Tammivauvat 2008 (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mullekin sopii tuo fb. Käyn siellä kuitenki joka päivä. Eilen meillä muuten käveltiin ja kovasti! Tästä on pari-kolme viikkoo ku tyttö otti ensimmäiset askeleet silleen houkuteltuna. Pää ei kai oo ihan ollu siinä mukana kun ei oo ite lähteny kuitenkaan. Paitsi eilen, mentiin jo pitkiä matkoja. =)

No niin… Mulla jäi silloin oliko se toissapäivänä tekemättä se meidän päivärytmi, koska sain kirjoitettua ihan hirveen sepustuksen ja sitten yhtäkkiä ellit kysyki mun salasanaa (oon kirjautunut tänne) ja se koko juttu katos. Että kismitti. Että kyllä oon myös FB:n puolella:)

Päivärytmi:

Klo 6-7 Herätys
Potalle, vaipanvaihtoon
Klo 7-8 (riippuen herätksestä) puuro (kaura tai 4-viljan pääsääntöisesti häystettynä kaupan marjasoseella, omilla pakastemarjoilla tai nykyään oon tehnyt välillä jotain marjasoppaa, kun löytyi pakasteesta aika määrä vielä marjoja…)
Leikkiä, Pikku Kakkosta, aamupalan jälkien korjausta, kotitöitä, aamutoimia, usein laitetasan pyykkiä jne.
Klo 9.30 on nyt lähetty muutamana päivänä ulos, koska tässä vaiheessa usein alkaa väsykitinät jo. Nyt sitten aattelin, et kokeillaanpa ulkoilla ja heti ekana kokeilupäivänä meni päivä aivan erimalliin. Tuli hyvät päikkäritkin! Eilen vaan oli niin turkasen kova pakkanen, ettei lähetty pulkkaileen tai hankeen peuhaamaan. Tänään käytiin kuitenkin jo puolen tunnin lenkki, oli kyllä pakkasta, mutta tarettiin hyvin. ennen siis ollaan mäsötetty päikkäreihin asti sisätiloissa.
Klo 10.30 Lounas. Syö jo paljon samaa kuin me. Teen kuitenkin vielä soseita pakkaseen. Esim. Tänään syötiin kana-pottu-porkkana-herne-maissi-paprikaa. Lisäsin mukaan raejuustoa. Se onkin meillä suurta herkkua!
Klo 11 päikkärit. Kestäneet viime aikoina tosi lyhyen aikaa (n. 1h jos sitäkään), mutta nyt taas aamu-ulkoilujen myötä vähän pidempään (n. 2h).
Klo 13-14 maissa välipalaksi hedelmäsosetta, hotain hedelmää, jogurttia, leipää… Jonkun aikaa oon kuorinut välipalaksi pari eri hedelmää ja neiti jo itse vinkuu niitä, jos oonkin aatellut, että nyt mennään jopllain muulla. Usein syön itse samalla sitä hedelmää.
Leikkiä ym touhuja. Usein tässä lähetään liikenteeseen, jos lähetään. Keskiviikkoisin tosin lähdetään muskariin klo 9, mutta muuten ei pääsääntöisesti aamupäivästä lähdetä juurikaan mihinkään. Toki joskus poikkeuksia.
Klo 16 päivällinen lounaan tapaan. Eilen esim. tein lihapullia ja muusia ja sitä syötiin koko perhe. Mutta ikinä en kokkaile päivälle kahta eri ruokaa. aikuiset syö kerran ja neidin kanssa tuervaudutaan sitten pakkasen antimiin.
Klo 18 maissa kylpyyn (jokatoinen päivä), yökkärit, vaipat, tarpeen vaatiessa rasvaukset, puuro ja maitopullo
Klo 18.30-19 sänkyyn ja nukahtaa taas itsekseen tosi nopeesti. Välissä oli vaihe, kun ei nukahtanut, jos ei ollut vieressä. Tämä liittyi selkeesti siihen aikaan, kun yöt oli muutenkin vaikeita, silloin joulun jälkeen, kun muutettiin jo makkarin huonekalujen järjestystä ja tosiaan valvottiin yölläkin jopa 3h ja oli kaikkea selkkausta. No, silloinhan tuli melkein yhtä aikaa 3 hammasta ja nyt on sitten yötkin olleet rauhallisia. tutin joutuu joskus laittamaan ja joskus, ehkä 2 kertaa viikossa haluaa yöllä maitoa. Sen oon huomannut, että musta olis melkein parempi, että haluais joka yö (yleensä klo 2-3) sen maitopullon, koska se selvästi jatkaa yöunia aamusta pidempään. Jos ei ota yöllä mitään, niin herää kuuden pintaan, kun ilmeisetis tulee jo niin nälkä! Eihän me itekään olla niin kauaa syömättä. Kuitenkin iltapuuro on jo kuuden ja seittemän välillä…

Nunnu: Onko siitä työstä kuulunut mitään? Toivottavasti tuo tytön päiväunettomuus oli vaan tilapäistä. Pakko sanoa, että niin ihania kuin nuo mussukat onkin, niin on se silti kiva, että saa itse hetken aikaa olla vaan keskellä päivää.

Tuosta tulikin mieleen, että mitä te muuten teettä yleensä, kun lapsi on päikkäreillä? Minä yleensä aina ensin pistän kahvit tippumaan, saatan lukea päivän lehden (tosin en aina jaksa, mun puolesta vopis perua koko tilauksen…), käyn netissä, teen usein myös jotain kotitöitä… Joskus tulee myös tehtyä jotain askarteluja (esim. kortteja) tai käsitöitä (harvemmin). Mutta siis yleensä kyllä jotain kotitöitä ja netti. Ja ne rauhaisat kahveet?

Lumi: Monet on sanoneet, että tyttö puhuu hämmästyttävän paljon ikäisekseen. Mun pitäis tehdä lista niistä sanoista mitä jo tulee. Se on aika hankala kysymys, että puhunko paljon, koska hankala verrata keneenkään, että siis mikä on paljon. Mutta siis kyllä joo oikeestaan kerron koko ajan mitä tehdään, mikä asioita on missäkin. Kirjoja katsellaan paljon. Nykyään niitä ei oikeestaan lueta, kun ei kerkeä, kun tahti laavata sivuja on niin kova. Katsellaan kuvia, minä kerron mikä on missäkin ja välillä kysyn missä pallo, missä kissa, missä juna, missä kukka… Kovasti tietää jo kaikkea. Yhdestä eläinkirjasta tykkää kovasti ja siitä sitä on pikkuhiljaa alettu opetella miten eläimet sanoo. Just tossa aamulla yllätyin, koska taas oli uusia…! Ensimmäisenä tuli siis koira (ha-ha-ha ja se tuli jo marraskuun alussa, koska muistan, kun oli raksa loppusuoralla ja yhtenä päivänä tulin kotiin siivoamasta, niin kauheet haukut sain heh!), sitten lintu (ti-ti ti-ti), kissa (mam-mam, ilmeisesti miau ja kolmen vokaalin peräkkäisyys on vaikea:D), lammas (mää-mää) ja tänään sitten kuulin jo ankan (kaa-kaak) ja possun (öh). Heppaa on nyt koitettu opetella myös, mutta vaikka papan hevostakin nähdään usein, niin se tuntuu vaikealta! Niin joo ja hiirelle keksin, että hiiri sanoo piip-piip, niin johan sekin tulee, vähän kyllä enemmään suuntaan paap-paap, mutta silti. Viime viikolla oli hyvä, kun käytiin kattoon yhtä vauvaa, jonka isosisko on Siiri ja sitten kotona puhuin vauvasta ja Siiristä, niin oli hiiri ja siiri niin lähellä toisiaan, että alkoi neiti piipittää:D

Jumbikselta mun on pitänyt kysyä, että vieläkö kestoilet ja kuinka paljon? Mulla niin haluttais kehitellä joku hyvä yövaippa ja kokeilla. Päiväthän me mennään aivan kestoilla. Siis kotona ja pienet ulkoilut. Päikkäreille, yöksi ja liikenteessä ollessa käytetään kertiksiä. Ja pääsääntöisesti edelleen omatekoisilla taskuilla. Miten teillä muuten lapset leikkii yhdessä? Paljonko heillä olikaan ikäeroa? Muistelen, että vajaa 2v?

Lumelta piti vielä kysyä, että jokos ootte lähteneet ”toiselle kierrokselle” vauva-asiassa, joskus ollut puhetta, että sais tulla pienellä ikäerolla. Me ei olla vielä uudella kierroksella, asiasta on kyllä ollut puhetta… ;) Entäs Nuppu? Sullahan oli myös vähän vauvakuumetta ilmassa! Ja kotiäidiksikin aioit jäädä vaikka loppuelämäksi? Mites muut?

Tuntuu, että mulla oli vähän teille kaikille jotain asiaa tai henkilökohtaista kysyttävää, mutta nyt tuntuu, ettei tule mitään mieleen…

Rosa

Rosa: Nyt on kestoilut vähän jääny,mutta edelleen käytän kunhan vain muistan. =) Suosittelen yövaipaksi Roja&Roopen tuplaläppää ja siihen päälle hyvät villahousut(BabyIdean HhWoolit). =) Meidän lapset on öisin megapissiöitä ja heillä ainkain toiminut hyvin!
Lapsilla on ikäeroa 1v7kk ja leikkivät ihan kivasti tai eihän poika vielä ole siinä iässä,että toisen seura olisi niin tärkeä. Joskus tulee yhteenottojakun haluaisivat leikkiä samalla lelulla tms. Mutta hyvin on sopeutuneet toisiinsa. Joskus juoksevat rinkiä ja kikattavat kun on hauskaa juosta aina toista karkuun...

Päiväunien aikaan mä notkun joko koneella tai sitten itekkin oon päikyillä. Toisina päivinä on hyvää aikaa siivoilla pojan nukkuessa...mutta sen teen yleensä kun lapset nukkuu yöunia. Yleensä aika meneekin tytölle keksien tekemistä jne...pakko myöntää,mutta muutaman kerran olen itse nukahtanut sohvalle ja tyttö katsellut siinä piirettyjä ja poika kans unilla...

Jumbis, ei tuo minusta mitenkään hirveältä kuullosta, että kaipaat vapaata aikaa lapsista. Oot kuitenkin päivät kotona kahden pienen lapsen kanssa ja oot ollu kotona jo useamman vuoden, mun mielestä on ihan luonnollista, että alat jo kaipaamaan muutakin elämää. Älä ota siitä paineita! Ja varsinkin, kun teillä lapset sairastelee jatkuvasti, niin on varmasti ollut tosi rankkaa muutenkin.

Laura, meillä on yleensä 1-2 herätystä yössä. Kellonajat ei ole mitenkään vakiot, herää yleensä ekan kerran 1-6 aikaan ja sitten otan viereen ja nukkuu siinä aamuun (8-9 asti). Viime yönä otin pojan jo klo 1 viereen, sitten poika heräs joskus kuuden aikaan touhuamaan, touhus vähän aikaa itekseen ja nukahti. Vähän klo 9 jälkeen heräsi. Oon oikeastaan tosi tyytyväinen tähän meidän nykyiseen rytmiin, poika nukahtaa helposti omaan sänkyynsä klo 21 maissa ja nukkuu yleensä 9 asti. Mutta eiköhän nää rytmit taas kohta muutu, niillä on tapana..

Meillä muuten Laura on monesti samanlaista, että poika vaan pyörii meidän välissä ja sitten kun vien pinnikseen, niin nukahtaa sinne välittömästi. Tällasta ei oo ennen ollu, ihan uusi tapa pojalta.

Minäkin oon tässä jo miettiny pääni puhki, milloin palaisin työelämään. Ja vähän sitäkin, että milloinkohan olis seuraavan lapsen aika. Syksyllä täytyy kuitenkin tehdä päätös töihin paluusta, kun päivähoitopaikkaa pitää hakea viimeistään 4 kk ennen aloitusta. Tuntuu, että onhan syksyyn vielä aikaa, mutta kun aika menee niin kauheen äkkiä, ihan säikähdin kun tajusin että kohta on jo maaliskuu. Olen siis töihin ilmoittanu palaavani sinne ens tammikuussa, mutta en nyt vielä tiedä, pitäskö sitä paluuta kuitenkin lykätä vielä muutamalla kuukaudella..

Vitsit että ulkona on kylmä, täällä meillä on 20 astetta pakkasta. Toppasin pojan oikeen kunnolla ja laitoin ulos nukkumaan, toivottavasti tarkenee. Lähdetään pojan päikkäreiden jälkeen kaupungille, pitäs katella olohuoneeseen uusia liukuovia.. toivottavasti löytyis jotain.

Kiitos Nintsulle uusien sivujen avaamisesta! Ne oli hienot. Kirjoittelin nyt kuitenkin tänne ellien puolelle, mun puolesta saatte muutkin kirjoitella kumpaan haluatte.

Ohoh, en ollu huomannu että tälläkin sivulla oli kirjoituksia, joten kommentoin vielä äkkiä..

Rosa, mä yleensä vaan laiskottelen pojan päikkäreiden aikana. Ekana laitan kahvin tippumaan ja luen lehden, se on päivän kohokohta! En luopuisi sanomalehdestä mistään hinnasta. Syön siis aamupalan vasta sitten, kun poika menee päikkäreille, mulla ei ole aikaisemmin nälkä. Ja sitten teen jotain kotihommia tai lorvin netissä. Äkkiä se aika aina kuluu. En yleensä siivoa tai laita ruokaa päikkäreiden aikaan, koska saan ne hyvin tehtyä silloinkin, kun poika on hereillä. Poika sitäpaitsi rakastaa imuroimista, hihkuu aina onnesta kun nostan imurin kaapista.

Juu ja me ei tosiaan olla vielä "toisella kierroksella", enkä edes tiedä milloin olis sopiva aika.. ei tänä vuonna ainakaan vielä.

Mä en ole muuten antanu maitoa yöllä enää sen jälkeen, kun lopetin yöimtyksen eli tän kuun alusta alkaen. Sitä ennen poika sai kyllä yölläkin pari kertaa maitoa. Nykyään pärjää hyvin iltapuurolla (klo 20) aamupuuroon (klo 9 jälkeen) asti.

Oliskohan munkin pitäny rohkaistua ja viedä neiti vain ulos unille, vaikka meillä on 17 astetta pakkasta. Käytiin kaupassa, niin tuntu niin tosi kuivalta ilma ja otti ihan hengitykseen, niin päätin et neiti nukkuu päikyt sisällä. Ongelma vain on se, et ne on yleensä lyhyet ja levottomat sisällä. No näillä mennään nyt.;)

Viime yönä (tai aamulla) ei ollut kuuden herätystä! Kahden tienoilla jo heräsi ekan kerran ja otettiin neiti meidän keskelle, ja ihme ja kumma, nukahti siihen ja nukkuin kahdeksaan aamulla! Eli, kun eilen täällä vaahtosin tuosta asiasta, niin viime yö meni ihan päinvastoin. Mua eikä miestä haittaa, vaikka neiti nukkuu meidän keskellä, kunhan NUKKUU siinä, eikä kikata tai yritä haastaa leikkiin klo 03.14.

Me tehtiin päätös, et neiti saa olla yksin ainakin viisi- kuusi vuotiaaksi, jos ei mitään vahinkoja satu. Tuo päätös helpotti minun oloa heti kummasti, kun olen aina ajatellut, että en halua lapsia kovin pienellä ikäerolla (olen täälläkin maininnut, muistaakseni) ja sitten kuitenkin lähipiiri "painostaa", et mahdollisimman pienellä ikäerolla, et on leikkikavereita. Mutta kun ollaan puhuttu keskenämme miehen kanssa, niin tultiin siihen tulokseen, että meidän elämähän tämä on, ja niitä leikkikavereita löytyy kyllä naapurustosta, et joku painavampi syy siihen toisen lapsen haluamiseen täytyy olla. Nyt ainakin tuntuu, et meille sopii tämä päätös, mutta ainahan sitä mielepidettään saa muuttaa.:)

No tällänen omanapa juttu tälläkertaa, mutta nyt täytyy mennä.

Minä taas täällä, kirjoittelen nyt viime viikon hiljaiselon edestä sitten..

Mutta Laura, meillä on ollut samanlaista painostusta suvun taholta, että heti pitäis tehdä perään toinen.. tai lähinnä miehen suvun puolelta, oltiin sukujuhlissa pari viikkoa sitten ja siellä yksi jos toinenkin vanhempi sukulainen tuli sanomaan, että heti vaan perään toinen, että turha aikailla.. ja mua alkoi kyllä toden teolla ahdistaa tuollainen painostus! Itse en halua kovin pientä ikäeroa (koska tunnen itseni ja tiedän, etten varmaan jaksaisi) ja siksi tuli tosi paha mieli tuosta painostamisesta. Ei siitä pitäisi välittää, koska ei tällaisissa asioissa sais edes kuunnella sukulaisia, mutta kuitenkin.. joten voin uskoa, ettei sinustakaan tunnu kivalta tuollainen ahdisteleminen!

Mutta nyt mä todellakin lopetan tän elleissä roikkumisen ja lähden valmistautumaan kaupungille lähtöä varten. Moro.

Alkuperäinen kirjoittaja Simba-:
Kiitos Nintsulle uusien sivujen avaamisesta! Ne oli hienot. Kirjoittelin nyt kuitenkin tänne ellien puolelle, mun puolesta saatte muutkin kirjoitella kumpaan haluatte.

Heei, tahtoo mukaan? Mitkä sivut? Mistä löytyy?

Rosa: Ei, siitä työpaikasta ei oo kuulunu ja tuskin enää kuuluukaan. Hakuaika meni umpeen kaks viikkoo sitten. Harmittaa ihan kamalasti. Tytön kannaltahan se on aina parempi et oon kotona mut tuo ois ollu vaan niin sopiva paikka mulle. Mielenkiinnolla ootan tietoa siitä, kuka siihen on valittu. Tai siis et minkä alan ihminen. Eilen löysin kolme mulle sopivaa avointa työpaikkaa ja naputtelin sit hakemukset niihinkin. Ja jään oottaan tapahtuuko mitään. Jotenki epävarma olo silleen ku maailmantaloudellinen tila on mitä on, tuntus aina vähän paremmalta kun ois työpaikka olemassa.

Eilen ja tänään on onneks päikkärit nukuttu entiseen malliin. Onneks se oli vaan se yks päivä kun tyttö ei nukkunu. Päikkäriaika on mun ikiomaa aikaa. Yleensä juon kahvia ja surffaan netissä, joskus luen tai teen käsitöitäki. Tänään reippailtiinki kunnolla, varmaan siksikin tytölle uni maistui. Lenkkeilin aamulla kirpparille (ei löytöjä tänään) ja takas, sellanen tunti kävelyä. Ihana aurinkoinen pakkaspäivä on. Tyttö ei vaan yhtään tykänny ku laitoin aurinkolasit päähän meille molemmille. Ilmeisesti pelkäs vähä kun mulla oli ne lasit päässä ja ahdistu sit kun vielä sillekin laitoin arskat. Puoliväliin itkeskeli ja sen jälkeen mökötti naama pitkällä. Mut oli kyl sellanen sää et ois ollu varma migreeni ilman noita arskoja.

Mekään ei olla vielä lähetty toiselle kierrokselle. Välillä tuntu siltä et vois olla ihan hyvä yrittää toista lasta heti perään mut tällä hetkellä (sen työpaikkajutun jälkeen...) tuntuu et voisin hyvin käydä töissä välissä. Mut fiilikset vaihtelee kyllä päivittäin, mikä ei oo yhtään mun tyylistä...