Te jotka olette ylipainoisia ja raskaana, joskus/nyt? kysymys

• Viestiketjun aloittaja ellivellikaramelli
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Koska halusimme lapsen. Niin yksinkertaista.
Ja rehellisesti sanottuna en ole ennen raskauksia tiennyt että ylipainoni voi vaikuttaa raskauden aikana / varsinkaan jälkeen lapsen vointiin.
Raskaana ollessa ei muuten saa laihduttaa.

pikkuisen plösö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kaikille teille "ei mulla vaan ongelmia ollut"-ihmisille: EI SE TARKOITA SITÄ ETTEIKÖ RISKI OLISI SILTI SUURI! Teillä on vaan käynyt tuuri :)
Ai kolmesti? En usko, että kyse on pelkästä tuurista. Kyllä asioihin vaikuttaa muutkin jutut kuin vaakalukemat.

en vissiin olisi sitten ollenkaan saanut hankkiutua raskaaksi, mä kun paisun joka raskaudessa lähemmäs 40kg. Tosin on sairausperäistä tuo paisuminen eli syömisistä ei johdu. Mutta kyllä mä siis reilusti ylipainoinen olen ollut joka raskauden aikana eli kolme kertaa. Raskaudet ja synnytykset ovat kuitenkin kaikin puolin menneet hyvin. Enempää lapsia ei tule, on meinaan sen verta rankkaa puuhaa toi painonpudotus joka lapsen jälkeen.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuisen plösö:
Harmittaako ap, kun kerron että th ja lääkärit ovat joka kerta kehuneet RR, pissan puhtauksia, vs-lukemia jne ;)
Ihanaa, taidankin hankkia vielä yhden palleron :)
Ei harmita ollenkaan!! Onnea ja hyvä että kaikki on hyvin.
(harmittaako sua, että mä poltin raskausaikana ja silti synnytin täysin terveen lapsen?)
Siis poltit ja nyt moralisoit ylipainoisia odottajia?? Jestas sentään. Sä et muuten voi tietää että onko tupakointi aiheuttanut jotain. Voi näkyä vasta aikuisiällä, esimerkiksi poikas oot voinut tehdä lapsettomaksi että silleen. Kivoja pikku juttuja...Koulussa voi menestyä heikommin jne
Mutta tietenkin juuri sun lapses ei ole koskaan ollut sairas ja on hyvä koulussa jne. :)

ap
Ja kaikille teille "ei mulla vaan ongelmia ollut"-ihmisille: EI SE TARKOITA SITÄ ETTEIKÖ RISKI OLISI SILTI SUURI! Teillä on vaan käynyt tuuri :)
Ai kolmesti? En usko, että kyse on pelkästä tuurista. Kyllä asioihin vaikuttaa muutkin jutut kuin vaakalukemat.
No tuurista, sori vaan. Riski on ollut suuri, luitko linkissä olleesta tutkimuksesta esim?

pikkuisen plösö
No tuurista, sori vaan. Riski on ollut suuri, luitko linkissä olleesta tutkimuksesta esim?
Luin, mutta aika vajavainen se teksti oli. Olisi mukavampaa lukea tyhjentävämpiä tuloksia.
Mutta, miksi tuomitset ylipainoiset kun itsekään et ole puhdas pulmunen?

sissi
Harmittaako ap, kun kerron että th ja lääkärit ovat joka kerta kehuneet RR, pissan puhtauksia, vs-lukemia jne ;)
(harmittaako sua, että mä poltin raskausaikana ja silti synnytin täysin terveen lapsen?)

Enemmän sä sille lapselle vahinkoa aiheutit polttamalla ku me ketä ollaan ylipainoisia. Et en ymmärrä ees sitä miks kyselet moisia. Koska sä olisit voinut sen tupakin polton lopettaa samantein! Monia ei pysty kunnolla laihtuu vaikka tekis mitä. Olis tietyllä ruokavaliolla ja kuntokuurilla. Mutta tupakki ja ylipainoisuus on kuin päivä ja yö. ja ehkä lapsi oli syntyessä terve mutta kasvaessa voi tulla ongelmia. Mietippä sitä!

just..
Alkuperäinen kirjoittaja sissi:

Enemmän sä sille lapselle vahinkoa aiheutit polttamalla ku me ketä ollaan ylipainoisia. Et en ymmärrä ees sitä miks kyselet moisia. Koska sä olisit voinut sen tupakin polton lopettaa samantein! Monia ei pysty kunnolla laihtuu vaikka tekis mitä. Olis tietyllä ruokavaliolla ja kuntokuurilla. Mutta tupakki ja ylipainoisuus on kuin päivä ja yö. ja ehkä lapsi oli syntyessä terve mutta kasvaessa voi tulla ongelmia. Mietippä sitä!
Anteeksi mutta laihduttaminen ja tupakoinnin lopettaminen on molemmat vaikeita asioita toisille. Mun oli helppo laihduttaa 20 kiloa, mutta en väitä, että se olisi sitä kaikille. Sivusta vain tämmöinen kommentti.

....
Mistä sä Ap tulet koskaan tietämään kuinka paljon aiheutit lapsellesi sairautta tupakoimalla?? Äidin tupakointi raskausaikana vaikuttaa mm. lapsen hedelmällisyyteen! Sitähän sä et vielä tiedä, että miten sun lapsi tulee lapsia saamaan...

ap
No, on jo aikuisiässä tuo ja terve ollut... voihan sille toki tulla mitä vaan mutta kuka todistaa mistä se johtuu? Ihan samat mä voisin sanoa sulle polttamisesta eikä ne ole kun päivä ja yö: molemmat isoja riskejä lapselle. Ja kyllä laihduttaminen on samalla tavalla tahdosta kiinni, aika pieni osa on niitä, joilla se johtuu jostain sairaudesta.

sissi
Alkuperäinen kirjoittaja just..:

Anteeksi mutta laihduttaminen ja tupakoinnin lopettaminen on molemmat vaikeita asioita toisille. Mun oli helppo laihduttaa 20 kiloa, mutta en väitä, että se olisi sitä kaikille. Sivusta vain tämmöinen kommentti.
Ohan se mutta se että tupakoinnin lopettaminen toisaaltaan vaatii sulta paljon sisukkuutta. Mutta joskus vaikka kuinka toivot laihtuvas ja teet paljon sen eteen niin paino ei tipu. Kokemuksesta tiedän, koska kävin ravintoterapeutilla ja kuntosalilla oli oma ohjaaja mulle.

ap
Luin, mutta aika vajavainen se teksti oli. Olisi mukavampaa lukea tyhjentävämpiä tuloksia.
Tuomitsinko missä vaiheessa? Kysyin kysymyksiä, kerroin riskeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
myös tupakointi, alkoholi, epäterveellinen ruoka jne. on vaarallista sikiölle. mutta tässä yhteiskunnassa vain hoikilla on oikeus onneen. ja samalla tavalla normaalipainoiset äidit synnyttävät sairaita lapsia ja synnytyksiin tulee komplikaatioita.

riittääkö runsaaksi ylipainoksi omat mittani tullessani raskaaksi:171cm/112kg? VARMASTI
koko raskausaika ja synnytys menivät hienosti, ei mitään kolotuksia tai ongelmia. jaksoin paremmin kuin monet normaalipainoiset ystäväni ollessaan raskaana.
Tottakai on! Ei se vähennä ylipainon vaarallisuutta, vai vähentääkö? Kun täällä vaan on sallittua tuomita esim. tupakoivat odottajat ja kysellä miksi he eivät lopeta, niin mietin että mitenköhän tämän asian laita. Selvensikö?

mä kyllä ymmärsin ap:n pointin... en millään tavalla halua tuomita ketään(tupakoijaa, ylipainoista tei ketään muutakaan)!

Ihmiset tuntuvat olevan vapaata riistaa. Hoikat arvostelevat ylipainoisi, savuttomat tupakoivia, urheiluhullut sohvaperunoita... Itse en ole täydellinen, enkä ala muiden elintapoja kritisoimaan. Meillä jokaisella on jokin asia, jonka voisi tehdä paremmin! Ei se oma sädekehä loista yhtään kirkaammin vaikka muita haukkuisikin.

sissi
No, on jo aikuisiässä tuo ja terve ollut... voihan sille toki tulla mitä vaan mutta kuka todistaa mistä se johtuu? Ihan samat mä voisin sanoa sulle polttamisesta eikä ne ole kun päivä ja yö: molemmat isoja riskejä lapselle. Ja kyllä laihduttaminen on samalla tavalla tahdosta kiinni, aika pieni osa on niitä, joilla se johtuu jostain sairaudesta.

Mutta sempä tietää kaikki että lapsellas ei ollut kohdussa mitkään mahtavat olot aina kun sitä röökiä vedit!

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Ja kas kummaa, ap:n lapsi onkin jo aikuinen :whistle:
Niinpä. Äiti yrittää epätoivoisena vakuutella itselleen että kaikki hyvin...
Hän vaan ei voi tietää. Mutta monestihän nämä tapaukset selittelee esimerkiksi perintötekijöillä eri juttuja..Ei tupakka ole vaikuttanut

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Mä olin ylipainoinen raskaana ja olen tälläkin hetkellä :saint: Siinä jossain välimaastossa olin ainakin melkein suht normaalissa mitassa :D Mutta mikä sun pointti oli jutussa,mullein syntyi täysin terve poika :heart:
Ymmärsitkö pointin?
No en,eihän raskaana ollessa voi laihduttaa ja kyllä niistä lapsista silti terveitä tulee vaikka ylipainpoisilta syntyykin

muhku
Tuomitsinko missä vaiheessa? Kysyin kysymyksiä, kerroin riskeistä.
Sitäkin voi ihmetellä et miks sä tuut kertomaan riskeistä kun itse olet myös tehnyt sellaista mikä on suuren riskin aiheuttanut sun lapselle?

että näin
Lisää myös sikiökuolleisuuden riskiä!

" Lihavuus ennen raskautta lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä, loppuraskauden aikaista sikiökuolleisuuden riskiä sekä raskausajan diabeteksen ja "raskausmyrkytyksen" riskiä.

Myös synnytyksen aikaisten vaikeuksien todennäköisyys kasvaa. Suurikokoisen lapsen saamisen todennäköisyys kasvaa äidin lihavuuden myötä, joka aiheuttaa usein epäsuhtaa lapsen koon ja äidin lantion tilavuuden välille.

Vaikean synnytyksen jälkeen äidille voi myöhemmällä iällä kehittyä virtsainkontinenssi jota ylipaino vielä pahentaa. Ylipainoisen äidin synnytys päättyy myös useammin sektioon synnytyksen hidastumisen tai pysähtymisen takia.

Leikkauksesta toipuminen on ylipainoisella usein hitaampaa kuin normaalipainoisella ja ylipaino lisää riskiä leikkauksen jälkeisiin haava- ja kohtutulehduksiin."

http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/RaskausYlipaino/haitallista.html

muhku
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Mä en tajua, miksi pitää lähteä tämmöiselle tappelulinjalle.
Ei tää musta tappelua ole. Keskustelua ja me kerrotaan omat mielipiteemme asiasta. Mutta väärin on se että toinen tulee selittää riskeistä ku minusta ainakin tupakki aiheuttaa suuremman riskin kuin lihavuus. Enemmän näkee tekstejä tupakoinnin vaaroista ja haitoista ja kehotuksista ku siitä että puhutaan odottavien ylipainoisuudesta.

....
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Saanko mä tuplapisteet kun laihdutin 25kg ja lopetin tupakanpolton???
Joo saat nyt kirkkaimman kruunun *ojentaa* ;)
Oikeesti, onnittelut saavutuksestasi :hug:
Menetänkö kruununi jos kerron, että jouduin hankkiutumaan raskaaksi koeputkihedelmöityksellä koska en muuten lapsia saanut? Äitini tosin poltti koko ajan kun minua odotti..

Yhteistyössä