Alkuperäinen kirjoittaja vera:ap vois pitää suunsa kiinni eikä puuttua toisten tulevaisuuteen. eiköhän ole ihan sen tytön ja sen perheen välinen asia ilman että sinä aiheutat ongelmia, pistät ties mitä ajatuksia toisen päähän
vaan vuonna 96 muistaakseni oli ainakin Porissa siihen huonoimpaankin lukioon lukuaineiden keskiarvoraja 7.7.Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:Oli muuten alhanen raja 25 vuotta sittenkin B)Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tuollaisia on paljon, valitettavasti. Sitten lapset kituu ja kärsii kolme-neljä vuotta lukiossa, ja saavat sellaset paperit joilla ei ole mitään arvoa. Kolme vuotta on mennyt ihan hukkaan, pahimmassa tapauksessa. Nykyään kun keskiarvorajat on niin alhaiset, että lukioon pääsee sellaisetkin, joilla on vain heikot mahdollisuudet päästä se läpi.
T: lukion ope
Jos tietää heti, että haluaa yliopistoon lukemaan tiettyä alaa, niin lukiota ei tarvita. Sanotaan vaikka että haluaa tietojenkäsittelytieteeseen. Sen kun suoraan peruskoulun jälkeen suorittaa tkt:n perusopinnot avoimessa ja jatkaa siitä. Näin säästyy se 2-3 vuotta. Tosin aniharva peruskoulusta pääsevä tietää omaa alaansa noin vahvasti. Kauppatieteissä tai muissa kieletaitoa vaativissa opinnoissa taas suosittelen vahvasti lukiota.Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:siis näinhän se on miunki mielestä. mutta, jos ei jaksa lukea tentteihin ja haluaa heti päästä käytännönjuttuihin käsiksi ja kiinnostaa aivan älyttömästi juuri joku tietty ala (eikä esim. hindulaisuuden perusteet tai pavlovin koirakokeet...) niin sillon on miun mielestä parempi mennä suoria jo amikseen ja vaikka sitte myöhemmin suorittaa se lukion oppimäärä jos vielä haluaa.Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Mä itse olen valkolakki ja oon aina ollut ihan tyytyväinen että sekin koulu tuli käytyä. Mun mielestä lukio on mahtava koulu yleissivistykseen ja hyvä pohja muille.
Nykyisin merkonomin paperit on kai ihan huuhaat yo:lla tai ilman, mutta vielä muutama vuosi sitten alin koulutustaso jolla pääsi verovirastoon töihin oli yo-merkonomi.
Samaa mieltä. Valitettavasti sen näkee monista pelkän ammttikoulun käyneistä että yleissivistystä puuttuu ja pahasti. Tietysti ammattikoulun käynytkin voi olla yhteiskunnallisesti valveutunut, kiinnostunut ajankohtaisista asioista ja taitava kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa, mutta aika usein esim. äidinkielen opetus on ammattikoulussa ala-arvoisen huonoa, ja ammattikoulun käyneet antavat heti itsestään tyhmän tallukan kuvan kun eivät osaa edes kirjoittaa yleiskielellä, oikeinkirjoitus on täysin hukassa jne. Mielestäni hyvä äidinkielen osaaminen on jokaisen ihmisen perustaito.Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Mä itse olen valkolakki ja oon aina ollut ihan tyytyväinen että sekin koulu tuli käytyä. Mun mielestä lukio on mahtava koulu yleissivistykseen ja hyvä pohja muille.
Minä taas olen huomannut osan lukiolaisista ylpeiksi jotka katsovat ammattikoululaisia nenänvartta pitkin. He osaavat kyllä kirjoittaa ja toistella viisaampien ajatuksia, mutta oma ajattelu puuttuu. Todellista taitoa on puhua samalla tasolla keskustelukumppaninsa kanssa.Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:Samaa mieltä. Valitettavasti sen näkee monista pelkän ammttikoulun käyneistä että yleissivistystä puuttuu ja pahasti. Tietysti ammattikoulun käynytkin voi olla yhteiskunnallisesti valveutunut, kiinnostunut ajankohtaisista asioista ja taitava kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa, mutta aika usein esim. äidinkielen opetus on ammattikoulussa ala-arvoisen huonoa, ja ammattikoulun käyneet antavat heti itsestään tyhmän tallukan kuvan kun eivät osaa edes kirjoittaa yleiskielellä, oikeinkirjoitus on täysin hukassa jne. Mielestäni hyvä äidinkielen osaaminen on jokaisen ihmisen perustaito.Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Mä itse olen valkolakki ja oon aina ollut ihan tyytyväinen että sekin koulu tuli käytyä. Mun mielestä lukio on mahtava koulu yleissivistykseen ja hyvä pohja muille.
Mielestäni ap:n velvollisuus ei ole haukkua mitään koulutusvaihtoehtoa nuorelle, vaan neutraalisti ilmoittaa että lukiota ei välttämättä tällä alalla tarvita.
minulla ei ole yo-todistusta ja teen duunia hyväpailkkaisella alalla ja vielä korkeakoulututkintoja kohta kaksikin lakkarissa, joten kyllä sitä ilman yo-todistustakin pärjää.Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
Jotkut ihmiset nyt vain ovat ylpeämpiä kuin toiset, en näe sitä koulutuksen vikana. Itse arvostan ammattikoulutusta, mutta minusta pelkkä ammattikoulutus ei anna nykypäivänä riittävästi taitoja kommunikointiin eikä itsensä pitämiseen ajan tasalla (medialukutaito). Ammattilukio on todella hyvä vaihtoehto.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minä taas olen huomannut osan lukiolaisista ylpeiksi jotka katsovat ammattikoululaisia nenänvartta pitkin. He osaavat kyllä kirjoittaa ja toistella viisaampien ajatuksia, mutta oma ajattelu puuttuu. Todellista taitoa on puhua samalla tasolla keskustelukumppaninsa kanssa.
Monella lukiolaisella on ikävä kyllä yleissivistys huonoissa kantimissa. Monella ammattikoululaisella voi olla sivistyneemmät jutut kuin lukiolaisilla. Minulle äidinkielen taito ei merkitse juuri mitään, kunhan ihminen pystyy ymmärrettävästi ilmaisemaan itseään.
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Miks täytyy aina haukkua ja väheksyä sitä toista vaihtoehtoa?? Mä kun itse olen käynyt molemmat koulut, amiksen ja lukion ja voin sanoa että molemmissa oli hyvät ja huonot puolensa. Kuten sanottu, lukio ON yleissivistävä koulu (ja siellä oppii kyllä muutakin kuin viisaampien ajatuksien toistelua ja kirjoittamista).
Juu en mäkään ymmärrä pakottamista.Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Miks täytyy aina haukkua ja väheksyä sitä toista vaihtoehtoa?? Mä kun itse olen käynyt molemmat koulut, amiksen ja lukion ja voin sanoa että molemmissa oli hyvät ja huonot puolensa. Kuten sanottu, lukio ON yleissivistävä koulu (ja siellä oppii kyllä muutakin kuin viisaampien ajatuksien toistelua ja kirjoittamista).
Mä en hauku lukioa, mutta en ymmärrä miksi vanhemmat sinne pakottavat lapsen, joka haluaisi alalle, jossa sitä ei tarvita. Ja ainahan sen lukion voi suorittaa myöhemminkin aikuisiällä, jos alkaa kaduttaa.
Peesi tähän, nykyään kirjallinen viestintä on tärkeää liki jokaisessa ammattiryhmässä. Kuitenkin kirjoittamisen jalo taito on kokenut pahanlaisen inflaation, keskustelupalstat, meset sun muut ovat luoneet illuusion että on aina ihan ok kirjoittaa vähän miten sattuu. Ja kuitenkin kirjallinen viestintä on hyvin vaikea laji kun ei toisen elekieltä näe, puhumattakaan siitä että huonosti kirjoitetusta tekstistä on yhtä hankalaa saada selvää kuin epäselvästä puheesta. Se että jaksaa edes hiukan panostaa siihen mitä kirjoittaa, on kohteliaisuutta ja toisten huomioonottamista.Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:Jotkut ihmiset nyt vain ovat ylpeämpiä kuin toiset, en näe sitä koulutuksen vikana. Itse arvostan ammattikoulutusta, mutta minusta pelkkä ammattikoulutus ei anna nykypäivänä riittävästi taitoja kommunikointiin eikä itsensä pitämiseen ajan tasalla (medialukutaito). Ammattilukio on todella hyvä vaihtoehto.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minä taas olen huomannut osan lukiolaisista ylpeiksi jotka katsovat ammattikoululaisia nenänvartta pitkin. He osaavat kyllä kirjoittaa ja toistella viisaampien ajatuksia, mutta oma ajattelu puuttuu. Todellista taitoa on puhua samalla tasolla keskustelukumppaninsa kanssa.
Monella lukiolaisella on ikävä kyllä yleissivistys huonoissa kantimissa. Monella ammattikoululaisella voi olla sivistyneemmät jutut kuin lukiolaisilla. Minulle äidinkielen taito ei merkitse juuri mitään, kunhan ihminen pystyy ymmärrettävästi ilmaisemaan itseään.
Ja kyllä, mielestäni se antaa ihmisestä yksinkertaisen kuvan jos ei osaa kirjoittaa omaa äidinkieltään.
Et ole ilmeisesti keskustellut monen kouluttamattoman kanssa? Heillä kun on monisyisiä ajatuksia, vaikka eivät osaakaan ilmaista niitä kunnolla ilman apua. Lisäksi he voivat olla omalla alallaan erinomaisia, joista voi ottaa oppia.Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:Jotkut ihmiset nyt vain ovat ylpeämpiä kuin toiset, en näe sitä koulutuksen vikana. Itse arvostan ammattikoulutusta, mutta minusta pelkkä ammattikoulutus ei anna nykypäivänä riittävästi taitoja kommunikointiin eikä itsensä pitämiseen ajan tasalla (medialukutaito). Ammattilukio on todella hyvä vaihtoehto.
Ja kyllä, mielestäni se antaa ihmisestä yksinkertaisen kuvan jos ei osaa kirjoittaa omaa äidinkieltään.
Monella alalla ei tarvita peruskoulun tarjoamaa kirjallista taitoa enempää. Minulle henkilön ilmaisukyky ei ole ikinä merkinnyt paljoa, vaan muut lukuisat seikat ovat olleet paljon tärkeämpiä. Lisäksi suuri osa tiedosta tulee nykyään englanninkielellä ja sekin voi olla suomalaisen kirjoittamaa. Siitä huolimatta tajuan hyvin kirjoituksen sisällön.Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:Peesi tähän, nykyään kirjallinen viestintä on tärkeää liki jokaisessa ammattiryhmässä. Kuitenkin kirjoittamisen jalo taito on kokenut pahanlaisen inflaation, keskustelupalstat, meset sun muut ovat luoneet illuusion että on aina ihan ok kirjoittaa vähän miten sattuu. Ja kuitenkin kirjallinen viestintä on hyvin vaikea laji kun ei toisen elekieltä näe, puhumattakaan siitä että huonosti kirjoitetusta tekstistä on yhtä hankalaa saada selvää kuin epäselvästä puheesta. Se että jaksaa edes hiukan panostaa siihen mitä kirjoittaa, on kohteliaisuutta ja toisten huomioonottamista.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:kolmivuotinen ammattikoulu antaa yleisen korkeakoulukelpoisuuden. Sitten pääsykokeiden kautta yliopistoon. Joissakin harvoilla aloilla tosin taitaa lukio olla pakollinen. Jos olen oikeassa, niin lääkäriksi tai sotilaslentäjäksi ei pääse ilman lukiota.Alkuperäinen kirjoittaja ylioppilas larvanto:Miten voi tulla maisteriksi ilman lukiota???Siis olen luullut että yliopistoon ei pääse ilman sitä...Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tyhmää tuollainen. Itse en ole käynyt lukiota missään vaiheessa ja nyt olen gradua tekemässä maisterin tutkintoa varten.
Itseasiassa yliopistoon on mahdollista mennä peruskoulupohjaltakin joillakin aloilla Eli avoimessa ylipistossa opiskelet perusopinnot ja kun saat ne tarpeeksi hyvin läpi, niin saat automaattisesti jatkaa normaali opiskelijana.
En minäkään. Helpommalla ja paremmin pärjää muilla aloilla. Itseä vaan tuo akateemisuus viehättää, että piti valita ottaako työn alalta vai käyttääkö siihen kaiken vapaa-aikansaAlkuperäinen kirjoittaja Patarouva:Kyllä varmaan niin on että valtaosa vanhemmista haluaa lapsestaan YO:n, mutta en minä. Ammattitutkinnoissa on jo niin paljon valinnan varaa ja pitkälle pääsee ilman YO: n papereita.