Te jotka olette ylipainoisia ja raskaana, joskus/nyt? kysymys

• Viestiketjun aloittaja ellivellikaramelli
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja muhku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuisen plösö:
Luin, mutta aika vajavainen se teksti oli. Olisi mukavampaa lukea tyhjentävämpiä tuloksia.
Mutta, miksi tuomitset ylipainoiset kun itsekään et ole puhdas pulmunen?
Tuomitsinko missä vaiheessa? Kysyin kysymyksiä, kerroin riskeistä.
Sitäkin voi ihmetellä et miks sä tuut kertomaan riskeistä kun itse olet myös tehnyt sellaista mikä on suuren riskin aiheuttanut sun lapselle?
No vaikka samasta syystä miksi entiset narkkarit pitää huumevalistusta? Eli jos mä olen joskus tehnyt jotain pahaa, niin mä en saa sen jälkeen kertoa minkään muun asian riskeistä, niinkö?

olen tyytyväinen
Alkuperäinen kirjoittaja ellivellikaramelli:
Miksi hankkiuduitte raskaaksi ylipainoisena? Kuinka paljon ylipainoa on?
Tunnetteko syyllisyyttä? Seuraako huoli lapsen syntymän jälkeen?

En vaan tajua, kun kaverini on raskaana ja eikä silti halua laihduttaa.
Okei, se oli aiemmin vielä enemmän ylipainoinen, mutta silti.

Huom. en halua tuomita, en vaan tajua kun en ole ikinä ollut ylipainoinen tai koittanut laihduttaa.
Olin reippaasti ylipainoinen raskaaksi tullessani.
170cm ja 90kg,eli 20kg liikaa painoa ja se kyllä näkyi.
Synnytyksen jälkeen painoin 75kg,ja siitä kaks viikkoa niin 69kg.
Se siit ylipainosta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Mä en tajua, miksi pitää lähteä tämmöiselle tappelulinjalle.
Ei tää musta tappelua ole. Keskustelua ja me kerrotaan omat mielipiteemme asiasta. Mutta väärin on se että toinen tulee selittää riskeistä ku minusta ainakin tupakki aiheuttaa suuremman riskin kuin lihavuus. Enemmän näkee tekstejä tupakoinnin vaaroista ja haitoista ja kehotuksista ku siitä että puhutaan odottavien ylipainoisuudesta.
Voih kun ei se ole sinun mielipiteestä kiinni se riskin suuruus :D Eikä täällä mistään tupakasta puhuttu, oikeuttaako se riskeeraamaan lapsen kun joku muu aiheuttaa vielä isomman riskin???

sissi
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
Lisää myös sikiökuolleisuuden riskiä!

" Lihavuus ennen raskautta lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä, loppuraskauden aikaista sikiökuolleisuuden riskiä sekä raskausajan diabeteksen ja "raskausmyrkytyksen" riskiä.

Myös synnytyksen aikaisten vaikeuksien todennäköisyys kasvaa. Suurikokoisen lapsen saamisen todennäköisyys kasvaa äidin lihavuuden myötä, joka aiheuttaa usein epäsuhtaa lapsen koon ja äidin lantion tilavuuden välille.

Vaikean synnytyksen jälkeen äidille voi myöhemmällä iällä kehittyä virtsainkontinenssi jota ylipaino vielä pahentaa. Ylipainoisen äidin synnytys päättyy myös useammin sektioon synnytyksen hidastumisen tai pysähtymisen takia.

Leikkauksesta toipuminen on ylipainoisella usein hitaampaa kuin normaalipainoisella ja ylipaino lisää riskiä leikkauksen jälkeisiin haava- ja kohtutulehduksiin."

http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/RaskausYlipaino/haitallista.html
Ihan samalla tavalla kaikki muutkin lisää vaaraa sille ja tolle ja tuo lisää tota ja tätä aiheuttaa tätä. Mutta se että ne aineet mitkä tiedetään oikeesti aiheuttavan vaaraa jopa itselleen niin sit toinen haluaa tehdä niin omalle lapselleen on musta aika itsekästä. Ja sit tulee puhumaan ylipainoisuudesta. Naiset on aina olleet ylipainoisia ja niin se tulee olemaan koko loppu elämän!!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ellivellikaramelli:
Miksi hankkiuduitte raskaaksi ylipainoisena? HALUSIN LAPSIA Kuinka paljon ylipainoa on? N 50 KG
Tunnetteko syyllisyyttä? MIKSI TUNTISIN? Seuraako huoli lapsen syntymän jälkeen? EI

En vaan tajua, kun kaverini on raskaana ja eikä silti halua laihduttaa.
Okei, se oli aiemmin vielä enemmän ylipainoinen, mutta silti.

Huom. en halua tuomita, en vaan tajua kun en ole ikinä ollut ylipainoinen tai koittanut laihduttaa.

Vieras
Siihen haluaisin vastauksen ( AP?) että kuinka kauaskantoisia ne lihavuuden aiheuttamat riskit on? Mulla oli esimerkiksi raskausajan diabetes niin vaikuttaako se edelleen lapsen elämään? Mitä aiheuttaa? Lapsettomuutta? Astmaa? Allergiaa?

Äippäliini
Harmittaako ap, kun kerron että th ja lääkärit ovat joka kerta kehuneet RR, pissan puhtauksia, vs-lukemia jne ;)
Ihanaa, taidankin hankkia vielä yhden palleron :)
Ei harmita ollenkaan!! Onnea ja hyvä että kaikki on hyvin.
(harmittaako sua, että mä poltin raskausaikana ja silti synnytin täysin terveen lapsen?)
Kunhan et vaan tulevaisuudessa tulisi katumaan tuota tupakan polttoa raskausaikana niinkuin minä. Poltin kun odotin meidän ensimmäistä, hänellä on ollut todella pahat allergiat, nyt vasta 14v:nä alkaa helpottamaan, astmakin oli, mutta onneksi sekin nyt on helpottanut. Todella herkkä oli allergioiden kanssa, oli ruoka-aineallergiat pienenä, eläinallergia, enää on jäljellä siitepölyallergiat. No toisen ja kolmannen kohdalla en enää polttanut, vuosi ennen kuin aloin toista odottamaan lopetin tupakin polton, tällä toisella oli enää maitoallergia ja kala-allergia. Muilta onneksi sai olla rauhassa. No kolmannella ei ollut enää mitään.
Niin minäkin silloin kun ekaa odotin aattelin että turhaa vouhotusta, onhan noita muitakin vaaroja. Mutta kyllä jälkikäteen on harmittanut!

Niin ja ylipainoa on ollut tuosta ekasta lähtien :)

muhku
Luin, mutta aika vajavainen se teksti oli. Olisi mukavampaa lukea tyhjentävämpiä tuloksia.
Mutta, miksi tuomitset ylipainoiset kun itsekään et ole puhdas pulmunen?
Tuomitsinko missä vaiheessa? Kysyin kysymyksiä, kerroin riskeistä.
Sitäkin voi ihmetellä et miks sä tuut kertomaan riskeistä kun itse olet myös tehnyt sellaista mikä on suuren riskin aiheuttanut sun lapselle?
No vaikka samasta syystä miksi entiset narkkarit pitää huumevalistusta? Eli jos mä olen joskus tehnyt jotain pahaa, niin mä en saa sen jälkeen kertoa minkään muun asian riskeistä, niinkö?
Ei vaan siitä et tuut kertoo riskeistä mistä sulla ei ole ollut ongelmaa.

Äippäliini
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siihen haluaisin vastauksen ( AP?) että kuinka kauaskantoisia ne lihavuuden aiheuttamat riskit on? Mulla oli esimerkiksi raskausajan diabetes niin vaikuttaako se edelleen lapsen elämään? Mitä aiheuttaa? Lapsettomuutta? Astmaa? Allergiaa?
Mulla oli kans kolmannen kohdalla tuota raskausajan diabetesta, mutta hoidoksi riitti ruokavalio ja gurem-jauhe, tyllerö on terve kuin pukki! Ei mitään, oli normaalipainoinen, hyvin kehittynyt kaikin puolin terhakka emäntä!

diabetes

" * Koska vauva on saanut ylimääräistä sokeria raskausaikana, hänen haimansa on myös tuottanut ylimääräistä insuliinia tasapainottaakseen sokerin määrää. Näin ollen syntymän jälkeen on vauvalle vaikeaa lopettaa ylimääräisen insuliinin tuotanto ja tama voi johtaa siihen, että vauvan verensokeri on liian alhainen (hyperglycaemia).
* Syntymän jälkeen vauvalla voi esiintyä keltaisuutta. Se ei yleensä ole vaarallista, ja häviää parin viikon kuluessa. Tarvittaessa sitä hoidetaan jo sairaalassa.
* Riski siihen, että lapselle myöhemmin kehittyy II tyypin diabetes (tavallinen diabetes), lisääntyy.
* Lisääntynyt riski vauvan synnynnäisiin vaivoihin, kuten sydänvikaan. Lisääntynyt riski lapsen kuolemaan ennen synnytystä tai vastasyntyneenä. "

http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=disA&id=79&catid=5

ap
Ei vaan siitä et tuut kertoo riskeistä mistä sulla ei ole ollut ongelmaa.
Ja noi kaikki ylläolevien kommenttien kirjoittajat on polttanu raskaana ollessaan ja täten vain saa oikeuden kertoa minulle tupakan vaaroista.
(joista kyllä olen tietoinen, enkä ole ylpeä siitä että poltin)

Ja eikös aloituksessa ollut vain kysymyksiä?

ap
Ihmettelen edelleen miten äidit täällä a) on jopa ylpeitä siitä että ovat ylipainoisia b) perustelevat riskin puuttumista sillä, että itse ovat synnyttäneet terveitä lapsia.

En vaan ymmärrä, kuka selittäisi?

....
Alkuperäinen kirjoittaja sissi:
Ihan samalla tavalla kaikki muutkin lisää vaaraa sille ja tolle ja tuo lisää tota ja tätä aiheuttaa tätä. Mutta se että ne aineet mitkä tiedetään oikeesti aiheuttavan vaaraa jopa itselleen niin sit toinen haluaa tehdä niin omalle lapselleen on musta aika itsekästä. Ja sit tulee puhumaan ylipainoisuudesta. Naiset on aina olleet ylipainoisia ja niin se tulee olemaan koko loppu elämän!!!
Mikä keskustelu!!! No, nykyään tiedetään varmasti että ylipaino aiheuttaa suuren riskin raskaana niin eikö se muka ole sitten itsekästä tehdä se tieten tahtoen eikä laihduttaa??????

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja diabetes:
" * Koska vauva on saanut ylimääräistä sokeria raskausaikana, hänen haimansa on myös tuottanut ylimääräistä insuliinia tasapainottaakseen sokerin määrää. Näin ollen syntymän jälkeen on vauvalle vaikeaa lopettaa ylimääräisen insuliinin tuotanto ja tama voi johtaa siihen, että vauvan verensokeri on liian alhainen (hyperglycaemia).
* Syntymän jälkeen vauvalla voi esiintyä keltaisuutta. Se ei yleensä ole vaarallista, ja häviää parin viikon kuluessa. Tarvittaessa sitä hoidetaan jo sairaalassa.
* Riski siihen, että lapselle myöhemmin kehittyy II tyypin diabetes (tavallinen diabetes), lisääntyy.
* Lisääntynyt riski vauvan synnynnäisiin vaivoihin, kuten sydänvikaan. Lisääntynyt riski lapsen kuolemaan ennen synnytystä tai vastasyntyneenä. "

http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=disA&id=79&catid=5
Kiitos tästä informaatiosta. Verensokeri oli onneksi oikein mainio, ei keltaisuutta, reipas ja hoikka tyttö eikä onneksi sydänvikoja. Mutta se on kyllä totta että riski kakkostyyppiin on kasvanut huimasti kun minulla se on. :(
Ja muutenkin suvusta löytyy.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Mikä keskustelu!!! No, nykyään tiedetään varmasti että ylipaino aiheuttaa suuren riskin raskaana niin eikö se muka ole sitten itsekästä tehdä se tieten tahtoen eikä laihduttaa??????
Minä kirjoitin aiemman viestin ja kerroin jo aiemmin etten ole tosissaan tiennyt ylipainon aiheuttamista riskeistä vauvalle. Tyhmäkös vai pumpulissa kasvanut, en tiedä..

...
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä kirjoitin aiemman viestin ja kerroin jo aiemmin etten ole tosissaan tiennyt ylipainon aiheuttamista riskeistä vauvalle. Tyhmäkös vai pumpulissa kasvanut, en tiedä..
Kirjoitatko kahdella nikillä? en ny tajuu... vastasin tälle sissille, musta toi oli tosi outo teksti. Mut ei tarvii tyhmäks haukkuu :(

pikkuisen plösö
Saanko mä tuplapisteet kun laihdutin 25kg ja lopetin tupakanpolton???
Joo saat nyt kirkkaimman kruunun *ojentaa* ;)
Oikeesti, onnittelut saavutuksestasi :hug:
Menetänkö kruununi jos kerron, että jouduin hankkiutumaan raskaaksi koeputkihedelmöityksellä koska en muuten lapsia saanut? Äitini tosin poltti koko ajan kun minua odotti..
Et, vaan saat vielä lujemman rutistuksen :hug: Tie äidiksi ei varmasti ole ollut helppo.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kirjoitatko kahdella nikillä? en ny tajuu... vastasin tälle sissille, musta toi oli tosi outo teksti. Mut ei tarvii tyhmäks haukkuu :(
Niin siis tarkoitin että minä ( olen tyhmä tai pumpulissa kasvanut) mutta en ennen raskautta tiennyt että ylipaino on vauvalle vaarallista. Ja kun ( sinä?) sanoit että sen varmasti kaikki tietää.

pikkuisen plösö
Ylipainoisen äidin synnytys päättyy myös useammin sektioon synnytyksen hidastumisen tai pysähtymisen takia.

Leikkauksesta toipuminen on ylipainoisella usein hitaampaa kuin normaalipainoisella ja ylipaino lisää riskiä leikkauksen jälkeisiin haava- ja kohtutulehduksiin.
Olen siis lääketieteellinen ihme, MIKÄÄN noista ei koske minua :)

Hankkiuduin raskaaksi ylipainoisena, koska haluttiin toinen muksu perään mahdollisimman pian. Kiloja oli siis jäljellä edellisestä ihan reilusti. En tuntenut syyllisyyttä, enkä tunne vieläkään.
Ei ole ollut huolen häivää lapsen syntymän jälkeen.
Eikä koko raskausaikana ollut mitään ongelmia.

MUOKS. Lisään vielä että synnytys sujui nopeammin ja paremmin kun ekalla kertaa, jolloin ylimääräisiä kiloja ei ollut. Synnytyksestä toivuin saman tien ilman kipuja tai muita oireita.
Vauvakin voi vähintäänkin yhtä hyvin kuin esikoinen ja oli lähes samankokoinen.

...
Ylipainoisen äidin synnytys päättyy myös useammin sektioon synnytyksen hidastumisen tai pysähtymisen takia.

Leikkauksesta toipuminen on ylipainoisella usein hitaampaa kuin normaalipainoisella ja ylipaino lisää riskiä leikkauksen jälkeisiin haava- ja kohtutulehduksiin.
Se että itse olet säästynyt niiltä, ei tarkoita etteikö se silti ole suuri riski. MIKÄ SIINÄ ON NIIN VAIKEAA TAJUATA????

joopa

Se että itse olet säästynyt niiltä, ei tarkoita etteikö se silti ole suuri riski. MIKÄ SIINÄ ON NIIN VAIKEAA TAJUATA????
Ärsyttääkö, ettei kaikki olekaan niin mustavalkoista että ihan huutamaan pitää alkaa :whistle:

...
Alkuperäinen kirjoittaja joopa:

Ärsyttääkö, ettei kaikki olekaan niin mustavalkoista että ihan huutamaan pitää alkaa :whistle:
Ärsyttää se, että ihmiset yrittää perustella jotakin sillä, että "minulle ei näin käynyt niin eihän se silloin voi olla totta", ymmärrätkö mikä moisessa ajattelussa on pielessä? Ja kun niitä on koko ketju täynnä, ajatus että ei riski ole totta, koska mulla on kaikki mennyt hyvin.

Yhteistyössä