Te jotka tupakoitte raskaana joskus/nyt?? kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lotta--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lotta--

Vieras
Miksi poltatte? Oletteko yrittäneet lopettaa? Paljon menee päivässä? Tunsitteko syyllisyyttä? Seuraako huoli lapsen syntymän jälkeen?

En vain tajua, kun siskoni on raskaana ja polttaa silti n. 10 tupakkaa viikossa. Okei, se poltti aiemmin yli askin päivässä, mutta silti.

Huom. en halua tuomita, en vain tajua kun en ole ikinä ollut mihinkään koukussa tai käyttänyt mitään "ylimääräisiä" aineita

Polttaminen on yksi todella huonoista tavoistani,josta vaikea päästä eroon.
En muista mitä raskausaikana meni päivässä,mutta yritin kuitenkin vähentää.
En syyllistänyt itse itseäni,muut hoitivat sen puolestani.
Sairaalassaoloajan olin polttamatta.
Ei seurannut huoli lapsen syntymän jälkeen,terve tyttö syntyi.Lääkekuureja syöty tasan 1 ja tyttö nyt reilut 6v.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja maymay:
no nykyään poltan taas. oon yrittäny lopettaa ja hetkeks se onnistuukin kunnes mun heikko mieli sortuu taas. poltan vajaan askin päivässä.

Siis oletko raskaana myös nyt?

niin siis en mut sillon kun olin sain vähennettyä kolmeen per päivä. ei kukaan syyllistäny,ei siitä hyötyä olis ollutkaan.
tyttö syntyi terveenä joten senkään puolesta ei oo tarvinnu hätäillä.
totta kai olisi ollu ihanteellista saada ne kolmekin pois mut hyvä kun sain edes vähennettyä.

No mä haluaisin vaan tietää lisää asiasta.. miten voisin parhaiten tukea siskoa jne.. ja ehkä ymmärtääkin paremmin että mitä siellä taustalla on. Koska siskon lapsi on kuitenkin ehdottomasti toivottu, niin tuntuu tavallaan ristiriitaiselta, kun tupakointi lisää vaikka mitä riskejä. VAstatkaa vaikka ilman nimimerkkiä tms. jos ei halua omalla nimimerkillä laittaa. Mun on vaan tavallaan vaikeaa tajuta, miksi sisko ottaa riskejä, kun lapsi on hänelle kuitenkin todella tärkeä (sen huomaa sitten kaikista muista puheista ja teoista). En vain jotenkin tajua tuota ristiriitaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
No mä haluaisin vaan tietää lisää asiasta.. miten voisin parhaiten tukea siskoa jne.. ja ehkä ymmärtääkin paremmin että mitä siellä taustalla on. Koska siskon lapsi on kuitenkin ehdottomasti toivottu, niin tuntuu tavallaan ristiriitaiselta, kun tupakointi lisää vaikka mitä riskejä. VAstatkaa vaikka ilman nimimerkkiä tms. jos ei halua omalla nimimerkillä laittaa. Mun on vaan tavallaan vaikeaa tajuta, miksi sisko ottaa riskejä, kun lapsi on hänelle kuitenkin todella tärkeä (sen huomaa sitten kaikista muista puheista ja teoista). En vain jotenkin tajua tuota ristiriitaisuutta.

Niinhän se tupakointi lisää vaikka mitä riskejä. Auttaisiko, jos ajattelisit asioita eli siskoasi kokonaisuutena, eikä vain yhtä osa-aluetta?

Nikotiiniriippuvuus on verrattavissa heroiiiniriippuvuuteen, eli kysymys on todella voimakkaasta addiktiosta -toki tässä on yksilöllisiä eroja. Monelle tupakointi on todellinen hermolääke, jota ilman "panta alkaa kiristämään päätä" aivan liian lujaa. Joskus on vaan niin, että mielummin tupakoiva ja tasapainoinen äiti kuin savuton mutta henkisesti rikki oleva äiti.

Luonnollisesti jokainen polttamaton tupakka on voitto, samalla pitää muistaa että on todella iso ero sillä, että polttaako 3 tupakkaa päivässä vai askin (20 kpl) päivässä.

Seuraavaksi tähän ketjuun tulee erittäin vakaumuksellisia mielipiteitä tupakasta, sen vaarallisuudesta ect jne yms. Avaan siis sateenvarjon valmiiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja lotta--:
Miksi poltatte? Oletteko yrittäneet lopettaa? Paljon menee päivässä? Tunsitteko syyllisyyttä? Seuraako huoli lapsen syntymän jälkeen?

En vain tajua, kun siskoni on raskaana ja polttaa silti n. 10 tupakkaa viikossa. Okei, se poltti aiemmin yli askin päivässä, mutta silti.

Huom. en halua tuomita, en vain tajua kun en ole ikinä ollut mihinkään koukussa tai käyttänyt mitään "ylimääräisiä" aineita

Sinäpä sen itse sanoit.Et voi tietää miten hankala siitä tupakasta on päästä eroon.Ja 10 tupakkaa viikossa on jo tosi hyvin siltä joka on ennen polttanu askin päivään!

Alkuperäinen kirjoittaja lotta--:

1. en tiedä
2. en
3. 2-5
4. en
5. ei

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Saanko kysyä mikä ihmeen hinku sulla on nostella ketjua johon ei ihmiset vastaa. Tunnostaa just siltä että haluat sitä pas..kaa jonkun niskaan joka uskaltaa kertoa polttavansa

HEi, nyt on vielä pakko vastata. En todellakaan halua haukkua ketään tai yllyttää ihmisiä semmoiseen. En usko sen auttavan mitään. En tunne ketään muuta tupakoijaa kuin siskoni ja asia askarruttaa, siksi tätä kysyin ja nostelin josko tulisi vastauksia

poltin 0-3 tupakkaa päivässä. Viimeisen kuukauden olin kokonaan polttamatta mutta synnytyksen jälkeen taas retkahdin.. Oli kyllä itellä kovat syyllisyyden tunteet mutta en vaan pystynyt kokonaan lopettamaan.. Eikä kukaan syyllistänyt. Poltin niin vähän ja kaikki sano ett mielummin poltan sen tupakan pari päivässä kuin taas hermoilisin ja stressaisin päivästä toiseen. Olin kyllä ylpee itestäni kun olin sen kuukauden polttamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Saanko kysyä mikä ihmeen hinku sulla on nostella ketjua johon ei ihmiset vastaa. Tunnostaa just siltä että haluat sitä pas..kaa jonkun niskaan joka uskaltaa kertoa polttavansa

HEi, nyt on vielä pakko vastata. En todellakaan halua haukkua ketään tai yllyttää ihmisiä semmoiseen. En usko sen auttavan mitään. En tunne ketään muuta tupakoijaa kuin siskoni ja asia askarruttaa, siksi tätä kysyin ja nostelin josko tulisi vastauksia

kysy asiaa siskoltasi.. eihän kukaan voi tietää, kuinka vaikeaa lopettaminen on toiselle, etenkään sellainen, joka ei ole koskaan ollut pahasti riippuvainen. Älä kuitenkaan koskaan kyseenalaista siskosi rakkautta lastaan kohtaan vaikka hän polttaakin.
Tällasista asioista vaan nyt tulee tällä palstalla aina tappelu, jos asiasta aletaan kunnolla keskustelemaan. Pienemmistäkin jutuista on saatu kunnon tappelut aikaiseksi.

Yhteistyössä