Tammiloput

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta!
Ai teillä on Tosca tuo Patabum-reppu, onko se käytössä hyvä? Meillä on jos jonkinlaista kantovehjettä, joista eniten tulee kyllä käytettyä sitä perinteistä kantoreppua, mikä ei vissiinkään ole vauvan säärille kovin ergonominen, eivät siis ole sammakkoasennossa. Hyvin tuo siinä kuitenkin viihtyy, ja eipä me häntä siinä tuntikausia pidetäkään. Nyt juuri aamulla laitoin pojan reppuun, hyppäsin bussiin ja ajoin keskustaan saakka ostamaan aamiaisleipää ja croissantteja, kivaa oli.

Meidän pitäisi myös ostaa tuo Stokken tuoli, mutta ei ole vielä saatu aikaiseksi. Mua niin pelottaa kaikissa syöttötuoleissa se, että vauva työntää sen taaksepäin kumoon niin, että ottaa joko käsille tai jaloilla pöydänlaidasta ""vauhtia"" :oO

Lääkäri muuten sanoi viime kerralla, että ei pitäisi mennä kauaa siihen, kun poika oppii istumaan, mutta itse en kyllä tiedä, miten se ""oppiminen"" käytännössä sujuu: onko vauvan tarkoitus itse kammeta makuuasennosta istuvaan asentoon, vai miten? Lääkäri nimittäin sanoi, että nyt voitte jo pieniä aikoja aina välillä kokeilla pitää häntä esim. sohvalla istuvassa asennossa niin, että pidätte lantiosta kiinni. Poika tykkää kyllä olla istuvassa asennossa, eikä ihme, näkeehän siitä paljon paremmin ympärilleen.

Sweetie: meillä on tosiaan ton Patabum-repun lisäksi kantoliina. Tossa kantoliinassa mä kuskasin poikaa tähän asti. Patabumia suositellaan 6kk ja ylöspäin. Kantoliinassa ainaki poika viihty mainiosta ja jos on itkuisa niin siihen hää on yleensä rauhoittunu. Nyt ku poika painaa enempi niin toi kantoliinallapitkään kantaminen on aika raskasta. Toi Patabum tuntuukin nyt paremmalta ja se on helpompi laittaa (nopeempi) ;) Noitten lisäksi meillä on myös kantorinkka, mutta se on vielä liian iso pojalle. Mies odottaa innolla, et voi poikaa siinä kuskata (tai emmä tiä innolla, mutta kuiteski). Niin ja täällä kannattaa noihin julkisiin mennä vaan vaunuilla.. ku pääsee ilmaseks. Jos menee ilman vaunuja niin joutuu maksamaan, mikä on musta naurettavaa, koska kyllähän sä paljon vähemmän tilaa viet jos sulla ei oo nitä vaunuja mukana. Muutenkin vaunujen kanssa liikkuminen on rasittavaa, koska aina ei bussiin mahu ja joutuu oottaa toiset 20 minuuttia seuraavaa bussia. No valitus sikseen ;)

Niin ja tota stokken tuolia on kyllä tosi vaikee saada kaatumaan siten, että työntää pöydän reunasta vauhtia.

Mä oon kans miettiny tota istumaannousu juttua.. Et miten se oppiminen tapahtuu. Onhan se nyt tosi raskas liike noin pienelle ihan selinmakuulta kammeta ittensä istumaan!

No nyt vielä pitää saada mies säätämään toi stokken tuoli pojalle sopivaks, et päästään huomenna siitä syömään. Ja sitte jos jaksais vähän treenata tota keskikroppaa.. huoh :( Mulla on siis vieläki semmonen inha vatsanahka/löllömaha :( Mites muilla mahan suhteen? Siis kiloja mulla ei enää oo, mutta vatsanahkaa kyllä, saa ihan kivasti käsiin puristettua semmosen kimpaleen.. hih

Ei oo kyllä yhtään treenifiilis.. Huoh :( Ehkä passaan tänään ja poden syyllisyyttä huomenissa kun syön TAAS jotain herkkuja. Niin ja syyllisyyttä vielä lisää se, et mun mies on tällä hetkellä sokerilakossa!! En kyllä pysty ite olleskaan olee erossa herkuista.. jotenkin on vaan niin ""raskasta"" olla kahden pojan kanssa kotona, et tuntuu siltä.. et on pakko kahvin kanssa saada jotain herkkua silloin ku poika nukkuu edes sen puolituntia.. ja on sen hetken omaa rauhaa.

Vali vali.. ja seli seli.. sorry tytöt..

Tänään kävimme neuvolassa, kaikki hyvin ja seuraava käynti 8kk-iässä. Tässä on mitat 7840, pituutta 68,4. Ja, oli taas uusi hoitaja ja sanoi, että voi vähän aikaa jo pitää tytön vaunuissa puoliistuvassa asennossa. Nyt alkaa ""Sinkkuelämä"", pitää katsoa, kirjoittellaan

Heips!Meillä oli 6 kk neuvola ja mitat oli: 8100 g ja 69 cm. En ees muista koska viimeeks on kirjotellu ja mitä...mitäs meillä ois uutta tapahtunu hmmm...no muutama yö ollu ihan hullunmyllyä kun poika ei malttais nukkua vaan kampeaa mahalleen touhuamaan. nyt oon antanu vähän itsekseen äännellä jos ei kovasti itke jos vaikka nukahtais uudelleen. Mähän oon aina yleensä ollu tikkana pystyssä ennen jokaisesta äännähdyksestä, en oikein tiiä miks joku vaisto kai se on, vaikka jos järki ehtis mukaan niin en ois menny ku monesti sitä vaan häiritsee turhaan toista. No nyt tulee kyllä ihan sekavaa tekstiä, heh. Juups taidanpa mennä nukkumaan. Niin no se piti vielä mainita et puuro maistuu meidän pojalle hyvin mut lihajutut oikein ei, kaupan kasvis-lohi ja broileripastasoseet oli ihan yök, mutta possu-peruna ihan ok, muttei mitään herkkua sekään. :)

moi sullekin heidi. minullakin on se, että kiirehdin heti vauvan luo, kun alkaa ääntelemään. täytyy vissiin vähän rauhottaa itseni.... olen huomannut, että poika on alkanut lähipäivinä jokeltelemaan ja tekemään erilaisia äänteitä paljon enemmän. kiva!

eilen tuli puoli vuotta täyteen. leivoimme miehen kanssa yhdessä sacher-tortun. ikävä kyllä päivänsankari ehti jo unille, kun alettiin syömään sitä ;)

mitä maksoit tosca siitä tuolista? mekin ollaan vähän jatottu sellaista, mutta päädytään varmaan siskon vanhaan ja perinteiseen. ja nythän on asialla kiire! me otimme kyllä 2 päivää sitten käyttöön Fiscer Pricen syöttötuolin, sellaisen saimme lahjaksi. se laitetaan tuolin päälle ja toimii vuelä hyvin, kun vauva on suht rauhallisesti viä.

tamma ja viheltelevä poika sylissä.

Oho, poika nukkunut jo puolitoista tuntia päiväunia :oO Koskahan olis viimeks tämmöinen tapahtunut, en kyllä muista.

Läskiä on vielä, ja musta tuntuu, että oon oikein synnytyksen jälkeen lösähtänyt entisestään. Tietysti väsymys paistaa kasvoilta, ja kun vielä oon sitä tyyppiä, että ihrat kertyy kasvoihin, käsivarsiin, peppuun ja reisiin, niin onpa kiva olo. Ja onhan se mahanahkakin vielä aika löllö. Nyt sentäs mahdun jo joihinkin alkuraskaudessa käytössä olleisiin housuihin, mutta harmittaa kun rinnat on vielä aivan hervottomat melonit. Siispä kaikki pikkupikku-t-paidat nousee navan ylitse, mikä ei tietenkään ole suotavaa, koska silloin näkyy se löysä maha. Hohhoijaa, masennuinkin tästä asiaintilan kertauksesta taas niin, että taidan syödä suruuni yhden omenaviinerin :o)

MUTTA onneksi mies sanoi, että hei muuten nyt kun poika oppi syömään kiinteitä ja maitoa/vettä pullosta, niin sähän voit joskus lähteä vaikka tyttöjen kanssa jonnekin, tai yksin, jos haluat, niin mä voin vahtia poikaa! Mitähän pahaa se (mies) on nyt tehnyt, kun pitää näin mielistellä ;o) Kyllä mulle riittäis, että sais joskus käydä rauhassa kylvyssä ja tehdä kaikki mahdolliset hoidot ja naamiot, ilman että joku aina viiden minuutin välein aukaisee ovea ja kysyy jotain vauvanhoitoon liittyvää! No ei mun mies oikeesti noin avuton ole, mutta kumminkin :o) Voi myös olla, että äidin päällepäsmäröinti on jotenkin sisäsyntyistä, että sitä kuvittelee osaavansa paremmin ja on heti tikkana huolehtimassa, jos sieltä oven takaa kuuluu itkua tai muuta kähinää. Ei siis edes osaa rentoutua, jos vauva on kuuloetäisyydellä.

Olikos vielä muita ""galluppeja"" menossa, en muista enää.

Poika nukkuu edelleen, pitäisköhän jo käydä tarkastamassa, onko sillä kaikki hyvin ;o)

heips taas pitkästä aikaa.

Olipas ihana lukea että muillakin on huonosti nukuttuja öitä... täällä myös. Taidan kulkea jo kohta ihan zompiena ympäriinsä... eikä asiaa helpota yhtään se et mies on aamusta iltaan poissa kotoa tulee vaan ""nukkumaan"" (päivättöissä ja illalla raksalla). No siitä en kyllä valita että mies on illat raksalla mutta kyllä se on verottanut tätä jaksamista kun on aamusta iltaan tytön kanssa kaksistaan. Täytyy vaan toivoa että tyttö alkais taas pian nukkua yöunensa suht hyvin... toivossa on hyvä elää... Tässä on vielä moooonta viikoa jäljellä tytön kanssa kaksistaan joten siihen on totuttava. Ihanaa kun veljeni tulee tyttökaverinkanssa viikonlopuksi meille niin on iskälle raksalle apukaveri ja minäkin saan vähän aikuista juttuseuraa tuon ""pääpään, titin ja äitititin lisäksi"" Olen kyllä ahkerasti nukkunut itsekkin päikkäreitä kun tyttö on ollut nukkumassa, olen myös huomannut et tyttö nukkuu paremmin ja pidemmin päikkärit kun olen vieressä. no se siitä asiasta ei enään valituksia... tais tulla aika sekavaa tekstiäkin parempi jättää toi asia...

Sweetie, ihan rupes naurattaan kun puhuit tosta päällepäsmäröinnistä... ;) itselläkin tulee sitä harrastettua.

Mistähän muusta teillä on ollut juttua... syöttötuoli meilläkin on mutta vielä mummolassa täytyis käydä hakemassa se sieltä vois pian alkaa jo sitä kokeileen.

Meillä ei ole ollut 6kk neuvolaa ollenkaan mutta nyt 7kk on, teillä muilla taitaa olla toisin päin.Tyttö on oppinut ryömimään(jos sitä siksi voi sanoa) taakse päin mut eteenpäin ei sit oikeen meinaa sujua. Ja kovasti on alkanut keinua konttaus asennossa mut ei sit vielä ole hoksannut miten siitä pääsee liikkeelle... saas nähä kuin sitten joutuu perässä ""juokseen"" kun nyt tyttö viihtyy ihan mukavasti lattialla touhuten et voi itse seikkailla vaik netissä...

Nyt täyty mennä kun tyttö kitisee lattialla nälkää ja väsymystä... ihanaa kohta pääsee itsekkin päikkäreille.

Ai niin Tosca en ole tehnyt raskaus testiä... tuskin siellä mitään on (siis tuolla mahassa), ei voi olla.

Vielä yks juttu, olettako antanut ""vauvvoillenne"" hilloja nyt kun on hilla aika? meillä tyttö tykkää aivan valtavasti hilloista. Olen ruukannut puristaa(paseerata) hillat lusikalla siivilän läpi että kuoret ja siemenet eivät tule soseeseen mukaan.

mutta nyt on mentävä, tyttö haiskahtaa kakalle, sekin yksi kiukutuksen syy ei kattokaas tää tyttö viihdy kakat housuissa kauaa mutkukapa viihtyis?

kuulemisiin! Tarja ja pikku haisuli
tost tuli viel mieleen et meillä tyttö tykkää tosi paljon muumien alku ja loppu musiikista niitä katsotaan päivittäin telkusta muuten ohjelma ei viel niin kiinnosta.

Oltiin tänään pojan kanssa itiksessä. Käytiin yhden mun kaverin kanssa kahvilla. Poika viihty hyvin vaunuissa ja itikseen päästyä nukahtikin sinne. Poika sitten sopivasti kyllä heräsi sen jälkeen kun olin saanut kahvin ja PULLAN ;) syötyä. Vähän oon tosiaan poikaa pidellyt just vaunuissa puoli-istuvassa asennossa. Yritän heti korjailla pojan asentoa, jos rupee lösähtämään. Eli joko lasken vaunun päätyä takas alaspäin tai sitte jos poika ei makuuasennossa viihdy niin nostat hetkeks ihan ylös ja sitte taas alas. Varsinaista rukkaamistahan tää on.. Yleensä poika kyllä viihtyy vaunuissa hyvin just puoli-istuvassa asennossa (eli enemmänkin löhöilee sielä=puolimakuu) jos ja kun vaunut vaan pysyvät liikenteessä.Oli ihan kiva pästä vähän täältä kotosalta liikenteeseen. Mies on ollu taas töissä kiinni iltamyöhään..

Huomenna onneks mun vanhemmat tulee hetkeks poikaa hoitamaan ja mä pääsen vähän liikenteeseen ilman poikaa. :)

Tamma ja Heidi tais ainaki puhua tosta, et liikahtaa vähän turhankin herkästi vauvan ääntelyyn. Mä oon kyllä vähän syyllistynyt samaan.. Nyt oon alkanu enemmän kuuntelee, et haluuko se oikeestim äidin sinne viereen vai pärjäiskö ihan ittekseenkin ;)

Tamma: sieltä huutonetistä sain ton stokken itselleni vajaalla sadalla eurolla. Siellä on niitä aina silloin tällöin huudettavana eli kannattaa sieltä seurata. Kaupassahan ne maksaa maltaita. Vauvatalo Johannassa ne oli ainaki 200euroa!!! Voi olla, et muualta sais tietty halvemmalla..

Nyt täytyy mennä lämmittää pojalle ruokaa ja sillee..

mekin olimme vähän viihtymässä kaupungin vilinässä - hesan keskustassa. Olimme mieheni kanssa ja mukavaa oli! Kiertelimme ympäri manskua, kauppatoria ja espaa. käväisimme uudessa Kampin ostoskeskuksessakin/bussiterminaalissa (oli kuin ulkomailla lentokentällä;). myös siideri (aah...ihanaa!) maistui Ambarin terassilla sekä raikas artisokkasalaatti Teatterissa. Poika ei nukkunut millään vaan katseli ympärilleen vaunuissa. oli koko ajan makuuasennossa, koska viihtyy siinä hyvin. Kahvilassa istui vaunukopassa ja ihmetteli meteliä ja hälinää. Nukahti sitten kun sai äidinmaitoa ja sekä autoon. Oli oikein mukava kesäpäivä!!!!!!!!!

Meidän pojalle ei oikein enää maistu lounas eli kukkakaali, parsakaali tai porkkana. keitän tänään vielä perunan, ja katsotaan, maistuisiko se pelkästään. eilen illalla kokeiltiin myös velliä, mutta sekään ei uponnut. voi siis sanoa, että poikamme syö vain äidinmaitoa ja 1/3 purkkia hedelmäsosetta. saas nähdä, miten paino on kehittynyt.... ei varmaan ollenkaan, kun muutenkin on sellainen ""norja-sorja"" poika.

ja jatkoa seuraa... äsken kutsui sekä poika että tuore kahvintuoksu. Huomaa, että poika haluaa selkeästi läheisyyttä koko ajan, kun olimme koko keskipäivän siellä helsingin kylällä ja hän joutui olemaan koko ajan vaunuissa tai istuimessa. Hän nukkuu nyt ja haluaa, että koko ajan jompi kumpi isi tai äiti on lähellä.

hoksasin tuossa äsken, että minähän alan laittaa enemmän äidinmaitoa ruokaan, jotta maistuisi. purkkilounaisiin en ole aina laittanut ollenkaan, mutta nyt aion laittaa.

pojallemme ei ole tullut mitään muita oireita kiinteistä kuin että silmien ja nenän ympärille on tullut näppyjä. mistäköhän sitä tietäisi, johtuuko jostain ruoasta vai ovatko vain hormoninäppyjä, joita ei muuten tullut hänelle ollenkaan vastasyntyneenä.

me olemme siinä mielessä onnellisessa asemassa, että meillä ei ole ollut MITÄÄN ongelmia yöllä nukkumisen suhteen. poika nukkuu todella hyvin kaikki yöt ja ei ole koskaan vielä puolen vuoden aikana herännyt saati itkenyt yöllä! Voin kuitenkin kuvitella, että heräily, nukuttaminen, rauhoitttaminen tms ei ole mitään herkkua ja olen empaattinen niitä kohtaan, joilla se tätä on.

Tosca, kiva kun löysitte tuolin. mielestäni tuoli on ehkä liian kallis, koska voidaan saada tavallinen syöttötuoli ilmaiseksikin, joten olemme jo luopuneet sen ostamisesta. katsottiin tänään stockalla, niin sen hinta oli 210e. tuo n.100E on toki puolet halvempi, joten sinänsä teitte hyvät kaupat. Joko olet saanut tuolin, oletteko tyytyväisiä, onko mitään kolhuja tms?

Ja nyt alan keskustelun melko ikävästä asiasta eli töihin menosta. Siispä gallup: Oletteko menossa töihin vanhempainloman jälkeen? eikös se lopu meillä kaikilla noin syyskuun loppupuolella? Koskas sitä pitää ilmoittaa, jos jää hoitovapaalle, jos on vakituinen työsuhde? oletteko ottaneet jo selvää? minun täytyy alkaa selailemaan kelan sivuja, sillä minä aion kyllä jäädä hoitovapaalle. Saan pitää tämän kesän kesäloman lokakuussa, joten aloitan hoitovapaan sitten marraskuun alusta. Ei millään raaski jättää noin pientä lasta mihinkään hoitoon!! Ja sitä paitsi minä haluan imettää poikaa ainakin yksivuotiaaksi, joten senkin kannalta on parempi olla kotona. Rahallisesti se ei tietnkään kannata, mutta jos tässä ajatellaan muutakin kuin rahaa eli lapsen hyvinvointia, niin jään kotiin.

Töihin menosta.. Eli itse olen ajatellut, että meen töihin äitiysloman jälkeen. Tarkoituksena olisi kuitenkin mennä vaan 2xvkossa. Eli lopun aikaa olisin kotona pojan kanssa. Muutenkin poika saa olla kotona eikä joudu minun töihin menon takia vieraille hoitoon. Eli joko isi hoitaa poikaa tai sitten jompi kumpi mummoista. Niin kyllä minäkin ajattelin imettää sinne 1 vuotiaaksi. Työn ""ohella"" imettämisen ajattelin suorittaa tarvittaessa pumppaamalla töissä ;)

Tamma: tuolissa ei ollut juuri mitään käytön jälkiä ja puuosillahan on takuuta 7 vuotta eli vielä se osuus voimassa. Muutenkin näin muutaman pvän käytön jälkeen olen ollut siihen tyytyväinen. Olen siis poikaa tuolissa istuttanut tuettuna hetken aikaa. Heti kun asento repsahtaa niin olen ottanut hänet pois. Yleensä ehdimme hyvin syödä tuolissa.

Niin ja ruoan sekaan olen laittanut äidinmaitoa ja huomannut, et silloin poika syö sitä mieluummin. Ja oireita ei ole kiinteistä vielä tullut. Ensi vkolla olisi vuorossa kesäkurpitsa ja ehkä ostan kotimaisia kirsikoita ja mössään niitä? Mites.. koska ootte lihaa lisänny? Mä en oo vielä..

Tänään tyttö nukahti myöhemmin kun tavallisesti- johtuuko se vieraista jotka oli meillä illalla? niin meilläkin viimeiset yöt ovat aika levottomia. Tytön pinnansängyssa otettu pois yksi sivu, ja viimeistään aamulla josku viiden aikana siirrän tytön omaan kainaloon- sitten se rauhoittuu eikä pyöri. Sama päätee päiväuniin- minun vieressä hän nukkuu myöskin pidemmin ja rauhallisemmin. Ja, niistä kiloista. Minulla kertynyt raskauden aikana 20 kiloa, nyt jo lähtenyt 22, mutta vatsa edelleen löysä- mahtaako se koskaan palautuu? no, ei se huolestuttaa minua. En kertaakan käynyt vaunujen kanssa bussilla- jotenkin pelottaa, että mitäs, jos tyttö ei viihdy pitkään vaunuissa? Pitää kokeilla

Töihin olen menossa lokakuun alussa. Pojalle järjestyi sitten se hoitopaikka, kun pidensin vielä vanhempainlomaani kuukaudella. Ensimmäisen viikon olen itse lomalla, koska se on ns. pehmeä lasku, eli päivä päivältä lisätään hoidossaolotunteja ja opetellaan syömään+nukkumaan uudessa ympäristössä. Yritän vielä jatkaa imetystä töihinmenonkin jälkeen, koska meillä se toimii niin, että gyne kirjoittaa siitä lääkärintodistuksen, jolla saan puolestani töistä 2,5h päivässä hyvitettyä, eli olen töissä vain 5,5 tuntia. Hoitomaidot täytyisi sitten vaihtaa korvikkeeksi, en usko että jaksan pumppailla... mutta katsotaan sitä sitten kun on sen aika.

Täytyy vaan luottaa, että hyvin se alkaa sujua... kyllä yleensä ottaen kaikki lapset ovat tykänneet tästä Montessori-päiväkodista (tai ""seimestä"") ja hoitajat ovat kuulemma mukavia. Sen kummempaa päivärytmiäkään ei tarvitse opettaa, koska kuulemma Montessoripedagogiikan mukaan varsinkin vauvaiässä tehdään kunkin oman aikataulun mukaan, eli nukutaan kun nukuttaa, syödään kun on nälkä jne.

Ja sitten taas kiinteistä. Meillä ollaan nyt maisteltu parsakaalia, kesäkurpitsaa, perunaa, porkkanaa, omenaa, päärynää, luumua, banaania ja mansikka-mustikkaa kaurapuuron kanssa. Ai niin ja maissia oli jossain kaupan pönikässä perunan ja porkkanan seassa. Pikkuhiljaa alkaa löytyä variaatiota ruokavalioon, mutta lihoja en ole kyllä halunnut vielä aloittaa. Olkoon nyt kasvissyöjä vielä toistaiseksi. Maistoin muuten itse sitä kaupan peruna-porkkana-maissia, ja ai että oli pahaa. Vauvoilla taitaa olla tosi kummallisia makumieltymyksiä, kun kaikki ""pahatkin"" kasvikset uppoavat hyvin!! Vaikka täytyy myöntää, että hedelmät menee paremmin ja varsinkin puuro marjasoseella.

Iltaa kaikille! Pikaisesti vastailen ennen nukkumaan menoa.

Töihin paluusta, mie jään vielä hoitovapaalle ainakin helmikuun loppuun saakka ja vielä pidempäänkin jos talo ei ole vielä silloin valmis.

Kiloista mulla on vielä raskaus kiloja 3-4kg jäljellä siihen kun tulin raskaaksi mut raskaaksi tulon jälkeen laihduin n.4 kg joten vielä on matkaa n.8kg niitä kovasti yritän saada pois mut aina tulee retkahduksia... sit kun toi 8kg on saatuna pois niin olis vielä samanverran laihdutettavaa ellei enemmänkin.

Niin ja vielä noista liha soseista. Me alettiin syömään niitä kun tyttö oli syönyt 1kk kasviksia.

Tuli todella tylsä viesti mut pakko lähteä nukkuun niin piti kirjoittaa nopeasti jotain. Öitä kaikille!

Nyt alkaa olla voimat loppu, unta kyllä saan tarpeeksi tunneissa mitaten, mutta kun tunnin välein heräilee niin eipä siinä juuri ehdi piristyä. Periaatteesta en halua kokeilla huudatuskoulua, mutta jotain tässä alkaa olla tehtävä. Olen täysin valmis heräämään pari kertaa yössä, esim. yhdeltä ja viideltä, mutta ei tämmöistä tunti unta, 20 min nukuttamista -rumbaa!

Jaaha nyt täytyy mennä poikaa viihdyttämään, menisköhän se ekoille päikkäreille. Taidan itsekin mennä.

Terveisiä mökkilomalta!!!
Oli niin ihanaa, haluaa oman mökin!!
Poika oppi siellä konttaamaan lujaa.. eli nyt saa juosta puolijuoksua perässä ja kaikki kamat on siirrettävä alatasoilta ja vähän ylempää pois.
Ja sit poika siirsi mökillä yöunia 21 nukkuu ja 8-8.30 asti.
lopetti myös iltavellin ja haluaa nyt kunnon puuroa. Ruoka-annokset myös suureni eli luonaalla ja päivällisellä uppoaa purkillinen ja iltapuuroakin menee 1,5 dl, niin ja päälle vielä hedelmäsosetta ja välipala hedelmätkin tarvii.tissillä käy vielä joka syötöllä ja aamu- ja iltapala maidot.
Niin reissussa meni siis tosi hyvin. Ulkona kölli peiton päällä, paitsi kun sai konttaus innon.

Nyt sit rakennellaan kovaa vauhtia portaisiin portit ja kaiteisiin lisä puita. Meilläkun on 70- luvun talo ja rappusten kaiteen välit on luvattoman suuret.

Tamma: jään hoitovapaalle ainakin 2v asti, vaikka talous ei oikeen antais periksi.( syödään sit välillä vettä ja näkkäriä :) )
niin siitä pitää ilmoittaa 2 kk ennen. Ilmoitin jo tos 15.7 ja kelan paprutkin lähetin ajoissa, ei oo tullu vastauksia. pitänee soitella ja kysellä mikä maksaa, kun ei päätöstä tuu.
en pidä kesälomaa virallisesti, mut rahat olen jo saanu. ja tietty se otetaan huomioon kun haen salolisää ja kai kelakin sen laskee, etten vaan pääse rikastumaan.

Niin ja syöttötuoli meillä on tytön 9v. vanha sellainen taitettava mistä saa pöydän ja tuolin.

Mistäs muusta teillä on ollu juttua... en nyt heti muista taas.

lisään taas...

8.1. Tarja tyttö 49cm 3280g /
24.1. Sweetie poika 49cm 2945g /5,5kk 69 cm ja 6800g
25.1. Meba poika 49,5cm 3480g / 6kk 66.6 cm ja 7535g
25.1. Heidi poika 51,5cm 3410g / 6kk 69 cm ja 8100g
25.1 Tosca poika 48cm 3435g /
26.1. Shanelle tyttö 52cm 3580g /
26.1. Helena poika 53,5cm 4200g /
28.1. Tamma poika 53cm 3738g /
29.1 Mira tyttö 51 cm 3330g / 6kk 68.4 cm ja 7840g
30.1 Jeanette tyttö 47cm 3160g /
16.1. Sunny poika 52cm ja 3725g /

olikos muilla 6kk mittoja??
tai mä en löytäny...

Mira: mä ainakin elän toivossa, että se löllö vatsanahka katoaisin jossain vaiheessa ;) Vaikka tuskin se ihan itsekseen katoaa..

Sweetie: täällä oli joskus puhetta tassuhoidosta (en oo itse kokeillu), mutta oletko lukenut tuon linkin www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm En tiedä toimiiko tuo, mutta on ainakin joku vaihtoehto sille huudattamiselle. Ootteko muuten kokeilleen, että isä välillä yrittäisi nukuttaa yöllä? Kavereilla se toimi, kun he vieroittivat yösyömisistä/heräämisistä. Mies otti heillä muutaman pvän vapaata töistä ja heräsi ""huudattamaan"" tyttöä. Periaatteena oli, että äiti haisee maidolle, jonka vauva haistaa, mutta isi taas ei. Jotenkin se maidon tuoksu, joka äidistä tulee ei ainakaan auta nukahtamaan uudestaan, kun sitä ei kerran saa/tarvitse. Menipä sekavaks.. Heillä kuitenkin tyttö huusi ekana yönä isän kanssa 15min, tokana 10min. ja kolmantena enää 5min. Kaikkee kyllä kannattaa kokeilla, koska eihän oo tarkotus et sä oot ihan rikki ton yörumban jäljiltä.

Meba: vai teillä jo kontitaan!!!! Mieletöntä.. Miellä ei edes ajatella sellaista, pepunnosto harjoitukset poika on jättänyt.

Hemetti.. mä en oo vielä noita Kelan papereita saanu lähetettyä!! Mulla on pomon kanssa palis tällä vkolla, jossa sovitaan mun 2xvkossa työskentelemisestä. Hoitorahaa pitäis kuitenkin hakea, ku poika hoidetaan silti kotona..

Niin ja meillähän ei tuota 6 kk neuvolaa ole olleskaan eli niitä tietoja ei täältä tipu. Seuraavan kerra poika menee neuvolaan vasta syyskuussa.

Että sellasta..

Tosca: Juu täällä kontataan. tänäänkin kun selkäni käänsi oli poika kukkapurkissa ja rahapuunlehti kädessä ja menossa suuhun. Onneksi on myrkytön tuo rahapuu. soitin nimittäin varuiksi myrkytyskeskukseen.
Mies tuolla tekevi aitauksia kovaa vauhtia...

Ai niin täällä taidetaan lopettaa toi tissittely kohta, on meinaan hieman kipeetä touhua, poika puree melkeen joka kerta. Ei vielä millään viittis lopettaa, mut jollei meno tästä muutu, niin muu ei auta.

Olen tyhjentämässä pojan huoneesta ylimääräisiä tavaroita, niin saan siitä sit pojalle leikkihuoneen. Pistetään aita oveen, niin pystyn sit vaikka täällä päivisin yksin ollessa siivomaan tai viedä pyykit kuivumaan...

Nyt testamaan ensimmäistä aitaa...

tässä tuoreet meidänkin pojan mitat:

8.1. Tarja tyttö 49cm 3280g /
24.1. Sweetie poika 49cm 2945g /5,5kk 69 cm ja 6800g
25.1. Meba poika 49,5cm 3480g / 6kk 66.6 cm ja 7535g
25.1. Heidi poika 51,5cm 3410g / 6kk 69 cm ja 8100g
25.1 Tosca poika 48cm 3435g /
26.1. Shanelle tyttö 52cm 3580g /
26.1. Helena poika 53,5cm 4200g /
28.1. Tamma poika 53cm 3738g /6kk 70,5cm ja 8170g
29.1 Mira tyttö 51 cm 3330g / 6kk 68.4 cm ja 7840g
30.1 Jeanette tyttö 47cm 3160g /
16.1. Sunny poika 52cm ja 3725g /

pojalle tulee painoa kuukausittain 400-500g ja pituutta pari senttiä keskimäärin. tästä lähtien neuvolat ovatkin meillä kahden kuun välein. Kuinka niin tosca teillä siellä itävantaalla ei ole 6kk-neuvolaa? Meillä seur. käynti on syyskuun 21.

Kylläpäs Meban lapsi syö sitten paljooooon verrattuna meidän lapseen!!!!!! huomenna aion kokeilla ekaa kertaa lihasosetta. puuro ei mennyt tänä iltanakaan,,, äitin oma maitopoika taitaa meidän poika olla!

kun hoitovapaasta pitää ilmoittaa 2kk ennen kuin ä-loma loppuu, niin sittenhän ehdin ilmoittaa siitä vielä elokuun aikana. onneksi, saan vielä mietiskellä mitä tekisi...toisaalta olen melko varma, etten vielä kykene/halua töihin. En muuten voisi kuvitellakaan, että kiirehtisin pitkin pitkiä käytäviä palaverista toiseen ja jaksaisin höpötellä ihmisten kanssa 8h päivässä sekä matkustaa julkisilla 2h/päivä, eli yhteensä reilut sadat liikennevalot päivittäin. Väsyn nimittäin todella helposti vielä pienestäkin rasituksesta, onneksi Suomessa saa suht hyvin jäädä kotirouvaksi, ja onneksi mies pystyy maksamaan enemmän kiinteitä kuluja, jotta pärjään.

Juu, tassuhoidosta olen kyllä lukenut ja kaikenlaisista pehmeämmistä nukutusmuodoista olen kyllä lukenut paljonkin. Se on vaan niin, että keskellä yötä sitä on niiiiiin heikko luonne, että ei halua muuta kuin vauvan nopeasti hiljaiseksi ja itse takaisin nukkumaan, ja tissi suuhun on se paras keino! Kokeilinkin jo kerran joskus muistaakseni kolmen kuukauden iässä sitä tissinirroitusjuttua, ja pojan yöunet paranivat niin, että heräsi kerran-pari yössä. Nyt vaan ei ole jotenkin jaksanut tehdä mitään, kun pikkuhiljaa asia on liukunut pahemmaksi ja pahemmaksi.

Täytyy tosiaan pestata isi avuksi. Nyt kyllä ajateltiin, että alettaisiin ensiavuksi nukkua itse olohuoneessa ja jättää makkari vauvalle, meistä kun tuntuu että hän häiriintyy meidän ja varsinkin minun läsnäolosta. Varsinkin mies peuhaa lakanoittensa kanssa siihen malliin, että jopa minä herään siihen, niin eipä ole ihme että vauvakin herää ja muistaa että ai niin tuossa se tissi on vieressä...!

Nyt lähdetään Suomeen loppuviikoksi eli palailen ensi viikon puolella asiaan! Hyvää elokuun alkua tammilopuille!

Tamma: juuh.. Meillä oli tosiaan se viime käynti silloin 5,5kk iässä ja nyt seuraava on vasta syyskuussa. Munki mielestä se oli kummallista! Ehkä mun pitäis huomenna soittaa sinne neuvolaan ja varmistaa asia. Ihan muusta asiasta ku soitin niin ainakin sen sain tietää, et meitin oma neuvolaterkkari on lomalla. Voisko johtua siis tuosta? Mutta mä kylä soitan huomenna..

Niin ja meitin pitäis kans alotella toi lihan maistelu. Huomenna on aikomuksena mennä kauppaan ja ostaa sieltä tota lihaa. Saas nähä..

Meba: juuh.. toi tissin pureminen on tosi kurjaa. Etkö sitten millään saa sitä loppumaan? Meillä kans pureskeltiin jonkun aikaa kun noi ekat hampaat tuli, mutta enää ei. Saa nähä ku noita hampaita tulee lisää niin aloittaako poika sen pureskelunki uudestaa..?

Sataa vettä. Sataa lunta. Sataa pieniä rakeita.. Kuka se käski pikku poikien ottaa tyttöjen makeita. ;)

Tuli toi loru/laulu mieleen ku katoin ulos ja siellä tosiaan ihan vettä sataa (ei lunta/rakeita). Mä aina pojalle tota laulua lauleskelen ku kylvyssä kaadan vettä pojan niskaan. ;)

Nyt taas mentävä..

Meillä tyttö jo toisen päivän syö aika huonosti , kai se on vain tälläinen jakso, ainakin tyytyväinen ja iloinen. Sain yhdeltä tuttavalta hyvän kirjän ""Leiki vauvasi kanssa"", tosi hauskoja leikkiä siellä. Tänään kokeltiin taas yhden- olen näyttänyt tytölle, miten kontataan- kyllä, tyttö nauroi kovasti kun näki äidin samassa asennossa, mutta ainakin itse ei vielä ruvennut kontamaan. Onko teillä aikomus hankkia kengät syksyksi? Järkyttäviä hintaisiä ne ainakin ovat. Meillä on alkanut rakentaminen, joten olen päivät tytön kahdestaan..
Tamma: mitä sinä tarkoitit, että väsyt pienestä rasituksesta? Minulla on nimittäin usein päivisin heikko olo, on jopa tarkoitus mennä lääkärille- johtuuko se mahdollisesta alhaiselta hemoglobiinista tai onko se vain väsymys. Hyvää yötä kaikille

Meillä on pojalla ilmeisesti joku rytminvaihto menossa.. Eilen poika nukkuin pvällä pitkät päikkärit (1,5h) ku yleensä on nukkunut nyt kesällä vaan 30-40 min. Sitte tänään poika ei ois malttanu nukkua olleskaan.. Suostu sitte nukkuu 2x20 min. Eli ihan huuhaa unet.

Sillä seurauksella,e t meni yöunille jo 18.30!!! Ihan kiva.. nyt toi pikku mies varmaan herää pirteänä aamulla kello 5.00!! Jippii ;)

Kokeiltiin muuten nyt lihaa ensimmäisen kerran eilen. Ainakaan peruna-porkkanan kanssa ei tykänny yhtään. tänään sitte kaivoin pakkasesta peruna-kukkakaalia ja lisäsin siihen lihaa. Meni sose alas paljon paremmin..

Niin ja poika on nyt oppinut päristelemään/puhaltamaan niin, että sylki vana lentää. Se on kans kiva ku poika tekee tätä ruokapöydässä ja saattaa päristellä ku ruoat on suussa ja lennätellä ne soseet pitkin poikin pöytää ;) Jepu jep..

Kohta pitäis viedä toi koira ulos.. sade näyttää hellittävän hetkeksi. Täytyy varmaan hyödyntää tää tilaisuus :D