Tammivauvat 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~Rosa~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lumi, tosi hienoa että meni teillä ravintola-reissu mukavasti. Mä oon kyl sitä mieltä että vauva mukaan vaan joka puolelle, paras paikka sille on kuitenkin olla vanhempien lähellä ja kulkea mukana elämässä ja hyvä varsinkin jos saa unet siinä otettua. Myös tuo junassa imettäminen kyllä saa multa hurraa-huutoja :) Eilen mietin kun olin taas stadissa käymässä että paluumatkalla olisin imettänyt jos pupu ois herännyt, muiden katseista viis.

Me oltiin neuvolassa ja pupu oli kasvanut kuukaudessa yli kilon!!! Eli strategiset mitat on nyt 6,665kg ja 64,2cm :) Neuvolan täti oli sitä mieltä että vielä tämä kesä mentäis täysimetyksellä kun kerta mölöä tulee noin riittävästi. Mulle se sopii ja kaiketi pupulle myös ;)

Op:lla tänään myös neuvola, tai siis Op:n pojulla =) Jännää kuulla kuinka poju on kasvanut.. muutenkin nuo mitat saa nyt aivan eri merkityksen kun on oikeesti nähnyt kaikkien pienokaiset... Se, että joku on painavampi kun toinen ei välttämättä silmin näy kun kaikki pötikät niin eri mallisia...

Mulla vieläkin auringonpistos-päänsärky vaivaa ja viime yö oli kaamee ku pupu vaan kieppu siinä vieressä, otti välillä tissistä huikan ja välillä vaan kieppui kylkeen kiinni eikä ottanutkaan rintaa... Nooo, musta tuntuu että aina ennen neuvolaa yö menee aivan persiilleen... Tänään ollaan kyl vaan kotona ku on tullu nyt reissattua :)

Hei taas mammat.

Ihana ilma, täytyy kohta lähteä taas ulos mutta jospa tässä jotain kerkeis kirjottaa ennen kun poika herää.

Nunnu, miten eilinen piknik meni? Varmaan ihanaa. Mä sain sulta idean lähteä itekkin pojan kanssa piknikille, mutta siitä kyllä tuli oikeen köyhän miehen piknik, kun en sit loppujen lopuksi jaksanut eväitäkään ottaa mukaan ja sitten kun päästiin rannalle, niin huomasin että vilttikin oli jäänyt kotiin. Mutta ei se mitään, poika telmi siinä ruohikolla ja äidilläkin oli mukavaa, se on pääasia:) Ei meiltä ole kuin muutaman minuutin kävelymatka rannalle. Otin kuviakin meidän reissusta, täytyy laittaa spaceen kun saan kuvat ladattua koneelle. Meiltä taitaa puuttua nyt joku kuvaohjelma kokonaan, kun mies tyhjensi koneen, toivottavasti jossain vaiheessa asentaa sen takasin. Mä kun en osaa edelleenkään itte tehdä mitään:)

Juu onnea Ullalle poitsun ekoista hampaista. Toivottavasti teidän pojasta ei tule yhtä kova purija kuin meidän:) Eilen huomasin, että meille oli tullu jo ylöskin hampaita. Näkyy pientä valkoista hammasreunaa ja ovat terävät kuin mitkä. Toivon todellakin, että poika lopettaa puremisen, koska kohta mulla on tissit muuten ihan riekaleina.

Eilen illalla kaveri pyysi terassille, eikä mua tietenkään tarvinnut kahta kertaa käskeä:) Riemusta kiljuen jätin pojan isän kanssa kotiin ja lähdin bussilla kaupunkiin. Olipa mukavaa. Pari olutta otin, että en nyt mitään lärvejä vetänyt. Meidän vieressä oli muuten sellanen pieni vauva, varmaan samanikäinen kuin meidänkin poika. Tyytyväisenä oli terassilla äidin ja isän kans, äiti välillä syöttikin vauvaa. Eikä kukaan sanonut mitään pahaa:) Hyvä niin. Oli kiva huomata, että vanhemmat uskaltaa lähteä vauvankin kanssa terassille.

Kävitkös Nuppu eilen vauvan kanssa ihan syömässä terassilla? Voi mä olen kyllä kade, jotenkin tuntuu että mä en uskalla ton pojan kanssa mihinkään ikinä, kun ei ikinä tiedä millainen päivä on. Mutta teillä taisi vauva vaan tapansa mukaan nukkua koko ajan? :)

Huomenna lähden pojan kanssa mummolaan, tullaan vasta maanantaina takasin. Lähdetään vähän niinkuin evakkoon, mies viettää Sauna open air-festareita ja majoittaa kavereitaan meillä, joten aateltiin lähteä pois nurkista. Oltais me täälläkin voitu olla, mutta saatiin hyvä syy lähteä mummolaan. Siellä varmaan taas täysihoito odottaa, en valita:)

Op:n kakku tuli eilen tuhottua kokonaan, se oli kyllä tosi hyvää ja aion tehdä jatkossakin. Kiitos vielä ohjeesta. Pidin uunissa vaan 15 minuuttia, joten kakusta tuli sellanen vähän löysä mutta aina parempi!

Simba, meiän vaavi ei enää nuku koko ajan vaunuissa niinku ennen mutta viihtyy kyllä melko hyvin vaunuissa niin sen kaa on silleen helppoo käydä terdellä syömässä :) Ja toisaalta, vaikka se itkisikin niin usein ulkoilmaterdeillä on sen verran hälinää että tuskin se niin kamalasti korostuisi se itku... Kai joku tulis sanoo jos itku häiritsisi, en tiiä kehtaisko... täytyy varmaan keksiä muutama vastalause valmiiksi niinku Lumi keksi ;)

Leivottiin esikoisen kanssa tänään uudestaan sitä samaa kakkua, nami :)
Ollaan tarjottu naapureillekin ja reseptinkin annoin naapurin tädille kun niillä on kohta synttärit. Se siitä rantavartalosta ;)

Johan täällä on porukka intoutunut leipomaan:) Itse en vielä ehtinyt, kun on ollut koko päivä menoa ja meininkiä.

Aamulla tuntui, että nyt kyllä lähetään käymään jossain muualla kun lenkillä. Meille piti eka tulla ne meidän sairaalan huonekaverit kylään, mutta heidän tytön tyllerölle oli iskenyt flunssa:( Mulle sitten iski siis sellainen tunne, että haluan jonnekki ja mielellään juttelemaan jonkun AIKUISEN kanssa... Siis ei tässä vauvan hoidossa ja kotielossa mitään vikaa, mutta kiva oli jutella kaverin kanssa, jolla siis hieman eri jutut kuin tuolla neidillä 4kk!!! :D

Käytiin sitten vielä parissa kaupassa katselemassa kesähattua. Meillä on ollut vaan kypärälakki ja se äitiyspakkauksen lakki, mutta se alkaa olla niin pieni. Ja muutkin vastaavat on tosi pieniä. Löysin sitten KappAhlista sellaisen ihanan röyhelölakin ja sellaisen huivilakin, oisko se nyt joku "hilkka"??? Sitten löyty vähän niinkö sellaiset virkatut kengät. Ostin ne silmällä pitäen mun siskon häitä. Meidän neiti puetaan sinne morsiustytöksi. Äiti just soitti, että pitäis valita kummalla kaavalla tehdään mekko. Se tulee morsiamen ja sulhasen itse ostamasta silkistä, jonka siis toivat Kiinasta reilu vuosi sitten (siis morsiamen puku tulee siitä ja siitä jäi neidille mekkokangas myös:) Niin joo ja ruokalappujakin ostin valmiiksi.

Noiden lakkien kanssa mulla oli "tiukat" kriteerit... Kun siis eka kaupassa oli tosi huonoja vauvoille, sellaisia lierihattuja (no siis ihan ok), mutta niissä ei ollut kiinnitystä ollenkaan ja halusin, että lakki tulee myös korville. Vaikkakin on kesä, mutta kuitenkin.

Nupun pupuhan oli kasvanut! Meillä aika saman pituinen neiti (64cm), mutta painossa vedätte kyllä piudemmän korren (6040g). Tai nuo siis oli mitat 4kk neuvolassa 22.5 (muistaakseni). No siis kuitenkin pari viikkoa sitten.

Heh, Lumella (vai Lumilla???) on kyllä aina sana hallussa:)))) Siis joskus muulloinkin oot antanut mullekin ohjeita, mitä sanoa. Muistaakseni oli kyse silloin siitä meidän perseelleen menneestä imetyksestä... Mutta siis naureskelin, kun luin, että taas on sanat valmiina:)))) Hyvä niin! Ja siis tosi kiva, että teidän neiti on sopeutunut aikaeroon, harmi, kun sinä et:((((

Niin joo, piti sanoa, että KappAhlissa ja Lindexissä neiti koisi niin, että oli pakko ihan pysähtyä kuuntelemaan ja se oikeesti KUORSAS kaukalossaan! Mulla oli se kaukalo kiinni niissä matkarattaissa. Nyt se tuossa pitkän väsytyksen tuloksena nukahti uudestaan, kun päivällä ne päikkärit oli vähän niin ja näin. Oikeestaan nukku vaan noissa kahdessa kaupassa ja autossa. Tuli muuten ihan hyvä mieli, vaikka ei käyty kuin muutamissa liikkeissä, niin meni hienosti, että kaipa sitä uskaltais enemmänkin neidin kanssa liikkua...

Nyt ruoanlaittoon... Mieskin kotiutuu varmaan kohta raksalta...

Rosa

Simba: Meiän piknik meni hienosti. Tänä aamuna oli sellanen olo, et pitäiskö taas lähtee johonki suuntaan! =) Ne kaks muuta äitiä oli tosi mukavia, heti löyty yhteiset jutut. Tavataan useamminki tän kesän aikana. Ihan mukava kun noin lähellä on kavereita. Kun oon muualta tänne muuttanu, niin en kovin paljo tunne porukkaa vielä.

Tänäänkin ollaan oltu ulkona melkeen koko päivä. Mies sai houkuteltua erämessuille ku lupas maksaa mut sisälle. Mua ei kovin paljo kiinnostanu, mut ulkoiltiin sitte siellä vauvan kans ja ihmeteltiin muita kulkijoita. Ja ostin itelle sandaalit ja kesähatun. Mies oli ihan innoissaan ku tykkää metsästää ja kalastaa ja miksei retkeilläkin ihan muuten vaan.

Meilläki oli aamulla neuvolalääkärillä käynti. Painoa on jo 7170 g ja pituutta 63 cm! Ja kaikki muutenki hienosti. =) Tyttö hymyili ja jutusteli lääkärille kovasti.

Lumi: Mietin minäki niitä luiskia siellä kaupoilla... Vaunujen kans pääsee tosiaan, vaikka vähän joutuu kiertämäänki. Mut kyllä osa niistä luiskista oli niin jyrkkiä, et jos pitäis pyörätuolilla veivata itteni ylös (tai alas) niin vois jäädä menemättä.

Aamulla oli nuevola lapsilla,tytöllä 2v ja pojalla 5kk tarkastus. Poika taas kasvanut ihan kivasti. Painoa 8585g,pituutta 70,5cm ja py 42,1cm. Tyttökin hujahtanut vuodessa 13cm,mutta painoa ei ollut saanu paljoa ja se tarkistetaan 2,5v iässä.

Tänään saatiin aikaseksi käydä ostamassa synttäritarpeita...oon ite ihan sellasissa fiiliksissä,ettei pätkääkään kiinnosta mikään. V**uttaa ajatuskin huomisesta leipomis päivästä...oon laiskotellu nyt ja kaikki kasaantuu huomiselle. Mieskin lähtee auttaman isäänsä muutossa ja en sitten saanu apua keneltäkään juhlien järkkäämiseen. Pakko se on jaksaa jotenkin,että saa tyttö pidettyä juhlansa.

Meilläkin on alahampaat vihdoin tulleet ikenestä läpi. ja ylös tulossa kovaa vauhtia...kamala kiire pojalla päästä myös liikkumaan ja vähän saa itseään hinattua eteenpäin. Liikkuu kyllä selällään ja mahallaan akselinsa ympäri. Lelut kiinnostavat kauheasti.

Miehellä alkaa loma 14.6 ja sen aikana en pysty pitäämään tapaamisia. Ollaan buukattu kaikkea loman ajalle...Ja tietenkin jos täällä joskus pidetään tapaaminen,voidaan ihan hyvin mennä kirjaston aukiolle nurmikolle. Ei ole mikään pakko meille kävellä..kyllä kaupungille asti aina uskallan noiden ipanoiden kanssa lähteä. Mutta nyt en uskalla mitään päivää löydä lukkoon...

Nyt katsomaan teho-osastoa...

VÄSYNYT Jumbis

Voi Rosan tytsyä kun söötti :)

No enpä ole taas millään ehtiny koneelle, nuo pojun 30min päikkärit vie kyllä aikaa mun nettailulta ;) Tänään oli eka päivä puoleentoista viikkoon kun oon ollu pojun kanssa ihan vaan kotona. Ihan hullua, joka päivä on ollut aina jotain.. pojukin jo tottuneempi reissaaja kun raahaan kaveria sinne tänne. Eilenkin käytiin itiksessä ihmettelmässä, ja h&mltä tarttu aivan ihanat kesähousut mukaan + muuta pientä. Ja sit oli poju meillä eläinlekurissa mukana kans, onneks yks kaveri sattu tuleen mukaan, kun koira nukutettiin hoidon ajaksi.. niin siinä olis ollut kädet täynnä kun toisessa kainalossa poju, ja toinen käsi halaa ja rapsuttelee nukahtelevaa koiruutta.

Huomenna koittaa sit meidän eka "ulkomaan matka". Eli tonne lätäkön toiselle puolelle tallinnaan. Ihan kiva fiilis lähteä! Uskon et menee varmaan aika mutkattomasti koko reissu, kun oon nyt tottuneempi liikkumaan pojan kans, ja sit on mieskin mukana! Ovat vielä povanneet hyviä kelejä, auringon paistetta :D Tai sit kirjoittelen maanantaina et reissu meni ihan pyllylleen ja sato vaan ;) Mut katotaan miten menee!

Kiitos hammas toivotuksista :) Saas tosiaan nähdä, tuo imetys vähän jännittää.. meinaan jos sit tekee tosiaan kipeää :-/ Varmaan noita hampaita rupeaa sitten enemmänkin pukkaamaan. Ainakin kun lueskelee Simban ja Jumbiksen juttuja, niin heillä jo monta tullut!

Punkkis on muuten ruvennut nauraan yhä enemmän ääneen, mikä on tosi kivaa. Eilen kun mun kaveri oli käymässä, niin poju rupes hekottamaan kun katteli mun kaverin juovan kokista lasista. aina kun nosti lasin, niin poju purskahti nauruun. Ihme juttu. Mikäköhän siinä oli niin hauskaa. Ja sit oon tänään tehny välillä semmosia "pieru" ääniä, päristellyt. Aina kun teen yhden tietyn äänen niin poju hekottaa. Oppi sen niin hyvin, että kun mun mies (tyypiliseen miehen tyyliin) sit sattu päästään oikean kunnon pierun, niin punkkis purskahti hekottamaan. Siinä oli meilläkin hauskaa :D teki tuon muuten kahdesti. Jep, eli on meilläkin huvit... ;)

No, nyt täytyy mennä pakkailee, tuun varmaan vielä huomenna pikaisesti linjoille ennen lähtöä. Nyt toivottelen teille hyvät yöt!! Ja kiva Rosa kuulla susta pitkästä aikaa!

Taidan olla kohta ainoa joka ei oo kokeillu opn reseptiä, täytyy varmaan minunkin, niin pääsen mukaan herkuttelemaan! Vesi aina herahtaa kielelle kun lueskelee että te muut ootte leiponu ja kun tietää kuinka hyvää se on!

Niin ja Jumbis, laita jotain päiviä millon sulle sopis niin jos ehtiskin treffata ennen Lumen lähtöä? Ja kiitos Lumi tuliaisista, karkit loppu heti kun hotkaisin koko pussin saman tien kotona! Pojulle koetan pian sitä bataattisosetta.

jep, neuvolassa käytiin ja painoa oli 5,78 kg ja pituutta 61,5. eli poika on pieni!! niinku joku puhukin piknikillä, meillä oli sit notkahdus tässä 4 kk neuvolan mittauksissa sekä pituudessa että painossa. ei kuitenkaan vielä kuulema syytä huoleen, että niitä notkahduksia ja pyrähdyksiä alkaa tulla.. onko poju nyt sit kaikista pikkuisin? nunnunkin nuorikko on jo hurrrrrjasti isompi. meillä oli nyt sijainen, ku oma terkka on saikulla elokuun loppuun asti. niin totesi tämä uusi tätsy, että on kyllä tosi rauhallinen vauva, harvoin on noin rauhallista vauvaa vastaanotolla nähny.. hehee poika pisti taas parastaan ja veti kunnolla vauvakuumevauvan roolia :)

meilläkin mennään imetyksellä vielä. oli tätsy sitä mieltä, et se on kuitenkin paras vaihtoehto, jos vaan minä jaksan imettää. ja mikäs siinä, kun se niin helppoo on. että ei tuputtanu meitä alottaan kiinteitä, vaikka poika onkin noin pieni, ja paino oli käyrällä laskusuunnassa. mennään joskus kesän jälkeen ravintoterapeutille, kun me ei syödä sitä lihaa. eka meinas, et ei meidän tartte tai meitä ei oteta sinne, kun kuitenkin syödään kalaa, maitoa ja munia.. mut se terapeutti halus meidät sinne, koska sillä käy aina vaan aikuisia..niin halus ehdottomasti pikku vauvan, jota voi "auttaa" :D hyvä, et kerrankin näin päin, kun yleensä on tottunu tosiaan siihen, et kaikesta yritetään säästää julkisella terveydenhuollon puolella! mites nuppu muuten, meinaatko et pupulle ette syötä punaista lihaa?

Op, siis mä oon niin onneton noitten ruokien suhteen etten tiiä miten tuon pupun ruokailun oikeen järjestän tulevaisuudessa :) RUoat mitä osaan tehdä ja tykkään syödä on kana (siis jos ei oo jänteitä) ja jauheliha :) Kalaa en syö enkä osaa valmistaa ja sellasia könttilihoja ->pihvejä, paisteja, kaikkia missä jänteitä ja läskiä ja muuta ällöä mä kartan.... No, mun onni on se että lasten ruokia on olemassa niitä kala ja lihajuttuja niin ei tartte pupun pelkällä jauhelihalla (kai sekin punaista lihaa on) elää... Mun ruokarajoitukset ei perustu mihinkään sen kummempaan ajatukseen kuin että mua ällöttää kaikki lihan näköinen liha ;) Kenties mä tarttisin lähetteen jonnekin kokkikouluun niin osaisin valmistaa lapselle ruokia..

Juu ja nyt oon mäkin leiponut sen Op:n kakun ja hurmannut kaverini sillä ;) se on kyllä jymymenestys!

Taas on kuuma päivä tulossa, mitäköhän sitä jaksaa tehdä... on vaan väsyttänyt tässä viime päivät... Tänäänkin herättiin vasta 9.00 ja pupu tyytyväisenä nukkui mun kaa niin pitkään... :) Mutta siis kivaa että on lämmin ja aurinko paistaa!

Kylläpä Rosan tytöstä on kauniita kuvia! Aurinkoinen tapaus näyttää olevan =) Onks Piiperöinen niissä kuvissa muuten rattaissa? Joku tyyny siellä selän takana näytti olevan... Mä oon myös pikkasen yrittänyt saada päätä pupulla korkeammalle kun selkeesti haluaa katsoa ulos vaunuista. Nyt vaan oottelen että kasvaa vielä ja voi alkaa käyttää rattaita :)

Pikaisesti tänne vain kurkkaamaan, kun lähdetään kauppaan ostamaan poitsulle hedelmäsoseita. Tällä viikolla ei enää kiinteät maistukaan hyvin ja joka kerta on vähän vääntöä, että saadaan mitään alas :( Vähän harmittaa tämä takapakki, kun ne eka kaks viikkoa meni niin loistavasti. Nyt parsakaalikin, mitä hotki toka viikolla, niin vain irvistelee sille... mutta eilen kokeiltiin palsternakkaa ja siitä poitsu tykkäsi! Toivottavasti tänäänkin ;-)

Täytyy kyllä munkin saada aikaiseksi leipoa ja kokeilla sitä kakkua =))) Herkkusuu kun olen, niin vesi kielellä luen teidän kakkusyöminkejä...

Nuppu, kiva kuulla, että joku muukin karsastaa noita jänteitä yms. ällöjä juttuja lihoissa... Minä en voi sietää niitä lihassa tai pihveissä ja jätän syömättä, jos niissä on sellasia jätöksiä, jotka jää vain jauhamaan suuhun, minä en voi nielasta niitä!! ;-)) Mutta kana ja paistijauheliha ovat tosi hyviä lihavaihtoehtoja vauvalle, en aio itse ainakaan alkaa tekemään paisti- tai filelihoista vauvanruokia, vaan käytän noita kahta ja sitten kun kala-allergia menee ohi, niin kirjolohta.

Jokin ihme homma poitsulla oli viime yönä kun heräsi 0,5-1h välein koko yön :( Oli pikkusen pinna kireellä, kun piti koko ajan juosta toisessa huoneessa ja mies on flunssassa, niin en halunnut sen jatkuvaan käyvän poitsulle laittamassa tuttia. Niin, siis ihan omituista, kun piti tuttia noin hirveesti käydä laittamassa. Normaalisti odotan, että nukahtaa ja otan sitten tutin pois suusta ja nyt poitsulle jäi tutti suuhun monta kertaa kun en jaksanut odotella vaan juoksin takaisin omaan sänkyyn torkkumaan... nyt olo on kuin karmeessa krapulassa...

Muutes, kiva kuulla Lumi että tyttöseen ei aikaero vaikuttanut :) Me reissataan kans loppuvuodesta sellaseen paikkaan, jonne aikaeroa on jokin 4-6h ja vähän on mietityttänyt sen vaikutus poitsuun... tosin poitsu on sitten jo melkein vuoden, että voi olla eri asia jo silloin kuin nyt puolen vuoden tienoilla... mietinkin, että pitäisikö vain yrittää pitää Suomen aikataulu siellä reissussa, mutta se voi olla hankalaa, kun saatetaan olla melko pitkään siellä.

Ai niin ja kiva Ulla että olette lähdössä sinne Tallinnaan! Jotenkin tuntuu, että olette tosi rentoja ja teille on helppoa lähteä reissuamaan.

Kivaa viikonloppua tammimammoille ja -vauvoille! Yritän tehdä rästihommia viikonloppuna, jos mies kattoisi vauvaa...

Tähti ja poitsu reilu 5kk

Siis eihän näistä mun ylikiloista ainakaan iteensä voi syyttää, kun jo postissakin lähetetään karkkinäytteitä!!! :D Siis pakkohan ne on maistella, vai???

Jumbis on varmaan laipomassa, tsemppiä! Tuo on niin inhottavaa, jos on just jotain hommia vaan pakko tehdä, eikä olis yhtään fiilinkiä...

Ulla: Tuo on niin jäänä, kun jotku tosi yksinkertaiset jutut on meilläkin välillä niin hirveen hauskoja:) Harson vetäminen pään yli on vaan niin yli-kivaa ja viläkö äiti muistaa eri äänensävyillä sanoa "pöö" tai "kukkuluuruu", niin johan hekotetaan. Ja tyttö tosiaan on todella aurinkoinen tapaus. Yksi ilta mietin, kun joku kirjoitti jossain, että vauva itki 40min, niin mietin, että hyvä jos meillä viikossa itketään sen verran! Toki kitisee seuraksi lattialle. Mutta itkee vaan kovaa nälkää tai yliväsyä. Ja nykyään äippä on jo aika mukavasti oppinut ennakoimaan...

Op:lläkin pitkä ja sutjakka poika! Meillä ollaan aika samankokoisia (6040g ja 64cm). Katsoin noista piknik-kuvistakin, että sun poika on pienikokoinen. Mutta ei varmaankaan ollenkaan ole syytä huoleen!

Tuo lihajuttu on muuten aika jännä... Tunnustan itsekin, että lihat, joissa on jänteitä ym. ei paljon miellytä, MUTTA itseasiassa just nuo jauhelihathan on niitä pahimpia! Niihin työnnetään kaikki rippeet! Ne ei vaan tunnu siellä silleen, mutta asian on oikeesti näin. Eli periaatteessa ne parhaat lihat on just ne paistit ja fileet, joita monet kammoaa.Syön kyllä kaikenlaista lihaa (myös kalaa). Pääasiassa hirveä. Mies metsästää... Saakohan sitä muuten koska antaa vauvalle? Meneekö se ihan samaan kategoriaan naudan ja kanan kanssa?

Nuppu: Niissä kuvissa Piiperöinen on omissa vaunuissaan. Oon vaan aina välillä nostanut sieltä sen tuen ylös vähäksi aikaa, niin voi katsella sieltä maailman menoa ja nauttii kovasti, kun näkee. Ei siis ole vielä ratasosa siinä paikoillaan. Enkä tossa puoli-istuvassa asennossa pidä kauheen kauaa kerrallaan. Eilen kyllä saatiin tosiaan niin kivoja kuvia:) Eka kertaa tollasia hymyjäkin. Aina ennen on vaan ihmeissään "mulkoillut" kameraa, ei puhettakaan, että hymyjä olisi tullut kameralle...

Nyt puuhastelemaan... Piiperöinen nukkuu...

Rosa ja Piiperöinen

Helou!

Voi tulla pikanen kirjoitus, pikkumies on nukkunut yli tunnin jo päikkäreitä.. Jos sattuu heräämään..

Huh hellettä!! Arskakaan ei paista ja silti on tosi kuuma!! Oltiin eilen maauimalalla kaverin kanssa ja mä onnistuin varmaan ekaa kertaa elämässäni olemaan polttamatta nahkaani! =) Oltiin kylläkin varjossa lähes koko ajan, lasten takia. Käytin poikaa "uimassakin", kaveri toi meille uimavaipan + -housut ja me käytiin dippaamassa pyllyyn asti. Eka tuli itku, mutta sit se olikin kivaa! Nyt täytyy vaan lähteä uudestaan.. Ja ostaa omat uikkarit poitsulle. On muuten hyvä paikka toi Keravan maauimala ihan meidänkin tapaamisia varten! Tietty maksaa vähän sisään, mutta aivan loistava piknik paikka! Ja voi käydä pulahtamassa.. Että joskus sitten tännepäin! =)

Lumi, meillä on Twizzlersit syöty.. Molemmat pussit! Ai että oli hyviä, kiitos jälleen miljoonasti! Se bataatti odottaa vielä kaapissa, ilmoittelen sitten miten maistui!

Tähti, koskas sä lähdetkään töihin? Taisit joskus kirjoittaa että kesällä, onko se tässä kuussa vai ens kuussa? Mä ymmärrän sun fiilikset töihin menosta, mua mietityttää koko ajan se lokakuu, kun meen töihin ja mies jää isäkuukautta viettämään. Toisaalta tuntuu tosi hyvältä lähteä töihin pitkästä aikaa (ja kun tietää että siellä oon vaan sen kuukauden tällä erää), mut toisaalta taas sit ahdistaa olla erossa pojasta. Meillä on mahdollisuus tehdä pitkiä päiviä (13,5 h), jolloin tietty saa sitten enemmän vapaata. Vapaa on jees, mutta mites sitten se pitkä päivä? Kamalaa olla erossa niin, ettei nää lasta hereillä lainkaan.. Täytyy vielä miettiä..

Ulla ei varmaan tätä enää nää ennen reissua mutta hyvää matkaa!! =)

Rosa, meilläkin poika matkustelee pääosin nykyään just noin niinku Piiperöinen on noissa kuvissa, eli päätylevy kohotettuna. Tykkää katella ympäriinsä, varsinkin nyt kun hänellä on ne uudet hienot arskatkin! Kyllä mäkin oon sit laskenut makuulle kun näkee, ettei jaksa enää istua.. Mutta koko ajan menee paremmin ja kun neuvolastakin sanottiin että saa istuttaa enemmän kun pitää selkää niin hienosti suorassa niin oon antanut olla vähän pidempiäkin aikoja.

Meillä ei vieläkään käännytä.. Tuo on lakannut yrittämästäkin! Mahallaan ollessa liikkuu hieman, vaikka yritys ois enempäänkin! Mut edelleen ne hermot..

Jaaha nyt kutsu käy!

Ei ollutkaan pidempää asiaa pojalla.. Rupes huvittamaan kun tossa mun edellisessä viestissä on alussa "voi tulla pikanen kirjoitus" ja sit oon täyttänyt puol sivua! =)

No niin nyt kutsutaan oikeesti!

Nintsu: Meillä ei oikeestaan oo matkustettu tolleen päätylevy kohotettuna ollenkaan. Vaan takapihalla ollut noin. Niin ja tossa pihalla, mitä postia haettu ym. Yleensä neiti nukkuu, kun matkustellaan vaunuilla:) Meillä on myös vähän hankalaa tuo sylissä pitäminen, kun vänkää tosissaan itseä istumaan, eikä kai vielä sais??? Oon silti välillä pitänyt. Tai silleen, että sylissäkin hällä roikkuu jalat alas, eli ei silleen, et olis suorana eteenpäin. Ja tuossa vaunussakin on asento kyllä vähän niinkö sitterissä, suurimmaksi osaksi ainakin.

Leivoin muuten sen Op:n kakun! Oottaa just uuniin pääsyä. Ruoan paistan ensin. Oli helppo ja nopea tehdä. Laitoin spaceen uutta reseptiä, yhtä helppoa, nopeaa ja hyvää:))) Kun kerta ootte niin innostunu leipomisesta!!!

Nyt taas hommiin...

Rosa, joka on taas niin addiktoitunut...

Rosa, oon lukenut jostain ja neuvolastakin sanottiin että lapsi ei koskaan tee "luonnon vastaisesti", eli jos haluaa istua, on hän siihen valmis. Selästä pystyt seuraamaan kuinka kauan jaksaa istua (esim sylissä), niin kauan kuin selkä on suorana voi istuttaa, sitten kun asento "lysähtää" niin pötkölleen. Eli ei tartte ruveta taistelemaan vastaan jos vauva haluaa istumaan! =)

Rosa, ihania kuvia! :) Se vaaleanpunainen hattu näytti istuvan tosi hyvin päähän, oliko se samaan settiin kuin se gollegetakki? Mä en muuten aivan ymmärtänyt, että minkä osan vaunusta olit nostanut ylös, kun Piiperöinen noin hienosti oli päässyt istumaan... meillä on kyllä varmaan erilaiset vaunutkin, mutta meillä ei mitään saa nostettua ellei poista kantokoppaa ja sitten nosta sitä ratasosan selkänojaa ylös. Kokeilin muuten eilen pikaisesti sitä poitsulle, mutta ei tukenut selästä ja hän jotenkin valui alas, niin jätetään vielä koppa joksikin aikaa. Nyt poitsu muuten myllertää mun vieressä parketilla, äsken pääsi pois leikkimatolta ja nyt läpsyttelee innoissaan parkettia ja yrittää kurkotella leikkikorille ;-))

Tähti: Meillä on Emmaljungan Duo Edge Combit. Siellä patjan alla on sellainen "levy", jonka saa nostettua ylös ja siellä on sellainen rauta ja "stoppari" pohjassa, johon se tulee ikään kuin kiinni, tai sitä vasten. Ja vauvan saa vähän samaan asentoon, kuin esim. sitterissä tai sitten voi istua. Nintsulla tais olla samat vaunut. Niin ja se vaal.pun lakki oli ihan vaan kypärälakki (näyttää Piiperöinen ihan lentäjältä siinä kuvassa!), kun silloin ei vielä ollut ostettuna mitään kesälakkeja... Sopi kyllä hyvin siihen collaripukuun. Se collaripukukinoli vähällä unohtua kaapin kätköihin! Oli hyvä, kun kävin alkuviikosta vaatekaapin läpi, pienet pois ja sopivat/isommat tilalle.

Niin ja kakku oli hyvää!!! Mieskin kehui!!! Mulla vaan on ilmeisesti aika heikko tuo uuni (onkin vanha) ja ei puhettakaan, että olisi n. 20min paistoaika riittänyt. Ei ollut vielä ollenkaan kypsä. Kuitenkin tuli sellainen mehevä, ei kuiva.

Rosa

HUH! Luojalle kiitos mun veljen avovaimosta,joka tuli tänne auttamaan. Lapset viihtyi uima-altaassa ja mutenkin takapihalla ja pojatkin lattialla ja rattaissa ihan kivasti.

Nyt on leivottu traktori-kakku, 2x suklaavaahtokääretorttua,jauheliha-kasvispiirakka. tehty 2kippoa kinkkusalaattia. Vielä pitäisi aamulla tehdä tonnikala-tomaattipiirakka. Sitten lisäksi keksejä jne...eiköhän noilla eväillä pärjätä.

Väsynyt ja hikinen on olo tällä hetkellä...odottelen miestä kotiin,etä uskallan suihkuun mennä. Poika heräili aamuyöstä tiheesti,mutta kerran vaan huoli maitoa,muut menikin tutin antamisella. Taitaa tämä kuumuus tehdä ton tiheen syömisen ja heräilyt.

Mutta..minä palailen koneelle huomenna illalla tai sitten sunnuntaina. Nyt sohvalle löhöömään,kun mahdollisuus

Huh, miten lämmin päivä ollu tänään. Tyttö on ollu jotenki tosi uupunu ja itkunen tänään. On syöny paljo tiheämmin ku tavallisesti ja nukkunu aina välillä. Kauppareissulla meni tosi pitkään, kun syötin pariin otteeseen ja yritin saada nukkumaan, joten kävelin pidemmän kautta.

Paluumatkalla pysähdyin puistoon imettään ja kun tyttö oli syöny, se katteli ihan innoissaan ympärilleen. Siihen tuli sitte joku juoppo nainen huutaan mulle, että ei sullakaan paljo järkee oo kun noin pientä pidät näin kylmässä vähissä vaatteissa. (Tytöllä oli lyhythihanen body ja ohut pipo, vaikka se ei nyt tähän kuulukaan..) Se täti oli aika pelottava, ku heilutteli kävelykeppiään siinä melko aggressiivisesti. Yritin pysyä rauhallisena ja totesin vaan, että nyt on muuten kesä ja lämpötilakin reilusti yli 25. Täti yllätty että jaa, niinkö. Ei varmaan tuntenu ite et onko lämmintä vai kylmää. Ihan uskomaton tapaus. Rauhottu sekin siinä ja oikeen kohteliaasti kysy et saako istua hetken. Sen kavereita alko sit kertyyn siihen niin katoin parhaaks lähtee tytön kans kotiin. Muuten oisin kyllä voinu istuskella siinä pitempäänki.

Pääsin tänään ekaa kertaa kunnolla saunaan tytön syntymän jälkeen. Meillä on siis vaan se taloyhtiön sauna, mut ollaan käyty silleen että toinen on kylvettäny tyttöä punkassa siinä pesuhuoneen puolella ja vuorotellen käyty saunassa. Mut käytännössä mulla on ollu aina hirvee kiire pois sieltä kun tytölle tulee aina kova nälkä siinä polskiessa. Tänään sit päätettiin käydä vuorotellen. Olipa uskomattoman hienoa nautiskella löylyistä ihan rauhassa. =) Sai kunnolla päivän pölyt pois.

Niin, siinä ennen saunaa sattu semmonen pikku episodi.. Yks miehen kaveri soitteli sille ja niillä oli jotain puhetta tästä illasta. En nyt yleensä hirveesti kuuntele miehen puheluita, mut nyt kuulin ku mies sano että pääsen joskus myöhemmin tuleen ku oon LAPSENVAHTINA. Vaikka oon tosi tasanen luonne, niin nyt otin aika paljo kierroksia. Heti ku puhelu loppu, korotin ääntä että SÄ ET MUUTEN SITTE OO MIKÄÄN LAPSENVAHTI VAAN ISÄ!!! Meinasin saada kunnon riidan aikaan, mutta onneks saatiin sovittua ennen ku se kunnolla alkokaan. Saunassa olin jo ihan rauhottunu. Nyt jo naurattaa. =D

Nunnu, joo, aika hauska tuo "riita" ja hyvin tyypillinen luulisin... monesti se vain menee niin, että jotenkin ajatellaan, että se isä vaan auttaa äitiä lastenhoidossa, ihan niinkuin lastenhoito ei kuuluisi isälle ihan samalla tavalla. Tänä aamuna huomautin miehelle, että se voisi aina herättyään (herää aiemmin kuin minä) laittaa poitsulle tulemaan aamupuuron, ettei tule kiire ja poitsu huuda nälkäisenä, niin mies vaan, että se ei osaa tehdä sitä puuroa!! Sanoin kyllä, että neuvoin jo kerran koko homman, mutta siihen hän, että hän unohti jo sen... ;-))

Nyt meen antaan kylpyä pojalle, ku mies on kipeenä niin ei voi hoitaa...

Tähti muuten, oon ennenkin aikonut kysyä, että toimiiko teillä se "järjestelmä" lapsenhoitovuoroista iltaisin ja viikonloppuisin? Meillä se ei tulis onnistumaan, mutta hyvä näin, että pääsen kyllä meneen, jos on oikeesti tarve, kun vaan sovitaan aikoinaan.

Tuo Nunnun lapsenvahti-juttu oli aika ikävä, mutta niinkö Tähti jo mainitsi, varmaan aika tyypillinen riidan aihe... Meillä kävi eilen niin, että olin illalla puhelimessa ja tyttö sitten kitisi (tutti oli tippunut) ja mies oli tietokoneella. No, hän ei sitä kitinää heti kuullut ja minä onneton menin silleen napsuttaan sormia ja huitomaan makkarin suuntaan, niin johan mies illalla sitten sanoi, että oli aika tylyä, tunsi olevansa vähän niinkö joku koira... Pahoittelin sitten itsekin sitä, tuntui pahalta, mutta siinä tilanteessa ei vaan muka voinut muutakaan... Ja aloin sitten miettiin tosissaan vielä ennen nukkumaan menoa, että onko niin, että mies on vaan mun ns. pikku apulainen, mutta ei kai sentään... En kyllä yleensä mitenkään pomota, siinä se vaan tuntui parhaalta ratkaisulta...

Niin joo ja Op valitteli taannoin, kun on niin paljon kaksin pojan kanssa. Ja jollakin muulla oli sama juttu. No niin meilläkin... Tänään mies lähti jo ennen seiskaa hakeen jotain peltejä. No, käväs sitten nopsaan kotona ja lähti raksalle ja kotiin tuli n. klo 18. No, en edelleenkään valita, koska muuten ei päästä ikinä muuttaan, jos ei siellä käy. Puhu se jostain raveista siinä illalla ja sanoinkin, että mene vain, mutta ei halunnut lähteä, kun oli jo koko päivän meistä erossa. Eikä varmaan jaksanutkaan... Ja minä en voinut lähteä tytön kanssa, kun iltajutut oli jo kohta alkamassa ja ravien takia en olis nukkumaanlaittoa venyttänyt.

Niin ja vielä Tähti, mitkä vaunut sulla on? Eikö niissä ole sitä päätylevyä, jonka voi nostaa ylös?

Rosa (taas!)

Kaikkialla muualla on ollut tänään ilmeisesti tosi helle, mutta meillä on ollut vain jotain kahdeksantoista astetta lämmintä. Ihan hyvä kun ei ole sen enempää lämmintä ollukkaan neiti nukkui nimittäin tosi hyvät päiväunet kahteen otteeseen, eilen oli tosi lyhyet päikkärit, kun oli paljon lämpimämpi.

Voi että mä odotan, et pääsen tekeen tuota Op:n kakkua, kun kaikki kehuu sitä! Tai voisinhan mä nytkin tehdä sitä, mutta minulle siitä ei mitään iloa olisi vielä, kun en voi syödä niitä tiettyjä raaka- aineita, joista olen kirjoittanut jo väsyksiin asti..:)

Saas nähdä milloin meille tulee se mahatauti, joka on täällä tammiksienkin keskuudessa ollut, meillä on lähipiirissä ollu nyt tosi paljon sitä liikkeellä. Tänään kun oltiin kyläilemässä, ja sinne tuli yksi tuttu, joiden perheessä oli parhaillaan sitä! Aika ajattelematonta lähteä kyläilemään, vaikka ei itsellä sitä tautia olisikaan.. Ja varsinkin kun tiesi, että minä ja vauva ollaan kylässä myös. Niin ja tämä vatsatauti- aihe tuli esille, kun hän oli ollut aika pitkän aikaa paikalla.

Jännä, kun Tähti kertoi menevänsä ostamaan hedelmäsoseita, kun vihannekset ei maistu, niin meillä on just toisinpäin! Hedelmäsoseet ei tahdo maistua, mutta perunaa ja porkkanaa menisi vaikka kuinka paljon. Meillä ei vielä kovasti ole laajentunu tuo makuvalikoima, kun ei saada nyt tuon maitoaltistuksen aikana ottaa uusia makuja. No ensi viikolla sitten.

Op; me kävimme ravintoterapeutilla, samalla kun olimme neidin kanssa niissä allergiatesteissä ja oli tosi hyödyllinen tunti! Meille se kertoi aika paljon asioita sillä olettamuksella, että se maitoallergia olisi todettu, mutta se oli muutenkin oikein hyvä tietoisku! Niin ja Rosa kyseli siitä hirvenlihasta ja siitä olikin tuolla ravintoterapeutin luona puhetta, kun hän sanoi, että riistaliha käy usein maitoallergikoille. Eli possun jälkeen voi kokeilla esim. hirveä. (Siis naudan liha ilmeisesti ei sovi maitoall.) Eli siis lyhennettynä: hirvenliha käy vauvoille, ei ehkä ensimmäiseksi lihakokeiluksi, mutta jonkun ajan päästä. Minä en sitten osaa selittää lyhyesti ja yksinkertaisesti asioita.:D

Ihania kuvia Rosan Piiperöisestä! Meillä neidillä on muuten just samanlaiset arskat.:))

Yhteistyössä