Tammivauvat 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~Rosa~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se muisti.. piti vaan kirjottaa viel, et poika on oppinu huitomaan oikeella kädellään. ja nyt se viuhtoo koko ajan sillä. hoh hoh, myös ruokailessa pitää paukuttaa ylhäältä alas sitä kättä. sit omat jalat on löytyny pari viikkoa sitten ja kauheesti pitäis olla seisomisasennossa. mahaltaan on kova yritys kääntyä, peppu pystyssä kiemurtaa, muttei käänny, ei sit millään. selällään ei niinkään yritä, kääntyy kyl aina vasemmalle kyljelle pitäen jaloista kiinni ja möllöttää sit siinä. ja sit mennään tietty sitä kellon viisari rataa omalla paikalla.

Op, mun mielestä se leffa oli aivan ihana:) No, mä oon kyl aina tykännyt sinkkiksestä ja helposti uppoo uusinnat... Mutta siis sellanen pitkä sinkkis-jakso se oli se leffa, erittäin viihdyttävä ja pitkä!! Oon vieläkin sen huumoissa... Kaipa niitä järkätään sellasia klo 23 näytöksiä jos sellaseen pääsisit joskus livahtamaan ku pikku käden huitoja nukkuu...

Pupu, vetäs siellä partsilla 3,5 tunnin unet :) tuntuu että kolmilla päikyillä mentäis jos vaan suostuu noi pitkät päikkärit ottaa....

Varasin lipun junamatkalle Poriin pupun kummeja katsastelemaan torstaille... Jännittää ku ei saatu paikkaa aivan vaunujen viekusta ja joutuu vielä Tampereelta jatkaa jollain taajamajunalla... Saas nähdä miten onnaa, takas kotiin onneks päästään autolla.. Miten sinne Poriin on niin huonot kulkuyhteydet ku juna ei mee suoraan ja autotiekin on surkea *vali-vali*

moro taas, tänään oon vaan roikkunu netissä kuten kaikki varmaan aavistaa ja juu söin sen jäden loppuun -slurps- taidan Op tulla pian tuhoomaan sen sun mutakaakunkin ;)

herkkusuu ja partsiuinailija

Hitsit. Alkoivat molemmat sitten taas ripuloimaan. Kuumetta ei ole. Ihmetyttää suuresti mikä kumma noita nyt riivaa??Tosin poika tekee hampaita ja tytölläkin viimeiset taitaa tehdä tuloaan...mutta kaiken mukaan siinä ei pitäs kuumetta nousta yli 38.5. Tässä sit arvuutellaan mikä tauti on....

Keittelen täällä nyt sitten varuiksi pullot ja tutit. Yleensä pesen ne vain...

Täytyy varmaan mennä tästä viihdyttämään lapsia ja alkaahan sieltä kohta lastenohjelmatkin tytölle. ;)

Meilläkin on löytyneet nuo jalat jokin aika sitten. Ihanaa katsoa kun toinen tunkee varpaita suuhunsa :) (nyt kitisee mun sylissä kun heräs vartin päikkäreiltään...ei auta ku laittaa rinnalle. Tänään melkein kiepsahti selältä mahalle, mut sit kääntyi heti takaisin selälleen. Se on ihan hilkulla. Ja päikkärit päivällä on n 30 min. Onneksi nukkuu yöllä hyvin.

Tänään olin liikenteessä molempien lasten kanssa ja oli kyllä stressaavaa ja hermoja raastavaa. Onneksi ei ollut kiire minnekään.

Mäkin haluaisin nähdä sen Sinkkuelämän tai ylipäätään päästä leffaan. Babybioon en ole saanut aikaiseksi mennä tämän vauvan kanssa eli joskus syksyllä käynyt viimeksi, olisikohan ollut Rottatouille...?

Oltiin sunnuntaina kaverin toisen lapsen ristiäisten rääppiäisissä.

Meillä on pari yötä ollut vähän levottomia, neiti on heräillyt kolemen aikoihin ja sängystä kuulunu et "hoh- hoijaa" ja sitten kauhea pälpätys. Pari tuntia on ollu sitten "tuttirallia", sitten simahtanu. En tiedä onko nukkunut liikaa päikkäreitä, kun eilen ja tänään nukkui neljä tuntia yhteen menoon ja sitten illalla vielä tunnin. Tai sitten vaikuttaa, kun neiti on alkanu niin tosissaan kiinnostumaan ympäristöstä ja liikkumaan. Jos sitä nyt voi liikkumiseksi sanoa, mutta tuota ympyrää vetää selällään ja peiton päältä pääsee hinaamaan itsensä matolle. :)

Jumbis; toivottavasti hellittää pian tuo teidän lasten tauti. Minun pikkuveli (9 v.) oli eilen juuri tuollaisessa taudissa. Oksensi muutaman kerran, maha meni löysälle ja sitten nousi kuume. Oli kuulemma jo tänään sitten paremmassa kunnossa.

Ulla; kuulosti tosi kivalta se teidän reissu! Ja aivan ihania reissukuvia. Teidän poika on niin suloinen!

Minä olen jo melkein huokaissut helpotuksesta, että meillä ei ole sitä maitoallergiaa. Se on tosi rajoittava. Vaikka onhan sitä tietenkin muita pahempiakin juttuja, mutta kun käytiin siellä ravintoterapeutin luona, niin siellä oikein tajusi, kuinka rajoittavaa se olisi. Leivoin muuten tänään omenapiirakan, johon ei tullut kananmunia, eikä maitoa. Ja ihmeen hyvää oli! Mieskin tykkäsi kovasti. Vähän sellaista kosteampaa se oli, eikä noussut niin hyvin, kun korvasin kananmunan omena- ja hedelmäsoseella. Mutta maku oli hyvä.

Op; Minä olen ihan sanaton teidän kodista!! Aivan mielettömän ihana!!! Tuntuuko haikealta myydä sitä pois? Mä olen itse ollut aina sellainen haikailija, että olen ennen ja jälkeen muuton kaivannut vanhaan asuntoon, vaikka uusi olisikin monin verroin parempi. Jopa kun muutettiin alle 60 neliön asunnosta omakotitaloon, niin jo minä muutaman päivän kaipasin sitä ahdasta ja epäkäytännöllistä kämppää. Olen aika hassu.:D

Minäkin haluaisin nähdä myös Sinkkuelämän! Olen katsonut sen sarjan uusinnat joka kerta läpi, kun ne on tullut tv:stä. Sanoin jo miehelle, et kun ollaan suunniteltu, et mennään lähiaikoina syömään ja leffaan, niin elokuva on sitten Sinkkuelämä. Ei innostunut ihan hirveästi.. Ihan ymmärrettävää.:) Ehkä täytyy valkata kuitenkin molempia kiinnostava leffa..

Olipa muuten hyvä, kun täällä tuli puheeksi tuo äitiyspakkauksen vaalea potkupuku, olin unohtanut, että sellaista on olemassakaan. Laitoin, sen nyt yöksi neidin päälle, oli vielä himpun verran reilu, mutta ei varmasti kauaa enää. Meillä ei ole ollut mitään vikoja noissa äp:n vaatteissa. Mutta olen kuullut tutuilta, et aika monellakin on mennyt nopeasti rikki tai ollut jo valmiiksi rikki jotkut vaatteet. Meillä on ne body ja potkarit, vaaleavihreä pohjaiset, missä on valkoisia palloja nyt käytössä ja mun tuli mieleen, et silloin kun oltiin se viikko sairaalassa neidin kanssa (oli silloin vajaan viikon ikäinen), niin yhtenä yönä meillä oli huonekaverina viisi viikkoinen poika äitinsä kanssa ja tällä pojalla oli silloin tullessa päällä nuo vaaleanvihreät body ja potkarit. Ja ne oli silloin hänelle just sopivat. Aika huima ero, kun neiti on nyt 5kk ja 1 vk ja ne vaatteet on vieläkin aavistuksen reilut neidille.

Te joilla juodaan jo pullosta, pesettekö ne pelkästään vai keitättekö joka kerta? Olen miettinyt, et onko tuo keittäminen ihan turhaa, mutta olen sen verran hermotautinen, et olen vielä keittänyt ennen käyttöä.

Mutta nyt nukkumaan, tein itselleni aamulla lupauksen, kun väsytti niin paljon, että tänään olen sängyssä ennen yhtätoista. Saas nähdä kuinka käy, olis vielä muutama homma ja pitäs käydä suihkussa.. No jos nyt suunnilleen yhdeksitoista tähtäisi..

laura, ei kauheen haikeelta tunnu. kyllä se sillai harmittaa, et tää oli eka oma koti, ja tykkään tästä kodista ja paikasta tosi paljon. mut ku tietää, et seuraavastakin tulee yhtä kiva, ellei parempi, niin ei harmita. minkä kokoinen teidän neiti on muuten nyt tai oli sillon 4 kk iässä? meilhän poika oli 4 kk neuvolassa 5780 g ja 61,5 cm. eli pieni. muistelen, et sullakin oli pikkuinen vauva, olenko ihan väärässä? kaikki äitiyspakkauksen vaatteet on vielä vähän isoja. raidallista olen kokeillut ja se oli melko sopiva. edelleen h&m bodyt kokoa 56 on käytössä..mut stokkan vaatteissa 62 on käytössä. kysyit vielä pullojen pesuista ym. neuvolassa mulle sanottiin, ettei pulloja ja tutteja tartte keittää muuta ku ennen ekaa käyttöä. pesu riittää. mullapa ei ole tullu ees niitä pahemmin käytettyä, mut sillon ku olen kokeillu vaikka tuttia, niin olen saattanu sitä vaikka hinkata ihan vaan harsoon, jos se tutti on pyöriny vaunun pohjalla..tai sit tökänny vaan suuhun sillai. myös pullot on vaan pesty normaalisti hanan alla. ja siis nythän noi tunkee suuhun jo kaikkee, et pöpöjä sinne suuhun menee väistämättä koko ajan. mikä ei ole huono asia! mun pitäs käydä ostaan nokkamuki, johon koittaa poikaa opettaa.

joo ja minä leivoin tänään ihan ittelleni mutakakun TAAS. mies on työmatkoilla ja 2 yötä pois kotoa..niin johan täällä on kakkukestit omalle navalle :) puolet söin jo. huomiselle loput. nyt nukkuun.

Aurinko paistaa ja linnut laulaa...saisi silti olla vähän lämpöisempää. Tänään sitten kyllä roudaan ulos ipanat,ei jaksa enään sisällä mölötellä ja kun kuumekkin mennyt heiltä ohi.

Itse pesen pullot astianpesukoneessa ja tuttipäät ja ne rinkulat käsin. Eilen tosin keitin kaikki maholliset,ettei pöpöt tarttuisi noista pulloista enää...tällaista varotoimintaa vain. Kaikki uudet tutit ja pullot kyllä keitän ensin kun otan käyttöön.

Mies menee taas iltavuoroon ja se nyt vähän taas masentaa. Toivottavasti ulkona keksitään tarpeeksi tekemistä ja saatas vaikka kaverini pojan kanssa meille kylään. Ihanaa kun lauantaina alkaa miehellä kesäloma!!

Odottelen ihan innolla mun uusia silmälaseja. Kävin viimeviikolla tilaamassa ne ja sanoivat niiden tulevan viikon puolentoista päästä...nyt olis tasan viikko siitä. Maksoihan ne ihan kivasti,mutta sainpahan sellaset mitkjä halusin ja itsestään tummuvilla linsseillä,niin ei tartte erikseen aurinkolaseja hommata.

Täytyis kauppaa mennä ennen kun mies lähtee..täytyy käydä hoputtamas,sillä pitäs se ruokakin saada tehtyä.

Jumbis ja kakkapyllyt

Mä kyllä pesen ja keitän vieläkin rintapumpun ja tuttipullot ja tutit :) Mutta tosiaan tuo saa kyllä pöpöjä aika paljon jo tosta leikkimatolta... Kenties se tuttien kylmällä vedellä huuhteleminen ku tähän asti oon pitäny noin pari tuttia päivässä käytössä jonka jälkeen keittänyt ne.. Samoin rintapumpun ja tuttipullot oon keittänyt joka käytön ja siis pesun jälkeen....

Mä muistelen sellasta ohjetta että siinä vaiheessa kun vauva alkaa saamaan kiinteitä voi luopua keittämisestä.. Mutta eiköhän tosiaan jo 4kk vanha vaavi tunge jo muutenkin kaikkee suuhun mitä ei oo keitetty......

Ehkäpä voisin myös vähentää tuota keittämistä. Olen Nupun tavoin keittänyt tutkitkin käytön jälkeen. Mutta tosiaan kaikki mistä saa kiinni menee suuhun, eli eipä niissä pestyissä tuteissa ja tuttipulloissa ole varmasti lähellekkään niin paljon pöpöjä. Rintapumpun olen myös keittänyt ennen käyttöä, ja ehkä keitän jatkossakin, jos maito menee pakkaseen. Tämän maitoaltistuksen aikana olen pumpannut useampaan otteeseen päivässä, että pysyis tuo maidontuotanto samana ja voi vitsit, että eilen tuli maitoa! Et kohtuus olis tässäkin asiassa ollut paikallaan.. Pikkuinen ei meinannu saada syötyä, kun maitoa tuli niin kovasti.

Op; just tarkistin neuvolakortista, et minkä kokoinen meidän neiti on ollut neljän kuukauden iässä ja hän on ollut aika samankokoinen kuin teidän poika, pikkasen kevyempi eli 5450 g ja 62 cm. Nyt viimeksi 5 kk:n iässä painoi 5850 g ja 63,5 cm. Nyt minusta tuntuu, että painoa on saattanut tulla enemmänkin, tuntuu, että pystyy käyttämään tuon korvikkeen paremmin hyödyksi, kun ei pulauttele niin paljoa. Vaipoista huomaan ainakin, että pissamäärä on lisääntyny. Huomenna meillä on painokontrolli, et sitten sen näkee. Mutta mä luulen, että meidän tyttö kasvaa ilman allergia epäilyjäkin omilla käyrillään, koska minä ja minun mies ei olla mitään hirvittävän isoja. Mies on ollut lapsena aika pikkuinen, mutta ihan "normaaliksi" on kasvanut.

Nintsu; meilläkin on just tuo Guilio (vai Giulio??) väri. Etkös tarkoita sitä ruskeaa, missä on vähän harmaata? Se oli viime vuoden väri, joka on nyt vaihtunut ruskea- lime tai ruskea- punainen vaihtoehdoiksi, jotka ei ole niin kivoja. Ilmeisesti joistakin malleista sai vielä tuota meidän etsimää väriä, mutta ei just niistä mitä me etsittiin. Onneksi sitten viimein löytyi! Olen tykännyt hirveästi tuosta väristä, vaikka pähkäilin (minulle tuttuun tyyliin..) kahden eri vaihtoehdon välillä piiitkäään..

Viime yön neiti nukkui tosi hyvin. Heräsi syömään kuuden jälkeen, ja jatkoi vielä jonkun aikaa unta. eilen illalla jätettiin pikkutirsat pois, en tiedä oliko siitä apua. Kurja äiti, kun ei anna nukkua.. Hyvin neiti jaksoi kuitenkin, kun ei ne viimeiset päikkärit ole kuin vartin verran ja keksittiin kovasti tekemistä ja seurattavaa, niin aika humahti puoli yhdeksään.

Jaahas, jos palailis taas linjoille. Olin mummolassa viikonlopun, olipa kyllä kivaa. Poika nukkui tyytyväisenä matkat edes takas (2,5 tuntia suuntaansa) joten matkat meni tosi hyvin. Ihanaa oli olla äidin täyshoidossa:) Äitini oli ostanut vaunutkin pojalle, joten kivaa ettei niitä aina tartte raahata mukaan. Pinnasänkykin siellä on valmiina:) Maanantaina palasin kotiin, mutta oikeestaan vasta tänään alkoi tämä normaaliarki kun mies meni töihin. Mies piti alkuviikon lomaa (että sai rauhassa toipua festariväsymyksestä) ja jatkaa lomailua taas viikonlopun jälkeen. Nyt on pari päivää vaan töissä.

Olipa op:lla tosiaan hieno asunto. Wau. Ja Ullan kuvat reissusta oli mahtavia:) En ihmettele, jos pulloposki on saanut paljon huomiota! Oli kiva kuulla, että teidän reissu meni muutenkin hyvin, jospa sitä itekki uskaltais laIvalle tänä kesänä koko perheen voimin.

Keittämisestä.. mä en keitä oikeestaan mitään. No meillä ei kyllä poika syökään tuttia, rintapumppua en käytä ja tuttipulloakin poika saa ehkä kerran pari kuukaudessa. Käytön jälkeen pesen astianpesukoneessa, en keitä. Mäkin oon aatellu silleen, että lattialta ja muista leluista poika saa sen verran pöpöjä, ettei se keittäminen nyt niin välttämätöntä ole. Välillä ihan kauhistuttaa, mitä kaikkea poika laittaa suuhunsa. Viime viikolla oltiin ulkona ja luin siinä lehteä, poika kelli vieressä, yhtäkkiä huomasin että poika oli tunkenu ruohoa suuhunsa. Sitä jyrsi tyytyväisenä.. ja muutenkin poika aina nuoleskelee lattioita ja kaikkea mitä suuhunsa saa. Niissä on varmasti paljon enemmän pöpöjä kuin keittämättömissä tuttipulloissa.

Mä aattelin kans mennä kattoo Sinkkuelämän, suunniteltiin mun kaverin kans että mennään viikonloppuna, mutta saa nähdä peruuntuuko se, kun miehelle tulikin kutsu polttareihin. Viipyy reissussa ainakin 2-3 päivää. Sitten kun imetys loppuu niin täytyy kyllä munkin päästä johonkin, nyt tuntuu että mies on aina jossain enkä ite pääse mihinkään. Eipä silti, en mä niin kaipaakaan mihinkään rientoihin mutta "täytyyhän munkin päästä kun mieskin menee"... En mä mitenkään katkera ole... muutenkin tän kesän viikonloput menee lähinnä häissä ja polttareissa, meille tuli kutsu viisiin eri häihin (neljään vaan päästään kun yhdet osuu samalle päivälle) ja saman verran tietty polttareita päälle. Mies on menossa kaikkiin. Vähän harmittaa kun kaikki viikonloput menee, mutta eihän se tietty miehen vika ole että kaikki kaverit päättää mennä samana kesänä naimisiin. Mies on vielä kaksissa häissä bestmanina. Ja kaikki hyviä kavereita, että ymmärrän kyllä että haluu niihin polttareihinkin mennä.

Pojalla on näköjään tänään kitinä päivä. Muakin jotenkin harmittaa, kun yhtä kitinää ollu heräämisestä asti. Tähän asti ei oo hampaitten tulo vaivannu, mutta mietin vaan olisko nyt kyse siitä. Eilen oli taas puhjennu uusi hammas, nyt hampaita on 5. No, tässä välissä sain pojan tissillä nukahtamaan, taas on hiljaista.

Mitäs tammimammat on aatellu tehdä juhannuksena? Me ollaan vaan kotona ja kiva niin. Oikein jo odotan, että saa viettää aikaa koko perheen kanssa ja syödä kaikkia herkkuja. Ja sitten varmaan tulee saunottua ja uitua. Op, olis kivaa jos laittaisit sen pastasalaatin ohjeen Spaceen, mäkin testaisin sitä mielelläni. Se sun kakkus oli niin hyvää (tein sitä jo toistamiseen) että ottaisin mielelläni vastaan muitakin reseptejä:)

No, mä meen nyt lukee vielä noita viikonlopun viestejä, selasin ne vaan äkkiä läpi mutta nyt kun poika nukahti niin voin lukea ne kunnolla.

Pikaisesti vaan kommentoin tuota painoa/pituutta 4kk iässä. Meilläkin on aika sutjakka neiti, 6040g ja 64cm. Meilläkin se äp:n vihreä pallukkainen body ja potkarit on vielä aika reilut. Ja kaverin pojalla se oli myös käytössä jo tosi aikaisin... Niin ja se samainen poju oli 2kk neuvolassa jo yli ton 6kg...

Mies on tämän päivänä KOTONA, joten vietämme nyt sellaista "perhepäivää" ja laatuaikaa (?). Pikkasen oli kyllä aamulla eripuraa ilmassa, mutta... Aatelkaa, kerranki ollaan yhdessä koko päivä, niin piti sekin käyttää kinasteluun... Niin ja asunnosta tehtiin hinta-arvio, kahdesta eri välitysfirmasta kävi arvioija. Vielä mietimme... Mutta, palaan huomenna linjoille paremmalla aikaa...

Rosa

Sopisko teille että tavataan esim. ensi viikon keskiviikkona 18.6. klo 14-16? Mulle toi kävis, ja Nuppu ja Nintsu sanoi että heillekin käy ens viikolla koska vaan. Ois kiva vielä nähdä kerran ennen kun me lähdetään. Te muuthan varmaan tapaatte kesän ja syksyn aikana useamminkin, mutta me osallistutaan aina kun voidaan ja ollaan Suomessa :)

Lumi, jep, mulle tosiaan sopii!! =) Mietitään Spacessa taas sitä paikkaa tarkemmin.

Me ollaan lähdössä "mummilaan" Simban tapaan täyshoitoon, mies lähtee työreissuun. Jäädään vielä viikonlopuksi sinne koiravahdeiksi, ihanaa päästä saunomaan ja nauttimaan "omasta pihasta" ja muutenkin tosi rauhallisesta ympäristöstä. Linjoille pääsen kyllä sieltäkin, eli kuulette varmaan musta ennen ens maanantaita.. =)

Laura, just toi ruskea/kupari/harmaa kaukalo meilläkin on. Kateltiin just seuraavaa istuinta, hitto kun sellanen täytyy kohta hommata! Ihailin Britaxin jotain istuinta josta oli mainos Vauva-lehdessä.. Hinta 370 €.. Hiphei ja trallalei kun tota rahaa kasvaa puussa varsinkin näitä lapsia varten.

Mulla on sylissä yks innokas kirjoittaja, koittaa räpeltää jatkuvasti näppistä.. Viime päivinä kauheesti ruvennut enemmän touhuilemaan käsillään, äsken huomasin että osaa pistää yhdestä lelusta keskiosan pyörimään, ja tekee sen ihan tarkoituksella eikä vaan vahingossa. Hirveästi poika seurustelee ja naureskelee, hyvä huumorintaju ainakin löytyy!

Nintsu + pieni mies 5 kk + 1,5 vko

Minäkin voin koittaa päästä tapaamiseen,miehellä kun on loma ja ainakaan ensiviikolla ei pitäisi olla suurempia ohjelmia. Ainut et käyn neuvolassa,jos nyt alkais vaan menkat.

Naapurintäti oli poikansa kanssa meillä kylässä. Olihan meillä hauskaa ja herkuteltiin kääretirtulla ja jäätelöllä. Meidän poika vaan näyttää laiskalta tohon naapurin poikaan verrattuna. Ikäeroa heillä on melkein kuukausi ja tämä naapurin poika jo istuu itse ja konttausasentoon menee ja etenee vähän jopa eteenpäin, meidän jäpikkä vaan makoili selällään ja tahtoi koko ajan nukkumaan tai syömään.

Laitoin pojalle ekaa kertaa yöksi kestovaipan (Ronja&Roope tuplaläppä+villikset). Yöllä ei pissaa paljoa,kun ei herää syömäänkään,mutta saa nähdä tekeekö ruikulit vaippaan yön aikana...nyt on aamulla ollu aina löysät housuissa. Tytölle meinaan kanssa kestovaipan laittaa...saman paketin kuin pojalle.=)

Juhannuksena ajateltiin mennä katsomaan kokkoa jonnekkin. Muuten ollaankin varmaan ihan kotosalla tai anopilla...saa nähdä taas. Jos ilmat suosii,on pakko virittää grilli tulille ja viettää aikaa takapihalla.

Äh,nyt ei kyllä ajatus pelaa taas...kauheesti piti jotain kirjoittaa,mutta tyttö kun tohon tuli selittämään, unohtui sitten kaikki.

Pitää mennä laittamaan iltapalaa

Mä haluun kans tollasen yamo-repun :) pikkasen vihjailin kultsille oisko sillä varaa ku mulla ei oo ;) Mua pelottaa että toi meiän babybjörn ei oo riittävän ergonominen kun siinä ei mee sitä masuvyötä ja pupun jalat roikkuu suorana alaspäin... oon lukenut (tosin kantoliinakanavan sivuilta, saattaa olla melko puolueellisia;) että siinä jalat roikkuu liian suorina että vaavin pitäis olla enempi istuma-asennossa niinku esim yamossa on sellanen leveämpi asento ja ergossa...

Pupu kääntyi äsken kaks kertaa kaikessa hiljaisuudessa masulleen ja sitten yks kaks ku kattelin sitä nii oliki massullaan ja hihkui kun äiti huomas =)

Se keskiviikko 18.6. käy oikein mainiosti mulle.

Nyt saunoo.. mitä mä taas täällä luuraan.... ;)

Moikkis!

Kiitos kaikille kovasti ihanista matkakuva ja reissu kommenteista :):) !!!

Nuppu, mä ajattelin kans mahdollisesti laittaa nuo "ensirakkaus" kuvat albumiin. Jotenkin vaan niin söpöä. Tarttetko kuvat muuten vähän paremman laatuisena? Voisin laittaa sulle alkuperäiset vaikka maililla, voi olla että pienensin spacen kuvat, en ole tosin varma..

Tuossa viime viikolla lopetin pullojen pesun ja jumbiksen tapaan, pullot pesen (tosin vain välillä koneessa, yleensä käsin) mut tutit keitän.

Nuppu, uusimmassa vauva lehdessä oli juttua noista kantorepuista ym ja siinä sanottiin että ei suomessa myytäisi baby björn reppuja ellei ne olis turvallisia ja bbllä on vuosikymmenten kokemus ja tuotekehittely takana. Eli pitäisi olla turvallista, kunhan ei tuntikausia pidä repussa :) Jos pupu tuossa viihtyy niin ei sulla ainakaan vielä oo kiirettä hankkia yamoa :) Niin ja huisia että teillä kans jo kääntyillään!

Niin ja Nupulle vielä reissusta. Ei keinunu pahasti, välillä jonkin verran, mut ei häirinny. Mukana oli vaunut, ja tietty kantoreppu. Eli vaunuissa matkasi laivaan, kunnes heräs ja sit syliteltiin, syöteltiin ja välillä kannoin repussa. Sammui sopivasti taas 2h matkan jälkeen vaunuihin ja päästiin hotelliin kävellen kun nukkui vaunuissa. Melkeinpä sama takas tullessa, silloin tosin reissusta väsyneenä nukkui enemmän.

Tapaamisesta, mulle käy hyvin! Missä nähdään mitä tehdään!?? jeejee

Jussina mennään miehen perheen mökille. Päästään taas merelle ja testaileen saarielämää poitsun kanssa. Vietetään juhannusta siis samalla poppoolla kun oltiin Tallinnan reissullakin. Ihan kiva, tulee tänä vuonna aika erilainen juhannus!

Mulla on tullut parina päivänä tosi vahvoja "tunnepuuskia" pojua kohtaan. Siis semmosta huolehtivaisuutta ja syvää tunnetta. Oon kattellut telkasta dokumetteja, missä monilla ihmisisllä ja lapsilla on niin huonosti asiat ja siitä johtuen oon jotenkin havahtunut siihen kuinka hyvin meillä on. Punkkis on terve, ihana poika ja me ollaan perhe. Varmaan hyvä välillä pysähtyäkin miettimään, että kaiken tän arjen keskelllä, vaikka välillä onkin vaikeaa, on kaikki kuitenkin tosi hyvin. No.. meni tosi syvälliseks, enkä nyt osaa täysin kertoa mitä ajattelin, mut kuiteskin :)

Ohoh.. ajattelin mennä aikasin nukkuun, ja täällä mä vaan vielä roikun + miljoona asiaa tekemättä ennen huomista. Kirjoitellaan taas pian!

Ulla & Punkkis

laitoin simba sen ohjeen. ku oot vissiin aikamoinen leipuri, niin mulla olis myös mustikkajuustokakkuun hyvä resepti, jos sellasesta tykkää..

oltiin kaupungilla 6 h ja poju ei suostunu syömään koko reissun aikana ku pikku huikan. mitä hitsiä, ku se aina on hyvin syöny kuitenki. vähä huolestutti, ku se on niin laiheliini.. no kotona sit maistu, toivottavasti ei ota tavaks tota ämpyilyä. täytyy munkin alkaa nyt iltapuuhiin.

Kiitti op ohjeesta, kävin jo katsastamassa. Varmaan tosi hyvää!! juu ja laita vaan se mustikkajuustokakunkin ohje, mä kyllä kokeilen mielelläni kaikkea uutta:)

Meillä on muuten vähän sama juttu, että jos ollaan jossain kaupungilla niin pojalle ei oikeen maito maistu. Ottaa ehkä pienet hörpyt, mutta ei tosiaan syö kunnolla. Voi mennä montakin tuntia ilman kunnollista imetystä ja vasta kotona ruoka maittaa. Toinen, mitä oon ihmetelly niin poika ei pissaa ollenkaan jos jotain jännää tapahtuu. Aina kun mennään mummolaan niin poika on usein sen ekan päivän kokonaan pissaamatta, kun on ilmeisesti niin jännittävää. Viimeksikin vaihdoin vaan yhden vaipan koko päivän aikana, kun vaippa oli ihan kuiva.

Oi kiva Nuppu kun teilläkin käänytään jo!! Meilläkin käännyttiin eka kertaa mahalleen silleen, että äiti ei huomannu mitään. Taisin olla leipomassa ja sitten kun käännyin katsomaan poikaa niin se olikin kääntynyt.

Jumbis, kiitti tosi paljon siitä sappisaippuavinkistä! Eilen sain aikaiseksi käsitellä kaikki kakkatahrat sillä saippualla ja hyvin lähti!! Olin ihan ihmeissäni, tosi tehokasta ainetta!! Suosittelen muillekin, kellä ongelmia kakkatahrojen kans.

Jee, mies ei lähdekään sinne polttareihin (tai jos lähtee niin vasta lauantaina) joten pääsen perjantai-iltana elokuviin!! Ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen, ellei baby biota lasketa:) Kivaa.

Jaahas, poika teki kakat, mentävä vaipan vaihtoon, heippa taas!!

Täytyy heti tulla kertomaan neuvolakuulumisia! Meillä oli otettu kunnon kasvupyrähdys, kahden viikon saldo 500 g painoa lisää! Jee! Eli nyt strategiset mitat ovat 6 350 g ja 64 cm. Pituutta ei ollut tullu kuin puoli senttiä, mutta plussaa sekin! Neuvolan täti suositteli, et jatkan Nanin antamista päivällä jonkun verran. Sanoi, että tuo kiinteiden määräkin vaikuttaa jo painoon. Meillä menee soseita kerralla jo pikkupurkillisen verran. Tai en minä tiedä onko se noin yleisesti paljon, mutta kun vertaa neidin kokoon, niin tuntuu aika isolta määrältä..

Mutta nyt ruokaa tekemään!

Meillä jylläämahapöpö taas..tyttö jopa aloitti oksentelun. Huolettaa ihan älyttömästi miten tytöllä toi paino koskaan voi noustakkaan,jos on jatkuvasti jossain mahataudissa. Nytkin on jo hoikka,olihan vaan 600g saanu puolessa vuodessa painoa. Nyt meni ne viimesetkin kerätyt grammat. =(( Täytyy varmaan aloittaa joku ranaskisdietti hänelle kunhan parantuu,että alkaisi painoa kerääntymään. Poika tekee vaan kakkaa,mutta ei ainakaan vielä oksentele.

Tänään vihdoin poika kääntyi itsekseen mahalleen. Olin tyttöä kylttämäs ja aloin ihmettelemään kun kuuluu kitinää olkkarista. Olin pojan laittanu selälleen peitolle ja kun tulin katsomaan, olikin mahallaan ja kauhee hinku päästä koskemaan kaikkiin lähellä oleviin tavaroihin.=)

Mä olen saanu taistella molempien lasten kanssa syämisestä. Ostin pojalle puurojauhettakin,jos vaikka saisi sitä alas,mutta EI!! Noh, onneksi edes jotain napostelevat...ja poika juo edes vähän maitoa.

Tänään saisin uudet silmälasinikin,mutta saa nähdä saadaanko ketään katsomaan lapsia sen aikaa,että ne haettaisiin ja käytäisiin kaupassa.

Nyt mentävä!

Univelkeinen Jumbis

Linjoilla jälleen... Op:n mutakakku uunissa! Namskis:)))

Joo, tosiaan mies piti eilen vapaapäivän raksalta ja siis voi luoja, että sitä pitää olla TYHMÄ, kun sellaisen, ainutlaatuisen päivän käyttää kinasteluun ja kahinointiin... :((( Siis oon muutenkin huomannut, että oon nyt ollut viime sunnuntaista suunnilleen jotenkin kireä. Kaikki vähän kenkuttaa. Rakastan vauvaa ja miestä ihan hirveesti, mutta melkein tippa tuli linssiin, kun luin Ullan syvällisiä pähkäilyjä, tarttis varmaan itsekin... Siis pysähtyä hetkeksi miettimään. Mikä kauheinta, en tiiä koska mies ja papat malttaa taas pitää vapaata raksalta, että sitä ja parempaa mieltä odotellessa...Toisaalta tämä on varmasti ihan vaan sitäkin, että väsyttää. Niinkö jo aiemmin kerroin, että miehen kesäloma on mulle "taakka" täällä kotona...

Meilläkin on kova yritys kääntyä ja on niin lähellä, mutta viime hetkellä vielä päättää kääntyäkin takaisi selälleen. Käsi tahtoo vissin olla vähän hankalasti siellä alla. Jos vatsalleen laittaa suoraan, niin itse on kyllä nyt muutaman päivän tullut sieltä selälleen ja ihan ilman kolahduksia:) Aikaisemmin siis ei malttanut edes harjoitella, kun aina vaan palo käämit ja äitin piti kääntää... Vissin Piiperöisellä ja Pienellä Miehellä yhtä pitkä pinna...

Niin joo, ja pottuakin maistettiin eilen ja tänään...! Oli kyllä ihan näkemisen ja kokemisen arvoinen juttu... Heh heh... Ei näyttänyt olevan neidin lemppariruokaa... Kauheeta irvistelyä. Kaupasta oisin tänään ostanut porkkanaa ja siitä potun sekaan, mutta oli jo varhaisporkkanoita ja toinen vaihtoehto ulkolaiset. En sitten ostanut. Mietinkin, että vaikka pitäisi vähän taukoa, eipä noilla kiinteillä niin kiire ole, kun eivät neuvolastakaan vielä ole hoputtaneet. Sanoivat, että saa kokeilla, mutta ei ole kiirettä.

Mukava, kun Simbakin on maisemissa! Mulla alkoi jo huolestuttaa, että mihin oot hävinnyt... Unohin (tuttuun tapaani) sen reissun...

Ullalla oli kyllä makeita reissukuvia:) Hurmuri-poika teillä! Ja mukava, kun reissu oli onnistunut!

Aatelkaapa muuten, ensimmäiset "tammikset" alkaa olla kohta puoli vuotiaita!!! Mieletöntä, miten aika menee niin nopeeta???Muistaakseni ekana tämän rajapyykin tais ylittää Catriinan typykkä ja Simban poju.

Simba muuten, minäkin ostin sappisaippuaa ja oon käyttänyt sitä lähinnä porkkanavellitahroihin.

Juups... Neiti nukkuu ulkona, pitäis varmaan lähtä tiskaan käsitiskit ja keittää vaikka mutakakku-kahvit... Kohtahan se on valmista...Jos sen voimin vaikka sais illalla sulateltua miestä ja pyydettyä tätä kireyttä anteeksi... :´(

Rosa ja Piiperöinen

PS: Mulle sanottiin 3kk lääkärineuvolassa, että pullojen ym. keittämisen sai lopettaa. Silloin käskettiin alkaa pitään lasta yhä enemmän lattialla ja sanottiin, että pullojen keitolla ei silloin ole enää merkitystä... Tiskaan pullot, pullotutit, ne rinkulat ja tutit käsin ja joskus teen niin, että keitän vedenkeittimellä vettä ja kaadan siitä päälle ja uitan siinä vedessä hetken. Viimeksi kunnolla keitin kattilassa, kun mulla oli yhden päivän mahatauti ja halusin koittaa eliminoida sen vauvalta kaikin keinoin... Ja siis tiskaan ne aina käsin, en koneessa. Ja tutteja meillä on käytössä öö... vissin 7kpl ja niitä vaihdetaan kuitenkin aika ahkeraan. Meillä vaan neiti vetää sen tutinkin suusta aika kätevästi itse ja "mällää" sitä käsissään, niin eipä siinä tiheellä keittämisellä taida enää olla kauheesti tarkoitusta. Tuli vielä mieleen, että se tutti menee aika hienosti jo omasta kädestä suuhunkin. Yksi ilta, kun mentiin nukkuun, niin tytöllä ei ollut ihan hetki aiemmin ollenkaan tuttia ja sitten kun mentiin makkariin, niin kysyin mieheltä, että oliko se laittanut sen vahingossa väärinpäin, ei kuulemma ollut laittanut ollenkaan, neiti oli laittanut sen itse:) Ja menee se välillä ihan oikeinkin päin.

rosa, meille sanottiin neuvolassa, et kannattaa sit alottaa kerralla kunnolla se kiinteiden maistelu, ettei mitään taukoja pitäis. kun kysyin siis, et voiko sillä vauvalla maistattaa jotain suupaloja, vaik ei vielä alota kiinteiden syöttämistä. siis ku tekis mieli vaan nähä kuin se reagoi siihen.. niin parempi oli kuulema sit alottaa kunnolla, kun se elimistö siinä alkaa sit vähä koko ajan kehittyä sen ruoan takia enempi ja enempi.. jotain tollasta se selitti, en tiiä sit onko sillä oikeesti väliä.. mut jätimpä mun testailut vaan haaveeks :)

olenko muuten ainoa, jolla ei ole mitään kunnollista päivärytmiä? tänäänkin nukkua posotettiin pätkissä klo 12 asti..ja siitä niinku alko aamu. ja joku toinen päivä toi on jo keskipäivä meille.. mietin vaan, et miten tän kaiken saa rytmitettyä sit ku alkaa kiinteitä syöttämään, et on aamupalaa ja lounasta ja ja.. oon vaan ite niin väsyny aamulla, etten jaksa herätä sillon, ku pikkunen herää eka kerran.

mulla ei muuten ole palautunu raskauden jälkeen tunto polven sisäsivuun. pitäsköhän lääkärille käydä jutteleen, et mikä mättää. se nimittäin kopsahtaessa toiseen polveen särisee sinne lumpion alle sellasen pistoksen, mut kopsahdus kohdassa ei oikein tunnu miltään. myös olen miettiny, et onkohan mulla johonkin maha-alueelle tullu joku pullistuma joka aina välillä pullahtelee. ku tuntuu, et siel vielä potkis vauva ja sellanen kiinteämpi kohta ilmaantuu siihen "potku" kohtaan, kun tunnustelee. kauheesti remppaa kehossa raskauden jäljiltä! ei vaan saa aikaseks lääkäriä varattua. tää on tää, et toinen jalka pitää olla haudassa ennenku lääkäriin menee :)

just lueskelin tota nestlen ruokakirjasta ennen ku tänne tulin kirjotteleen. niin siel sanottiin, et jos alle 6 kk ikäsellä on 6-10 tuntia kestävä ripuli tai oksentelu, niin pitäis ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. tuli vaan mieleen, kun lueskelin jumbis teidän mahapöpöjylläystä. toivottavasti saatte lapsoset taas terveeks!

laura, hienosti oli typy ottanu massaa!

Meillä oli Rosa tänään mutakakut uunissa samaan aikaan! ;) Paitsi että minun kakku oli loppujen lopuksi vähän sovellus, kun huomasin kakkua tehdessä, että tummaa kaakaota ei ollut kuin 2 rkl, niin laitoin sitten 40g oikeeta 70% tummaa suklaata silleen veitsellä murennettuna sekaan. Mulla paistoaika oli jotain 35min, en älynnyt kysyä että millasta vuokaa käytit op? Mulla oli pyöreä noin 20cm irtovuoka, mutta kakusta tuli hyvää!!! Ja sopivan kosteaa. Oli "pakko" maistaa, kun siirsin sen toiseen vuokaan ja viipailoin valmiiksi, niin siitä tuli parempi/väljempi kun otti pienet siivut pois.. helpompi ottaa vieraiden sitten ;-))

Nyt oon 7h putkeen leiponut ja pitää lähteä kauppaan hakemaan lisää tavaraa... en ehkä jaksa enää tänä iltana lisää. Täytyy huomisaamuna aloittaa sitten aherrus. Nyt on niiiiiin poikki olo, mies lähti poitsun kans kävelylle...

Ulla, ymmärrän sun "syvällisiä" tuntemuksia... Minullakin on niitä ollut viime aikoina. Illalla kun poitsu nukahtaa tissille niin monesti jään vain "ihailemaan" sitä siihen ja olen vaan niin onnellinen että meillä on hänet. En malttaisi viedä edes sänkyyn, kun haluaisin vaan pitää siinä sylissä, kun hän näyttää siinä itsekin niin onnelliselta ja tyytyväiseltä...

Nyt on vain vahvistuneet ajatukset, että minä jään sitten myöhemmin uudelleen kotiin hoitamaan kunhan mies aloittaa täyspäiväisen työnteon taas. Jotenkin ei tunnu oikealta, että olen ollut vuosia hoitamassa "kotona" muiden pieniä lapsia ja vauvoja ja sitten omaani saisin hoitaa vaan puoli vuotta...

Hohhoijaa... miten leipominen voi olla näin rankkaa hommaa ;-) Olen ihan puolikuollut... Lueskelen myöhemmin viikonloppuna uudelleen ja laittelen sitten vastauksia ja muita kommentteja =)

Ai niin sen vielä muistan, että meille sanottiin että pitää keittää kaikki kunnes aloittaa kiinteät, mutta meillä edelleenkin keitetään tutit parin-kolmen päivän välein. Se vain tuntuu että on kiva puhdistaa ne kunnolla, kun niitä uitetaan suussa kuitenkin niin paljon. Pulloja ei käytetä, mutta keittäisin nekin aika ajoin. Varmaankin vaan psykologisesti tuntuu näin paremmalta ;) Ja sellaisen neuvolan täti vielä sanoi, että suosittelisi keittämään vauvan juomisveden vähintään puoleen vuoteen saakka ja siitäkin eteenpäin mieluiten vuoteen saakka. Selitys oli se, että nykyään on niin usein noita "vesiskandaaleja" ja vauvoilla pöpöt voi olla niin rajuja, että ihan vain varotoimenpiteenä. Minä annoin vain kerran kylmää hanavettä vesilasista poitsulle, kun oli niin kiinnostunut omasta vesilasistani ;-) Ihmeissään sitä nuoleskeli ja leukaa pitkin valui vettä vaatteille...

Nyt listaa tekemään ja kauppaan...

Tähti ja poitsu 5,5 kk

Nyt on uudet silmälasit!=)

Tuntuu vähän,että alkaa helpottamaan meidän tauti. Tai en kyllä sano vielämitään,sillä yö on vielä edessä. Poika tekee sellasta maitokakkaa,en oikein ole osannut päättää onko ripulikakkaa vai ihan normaalia,juo kuitenkin enemmän maitoa kuin mitä syö tällähetkellä kiinteitä. Tosin tota kakkaa tuli jatkuvalla syötöllä eiliseen asti,nyt helpottanut. Tytöllä on selkeesti sitten ripuli,oksennustauti ja kuumetta. Ripulijuomaa olen molemmille antanut sen mitä alas saavat.

On vaan vaikea viedä lääkärille,kun eivät osaa auttaa kun eivät ole edes kuivumistilassa. Laittavat vaan takaisin kotiin...mutta jos vielä jatkuu pitkäänkin,niin tottakai kiikutan lääkärille.

Huomenna tulee anoppi mun avuksi tänne. IHANAA!Saan ehkä jopa nukkuakkin sitten..mies menee yövuoroon ja tiedän taas valvonani ja kuuntelen kuuluuko oksennusääniä pinniksestä tai alkaako tyttö oksentamaan. Osaan jo tarkkaan tietää koska lentää...

Nyt taidan mennä istuksimaan sohvalle ja telkkua katsomaan.
Annan itse ihan hanavettä pojalle. Ja synnärillä mulle sanottiin,et ihan hanavedellä puhdistaa silmät jne..kun tytön aikaan se vesi piti keittää (jopa juoma vesi) 4kk asti. Ja pulloja ei tartte keittää jos pesee koneessa..näin täällä kerrottu.

Yhteistyössä