***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Neuvola terveisiä!

RR 110/64
Paino +500g yhteensä 5,5kg
U-prot +, mitähän tuo tarkoittaa ei ole ennen plussalla ollut.
Hb 93
Sf 25cm +2cm

Tuo hb oli aikast matala. Kävin apteekista ostamassa rautaa poreena. En missään nimessä halua ruveta tabletteja syömään, kun vatsa ei niistä yhtään tykkää. Ostin myös jotain närästykseen, se rupeaa olemaan ihan sietämätön. Otan vinkkejä vastaan mikä siihen voisi auttaa.
Lääkäri käski lisätä maitotuotteita ja sehän tekee hyvää raudan imeytymiselle. Olo on kyllä ihan hirveä. Flunssaa on ollut viikon verran ja nämä närästys vaivat ja päivittäinen päänsärky ja järkky väsymys. Silti tuntui, että jouduin sairaslomaa kinuamaan. Kai tämä tästä.... kunhan valitan. Meinasi tulla itku, kun lääkäri kysyi, että kai käyt edes kävelyllä tai jotain. Enhän minä pysty, kun rupeaa heti supistelemaan.
Sain kelan paperit ja laskujeni mukaan aloitan äitiysloman 7.11.2009. Sehän on jo ihan kohta.
=)

Zaara ja Aarre ja Lahja 21+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Lääkäri käski lisätä maitotuotteita ja sehän tekee hyvää raudan imeytymiselle.
Se juuri EI tee hyvää raudan imeytymiselle, eli rauta kuuluu ottaa ILMAN maitotuotteitta (pari tuntia väliä ennen ja jälkeen), mutta esimerkiksi appelsiinimehu tehee hyvää ja auttaa rautaa imeytymään ja toki maito muuten on enemmän, kuin hyväksi raskausaikana.
 
Moi!
Neuvolakuulumisia jo tiistailta.. hiukan ehkä myöhässä..

Hb 139 eli parempi kuin ekalla kerralla, "terkkakin kysy että mikäs nyt, syötkö rautaa?" en siis syö vaan ihan normaalisti..
pissa puhdas
verenpaine oli 115/79, loistava..
Paino noussut 1,6 kg = 14 kg... AINOA ISO MIIINNNUUUUSSSS!!! :ashamed:
sf oli 21.. että aikas reilu vauva on vieläkin tulossa!! Rakenne ultrassa jo sanoi.. :LOL:


Ei siis tarvi syödä rautaa, saa syödä salmiakkia ja lakua hiukan B)
närästystä on valtavasti.. yök..

Kävin salilla ekaa kertaa tänään moneen kuukauteen ja tuntui tosi hyvältä!

Tammikuun4 ja meloja 22+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Hipkukka Vaikuttais sulla kohtu olevan hurjan korkealla :D
Minä en meinaan ole oikeastaa koskaan tuntenut potkuja kylkiluissa :ashamed:
(siis edellisissä raskauksissa)
Nyt suurinosa liikeistä tuntuu alavatsassa.
Edellisessä raskaudessa mie pelkäsin, että poika katkaisee vielä miun kylkiluut, kun monotti niin kovaa niihin :D Onneksi ei sentään. Pienellä kauhulla odotan miten rajua kohtelua miun kylkiluut tässä raskaudessa vielä saavat. Nytkin jompikumpi hieroo itseään miun kylkiluun päähän ja se on epämiellyttävä tunne :/ Suurinosa liikkeistä tuntuu onneksi alavatsassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Vaatteita olen ostanut kokoa 56 tai 60/62, vain yksi body on kokoa 50. Jotenkin ajattelen että vauvasta tulee iso, koska itsekin olen syntynyt isona, mutta eihän sitä siitä oikeasti voi päätellä mitään. Painoarvio rakenneultrassa oli 380 g.
Miulle edellisessä raskaudessa lääkäri sanoi, että äidin syntymäkoosta voidaan jotain päätellä. Vaikka se ei ihan varmaa ole. Eli jos äiti on ollut iso, on suuri todennäisyys, että lapsikin on. Isän syntymäkoolla taas ei ole merkitystä. Meillä tuo osui aika hyvin kohdilleen, itse olen ollut syntyessä 53cm ja 4170g (sisarukseni ovat myös olleet isoja) ja esikoinen olikin sitten 56cm ja 4360g. Nyt voin onneksi olla melko varma, ettei moisiin lukemiin päästä näiden kahden kanssa. Ainakin toivon niin :D

Hipkukka 21+2
 
Heippa!

Tammikuun4 Ihan kuulla että joku muukin kerää täällä massaa oikein urakalla! :LOL: Ollaan oltu reippaita tyttöjä! ;)



(.) Niin olin saikulla tuon edeltävän vlopun supisteluiden( tai mitä kipuja nyt olikaan) vuoksi. En tehnyt muuta kuin lepäsin. Teki muuten oikeasti hyvää!! Olo kuin uudesti syntyneellä! Jeih, tästä alkakoon se kuuluisa energinen keskiraskaus! :LOL:

Maanantaina kävin labrassa jos jonkin näköisissä testeissä, ja tänään soitteli lääkäri tuloksista ---> Hiiva. TAAAS?!? Aiheuttaa kuulema suppareita hoitamattomana..(?) No hyvä näin.. Pelkäsin jo että mulla on vähintään raskausmyrkytys kun kaikki oireet täsmäsivät (korkea verenpaine, ylävatsakipu, turvotus, yms),

Rhea Heh, tuttu paikka tuo ,ah, niin ihan Kokkola :D Tuli vietettyä siellä reipas neljä vuotta opiskelun ja töiden merkeissä! Ajatella jos vaikka tuntisimme? ;) Olen kyllä vähän nuorempaa sarjaa.... :LOL:

Elayne ja :heart: 22+ ja jotain..?
 
Zuh
Vitsi kun nämä työt häiritsee surhvailua :D

Sokerirasitus: Minä voin lohduttaa kaikkia kärsiviä - osallistun itse raskauden ajan diabeteksen tutkimusryhmään vapaaehtoisesti, eli tein ensimmäisen sokerirasitustestin jo ennen raskaaksi tuloa! Sitten joku kuukausi sitten uudestaan ja vielä on yksi tai kaksi jäljellä.. Ei se litku pahaa tee kun kerralla hujauttaa, mutta siellä odotushuoneessa kyllästyy ja pyörtyilee puolikuoliaaksi..

Kaneli87: Mulla on ollut tiheää sykettä välillä, tosin se taisi flunssan jälkeen hävitä. Mutta vain satunnaisesti, vähän kuin ois käyny hölkkälenkillä.

Nukkumisesta: Kauhukseni tajusin toissailtana ettei Naatti annakaan mamman nukkua oikealla puolikyljellään! Nukun siis silleen että maha on patjaa vasten, mutta paino kummiskin kyljellä. Naatti tunki itsensä niin kovaksi palloksi oikeaan reunaan mahaa että piti kääntää kylkeä - tästäkö se nyt alkaa?!?

Zaara: Mulla on ollu aikanaan ongelmaa myös vatsan keston ja rautalääkityksen suhteen. Silloin käytin rautalääkettä tippana, eli sekoitin tipat jugurttiin tms. Näin ei tullut mitään oireita, tablettien syöminen ei tullut kyseeseenkään. Maito tosiaan heikentää sitä imeytymistä, mutta C-vitamiini taas on tärkeää imeytymiselle. Myös kahvi ja tee heikentää raudan imeytymistä, eli niiden juonti minimiin / lopetukseen. Närästykseen mulla auttaa Gaviscon tai Rennie, pahaan tuskaan reseptillä Nexium. Niillä helpottaa, jos on helpottaakseen. Seuraa ruokavaliotasi, mulla ainakin pahenee esim. karkkia syömällä.

Ihanaa, syksyn sateet, pimeät illat ja takkatuli.. Tervetuloa tänne vaan!

~Zuh & Naatti 18+6
 
KYS käyty: Silmäkuvista saa lausunnon ens kerralla, sokerit ok, ja luojan kiitos sinne diabetes polille oli palannut se mukava mies lääkäri töihin.

Äippäpolilla sitten ultraus, taas rakenteita vähän katsoi ja mittaili, kovasti on vauvat kolmessa viikossa kasvaneet eli Hissu on nyt 590g (3vk sitten oli 310g) ja Nörtti on 650g (3vk sitten oli 330g).
Hissun sai ultrattua selällään mutta Nörtin ultraus tehtiin kyljellään kun taas se pahaolo riesana.
Tosin nyt se oli jo ennen ultraa niin kun viime päivät on ollutkin.

Saikku sitten räväytetiin jatkaa synnytykseen asti, eli eipä tarvii nenää töihin laittaa enää sitten.
Supistukset ei ole saaneet "tuhoa" aikaan, kohdun suu oli puolipehmeä tällä kertaa.

Ai niin, ja nyt kun otettiin kilpirauhaskokeet tuon pahoinvoinnin takia niin siellä se arvo oli viitteiden alla, eli sanoivat laittavansa mietintään pitääkö aloittaa lääkitys. Vauvojen omat kilpirauhaset kuulema jo toimivat täysillä joten heitä varten ei tarvitse, mutta minua varten.
Pitääkin tutkia netistä mitä se oikein tarkoittaa, kun koskaan aiemmin ei ole ollut ongelmaa noissa arvoissa.



zaara Minä vedän tuota kalsiumia tabletteina kun niin vähän muuten tulee maitotuotteita syötyä/juotua. Lääkäri määräs heti raskauden alussa lisä kalsiumin ja tupla D vitamiinit käyttöön.
Lisäksi syön monivitamiinia ja nestemäistä rautaa.
Närästyksestä, oletko huomannut että jotkut ruoka-aineet teksi sitä? Minulla esim. tuo paprikan syönti tekee sitä ja joskus tuorekurkku, mutta jos ne kehtais kuoria niin ei tee mitään.
Itse joudun sen refluksin takia ottamaan niitä lääkkeitä aina välillä niin se pitää tuon normi närästyksenkin sitten kurissa.

Enie + Nörtti ja Hissu 23+3
 
heips!

painoarviosta meidän ukkelilla oli painoa sen 320g.

Supistuksista täällä ollaan vuodelevossa supisteluiden takia.. Huomenna lääkäriin tarkistamaan onko paikat ok.

Minä en oo yhtään perillä noista äitiyspäiväraha-jutuista tms.. siis saako sen itse valita aloittaako sen äp-rahan 50 vai 30 pvä:ä ennen laskettua aikaa?? ja mitä sitten kun se äp-raha loppuu? näin sitä on ihan untuvikko näissä asioissa :LOL:

mut nyt taas sohvalle köllöttelemään :/

Imppu&vilho 21+4 :heart:
 
Elayne:
Ollaan oltu tosi reippaita, mutta arvot kohdallaan ja muutenkin kaikki pahat olot, supistelut (mitä ne on? ) ym. raskaanako? Eipä juuri tiedä mistään muusta kuin vauvan liikkeistä ja mahasta.. :p
Turvotuskin on vähentynyt kun on tullut viileämpää, vaikkakin kuljen hihattomassa ja shortseissa, kun muut tunkee takkia jo niskaan :LOL:
:heart: :heart:
tammikuun4 ja melojapoika 22+ 4
 
VOIHAN PEPA! Nyt oli tullut lisää tietoa (yle) siitä isyysvapaan pidentämisestä, ilmeisesti se koskisi siis isäkuukautta, ei isyyslomaa. Mutta mutta, se koskisi niitä tapauksia, jolloin ensimmäinen vanhempainpäiväraha maksetaan aikaisintaan ensi vuoden alusta. Ja vanhempainpäivärahoihin kuuluu ilmeisesti äitiyspäiväraha... joten ei kai sit mitään mahdollisuutta siihen. Kökkö!!!!
 
No voi kökkö ! Eikai se nyt noin voi mennä.. Ollaan niin oltu jo siinä uskossa että saa pitää sen viis viikkoa. :kieh:
Mie oon muuten kans ihan pihalla näistä jutuista, eikä kukaan osaa selittää niin että tajuaisin. :LOL: Mikä siis on isäkuukaus, vähentääkö se äidiltä jotain jos sen pitää vai miten se menee.. :ashamed:
 
Eilisiä rakenneultra kuulumisia; siellähän se vauva pönötti "jo" nätisti pää alaspäin ja kaikki oli kohdallansa! :D :heart: Kovasti potkia mätkytti sitä ultra-anturaa, liekkö kutittanut... :whistle: Sanoin sitte lääkärille että saapi sanoa kumpaa sukupuolta on jos vain näkee ja hän sitte käänsi vähä kuvakulmaa ja kysyi että miltäs tuo jalkoväli sinusta näyttää? Ja pojaltahan se näytti :D eli saapi laittaa nimeni perään etusivulle sinisen sydämen :heart: Mies oli tosi innoissaan, tietysti onnellinen että kaikki oli hyvin mutta kyllähän sen ymmärtää että pojilla ja isillä on "omat juttunsa". Varmaan ihan mukavaa kun tuo neiti on oikeasti varsinainen prinsessa... :whistle: :ashamed:
Painoarvio oli 355g.
Liekö tosiaan tuo edellisraskautta runsaampi mahakarvoitus johtuvan poikavauvasta!

Kaks päivää särkeny päätä ihan armottomasti ja aamulla nous lämpö ja alko supisteleen. Olis ollu ens yöksi töihin meno mutta neuvolasta kirjotti tietty saikkua. Käski seurailla tilannetta, jos nousee korkea kuume niin sitte pitää mennä sinne sikainfluenssapäivystykseen ja antavat sen lääkityksen. Tuskin tää nyt sitä on, paljon normiflunssaaki liikenteessä.

Vaatteista, iteki varmaan tulee hommattua jonkin verran 50-56 vaatteita, esikoiselle ne meni yli kuukauden, oli syntyessään 3030g ja 47cm. Jotenki tuntuu ettei tämäkään vauva niin suuren suuri tule olemaan, ainakaan toivottavasti... :whistle:

Sanoin tänään irti esikoisen hoitopaikan, mies nimittäin sai toiselta paikkakunnalta osa-aikatöitä ja hänen vanhemmat asuu siellä niin vahtivat tytärtä mielellään miehen työpäivinä. Oltais jokatapauksessa sanottu hoitopaikka irti mun äippälomalle jäädessä kolmen kuukauden päästä. Mites teillä joilla on vanhempia lapsia hoidossa, aiotteko pitää heidät hoidossa äitiysloman ajan?
Mä en jotenki raaskis :ashamed: ehkä sitten jos tyttö olis vanhempi ja jotenki enempi "kiintynyt" hoitopaikkaan ja kaipais kauheesti virikkeitä. Meillä asuu kaveriperheitä tässä lähellä niin ei tarvii "leikkikavereidenkaan" takia hoidossa pitää. Musta tuntuu että tyttö vois varmaan loukkaantua jos hänet vietäis hoitoon ja äiti jäis kotiin vauvan kanssa. :/ Mutta tilanteet vaihtelee ja lapset on erilaisia.

- Katti + Paavo II (!) 20+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
VOIHAN PEPA! Nyt oli tullut lisää tietoa (yle) siitä isyysvapaan pidentämisestä, ilmeisesti se koskisi siis isäkuukautta, ei isyyslomaa. Mutta mutta, se koskisi niitä tapauksia, jolloin ensimmäinen vanhempainpäiväraha maksetaan aikaisintaan ensi vuoden alusta. Ja vanhempainpäivärahoihin kuuluu ilmeisesti äitiyspäiväraha... joten ei kai sit mitään mahdollisuutta siihen. Kökkö!!!!
Just tästä oli siinäkin aiemmassa huhussa, eli ei olis isyyslomaan kuuluvaa, ja juuri tuosta maksamisesta epäili samaa kelan täti eilen että menee tuon mukaan jota yritin sepostaa kirjoittaakin että se rajattaisiin noin.
Näin kuulemma aina ennenkin etuuksien kohdalla on tehty se rajaus.

Niiz Ne 12pv on äidiltä pois, eli äiti ei voi olla silloin vanhempainvapaalla, vaan voi olla töissä, lomalla, työttömänä tms...niin sitten isä saa ne lisä päivät jolloin tulee se isäkuukausi ansaituksi.

imppuli Äitiysloman voi aloittaa joko varhennettuna eli 50pv ennen tai sitten ns. normaalina ajankohtana eli 30pv ennen laskettua aikaa.
Sen saa tosiaan valita itse kumminko haluaa aloittaa, mutta useinhan ollaan vaikka saikulla mieluummin ennen kun otetaan varhennettu koska sehän vie sieltä loppu päästä sitten pois niitä päiviä.
Sitten kun äippäloma loppuu niin sitten saa vanhempainrahaa ja jos vielä senkin jälkeen jää kotiin hoitamaan lasta / lapsia niin tulee ne kotihoidontuet.

Nämä Kelan etuuden on kyllä ihmeellisesti venkuloitu ja ehdoitettu miten mikäkin, että tarkkana saa olla kyllä, että kaiken tekee oikein.

 
Huhhuh, olipa taas luku- urakkaa...kiva kuitenkin toisten kuulumisia kuulla =)

Täällä myös yksi kilojen kerääjä, taitaa jo 10kg olla täynnä :ashamed: Omassa olossa ei ihmeitä ole tapahtunut, liitoskivut edelleen vaivaa vaihtelevasti. Masu on jo kovasti kasvanut, on jo suurempi kuin edellisistä tässä vaiheessa. Sf- mittaa ei ole vielä mitattu, mutta ehkäpä sitten seuraavalla käynnillä ensi viikon perjantaina.

Äidin syntymäpainosta: Aina ei äidin syntymäpainostakaan voi päätellä tulevan lapsen kokoa. Itse painoin 3700g ja molemmat aiemmat lapseni ovat painaneet syntyessään 2700g. Ensimmäistä odottaessa alkuraskauden ultran tehnyt kätilö myös sanoi, että useasti tyttären synnytykset menevät hyvin samalla kaavalla kuin omalla äidillä ennenaikaisuuden/ yliaikaisuuden osalta. Tuokaan ei pitänyt ainakaan minun kohdalla paikkaansa. B)

AsumisG: Asutaan eteläisessä Keskisuomessa pienessä kaupungissa vanhassa kolmikerroksisessa rintamamiestalossa. Reilu vuosi ollaan asuttu ja viihdytty tosi hyvin.

TyöG: lastenfysioterapeuttina tällä hetkellä, sijaisena olen ja tykännyt kovasti.

HoroskooppiG: Itse olen härkä ja mies neitsyt. Lapset on vesimies ja kalat.

Nyt ei muuta kommentoitavaa tule mieleen ja lastenohjelmatkin lähenee loppuaan, jospa lähtisi vielä hetkeksi pihalle...
Mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille mammoille! =)

Amalia 19+4
 
Enie Tuntuu, että mitä tahansa syö se närästää. Ruokaa ei tee mieli enää lainkaan. Leipä on aika paha ja hedelmät. Voihan olla, ettei kaikki huonot olot ole edes närästystä. Toki sen poltteen tunnistaa... Tekisi mieli lopettaa syöminen kokonaan niin olisi vähän parempi olla.
Hissu ja Nörtti ovat saaneet painoa yli 500g :heart:

Äidin syntymäpainosta Olen painanut syntyessäni 3500g ja omat lapset 3000-3500g. Ensimmäinen synnytykseni oli kopio äitini ensimmäisestä synnytyksestä. Minun äiti on painanut 2000g ja isoäiti alle kilon, joka on ollut jo ihme siihen aikaan, että jäi henkiin.

 
zaara Niinhän ne pikkuiset on kasvaneet kovasti ja hämmästelin sitä siellä ultralääkärillekin joka sanoi, että niinhän ne kasvaa tässä vaiheessa tosi nopeasti. Itse ajattelin että jos olis 100g tullut per nenä heille painoa lisää :whistle:
Minulla kans tuo ongelmana ettei oikein mikään maistu, osaksi huonon olon takia ja osaksi ihan muuten vaan. Johtuisko se siitä kun pienet jo painaa meidän mahalaukkuja niin eihän sinne mahdukkaan (onneksi) ihan niin sitä ruokaa kerralla kuin normaalisti.
Itsellä on pakko tuon sokerin takia syödä aina jotain, tosin välillä on päiviä että aamupalan olen syönyt ja sitten illalla vasta "muistan" syödä taas jotain.
Yleensäkin mulle tuntuu illalla menevän jostain syystä paremmin ruoka alas kun päivällä.
Auttaisko tuohon sinun närästykseen joku maitohappobakteeri homma jos se sais sinne masuun happotasoa kans kohdalleen? Tai sitten puuro?
Se on kyllä tosi kiusallinen vaiva ja kannattaa hakeutua lääkärin pakeille jos ei mikään auta, koska ei siitä kannata kärsiä aikana jolloin lääkkeitäkin on keksitty siihen.
Jaksuja sulle :hug:
 
Käytiin tänään ostamassa yhdistelmävaunut+kaukalo. Päädyimme jo katsomaamme Brion Sing-malliin. Väriksi valkattiin vihreä. Vaunut ja kaukalo tosin odottavat meitä marraskuuhun asti liikkeessä, koska emme viitsineet ottaa niitä enää kuormittamaan muuttokuormaamme lisää. Tosin olisi kyllä ihana jo hipelöidä niitä :heart: Nyt onkin suurimmat hankinnat tehty:)

Tänään olisi Helsingissä keskussa Ilotulituksen SM-kisat, luulin että alkoivat jo kun rytisi ja paukku sen verran (kuuluu tänne Espoon metsäänkin hyvin), mutta taisivat olla vasta jotain "harjoituspommeja". Harmi, ettei näy tänne asti.

Pinkgreen ja tilleri 22+4
 
Onko teille muille puhuttu neuvolassa sikainfluenssarokotteesta? Tai ylipäätään sikainfluenssasta? Kun mulle ei oo sanottu halaistua sanaa. Piti kysyä viimeksi siitä, mutten muistanut. Eikös se oo niin, että kuukauden kuluttua pitäisi rokotukset alkaa? No mulla on seuraava neuvola vasta 20.10. eikä nyt ainakaan mitään puhuttu. Luulisi, että ne neuvolan kautta raskaana oleville kuitenkin koordinoitaisiin? Vai mitä luulette?
 
Ultra kuulumisia: Kaikki kunnossa, vauva vastaa viikkoja. Pituutta noin 20 cm. Mullekkaan ei kerrottu painoarviota enkä ymmärtänyt sitä kysyä.. Pyllyä ja palleja esitteli innoissaan :D Nenää ei edes suostunut näyttämään.. Mies sai monta pippelikuvaa kotiin mukaan :LOL: On se niin ihana..rakastuin :heart:

Masukarvoja : Täälläkin yksi apina ilmottautuu :wave: Onneksi karvat ihan vitivalkoisia ja untuvamaista..

Ensiodottajat : Ollaan tietty kaikki innoissamme että vauva tulee ym.. Mutta siis mä tajusin vasta ihan pari päivää sitten että MUSTA TULEE ÄITI !!! IIIIK!! :D Vähän rajua... :heart: Onks kukaan muu "havainnut" samaa ;) ;) ;)

Viikonlopun odotusta mammat ja jo niiiiiiiiin isot vauvat :p

iiris ja isopippelinen pojutsu :heart: 20+1 :heart:
 

Yhteistyössä