TE JOTKA PÄÄSETTE TÖISTÄ ENNEN NELJÄÄ! Haetteko lapsen heti hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ripaska:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itse pääsen kahdelta ja menen yleensä hakemaan lapsen klo 15-15.30, että ehtii syödä välipalan ja leikkiä vähän aikaa. Mutta siltikin joka päivä kuuluu valitusta, että "miksi hait jo nyt. " "En halua lähteä vielä"

Hakisitteko asemassani myöhemmin?

Olen pph ja vanhemmat hakevat kuten on sovittu eli työmatka-aika lasketaan mukaan ei kauppassa käynti aikaa. 10? menee lisämaksu jokaiselta ylittävältä tunnilta.
Siinä varmistetaan se ettei hoitaja joudu hoitmaan YLITÖINÄÄN kohtuuttomasti.

Jos äiti pääseen töistä klo 14 ja työmatkaan menee 30min (laskettu ruuka-aika mukaan) o lapsi haettava 14.30 mennessä. muuten laskua pukkaa!
no entä jos äiti pääseekin vaik jo klo 13 töistä ja hakee silti lapsen tuohon sovittuun aikaan eli viimeistään 14.30 niin mistäs sä tiedät mitä se äiti on sen ajan tehnyt? mä olen koko ajan käsittänyt et tää kaupassa käyminen tapahtuu kuitenkin lapsen sovitun hoitoajan puitteissa, ei sen ylittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Itse pääsen kahdelta ja menen yleensä hakemaan lapsen klo 15-15.30, että ehtii syödä välipalan ja leikkiä vähän aikaa. Mutta siltikin joka päivä kuuluu valitusta, että "miksi hait jo nyt. " "En halua lähteä vielä"

Hakisitteko asemassani myöhemmin?

Olen pph ja vanhemmat hakevat kuten on sovittu eli työmatka-aika lasketaan mukaan ei kauppassa käynti aikaa. 10? menee lisämaksu jokaiselta ylittävältä tunnilta.

Jos äiti pääseen töistä klo 14 ja työmatkaan menee 30min (laskettu ruuka-aika mukaan) o lapsi haettava 14.30 mennessä. muuten laskua pukkaa!
no entä jos äiti pääseekin vaik jo klo 13 töistä ja hakee silti lapsen tuohon sovittuun aikaan eli viimeistään 14.30 niin mistäs sä tiedät mitä se äiti on sen ajan tehnyt? mä olen koko ajan käsittänyt et tää kaupassa käyminen tapahtuu kuitenkin lapsen sovitun hoitoajan puitteissa, ei sen ylittävästi.
sitä mä en voi tietää 100%, mutta vanhemmat toimittavat minulle työvuorolistansa heti ne saatuaan. Näin on hoitosopimuksessa.

Gluteus maximus
Eiköhän se ole ihan sama mitä vanhemmat tekevät sen hoitoajan puitteissa, kunhan tulevat hakemaan sovittuna aikana. Monesti voi olla, että töistä pääseekin esim. 12, joten pitäisikö lähteä lasta hakemaan kesken päiväunien, eikä saisi käydä esim. kaupassa päiväuni aikana. joku järki tähänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Eiköhän se ole ihan sama mitä vanhemmat tekevät sen hoitoajan puitteissa, kunhan tulevat hakemaan sovittuna aikana. Monesti voi olla, että töistä pääseekin esim. 12, joten pitäisikö lähteä lasta hakemaan kesken päiväunien, eikä saisi käydä esim. kaupassa päiväuni aikana. joku järki tähänkin.
tätä mä just ajoin takaa. jos tekee sen hoitoajan puitteissa niin eikö sen maksetun ajan saa miten haluaa?

Vieras

Huh huh, onneksi lapseni on päiväkodissa. :O
Ei onnistuisi meillä millään tuollainen. Kouluaikoina koulu saattoi periaatteessa loppua klo 13, joilloin olisin ollut päiväkodissa 13.45
Jos taas olisikin mennyt 10 minuuttia kauemmin koululla, olisin päässyt seuraavaan linkkuriin vasta 14 jne..
Kalliksi olisi tullut hoito sinun luona. :D

Hei haloo!
Onpa sekavaa. Tässä nyt ilmeisesti kinastellaan kahdesta eri asiasta. Pphsta en tiedä mitään, mutta kai sielläkin jotkut sovitut tunnit on, eikä hoitajalle kuulu mitä vanhemmat tekevät sen aikaa. Päiväkodissa ainakin saa olla niin kauan kun se on auki, maksut määräytyy sitten vaan hoitoajan mukaan. Päiväkodissa ei koskaan määritellä hoitoaikaa vanhempien työajan mukaan, vaan vanhemmat saavat ihan itse päättää kuinka pitkän hoitoajan lapselleen tarvitsevat.

Huh huh, onneksi lapseni on päiväkodissa. :O
Ei onnistuisi meillä millään tuollainen. Kouluaikoina koulu saattoi periaatteessa loppua klo 13, joilloin olisin ollut päiväkodissa 13.45
Jos taas olisikin mennyt 10 minuuttia kauemmin koululla, olisin päässyt seuraavaan linkkuriin vasta 14 jne..
Kalliksi olisi tullut hoito sinun luona. :D
Mullakin riippuu ihan kuinka kauan koulussa menee, että mihin linkkaan pääse. On todella hauskaa jos pääsee vaikka puoli kaks ja linkka lähtee just silloin, seuraava lähteekin sitten vasta 5 yli 3.

Mulla ei maksua hoidosta mene, koska on niin pienet tulot. Mutta eikös täyspäiväisestä hoidosta ole tulossa se minimimaksu? Että siinä menee munkin ilo opintotuen korotuksesta :kieh: :kieh:

Me käytiin tänään ekaa kertaa hoitopaikassa juttelemassa. Siellä toivottiin, että haetaan vasta päiväunien ja välipalan jälkeen n. 14.30. Ja vaikka siis itse pääsisin koulusta jo klo 12, kehotettiin ottamaan omaa aikaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Päiväkodissa ei koskaan määritellä hoitoaikaa vanhempien työajan mukaan, vaan vanhemmat saavat ihan itse päättää kuinka pitkän hoitoajan lapselleen tarvitsevat.

Tätä minä olen yrittänyt jankuttaa nyt alkoi ärsyttää (vierailija)
lle, mutta ei tunnu menevän jakeluun. Se työttömien päivähoitohomma on oikeasti ihan samaa asiaa kuin työssäkäyvien vanhempienkin (eli hoitoaika ei perustu vanhempien työssäkäyntiaikaan). Ei meidän päivähoitosopinuksessa lue, että hoitoaika on työ+matkat, vaan ME vanhemmat määritellään se hoitoaika.

Siis onko kuitenkin kyse siitä mitä hoitosopimuksessa lukee??? Lukeeko jollakin siis ihan kirjallisesti päivähoitosopimuksessa (kunnallisessa vai yksityisellä ) että hoitoaika = työaika +matkat? Vai onko kyseessä vaan puhtaasti omantunnon asia?

äiti kahdelle
No mitäs ootte tästä mieltä, pitäiskö minun hakea ekaks lapset ja mennä sit vasta kauppaan? Asumme maalla, jätän lapset hoitoon aivan lähelle kotia (matkaa 1km), ajan töihin kylälle (n. 10km), jossa myös lähin ruokakauppa sijaitsee. Eikö esim. tässä tapauksessa olis järkevintä käydä ekana kaupassa ja vasta sit hakea lapset, ettei tarttee ajella edestakaisin (ylimääräistä ajoa tulisi päivittäin 20km). Että ei ne nämäkään asiat ole aina niin että mikä toiselle käy se käy kaikille.

Lumikki
Tää on varmaan sellainen ikuisuuskysymys. Töistä pääsen kahdelta ja meitä on kolme eri mammaa joilla kaikilla oma tapa. Yksi hakee heti sillä sekunnilla muksunsa, toinen myöhemmin sit ku kerkii. Itse olen kait näiden kahden väliltä. Yleensä haen puoli 3 tai kolmen jälkeen. Kolmen jälkeen jos menee niin ovat yleensä pihalla. Toisaalta on aika nastaa käydä välillä yksin kaupassa juuri töiden jälkeen ja sit vasta hakea lapsi. Saa rauhassa pyöriä ja hypistellä ilman että kukaan kiukuttelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Meillä on sellainen tilanne, että mies vie ja hakee pojan autolla, kun hoitopaikka on sen verran kaukana, ettei sieltä asti kannata kävellen lähteä hakemaan. Ja mies tarvii autoa omaan työmatkaansa. Mulla puolestani on opena/opiskelijana epäsäännölliset työajat, joten - HUI - mulle saattaa jäädä joskus muutama tunti "vapaata" ennen kuin poika tulee hoidosta kotiin. Ja joo, kivittäkää vaan.
En mä ainakaan kivitä. Kuinka pitkä matka hoitopaikkaan on?

Mä tuonne aiemmin kirjoitin, että kyllä mä ainakin mielummin pidän tytön vähän pidempään hoidossa ja haen exän kanssa autolla, kuin alan kuskaamaan kaatosateessa tai paukkupakkasessa pyörällä tai kävellen. Ihan likkaakin siinä ajattelen, kun pysyy kuivana/lämpöisenä autossa.

Mitähän sitä matkaa nyt olis... joku 4-5 km?

Meillä on sellainen tilanne, että mies vie ja hakee pojan autolla, kun hoitopaikka on sen verran kaukana, ettei sieltä asti kannata kävellen lähteä hakemaan. Ja mies tarvii autoa omaan työmatkaansa. Mulla puolestani on opena/opiskelijana epäsäännölliset työajat, joten - HUI - mulle saattaa jäädä joskus muutama tunti "vapaata" ennen kuin poika tulee hoidosta kotiin. Ja joo, kivittäkää vaan.
En mä ainakaan kivitä. Kuinka pitkä matka hoitopaikkaan on?

Mä tuonne aiemmin kirjoitin, että kyllä mä ainakin mielummin pidän tytön vähän pidempään hoidossa ja haen exän kanssa autolla, kuin alan kuskaamaan kaatosateessa tai paukkupakkasessa pyörällä tai kävellen. Ihan likkaakin siinä ajattelen, kun pysyy kuivana/lämpöisenä autossa.

Mitähän sitä matkaa nyt olis... joku 4-5 km?
Ai sitä on noin paljon, eipä sitä yhtäkkiä vain käy hakemassa lasta hoidosta.

Mulla on 1½km tytön hoitopaikkaan ja saman verran pitää pyöräillä/kävellä matkahuoltoon. Talvella on aika inhaa tarpoa lumessa säkkipimeässä kuuden aikaan aamulla. Mutta tuleepa kuntoiltua samalla, kun työntää rattaita :D

Siis onko kuitenkin kyse siitä mitä hoitosopimuksessa lukee??? Lukeeko jollakin siis ihan kirjallisesti päivähoitosopimuksessa (kunnallisessa vai yksityisellä ) että hoitoaika = työaika +matkat? Vai onko kyseessä vaan puhtaasti omantunnon asia?[/quote]

Kyllä.Hoitosopimuksessa on tällänen kohta:

Lapsi tuodaan hoitoon kello ______ ja haetaan kello_______ ( sovitun hoitoajan päättymiseen mennessä.)

Hoitopäiviä on viikossa ______tai kuukaudessa_______

Poikkeavista hoitoajoista sovitaan erikseen. Lapsen poissaolosta tulee ilmoittaa riittävän ajoissa.
Mikäli lapsen hoitoajat riippuvat huoltajien työajoista, tulee huoltajien toimittaa hoitajalle tieto työvuoroista ja sen ajallisesta kestosta työmatkat mukaan lukien.
Muutoksista välittömästi. Ei edellisenä päivänä.
Ylityökorvausta hoitaja perii 10? jokaiselta alkavalta tunnilta joka ylittyy sovitusta hakuajasta. Korvaus maksetaan lasta noudettaessa - > hoitaja antaa kuitin.

Siis onko kuitenkin kyse siitä mitä hoitosopimuksessa lukee??? Lukeeko jollakin siis ihan kirjallisesti päivähoitosopimuksessa (kunnallisessa vai yksityisellä ) että hoitoaika = työaika +matkat? Vai onko kyseessä vaan puhtaasti omantunnon asia?

Kyllä.Hoitosopimuksessa on tällänen kohta:

Lapsi tuodaan hoitoon kello ______ ja haetaan kello_______ ( sovitun hoitoajan päättymiseen mennessä.)

Hoitopäiviä on viikossa ______tai kuukaudessa_______

Poikkeavista hoitoajoista sovitaan erikseen. Lapsen poissaolosta tulee ilmoittaa riittävän ajoissa.
Mikäli lapsen hoitoajat riippuvat huoltajien työajoista, tulee huoltajien toimittaa hoitajalle tieto työvuoroista ja sen ajallisesta kestosta työmatkat mukaan lukien.
Muutoksista välittömästi. Ei edellisenä päivänä.
Ylityökorvausta hoitaja perii 10? jokaiselta alkavalta tunnilta joka ylittyy sovitusta hakuajasta. Korvaus maksetaan lasta noudettaessa - > hoitaja antaa kuitin.

[/quote]

Ylitöistä voi saada tietää vasta edellisenä päivänä. Vaikea niistä on tietää silloin kun työvuorolistoja toimittaa.

Mä ilmoitan aina edellisenä päivänä tytön hoitajalle koska tyttö tuodaan aamulla ja aamulla sitten ilmoitan, koska hänet haetaan ja kuka hakee. Mitään valitusta ei ole tullut, että pitäisi aiemmin ilmoittaa.

vieras
Opettajana tunnit päättyvät ennen neljää. Lapsen ollessa vauva (alle 1v) hain heti kun tunnit loppuivat, ja suunnittelin sitten yöllä seuraavan päivän tunnit ja korjasin kokeet ym.
Mutta tuolla tavalla olin ennen pitkää todella väsynyt ja mies sanoikin sitten huomatessaan väsymykseni, että minun on suunniteltavat päivät ennen lapsen hakemista, että saan olla sitten rauhassa lapsen kanssa, keskittyä lapseen, ja niinpä hakeminen meni siihen neljään saakka, koska uran alussa suunnittelu vie paljon aikaa.

Kaupassa kävin aina lapsen kanssa yhdessä, yhden pienen lapsen kanssa on helppo käydä missä vain.

Nyt on kaksi lasta ja olen kotona.

äiti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Päiväkodissa ei koskaan määritellä hoitoaikaa vanhempien työajan mukaan, vaan vanhemmat saavat ihan itse päättää kuinka pitkän hoitoajan lapselleen tarvitsevat.

Tätä minä olen yrittänyt jankuttaa nyt alkoi ärsyttää (vierailija)
lle, mutta ei tunnu menevän jakeluun. Se työttömien päivähoitohomma on oikeasti ihan samaa asiaa kuin työssäkäyvien vanhempienkin (eli hoitoaika ei perustu vanhempien työssäkäyntiaikaan). Ei meidän päivähoitosopinuksessa lue, että hoitoaika on työ+matkat, vaan ME vanhemmat määritellään se hoitoaika.

Voisikohan asia olla niin,että sinä puhut päiväkodista ja toinen puhuu pph:na?
Kun päiväkodissa kuitenkin työ tehdään vuoroissa,ja pph tekee yksin työtä.
Eli jos eka lapsi saapuu aamulla vaikka kuuteen ja viimenen haetaan puoli kuusi,niin onhan sen kohtuuton päivä,sen kai myönnät sinäkin?
Tämän takia juuri PERHEpäivähoidon ohjaajien kanta asiaa´n on,että työssäkäyvien vanhempien hoitoaika oli se vanhemman työaika + matkat.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Eli jos eka lapsi saapuu aamulla vaikka kuuteen ja viimenen haetaan puoli kuusi,niin onhan sen kohtuuton päivä,sen kai myönnät sinäkin?
Kyllä mun äitillä ainakin on ollut tuollaisia työpäiviä. Kuinka moni ihminen tekee itse tuollaista työpäivää, monella varmaan vain sen 8 tuntia työpäivä.

essi
Alkuperäinen kirjoittaja Lumikki:
Tää on varmaan sellainen ikuisuuskysymys. Töistä pääsen kahdelta ja meitä on kolme eri mammaa joilla kaikilla oma tapa. Yksi hakee heti sillä sekunnilla muksunsa, toinen myöhemmin sit ku kerkii. Itse olen kait näiden kahden väliltä. Yleensä haen puoli 3 tai kolmen jälkeen. Kolmen jälkeen jos menee niin ovat yleensä pihalla. Toisaalta on aika nastaa käydä välillä yksin kaupassa juuri töiden jälkeen ja sit vasta hakea lapsi. Saa rauhassa pyöriä ja hypistellä ilman että kukaan kiukuttelee.
Olisko pitäny hoitaa ne hypistelyt ennen ku alkaa tekee tenavia?Siinä kun muksujen mukana tulee sellanen ikävä juttu,kuin vastuu ja velvollisuus kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Olisko pitäny hoitaa ne hypistelyt ennen ku alkaa tekee tenavia?Siinä kun muksujen mukana tulee sellanen ikävä juttu,kuin vastuu ja velvollisuus kanssa
Mä tuonne aiemmin kirjoitin, että mä ainakin saatan käydä shoppailemassa vaatteita ennen lapsen hakemista hoidosta :xmas: Tai en pakosta ostele, mutta kunhan käyn katselemassa vaatteita. Tuo asia ei kuitenkaan millään tavalla vaikuta mun lapseen tai hänen hakuaikaansa :D

Vieras
Ripaska: Siksi me ollaankin laitettu hoitosopimukseen, että lapsi on hoidossa 8-17, ettei vaan tule jupinaa jos laittaisi hoitoajan vaikka klo 16 asti ja sitten menisikin kauemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:

Tätä mä en tajua. En sitten millään. Miks aina pitää haukkua ja syyllistää, jos vaikkapa äiti haluaa ehkä raskaan työpäivän jälkeen hetken hengähtää, viettää ns. omaa aikaa tekemällä perheen ruokaostokset ennen kuin hakee lapset hoidosta. Eri asia, jos vaikkapa lähtisi kapakkaan istumaan! Lapsi tarvitsee heti hoidosta päästyään paljon vanhempien huomiota, sellaista, jota ei esim. kaupassa kerta kaikkiaan voi antaa jos meinaa ostokset hoitaa. Tästähän juurikin useimmat kaupoissa ja muualla julkisissa paikoissa nähdyt kiukkukohtaukset johtuvat. Ei lapsi mene rikki siitä, jos joutuu olemaan hoidossa sen puoli tuntia pidempään - jos kerran "palkkiona" on vanhempi, joka voi oikeasti keskittyä lapseen hänet haettuaan.

edellinen
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Kyllä mun äitillä ainakin on ollut tuollaisia työpäiviä. Kuinka moni ihminen tekee itse tuollaista työpäivää, monella varmaan vain sen 8 tuntia työpäivä.
Siis juuri tätä mä tarkoitinkin.Kaverini tekee kanssa ihan n. 4pv/vko tuollaista työpäivää.Eipä käy kateeksi.
Joten soisin kyllä vanhempien käytävän sitä omaa ajattelukykyäkin noissa asioissa.
Kaveri ei siis mitenkään ole asiasta valittanu,mutta sivusta seuranneena vaan ihmetyttää muutamat vanhemmat jotka näkee tuol kaupungilla aamuvuoron jälkee (kahelta päässeitä) shoppamassa ja kahvittelemassatos kolmen jälkeenkin.Kun jokainen tasan tarkkaan tietää hoitajan tilanteen.Mutta silti,siitä kato on maksettu niin olkoon siellä leikkimässä ja kehittymässä.

Eri asia, jos vaikkapa lähtisi kapakkaan istumaan!
Mä saatan istua baarissa koulun jälkeen ja lapsi on vielä hoidossa. B) Kyseessä kylläkin mun työpaikka enkä mä siellä mitään alkoholipitoista juo. Mutta olenhan mä niinkin kamala äiti, että saatan viedä lapsenikin sinne baariin ja likka itsekin kyselee koska mennään sinne. :xmas: Eikä ole mun likka ensimmäinen eikä viimeinen lapsi joka siellä käy

vieras
Nää säännökset on kyllä ihmeellisiä. Ei meillä kummallakaan ole mitään säännöllisiä työvuoroja. Yleensä tiedämme vasta päivän mittaan moneltako sinä päivänä pääsee lähtemään.

Jos mentäis tän mukaan:
"Mikäli lapsen hoitoajat riippuvat huoltajien työajoista, tulee huoltajien toimittaa hoitajalle tieto työvuoroista ja sen ajallisesta kestosta työmatkat mukaan lukien. "

Niin se käytännössä tarkottaisi sitä, että pitäisi soittaa päivittäin noin 10-60 minuuttia ennen "työvuoron" päättymistä, kuinka pitkään tänään meni. Eihän tuossa olisi mitään järkeä. Ja silloinkin sen viimeisen 10 minuutin aikana joskus tulee jotain akuuttia, ettei just siltä seisomalta pääsekään lähtemään.

Nää systeemit on rakennettu vain sellaisille, jotka tietävät työaikansa täsmälleen, mutta meitä on paljon, joiden työ ei todellakaan ole noin säännöllistä.

Yhteistyössä