Jo ennen kuin avasin ketjun niin otsikosta arvasin, että taisteluketju on edessä...
Mulla oli opiskeluaikoina tosi vaihteleva lukujärjestys ja kesken päivänkin saattoi muuttua. Oli vaan päiväkodin johtajan kanssa puhetta siitä, että paras olis jos tulisin hakemaan päiväunien jälkeen vaikkakin kouluni loppuisi esim. klo 12.15 mutta kesken unien ei lasta ole kenenkään edun mukaista herättää. Tämän sanoo mielestäni jo maalaisjärkikin, mutta halusin silti keskustella päiväkodin johtajan kanssa vielä aiheesta.
Kouluni alkoi myös todella useina aamuina vasta kymmeneltä ja jossain vaiheessa hoitajat kysyivät, voisiko lapseni tulla joku aamu jo aikaisemmin, jotta pääsisi ryhmän toimintaan mukaan. Heillä oli yhteinen askartelu tms. hetki aina ennen aamupäivän ulkoilua ja lapseni sitten oli aina jäljessä askarteluissa, tai ei saanut koskaan aloittamiaan töitä valmiiksi. Samalla oli puhetta siitä, että olisi hyvä jos hoitopäivä olisi säännönmukaisesti suurinpiirtein samanpituinen. Helpottaisi lapsen sopeutumista hoitoon ja paikan rytmeihin ja sääntöihin jos päivät eivät vaihtelisi niin paljon esim. ma 8-15, ti 10.30-16, ke 9-14 jne.
Eli jos totta on, että hoitoaika on vain vanhemman työ/opiskeluaika +matkat niin meidän tapauksessa hoitajat sitten suosittelivat meille täysin väärää tapaa (lapsen parhaaksi tosin) ja lapsi olisi kärsinyt ainaisesta rytmien ja hoitoajan heittelyistä.