***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Enie toivottavasti se nyt jää siihen yhteen kertaan,ite oisin ainakin ihan paniikissa

Näin yöllä unta et olin ruvennu vuotamaan,ihan hirveetä herätä sellasesta unesta :kieh: mennä vessaa tarkistaa tilanne...eipä sieltä mitää ollu tullu,mut tost kuopuksest näin aikoinaa ihan samanlaisen unen ja kaikki meni hyvin,siihen kai se on nytkin yritettävä luottaa,ku viimeks olin ihan varma et se vaan varottaa keskenmenosta :'( ei oikein osannu nauttia alkuraskaudesta,jos nyt muutenkaan.
Sit toi meiän juniori päätti taas tänää herätä viideltä :kieh: sit se viel löi hampaansa meiän sängyn reunaan,et niin loistavasti täällä tätä aamua aloteltu :kieh:
 
Moikka kaikille!Täälllä ollut hyvä olo, paitsi väsymystä ollut. Tänään esikoisen 1-vuotis synttärit niin pitäis alkaa siivoo ja laittaa paikkoja kuntoon.:)
Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille! :heart:
 
huomenta kaikille.

Tervetuloa uusille palstailijoille. :heart:

Mie sain eilen np-ultra-ajan naikkarille. Meni juhannusviikolle. Samalla se hoitsu antoi jo rakenneultra-ajankin. Olin ihan ihmeissäni. Noh tietääpähän sitten odotella sitäkin. :)
Tuolla ultrassa vissiin nyt sitten päätetään se lopullinen laskettuaika. Näin ainakin puhelimessa sanoi. Kaveri oli pari päivää edellä kasvussa ja väestöliiton lääkäri sanoi, että laskettua aikaa muutella pari päivää aiemmaksi. Pikku hiljaa hivuttaudutaan tulevan mummon synttäripäivään. :) Mun äippä olisi kyllä varmasti niin iloinen jos saisi sellaisen syndelahjan. Ja onhan se kyllä muutenkin iloinen. :)

Olettekos ostelleet jo mammavaatteita? Vissiin ei muualta oikein saakaan kun HM:stä, vero modassa oli ja sitten huuto.netissä on paljon myynnissä.
Mulla mahtuu vielä noi normivaatteet tosi hyvin päälle, niin en ole käynyt shoppailee vielä mitän. Voisi kyllä jossain vaiheessa käydä ostaa pari hametta ja jotkut kivat caprit.

mukavaa päivää kaikille ja nauttikaa auringosta.

millis ja lupu 8+5
 
Moikka!
Täällä oksentelu helpottanut, mutta muuten heikotus on kamala ja huimaus. .:/
Vihloilee tosi kovin tuolta masusta, välillä miettii onko siel kaikki hyvin ku niin kovin vihloilee :(

Vettä menee täälläki monta litraa päivässä :D Ja vessassa saa juosta samaan tahtiin..

Me kyllä meinattiin ultrasta sitten kysyä kumpi olis tulossa :D Ku esikoinen on tyttö niin jos tulee toinen tyttö niin saa kaivaa vaatteita kellarista ylös <3

Kahdet mammahousut ostin kirpputorilta, toiseissa vähän enemmän masutilaa, niin ne menee varmaan syksylle, mut toiset on nyt ihan sopivat :) Eikä näytä edes äitiyshousuilta niin voi pitää, ei tarvi pelätä että joku huomaa :D

Mutta nyt rantaan leikkimään tytön kanssa! :)

Niinuska05+ Pirpana 5+5
 
:hug: Enie, toivottavasti kaikki on kunnossa. Tuollainen kyllä pelästyttää.

Eilen oli pakko avata housut, kun ajelin kauppaan. Niin paljon paino alavatsalta. Tänään koitin yksiä mammahousuja jotka olin säästänyt. Liian isot olivat vielä.

Oma tauti alkaa helpottaa, mutta kaikki lapset kipeinä. :snotty: :snotty: :snotty:
 
Päivitystä tilanteeseen

Eli nyt sitten on yhdeltä aika päivystykseen kun sieltä tuli sellainen ruskea limainen klöntti äsken.
Katsotaan mikä on tilanne vai onko enää yhtään mikään.
Hauska valmistautua juhliin tässä odotellessa.
 
Enie toivottavasti kaikki olisi hyvin. :hug:

Mä kuulin nyt vihdoin koti-doppler laitteella pienokaisen sydänäänet.. helpotti vaikka kuinka paljon. Tai ainakin luulen niiden olleen pikkasen ääniä. Kun oli semmonen mukava höyryjuna. ainakin kaks kertaa nopeampi uin oma.. Hetken niitä ehti kuunnella kunnes katos jälleen.. olikohan vilkas hetki :D

Ihana päivä tulossa ja minä tietysti joudun töihin iltavuoroon ja taas huomenna aamuvuoroon.. :( on se niin väärin.

Kaunista päivää kaikille :flower:

pippur1 ja höyryveturi 10+1
 
Enie Toivottavsti kaikki on ok!

Synnytyspelosta mulla oli ensimmäisen odotuksen aikana synnytyspelkoa, mutta mitä pidemmälle raskaus eteni ja maha kasvoi sitä enemmän toivoin, että pääsisisn äkkiä synnyttämään. No, minä kuulun nyt niihin joiden synnytys oli yhdenlainen kauhutarina... Positiivista siinä oli se, ettei se oikeesti käynyt kipeää kun sai hyvät puudutteet. Ja sain todella ammattitaitosta ja hyvää hoitoa. Jostain syystä synnytys hirvittää nyt vielä enemmän. Ei tartte nähdä kuin telkkarissa imukuppi, niin itku pääsee. Onneksi "pelkopolille" on helppo päästä.

Mammavaatteet mulla löytyy jo valmiiksi tuolta kaapin perältä... Ja eilen testailin taas capreja kun ei enää mahdu nuo normi farkkucaprit jalkaan. Nappi kiristää! Talveksi pitää varmaan hankkia jotain lämpimää takkia, mutta mietitään sitä sitten myöhemmin.

Toivottavasti juhlamekko menee vielä huomenna päälle.. :|
 
Voi Enie toivottavasti kaikki olis hyvin ! :hug: Tuuhan kertomaan kun oot käynyt..

Täällä ei sen kummempaa, heikotusoloa koko ajan mut eipä juuri muuta, ei oikeestaan enää tunnu tuolla mahassa miltään.. paitsi turvottaa ihan kamalasti, muuten oon sitte pari kiloa laihtunu kyllä, kummallista ku kuitenki housut puristaa, en sitte tiiä mistä ne on lähteny.. ;) Saattaa muuten olla vaikka aivoista ku tuntuu että oon nykyää niin hajamielinen ja tohelo ettei mikää onnistu, hävitin tossa sormukset (onneks en kihlasormusta sentää ! ), eikä mitää hajua mihin.. muutenki sählään vaa kaikissa asioissa.huoh..
Ihana ilma !! Voi pippur1, on se Niin väärin että tälläsenä päivänä joutuu töihin ! No ehkä näitä ilmoja tulee vielä lisää. :D
Me lähtään mun vanhempien mökille tossa iltapäivällä, ja siellä varmaan tarjolla on olutta ja kaikkee muuta, ni en kyllä tiiä mitä keksin syyks sille etten ota, ja etten poltakaa enää.. :whistle: Ne kyllä varmaan arvaa heti.. no mun puolesta voitas vaikka jo niille kertoaki, mut tuo mies ei oikeen vielä haluais..

NiiZ ja pallero 6+6 huomenna POKS ! :heart:
 
Tsemppiä Enie, toivottavasti kaikki hyvin! :hug:

Ehdin jo kaipailemaan raskausoireita, että alkaisi tuntua että on oikeesti raskaana ja nyt kyllä tuntuu... Pahoinvointi on taas jotain ihan järkyttävää... illalla kun menee nukkumaan on hirveä olo ja aamulla kun herää on vielä hirveämpi. Ja jos tämä tälläkin kertaa kestää viikolla 15 ni voi hitsi tässä menee koko kesä. No täytyy koittaa reipastua.. onneksi se olo kuitenkin aaltoilee päivän mittaan että jossain välissä edes hetkeksi helpottaa vähän.

Ensi viikolla olis varhaisultra ja en malttais odottaa. Täytyy saada nähdä et kaikki on hyvin.

Maukka, kyllä jännitän synnytystä vaikka edellinen meni tosi hyvin. Ehkä en ihan niin paljon pelkää kuitenkaan kuin viimeksi. Viimeksi olin niin paniikissa etten pystynyt edes puhumaan synnytyksestä ja pelostani neuvolassa. Kävin kätilön kanssa juttelemessa sitten joskus viikolla 32 ja itkuksihan sekin meni. Kuitenkin tuntui siltä että kun varauduin "pahimpaan" niin sitten olin ihan yllättynyt että eihän se ollutkaan niin paha juttu ollenkaan. Ja vaikka oli kipuja niin kaikki tuntui koko ajan niin luonnolliselta ettei paniikkia tullut missään vaiheessa vaan tuntui että näin se pitääkin mennä. Kaikki tuttuni ovat myös sanoneet että synnytys on ollut helpompi kuin oli luullut ja että myös toipuminen on ollut nopeampaa kuin oletti. Ja jos on sen tyyppinen ihminen että haluaa puhua pelostaan etukäteen niin kannattaa puhua neuvolassa että saisi lähetteen pelkopolille. Itselläni ainakin se "synnytyssuunnitelman" tekeminen kätilön kanssa helpotti oloa. Kätilö sanoi että ei hän kivutonta synnytystä voi luvata, mutta kipua lievitetään kuitenkin niin paljon kuin mahdollista. Itselläni epiduraali vaikutti vain toispuoleisesti ja silti se riitti että jaksoi!
 
Synnytyspelosta Miulla seikoisen synnytys ei mennyt ihan oppikirjojen mukaan. Mutta kaikesta huolimatta pääosin siitä jäi ihan ok muistot. Vaikka minulla oli tosi kivulias olo, ei minun tarvinnut kuin kaksi kertaa olla yksin. Aina oli paikalla mies tai hoitaja. Synnytyksessä jouduttiin turvautumaan imukuppiin. Mutta siinä vaiheessa koin sen vain positiivisena, imukuppi auttoi minua kohdistamaan ponnistuksen oikein ja pääsemään taas kärryille siitä missä mentiin. Vaikka monelle jääkin negatiiviset muistot imukupista (enkä vähättele muiden kokemuksia) minulle imukuppi oli hyvä juttu. Ja vaikka tulevassakin jouduttaisiin imukuppiin turvautumaan, en siitä pelästyisi.
Tuleva synnytys tulee olemaan joka tapauksessa hyvin erilainen kuin edellinen, kaksosten vuoksi. Vielä en osaa sinne asti jännätä. Enempi jännittää miten raskaus tulee sujumaan. Esikoisen raskaus oli niin helppo.
 
Hei kaikki!

Synnytyspelosta en osaa kärsiä koska mun kaikki kolme synnytystä on ollut helppoja. ja suht nopeita. eka 6,5h toka 3h ja vipa 2,5h :) sitä vaan sanoivat synnärillä että jos vielä tulee lapsia niin kannattais olla hyvissä ajoin synnärillä :) voi tulla kuulemma todella nopeeta toimintaa! :D

Enie: toivottavasti ei olis nyt mitään vakavaa :( :hug:

Onko tällainen vapina ja heikotus raskausoire?? nytkin kun tätä kirjoitan niin kädet tärisee niin kovasti että koko ajan painan vääriä näpäpäimiä. olen syönyt tänään että siitä ei pitäs johtua..

Rölllis ja Onni :)
 
Lääkärissä käyty ja aivan turha reissu...ainakin minusta.
Tää oli sitten sellainen lääkäri joka ei osannut ultraa käyttää joten eipä sitä sitten edes katsottukaan tilannetta. Sanoi tosin että jos kesken olisi tulossa niin en siinä seisois ja kohtu on jo sen verta kokoinen että paikat olis kyllä märkänä jos niin kävis.
Ärsytti vähän kun sitä sanoi muutaman kerran että jos sieltä kesken ollaan tulossa niin sillehän ei mitään voida. No joo, ei voida mutta olis hauska tietää että mikä siellä on oikein meininki.
Pitää kyllä maanantaina soittaa neuvolaan josko sinne sais tälläinen paniikki pelle sitten ajan ultrattavaksi.
Mutta toisaalta kyllä se lääkäri vakuutti että ole nyt vain raskaana ja kaikki on hyvin.
Jotenkin vain olis tahtonut nähdä ihan konkreettisesti sen tilanteen.
Mieskin lähti mukaan että olis sitten mahdollisesti nähnyt sykkeet jos kaikki olis ollu ok mutta hukkaan meni sekin.
No, mutta pitää vaan uskoa että kaikki ok ja nyt ylioppilas juhliin.

Kiitos kaikille taas tukemisesta ja myötä elämisestä.
 
Enie Liittyikö sinulla mitään kipuja vuotoon? monestihan kivuton vuoto on vaaratonta. Vaikka joka kertahan se pysäyttää, kun pikkuhousuihin vuotaa jotain muuta kuin valkovuotoa.

Minulla oli esikoisesta tuhruvuotoja. Ja rv12 uhkaava keskenmeno. Silloin vuodon mukana tuli verta, limaa, kalvonpalasia ja isoja hyytymiä (pari senttiä halkaisijaltaan). Vuoto oli todella runsasta, edes kuukautisside ei riittänyt. Mutta kipuja siihen ei liittynyt. Ultrassa ei selitystä löytynyt. Lääkäri kirjoitti vain sairaslomaa (vuoto oli niin runsasta, etten olisi töihin pystynyt) ja sanoi, että toivotaan, ettei elävä sikiö tule vuodon mukana. Silloin mie olin melko stressaantunut ja hermoraunio :snotty: Mutta niin vain vuoto tyrehtyi ja poika pysyi kyydissä. Loppujen lopuksi piti jopa käynnistyksella häätää :D
Nyt tässä raskaudessa ei onneksi noin runsasta vuotoa ole ollut. Kuitenkin 3-4 kertaa olen joutunut laittamaan kuukautissiteen, kun on tullut niin runsaasti kirkasta verta. (kirkas veri on tuoretta, tumma vanhaa) Ja taaskaan ei mitään selitystä asialle ole :headwall:
Täytyy vain ajatella, että niin kauan kun ei ole kipuja kaikki on hyvin. Mie en enää jaksa edes tuhruista välittää...

Löysin muuten tiedon, että monikkoraskauksissa raskauden aikaiset vuodot on yleisempiä, kuin yksikköraskauksissa. Jaksamisia ja hyviä hermoja kaikille joilla epämääräisiä vuotoja on :hug:
 
Hipkukka Ei mitään kipuja...,tai nythän sitten kaikki on "niitä kipuja" jos vähänkään nippailee.
En minä niinkään olis ollut huolissaan siitä pelkästä verestä enää, kun se tuli jo koettua kolmesti siellä aiemmin eikä mitään hätää ollutkaan. Se minut nyt tosiaan säikäytti kun sieltä tuli sellainen (anteeksi kuvaus mutta osuu lähimmäksi) "räkä". Eli kun olis nenästä räkää sellainen saman värinen siis, lima klöntti ja kuitenkin minusta "iso" kun se siinä paperissa oli n. parimilliä leveänä ja kaks senttiä pitkänä pötkönä. Sitä hätäilin että onko siinä nyt sitten sikiöpussi tms.
Se lääkäri tosiaan sanoi että masuasukit on kyllä sen kokoisiakin jo että tulee ihan sellainen "paakku" että sen kyllä tietää sitten jo. Niin ja mulla aina tämä vuoto nyt ollut sitä kirkasta verta.

Ja kuten tiedän yhden alkuraskauden km:n kokeneena niin silloin ainakin oli niin karsea tuska ja verta alkoi tulla solkenaan että ei tää nyt tosiaankaan sellaista ole.
Sitä vaan on ihan vauhkona nyt tämän homman kanssa kun aiemmissa raskauksissa ei ole ollut mitään tälläistä...,no eipä ole kyllä ollut tupliakaan :)

Lääkäri epäili sitten myös yhtenä että jos on joku tulehdus tuolla, mutta kun ei koske eikä haise niin ei kai siellä sitten voi sellaista olla eikä sitä edes tutkinut. Että sillai. No, en kyllä tyrkyttänytkään kun ajattelin että varminta soittaa sinne neuvolaan maanantaina, kun seuraava ultrapäivä on tiistaina et jos ne haluaa sinne jo nähtäväks...(lue siis että jos sinne pääsis itsensä työnnettyä). Laiteethan on koko ajan mutta lääkäri käy pari kertaa viikossa täällä.
Siellä on kyllä tk:lla joku joka sitä osaa myös käyttää mutta ei ollut nyt töissä, ja kyllä yleensä nämä keikka lääkärit on sitä osanneet käyttää. Tai ainakin aiemmissa raskauksissa osasivat.

No, jospa tässä pääsis taas pelkällä säikähdyksellä ja ei olis mitään hätää vauvoilla.
On kyllä välillä vähän turhankin jännittävä odotus ollut.

Jep, mutta käytiin tosiaan lakkiaisissa ja sielläpä olikin parinkuukauden ikäinen pikku mies.
Siis mielettömän topakan oloinen ja sellainen jämäkkä, jotenkin ikäistään vanhemman näköinen huomattavasti. Kyllä tuli mieleen että vuoden päästä meillä on kaks sellaista, mutta vähän vanhempaa jos kaikki hyvin menee...niin ja sukupuolta ei voi tietää vielä tietty.

Jos lähtis trampoliinille makoilemaan ja katsomaan kun mies leikkaa muutaman sata neliöö nurmea
Eikä ole edes päältä ajettava leikkuri vaan tavan vetävä ja keräävä vehje.
:LOL:
 
enie Mie en huolestuis jos niitä klönttejä tulee vain muutama. Miulla on tukilääkitys, johon kuuluu kapseleiden laittaminen emättimeen. Ja joka kerta kun niitä kapseleita laitan niin tuntuu sellaisia klönttejä tulevan. Ja niitä tuli siis jo ennen alkion siirtoakin. Mie ajattelisin niiden vain olevan jotain hyytymiä, kohdunsuulta. En mie oikeasti tiedä, kunhan yritän itseäni rauhoitella :LOL: Miulla on se hyvä, että kun olen lapsettomuusklinikan asiakas, voin aina soittaa sinne. Ja siellä hoitajat ja lääkärit jaksaa hysteerisiä odottajia. Ja selittävät ja rauhoittelevat, vaikka kuinka monta kertaa päivässä. Heidän asiakkaansa eivät ole kovin helposti raskautuneet, joten jaksavat olla empaattisia. Pelottaa suorastaan, kun ensi viikon jälkeen pitäisi siirtyä normineuvolan asiakkaaksi, että kuka sitten jaksaa miun pikkupikku huolenaiheitani.
 
Moi taas :wave: Tuhruilujen ja hermoilujen vuoksi käytiin eilen päivystyksessä sairaalassa ja kaikki ok! Vauva oli kasvanut niin kuin pitääkin, mittaa oli 2cm ja sydän jumputti. Vastasi siis viikkoja, nyt 8+5 ja vuodolle ei löytynyt mitään syytä. Voi olla kuulemma normaalia...niin kuin me kaikki tiedetään mutta hulluksihan siitä tulee. Nyt tuhrut onkin jo lähes loppu ja päätin että nyt en enää stressaa vaikka ei koko ajan oksetakaan kun ei näköjään lähes oireeton olotila kerro mitään vauvan olosta. Eli pahin etominen toivottavasti takana päin, säännöllisesti kun oon syöny niin aika hyvä olo kaiken kaikkiaan.

Enie voin vaan kuvitella että ei paljon auta sun hermoiluja kun eivät ultranneet. Mene ihmeessä ens vkolla jonnekin ultraan niin saat mielenrauhan. Tai minä ainakin menisin mutta mie oonki aika hermoheikko :D

 
Enie Mulla ainakin tulee ties mitä isoja limaklönttejä joka päivä, enkä vielä oo keksinyt olla huolestunut. Ajattelen vaan, että jaa, onpas mielenkiintoista. :D Toivottavasti sinulla ja tuplilla kaikki on hyvin. :hug:

Omaa napaa: uskomattomat 9+2 jo menossa, tuntuu että tää aika menee ihan tosi nopeasti. Eilen oli tosi hämäriä tuntemuksia rinnoissa, eli tuntui siltä kuin maitoa olis lähtenyt herumaan, ja samoin tuntui siltä, kuin tissit olis täynnä maitoa mutta vauva unohtanut imeä. Hassua, en muista et esikoisen raskaudessa olis tällaisia tuntemuksia ollut.

Helsinkiläiset hei (kaikella todennäköisyydellä täällä joku on Helsingistä?), eikös niin, että se niskapoimu-ultran kutsu tulee edelleen kotiin postissa? Kun tuli mieleeni, etten muista, sanoiko neuvolantäti mitään siitä asiasta, siis lähetteen antoi käteen, muttei tainnut sanoa mitään siitä, miten homma etenee.
 
Lily of the valley: Vastaan vaikka olen espoosta :kieh: Eli olen Kättärille itse menossa ja mulla neuvolantätönen ainakin sanoi, että kutsu tulee automaattisesti postissa. Kuulemma kahden viikon kuluessa neuvolakäynnistäni pitäisi tulla. Nyt on kulunut 1,5vkoa eikä vieläkään ole näkynyt... Noh...

Täällä odotellaan maanantain varhaisultraa, olen jo ihan jännittynyt! :ashamed:

Ihanan lämpöistä viikonloppua kaikille tammimasulaisille :heart:
 
Lily of the valley Asun pääkaupunkiseudulla eli HUS:in alueella ja mun piti itse varata aika np-ultraan. En sit tiedä onko eri käytäntöjä paikkakunnasta riippuen. :eek: Mulla muuten tuli tuota samaa maidonnousu-tunnetta rintoihin tänään, hassulta tuntui ja muistutti todellakin imetysajoista.
 
lily Asun hesassa, ja mulle lääkäri sanoi että jos ei tuu aikaa kahden vkon sisällä niin sitten saa soitella sinne itse. Mä kävin neuvolassa jo 14.5 ja soitin eilen sinne naikkarille kun ei kuulunut mitään. Ne eivät olleer edes katselleet vielä mun papruja. Sain juhannusviikolle ajan ja samalla antoi rakenneultra-ajankin. Hoitsu sanoi, vaan että ruuhkaa on.
Jos haluat voin laittaa yv:nä sulle numeron.
 
Pidän peukkuja kaikille kellä tulee vuotoa kuin vuotoa...ne on ohi meneviä ja harmittomia :hug:

Mulla ei ole kokemusta vuodoista, esikoisesta ei tullut tipan tippaa ja ei ole nytkään näkynyt. Mutta pahoinvointi, voi pyhä jysäys.. Aamulla tuli eka kerta kun joudun jutteleen pöntön kanssa :( Toivottavasti ei kestä rv 18 niinku esikoisesta.. Pari päivää on tullut oltua niin velttona että.. Olo on heikko lähestulkoon kokoajan ja huimaa. Sellanen vellova etova pahaolo jyllään päivittäin, loppu iltaa kohdin helpottaa.. Syömässä pitäs olla koko ajan mutta kun ei ruoka maistu.

Synnytys pelkoa ei ole, edellistä tein yhteensä reilu 11h mutta siis sairaalassa olin vain 3,5h ennen kun sain pikkusen syliin. Synnytys itsessään meni hyvin, ilman kivunlievitystä mutta "hengen lähtö oli lähellä" kun kohtu unohti supistua kunnolla ja tuli jommoset veren vuodot kohtuun..mutta se on pitkä tarina :) Luulen kuitenkin että kärpäsiä löytyy tammikuussakin masustani kun synnytys lähenee..nyt tiedän kuitenkin jo mitä siellä todellisuudessa tapahtuu, viimeksi olin kuullut vain tarinoita =)

Mutta voimia kaikille pahoinvoiville, peukkuja ja tarrasukkia kaikille joilla on vuotoa, voikaa kaikki hyvin ja paksusti ja Aurinkoista viikonlopun jatkoa...:flower:

-Väpä ja kirppu 6+5- :heart:
 

Yhteistyössä