Te jotka tupakoitte raskaana joskus/nyt?? kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lotta--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
No mä haluaisin vaan tietää lisää asiasta.. miten voisin parhaiten tukea siskoa jne.. ja ehkä ymmärtääkin paremmin että mitä siellä taustalla on. Koska siskon lapsi on kuitenkin ehdottomasti toivottu, niin tuntuu tavallaan ristiriitaiselta, kun tupakointi lisää vaikka mitä riskejä. VAstatkaa vaikka ilman nimimerkkiä tms. jos ei halua omalla nimimerkillä laittaa. Mun on vaan tavallaan vaikeaa tajuta, miksi sisko ottaa riskejä, kun lapsi on hänelle kuitenkin todella tärkeä (sen huomaa sitten kaikista muista puheista ja teoista). En vain jotenkin tajua tuota ristiriitaisuutta.

Siis oikeesti.. kymmenen viikossa on vähän. Parhaiten tuet kehumalla siitä miten hienosti on vähentänyt. Tota ymmärtämättömyyttä ei kannata mainita. Toki et voi ymmärtää, jos et ole ikinä ollut mihinkään koukussa. Kyllä se siitä. Ehkä sinun siskokin lopettaakokonaan, siihen voi kuitenkin mennä jonkun aikaa. Itse lopetin raskaus aikana, hyvin onnistu kun kukaan ei ollut painostamassa tai syyllistämässä=) Lapsi toimii hyvin motivaattorina

Tupakointi tuskin on aiheuttanut yksinään lapsen kuolemaa kohtuun. Terveellistä se ei ole polttaminen, ei raskaana eikä normaalitilassakaan.

Minä poltin muutamia tupakkeja päivässä, lapsessa ei ole mitään vikaa mutta kyllä, syyllisyys vaivaa asiasta edelleen.

Toivon vain että kaikki voisivat lopettaa tän jeesustelun tupakka-aiheesta, pahimmat arvostelijat ja päivittelijät ovat niitä jotka ei ole koskaan itse edes röökiä vetäneet. Silloin on toooosi helppo arvostella.

Minä voisin alkaa arvostelemaan äitejä jotka ovat ylilihavia, makaavat ehtoot sohvalla mussuttaen kaikkea moskaa mitä kaapeista löytää, ne ei löydä ees vaatteita itelleen ja ovat niin katkeria omasta painostaan.

Kivaa viikonloppua kaikille :)

Alkuperäinen kirjoittaja sohvitus:
Minä voisin alkaa arvostelemaan äitejä jotka ovat ylilihavia, makaavat ehtoot sohvalla mussuttaen kaikkea moskaa mitä kaapeista löytää, ne ei löydä ees vaatteita itelleen ja ovat niin katkeria omasta painostaan.

Ylilihavuus ei kuitenkaan suoraan vaaranna kenenkään muun terveyttä, tupakansavu sen sijaan vaarantaa. Oman terveytensä kuka tahansa saa tietysti tuhota sillä tavalla kuin tahtoo, mutta raja menee toisen vahingoittamisessa.

Olen polttanut itsekin, enkä ole läski ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sohvitus:

Ylilihavuus ei kuitenkaan suoraan vaaranna kenenkään muun terveyttä, tupakansavu sen sijaan vaarantaa. Oman terveytensä kuka tahansa saa tietysti tuhota sillä tavalla kuin tahtoo, mutta raja menee toisen vahingoittamisessa.

Olen polttanut itsekin, enkä ole läski ;)

paitsi että vaarantaa, just vasta luin artikkelin jossa kerrottiin että vauvan kuolemia sattuu useammin lihaville, heidän vauvoille tulee useammin myös hapenpuutetta ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä. myös tehohoitojaksoja on lihavilla enemmän. joten kyllä lihavuuskin voi vaarantaa vauvan terveyden, eri mekanismeilla toki kuin tupakointi. lihavan kannattaa laihduttaa ennen raskautumista.

No tämä on tällainen iäisyysketju.... Jokainen on olevinaan aina jotain. Toinen toistaan parempi.

Ap:lle kuitenkin vastaisin, että parhaiten tuet sisartasi olemalla läsnä syyllistämättä. Jos siskosi omaa edes puolet ns. terveen/normaalin ihmisen moraalista, syyllistää hän varmasti itseään aivan riittävästi, eikä toisten syyllistäminen juuri auta.
Jos sisaresi itse ottaa asian puheeksi, kuuntele ja tsemppaa häntä lopetuspäätöksessään.
Jos hän päättää yrittää lopettaa, kannusta ja ole tukena.

Yhteistyössä