Tammivauvat 2008 (5)

  • Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti
Nintsu -81
Puolivuotismitat:

Catriinan Amelie 68,5 cm ja 8580 g (syntymämitat 51 cm ja 3470 g)
Jumbojätin Lauri 71 cm ja 8760 g (synt. 55 cm ja 4160 g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420 g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt. 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)
Lumin tyttö 68 cm ja 7166 g (synt. 51 cm ja 3295 g)
Rosan Piiperöinen 69 cm ja 7500 g (synt. 51,5cm ja 3620g)
Pinnin philosophi 64,5 cm ja 6415 g (synt. 49 cm ja 3070g)
Nupun Pupu 68 cm ja 8500 g (synt. 52cm ja 3550g)
Sumun Punkkis 69,1cm ja 9300g (synt. 50cm ja 3800g)
Muskan Kassu 70,7 cm ja 8560g (synt. 51 cm ja 3580g)
Nunnun tyttö 68,2 cm ja 8680 g (synt. 52 cm ja 4150 g)


Ajattelin aloittaa uuden ketjun kun edellinen oli jo niin pitkä.. =) Emmu, liitä tytön puolvuotismitat tuohon mukaan, ja jos siitä vielä puuttuu joku muukin niin listan jatkoksi vaan!
 
Jumbojätti
Laitetaanko 8kk(7kk) mitat?

Jumbojätin Lauri 10130g, 76,5cm (4160g,55cm)

Odottelen mun parasta ystävää kylään.Viimeksi nähtiin tytön syntymäpäivillä. Ihanaa nähdä! Ehkäpä antaa mulle sen tarvitsevan piristyksen samalla...;)

Viimeyö valvottiin lähes kokonaan. =/ En tajua yhtään miksi noi lapset tahtoi valvoa...pyörimistä kaikilla. Onneksi nukahtivat sitten kahdeksitunniksi,että saatiin edes vähän nukkua. Alkaa olemaan ihan loppu jo öiden suhteen...onneksi ei olla kuitenkan sorruttu yösyöttämiseen,vaan pelkkä tutti riittää.

Eilen saatiin seisomalautakin ja käytiin illalla kokeilemassa miten tyttö siinä viihtyy. Onneksi hyvin,ei olisi tahtonut kävellä lainkaan...onneksi noin,sillä vähän pelotti,että mitäs tehdään jos ei laudalla viihdy. =)

Nyt pitää tehdä loppusilaukset täällä....
 
Nintsu -81
Joo Tähti, se kova ruisleipä on just tota Rosan mainitsemaa varras-leipää. Meillä poika ei saa siitä kovinkaan isoja paloja irti, kun taas se "pehmeä" ruisleipä meni isoina paloina kurkkuun.

Jumbis, meilläkin oli tosi levoton yö. Poika heräs klo 2.30 ihan pirteänä ja sillä mielellä että nyt noustaan. Kävin pinnasängyllä rauhoittelemassa ja kun lähdin pois, alko kauhea huuto. Pakko oli ottaa poika meidän väliin, tarjosin jopa tissiä että rauhottuis. Tissi kelpas muttei rauhoittunut. Muutenkin on pari viimestä päivää olleet tosi rankkoja, poika huutaa ja kaipaa syliin lähes koko ajan. Ei oo varsinaisesti kipeän oloinen (paitsi että hinkkaa ikeniään ja kuolaa julmetusti) mutta kaipaa mun luo jatkuvasti. En tiedä onko tää nyt sitten alkua sille eroahdistukselle vai mitä, mutta tosi kiva jos tätä jatkuu pidempäänkin.. Koko ajan tuo vääntää itteään mun luo, tulee makaamaan jalkojen päälle ja vinkuu, mutta sit sylissäkään ei oo hyvä. Mua pikkasen ahdistaa kun omaa tilaa ei oo lainkaan.

No mutta hyviä lauantaipäiviä kaikille!! =)

Nintsu + pieni kiukkunen mies 8,5 kk
 
pinni08
voi apua mikä väsymys. poika tuli nyt sit ekaan kuumeeseen. yöllä piti sit herätä suppoja laittaan ja ettiin netistä tietoo kuinka nopeesti ne oikein imeytyy, kun hetihän sielä sit kakan puski. annoin anyway sit lopulta toisen. mut koko yö meni itkuja tuhertaessa aina ku havahtu. ja ittelläkin ny kurkkukipua ja väsyä. mikä on muuten vauvan normaali ruumiinlämpötila? yöllä pojalla oli 38,8 ja nyt aamulla 37,8. ja siis minähän mittasin sen kainalosta.. kun ei ole joustavaa mittaria peppuun laittaa eikä mitään korvamittaria. nyt aamupalaa kaivamaan kaapista..
 
Nuppu80
Pinni, täälläkin ollaan kipeenä ekaa kertaa :( Pupulla on kunnon räkänuha! Kuumetta en ole vielä mitannut koska ei vaikuta kuumeiselta, vain räkäiseltä... Mäkään en tiedä mikä on normaalilämpötila että osaako joku valaista meitä? Enkä ole kertaakaan mitannut "häntäkuumetta", joskus taisin kainalosta kokeilla.. Sellanen korvamittari olis kyllä jees..

Mä olin eilen tosiaan siellä radalla ja nyt aika heikko olo. Ensin jännitti miten kultsi ja pupu pärjää mutta täällä oli kaikki mennyt loistavasti, mölöt juotu pullosta ja nukkumaan menty ilman itkuja! Todella ihanaa tietää että menee noin hvyin tuo kun jännitin että kuinka pupu käy nukkumaan kun muuten minä aina nukutan... Ilmeisesti pupu tajusi että nyt ei ole äitiä niin iskä huolehtii. Muuten oli mukava reissu, olut ja tupakka maistui ja yökerhossa sheikattiin pebaa mutta täytyy sanoa että kyllä mä paremmin kotona viihdyn kun radalla... On se sen verran rankkaa :)

Toivottavasti nämä meidän pienet sairastelijat nyt tulevat pian terveiksi.. Nyt pizzaa!
 
Simba-
Voi pinni, paranemisia sinne! Ei oo kivaa olla kipeenä:( Mä en osaa sanoa tohon kuumeen mittaukseen mitään, kun ei ole vielä kertaakaan tarvinnu mitata. Me ollaan vielä oltu terveinä, mutta nyt kun kirjoitan tän, niin varmana ensviikolla sairastellaan.

Täällä ollu tosi rauhallinen viikonloppu. Miehellä oli menoja, joten oon ollu yksin eilisestä lähtien, tai siis tietty poika seurana. Oon vaan tuijottanu töllöä enkä oo tehny yhtään mitään mainitsemisen arvoista.

Eipä tässä sitten mitään asiaa tainnu ollakaan, joten lopetan tämän pitkän kirjoitukseni tähän:)
 
Simba-
Jaa Nuppu olikin ehtiny väliin, kivaa että sulla oli mukavaa! Joo kyllä koti-illat helposti raflaillat voittaa, on ne niin rankkoja. No, toivottavasti olosi helpottuu pian! Tosi ikävää että teilläkin ollaan kipeinä. Pikaisia paranemisia sinnekin!
 
Nintsu -81
Jees, flunssaa on liikkeellä.. Meillä ruvetaan olemaan voiton puolella, mutta paranemisia Pinnille + philosophille ja Nupun pupulle! (ja tietty krapulasta paranemisia Nupulle.. =)). Mä en osaa sanoa tosta vauvan kainalolämmöstä mitään, mutta takapuolesta mitattuna kuumeen raja on 38 astetta. Näin neuvolasta sanottiin. Sunnuntaina (siis viikko sitten) pojalla oli 38,7, ja olikin sillon selkeesti kuumeisen oloinen. Pinni, se suppo kyllä imeytyy aika nopeasti, mutta tietty jos heti tulee kakan mukana ulos niin ei paljoa kerkeä vaikuttamaan. Korvamittareista muuten sen verran, että meillä ainakin töissä luovuttiin niistä (tietty nyt puhutaan aikuisista, eli silleen vähän eri asia) kun olivat tosi epäluotettavia. Mä oon miettinyt meidän pienen miehen kohdalla että sillä ainakin rupeaa aina ekaks kuuppa helottamaan kun se porhaltaa täällä menemään, et varmaan pään lämpötila ois joku 50.. =)

No joo, tällästä tällä kertaa, mulla on pullat pellillä paisumassa (ei sentään vielä uunissa =)), poika nukkuu ja mies on pärräämässä jossain. Palaillaan! =)

Nintsu + pieni mies 8,5 kk
 
Tähti-08
Minä en ole koskaan maistanut tuota varrasleipää, en ole varmaan edes huomannut sitä kaupassa. Täytyypä katsella sitä ensi kerralla, kiitti vinkistä :) Olen huomannut itse, että tuohon vauvan lämpöön ei oikein saa kunnon vastausta edes neuvolasta. Olen kysynyt sieltäkin, että mikä se nyt on se normaali lämpötila pepusta ja kainalosta, mutta kunnon vastausta en oo saanu... Eli omalla tuntumalla on vaan menty. Pepusta mitattuna lämpö muistaakseni on yleensä korkeampi kuin kainalosta, itse ehkä ajattelisin, että alkaa olla kuumetta kun 37,5 kainalosta ja 38,5 pepusta, mutta noihin vaikuttaa myös, että mikä on kunkin normaali ruumiinlämpö. Toivottavasti pikkuiset paranevat pian flunssistaan! Nintsu, olisiko tuo pojan läheisyydenkaipuu liitoksissa noihin puhkeaviin hampaisiin? Meillä on jo puskenut 3 hammasta yläriviin parin viikon sisällä ja 4. on puhkeamaisillaan. Minusta tuntuu, että poitsu hakeutuu syliin välillä ihan vaan siksi, että sillä on hankala olla ikenien kanssa ja vaikka pääsee syliin, niin silti saattaa kiehnätä. Joskus se johtuu kyllä väsymyksestäkin.

Tietääkö kukaan, että maksaako matkarattaiden kuljettaminen mukana koneessa/ruumassa, jos mukana ei ole lasta?

Poitsu on jo nukkunut melkein 3h päikkäreitä! Ehdin kattomaan elokuvan ja toisen lopun, mikä jäi eilen kesken :)) En ole koskenutkaan pyykkeihin, joita olis pestävänä aika läjä... antaiskohan vielä odottaa ensi viikonloppuun ;-)

Poitsu seisoo nyt jo melko varmasti ja välillä pitää vain yhdellä kädellä kiinni ja yrittää jo tasapainoilla ilman tukea. Huomasin sitten eilen, että välillä pitää jalkaa huonossa asennossa kun seisoo/kävelee tukea vasten ja pitää varmaan siitä soittaa neuvolaan. Voi olla, että joutuu pitämään niitä ensiaskelkenkiä sisälläkin jonkun aikaa, että korjaantuu. Täytyy nyt ensin seurata, että jatkuuko tuo huono asento vai johtuiko se ehkä väsymyksestä, kun oli eilen illalla. Toivottavasti ei jouduttais ostamaan niitä kenkiä vielä, kun kattelin niitä kaupasta ja maksavat jotain 60-70e! Oli muistaakseni jokin "tepsut tai tapsut" -merkki. Oletteko vielä selvitelleet noita kenkiä tai kuulleet mitään kokemuksia, että millaiset olis hyvät?
 
Tähti-08
Minä en ole koskaan maistanut tuota varrasleipää, en ole varmaan edes huomannut sitä kaupassa. Täytyypä katsella sitä ensi kerralla, kiitti vinkistä :) Olen huomannut itse, että tuohon vauvan lämpöön ei oikein saa kunnon vastausta edes neuvolasta. Olen kysynyt sieltäkin, että mikä se nyt on se normaali lämpötila pepusta ja kainalosta, mutta kunnon vastausta en oo saanu... Eli omalla tuntumalla on vaan menty. Pepusta mitattuna lämpö muistaakseni on yleensä korkeampi kuin kainalosta, itse ehkä ajattelisin, että alkaa olla kuumetta kun 37,5 kainalosta ja 38,5 pepusta, mutta noihin vaikuttaa myös, että mikä on kunkin normaali ruumiinlämpö. Toivottavasti pikkuiset paranevat pian flunssistaan! Nintsu, olisiko tuo pojan läheisyydenkaipuu liitoksissa noihin puhkeaviin hampaisiin? Meillä on jo puskenut 3 hammasta yläriviin parin viikon sisällä ja 4. on puhkeamaisillaan. Minusta tuntuu, että poitsu hakeutuu syliin välillä ihan vaan siksi, että sillä on hankala olla ikenien kanssa ja vaikka pääsee syliin, niin silti saattaa kiehnätä. Joskus se johtuu kyllä väsymyksestäkin.

Tietääkö kukaan, että maksaako matkarattaiden kuljettaminen mukana koneessa/ruumassa, jos mukana ei ole lasta?

Poitsu on jo nukkunut melkein 3h päikkäreitä! Ehdin kattomaan elokuvan ja toisen lopun, mikä jäi eilen kesken :)) En ole koskenutkaan pyykkeihin, joita olis pestävänä aika läjä... antaiskohan vielä odottaa ensi viikonloppuun ;-)

Poitsu seisoo nyt jo melko varmasti ja välillä pitää vain yhdellä kädellä kiinni ja yrittää jo tasapainoilla ilman tukea. Huomasin sitten eilen, että välillä pitää jalkaa huonossa asennossa kun seisoo/kävelee tukea vasten ja pitää varmaan siitä soittaa neuvolaan. Voi olla, että joutuu pitämään niitä ensiaskelkenkiä sisälläkin jonkun aikaa, että korjaantuu. Täytyy nyt ensin seurata, että jatkuuko tuo huono asento vai johtuiko se ehkä väsymyksestä, kun oli eilen illalla. Toivottavasti ei jouduttais ostamaan niitä kenkiä vielä, kun kattelin niitä kaupasta ja maksavat jotain 60-70e! Oli muistaakseni jokin "tepsut tai tapsut" -merkki. Oletteko vielä selvitelleet noita kenkiä tai kuulleet mitään kokemuksia, että millaiset olis hyvät?
 
Jumbojätti
Käytiin tänään kyläilemässä ehkäpä viimeistä kertaa miehen isällä..siis siellä missä ennen asui vaimonsa kanssa,josta kylläkin on nyt asumuserossa...mutta kuitenkin!

Kainalosta mitatuna kuumeen raja tais olla 37,5...tosta en ole varma,mutta takapuolesta se on 38,5.38 on jo lämpöä,mutta lääkitseminen on tarpeen jos lämpö nousee 38,5.
Me mitataan pyllystä ihan tavallisella digitaalimittarilla. Pitää vaan jalat tiukasti mahassa kiinni,niin onnistuu tai sitten vauva kyljelleen ja pitää jaloista kunnolla. Näin ollaan tehty aina...
Suppo sulautuu kai 30minuutissa...näin olettaisin ja joskus kuullut.

Eilen poika pamautti naamansa täysiä lattiaan ja huuli auki. Eka pelästyttiin,että rikkoontuko ylähammas tai tapahtuko yleensäkkään hampaille mitään. Verenvuoto loppu lyhyeen(sitä kyl tuli ihan kivasti) ja pääsin katsomaan suuhun ja ylähuulessa iso vekki. =( Nyt toinen ylähammas tulossa läpi ja ien on ihan sinipunanen...pitää katsella vielä. Onneks pienet on lujaa tekoa!

Tähti: Me jouduttiin tytölle ostamaan ensiaskelkengät kun alkoi kävelemään. Sitä jopa suositeltiin neuvolassa. Ostettiin sitten sellaset Naperon kengät alesta,maksoivat silloin vain 20e!! Ja tosi hyvät olivat! Kantsii katsoa ne ale kengätkin läpi ennen kuin ostaa mitään super kalliita.

Nyt iltaa viettämään...
Parantumisia kaikille sairaille...
 
pinni08
täällä potiessa olen laittanu muutaman uuden kuva spaceen, kun menin sen kansioni poistamaan..

se ihottuma viikolla ei tullu neljänviljan puurosta, koska nyt on uponnu eilisen ja tän päivän aikana koko tetra ilman mitään. huom, kipeänä syöny suuta availlen. jei! nyt BB:n pariin.
 
Sumu08
Moi!

Meillä ollaan tota lämpöä mitattu usein.. kun pojulla jo 4 kertaa flunssa.. ja sillon kerranhan tosi paha kuumeen kera. Normaalilämpö meillä on 37-37.2 astetta. Jotain muistan lukeneeni, että pepusta mitattuna, siis me ollaan aina mitattu pepusta, normaalilämpö olisi 37-37.4 astetta vauvoilla. Siitä sit ylöspäin olisi lämpöilyä ja 38 kuumeraja.

Voi teitä flunssasia.. tai oikeastaan meitä, kun meilläkin yhä jatkuu. Nää on niin sitkeitä. Ollaan jo melkein voitettu tuo flunssa, mut kun nenu vuotaa vielä, niin en viitti lähteä huomenna muskariin.. joka olis ollut ekaa kertaa :/ Hitto. Mut tiiän että sinne on tulossa mm. naapurin 2kk ikäiset tytöt, niin ei toisaan halua tartuttaa jos vähänkään mahista.

En oo muuten muistanu kertoa, mut meillä sanotaa jo ekoja "sanoja". Ja ei.. eka sana ei ollut meillä äiti, vaan koiran nimi.. Ei osaa sanoa koko sanaa, mut toistaa ekaa tavua, laitan muuten koko nimen tonne spaceen. Ja ihan selkeästi sanoo ja toistaa sitä aina kun näkee meidän koiran. Äitiäkin jo yrittää.. tosin on enemmän äittcchhrr.. ja sylki lentää kun päräyttää sen lopun. Mut kyllä on sööttiä.

Öitä nukutaan jo hieman paremmin, yösyötöt ajoittuu oikeastaan enää aamuyölle, eli kerran n. 5-6 aikaan. Heräilyt on vähän rauhoittunu, kun laitettiin peitto vähän "kiinni" reunoistaan pinnikseen niin ei saa heti potkittua. Ja kuivamassa oottaa unipussi jota ajattelin kokeilla.. se saattais rauhoittaa meidän yöt aika paljonkin. Kun poju jotenkin aina heräilee kun peitto on veks.

Hyvä Pinni ettei ihottuma tullu puurosta, jee! Tietää nyt et voi antaa noita ruokia sit huoletta :)

Huoh. Nyt meen nukkuun.. väsy!!
öitä
 
Nintsu -81
Onpas meillä hiljaista. Siis tässä ketjussa, ei meillä kotona! =)

Piti muuten jo aikaisemmin kysymäni että te, jotka ootte pottailleet jo, niin pitikö teidän lapset heti siitä potalla istumisesta? Meillä nääs ei tykätä yhtään, venkuroi ja huutaa ahdistuneena. Oon aina ottanut sit heti pois, kun ei kerta tykkää.. Mutta vinkkejä kaipaan? Ei Aku Ankka-lehtikään vielä auta! =)
 
Laura 81
Meillä ollut netti pimeänä koko päivän, nyt aukesi, ilmeisesti joku isompi probleema, kun oli pimeänä muillakin kuin meillä. Ja kauheat vieroitusoireet kun ei ole päässyt elleihin..:D

Meillä on nyt vajaan viikon neiti seissyt oikein urakalla. Nousee tosi ketterästi tukea vasten ylös ja seisoo siinä niin kauan kun voimat jaloissa riittää ja vähän kauemmankin. Tänään näki, et jalat on ihan hyytelöä, mutta itkun kanssa seisottiin. Reppana.. Ja istuminen opittiin samalla kunnolla ja nyt osataan myös mennä itse istumaan ja lähteä ryömimään istualtaan. Aivan huimaa tuo kehitys, kaikki tapahtunut vajaan viikon sisällä! Kontata ei edelleenkään, ja neidillä ei riitä hermot sen harjoitteluun, kun osataan jo niin paljon muuta.

Jopas on flunssaa liikkeellä! Pikaista paranemista nuhaisille!

Minä olen mitannut neidiltä kuumeen tai siis lämmön pepusta ihan digitaalimittarilla, niin kuin Jumbiskin. Meillä normaalilämpö neidillä on 37,4- 37,6 astetta. Neiti on yhdesti ollut kuumeessa ja silloin oli 38,3 lämpöä, ja neidistä huomasi olemuksesta ja silmistä, että on sairas. Meille on sanottu neuvolasta, et kuumeen raja on 38 astetta pepusta mitattuna, et jos menee sen yli kannattaa antaa kuumeenalentajia, panadolia tms.

Noilla lasten kengillä rahastetaan ihan törkeästi! Olen katsonut sellaisia kosteuden kestäviä talvikenkiä neidille alkukevääseen, kun varmaan sitten jo kävellään, ja olen katsellut Vikingin (???) sellaisia goretex tai jotain, niin maksavat normaalisti 70 euroa, mut satuin anttilasta löytämään tarjouksesta sellaiset 27 €!! Ilmeisesti olivat viime vuoden mallia, mutta tuskin neiti siitä valittaa.:) Et kannattaa noita tarjouksia metsästää.

Nintsu; en osaa neuvoa oikein mitään tuohon potalla viihtymiseen, meillä neiti viihtyy tosi hyvin potalla, katsotaan yleensä jotain äitin rasvapurkkeja tai muita, mutta kolme viikkoa ollaan pottailtu ja saaliina on yksi paukku, jolle itkettin kaksi päivää aina kun mentiin potalle! Eli jos jollain olisi vinkkejä siihen oikein asian suorittamiseen, niin kelpaisi! Ollaan menty aina heti päikkäreiden jälkeen, pissitetty, pidetty hanaa auki ja sellaista, mutta luulen, että neiti uskoo sen olevan kauneuden hoito tuokio.:D

Tähti; kannattaa varmasti ottaa neuvolaan yhteyttä tuosta jalan asennosta, jos pääsisitte käymään asiantuntijan luona siitä niin kuin Lumin tyttö. Oman mielenrauhankin vuoksi.

Voi pee, tämä näppis takkuaa. Tämä on sellainen langaton tai joku vastaava joka ei aina toimi niin kuin pitäisi. Argh!

Nyt latautumaan illan BB:en.:)))


 
pinni08
me ollaan yritetty tassutella tässä jo kohta 1,5 viikkoa poikaa uneen aina sen herättyä ja nukkumaan mennessä. ei tulosta. nukahtaminen on aina yhtä "vaikeaa". ja mitään muutosta heräämisten määrässä ei ole tullu. toivottavasti se johtuu vaan siitä, et nyt on kipeä.. mut jos tällai jatkuu, niin en tiiä jaksanko jatkaa vai annanko tissin taas aina suuhun ja nukutan aina vieressä. mut se silittely ei auta yhtään, aina yltyy itkuksi asti ja sit joudun nostaan syliin ja sit kun laittaa takas sänkyyn, hetken päästä useimmiten parkaisee taas itkun käyntiin. ja olen huomannu, et kiinteiden syöminen lisää noita heräilyjä (allergiaa, ilmavaivoja??). mies on siis useimmat noista nukutuksista ja ekoista heräilyistä hoitanu, mut minä olen loput, jotka tulee meidän nukkumaan menon jälkeen. ja olen ihan naatti, viime yönäkin tuli herättyä joku 8 kertaa, wou.. nyt pakko mennä kattoon BB:tä.

kuinka terve täytyy pojan olla, että uskalletaan mennä muskariin torstaina? nokka rahisee jossai syvällä ja vähän välillä valuu kirkasta. kuumetta ei ainakaan tänään varmaan ollut. en ole mitannu, mut en antanu yhtään lääkettä ja ei poika kitissy tai ollu kauheen kuuma.. mielipiteitä?
 
Lumi08
Harmi että Pinnin, Nupun ja Sumun vauvat on ollu kipeinä. Meillä ei oo vielä tullu ekoja sairasteluja, mikä saattaa johtua siitä että täällä on suht lämmin vielä. Oon sit varmaan ihan shokissa ekasta nuhasta ja sit kirjotitelen tänne huolestuneena, koska oon valitettavasti sellainen että ylireagoin kaikkeen herkästi enkä osaa vaan suhtautua rauhallisesti normaaliin asioihin (yritän opetella sitä koko ajan).

En muuten oo kertaakaan mitannu tytöltä kuumetta. Oisko pitäny? Meillä on kyllä sellainen korvamittari, mutta ei olla kertaakaan käytetty sitä. Itsekin ollaan miehen kans tosi harvoin kipeinä joten ei olla itsellekään tarvittu. (Molemmilla tuli koulusta poissaoloja vain lintauksen takia, ei sairastelujen.)

Kauhee muuten se Pinnin spacessa kertoma juttu. Onneks selvisitte pelkällä säikähdyksellä!

Tähti, matkarattaiden kuljetus ilmaiseksi lennolla varmaan riippuu lentoyhtiöstä, mutta mun tietääkseni on niin että jos koneessa on tilaa ja jos sun omat laukut ei oo yli painorajan, niin sitten pitäis saada ilmaiseksi. Kandee ehkä kuitenkin tarkistaa etukäteen, niin voit sitten sanoa että sulle luvattiin puhelimessa.

Ja Tähdelle vielä jalan asennosta. Oon Lauran kans samaa mieltä että ihan oman itsesikin takia kannattaa tarkastuttaa asia erikoislääkärillä jos vain pääset. Mutta, sitä odotellessa, jos haluat, suosittelen muutamaa harjoitusta mitä me ollaan tehty ja mitkä heti parin päivän jälkeen teki tytön jalan asennon oikeaksi. Eli, ensin kuivaharjaat sun pojan kädet, jalat ja selän joka puolelta. Toi siks, että se tajuaa että sillä on kädet, jalat ja selkälihakset joiden avulla se voi liikkua oikein. (Sama mun tytöllä.) Sitten, otat toisen jalan nilkasta kiinni niin että sun molemmat kädet on nilkan molemmilla puolilla (aina toinen toisella puolella) ja sitten vedät nilkkaa hieman erikseen ja yhteen 10 kertaa. Ja sitten teet saman polveen, ja reiteen (se kohta missä reisi ja lantio on yhdessä) ja sitten sama toiseen jalkaan. Ja sitten vielä molemmat kädet, eli ranteet, kyynärpäät ja olkapäät. Kaikki 10 kertaa. Ja tota pitäis tehdä parin tunnin välein kun vauva on hereillä, jotta ne nivelet menee oikeeseen asentoon. Anyway, meillä toi auttoi parissa päivässä ja nyt tyttö seisoo oikein ja käyttää oikeaa jalkaa, mitä ennen ei tehnyt. JEE! :) Toivottavasti auttaa teilläkin.

Nintsu, ootko kokeillu antaa sun pojan tutkia pottaa ihan itse, ilman että istuu? Sen jälkeen voisit kokeilla niin että laitat istumaan vaan sekunniks ja laulat samalla jotain tai naurat ja sanot "jee!" tai mitä vaan mille sun poika hymyilee. Ja sitten seuraavalla kerralla kokeilet muutaman sekunnin kauemmin, kunnes sun poika tajuaa että se on kivaa. Meillä pari ekaa kertaa tyttö ihmetteli pottaa että mitäs tää on, mutta kun kokeilin vähän aikaa kerrallaan ja lauloin samalla, niin nykyään tyttö istuu ihan innoissaan potalla. Mut mä aloitin aika aikasin pottailun, joten en tiedä oliko sillä vaikutusta, mutta toivottavasti toi auttais teillä.

Mua hymyilytti toi että Lauran tyttö ajattelee pottailun olevan kauneudenhoitotuokio :)

Nyt muuten ekaa kertaa tajuan millaista teillä on ollut, joilla on ollut yöheräämisiä. Eilen yöllä tyttö heräs monta kertaa syömään ja kun vihdoin pääsin itse neljältä nukkumaan, niin mies tuli viereen (välillä tekee toimistohommiaan yöllä jos on koko päivän ollu asiakkailla) joten heräsin siihen ja sitten kuudelta miehen herätyskelloon. Sain tosi ison raivarin miehelle, joka oli laittanut kellon soimaan, vaikkei hänen tarvinnut nousta, koska en saanut tyttöä nukkumaan sen jälkeen vaan hän oli pirteenä hereillä. Joka tapauksessa en todellakaan oo ylpeä mun aamuisesta käytöksestä miestä kohtaan, mutta se oli kauheeta kun jouduin heräämään koko yön tunnin välein eikä saanut nukkua! Ja vauva tietty heräs pirteenä. Nostan todellakin hattua teille joilla on ollut paljon yövalvomisia. Meille tää oli eka valvominen ja toivon ettei heti tuu tollasta samanlaista yötä että mut herätetään tunnin välein.

Sori toi kauhee valitus, muuten menee siis hyvin, mutta mun koko päivä meni ihan sekaisin tosta valvomisesta. Tyttö edelleen seisoo ja harjoittelee konttausta ja istuu tukevasti. Tänään kokeilin ekaan kerran antaa sellaisia maissinaksuja vastaavia bataattinaksuja mitä täällä on ja tyttö osas hienosti itse syödä niitä, vaikka ne on pieniä, n. 0,5 cm x 0,5 cm.
 
Jumbojätti
Huh!Viimeyö nukuttiin ilman heräilyjä...poika teki molemmat etuhampaat ja siitä noi rauhattomat yöt sitten johtuivat. Mutta katotaan vain,niin ensyö taas repaleinen kun hehkutan viimeyötä.

Meillä pottaillaan! Poika viihtyy potalla hyvin ja aina kun pissa lirisee pottaan,saa se aikaan hymyn. Kai se ääni on niin kivan kuulloinen. =) Kakat tekee melkeinpä aina pottaan, vaikka hätä ei olisikaan,koittaa saada jotain ulos.

Odotellaan mummia kylään. Eilen saoi tulevansa aamupäivästä meille...ei ainakaan vielä näy. Lupas lasten kanssa mennä ulos leikkimään...mun pitäs koittaa siivoilla täällä.

Miehen kans menee miten menee...vapailla sai kyllä kuulla mun mielipiteen sen osallistumiseen tässä perhe-elämässä. Hetihän se mykkäkoulun aloitti,joka onneksi eilen illalla jo vähän laantui...mutta täytyyhän sen tajua,että kotona tehdään muutakin kuin istutaan koneella!!

Te joilla kierukka,koska se tarkitus siitä on? En muista ollenkaan enään mitä se lääkäri siitä sanoi. Ohjeessa lukee,että 4-12 vkon kuluttua ois hyvä tarkistaa. Täytyy varmaan neuvolaan soittaa tuosta. Oliko teillä vuotoa asennuksen jälkeen?? Mulla oli eka kakspäivää tiputtelua,sit kakspäivää ilman mitään vuotoa ja nyt sit vuotaa. =/

Täytyy poistua nyt. =)
 
Jumbojätti
Pottailusta vielä...
Ei kannata väkisin lasta potalle laittaa. Olikohan niin,että siitä 2v alkaen vasta lapsi alkaa tajuamaa potan. Eli kiirettähän tässä ei vielä ole.
 
Simba-
Meil on ollu sama homma kun Nintsullakin eli poika ei oikeen potalla viihdy. Alkaa vaan itkeä siinä, joten en oo viittiny väkisin pitää. Harjotellaan sit joskus myöhemmin. Ei sillä tosiaan varmaan mikään kauhee kiire oo.

Jumbis, mulla oli pari päivää kierukan laittamisen jälkeen ihan pientä vuotoa, mutta sen jälkeen ei oo ollu mitään. Tuleepa halvaks, kun ei tartte enää siteitä ostella.

Olipa hyvä kun täällä oli siitä kuumeen mittauksesta puhetta. Maanantain vastaisena yönä pojalle tuli kamala flunssa, tai siis röhisi koko yön ja räkä valui. Aamulla sitten mittasin kuumeen pepusta. Jumbis se taisi kertoa, että jaloista vaan tiukasti kiinni ja niinhän se onnistuikin. Onneks ollaan saatu töistä lahjaksi sellanen kuumemittari, mikä mittaa kuumeen muutamassa sekunnissa. En olis itte sellasta tajunnu hankkia, siinä oliskin ollu jos olis vaan sellanen vanhan mallinen mittari, jota täytyy pitää pepussa monta minuuttia. No, kuumetta ei onneksi ollu (37,2) mutta poika oli ihan veto pois koko eilisen päivän. Tänään leikkii taas entiseen malliin. Outoa sinänsä, ihme yhden päivän sairastuminen.

Pinni, en osaa yhtään sanoa voitteko mennä sinne muskariin. Ehkä, jos kuumetta ei kerran ole? Katso ylihuomenna tilanne, jos pojan yleiskunto on jo ihan hyvä niin kai sinne voi mennä? En ole kyllä ihan varma, sanokaa viisaammatkin mielipiteenne.

Pinni vielä, teidän yöt kuulostaa ihan meidän öiltä. Mä en ole enää ees viittiny laskea, montako herätystä/imetystä yössä on. Toissayönä pysyin kolmelta vielä laskuissa, silloin tissi oli käyny suussa 5 kertaa. Sen jälkeen en viittiny enää ees laskea. Mä oon taas ottanu pojan viereen nukkumaan, se huono puoli siinä tosin on, että tissi tulee tyrkkättyä vähän liiankin helposti suuhun, mutta oon vaan ollu niin väsyny itekki viime aikoina etten oo vaan enää jaksanu "tassutella". Meidänkin tassuttelut on ihan yhtä tyhjän kanssa, ei se mitään auta. Syliin pitää päästä ja mielellään vielä tissikin suuhun.

Ihana kun Sumun poika sanoo jo sanojakin. Jotenkin tosi hellyyttävää:) Tai siis tavuja, mutta kuitenkin.

Meilläkin pojan lempipuuhaa on nykyään seisominen. Poika nousee ihan kaikkea vasten ja koko ajan. On vissiin niin tohkeissaan uudesta taidostaan:)
 
Jumbojätti
Sanoista piti sanoa,että poika sanoo äiti nyt selkeesti ja joskus jopa tarkoittaen. =)
Tavujahan meiltä tulee,mutta siis ihan sana sanoja hyvin vähän...

Mummu kylässä..kaville siis....=))
 
Nintsu -81
Pieni mies 8,5 kk: 69 cm ja 7810 g. Pituuskäyrä menee tasaseen, painokäyrä laskussa.. Sanoivat sen kuitenkin olevan normaalia, kun rupeaa liikkumaan. Ja meillähän ei tehdä muuta kuin liikutaan, toi kaveri on jatkuvasti hytkymässä ja vääntämässä ja kääntämässä. Ainoastaan nukkuessaan pysyy hetken paikallaan. Kaikki oli hyvin neuvolassa ja lääkärillä.

On se muuten aika hurjaa kun ajattelee että toi pieni mies on kasvanut 8,5 kk 22 cm.. Ei sitä pituutta enää sitten koskaan taidakaan noin vauhdilla tulla.. =)

Meillä on vaihteeks känkkis-päivä..
 
emmu
Catriinan Amelie 68,5 cm ja 8580 g (syntymämitat 51 cm ja 3470 g)
Jumbojätin Lauri 71 cm ja 8760 g (synt. 55 cm ja 4160 g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420 g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt. 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)
Lumin tyttö 68 cm ja 7166 g (synt. 51 cm ja 3295 g)
Rosan Piiperöinen 69 cm ja 7500 g (synt. 51,5cm ja 3620g)
Pinnin philosophi 64,5 cm ja 6415 g (synt. 49 cm ja 3070g)
Nupun Pupu 68 cm ja 8500 g (synt. 52cm ja 3550g)
Sumun Punkkis 69,1cm ja 9300g (synt. 50cm ja 3800g)
Muskan Kassu 70,7 cm ja 8560g (synt. 51 cm ja 3580g)
Nunnun tyttö 68,2 cm ja 8680 g (synt. 52 cm ja 4150 g)
Emmun tyttö 67 cm ja 7500 g (synt. 48 cm ja 3020 g)

... lisäsin nuo puolivuotismitat. Nyt 8kk ikäisenä Malla on 69,5cm ja 8150g.

Meilläkin täällä sairastellaan. Tyttö on ihan flunssainen, mutta onneksi ei kuumetta vielä oo. Toivottavasti menisi vaan nopeasti ohi. Vauvat ja lapset yleensäkin on kyllä niin urheita sairastajia. Toisin kuin miehet!!! Meillä ukko tekee kuolemaa kun vähän nenä vuotaa, mutta tyttö leikkii lattialla isoveljen kanssa vaikka varmasti on kipeä... ihmemiehiä ;)

Lumi: Me mennään Suomeen 23.päivä ja sitten mä oon lasten kanssa varmaan koko tammikuun Suomessa. Oletteko te jo suunnitelleet jotain päivää tapaamiselle?

Meillä tuo pottailu on alkanut hyvin. Mä annan aina jonkun lelun käteen tai sitten katsellaan jotain kirjaa. Ihan niinkuin Jumbiksella niin meilläkin tyttö yrittää saada aina jotain aikaiseksi :) Luulen kanssa, ettei sitä kannata itkun kanssa yrittää. Pitää vähän taukoa ja yrittää sitten uudelleen. Meilläkin poika jossain vaiheessa ei halunnut istua potalla vaikka oli sitä tehnytkin jo jonkin kuukauden.

Jumbis ja Sumu: aika hienoa, että tulee jo sanoja. Meillä ei tosiaankaan. Tyttö ei oikeastaan juttele kamalasti. Väsyneenä selkeästi enemmän kuin virkeänä. Virkeänä vaan kiljuu ja nauraa... Musta aina tuntuu, että tyttö on niin häkeltynyt isoveljensä touhuista, ettei "kerkeä" tekemään tai sanomaan mitään... istuu vaan ja yrittää saada leluja isoveljeltään. Tyttö selvästi virkistyy vasta kun isoveli menee nukkumaan.

Tähti: Noista matkarattaista. Meille isovanhemmat toi yhdet rattaat tänne ilman lasta eikä se ollut maksanut mitään. Niillä tosin ei ollut tullut se 20kg matkustajaa kohden täyteen eli varmaan sen vuoksi ei maksaneet mitään eli kantsii tosiaan kysyä vaikka lentoyhtiöltä ensin.

Ja noista kengistä vielä. Ne on kyllä tosiaan hävyttömän kalliita. Me ostettiin pojalle ensimmäisenä talvena eccon kengät ja ne onneksi menee nyt tietty tytöllekin. Meidän pojalla vaan todettiin pari vuotiaana lattajalat ja jalkalääkäri sanoi, että lattajalat on alkaneet lisääntyä koska kengät on nykyään niin tukevia ja hyviä ettei jalan lihakset pääse kehittymään. Suositteli sitten pojalle mahdollisimman "huonoja" kenkiä ja paljon paljain jaloin olemista. Pojan jalat on parantuneet vuodessa tosi paljon, mutta niin lääkäri lupailikin. Tuo lääkärin selostus liikaa tukevista kengistä oli kyllä ihan järkeenkäypä, mutta ei me sen takia tytölle huonompia kenkiä osteta. Yritetään vaan pitää paljon paljain jaloin...

Meillä on mun äiti käymässä täällä norjassa niin saadaan vähän erilaista toimintaa. Tyttö ei vierastanut yhtään vaikka ei kuukauteen nähnytkään mummuaan. Nyt päiväkahville äidin kanssa!

 

Yhteistyössä