Tammivauvat 2008 (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1-v. mitat:

Catriinan Amelie 10030 g ja 78,5 cm (3470 g ja 51 cm)
Lauran Pikkuneiti 9800 g ja 75,5 cm (3480 g ja 49,5 cm)
Simban poju 10 300 g ja 77,3 cm (3210 g ja 49 cm)
Nintsu pieni mies 8620 g ja 73 cm (2420 g ja 47 cm)
Jumbojätin poika 11370 g ja 81 cm (4160 g ja 55 cm)
Sumun Punkkis 11790 g ja 77,2cm (3800 g ja 50 cm)
Lumin tyttö 9070 g ja 76,2 cm (3295 g ja 51 cm)
Tähden poitsu 12260 g ja 82 cm (3680 g ja 51 cm)
Rosan Piiperöinen 9170 g ja 76 cm (3620 g ja 51,5 cm)
Pinnin Philosophi 7690 g ja 72,5 cm (3070 g ja 49 cm)
Nunnun tyttö 9760 g ja 75 cm (4150 g ja 52 cm)
Nupun Pupu 10680 g ja 76,5 cm (3550 g ja 52 cm)
Muskan Kassu 10765 ja 79,5 cm (3580 ja 51 cm)

Neuvolassa käytiin: "Luottavainen, rauhallinen poika. Hienosti kasvaa. Kävely kiinnostaa. Kiinnostuu leluista ja rakentaa palikoilla tornin 2-3 palikasta."
Saatiin kehotus hylätä lelut ym viihde ruokailutilanteesta... näin täytynee tehdä, vaikka jonkin aikaa uppoaisikin sapuska sitten heikommin.

Synttäreitä juhlittiin koko viikonloppu, vieraita parisenkymmentä. Lahjaksi saatiin Brion safari-rautatie, duploja ja semmonen perässä vedettävä lankapuhelin, jonka silmät liikkuu. Mulla on ollu samanlainen pienenä!

Hampaita taitaa olla tulossa, ikenet pullottaa punasena ja herra on vähän kärttynen. Ennestään on 6. Lumin "hammaskeksit" tuli testattua, ja Kassu tykkäs tosi paljon! Jos sais suomesta niin ostaisin lisää.

Nyt aloitettava kaappien ja laatikoiden läpikäyminen, plääh.

Muska & Kassu 1 v 1 pv

Meilläkin kävellään päivä päivältä enemmän. Nyt menee yksikseen jo pitempiäkin matkoja. Konttaa kyllä jos on oikein kiire.

Neiti aloitti kotona pottailun vasta vajaa viikko sitten ja uskomattoman hienosti on sujunut. Viime sunnuntaista lähtien on tullut aamupissa ja/tai -kakka pottaan ylösnousun jälkeen lyhyen potallaistumisen jälkeen. Neiti osaa myös sanoa kakka kun kakka on tulossa. Eilenkin íllalla oltiin tekemässä ihan muita juttuja olohuoneessa neiti sanoi kakka. Ja kakkahan sieltä tuli. Ei ihan ehditty potalle asti. Uskon, että hän kyllä tietää jo pottailun merkityksen.

Useita sanoja tulee jo esim. tääti (tähti), kakka, äiti, baba (kiinaksi isä), kkka (ankka), phuphu (pupu), yms. Neiti ymmärtää myös uskomattoman paljon puhetta. Sekä kiinaa että suomea. Kun sanon hänelle anna pusu, hän tulee moiskauttamaan pusun mulle. Samoin tekee kun isänsä sanoo hänelle saman kiinan kielellä. Nyt on vaihdettu myös teletappien kieli kiinaksi. Saa siinä sitten sen kielen harjoitusta. Katotaan sitten muumeja suomeksi myöhemmin. Nyt usein osoittaa telkkaria ja sanoo "bao". Teletapit ovat "dian xian bao bao" kiinaksi. :-))) Kun ihan muun puheen seassa sanon esim. onkohan ne karkit vielä siellä kirjahyllyn päällä, neiti kääntää heti katseensa kirjahyllyn päälle. :-)))

Jumbikselle pikaista paranemista ja kaikille heleää helmikuuta!

Catriina ja Amelie

Hellurei!

Pikaiseen käyn täällä huutelemassa että Spacessa on viestiä.. Rosallekin oli kysymys, se löytyy vanhemmista teksteistä, et oo varmaan kerennyt kattomaan?? =)

Meillä myös kävellään kovaa vauhtia, pitkiäkin matkoja. Poika ei osaa vaan nousta seisomaan ilman tukea, joten lähimmälle "tukiasemalle" on kontattava jotta pääsee taas pystyyn jos sattuu pyllähdys.

Ja hampaita tulee, nyt plakkarissa 6, pari yötä meni jo hyvin kunnes viime yönä valvottiin 2 tuntia. Oon ihan poikki ja pinna kireellä, ja poika ei tykkää kun teen omia juttuja (kuten nytkin, heti kun istun koneelle alkaa huutaa ja roikkuu kiinni).

Puhetta tulee, pari selkeää sanaa (koiran nimi, äiti, iskä) ja sit omaa tarinaa siinä määrin että jätkästä tulee joku tosi hyvä satusetä.. Lähes jatkuva paapatus kuuluu pitkin päivää.

No ni, ei jaksa huudattaa toista pidempään, kirjottelen taas joskus kun saisin ehkä olla hetken rauhassa täs koneella! =)

Nintsu + pieni mies 1 v + 1,5 kk

Ihanaa!Nyt voin sanoa,että tauti on ohitse!Silloin kun tauti oli pahimmillaan,sanoin miehelle että kun pystyn taas syömään,tulen syömään pizzaa kaksin käsin. Mies muisti sitten tämän ja kävi hakemassa pizzaa sinä päivänä kun pystyin taas syömään ilman kipuja. ;)Korvakipuakin on vähän jäljellä

Poika itkee taas iltasin ja öisin. =( odotellaan kuitenkin siihen kontrolliin,joka on 26.2. Jos alkaa enemmän ja enemmän vielä itkemään,sitten kiikutan lekuriin.

Muuten poika on oikein hymypoika. Höpöttää minkä ehtii ja alkanut näyttää omaa tahtoaansa jo...

Hyvää ystävänpäivän iltaa tammiksille!

Meillä neiti on ollut yöunilla pari tuntia ja mies on iltavuorossa. itse löhöän taas tosi vaikeessa asennossa sohvalla ja koitan näpytellä jotain selkokielistä tekstiä läppärin ruudulle...

Meillä neiti hoksas vasta tällä viikolla, että voi kävellä itse taaperokärryn kanssa tai autonsa kanssa. Aiemmin siis ei ole juuri ollut halukas kävellä ollenkaan tai sitten, kun on vähän avitettu. Nyt tosiaan yx päivä nappas kärrystä kiinni ja anti mennä vaan! Niin ne on erilaisia, osa tästäkin porukasta kävelee jo täyttä päätä!

Sanoja meillä tulee oikeestaan päivittäin uusia. Pitäis melkein listata paperille, mitä sanoo. Niitä on jo paljon. Vauvaa hoetaan paljon, kun on nyt käyty muutamia vauvoja katsomassa, kun on tutuille syntynyt. Matkii vauvan itkua, kun kysyy miten vauva itkee. Matkii myös monia eläimiä (kissa, koira, lammas, lintu, hiiri...) Mummon ja papan luona kun käytiin eilen ja pappa lähti ajamaan hevostaan, niin johan sieltä tuli "heppa". Niin ja autot meillä "sanoo" nöö-nööö-nööön...

Nintsu: En minäkään saa useinkaan olla rauhassa tietokoneella. Aina on heti lahkeessa roikkumassa. Vähän aikaa viihtyy, jos aukasen jonkun työhuoneen kaapin ja saa penkoa tai pudotan muka pöydältä jonkun tavaran. Joskus kieltämättä vähän rassaa, kun olis kiva edes hetkinen istahtaa ja tehdä omia juttuja, mutta kun ei... Ruoanlaitto on myös eräänlaista taidetta... Jos ei ota syöttötuoliin viereen, niin ei siitä mitään tule. Astianpesukone pitäis aina tyhjentää yhdessä... Huoh! En tiiä, oon kuitenkin sitä mieltä, että kotitöitä pitää ja kuuluukin tehdä lasten kanssa (HOX! en laske sitä nettisurffailua kotityöksi! :D), mutta jotenkin se vaan just nyt ainakin tuntuu aika haastavalta. Jos viikataan pyykkiä, äiti viikaa sataan kertaan, ennenkö ne päätyy kaappiin. Ja niinkö just ihan tilanne kuin tilanne, meillä ollaan vieläkin niin äiteessä kiinni, että tuntuu etten voi poistua hetkeksikään näköpiiristä.

Mites muuten, millaisia päivärytmejä muiden perheissä nyt eletään? Laittakaapa ihan vaikka jostain "normipäivästä" sepustusta tulemaan. Syönnit ja nukkumiset, kyläilyt ja muut. Laittakaa myös mitä syötte useimmiten ja millaisia määriä.

Minkä verran teidän yksi vuotiaat nukkuu vuorokauden aikana? No, se käy ilmi kohta noista rytmeistä, mutta... Itse oon vähän ymmälläni, kun just nyt on ollut niin lyhkäsiä päikkäreitä, että välillä tuntuu, ettei ehdi kissa sanoa! Monta päivää menty n. 1h päikkäreillä ja musta se on tosi vähän. Kauan meillä on nukuttu vaan yhdet päikkärit, mutta on ne olleet ennen n. 2-3h. Tänäänkin ehdin tehdä ruoan uuniin paistumaan, pestä vessan ja pistää kahvin TIPPUMAAN niin neitipä päätti nousta ylös... Nyt saa tosissaan miettiä kyllä, miten aikansa käyttää. Jos lähtee lenkille, voi olla, että se uni kestää just sen lenkin ajan... No, pitää olla tyytyväinen, kun yöt meillä kuitenkin nukutaan hyvin. Aikaisin kyllä edelleen herätään.

Nyt lähden saunaan...

Rosa

ystävänpäivää!

Rosa tässä meidän rytmiä:

klo 7 herätys, maitoa pullosta (!!!!jipii se onnistuu vihdoin!!!)
katsotaan pikku kakkosta
klo 8 puuroa ja imetys
puuhastellaan lelujen parissa (äiti koomailee olohuoneen lattialla tai sohvalla)
klo 10.30-11 lounas, maitoa pullosta
klo 11-12 imetys ja päiväunille
nukkuu 1-3 tuntia
about klo 13 herää unilta
klo 14 jugurttia välipalaksi ja päälle maitoa pullosta
välipalan jälkeen on paras hetki lähteä menoihin, jos sellaisia on, koska poika on pirteimmillään (ja äiti myös :))
klo 17 päivällinen
katsotaan pikkukakkosta ja puuhastellaan leluilla tai luetaan tai tutkitaan paikkoja kotona
klo 19 iltapesut
kitistään ja tuuletellaan takapuolta
klo 19.30 puuro ja maitoa pullosta
klo 20 imetys ja yöunille
Nukkuu yöllä siis 11 tuntia ja päivällä lähiaikoina vain 1 h, ennen sitä oli noin 2,5 h unet.

ruokailut:
aamu- ja iltapalalla: tetrasta Muksu-puuroa, noin 1/2 purkkia eli 1 dl tai alle
lounas ja päivällinen: keitettyä tai paistettua kalaa ihan reipas annos noin 3x3x2 cm pala tai enempi (sei, tonnikalafile, pangasius, tilapia, meriahven tai lohi) + vajaa 1 pieni pilttipurkillinen kasvissosetta + keitettyä parsakaalia muutama peukun pään kokonen kukinto, vaihtelevasti vähän makaronia, nuudelia, riisiä tai couscousia noin 1 rkl
välipala: noin 2 dl bulgarian jugurttia + marjasosetta mauksi

korvikemaitoa tällä vkolla meni keskimäärin 3 dl/päivä. vatsa on outo tosta maitomäärästä ja maidosta kai yleensä ottaen, siksi olen päättäny lykätä oikeen maidon aloitusta edelleen eteenpäin. en tiedä, koska sen voisi aloittaa, kun korvikkeestakin menee maha löysäksi ja kakka on hirveen hajuista ja todella erikoisen väristä. koskaan kun ei ole joutunu korviketta syömään, niin ei ole tottunu, se kai ongelmana. mut nyt meen nukkuun, kerrankin ajoissa!

Myöhästynyttä ystävänpäivää!

Meidän rytmi on mitä on.Syömisen kanssa pidän kyllä tarkkaa aikaa,mutta kaikki muu on ihan sekaisin.

herätys klo.7-8.30 (vaihtelee usein)
Aamupuuro klo.7.30-9 ja maitoa nokkamukista
yritän aamupalan jälkeen lähteä ulos ja olla siellä tunnin
Klo. 11 lounas ja maitoa nokkamukista
klo.12 yritän päiväunille,joskus venyy sinne klo.13-14 ennen kuin nukahtaa(meillä pitää itkeä ensin kun nukahtaa)
Nukkuu 1-3tuntia (veihtelee tosi usein)
Klo.14 (joskus 15) Välipalaa ja vettä nokkamukista
Klo.17 päivällinen ja maitoa nokkamukista
Klo.19 8joskus 18.30) Iltapuuro ja maitoa nokkamukista
Klo.19-19.30 nukumaan(nyt venynyt sinne 20-21,noiden itkemisten takia)

Jos lähdetään jonnekkin kylään pidemmälle tai just kaupungille, lähden usein lounaan jälkeen. Välipalan jälkeen tehdään yleensä toinen ulkoilureissu tai pienemmät kyläilyt.
Pyrin aina olemaan kotona vim.klo.20 jos ollaan jossain kauenpana reissussa.

Ruoaksi saa samaa ruokaa mitä me itse syömme,paitsi jos on jotain tulista,annan purkista. Välipalalla syö jugurttia, leipää, hedelmiä,marjoja..ihan mitä vain keksitään syödä =) Tavis maitoa juo!

Nyt mentävä,mennään papalle kylään!

Jumbis (selkä taas oikkuilee)

Heippis!

Me ollaan saatu jo aika tovin nauttia suht rytmitetystä elämästä =) Kun aikoinaan se oli mitä sattuu, vaikka kuinka yritti. Niin nyt on jo aika rytmissä, vaikke yritäkään ;) Ota sit tästä elämästä selvää.

klo 8 herätys ja joskus löhöillään viel hetki kaikki sängyssä
aamutoimet
klo 9 aamupuuro ja jätkä vetää melkein 2dl maitoa "aamujanoonsa"
klo 10 aikoihin ulos ja siellä about tunnin
klo 11.30-12 lounas, syö samaa sapuskaa kun me, välillä valmispurkkeja
klo 12.30 (keskimäärin) nukahtaa päikkäreille ja nukkuun n.1,5 tuntia
klo 14-15 heräilee ja sen jälkeen välipala jogurttia tai hedelmää tai viiliä tms
sit tässä välissä kotona puuhailua tai uudemman kerran ulos tai kaupoille ym.
klo 17 pintaan kattellaan vähän tellkua ja odotellaan pikkukakkosta
klo 17.30-18 päivällinen (meillä aika myöhäinen ;) riippuen kiinnostiko telkku
leikkiä ja kaikenmaialman puuhastelua
klo 19.30 iltapesulle, joko ammeeseen tai pyllypesut
klo 20 iltapuuro ja maito ja nukkumaan riippuen väsymyksestä joko heti puuron jälkeen, mut viimeistään vähän ennen ysiä nukahtaa

Eli meillä nukutaan 11h yössä ja päikkärit keskimäärin 1,5h välillä saadaan 2h. Ruokaa syö samaa kun me, mut välillä jos ei jaksa väsää tai ruoka ei oo oikein poulle hyvää niin purkista. Juo normimaitoa nyt kokonaan!! Jee, ihan vasta muutamia päiviä sitten meni viimeiset nannit, mut nyt kokonaan maidolla. Ja tuota maitoa menee tosi hyvin, pitää jopa rajoitella, ettei vie tilaa ruoalta. Vetäsee helposti 2dl per ruokakerta.

Nyt lepäileen kun poju vielä nukkuu. Oltiin aamulla stigalla vähän pyörimässä. Ja iskä vei pojun kotia syömään ja nukkuun ja mä jäin naapuriperheen kanssa vielä lumilautaileenkin tohon meidän pikku mäkeen tossa vieressä. On lähinnä semmonen peltoaukeama jossa mäki. Hyppittiin pikkusesta hyppyristäkin ja jessus että olinkin ruosteessa kun ei oo aikoihin laudan päällä kävässy. Mut oli ihanaa ja aurinko paistaa ettei voisi olla kauniimpaa päivää!!

-sumu

Moi! Pitkästä aikaa kirjottelen tänne. Tuntuu et päivät mennä hurisee semmosta kyytiä ettei mukaan ehdi. Tänään jotenki kumma päivä. Ei olla saatu tyttöä päikkäreille ollenkaan. Yleensä on nukahtanu rattaisiin joko parvekkeelle tai sit niin et ollaan liikenteessä. Mut ei tänään. Laitoin tytön parvekkeelle ihan niinku aina ennenki mut ei se suostunu jäämään sinne vaan veti herneen nenään ihan kunnolla. Kauhee karjuminen vaan kuulu. Hyssyttelin aikani, mies tuli välillä avuks ja lopulta lähin lenkille. Siinä välissä jo naapuri kävi ystävällisesti ilmottamassa et "teidän vauva on varmaan heränny ku kuuluu itkua parvekkeelta, jos ette oo huomannu". Juu, huomattiin kyllä... =/ Sen jälkeen yritettiin nukuttaa meiän sängylle. Tulos: minä nukahin ja otin parin tunnin tirsat, tyttö ei kai nukkunu ollenkaan ku oli karannu mun kainalosta aika pian sen jälkeen ku mentiin makkariin. Heräsin ku mies puuhasteli hyväntuulisen tytön kanssa... Että semmosta. Kohta alkaa oleen jo liian myöhä päikkäreille, ei onnistu sit yöunillekaan meno... Mielenkiinnolla odotan miten ilta menee. =( Mut tuo voi johtua niistä puhkeamassa olevista hampaistakin, en tiiä.

Muuten meiän päivärytmi on ollu jonkin aikaa jo hyvin säännöllinen. Siis näin:
7.30 herätään ja potalle
8.30 puuro ja maito nokkiksesta(joka aterialla menee n. 1,5-2 dl)
aamupäivällä touhutaan kotona, kerran viikossa käydään äiti-vauva -jumpassa ja suunnilleen kerran viikossa perhekerhossa
11.30 lounas ja maitoa - tyttö syö lähestulkoon kaikkea samaa ku me, meille tosin riittää yks lämmin ruoka päivässä. Muualla ku kotona yleensä purkkiruokaa
12 päikkäreille - unta viime aikoina riittäny n. 2 tuntia
päikkäreiden jälkeen potalle
14.30 välipala, hedelmä, jogurttia, viiliä tms.
16.30 päivällinen ja maitoa
19 iltapuuro ja maitoa - tällä hetkellä 1,5 dl vettä ja 0,75 dl puurohiutaleita (kylpyiltoina tyttö saa syödä puuronsa itse)
tähän väliin kylpy, 2-3 kertaa viikossa
20 iltasatu ja nukkumaan

Tuo pottailu sujuu hyvin, tällä hetkellä käydään säännöllisesti aina sillon ku tyttö herää ja sit kun tulee kakka.

Rosa: Oon huomannu ihan saman, et saan hetken "omaa aikaa" kun "vahingossa" pudotan jotain kiinnostavaa lattialle. Meilläkään ei tykätä yhtään jos oon koneella. Muut jutut ei haittaa. Kun laitan ruokaa niin tyttö puuhastelee keittiön lattialla jotain. Tai jos luen vaikka kirjaa niin ihan hyvin tyttö viihtyy omien leikkiensä kanssa. Mut tästä konella olosta se ei jostain syystä tykkää yhtään.. Hassua.

Voih, nyt pitää mennä. Toivon kovasti et tää päiväunettomuus on vaan joku poikkeus...

Voi v****U PR*L &¤#"!¤%&/()=(###################
Kirjotin niin saakutin pitkän sepustuksen ja se on jossakin hiiivatin avaruudessa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei jaksa enää... Kakka sentään!!!!!!!!!!!!1

Moi pitkästä aikaa ja myöhästynyttä ystävänpäivää kaikille!

Meillä on nyt kuukauden ajan ollu Suomesta vieraita ja vielä viikon jatkuu. Lapsia ja aikuisia ja remontti kesken, aika hurja yhdistelmä... :) Voin kertoa lisää spacessa.

Tuli muuten mieleen kun osa meistä kirjoittaa mieluummin spaceen jos on henkilökohtaisempia juttuja joita ei täällä halua sanoa, niin mitä mieltä oisitte sellaisesta ehdotuksesta, että perustettais oma "salainen ryhmä" facebookiin jossa ois vaan me ja jota vois lukea vaan me? Tää tietysti edellyttäis että kaikilla ois facebook ja että kaikki suostuis. En muuten edes tiedä miten toi toimii, mutta muutamalla mun Suomen kaverilla on tollanen ryhmä, ja ne oli siis ensin aloittanu keskustelun netissä kuten me. (En oo muuten sanonu kenellekään paitsi miehelle että kirjoitan tänne, aika hassua, mutta kuulin tosiaan noista muiden rymistä.) Toi on siis vaan yksi ehdotus, ja jos kaikki ei suostu, niin sitten tietysti jatketaan kirjoittelua tänne, mutta halusin sanoa ton siltä varalta jos ette tienny että sellainenkin mahdollisuus on olemassa, koska itse en tienny että facebookiin saa sellaisen ryhmän mitä vaan me voitais lukea.

Onko Muska jo lähtenyt? (Pitääkin katsoa facebookista.) Hyvää matkaa ja sieltä mihin oot menossa saa muuten melko varmasti niitä hammaskeksejä, tosi kiva kuulla että sun poika tykkäs :)

Vau, kaikkien lapset on kehittyny huimasti, liikkeessä ja puheessa. Meillä kävellään parikyt askelta ilman tukea ja välillä kontataan. Kävelyttäessä kävelis vaikka kuinka kauan. Sanoja tulee hienosti kahdella kielellä ja ymmärtää tosi paljon puhetta ja kehotuksia. Jotkut asiat sanoo vaan toisella kielellä ja jotkut toisella ja osan sanoista molemmilla. Meilläkin tuntuu että joka päivä oppii uuden sanan. Ei tosin ihan Rosan tytön vauhdissa olla esim. että osais sanoa mitä elämet sanoo, mutta 16 sanaa osaa sanoa, jos laskee molemmat kielet. Ja ymmärtää enemmän.

Rosa, tosi hienosti sun tyttö osaa puhua! Mun täytyykin kysyä, että mistä kaikesta luulet että se johtuu? Luetko tai laulatko paljon tai toistatko paljon ääneen vai mitä teet? Mua kiinnostaa siksi kun oon lukenu kaksikielisyydestä ja suurin osa tuntuu ajattelevan, että jos on kaksikielinen vauvasta saakka niin todennäköisesti kielenkehitys on alussa jäljessä ja kouluun mennessä asia korjaantuu niin että molemmat kielet on samalla tasolla muiden kanssa, mutta mä ajattelen että eihän toi voi olla totta jokaisen kohdalla, joten siksi kysyn sellaiselta, joka on osannu opettaa mahtavan sanavaraston tosi nuorelle! :) Joten kiitos jos viitsit vastata. Ja jos Catriinalla tai muilla on kommentoitavaa kaksikielisyyteen, kuulisin mielelläni.

Kirjoitan myöhemmin tänään päivärytmin.

Meidän päivärytmi:

9 herätään ja imetys ja potalle
9:15 aamupuuro, leikkiä
10:30 puistoon tai kävelylle tai kavereiile (tai viime aikoina kavereiden kuljettamista ympäri nähtävyyksiä ja illalla takas ja koko päivä vaihtelevalla rytmillä) ja välipalana hedelmää tai vihanneksia tai jogurttia tai täällä kaupoissa olevia vauvavälipaloja
12 ekat päikkärit 1-2 tuntia
13/14 lounas (samaa mitä itse syön jos ollaan kotona tai purkkiruokaa kun ollaan pois kotoa)
13:30/14:30 - 17:30 leikkiä, lukemista, ulkoilua jos ei kävelty aamupäivällä
17:30 päivällinen
17:45-18:45 tokat päikkärit
18:45 -23 leikkiä ja iltapuuro
23 nukkumaan

En laittanu tohon kaikkia pottailuja tai imetyksiä koska ajat vaihtelee päivittäin ja noi ajat on noin aikoja koska me ei olla joka päivä kotona päivällä, mutta herätään melkein aina klo 9 eli tyttö nukkuu 10 tuntia yöllä ja 2-3 tuntia päivällä. Me taidetaankin olla ainoat jotka nukkuu vielä kahdet päikkärit. Siirtyikö teillä muilla lapset itsestään yksiin päikkäreihin?

Hauska muuten toi Pinnin "tässä välissä kitistään" :) -- meillä sen vois laittaa joinain päivinä moneen eri väliin. Ja hauska toi Sumun "myöhäinen" päivällinen. Täällä varsinkin viikonloppuisin on tavallista syödä joskus klo 20-22 aikaan illalla ja meillä menee usein viikollakin tohon miehen työaikataulujen takia.

Meillä ei pottailu meinaa enään sujua. Joskus saattaa sinne parit pissat tai kakat tehdä. Yleensä viilettää ilman vaippaa ja vahinkoja sattuu...

Meillä poika ei meinais enään nukkua ollenkaan päiväunia, itse siirtyi yksiin päikkäreihin jo aika varhain. Saa nähdä miten tänään saan päiväunille...

Mä menen taas...

Huh, oli kyllä ihan ihme et eilen meni niinkin hyvin vaikkei niitä päikkäreitä sit tullukaan. Aika hurjalta tuntuu kyllä tuo kun ois se nukkuminen aika tärkeetä. Tänään kyl täytyy yrittää päästä takas tuohon hyväks havaittuun rytmiin, keinolla millä hyvänsä.

Mun piti eilen vielä kommentoida tuota puhetta. Hurjan paljon joillakin tulee jo sanoja! Meillä ei oikein vielä puhuta, tosin monet sanat on jotain sinnepäin. Tyttö puhuu ja osoittelee asioita, mut esim. lamppu on "ppu", vaippa on "va" tai "ppa", puhelin on "puuh" jne. Tänään oli kyl hauskin. Tyttö osoitti kitaraa ja sano "itatata". =D Ja teki sen vielä uudestaankin. Kyllä tää tästä lähtee siis! =)

Mut nyt lähen ruoan lämmitykseen. Hauskaa talvipäivää kaikille!

Tämmönen on meidän päivärytmi

8-9 herätys
9- aamupalaa (puuroa), leikkimistä ja touhuamista
11-12 päikkärit (kestää 2-3 tuntia)
14-15 lounas (heti kun herää päikkäreiltä)
16 välipalaa
18 päivällinen
20 iltapuuro
21-21.30 nukkumaan

Meillä ei pottailla ollenkaan. En muista yhtään, missä vaiheessa poika siirtyi yksiin päikkäreihin, mutta on siitä jo aikaa. Muistaakseni poika jätti ne toiset päikkärit aika omatoimisesti pois. Vai oliko se niin, että poika siirsi nukkumaan menoa niin kauhean myöhään (23-24 asti) että yritin eka väkisin pitää hereillä toisten päikkäreitten ajan, että menis edes vähän aiemmin nukkumaan. Mutta kyllä Lumi teilläkin mennään aika myöhään nukkumaan, että jos haluaisit siirtää nukkumaanmenoa vähän aiemmas niin varmaan noi toiset päikkärit vois jäädä jo pois. Meillä poika nukkuu edelleen pitkiä päikkäreitä, vain tosi harvoin päikkärit kestää alle 2 tuntia.

Imetys alkaa täällä vedellä viimisiään. Toisesta rinnasta en oo enää tarjonnut moneen viikkoon ja muutenkin viimeiset viikot on menny vain yhdellä imetyksellä eli iltaimetyksellä. Tän viikon aikana poika ei oo enää huolinu iltatissiäkään, joten pikkuhiljaa varmaan lopetan touhun kokonaan. No, onhan tässä jo imetettykin ja ihan hyvä näin, että poika itse lopettaa (ei tarvi vierottaa), tätähän mä toivoinkin.

Puhetta (tai sanoja) täällä ei tuu edelleenkään. Pallo on kyllä "paa" että ainakin yritystä löytyy. Niin kuin oon aiemminkin todennu, niin Rosan tyttö on kyllä ihan superpuhuja. Muakin kiinostaa Lumin tavoin, mikähän mahtaa olla syynä niin aikaiseen puhumiseen.. että ootko Rosa jutellu tytölle omasta mielestä erityisen paljon tms?

No ei tässä nyt tän ihmeempiä. Mukavaa viikkoa kaikile!

Heissulivei!

Aika samanlaisia tuntuu kaikkien rytmit olevan ku meiänkin, laitan nyt ton kummiski :)

8- herätys, imetys, potta
8.30- puuro+vesi nokkiksesta
9.30- ulos/avoimeen/jeesuskerhoon/vauvajumppaan
11.30- lounas+mölö nokkiksesta
12-14.30 nukkuu jonka jälkeen potta
14.30- välipalaksi yleensä hedelmää+vesi nokkiksesta
leikkiä kotona tai ulos tms
17- päivällinen+mölö nokkiksesta jonka jälkeen potta jos muistaa
leikkiä, laulua mitä ikinä keksitään.. ennen oli subtvjuniori-kanava myös muttei enää omisteta sitä
19.30- puuro+vesi/mölö nokkiksesta jonka jälkeen heti iltatoimet eli pesu, vaippa, yöpuku, hampaat
20- lelujen keräys, lukeminen tainnutusleikit
20.30- simahtaa äipän syliin kun äippä rääkyy "sininen uni"-laulua :)

Kyläilyt järkätään yleensä päiväunien jälkeen mutta välillä lähdetään heti aamupuuron jälkeen ja nukutaan päikyt joko paluumatkalla tai kyläilyn aikana.

Nunnu, toivottavasti tänään pääsette takaisin rytmiin kiinni! Välillä on tollasia ihmepäiviä kyllä :)

Meillä meni viime yö jotenkin niin putkeen kun olla ja voi. Laitoin pupun 20.30 nukkuu ja se posotti kahteen saakka yöllä jolloin se heräs itkuun ja sanoi "äittii" niin kaappasin toisen kainaloon ja jatkettiin unia. Mutta siis niin outoa oli toi yli 5 tuntia pinniksessä nukkuminen että heräsin vähän väliä tarkistamaan missä pupu on kun oon tottunu se kainalossa nukkumaan. Koko ajan tartti olla sitten käsi kultsissa kiinni ku oon tottunut yöläheisyyteen :)

Lumi, meillä ei tainnu ihan itsestään siitrtyä yksiin päikkäreihin mutta kun jätti ne välistä niin yöunille meno helpottui meillä kovasti. Aika suosiolla tuo kyllä jätti ne väliin kuitenkin. Mites teiän tyttö, simahtaako automaattisesti tokille päikyille vai tartteeko nukuttaa? Jos nukutat niin kai sitä vois kokeilla olla nukuttamatta ja sitte vaikka kokeilla aikaisempaa yömenoa... Mutta ei varmasti ole vielä minkäänlainen kiire nukkua vain yksiä päikkyjä!

Meillä kitistään aivan mahdottomasti ja tuntuu että pupu on koko ajan mussa kiinni nyhertämässä. Mä luulen että liittyy hampaisiin kun pupun poski-ikenet pullottaa aivan kammottavasti. Välillä kun on kitissyt ja ollut itkuinen, oon antanut tisun suuhun ja toinen on ihan innoissaan vedellyt vielä mölöä (tai tyhjää ilmaa) ja sen jälkeen taas hymyilyttää... Ei sieltä varmaan kyllä mitään mölöä tule kun virallisesti vaan aamuisin imetän. Muutenkin tuota on tuntunut tisu kiinnostavan kun lauantaina oltiin vauvauinnin jälkeen taas saunassa lämmittelemässä niin pupu istui mun viekussa lauteilla niin yhtäkkiä nappas taas tissin suuhun ja alkoi imemään. Emmä tiiä mikä vaihe tää nyt mutta luulen sen liittyvän edelleen hampaisiin :)

Pupu on jotenkin reipastunut aika lailla ton hoidon myötä mun mielestä. Ehkä se että on oppinut luottamaan että vanhemmat kyllä hakee ja että joku toinenkin voi hänestä pitää huolta. Se on kiva juttu. Nykyään jo innoissaan mulle vilkuttelee kun vien pupun mun äidille.

Mutta nyt taas työntekoon kun tuo vielä vetelee sikeitä. Eilen tosiaan vetäs yli 4tunnin unet, mitenkähän tänään.

Harmi kun ei oo lunta täällä enempää, olis kiva mennä pulkkailee.

mulle sopis oikein hyvin toi lumin ehdotus siitä facebookista! en ole tänne kirjotellu niin usein, ku ehkä olisin halunnu, just sen takia, ku en viitti.
teidän tyttö osaa lumi (ja rosa) tosi hyvin sanoja ja varsinki, ku puhuu kahta kieltä. meillä ei puhuta (simba kuulutaan samaan sakkiin :)) oikein mitään. Pulputusta ja sellasta vaan, joka kuulostaa vähä siansaksalta tms. Meidän koirasta puhuttaessa "sanoo" sellasella rintahörähdyksellä koiran nimen 2 ekaa kirjainta. sit ääntelee anna (nanna), nnta (ota), äetii (äiti), mut se on puheessa koko ajan mukana vaikkei tarkoittas mua. mut ei sano mitään eläimien ääniä tai jos kysyy ja osoittaa vaikka lamppua.. tosin, jos osoittaa autoa, alkaa pärisemään. ja aina kun näkee auton, pärisee. itse asiassa kaikki, joissa on renkaat, pärisee, myös astianpesukoneen tavarakori :D
Lumi, meillä siirtyi itse yksiin päiväuniin. jätti aamupäivän unet pois, huomasin vain joskus, et itkeekin aina vaan eikä malta nukahtaa, kun laitoin aamupäiväunille. sit tajusin, et ei se haluukkaan nukkua :)
Nuppu, meil on ihan sama homma. yksin ei voi olla hetkeekään ja kitisee KOKO ajan. tänäänkin ihan koko päivän! ei saa hetken rauhaa. nyt taas, pakko mennä.

Piti vielä tulla kommenteeraamaan että Pinni, joo toi kitinä ja sylihinkutus alkaa jo tulla pian korvista ulos, no ei kai mut melkein. Jotenkin ajattelin että se vierastus-kausi tuli ja meni ja enää ei tuu sellasta mutta näihin saa ilmeisesti tottua pidempäänkin :)

Lumi, ihan ookoo ehdotus toi fb. Täytyy hieman tutkailla minkä näköinen tuo hommeli on, tarkoitatko siis ihan perusryhmän (salaisen) perustamista ja sinne "seinälle" kirjoittamista? Tosiaan tän palstan kivoin puoli on helppolukuisuus eli teksteille on kivasti tilaaa ja niitä helppoo selata niin täytyy kurkkia tuota fb:n vastaavan ulkonäköä. Mutta muuten aivan loistava idea niin ei tarttis ehkä enää spaceakaan... Olis vaan yks paikka minne kirjoittaa..

öitä

Hei, mä voin käydä perustamassa ryhmän, duuniporukan kanssa perustettiin kanssa oma! Siihen ei voi liittyä muuta kuin kutsumalla, ja sitä ei pysty ulkopuoliset kattelemaan.

Meillä poika alko eilen ripuloimaan ja lämpöilemään, tänään sama jatkui eikä suostunut syömään oikein mitään. Hedelmäsosetta meni n. 1,5 purkkia, ruokaa pari lusikallista. Ite puputteli yhden riisikakun. Nyt illasta kieltäyty juomasta, väkisin (huono äiti) juotin maitoa jonkin verran. Mies tuli päivällä töistä kesken kaiken kotiin, ripuloi ja yrjöää ja kuumeilee, tosi rajuna tuli sille tauti. Nyt mä odottelen että koskas mulla alkaa lentää tavara, koko ajan vatsassa pörisee ja kiertää, mutta se voi olla tota mun "luulotautia".. Koirakin yrjös päivällä.. Heh, ei hyvin mee! =)

Meidän päivärytmi:

Klo 8-9 ylös, milkkiä nassuun reilu 2 dl
leikkiä ja lastenohjelmia ja hampipampi-pesu
klo 9.30-10 puuro, varmaan n. 2 dl
aamutoimet (myöhäinen ajankohta johtuu siitä, että äiti jumittaa ja pahasti aina aamuisin, jos sais valita niin mä nukkuisin klo 12 asti mutta silti jumittaisin)
keskiviikkoisin muskari klo 10
klo 12-13 lounas, normaalisti iso purkki + hedelmäsose (tai puolikas banaani tai klementiini)
klo 13-14 päikkärit, vaihtelevat kestoltaan, 1-2,5 h
herätessä milkkiä, jälleen n. 2 dl ja sit leipä (crakotte vai miten se kirjotettiin) jonka saa ite nassuttaa
tässä välissä käydään yleensä kaupassa, lähdetään kahvittelemaan tms.
klo 17.30-18 päivällinen, joko meidän kanssa samaa ruokaa tai purkillinen kauppatavaraa
leikkiä, leikkiä ja jahtaamis-leikkiä
yövaipan vaihto, yöpuku, iltasatu
klo 20-21 puuro, taas sellanen 2 dl
hampipampi-pesu (meillä on ihan oma laulu siihen..=))
iltamaito reilu 1 dl

Nunnu, mekään ei syödä kuin yksi ateria päivässä, mä en kuollaksenikaan keksi useammalle aterialle syötävää.. =)

Nuppu, miten niin raakut? Se sun ja Sumun mulle jättämä vastaaja-viesti oli niin kaunista kuultavaa......!!! =) Ja noi tainnutusleikit, hehhee!

Ai niin, piti kertoa että oltiin ystävänpäivänä kaupassa, ja meillä on ollut tapana ostaa koiralle ystis-lahja (semmonen vinkulelu tai pehmolelu jonka se tuhoaa sitten alle minuutissa, mutta nauttii siitä tuhoamisesta NIIN suuresti!), ja päätettiin sitten ostaa pojallekin lahja. Kateltiin siinä autoja, kun mä bongasin hyllystä Muumi-Pappa-pehmon. Näytin sitä pojalle ja se oli heti silmät kirkkaina että "PAPPA"! Ollaan katottu paljon Muumeja ja mä ostin meille Pappa ja Mamma-magneetit, joilla poika innoissaan leikkii. Pakkohan se Muumi-Pappa oli kotiin tuoda, nyt poika sanoo aina sen nähdessään "pappa". Ja maito-aikona tulee kauheeta vauhtia mun perässä ja hokee "aito, aito".

Ok, täytyy lähteä koiran kanssa pihalle ennenku tulee huonompi olo. Voi että mä toivon etten tuu kipeäksi..

T. Nintsu + pieni mies 1 v 1,5 kk

Voi että, Nintsu, kun teillä ollaan kipeitä.:( Toivottavasti et sinä tule. Kaikkein kauheinta on sairastua viimeisenä ja odottaa, et milloin tauti iskee.

Tuo facebook- ehdotus olis minunkin mielestä tosi hyvä juttu! Siellä kun tulee roikuttua aika paljon.. Tuo Space tuntuu joskus "vaivalloiselta" tai minusta tuntuu siltä. Pikaista paranemista!

Mistäs täällä on ollut puhetta.. Puhumisesta ainakin ja tosiaan Rosan tyttö puhuu hurjan paljon! Meillä tulee sanoja, mutta ei niistä selvää saa, jos ei tiedä. Eli puhelin on uiti (neiti osaa "puhua" puhelimeen, jos saa sen käsiinsä laittaa ihan oikeaoppisesti korvalle ja pälpättämään.:)), possu on pphh. Äiti ja isi tulee ihan selkeästi. Joskus matkii sanoja perässä melko hyvin, mutta ne unohtuu yleensä saman tien ja tuttujen nimiä osaa sanoa joitakin.

Meillä on oikeastaan vasta nyt keksitty televisio. Unelmatarha Juniorilta on ihan ykkönen ja Jummijammi (on muuten maailmankaikkeuden ärsyttävin ohjelma!!! Siis äitin mielestä..)Ollaan tallennettu niitä jonkun verran ja on hyvä keino laittaa niitä pyörimään televisioon, kun on jotain sellaista hommaa, missä ei neidin apua niin tarvitsisi. Jaksaa yhden jakson katsoakin tosi hyvin. Mutta ihan maks. yksi jakso päivässä niitä pyörii.

Ai niin, rytmi on meillä seuraavanlainen:

6.00 Neiti herää ensimmäisen kerran ja juo maitoa tuttipullosta
7.30 Herätään lopullisesti, mutta saatetaan "kölliä" vielä sängyssä. Neidin aika kuluu yllättävän hyvin, kun saa katsella ikkunasta ulos ym.
9.00 Puuro
10-10.30 Maitoa nokkamukista
Ulkoilua tai asioilla käymistä
12-12.30 Lounas
12.30 päiväunet(nukkuu 2-3 tuntia)
15- 16 välipala, jogurtti, viiliä tai hedelmää
18 Päivällinen
20 Iltapuuro, iltapesut ja maitoa tuttipullosta
20.30 Nukkumaan

Nokkamukista juodaan päivänmittaan maitoa, mutta sitä ei tahdo mennä enemmän kuin tuolloin aamupäivällä. Kyläilyt järkätään usein päikkäreiden jälkeen ja jos on menoa kaupunkiin tms. ajetaan mieluusti päikkäreiden aikaan, koska silloin neiti nukkuu. (meiltä on matkaa..)

Mä en ymmärrä mikä ihme yörytmi neidille on tullut! Tai me ollaan tietenkin laiskuuksissa opetettu se, kun hän on nyt kuukauden ajan herännyt melkein joka yö kilmen aikaan itkemään ja ollaan otettu hänet keskelle nukkumaan. Joskus siitä ei tule yhtään mitään, siis nukkumisesta, niin kun hänet vie omaan sänkyyn nukahtaa heti sinne. Mutta joskus saattaa nukkua sinne kuuteen asti meidän keskellä. Neitihän ei vauvanakaan osannut rauhoittua ja nukkua meidän keskellä, vaan vaati sen oman sängyn. Niin ja sitten tuo kuuden maito! Ihan selkeä opittu tapa.. Vitsi. Mutta neiti nukahtaa vielä puoleksitoista tunniksi, kun saa sen maitopullon. Ennenhän hän nukkui heräämättä kahdeksaankin saakka. Nukutaanko muilla yöt suunnilleen putkeen vai onko jotain vakkariherätyksiä?

Toisaalta meidän naapuri on aina sanonut, et lapsilla on itkun määrä vakio, et jossain vaiheessa ne itkee, jos ne ei ihan pienenä ole sitä tehnyt. Oliskos tässä nyt se, että yöheräämisten määrä on vakio, koska meillä ei niitä ihan vauva- aikana ollut, niin nyt ne olisi sitten meillä??

No mutta nyt nukkumaan ja odottamaan kolmen tsembaloa!

Laura ja Pikkuneiti 1 v 1,5 kk.

Argh! Mä en jaksa! En ymmärrä tätä mun väsymyksen määrää,vaikka olenin saanut nukuttua ihan hyvin. johtuisko sitten noista pojan itkuista,jotka tekee aina ennen nukkumista,päikyillä,yöunille jne...siis joka kerta huutaa! ja nukahtaa vain jos joku on vierellä ja nukutus kestää sen 30min-2tuntia. Toivottavasti on vain joku vaihe menossa,sillä joskus nukahti tutin ja harson kanssa sänkyynsä hetkessä!

POika ei sano selkeästi muuta kuin äiti. Jotain sanoja on tullut,mutta on ne unohtanutkin melkein samantein. Ei tiiä on kanssa yksi vakio ja sit aina huutelee ei,ei ja joo,joo. Puhetta ymmärtää,mutta ei vaan itse ole alkanut sanoja sanomaan. Kylässä sanoi ehkä vahingossa autoja,mutta senkin vain kerran. Huolestun sitten vasta jos ei ole alkanut puhumaan 3v mennessä. Kyllä sellasta kälätystä ja tätätystä tulee runsain mitoin ja kaikkeamuuta "omaa kieltä". =)

Epäilen,että lapse on taas tulossa kipeiksi. Tytölä paha yskä ja valittaa kurkkuaan ja pojalla nenä vähän vuotaa. =(

Perjataina ulos syömään ja elokuviin!! Ihanaa!Kuullosta hirveältä,mutta kaipaan suuresti vapaata aikaa lapsista. Olen miettinyt töihinkin menoa jo, pitäisi vain siellä käydä sopimassa asioista.

Jumbis