TE JOTKA PÄÄSETTE TÖISTÄ ENNEN NELJÄÄ! Haetteko lapsen heti hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Siis tätä juurikin hain!Aivan oikein.
Kärjistääkseni sitten toisinpäin,mikä parku tässäkin ketjussa on ollut,jos hoitohenkilökunnalla onkin jotain "TURHAA" menoa ja SEN takia pitää lapsi hakea pois aiemmin!!(ja siis en todellakaan tarkoita,että tämä nyt olisi jotenkin "sallitumpaa" mutta kärjistellen vaan.
Mutta tämähän on aivan eri asia. TEILLE maksetaan siihen klo 17 asti, että hoidatte lapsiamme ja kun näitä menoja alkaa olla monta kertaa kuussa, niin aika ikävää se on kesken työpäivän lähteä pois. Ei anna hyvää kuvaa työnantajalle!

Yleensä haen suoraan töistä tullessani ja sitten mennään yhdessä kuopuksen kanssa kauppaan. Minusta klo 7-16 (joka mulla kuluu matkoineen työpäivään) on ihan tarpeeksi pitkä päivä hoidossa, joten en pidä lasta siellä yhtään pidempään kuin on tarvetta.

Voin päästä kahdelta tai kolmelta..riippuu miten paljon on töitä..jos pääsen kahdelta, en hae heti koska ovat heränneet ja aloittavat välipalan syömisen joten haen puolen maissa..jos pääsen kolmelta, haen heti.. Erikseen on sitten tietty ne jos on lääkäriä tai muuta sellaista..

Me pph:n kanssa sovittiin että vaikka pääsenkin töistä puoli kaksi niin haen pojan kolmelta hoidosta. Ja ihan vaan siksi että ehtisi herätä päiväunilta ja saada välipalaakin. Tosin useampana päivänä kun menen hakemaan kolmelta on poitsu just heränny tai vielä nukkumassa. Sitten kun menen iltaan töihin eli puoleen kahteen ni vien hoitoon vähän vaille 12 ihan vaan sen takia että saa nukuttua päiväunet hyvin. Tämä on toiminut hyvin ja kyllä jos on jotain asioiden hoitamisia ollut ni niistä on sovittu erikseen. Joustoa siis puolin ja toisin.

Ja tuohon kaupassa käyntiin pitää minunkin vielä lusikkani laittaa...
Itse kyllä kävisin kaupassa töiden jälkeen ja ihan vain sen takia että en kehtaisi ajaa 10 km suuntaansa ihan vain sen takia että käyn ensin hakee pojan, ajan kauppaan, ja vielä takas kotiin. Ei kiitos! Sanokaa pph:t ihan mitä tahansa. Se että lapsi haetaan 1/2 tuntia myöhemmin ei aina ole kiinni siitä että kaupassa käynti olisi helpompaa ilman lapsia vaan siinä voi olla muukin syy.

Alkuperäinen kirjoittaja amelie:
kun pääsee töistä.Aloitan työt kohta ja pääsen noin 14-15 aikoihin.Jos pääsen klo 14 haen lapset 14.30 eli välipalan jälkeen.Hotiopäivä on myös lapselle "työpäivä".Kauppareissut hoidetaan muulloin.Toinen vanhemmista hoitaa ne,eikä lapsia tarvitse raijata kauppaan.
Hei mutta ajatteleppa jos ei olekaan toista vanhempaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja baby2003:
kun pääsee töistä.Aloitan työt kohta ja pääsen noin 14-15 aikoihin.Jos pääsen klo 14 haen lapset 14.30 eli välipalan jälkeen.Hotiopäivä on myös lapselle "työpäivä".Kauppareissut hoidetaan muulloin.Toinen vanhemmista hoitaa ne,eikä lapsia tarvitse raijata kauppaan.
Mekin asutaan tytön kanssa kahdestaan ja joskus on vain pakko hoitaa asioita tiettynä päivänä eikä voi aina olettaa, että silloin sitten exä hakee tytön.

No mä haen silti ton pojan tarhasta aina heti kun töistä pääsen ja tarhalle ehdin julkisilla :). Käydään sitten yleensä matkalla tossa lähikaupassa jos tarvii jotain täydennystä, ja vapaapäivänä isommat ostokset.

Mutta harvoin kyllä pääsen ennen puol kolmea, ja silloinkin jos puol kolmelta lähden, ni listalla lukee 15.30 ja otan ylitöitä, joita meillä tulee helposti aamusin 2,5h viikossa, jos mentävä joka päivä puol kasiin eri syistä (listalla alkaa aamut aina kasilta).

vieras
mietimpä vain ketjun luettuani, että ompa monella perheelle vaikeaa tuo lasten kanssa kaupassa käynti.. itselläni kolme lasta 2v,5v ja 8v ja aina on kauppa reissut sujunut reippaasti. eikö teidän lapset osaa käyttäytyä kaupassa tai jotain? mietin vaan, että eivätpä lapset ikinä opikaan mitään, jos heitä ei oteta mukaan arkisiin juttuihin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mietimpä vain ketjun luettuani, että ompa monella perheelle vaikeaa tuo lasten kanssa kaupassa käynti.. itselläni kolme lasta 2v,5v ja 8v ja aina on kauppa reissut sujunut reippaasti. eikö teidän lapset osaa käyttäytyä kaupassa tai jotain? mietin vaan, että eivätpä lapset ikinä opikaan mitään, jos heitä ei oteta mukaan arkisiin juttuihin..
kyllä mäkin lasten kanssa kaupassa käyn, mut ei se sitä tosiasiaa poista et ilman lapsia se sujuu joutuisammin. kyllä mä ainakin kävisin ilman lapsia kaupassa, jos siihen mahdollisuus on, kuin raahaisin tarhasta väsyneet ja nälkäiset lapset väkisin mukaan.

pph
Minä ainakin olen pyytänyt hakea myöhemmin jos vaan mahdollista, sen takia, että ollaan ehditty syödä välipala rauhassa eikä välttämättä tarvitse herätellä jos vaikka haettaisiin jo klo 14.00.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei ainakaan ole pelkästää kyse mistään kaupassa käynnistä, siellä käyn tytön kanssa jos minulla sattuu olemaan. Mutta en mä voi ottaa tyttöä mukaan hammaslääkäriin tai fysioterapiaan.

Jos mun pitää joskus ehtiä Kelaan ennenkuin se menee neljältä kiinni ja olen tällä paikkakunnalla 20 vaille neljä, en todellakaan ehdi hakea tyttöä ennen sitä. Kestää pyörällä ajaa n. 10 min hoitopaikkaan ja n.10 min takaisin keskustaan. Eikä sieltä hoidosta sitä lasta vain nakata pyörän kyytiin vaan siellä menee pari minuuttia.

omani ovat perhepäivähoidossa
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta:
http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prlas/index.htx

Kaikilla alle kouluikäisillä lapsilla on oikeus kunnan järjestämään päivähoitoon joko päiväkodissa tai perhepäivähoidossa.

Ei tuossa mitään puhuta, että vanhemman pitää ensinnäkin käydä töissä ja toisenakin hakea lapsi heti töiden päätyttyä... ;) :kieh: :kieh:
Lapsen hoitoaika=vanhemman TYÖpäivä + matkat.Eikä kukaan ole väittänytkään,etteikö kotona olevalla vanhemmalla olis oikeutta hakee lapselleen päivähoitopaikka!!Koita nyt tajuta,että tossa jutussa olikin kyse TYÖTÄtekevistä vanhemmista jotka omina vapareinaan ihan säännönmukasesti vie lapsesna hoitoon,nii et hoitopäivät tulee täyteen!!!!*vääntää rautalangasta*

Meillä on sellainen tilanne, että mies vie ja hakee pojan autolla, kun hoitopaikka on sen verran kaukana, ettei sieltä asti kannata kävellen lähteä hakemaan. Ja mies tarvii autoa omaan työmatkaansa. Mulla puolestani on opena/opiskelijana epäsäännölliset työajat, joten - HUI - mulle saattaa jäädä joskus muutama tunti "vapaata" ennen kuin poika tulee hoidosta kotiin. Ja joo, kivittäkää vaan.

vieras
heti haen kun pääsen töistä, tai mies hakee kun se pääsee. lapset on pph:lla ja tarvii hän muutakin elämää kuin meidän lapsien hoitamista. noilla kun voi olla pitkiäkin päiviä niin hyvä sitten olla välillä tosi lyhkäsiäkin. uskon että hoitajakin tykkää, tarviihan hänenkin käydä pankeissa sun muissa ja välillä on hänenkin päästävä niihin ilman lapsi laumaa mukanaan

En jaksanut kaikkea lukea, mutta tuli mieleen tällainen "erityistapaus" kun yötyöntekijöiden lapset, joilla toinen vanhempi tekee päivää eli lapsi voi olla tavalllisessa päiväkodissa.

Ajatellaan että päivätyöhön menevä vanhempi vie lapsen hoitoon siinä klo 7.30 paikkeilla ja yövuorolainen hakee sitten unilta herättyään. Mikä on asiallinen aika hakea lapsi hoidosta, eli kuinka pitkään vanhemmalla on oikeus nukkua?

Entä onko oikeutta tehdä hoitoajalla muuta kuin nukkua? Jos vaikka on sovittu että lapsi haetaan hoidosta klo 15 mennessä, niin mitä jos vanhempaa ei nukutakaan noin pitkään? Onko hänellä silloin oikeus käydä hoitoajalla hoitelemassa asioitaan tai vaikka muuten rauhassa istuskella kotona, siivoilla, käydä kaupassa, kuntosalilla, kaverin kanssa kahvilla jne? Vai pitääkö hänen heti lähteä hakemaan lasta hoidosta kun huomaa ettei uni enää tule? Ja entä viimeisen yön jälkeinen päivä, kun ei yleensä nuku kuin korkeintaan puolille päivin, onko silloin kuitenkin oikeutettua pitää lapsi hoidossa päiväunien yli ja rentoutua hetki yksin enne arkeen ja normaali päivärytmiin paluuta.

(juu, itse kyllä pidän lapset hoidossa hyvillä mielin siihen asti kun on sovittu ja meistä hyvältä tuntuu. Kyselin vain näkemyksiä lähinnä siksi kun tuosta hoidostahakumatkalla tehdystä kauppareissustakin nousee näin iso haloo)

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Meillä on sellainen tilanne, että mies vie ja hakee pojan autolla, kun hoitopaikka on sen verran kaukana, ettei sieltä asti kannata kävellen lähteä hakemaan. Ja mies tarvii autoa omaan työmatkaansa. Mulla puolestani on opena/opiskelijana epäsäännölliset työajat, joten - HUI - mulle saattaa jäädä joskus muutama tunti "vapaata" ennen kuin poika tulee hoidosta kotiin. Ja joo, kivittäkää vaan.
En mä ainakaan kivitä. Kuinka pitkä matka hoitopaikkaan on?

Mä tuonne aiemmin kirjoitin, että kyllä mä ainakin mielummin pidän tytön vähän pidempään hoidossa ja haen exän kanssa autolla, kuin alan kuskaamaan kaatosateessa tai paukkupakkasessa pyörällä tai kävellen. Ihan likkaakin siinä ajattelen, kun pysyy kuivana/lämpöisenä autossa.

Meillä isännällä joka kolmas viikko yövuoroa. Jos mulla aamuvuoro niin vien pojan mennessäni ja isäntä hakee aikaisintaan kolmelta.
Mies tulee kuuden jälkeen aamulla kotiin, painuu nukkumaan, minä ja poika touhutaan aamujuttuja ja lähdetään. Jos mulla iltavuoro niin ollaan silti kotona. Mies nukkuu aamun tunnit niin sikeästi, ettei herää pojan ääniin.
Mies saattaa nousta yhden- kahden aikoihin ylös mutta silti hakee vasta kolmelta. Yövuorossa tarttis pysyä hereilläkin niin saa sitten edes sen tunnin olla rauhassa. On siinä sitten koko ilta aikaa peuhata ja ulkoilla =)

Lisään vielä, et jos mä lähden klo 6.30 töihin niin sitten mies vie pojan hoitoon ennen nukkumaan menoaan. Toisinaan myös mummu tulee aamulla meille ja vie pojan hoitoon jottei tarvi lasta herättää uniltaan :D

Kallisarvoisen mummun ansiosta pystytään pitämään poika tavallisessa päiväkodissa, lyhyillä päivillä ja viikoilla :heart:

Meillä juuri mies tekee kolmivuorotyötä aina viikko putkeen samaa vuoroa.Mulla 7-14.30 työ (alkaa 2viikon kuluttua). Tytöt olleet tarhassa elokuun alusta ja ihan hyvillä mielin olen heidät sinne kello 7 vienyt ja 14.30 hakenut.Olen puuhaillut omiani ( viisi vuotta ollutkin kotona joten ihanaa kun omaa aikaa). Ja kun töihin menen vien tytöt(oltava tarhalla 6.15) miehen ollessa aamuvuorossa ja mies vie muina vuoroina ennen aamupalaa eli kello 8. Minä haen sitten kun töistä pääsen ja kaupassa käydään tyttöjen kanssa. Kun mies on yövuorossa niin nukkuu kotona rauhassa minkä nukkuu ja minä haen tytöt sitten kun töistä tulen. Tärkeintä musta on se et lapsilla on säännöllisyyttä eikä et onko vanhemmilla ns. luppoaikaa.

yyhoo
Eipä tainnut amelie-rouvalle tulla moinen vaihtoehto edes mieleen.

Yhteistyössä