TE JOTKA PÄÄSETTE TÖISTÄ ENNEN NELJÄÄ! Haetteko lapsen heti hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Haen ennen neljää. Mutta en suoraan koulusta päästyäni, sillä joskus ovat vielä päiväunilla tms. käyn kaupassa, otan jopa päiväunet jos siltä tunnustaa. Eiköhän se asia ole niin, että jokaisella on se oma pää mitä saa käyttää tarvittaessa. Muksut ovat pph:lla joka jokatapauksessa sanoo joka ikunen päivä, että hae myöhemmin, saavat yhdessä leikkiä. Haen oikeastaan aina ennen neljää, mutta en ennen välipalaa, sillä ennemmin otan kaksi aurinkoa vastaan kuin kaksi nälkäistä karhunpoikasta..
No niin, kivisadetta odotellessa...
Minulla on sitten niitä vapaapäiviä, jolloin luonnollisesti en vie lapsia hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja omani ovat perhepäivähoidossa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta:
http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prlas/index.htx

Kaikilla alle kouluikäisillä lapsilla on oikeus kunnan järjestämään päivähoitoon joko päiväkodissa tai perhepäivähoidossa.

Ei tuossa mitään puhuta, että vanhemman pitää ensinnäkin käydä töissä ja toisenakin hakea lapsi heti töiden päätyttyä... ;) :kieh: :kieh:
Lapsen hoitoaika=vanhemman TYÖpäivä + matkat.Eikä kukaan ole väittänytkään,etteikö kotona olevalla vanhemmalla olis oikeutta hakee lapselleen päivähoitopaikka!!Koita nyt tajuta,että tossa jutussa olikin kyse TYÖTÄtekevistä vanhemmista jotka omina vapareinaan ihan säännönmukasesti vie lapsesna hoitoon,nii et hoitopäivät tulee täyteen!!!!*vääntää rautalangasta*

Se subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa tasan just sitä, että lapsi voi olla hoidossa vaikka MOLEMMAT VANHEMMAT OLISIVAT KOTONA!!!!! Onko se nyt niin hirveän hankala ymmärtää, että hoitoaika ei oikeasti ole sidottu vanhempien työaikaan?!?!?!?!?! Jos olisi, niin miten esim. työtön voisi viedä lapsen hoitoon jos hoitoaika = työaika +matkat???!?!?!?

nyt alkoi ärsyttää
Ei hyvää päivää sua!!!!!!!
Etkös sä nyt ymmärrä,että tuossa ei todellakaan puhuttu työttömistä vanhemmista???Tai sosiaalisin perustein hoitopaikan saaneista.
etkö ymmärrä,että se on kaksi aivan eri asiaa?
Ja hoitoaika työssäkäyvien lapsilla on TODELLAKIN sidottu vanhempien työaikaan(joo,tiedän,vuorotyöläiset.mutta katsoskun nyt EI NIISTÄ PUHUTTUKAAN!!!!
Ja siis todellakin tiedän näistä asioista,olen nimittäin kyseisessä virastossa töissä,työkseni järjestelen noita asioita.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nyt alkoi ärsyttää:
Ei hyvää päivää sua!!!!!!!
Etkös sä nyt ymmärrä,että tuossa ei todellakaan puhuttu työttömistä vanhemmista???Tai sosiaalisin perustein hoitopaikan saaneista.
etkö ymmärrä,että se on kaksi aivan eri asiaa?
Ja hoitoaika työssäkäyvien lapsilla on TODELLAKIN sidottu vanhempien työaikaan(joo,tiedän,vuorotyöläiset.mutta katsoskun nyt EI NIISTÄ PUHUTTUKAAN!!!!
Ja siis todellakin tiedän näistä asioista,olen nimittäin kyseisessä virastossa töissä,työkseni järjestelen noita asioita.
Tyhmä kysymys, mutta eikö tuo ole aika epäoikeudenmukainen asettelu?

Eli jos olet työtön tai muuten vaan kotona, sinulla on oikeus pitää lasta hoidossa niin pitkää päivää kuin haluat ja tehdä tuon ajan mitä ikinä lystäät.

Jos taas olet töissäkäyvä, ei sinulla ole oikeutrta edes poiketa kauppaan lapsen hakumatkalla.

Miksi työssäkäyviä kohtaan ollaan noin paljon tiukempia kuin kotonaolevia? Onko se oikein?

Mä käyn kaupassa aina ennen kuin haen lapset. Se aika menisi kuitenkin bussia odotellessa kaupungilla. En kai mä rupea bussipysäkillä seisomaan jos siinä vartissa ehdin käydä kaupassa. Meillä lähin kauppa 2 km päässä ja joutuisin menemään sinne bussilla lasten kanssa.

niin
jossain oli että kyllähän työtön tarvitsee lapsilleen hoitopaikan, jotta voi keskittyä työnhakuun ja pääsee lyhyellä varoitusajalla haastatteluun tai ottaa työn vastaan..jep jep kun kokemusta on näistä työhakijoista joiden muksut ovat 7-17 hoidossa, kun vissiin sitä työtä haetaan sitä niin intensiivisesti,mutta kappas kun ei ole tärpännyt pariin vuoteen!!! sitten ihmetellään että mistäs saadaan vapaita hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsille kun paikat on täynnä!!

mulle hoitajana ihan yks hailee missä käyvät työpäivän jälkeen, kunhan 17 mennessä on piha tyhjä ja itse pääsee kotiin.
mutta onhan näihinkin törmätty jotka tarvitsevat hoitoa vaikka vanhemmat ovat lomalla, kun se on lapsen etu leikkiä toisten lasten kanssa, eikä viettää aikaa vanhempien kanssa!!

omani kun joskus vien hoitoon, niin työpäivän jälkeen haen pois, ja kauppareissut hoidan sitten sen jälkeen yksin tai lapsen tai koko perheen kanssa!

mellan
miettikääpä sitten tätä, meidän tyttö on yleensä hoidossa klo 21.30 asti, koska mies ei saa aikseks tuotua työvuorojaan ajoissa. Sitten kun oon tehny hoitoajat omien työvuorojen mukaan, niin mies kiikuttakin ne vasta sitten ja hoitoaikoja ei voi enää muuttaa koska hoitajien työvuorot on jo tehty. Ja arvatkaa ärsyttääkö, kun mies ei tajua, että tytön ei oo hyvä olla hoidossa niin myöhään. Tehdään siis kumpikin vuorotyötä

hölö
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
En ole pph, eikä lapsi ole ollut vielä "oikeassa" hoidossa, mutta haussa on pphlle hoitoon. Itse en noista hoitohommista mitään tiedä, mutta itsestäänselvänä olen kyllä niin ajatellut, että kumpi sitten lapsen hakeekin, hakee sen SUORAAN töistä. Koska itse ainakin laitetaan hoitoon vain sen työn takia, ei sen takia, että voi itse mennä kauppaan rauhassa tai käydä kampaajalla.... Eri asia sitten, jos hoitaja "kieltää" hakemasta esim. heti 13n jälkeen, jos on päiväunien aika, mutta sehän selviää sitten kun lapsi tuon paikan saa ja voi jutella hoitajan kanssa. Kyllä itsellä olisi melko "roisto" olo, jos pärräisin kaupassa tai muuten kylillä ja lapsi olisi sillä aikaa kunnallisessa maksullisessa hoidossa....

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lapset haetaan heti kun töistä päästään. Vai ettekö halua olla omien lapsien kanssa?
Mä olen ainakin kertonut syitä miksi en aina hae tyttöä kun pääsen kotipaikkakunnalle. En jaksa toistaa niitä tähän
Niinpä. Lukisitte koko ketjun, ennen kuin tulette kyselemään jonnin joutavia. Täällä on tullut jo monesti esille esimerkiksi se, että hoitaja on pyytänyt hakemaan vasta päiväuniajan jälkeen eli klo 14, vaikka itse pääsisi jo klo 12 pois töistä / koulusta. Kaikki kun ei todellakaan ole töissä klo 15 tai klo 16. =)

mä haen lapset hoidosta 10min sen jälkeen,kun oon päässyt töistä. sen jälkeen kauppaan ja nokka kohti kotia.
meillä päiväkodilta on kotiin matkaa 10km ja en todellakaan rupea sitä bussilla ajelemaan edestakaisin.
vapaapäivät vietetään yhdessä kotona. ei tota matkaa huvikseen viitti matkustaa. tosin nyt esikoinen aloitti esikoulun,joten voi olla,et hänet vien joku pvä hoitoon,jos ohjelmassa jotain kivaa ja opettavaista.

Mindre
Mun täytyy kyllä sanoa, että mulle on vasta tämän keskustelun myötä avautuneet päivähoidon säännöt. En mä ole mistään saanut mitään ohjeita siitä, että lapsi on haettava suoraan töistä tultua, poikkeamatta missään. Mä olen tyhmyyksissäni tehnyt niin, että olen vienyt lapsen välillä aiemmin hoitoon (teen vuorotyötä), esim. jos menen töihin klo 12, olen vienyt lapsen hoitoon klo 11, jolloin hoidossa on ruoka. Mulla menee työmatkaan n. 20 min. Sit taas joskus (erittäin harvoin) arkivapaana olen typeryyksissäni ajatellut, että pidänpä siivouspäivän ja tyttö varmaankin mielummin sen ajan leikkii hoidossa kuin pyörii mun jaloissa ihmettelemässä kun mä rehkin ja kiellän levittämästä leluja meidän pienen asunnon lattialle siivouksen ajaksi.
Näin mä olen tehnyt, mutta huomaan olleeni melkeinpä rikollisissa puuhissa...

mä oon varmaan äärimmäisen tyhmä, mut jos lapselle olisi sovittu vaik hoitoaika 8-16 ja siitä ajasta maksaa ja sattuukin pääsemään vaik tuntia aiemmin töistä niin sitä omaa maksettua aikaansa ei saa hyödyntää vaikka siihen kaupassa käyntiin vaik lapsi kuitenkin haetaan pois ennen sovitun ajan ylittymistä. eiks toi maksukin pitäis olla sit "kellokortin" mukaan ettei vanhempien tarvitse maksaa tyhjästä?

Mindre
Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Mun täytyy kyllä sanoa, että mulle on vasta tämän keskustelun myötä avautuneet päivähoidon säännöt. En mä ole mistään saanut mitään ohjeita siitä, että lapsi on haettava suoraan töistä tultua, poikkeamatta missään. Mä olen tyhmyyksissäni tehnyt niin, että olen vienyt lapsen välillä aiemmin hoitoon (teen vuorotyötä), esim. jos menen töihin klo 12, olen vienyt lapsen hoitoon klo 11, jolloin hoidossa on ruoka. Mulla menee työmatkaan n. 20 min. Sit taas joskus (erittäin harvoin) arkivapaana olen typeryyksissäni ajatellut, että pidänpä siivouspäivän ja tyttö varmaankin mielummin sen ajan leikkii hoidossa kuin pyörii mun jaloissa ihmettelemässä kun mä rehkin ja kiellän levittämästä leluja meidän pienen asunnon lattialle siivouksen ajaksi.
Näin mä olen tehnyt, mutta huomaan olleeni melkeinpä rikollisissa puuhissa...
Miksi noi sulkeiden kiinnitykset saa aikaan ton silmännikkaushymiön!? Ei oikein sovi tohon kohtaan...

Tää on kyllä ihme aihe..aina tästä jaksetaan kinata! En jaksa edes lukea ketä tänään säälittää eniten lapsiraukat, jotka haetaan VASTA 14.30 kun äiti pääsee töistä JO klo 14.00.
Joo lapset haetaan kun töistä päästään, mutta ei kai kaikki oo samassa talossa töissä missä lapset on hoidossa |O ? Kai siihen työmatkaankin aikaa kuluu?
Pikkasen nyt järkeä kehiin kun mietitte kuka on 'lapsiraukka' ja mistä syystä...
Tää nyt vaan on tätä, joillakin ihmisillä ei ole hirrrveesti mahiksia hengähtää hetkeäkään..joten kyllä mä heille hetken suon kaupassakäyntiin. Mun oli joskus pakko hoitaa itseäni ja kipeätä selkääni ennen luentoja uimalla ja fysioterapiassa ja käytännön syistä lapset oli pakko viedä hoitoon klo 8, vaikka koulu alkoi klo 10. Mutta kyllä mä vastaan näistä karmeista teoistani sitten joskus, varmaankin. :saint:

Mun äiti on pph ja hänellä oli hoidossa poika jonka äiti ei saanut poikaa paljon mihinkään hoitoon, isää kun ei pahemmin kiinnostanut. No äitini sanoi tälle pojan äidille, että senkun vapaasti joskus hoitaa asioita työpäivän jälkeen tai käy vaikka punttisalilla tai jotenkin ottaa omaa aikaa. Eikö se äidinkin jaksaminen ole tärkeää....

vieras
hohhoijaa....Ihan eri asia jos pääsee töistä/koulusta esim. klo 12 ja hakee lapsen vasta päiväunien jälkeen tai vuorotyötä tekevä,joka menee töihin esim. klo 13 ja vie lapsen 10-11 hoitoon.Luulisin että tässä keskustellaan nyt siitä,että lasta pidetään ns. turhaan hoidossa kauemmin,koska kauppaan,kampaajalle tms pitää päästä yksin.Eikö lapsi kaipaa vapaata? tai lyhyempiä päiviä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itse pääsen kahdelta ja menen yleensä hakemaan lapsen klo 15-15.30, että ehtii syödä välipalan ja leikkiä vähän aikaa. Mutta siltikin joka päivä kuuluu valitusta, että "miksi hait jo nyt. " "En halua lähteä vielä"

Hakisitteko asemassani myöhemmin?

Olen pph ja vanhemmat hakevat kuten on sovittu eli työmatka-aika lasketaan mukaan ei kauppassa käynti aikaa. 10? menee lisämaksu jokaiselta ylittävältä tunnilta.
Siinä varmistetaan se ettei hoitaja joudu hoitmaan YLITÖINÄÄN kohtuuttomasti.

Jos äiti pääseen töistä klo 14 ja työmatkaan menee 30min (laskettu ruuka-aika mukaan) o lapsi haettava 14.30 mennessä. muuten laskua pukkaa!

Yhteistyössä