TE JOTKA PÄÄSETTE TÖISTÄ ENNEN NELJÄÄ! Haetteko lapsen heti hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Pikkasen vilkaisin tuonne ketjuun...ja ...onko täällä siis tapeltu siitä saako käydä kaupassa jne. ennen kuin hakee lapsen. Meillä oli päiväkoti pullollaan lapsia joiden ainakin toinen vanhempi kotona. En tuntenut mitään syyllisyyttä että poikkesin koulun jälkeen tunniksi kotiin :ashamed:

EH
Mä en lukenut koko ketjua, meinasin vaan vastata että kun olen aamuvuorossa niin haen lapset heti kolmen jälkeen kun pääsen. Ovat kuitenkin olleet hoidossa puoli seitsemästä niinä päivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja EH:
Mä en lukenut koko ketjua, meinasin vaan vastata että kun olen aamuvuorossa niin haen lapset heti kolmen jälkeen kun pääsen. Ovat kuitenkin olleet hoidossa puoli seitsemästä niinä päivinä.
Mekin ollaan haettu heti kun ollaan töistä päästy,koska likka on joutunut menemään aamuvuoro-päivinä hoitoon jo klo 5!

jessica-lähiö
vien lapset joskus tarhaan ja siivoan kotona ja käyn urheilemassa ja vietän vapaa päivää. joskus pääsen töistä aikaisemmin ja mene kotiiin nukkumaan ja haen lapset sitten. joskus käyn kaupungilla ostoksilla vaikka lapset tarhassa.
tekevät 8.30-15.00 päivää ja viihtyvät hyvin.kesät ovat kotona 10viikkoa ja jouluna 4viikkoa. ei huonoa omatuntoa, päin vastoin.

Maamikki
Olen opettaja ja menen töihin 8 aikaan ja pääsen yleensä viimeistään 14 aikaan. Eli vien lapset 7.30. Haen ne kuitenkin n. 15 tai 15.30, koska ovat välipalalla jos menisin heti ja alkaa kauhea kiukuttelu kun eivät kerkeä leikkiä välipalan jälkeen. Käyn kaupassa tai käytän koiran tai siivoan tai jotain. Ja en koe huonoa omaatuntoa. Mutta en myöskään pidä lapsia 16 asti hoidossa, saatikka 17 asti.

Mä en ole töissä, mutta opiskelen. Mulla saattaa viikon jokaisena päivänä loppua koulu eri aikaan. Jos mulla on koulua neljään asti, niin exä hakee likan, koska mä olen tuolloin kotipaikkakunnalla vasta 20 vaille 5. Jos pääsen kolmelta, niin sitten ehdin hakemaan likan vähän ennen neljää. Joskus, kun pääsen aiemmin, niin en välttämättä hae likkaa ennen neljää. Joskus sitten taas haen. Joskus mä jään vielä koululle vaikka tunnit olisi loppunut, mutta sen takia että pitää tehdä tehtäviä joita en pysty tekemään kotona.

Huomenna mulla alkaa koulu ilmeisesti vasta klo:11, mutta lähden kotipaikkakunnalta jo kasin linkalla ja olen koululla joskus 20 vaille 9. Pakko näin, koska jos odotan seuraavaa linkkaa, niin sitten olen myöhässä jo lähtiessä. Mutta saanpahan tehtyä tehtäviä huomenna-aamulla.

Ai niin ja mä en maksa hoidosta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
Tähän kysymykseen ei sitten kukaan osaa vissii vastata...??
Ensin anteeksi, jos tähän on jo vastattu monesti, mutta ketju on niin pitkä etten huomannut onko aihe jo kaluttu loppuun.

Siis: Päivähoitomaksu on hoitopaikka maksu, eli maksat siitä, että sinulla on lapsellesi päivähoitohoitopaikka kaupungin päiväkodissa/pphoitajalla. Hoito-ajat ja vapaapäivät on sovittu jokaisen perheen kanssa erikseen ja niiden pohjalta lasketaan ryhmäkoko. Siis jos ryhmässä on paljon sellaisia lapsia joilla on säännöllisiä (hoitosopimukseen kirjattuja, ei laskutettavia päiviä) vapaapäiviä voidaan ryhmään ottaa lisää lapsia. Ryhmäkoko lasketaan niin, että yhdellä hoito- ja kasvatusvastuussa olevalla aikuisella saa olla 4 alle 3-vuotiasta tai 7 yli kolmevuotiasta KOKOPÄIVÄ lasta. Jos siis laskutettaisiin jälkikäteen käytetyistä päivistä se ei olisi kovin kustannustehokasta koska ei ryhmäkokoa voida joka kuukausi mielin määrin muutella (tilanne olisi kutakuinkin niin, että ryhmässä olisi esim. 12 paikkaa ja ekana hoitoon maanantai aamuna ehtivät pääsevät sisään ja se 13. jäis kynnykselle ja sitten taas tiistaina uudestaan)

Tässä nyt oli tätä "virallista" infoa päivähoitomaksuista.

August
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
just näin..itse opiskelen pphksi ja tästä ollut puhetta
Jep. Mutta muistakaa, että sama koskee teitä!
Poika oli ensin pph:lla ja hoitoaika viiteen. Monta kertaa kuukaudessa piti poika hakea aiemmin, koska pph:lla oli omia menoja, yleensä parturia, hierontaa yms. Kiva sitten juosta hirveää kyytiä, että ehti hakemaan.
Just näin on meillekin käynyt !

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Päiväkodissa ei koskaan määritellä hoitoaikaa vanhempien työajan mukaan, vaan vanhemmat saavat ihan itse päättää kuinka pitkän hoitoajan lapselleen tarvitsevat.

Tätä minä olen yrittänyt jankuttaa nyt alkoi ärsyttää (vierailija)
lle, mutta ei tunnu menevän jakeluun. Se työttömien päivähoitohomma on oikeasti ihan samaa asiaa kuin työssäkäyvien vanhempienkin (eli hoitoaika ei perustu vanhempien työssäkäyntiaikaan). Ei meidän päivähoitosopinuksessa lue, että hoitoaika on työ+matkat, vaan ME vanhemmat määritellään se hoitoaika.

Siis onko kuitenkin kyse siitä mitä hoitosopimuksessa lukee??? Lukeeko jollakin siis ihan kirjallisesti päivähoitosopimuksessa (kunnallisessa vai yksityisellä ) että hoitoaika = työaika +matkat? Vai onko kyseessä vaan puhtaasti omantunnon asia?

Voisikohan asia olla niin,että sinä puhut päiväkodista ja toinen puhuu pph:na?
Kun päiväkodissa kuitenkin työ tehdään vuoroissa,ja pph tekee yksin työtä.
Eli jos eka lapsi saapuu aamulla vaikka kuuteen ja viimenen haetaan puoli kuusi,niin onhan sen kohtuuton päivä,sen kai myönnät sinäkin?
Tämän takia juuri PERHEpäivähoidon ohjaajien kanta asiaa´n on,että työssäkäyvien vanhempien hoitoaika oli se vanhemman työaika + matkat.
Muun muassa tämän takia meidän lapsi on päiväkodissa, kun en halua ruveta "säälimään" pph:ta pitkän työpäivän johdosta. Periaatteessa vanhempien kannalta tilanteen pitäisi olla ihan sama, onko lapsi päiväkodissa vai perhepäivähoitajalla, eikö?

Sitten vielä kommenttia päivän pituuteen:

Pph viikkotyöaika on kaiketi sama kuin päiväkodissa työskentelevällä, eli 38 h 15min. Jos siis hoitaja tekee esim 7-17 työpäiviä ja viikkotyöaika siis 40h kertyy hänelle joka viikosta ylitöitä, joita sitten pidetään sopivana ajankohtana pois.

Ja sitten: Lasten hoitopäivän pituudesta on määrätty, että ei saa olla säännöllisesti yli 10 h hoitopäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
just näin..itse opiskelen pphksi ja tästä ollut puhetta
Jep. Mutta muistakaa, että sama koskee teitä!
Poika oli ensin pph:lla ja hoitoaika viiteen. Monta kertaa kuukaudessa piti poika hakea aiemmin, koska pph:lla oli omia menoja, yleensä parturia, hierontaa yms. Kiva sitten juosta hirveää kyytiä, että ehti hakemaan.
Mulla oli sama juttu kun tossa yhessä vaiheessa olivat pph:lla hoidossa. Millon mistäkin syystä ( parturi ,ja hieronnat myös ) kysy et pääsisinkö aikasemmin hakemaan..

hemuli
Itse pääsen kahdelta ja menen yleensä hakemaan lapsen klo 15-15.30, että ehtii syödä välipalan ja leikkiä vähän aikaa. Mutta siltikin joka päivä kuuluu valitusta, että "miksi hait jo nyt. " "En halua lähteä vielä"

Hakisitteko asemassani myöhemmin?
siis TOTTAKAI hakisin! Itse hoitotyötä tekevänä tiedän, että vaikka lapset sanovat noin niin ovat kuitenkin mielissään lyhyistä hoitopäivistä ja nauttivat omien vanhemien ajasta! Näin se tulee ollakin :) saavathan lapset kuitenkin olla jatkuvasti hoidossa, mutta oman perheen kanssa olo on tulevaisuutta ajatellen tärkeää!!!

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Tarletta:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
Hohhoijaa! Eiköhän kaikki kuitenkin lähde lapsen parhaasta eikä siitä että hoidosta maksetaan? Kyllä lapsen paras ja ensisijainen paikka on koti eikä hoitopaikka. Eikös hoitoon viedä ja siitä makseta kun on pakko, eikä niin että rahalle halutaan vastinetta?! Ja hoitopaikka tai lapset ei näitä hoitomaksuja ole kehitelleet!! kukahan ne lapset oikein kasvattaa???

hakisin kyllä ihan niinku pitääkin.. kyllä miusta lapsi saa olla ihan tarpeeksi poissa kotonta jos on jo sen 6-7 tuntiakin hoidossa. mie joudun pitämään omaa muksua töiden takia jopa joskus 9 tuntiakin hoidossa ja pahalta tuntuu, haen kyllä heti pois jos vaan mahdollista... joten suosittelen teitäkin hakemaan... itse lastenhoitajana kyllä olen sitä mieltä, että päivähoito on siksi ajaksi kun vanhemmat ovat töissä, ei harrastuksien ja kauppareissujen ajaksi...

vieras
Pakko nostaa tämä ketju,sillä enpä aineskaan huomannut/enkä kyllä jaksanutkaan jok ikistä viestiä lukea,että kommentoikaas nytten sitten,että moneltakos minun "pitäisi" hakea kaksi lastani hoidosta,kun olen itse kotona vauvan kanssa ja kaksoset päiväkodissa 11-13päivää kuukaudessa(ja yleensä sen 8-15.30

joanna
mä hain sillon kun oltiin sovittu. työaika kun loppu menin tytön hakeen. mutta jos päästiin puoltakin tuntia ennen työajan loppumista lähteen niin saatoin käydä kahvilla työkaverinkanssa. laps voi syödä välipalan kotonakin,mutta kesken välipalan en kuitenkaan hakisi.
vuoropäiväkodeissa on pidettävä ainakin kiinni noista sovituista ajoista eikä sairaslomallakaan saa lasta viedä hoitoon. tai ainakin meillä oli niin.

Yhteistyössä