TE JOTKA PÄÄSETTE TÖISTÄ ENNEN NELJÄÄ! Haetteko lapsen heti hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Eri asia, jos vaikkapa lähtisi kapakkaan istumaan!
Mä saatan istua baarissa koulun jälkeen ja lapsi on vielä hoidossa. B) Kyseessä kylläkin mun työpaikka enkä mä siellä mitään alkoholipitoista juo. Mutta olenhan mä niinkin kamala äiti, että saatan viedä lapsenikin sinne baariin ja likka itsekin kyselee koska mennään sinne. :xmas: Eikä ole mun likka ensimmäinen eikä viimeinen lapsi joka siellä käy
Varmaan ymmärsit asian oikeinkin, mutta ettei nyt kukaan vedä tästä herneitä nenään, niin tarkoitin kyllä ihan kännäämistä.

vieras
Vielä tuosta työvuorojutusta. Itse asiassa ajallinen kesto työmatkoineen, riippuu vielä linja-autoista. Joten oikean ajan voisi usein ilmoittaa vasta kun tietää mihin bussiin ehti juoksemaan. Eli bussista voitaisiin ilmoitella aina tieto sen päivän "työvuorosta" ja matkan ajallisesta kestosta.

Heh.

Eri asia, jos vaikkapa lähtisi kapakkaan istumaan!
Mä saatan istua baarissa koulun jälkeen ja lapsi on vielä hoidossa. B) Kyseessä kylläkin mun työpaikka enkä mä siellä mitään alkoholipitoista juo. Mutta olenhan mä niinkin kamala äiti, että saatan viedä lapsenikin sinne baariin ja likka itsekin kyselee koska mennään sinne. :xmas: Eikä ole mun likka ensimmäinen eikä viimeinen lapsi joka siellä käy
Varmaan ymmärsit asian oikeinkin, mutta ettei nyt kukaan vedä tästä herneitä nenään, niin tarkoitin kyllä ihan kännäämistä.
Juu kyllä mä ymmärsin mitä tarkoitit. Oli vain pakko kirjoittaa tuo, että saa jotkut ihmiset lisää jeesusteltavaa :xmas: :whistle:

Alice
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Eli jos eka lapsi saapuu aamulla vaikka kuuteen ja viimenen haetaan puoli kuusi,niin onhan sen kohtuuton päivä,sen kai myönnät sinäkin?
Kyllä mun äitillä ainakin on ollut tuollaisia työpäiviä. Kuinka moni ihminen tekee itse tuollaista työpäivää, monella varmaan vain sen 8 tuntia työpäivä.
Meidän hoitaja tekee pitkää päivää myös. Eka muksu saattaa tulla kuudelta , "viimeinen" seuraavana päivänä puolenpäivän jälkeen kun vanhempi saanut nukkua yövuoron jälkeen. Eli ihan ympäripyöreää. Mulla tästä syystä ollut huono omatunto, vaikkei periaatteessa pitäis. Meillä on hoitosopimus missä lukee että hoidon tarve on kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina vuorokauden aikoina, vuorotyöläisiä kun olemme. Maksamme täyttä hoitomaksua vaikka lapsemme ei juuri koskaan ole viittä päivää viikossa hoidossa, koska miehellä ja minulla yleensä vapaapäivät eripäivinä. Ei kai se vanhempien tehtävä ole huolehtia hoitajan harrastuksiin pääsemisistä, kun noudatetaan vaan mitä hoitosopimuksessa sanotaan. Tai ylitöistä. Meidän hoitaja tekee jatkuvasti ylitöitä, koska hoitajia täällä niin vähän. Ei sitä voi olla kuitenkaan miettimättä hoitajan kannalta, ja mummolaan tulee välillä kuskattua kun viikonloppuna töitä, vaikka päivähoidosta onkin maksettu.
Itse olen hakenut muksun hoidosta heti töiden jälkeen vaikka matkaa töistä kotiin hoitopaikan kautta tuleekin 5km, ei tulis kyllä mieleen edestakaisin rampata kun kävellen ja pyörällä kulkee. Välillä on sovittu että mies hakee myöhemmin, kun pääsee töistä, jos esim pakkasta se 30.

vieras

Siis juuri tätä mä tarkoitinkin.Kaverini tekee kanssa ihan n. 4pv/vko tuollaista työpäivää.Eipä käy kateeksi.
Joten soisin kyllä vanhempien käytävän sitä omaa ajattelukykyäkin noissa asioissa.
Kaveri ei siis mitenkään ole asiasta valittanu,mutta sivusta seuranneena vaan ihmetyttää muutamat vanhemmat jotka näkee tuol kaupungilla aamuvuoron jälkee (kahelta päässeitä) shoppamassa ja kahvittelemassatos kolmen jälkeenkin.Kun jokainen tasan tarkkaan tietää hoitajan tilanteen.Mutta silti,siitä kato on maksettu niin olkoon siellä leikkimässä ja kehittymässä.[/quote]

Mulla ei "luonto" anna periksi että jäisin shoppailemaan ja kahvittelemaan työpäivän jälkeen ja antaisin lasten olla hoidossa.Tuollaiset jutut hoidan vapaapäivänä kun mies on lasten kanssa.Ihan sama ovatko pph:lla vai päikyssä (meillä päikyssä).

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Päiväkodissa ei koskaan määritellä hoitoaikaa vanhempien työajan mukaan, vaan vanhemmat saavat ihan itse päättää kuinka pitkän hoitoajan lapselleen tarvitsevat.

Tätä minä olen yrittänyt jankuttaa nyt alkoi ärsyttää (vierailija)
lle, mutta ei tunnu menevän jakeluun. Se työttömien päivähoitohomma on oikeasti ihan samaa asiaa kuin työssäkäyvien vanhempienkin (eli hoitoaika ei perustu vanhempien työssäkäyntiaikaan). Ei meidän päivähoitosopinuksessa lue, että hoitoaika on työ+matkat, vaan ME vanhemmat määritellään se hoitoaika.

Siis onko kuitenkin kyse siitä mitä hoitosopimuksessa lukee??? Lukeeko jollakin siis ihan kirjallisesti päivähoitosopimuksessa (kunnallisessa vai yksityisellä ) että hoitoaika = työaika +matkat? Vai onko kyseessä vaan puhtaasti omantunnon asia?

Voisikohan asia olla niin,että sinä puhut päiväkodista ja toinen puhuu pph:na?
Kun päiväkodissa kuitenkin työ tehdään vuoroissa,ja pph tekee yksin työtä.
Eli jos eka lapsi saapuu aamulla vaikka kuuteen ja viimenen haetaan puoli kuusi,niin onhan sen kohtuuton päivä,sen kai myönnät sinäkin?
Tämän takia juuri PERHEpäivähoidon ohjaajien kanta asiaa´n on,että työssäkäyvien vanhempien hoitoaika oli se vanhemman työaika + matkat.
Muun muassa tämän takia meidän lapsi on päiväkodissa, kun en halua ruveta "säälimään" pph:ta pitkän työpäivän johdosta. Periaatteessa vanhempien kannalta tilanteen pitäisi olla ihan sama, onko lapsi päiväkodissa vai perhepäivähoitajalla, eikö?

läheltä nähnyt
Alkuperäinen kirjoittaja marianne:
itsekkin pääsen kahdelta ja kyllä menen suoraan hakemaan, yleensä on just välipalalla ja odotan sitten et saa syötyä. Mun mielestä en voi pitää lasta tarhassa 6-16, ja itse lusmuta sen pari tuntia muualla. Kyllä meilläkin valitetaan kun oon niin ajoissa kun ei ehdi ulos, mutta me mennään sitten yhdessä kotona ulos.
Hienoa että joku ajattelee näin :) kun lapsia on hankittu niitten kanssa tulee myös olla ja esim. kauppareissut on normaalia elämää mitä tehdään myös lasten kanssa! Itse olen pph ja monestikkaan lapset eivät malta lähteä kotiin, mutta pohjimmiltaan haluavat sitä varmasti. Seuraavina päivinä voivat jatkaa leikkejään. Lapsesta on varmasti parasta olla omien vanhempien kanssa kaikki mahdollinen aika..jollei niin onkohan joku asia pielessä? Kyllä vanhempien tulisi tässä asiassa unohtaa itsensä ja ajatella lasten parasta!

vieras
Haen heti, pääsen puoli kolmelta. Ruokaa saatan hakea matkalla kaupasta jos jääkaapissa ei ole mitään. Kauppa on matkan varrella ja hoitopaikan kautta sinne paluu ja sieltä kotiinmeno veisi sellaisen tunnin lisää kun ei ole autoa. En näe mitään syytä miksi lapsi pitäisi hakea kymmenen minsan apteekki- tai kauppareissun takia päiväkodista siinä välissä :D

Teen joskus iltavuoroja ja silloin vien lapsen pari tuntia ennen hoitotarpeen alkamista hoitoon. Muuten joutuisin herättämään hänet kesken päiväunien hoitoon. Päiväkodin rytmikin pitää huomioida. Terveen järjen hommaa.

4v. on 6-7h hoidossa per päivä.

Vartin kauppareissu
Mä VOIN käväistä ruokakaupassa (max 15min) ennen lapsen hakua tai miten vain. Mikäköhän suuri merkitys tuolla vartilla on äiti-lapsisuhteellemme jos muuten olen päässyt vaikka tosi aikaisin töistä? Yleensä haen niin pian kuin ehdin. En olisi edes ajatellut, että pikavisiitti ruokakaupassa olisi näin iso haloo jollekin. Kyllä noi pph:t ovat aika outo ihmislaji, täytyy sanoa. Meillä ei ole ikinä sopimuksissa lukenut mitään työaikoja (enkä osaisi niitä tarkkaan sanoakaan). On vain noudatettava sitä aika mihin mennessä on sovittu että lapsi haetaan. As simple as that.

....
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
just näin..itse opiskelen pphksi ja tästä ollut puhetta
just joo, mulle sano pph ohjaaja, et jos pääset vaikka 14.00, niin ei tartte vielä hakea, koska maksetaan kuitenkin koko päivän hoidosta. Ja nytkin hoitopaikka on 5km päässä, eikä mulla ole autoa käytössä...

Vartin kauppareissu
Huomaa että joillain on vähän liian pienet ympyrät, kun jaksaa jonkun kauppareissusta mesota. Tulee vain vaikutelma että jotkut pph:t eivät ole paljonkaan nähneet kodin ulkopuolista elämää eivätkä oikein osaa suhteuttaa asioita.

En varmaan rakasta lapsiani yli kaiken ja hoidan kasvatustehtäväni tosi huonosti, koska JOSKUS käyn ruokakaupassa (15min) ennen kuin haen ne hoidosta. Salli mun nauraa!

äiti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itse pääsen kahdelta ja menen yleensä hakemaan lapsen klo 15-15.30, että ehtii syödä välipalan ja leikkiä vähän aikaa. Mutta siltikin joka päivä kuuluu valitusta, että "miksi hait jo nyt. " "En halua lähteä vielä"

Hakisitteko asemassani myöhemmin?
Meillä oli ihan sama tilanne. Siksi aloin hakea klo 16 aikaan, että ehti ulkoilla ja sain itse hoidettua asioita sitä ennen. Itselle jäi se pari tuntia aikaa, ja lapsi sai rauhassa ulkoilla. Mutta meillä muksu meni vasta klo 9.30-10, joten eipä hänen päivä pitkä ollut muutenkaan..
Joten vastaus kysymykseesi: hakisin myöhemmin. Vaikka silloin klo 16.

vieras
taitaa olla yleistä ja normaalia, että suurin osa työssäkäyvistä/opiskelijoista ottaa pari tuntia vähintän sitä omaa aikaa joka päivä itselleen. kuntoiluun tai siivoukseen tai shoppailuun.
(tulisivatpa meille kotiäideille siivoamaan joskus)

huvittaa
Ei voi muuta sanoo! Tosiaankaan en jaksa koko pinoa lukea...mutta ei oo mitään pahaa siinä jos kauppa-asiat nopeasti hoitaa mennessään hoidosta hakemaan. Normaalia elämää lasten kanssa varmaan juu mutta ei oo tasan mitään järkee raahata lapsia kauppaan parin maitopurkin ja leivän jne. takia. (esim. jos kauppa on menomatkalla päikkään ja koti sitten taas siitä eteenpäin.) Vähän maalaisjärkeä kehiin...

Pointti on se että tulee siihen aikaan kun on luvannut!!!

Hoito on subjektiivinen oikeus ja lapsia SAA pitää hoidossa vaikka sitten itse seisoisi päällään kotona ja soittelisi balalaikkaa...Eli myös lomalla, äippälomalla tms....Siinä ei päikkytätien, pphn tai jonkun muun rutinat auta yhtään.

Hoidossa saa pitää sen verran päiviä mitkä on maksanut ja sen ajan päivästä minkä on ilmoittanut.

huvittaa
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
Oliskohan taas kerran pph valittamassa vanhemmista? =( Tämän takia en ikinä haluaisi lastani pph:eek:on...

oikku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
taitaa olla yleistä ja normaalia, että suurin osa työssäkäyvistä/opiskelijoista ottaa pari tuntia vähintän sitä omaa aikaa joka päivä itselleen. kuntoiluun tai siivoukseen tai shoppailuun.
(tulisivatpa meille kotiäideille siivoamaan joskus)
Älä nyt viitti ihan sontaa puhua! Kotiäidillä taitaa vanne kiristää päätä. Hanki elämä kodin ulkopuoleltakin, niin suhtellisuudentaju palautuu.

Perhepäivähoitaja
Pph täällä nauraen ja päätänsä pyöritellen lukee tätä mahtavaa kissanhännänvetoketjua. Onneksi nämä työvuodet ovat sujuneet hyvin, siihen on auttanut aina avoin keskustelu vanhempien kanssa. :)

hyvä äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Perhepäivähoitaja:
Pph täällä nauraen ja päätänsä pyöritellen lukee tätä mahtavaa kissanhännänvetoketjua. Onneksi nämä työvuodet ovat sujuneet hyvin, siihen on auttanut aina avoin keskustelu vanhempien kanssa. :)
no juu, kyllä on pikkumaisia ihmisiä olemassa. Mulla lapsi päiväkodissa. Käyn rauhassa kaupassa ja joskus jopa kuntosalilla, kun muuten ei mahdollisuutta, miestä ei maisemissa...jaksaa sitten paremmin illalla lapsen kanssa.

Perhepäivähoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Perhepäivähoitaja:
no juu, kyllä on pikkumaisia ihmisiä olemassa. Mulla lapsi päiväkodissa. Käyn rauhassa kaupassa ja joskus jopa kuntosalilla, kun muuten ei mahdollisuutta, miestä ei maisemissa...jaksaa sitten paremmin illalla lapsen kanssa.

Niimpä, ei näistä ongelmaa tule, jos hoitaja tietää asiasta etukäteen ja yhdessä on juteltu suut puhtaaksi. Rehellisyyttä peliin, asioiden perustelua (kuten sinulla yksinhuoltajana olo ja omien voimien kerääminen) ja jo ymmärtää hoitajakin.

Minttu
Jos mulla onkin ihan lyhyt päivä, eli pääsen jo yhden aikoihin niin käyn kyllä kaupassa ostamassa nopsaan maidon/jauhelihan mikä on loppu mutten viikonloppu ostoksille kuitenkaan, tai käyn suihkussa, ja ehkä teen ruoankin valmiiksi ennenkun haen lapset kolmelta hoidosta. Aamulla vien heidät kahdeksan aikoihin hoitoon.

Riippuu monestakin asiasta...silloin kun opiskelin, olin kotona vähän vaille kolme. Meidän talo oli puolivälissä matkaa junalta päiväkodille. Pysähdyin aina kotona, petasin pedit ja siistin paikkoja. Sitten menin sänkyyn ja laitoin herätyskellon soimaan neljältä. Kymmenen yli neljä olin päiväkodilla hakemassa tyttöä.

Tytön kanssa tultiin aina siistiin kotiin, olin nukkunut pienet päikkärit ja olin virkeä. Sitten oli vielä pitkä ilta tytön kanssa yhdessä.

Yhteistyössä