjaltakin.. =)

Fleur de la Cour
Mä olen myös sitä mieltä että nuori saa kyllä itse päättää käykö lukion vai ei. Mutta sikäli ymmärrän kyllä äidin suuttumuksen että ei ole munkaan mielestä asiallista kenenkään aikuisen mennä dissaamaan yhtään mitään koulua nuorelle.
Jos nuori on tutustumassa alaan joka kiinnostaa ja kyselee miten alalle pääsee, missä opiskellaan, niin pidän sitä kyllä velvollisuutenani, että kerron faktat.
Ja mikäköhän ala se on, jossa täytyy kertoa että lukioon ei kannata mennä ainakaan jos ei saa sieltä hyvää todistusta :whistle: ?

Siis ymmärrän toki jos kerrot että omalla alallasi ei tarvita lukiotodistusta, mutta olis se tietty voinut jäädä siihen...

Todellisuudessa yo-pohjaisille linjoille on huomattavasti enemmän hakijoita kuin peruskoulupohjaisille joten paskoilla yo-papereilla on huomattavasti vaikeampi päästä sisään.
Onko kyseinen nuori sit jotenkin erityisen huono koulussa kun puhut koko ajan huonoista papereista?

Pakko kysyä että mistä sä tiedät että tyttö saisi huonot paperit?

voihan video
ettei paskalla yo-todistuksella oo mitään virkaa eli lusmuilemaan ei lukioon kannata mennä.
Mä oon täysin samaa mieltä! Enkä siis tiedä mitä alaa ap tarkoittaa mutta mun mielestä oli ala mikä tahansa niin paskalla yo-tod. ei tee yhtään mitään. Mitä hyötyä on käydä kolme vuotta yleissivistävää, korkeampaan koulutukseen tähtäävää koulua, jos menee sen jälkeen ammattikouluun? Mun mielestä se lapsi kannattaa "päästää" sinne amikseen heti. Siitä pääsee kyllä jatkamaan ns. ylemmäs, jos haluaa.

Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
No ainakin vielä pari vuotta sitten, kun itse olin lukiossa.. Lukiolaiset teki kesätöitä siivousfirmoissa tms. Ja Lukion jälkeen pääsivät töihin vain kaupan kassoille tms.. Ja Amiksen käyneet, suoraan omanalan hommiin, hieman paremmilla palkoilla =)

Et ei miulle oo noista papereista paskankaan hyötyy ollu, kun pääsin amk:hon sille alalle mitä halusin, ja niin oisin päässy amispohjaltakin.. =)
Mä menin lukion jälkeen opiskelemaan enkä töihin.

Turkilmas
Mä itse olen valkolakki ja oon aina ollut ihan tyytyväinen että sekin koulu tuli käytyä. Mun mielestä lukio on mahtava koulu yleissivistykseen ja hyvä pohja muille.

Nykyisin merkonomin paperit on kai ihan huuhaat yo:lla tai ilman, mutta vielä muutama vuosi sitten alin koulutustaso jolla pääsi verovirastoon töihin oli yo-merkonomi.

Fleur de la Cour
Mä itse olen valkolakki ja oon aina ollut ihan tyytyväinen että sekin koulu tuli käytyä. Mun mielestä lukio on mahtava koulu yleissivistykseen ja hyvä pohja muille.

Nykyisin merkonomin paperit on kai ihan huuhaat yo:lla tai ilman, mutta vielä muutama vuosi sitten alin koulutustaso jolla pääsi verovirastoon töihin oli yo-merkonomi.
Sun kirjoituksessasi on loistava esimerkki siitä miten eri aloilla tilanteet muuttuu, joku aiemmin 'tärkeä' ja suosittu koulutus onkin yhtäkkiä melko tarpeeton. ja vaikka joku nyt ajatteleekin, että yo-paperikin on sellainen, ei sitä mihinkään välttämättä elämässä tarvitse menestyäkseen.. no ei tarvikaan, mutta kyllä se, kuten sanoit on hyvä yleissivistyksen pohja. Itsekin olen varsin tyytyväinen, että tuli lukio käytyä.

siis näinhän se on miunki mielestä. mutta, jos ei jaksa lukea tentteihin ja haluaa heti päästä käytännönjuttuihin käsiksi ja kiinnostaa aivan älyttömästi juuri joku tietty ala (eikä esim. hindulaisuuden perusteet tai pavlovin koirakokeet...) niin sillon on miun mielestä parempi mennä suoria jo amikseen ja vaikka sitte myöhemmin suorittaa se lukion oppimäärä jos vielä haluaa.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja voihan video:
Ja voi olla, että asia oli sille äidille arka paikka, koska hän oli päättänyt nuoren puolesta, että lukioon menee tykkäs tai ei.
Juu ja tuo on totisesti väärin. Ei ole todellakaan meidän vanhempien oikeus pakottaa lasta opiskelemaan sitä mitä hän itse ei halua. Siinä ei saa muuta aikaiseksi kuin tapettua lapsen opiskeluinnon millä tahansa alalla ja katkeruutta.

Alkuperäinen kirjoittaja lukiolainen:
Eipä sinne lukioon vaan lasta panna.Onhan niissä nyt keskiarvorajat.ei sinne joka lanttu pääse vaikka äitee panisi.
Mä pääsin lukioon keskiarvolla 6,6 :whistle:
Nii-in ja meillä päin on ollu nyt paljon puhetta että nuoret hakeutuu ammtilliseen koulutukseen ja lukioiden pääsyvaatimukset lasketaan että saatais sinnekkin oppilaita... :/

Itse oon ehdottomasti sitä mieltä että lukio on vain mietintä aikaa jos ei vielä nuori tiiä mitä haluaa...!

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

siis näinhän se on miunki mielestä. mutta, jos ei jaksa lukea tentteihin ja haluaa heti päästä käytännönjuttuihin käsiksi ja kiinnostaa aivan älyttömästi juuri joku tietty ala (eikä esim. hindulaisuuden perusteet tai pavlovin koirakokeet...) niin sillon on miun mielestä parempi mennä suoria jo amikseen ja vaikka sitte myöhemmin suorittaa se lukion oppimäärä jos vielä haluaa.

Juu samoilla linjoilla olen minäkin. Itse asiassa mähän itse kävin eka amiksen, sitten lukion, sitten kauppiksen ja vasta nyt opiskelen ammattikorkeassa :D

mä toivon et lapseni löytävät jonkun mieluisan alan mitä opiskella.. pakko-opiskelu on perseestä ja jos mielenkiintoa ei ole opiskeluun niin se kyl näkyy numeroissa. eli lapseni saavat opiskella sitä mitä haluavat.

vieras
Tuollaisia on paljon, valitettavasti. Sitten lapset kituu ja kärsii kolme-neljä vuotta lukiossa, ja saavat sellaset paperit joilla ei ole mitään arvoa. Kolme vuotta on mennyt ihan hukkaan, pahimmassa tapauksessa. Nykyään kun keskiarvorajat on niin alhaiset, että lukioon pääsee sellaisetkin, joilla on vain heikot mahdollisuudet päästä se läpi.

T: lukion ope

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuollaisia on paljon, valitettavasti. Sitten lapset kituu ja kärsii kolme-neljä vuotta lukiossa, ja saavat sellaset paperit joilla ei ole mitään arvoa. Kolme vuotta on mennyt ihan hukkaan, pahimmassa tapauksessa. Nykyään kun keskiarvorajat on niin alhaiset, että lukioon pääsee sellaisetkin, joilla on vain heikot mahdollisuudet päästä se läpi.

T: lukion ope
Oli muuten alhanen raja 25 vuotta sittenkin B)

vera
ap vois pitää suunsa kiinni eikä puuttua toisten tulevaisuuteen. eiköhän ole ihan sen tytön ja sen perheen välinen asia ilman että sinä aiheutat ongelmia, pistät ties mitä ajatuksia toisen päähän

Yhteistyössä