TE JOTKA PÄÄSETTE TÖISTÄ ENNEN NELJÄÄ! Haetteko lapsen heti hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
ellu
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itse pääsen kahdelta ja menen yleensä hakemaan lapsen klo 15-15.30, että ehtii syödä välipalan ja leikkiä vähän aikaa. Mutta siltikin joka päivä kuuluu valitusta, että "miksi hait jo nyt. " "En halua lähteä vielä"

Hakisitteko asemassani myöhemmin?
Riippuu pvästä,toisinaan käyn ensin asioilla esim.kaupassa, vaateostoksialla, kampaajalla, jne

toisinaan haen heti.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
Ei se nyt näin mene....Totta kai haen lapset ajoissa tarhasta-isä vie ne sinne 9.00 ja minä haen aikaisintaan 14.oo aikaan jos illalla harkat tms. Mutta kyllä minä käyn ihan itsekseni asioilla ja haen ne sitten viim. 15.30

Mä käyn koulua ja välillä pääsen ennen neljää. Jos olen kotipaikkakunnalla kahden aikaan, niin yleensä haen tytön neljältä tai sitten isänsä hakee. Tänään olin täällä kahden aikaan, mutta mun piti fysioterapiaan puoli kolmeksi. Exä sitten haki tytön, koska likka muutenkin on siellä tämän illan.

Jos olen täällä n.20 vaille 4 ja likan on tarkoitus olla mulla, niin lähden samantien pyöräilemään hoitopaikkaan. Sitten jos mulla on neljään asti koulua, niin olen täällä vasta 20 vaille 5 ja exä hakee likan vaikka ei olisi hänen vuoro likkaa pitää. Tulis muuten niin pitkä päivä likalle.

Että se vähän vaihtelee haetaanko likka heti vai ei. Niin joo ja sääolosuhteet vaikuttaa kans. Jos tulee vettä aivan kaatamalla tai on aivan kauhea pakkanen, niin suosiolla odotan siihen että exä on tällä paikkakunnalla ja haetaan likka yhdessä hoidosta.

toinen pph
Alkuperäinen kirjoittaja motto-maija:
Alkuperäinen kirjoittaja motto-maija:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
Tiäkkö kuule, että se on vanhempien päätettävissä milloin lapsensa hakee. Sinä teet työtäsi ja sinulle MAKSETAAN siitä, että hoidat lapsia klo 17 saakka tai siihen saakka mihin on sovittu. Sinulla ei ole siihen mitään nokan koputtamista. Ennemmin lapsi hoidossa kuin huutavana kaupassa!
Käyppäs kysymässä omalta pph:n ohjaajaltasi tätä.Saattaapi olla että saat haisevan vastalauseen.Asia on nimittäin ihan sääntöihinkin kirjattu.Ja luulempa että sä et tiedä meidän palkkauksesta tirintaria...Että mistä maksetaan ja mitä.
Eli jos hoitosopimukseen on kirjattu hakuajaksi klo 17,se on VIIMEISTÄÄN klo 17 TAI silloin kun vanhempi pääsee töistä.
Sitähän mä juuri sanoin: joko tai eli vanhemmat hakee silloin kun he hakevat. Joku päivä klo 15, joskus klo 17. Mutta sinä et sitä päätä, mitä vanhemmat tekee esim. klo 14-17, vaikka eivät ole enää töissä ja lapsi on hoidossa. Tuo soppari sallii sen, että voi hakea klo 17 sen enempää selittelemättä. That's my point!
Ja eipäs muuten sallikaan.Otappa asioista selvää,ennen kuin alat latelemaan "faktoja".

mutta kuten Ellalle, myös minulle pph sanoi, että olisi parempi antaa lapsen nukkua ihan kokonaan päikkärit ennen kuin haen.
Jep, muuten muksu on kuin perseeseen ammuttu karhunpoikanen. Ei kukaan aikuinenkaan tykkää, että kesken unien revitään sängystä. Lapsi tarvitsee kunnon päiväunet. Ja monesti lapsi on nälkäinen herättyään päikkäreiltä, joten välipalankin voi olla hyvä antaa syödä hoidossa.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Pitää minunkin tähän väliin oma kommentti heittää. Itse olen lapset hakenut vasta kauppareissun jälkeen. Ihan omaksi ja lapsen parhaaksi.
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
Juu,oikeutta noihin päiviin en kieltänytkään.Ajattelinkin asian ihan omalta kantiltani,että itse vielä kodin ulkopuolella työskennellessäni kyllä pidin tasan tarkkaan lapset kotona omina vapaapäivinäni!Noihin päiviin toki on oikeus,tisaalta,mikä on lapsen oikeus..

mammu
Pitää minunkin tähän väliin oma kommentti heittää. Itse olen lapset hakenut vasta kauppareissun jälkeen. Ihan omaksi ja lapsen parhaaksi.
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
Juu,oikeutta noihin päiviin en kieltänytkään.Ajattelinkin asian ihan omalta kantiltani,että itse vielä kodin ulkopuolella työskennellessäni kyllä pidin tasan tarkkaan lapset kotona omina vapaapäivinäni!Noihin päiviin toki on oikeus,tisaalta,mikä on lapsen oikeus..
ja eri perheissä lapset menee eri aikoihin tarhaan.meillä 5v kaksoset menee tarhaan 10.00 aikaan ja ovat siellä 3krt/vko. Haen heidät 14-16 välillä aina pois.pääset töistä 13.00,mut hoidan vkon asiat ja joskus hierojalla/kampaajalla käyn.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Tähän kysymykseen ei sitten kukaan osaa vissii vastata...??
mun mielestä hoitopäivät saa käyttää joista maksetaan.
Saa saa!!Eihän kukaan ole toisin väittänytkään.Lapsille se van tietää sitä,että vaikka vanhemmalla on vapaapäivä,niin lapsella on työpäivä.Koska siitä kerran maksettu on.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
No sitten joskus kun mä tuon neidin hoitoon vien niin kyllä mäkin taidan ensin siellä kaupassa käydä ennenko mä lasta lähden hoidosta hakemaan.

Musta olis varsin tympeetä kun kerran kaupassa on töissä niin lähteä sieltä hakemaan lasta jonka hoitopaikka on melkein mein naapurissa, ja sit ajella takasin kaupunkiin kauppaan.

Ja kyllä! Mä voisin olla Lapelleni niin julma että joku kaunis päivä kun mun tarttis käydä hoiteleen jotain asioita jossain toimistoissa/konttoreissa ym. niin mä kyllä annan sen aikaa lapsen olla hoidossa leikkimässä muiden lasten kanssa kun että raahaisin häntä mukanani niinkin tylsiin paikkoihin!
No joo,jos saivartelemaan aletaan,niin asia on noin.Mutta eihän noita kerta silloin-toinen tällöin-edes lasketa.Siis tuossa vanhemman vapaa-aikana hoidossa oloasiassa.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja factum:
Joo mutta eihän missään laissa tai sopimuksissa ole hoitopaikan vaatimuksena, että vanhempien pitäisi olla töissä laisinkaan, kun lapsi on hoidossa. Jos tarha/pph on "auki" klo 7-17, niin lapsi voi olla siellä tuolla aikavälillä sen enempää ehtoja asettamatta. Kellekkään ei kuulu mitä vanhemmat tuona aikana tekevät...vaikka sylkevät kotona kattoon kokopäivän ja lapsi on hoidossa, niin se ei ole lainvastaista.
Juu,e ei ole LAIN vastaista.Meidän kunnassa pph:n ohjaaja on itse ilmoittanut,että kotona olevan vanhemman lapsi EI saa olla ensimmäisenä eikä viiemisenä hoidossa.

Vieras
On outoa, jos vanhempi pitää lasta hoidossa vapaapäivänsä, ellei sitten opiskele samalla kun käy työssä tms.

Meillä lapset vuoropäiväkodissa, ja siellä ei tosiaankaan edes saisi pitää muuta kuin työvuoronsa, vaikka jäisi "käyttämättä" maksettuja päiviä.

haen heti ku pääsen töistä mus jos on kesken päikkyjen nii haen sillon päikkyjen jälkeen ja välipalan saa kotona. ja jos on paljoki lyhkäsiä päiviä nii sillon voin monestikki hakee ennen päikkyjä.....mulla ei oo onkelmaa käydä tytön kanssa kaupas nii sen takia ei tartte hakee myöhemmin :D

miksi..?
Itse pääsen kahdelta ja menen yleensä hakemaan lapsen klo 15-15.30, että ehtii syödä välipalan ja leikkiä vähän aikaa. Mutta siltikin joka päivä kuuluu valitusta, että "miksi hait jo nyt. " "En halua lähteä vielä"

Hakisitteko asemassani myöhemmin?
Pääsen kolmelta ja haen suoraan töistä. poika jo odottaa että pääsee äidin kanssa kotiin. Kannattaisko miettiä miksi lapsi mieluummin jäisi tarhaan kuin lähtis äidin kans kotiin!!??

Alkuperäinen kirjoittaja miksi..?:
Kannattaisko miettiä miksi lapsi mieluummin jäisi tarhaan kuin lähtis äidin kans kotiin!!??
Hohhoijaa sua. Äitini on ollut yli 25 vuotta pph ja paljon on vuosien varrella ollut lapsia, jotka aina vanhempien tullessa hakemaan tinttailevat, että haluavat jäädä. Ei siinä taustalla tarvitse olla mitään sen kummempaa syytä. Monesti vain lapsilla saattaa olla leikit kesken eikä haluta lopettaa kesken.

pph
Päiväkodit mahdollistavat lasten vanhempien työssäkäynnin, tarkoituksena ei ole tarjota vanhemmille lomia/vapaita. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Siis tätä juurikin hain!Aivan oikein.
Kärjistääkseni sitten toisinpäin,mikä parku tässäkin ketjussa on ollut,jos hoitohenkilökunnalla onkin jotain "TURHAA" menoa ja SEN takia pitää lapsi hakea pois aiemmin!!(ja siis en todellakaan tarkoita,että tämä nyt olisi jotenkin "sallitumpaa" mutta kärjistellen vaan.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
haen heti ku pääsen töistä mus jos on kesken päikkyjen nii haen sillon päikkyjen jälkeen ja välipalan saa kotona. ja jos on paljoki lyhkäsiä päiviä nii sillon voin monestikki hakee ennen päikkyjä.....mulla ei oo onkelmaa käydä tytön kanssa kaupas nii sen takia ei tartte hakee myöhemmin :D
Ja tämä päiväuniasia siis nyt on luonnolisesti näin,että annetaan niiden pikkuisten nukkua unensa ihan rauhassa!Tarkoitus lähinnä olikin,noita pitkälle alkuiltaan meneviä hakemisen venymisiä.

vieras
Olen käynyt kaupassa ennen lasten hakemista koska työpaikka ihan kaupan vieressä ja päiväkotiin 10 kilometriä matkaa. Mun mielestä ei oo mitään järkee ensin hakea lapset ja sit ajaa taas takas kauppaa, paljon myöhempään oltas kotona jos hakisin lapset ensin. Mun mielestä järjen käyttö on sallittua asiassa kuin asiassa. Ja opiskeluaikana kun mulla oli etäpäiviä niin vein lapset hoitoon koska ne tehtävät oli kumminki joskus tehtävä vaikka perhepäivähoitaja asiasta huomauttikin.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miksi..?:
Kannattaisko miettiä miksi lapsi mieluummin jäisi tarhaan kuin lähtis äidin kans kotiin!!??
Nämä on kyllä aina tosi huvittavia nämä yritykset saada toiselle huono äiti-fiilis! :D
Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Kun lapseni oli pph:lla 2-3 ikävuodet, niin lähti aina mielellään kotiin. Nyt ikää 4,5 ja kun leikit on kesken kavereiden kanssa, niin ei malttaisi lähteä. Tai sitten meidän perhe-elämä on mennytkin aivan perseelleen tämän reilun vuoden aikana. =(

:D

Vierailija
Tää voi mennä hieman OT, mut meillä se meni hoitajan kans toisinpäin. Hoitaja oli naukumassa turhan päiväsiä vapaita niistä kahesta illasta mitä meidän lapsi oli sielä hoidossa. Valitti, et ei pääse enää mihkään harrastuksiin ym ym ym.. Musta toi oli tooosi törkeetä. Mä oli sillon lapsen kans kahestaan kotona, ku mies oli reissuhommissa. Mun ois niinä kahtena kouluiltana pitäny vielä joskus lasta lähtä viemään monien kymmenien kilometrien päähän mummoiloihin hoitoon. Ei tätä hirveen monasti tapahtunut, mut kuitenkin. Muuten oli sit ihana hoitaja.

Yhteistyössä