***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Rhea Lisäsin sulle nuo tiedot, olisko vilahtaneet sitten minulta ohi, tai tallennuksessa tullut joku moka. Anyway nyt ne on siellä :) Ja onnittelut "vanhenemisesta" :flower:

Luka78
Onnittelut poika lupauksesta :flower: :heart:

Hui kun teillä on "isoja" vauvoja :eek:
Nää oli silloin viimeks KYS käynnillä olikohan rv 20+3 niin 310g ja 330g vasta.
Toisaalta onhan niitä kaks eikä mitenkää pieniksi ole sanottu.
Tytöt kun oli syntyessään 4000g ja 4050g niin josko nää on sitten hiukka pienempiä :D

Nyt tosin tuntuu että siellä heiluu jo kaks pari kiloista möykyä kun ihan mielettömän topakoita ja kovia potkuja laukovat nykyään. Nyt on ehkä viikon ajan ollut tuollaista mega mätkettä eikä mitään hissuttelua enää.
 
kiitos Enie uudesta hienosta pinosta.

Täällä kärsitään kovista liitoskivuista? Yöllä heräsin siihen että oikealta puolelta alavatsaa vihloi tosi lujasti. Soitin äiippäpolille ja pyysivät heti tulemaan.

Ultrassa kaikki ok, eikä mitään muutakaan löytynyt. Aamulla lääkäri soitti että tulehdusarvot ovat koholla CRP 27 ja täytynee tulla jatkotutkimuksiin. Nyt kyseinen arvo laskenut 20 ja vatsakaan ei ollenkaan niin kipeä. Pääsin kotia eikä asiaa sen enempää tarvi seurata. Silti itseäni hiukan huolettaa että mikä niitä arvoja nosti. :(
 
Huomenna ois mulla rakenne ultra onneks on jo aamusta ei tarvii kauheesti jännää. :D

SOKEREISTA: mulle kans neuvola täti puhui siitä sokerirasitus testistä, että ois keski raskaudessa tulossa mutta ei viel oo kuitenkaa ollu. mutta viikolle 22 tulee seuraava neuvola niin jos se sit siinä tulee etee..

Täällä oli parillaki äidillä ollu sydämmen rytmihäiriöitä?? Mulla on kans ollu se ongelma itse asiassa ollu jo enne raskauttakin pitkää. Tulee sellasii lisä lyöntejä. yhen kerran oon sydän filmissä käyny mutta ei ollu mitää siinä. Nyt tullu sit jonkin verran ehkä enempi en osaa sanoa et miten sit onko va eikö.

Onko teillä ollu pulssi korkeella raskaus aikana?? mulla on ollu jollain tavalla tuntuu et sydän lyö tiheämmin johtunee runsaammasta veren kierrosta.
 
Heipparallaa syyskuun ihanaan pinoon :flower:

On se kamalaa, että työnteko alkaa haitata jo netissä surffailua, no onneksi tännekin ehti nyt kirjoitella "vihdoin" :kieh:

Ihania masukuviakin oli elokuun-ketjun puolelle tullut :heart:


Niiz
kyselit työvaatteista. Meillä pitää työporukan (3 naista) pukeutua yhtenäisesti, saadaan keväisin ja syksyisin vaaterahaa, jolla käydään tamineet porukassa valitsemassa ja ostamassa. Sain erityisluvan saada käydä ostamassa itsekseni, luulen että nuo muut likat ei kauheesti innostuiskaan mamma-vaatteista:D


Kaneli87
: Mulla on todettu sydämen tiheälyöntisyys, fysiologinen ominaisuus joka on kuulemma yleinen nuorilla naisilla. Oon kanssa käynyt joskus sydänfilmissä, mutta ei poikkeavuuksia ole sen kummemmin löytynyt. Mulla on käytössä Propral 10mg, joita otan silloin tällöin kun syke tuntuu häiritsevän tiheältä (esim. nukkumaan mennessä). Muutamana iltana syke onkin tuntunut tiheämmältä nyt viime aikoina, mutta luulen sen johtuvan itselläni vain siitä, että olen käynyt "ylikierroksilla" töiden takia. Neuvolassa kuitenkin sanoivat viimeksi, että raskaana olevilla usein tuntuu syke nousevan muutenkin. Eli normaalia on :)


Sf-mitastakin
oli juttua, itselläni mitattiin viime neuvolakerralla ekan kerran, silloin oli rv 20+4 ja sf oli 22cm. Neuvolantäti tosin sanoi, että saa aina aika isoja mittoja, että en tiedä kuinka luotettava oli. Kohdun korkeus oli tuolloin 2 sormenleveyttä yli navan.

Ja jep, täällä on kans yks karvamaha! Mäkin ajattelin, että muutun apinaksi, mutta onneks meitä apinoita on muitakin:D

Kävin muuten ostamassa ihanan Mama Liciousin mustan villakangastakin. Sillä pärjää varmasti hyvin syksyn ja talvellakin, kun ei täällä etelässä juurikaan tuota lunta ole. Ja on tilaa pötsillä kasvaa!

Minkäkokoisia vauvanvaatteita olette ostaneet? Olen nyt tulokkaalle ostanut vähän 50cm kokoisia ja eniten 56cm. Muutama 62cm on myös joukossa. Jostain luin, että kun ostaa tulevalle vaaville vaatteita niin pitäisi keskittyä ostamaan 62cm :eek:


Onko moni jo täyttänyt Kelan paperit?



Ah, ihanaa huomista vapaapäivää odotellessa...

Pinkgreen ja tilleri 22+2 :heart:

PS: Onnittelut vielä kaikille hyviä ultra-kuulumisia saaneille!
 
Iltaa arvon mammat!

Mulla oli tänään neuvola, kohdunpohjan korkeus (vai mikä se onkaan) oli 22 cm ja hyvät sykkeet, vilkas vauva kuulemma (siltä itsestäkin tuntuu). Painoa oli tullut n. 450 g/vko, onko se paljon? Apuva. :eek:

Sokerirasitus on noin 4 viikon kuluttua. Lääkärineuvola on viikkoa sitä ennen. Täällä meidän terveyskeskuksessa lääkärit eivät kuulemma suostu välttämättä kirjoittamaan niitä lentoa varten tarvittavia todistuksia, vaan pitää mennä yksityiselle?! Aika outoa mielestäni. Olen siis ajatellut lentää sukulaisiin Pohjois-Suomeen joskus rv 30. No ajateltiin miehen kans, et jos yksityiselle pitää mennä, niin samoin tein sitten menee sinne 4D-ultraankin.

Esikoinen joutuu yhteen ylimääräiseen neuvolaan (2.5 v) pään ympäryksen takia ja puheen kehityksen takia. Toivottavasti ne sieltä kuitenkin kirisi.

Vaatteista Omasta mielestäni 50 cm vaatteet ei oo tarpeen täysiaikaiselle vauvalle. Meillä oli viimeksi 1 kpl 50 cm puku ja se mahtui ehkä viikon... ja meidän neiti oli alle 3 kg syntyessään. Eli 56 cm vaatteita oon varannut kaappiin, ja sitten 62 cm vaatteet odottaa ylähyllyllä jo myös, koska tosiaan niitäkin tarvitaan jo tosi nopeasti. Tietty riippuu vaatteiden merkistäkin, suomalaiset merkit yleensä reilumpia kuin ulkomaiset.
 
Karvoista: Poikaolo siis vahvistuu edelleen kun navan seutua katsoo.. hävettää oikein sydänäänten kuuntelussa nostaa paita ylös kun näkyy sellainen musta pehko vain :LOL:
Eikös joku sanonut et poikaa odottaessa tullut tummia karvoja..

Isyyslomasta: Tuo ukkokulta tappaa mut jos se menee niin että isyysloma on vain 3viikkoa jos eka äippäraha maksetaan jo vuonna 2009. Tuntuuhan se todella oudolta, jos lapsi kuitenkin syntyy 2010 niin miksi säännökset menisi 2009 mukaan.. noh, sen asian kanssa täytyy sitten vain elää!

Täällä ei muuten mitään erityistä olotilassa, selkä vähän alkanut väsymään enempi.. mut siinäpä tärkeimmät.

18+4
 
Vauvanvaatteista pikaseen.. Meidän esikoinen oli syntyessään 3470g ja 53cm mutta vaikka pituutta oli ton verran ni eka kuukausi meni 50cm vaatteilla! 56cm oli isoja ja tosi hankalia kun olivat rutussa vauvan päällä. Mut tosiaan merkeissä on eroja! Suomalaisten valmistajien vaatteet on yleensä reiluja. Pienikokoisia ja kapeita vaatteita on esim. Name it ja Esprit.

Vaalea karvapeite mahassa löytyy...tai siis toi nukka tuntuu kasvattavan pituutta :D
Linea negraa ei ole tällä kertaa näkyny..hmmm...

Miminen ja Mytty rv20 Jee! POKS!
 
Luka78 Onnea poika lupauksesta. Minun korvassa oli kaksi poikamerkkiä jo ennen, kuin tiesin olevani raskaana. Kyllä nauratti varhaisultran jälkeen, kun kaksi vauvaa löytyi. Täytyy katsoa pitääkö meidän poikamerkit paikkansa.

Vaatteista olen ostanut enimmäkseen 50-56cm vaatteita. 62cm vaan muutamia, kun kuvittelen vauvojen olevan pikkuisia ja meillä nuo sukupuolet saattavat jäädä yllätyksisi niin ostan sitten noita 62cm vaatteet myöhemmin.

Nyt pakko mennä laittamaan lapsia nukkumaan, kun on menossa joku iltariehu.
 
Ehtoota kaikille!

Ultrassa on käyty ja kaikki oli vauvalla kaikki oli ok.
En aivan tasan tarkkaan muista mikä se painoarvio oli, mutta lähenteli 500g.
Jos ENIE viitsit siihen mun kohdalle lisätä, että poikaa odotetaan täällä :heart:
Oli hyvä kun se lääkäri ultrasi ja kysyi halutaanko tietää sukupuoli. Mä sanoin sille, että
makaan tässä niin kauan että varmasti saan tietää kumpiko on tulossa. Lääkäri sit sanoi että pippelihän tuossa on niin mahtavasti pysytyssä niinku kynttilä. Kyllä nauratti :LOL:
Nyt täytyy mennä laittamaan lapsia nukkumaan.

lokakuu10 ja saukko 21+6
 
työvaatteet Meillä sai tilattua äippätyöhousut. Joten mulla on sellaiset. Normipaidat ja leipurinpaita menee hyvin päälle.

Painoarvio rv 19+5 oli 303g

vauvanvaatteet oon ostanut 56cm lähes tulkoon vaan. Pitää ostella vielä niitä pienempiäkin muutamia.

kelan paprut Mulla lähti tiistaina eteenpäin. TAi mun työnantaja hoitaa ne eteenpäin, koska saan sieltä ensin 3kk palkkaa.
 
Painoarvio oli meillä rv 19+1 286g

Vauvanvaatteista: Esikoinen käytti 50cm vaatteita ainakin ekan kuukauden. Oli syntyessään 3130g ja 50cm.

Karvapeitettä on masussa täälläkin, sellaista ihan vaaleaa ja joukossa muutama pikimusta karva. Aika epämiellyttävä raskausoire! :D

pikkuakka 19+3
 
Moips!

Enie Kiitoksia uudesta pinosta :)

Miksiköhän mulle ei ole ikinä kerrottu noissa ultrissa vauvan painoarviota.

Hankinnoista.. Ei olla mitään uutta vauvalle hankittu. Tosin vaatteita yms. on valmiina ihan kivasti. Tosin aikaisemmat lapsoset ovat syntyneet keväällä/ kesällä, joten pitää varmaan "talvivauvalle" jotain lämpimämpää hankkia.

En ole oikein vieläkään sisäistänyt että meille on vauva tulossa :ashamed:

Hyvää yötä kaikille ja kauniita unia! :)
Tiukun äiti ja masumatkaaja 21+6 :heart:
 
Ei meillekään painoarviota kerrottu. Varmaan, jos olisin kysynyt olisi lääkäri kyllä kertonut. Muutenkin tuolla on vähän niin, ettei sanottu mitään jos ei poikkeavaa ollut. Mutta, jos kysyi niin sitten kyllä vastasivat ja kertoivat.
En mie kysellyt, kun kaikki oli normaalia. Oikeastaan vähän semmoista tietoa, etten tiedä mitä sillä tekisin :ashamed:

Mie luulen, että miulla tuo kohdunkorkeus on nyt melkoinen. Välillä meinaan tuntuu, kuinka joku tunkee päätä/peppua tms miun alimpia kylkiluita vasten :x Inhottavan tuntuista. Epämiellyttävää. Ei tee yhtään mieli kumartua, kun se vasta epämiellyttävältä tuntuukin, jos joku sattuu olemaan kylkiluun alla.
Mie vähän luulen, että kun tuo miun maha on niin pieni, niin nuo tosiaan ovat vallanneet tilaa ylhäältä päin. Välillä hengästyttääkin samalla tavalla kuin esikoisesta loppupuolella. Siis ihan television katselu hengästyttää yms.

Hipkukka 21+1
 
Huomenta!

pinkgreen Mulla sillai hassua tilanne, että vaikka kättärille olen synnyttämään menossa, mun piti käydä noissa ultrissa hyvinkäällä. Ei kyllä mitään käsitystä että miksi..
Kai tuo käytäntö vaihtelee, että tekevätkö painoarvion vai eivät :)

En ole muuten vieläkään ruvennut "äppävatteita" käyttämään. Ostin alkukesästä parit housut jotka ovat numeron-kaksi "liian isot". Menevät vielä. Tosin ei varmaan pitkään.
Pitäis ostaa parit uudet äitiyshousut, kun nuo vanhat ovat melko kuluneita.

Hipkukka Vaikuttais sulla kohtu olevan hurjan korkealla :D
Minä en meinaan ole oikeastaa koskaan tuntenut potkuja kylkiluissa :ashamed:
(siis edellisissä raskauksissa)
Nyt suurinosa liikeistä tuntuu alavatsassa.

Iloista päivää kaikille ja hyviä vointeja! :)
Tiukun äiti ja masumatkaaja 22+0 "poks"
 
Tiukun äiti sulla menee hyvin,jos ei viel tarvi äippävaatteita käyttää,mul ei mitää jakoo saada enää omii housui kiinni :ashamed: mut taidat kyl olla aika pitkäkin,jos ei noi liikkeet ylhäällä oo tuntunu tai pitkä verrattuna tähän mun hurjaan 160senttiin ;)

Mä sain eilen ikkunat pestyä tai makkarin ikkuna viel jäi,ku siellä oli päikkärit menossa silloin,mut jos viikonloppuna yrittäis sitä sit kuurata.
Taitaa olla täälläkin sitä energistä keskiraskautta havaittavissa,ku parina päivänä tullu jo siivottua muutakin kun ne normaalit päiväsiivot :whistle: yks kaappi,sauna/kylppäri,ikkunat ja tänää taitaa olla vuorossa tietokone pöytä :whistle: sen kun on vallannu liki metrin korkuinen paperivuori :kieh:


 
Ainiin tosta enrgisestä keskiraskaudesta, tais mullaki tossa viikonloppuna näkyä vilahdus siitä, tavallisen siivouksen ohessa nimittäin hinkkasin puhtaaks kaikki sisä- ja ulkoovet ja ikkunankarmit. :LOL: Ei oo ihan tavallista mulle..
 
Mihis mä sen tekstin sain katoamaan.. :ashamed:
Toivottavasti nyt onnistuisin :)

piiuli82 Käytän siis noita pari numeroa isompia housuja kun tavallisesti :ashamed:
Ja paitoina sellaisia "telttoja". (ettei mun sukulaiset huomais että olen raskaana :ashamed: )
Ei mullekaan ole nuo "normaalit" housut menneet pitään aikaan..
Rupes vähän hymyilyttää tuo että "taidat olla aika pitkä" :D
(En siis pahalla, eihän täällä näe kuinka pitkä kukin on :) Ei vaan ole kukaan pitkäksi ennen veikannut )
Minä olen siis sinuakin lyhyempi, tälläinen pätkä 156cm :D
Jospa nuo mun lapsoset ovat tykänneet potkia mun sisäelimiä kylkiluiden sijasta tai jotain.
Tai sitten nuo vararasvat vaimentaneet potkuja ;)
Ja jospa ovat olleet sellaisessa asennossa tai jotain..
Koska nuo kaikki kolme ovat olleet loppuraskauden aikana suunnilleen samassa asennossa, suurin osan ajasta niin että peppu vasemmalla ja jalat oikealla puolella masua :heart:
 
Ullis minulla se sokerilitku oli kyllä ihan ok, maistu ihan cokikselle! Hyvin sai sen juotua, kun pelkäsin että olisi sitä sokerilitkua pelkästään.

Joutuvatko muut tuohon sokerirasitukseen uudestaan?? Minulla kaikki arvot oli siis ok, mutta nyt rakenneultrassa sanottiin että myöhemmin pitää vielä käydä uusiksi. Siis ihan vain tämän painonko takia?

Elayne mulla paino on nyt noussu vasta sen reilu kolme tai neljä kiloa lähtöpainosta, mutta kun nuo kilot on tullu vaan mässäilemällä ja lähtöpainoa on oikeasti runsaasti. Eri juttu jos olisin hoikka, silloin sitä painoa saa vähän tullakin, mutta itseäni ahdistaa tämä kun tiedän että omista syömisistä on nuo kilot nyt tullut. Ja ensi viikon neuvola ahdistaa etukäteen myöskin, tiedä mitä sanomista tulee kun täti on jo aiemmin ollut sitä mieltä että koko raskausaikana ei saisi tulla oikeastaan lainkaan kiloja minun tapauksessa :ashamed: Aiemmin ajattelin etten stressaa tätä painoasiaa ollenkaan, mutta en taidakaan siihen pystyä..

Vaatteita olen ostanut kokoa 56 tai 60/62, vain yksi body on kokoa 50. Jotenkin ajattelen että vauvasta tulee iso, koska itsekin olen syntynyt isona, mutta eihän sitä siitä oikeasti voi päätellä mitään. Painoarvio rakenneultrassa oli 380 g.

Selkäkivut vaivaa täälläkin! Osaisiko joku vinkata mikä tähän auttaisi? Töistä en haluaisi jäädä saikulle, mutta se istuminen tekee selän vain entistäkin kipeämmäksi.

Lumi ja Lilliputti 22+3
 
Lumi- Minun täytyy myös käydä uudestaa tuossa sokerirasituksessa. Vaikka kaikki arvot olivat hyvät. Sen takia koska minulla oli viime raskauden aikana yksi arvo vähän koholla.
(joka sitten tippui, kun kävin niissä "tarkastuksissa" )
Se "sokerivesi" ei ole minunkaan mielestä ole erityisen hyvää, esikoista kun odotin oli vielä sitä "paremman makuista", sen jälkeen tuota samaa.
 
Huomenta!
Täällä on taas huonosti nukuttu yö takana.. :( inhottavaa pyöriskellä sängyssä ja kuunnella kun toinen kuorsaa vieressä.
Vaatteista: Oon eniten ostanu 62cm ja myös noita 56cm kun ei uskalla jotenkaan ostaa pienempiä kun tie yhtään minkäkokoista tytttöä sieltä tulee.

Koskakohan sitä rupeis lopputavaroita keräämään vauvalle kasaan.. Jotenkin on niin saamaton taas...

pippur1 ja pikkanen 24+0 POOOOKS!!! :heart: :heart:
 
Mahakarvoista: Täälläkin niitä, tummia vielä.. Ja poika arvaushan meillä oli jo, et se sopis siihen kuvioon =) .
Saikulla ollaan, käväsin äippäpolilla kun tuli alamaha tuskasen kipeeks, mitään ei löytyny joten sain vkon saikkua ja komennuksen levätä. Tuntuu et heti helpottikin noi kivut kun saa levätä.
 
Heippa kaikille!

En ole kirjoitellut aikoihin, mutta seurannut sitäkin tiiviimmin teidän juttujanne. :)

Vastailen niihin gallupeihin mitä muistan: Asutaan avomiehen ja kahden kisun kanssa Helsingin keskustassa. Muutettiin juuri vähän ennen kolmioon ennen kuin tulin raskaaksi eli aika hyvään saumaan. Ollaan molemmat kaloja ja itse asiassa meillä on samana päivänä synttäritkin (mikä on erityisesti avomiehen mielestä tosi kiva juttu niin ei tule unohdettua mun synttäreitä). Töissä olen markkinointialalla eli istumatyötä.

Joo ja karvoja on kasvanut mullakin raskauden myötä. Käsissä on aina ollut jonkin verran karvoja, mutta ne jotenkin tossa keskikesällä alkoi oikein rehottamaan. Tosi söpöä. Ja mahaan on tullut karvaa, lähinnä vaaleeta.

Kiitos hyvistä mammavaatevinkeistä! :) En ole vielä virallisia mammavaatteita ostanut, mutta kylläkin pidempiä trikoopaitoja ihan normivaateliikkeistä. Nyt kyllä tarvitsisin ainakin äitiysfarkut ja jonkun syyshameenkin haluaisin. Ja paitoja tietty kun ei aina viitsi samoja trikoopaitoja käyttää...

Olen ollut koko viikon sairaslomalla. Jotain flunssaa ja eilen iski vielä silmätulehdus. Kerrassaan mahtava olo. :/ Nyt pitäisi vaan malttaa levätä, oli lääkärin ehdoton komennus, koska raskaana oleville saattaa tulla pahoja jälkitauteja. On vaan vähän tylsää pötköttää yksin kotona. No, onneksi on kissat seurana. Tulin aamulla lääkäristä ja löysin toisen kissan pinnasängystä. Ollaan yritetty opettaa ettei ne menisi sinne mm. suihkepullon avulla ja toinen kissa sen tajuaakin. Mutta toi ragdoll on jotenkin niin pahvi ettei se ymmärrä vaikka sitä komentaa. Siellä se itki kun ei keksinyt miten pääsee pois. Onko hyviä vinkkejä miten pitää kissat kaukana pinnasängystä?

Ihana lukea teidän ultrakuulumisia. :) Meillä on rakenneultra ensi tiistaina ja jännään sitä ihan kamalasti. Mulla ei liikkeet tunnu vielä kunnolla, mikä harmittaa. Olisi niin ihana tuntea potkuja! Tai välillä mielestäni tunnen jotain, mutta sitten vain mietin, että kuvittelinkohan vain... No, toivottavasti kaikki on hyvin.

Pitäisi ehkä kirjoittaa useammin kun sitten kerralla tulee näin paljon tekstiä. :)
 

Yhteistyössä