Te jotka tupakoitte raskaana joskus/nyt?? kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lotta--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on vittu niin että se joka ikinä ei ole polttanut ei ole oikea neuvomaan ketään! Ja tosiaan ei se ainakaan auta jos siitä aiheesta kokoajan saarnataan se vain pahentaa. Kyllä sen lopettaminen täytyy ihan sen tupakoijan omasta päästä lähteä ilman painostusta!

Silloin kun odotin esikoista poltin 4 tupakkaa: kaksi silloin kun todettiin vesirokko ja kaksi peräjälkeen silloin kun lapsivedet meni ja iski paniikki. En tuntenut minkäänlaista syyllisyyttä.

Kuopusta odottaessa en polttanut ja nyt tätä 3. odottaessa olen polttanut n. 4-5 kpl koko raskausaikana. Imetysaikana en ole polttanut.

poltin raskausaikana ja syy on siinä että olen niin saamaton joissain asiossa (kuten tupakoinnin lopettaminen) että en vaan kykene siihen. hypin seinille ja olin todellinen kusipää ihmisenä silloin kun olin ilman tupakkaa noin 1kk raskauden alkupuoliskolla.
syyllistin itseäni ja tunsin koko ajan olevani täysi idiootti äitinä kun en pystynyt olemaan ilman tupakkaa.

motivaatiota oli mutta tahdonvoimaa ei, riippuvuus on syvä.
asiaa ei auttaneet täydellisten rouvasihmisten syyllistävät katseet ja puheet, lähinnän hermostuin niistä ja poltin entistä enemmän.
neuvolan tuki oli ehkä parhain: "jokainen tupakka vähemmän on voitto lapsen kannalta". ja sillä keinoin pystyin vähentämään tupakoinnin noin puoleen normaalista.
ja neuvolassa sanottiin myös että tupakoinnin lopettamisesta stressaaminen voi ihan yhtälailla aiheuttaa ongelmia kuin itse tupakointi. (en tiedä onko tällä todellista perää, mutta se lohdutti silloin, enkä tuntenut oloani aivan täysin huonoksi).

Syyllistäminen ei todellakaan auta, tukena voit olla mutta älä ayyllistä se vain pahentaa tilannetta. Ja niin olivat minunkin lapset toivottuja, en vain kyennyt olemaan kriteereiden mukainen hyvä äiti, parhaani tein kuitenkin ja se saa nyt luvan riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on vittu niin että se joka ikinä ei ole polttanut ei ole oikea neuvomaan ketään! Ja tosiaan ei se ainakaan auta jos siitä aiheesta kokoajan saarnataan se vain pahentaa. Kyllä sen lopettaminen täytyy ihan sen tupakoijan omasta päästä lähteä ilman painostusta!

Peesi

Olen nyt raskaana ja lopettanut lähes kymmenen vuotta kestäneen tupakoinnin kokonaan. Näin olen aikaisemmin ajatellutkin, että sitten kun tulee raskaaksi, on pakko lopettaa. Enkä suunnittele jatkavani raskauden jälkeen, sillä en halua olla tupakantuoksuinen äiti.

Olen sitä mieltä, että on olemassa monenlaisia tekosyitä sille, miksi polttaa raskausaikana/ syitä, millä odottava äiti pyrkii selittelemään asiaa tai tekemään siitä hyväksyttävämmän. Tupakassa on lukematon määrä karsinogeeneja ja sen on todettu vaikuttavan sikiön kehotykseen ja siinä on riittämiin syytä, miksi en nyt polta.

kiitos hirveästi vastauksista. mielenkiintoista lukea vastaavia tarinoita kuin siskollani. tuota riippuvuutta on niin vaikea tajuta, toisilla kun on tosi helppoa lopettaa ja toisilla se on hirveän vaikeaa (mm. miehen sukulainen kuoli uhmaten lääkärin käskyä lopettaa.. oli keuhkoahtaumatauti ja tyyppi veti viimeiseen asti).

oon raskaana ja poltan 10-15 tupakkaa per pvä ja yritin lopettaa mutta en kyennyt ja se on mun pako keino ja hetken vapaus! mulla on kaksi lasta ja toinen todella vaativa

Alkuperäinen kirjoittaja tunnustan:
oon raskaana ja poltan 10-15 tupakkaa per pvä ja yritin lopettaa mutta en kyennyt ja se on mun pako keino ja hetken vapaus! mulla on kaksi lasta ja toinen todella vaativa

Ootko kohdannut sitten syyllistämistä mistä täällä puhuttiin? Miten neuvola suhtautui? jotenkin vaan ajattelis, että semmoinen lynkkaaminen pahentaa tilannetta.. ?

Kaikilla on paheensa. Moni asia vaikuttaa sikiöön, sellaisetkin mille me ei voida mitään. Esim. ruoka jne. Ja oikeesti kai parista röökista ei välttämättä oo haittaa ees...

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
meneeköhän tämä oikealle sivulle.
silminnäkijän. tupakkalapset
katsokaa! mietittävää itse kullekkin!
http://areena.yle.fi/toista?id=1486663

ei näy ! voisiko joku tehdä yhteenvedon asiasta mitä linkin takaanta paljastuu ?

Alkuperäinen kirjoittaja Tytti-:
Viimeisen kuukauden olin kokonaan polttamatta mutta synnytyksen jälkeen taas retkahdin..

Hyvä juttuha tuo kuukausi periaatteessa on mutta mua oksettaa niin paljon tuollainen itsekkyys. Tiedän muutaman muunkin jotka on lopettaneet pari viikkoa ennen laskettua ettei tarvi kuunnella vauvan vieroitusoireita..Eivät ole siis imettäneet. Kuuntelisivat vaan ja kärsikööt kun itse aiheuttavatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Video:
Videon takaa löytyy juttua kehitysmaiden lapsista, jotka sairastuu kun ovat tupakkatiloilla töissä. Näin luki ainakin videon esittelyssä

Siitähän oli uutisissa hiljan.. joskin siinä ainakin sanottiin, että suurin syy löytyy niistä lannoitteista tms, mitä ne nyt on.. hitto.. suoja-aineita?
*ei saa päähänsä oikeaa sanaa*

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tytti-:
Viimeisen kuukauden olin kokonaan polttamatta mutta synnytyksen jälkeen taas retkahdin..

Hyvä juttuha tuo kuukausi periaatteessa on mutta mua oksettaa niin paljon tuollainen itsekkyys. Tiedän muutaman muunkin jotka on lopettaneet pari viikkoa ennen laskettua ettei tarvi kuunnella vauvan vieroitusoireita..Eivät ole siis imettäneet. Kuuntelisivat vaan ja kärsikööt kun itse aiheuttavatkin.

Käys vieras lukee toi ylipainoketju, sanotko samat sanat siellä???

(aika hauska verrata muute..... :))

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Onkohan haitallista jos on polttanut muutaman savukkeen ennen kuin on saanut plussaa testiin?

Nostan josko joku sanois kysymykseeni jotain.

Ei ole haittaa. Ennen rv 6 sikiö ei ole vielä istukassa kiinni vaan saa ravinnon ruskuaispussista.

Oi kiitos tiedosta. kylläpä helpotti!!!! :heart:

Yhteistyössä