Tammiloput 7kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä on nykyään sama juttu, meba, että hereillä ollaan useasti 16-21- välillä väsyttää ja maitoakin tekee mieli, mutta hereillä vaan ollaan. tälle pitäisi varmaaan tehdä jokin loppu, kun tuntuu, etten saa tehtyä mitään muuta kuin makoilla vauvan kanssa sängyllä ja yrittää syöttää ja nukuttaa. jos vaan antaa leikkiä, niin ei jaksa. mitähän sitä keksisi? aloitan huomenna ainakin toisen lämpimän ruoan siinä viiden aikaan, ( ei siis saa siihen aikaan enää pelkkää hedelmäsosetta). kuinka usein annatte vielä maitoa? meba antaa noin aamuisin ja iltaisin eli kaksi kertaa eikö? minä annan vielä viisi kertaa päivässä, ehkä vähennee neljään piakkoin. tässä päiväohjelmamme:

8.30 ekaa kertaa äidinmaitoa
9.15 poika herää
10.00 aamupuuro+vettä
11.00-11.45 aamupäiväunet
11.45 äidinmaitoa
13.00 päiväruoka+vettä
14.30-15.30 päiväunet
15.30 äidinmaitoa
16.30 hedelmäsose+vettä
18.30 tekee mieli ottaa vielä unet ja joskus ottaakin ja äidinmaitoa
20.00 iltapuuro
21.00-21.30 äidinmaitoa ja yöunille rinnalla

nämä vain noin-aikoja, mutta suurinpiirtein näin mennään. mites te muut? annatteko heti ruoan jälkeen hedelmäsoseen? annatteko jo kovin karkeaa ruokaa? meillä se ei vielä oikein mene, joten ihan mössöillä vielä mässäillään. oletteko antaneet jotain pureskeltavaa?

meidän pojalla on nyt selkeästi enemmän tahtoa ja kovempi ääni. hänestä on tullut iso poika! on jo melko kovat otteet (esim. äidin nenästä) ja itku tulee nykyään, kun ottaa lelun pois kädestä. ruokaillessa pitää nykyään olla jo oma lusikka (tähän asti ei ole tarvinnut olla mitään viihdykettä. ei kuitenkaan yritä vielä itse syödä). tänään laitettiin ekaa kertaa auton istuimeen (ei siis enää turvakaukaloon). miten teillä muillla?

tässä aimo annos vastailtavaa, olkaahan taas ahkeria kirjoittamaan!!!!!!!!!!!

hyvvää yötä!!

Tamma: Juu tissiä saa ne 2 kertaa, mut sit tuttelia lisäksi.

Joo meidän rytmi on aika paljon näin:

6.00 herää ja tissittelyä ( joskus n. 50ml lisää maitoa)
6.30 aamupesu ( kakka tullu ,niin samalla, joskus vasta puuron jälkeen tämä)
7.00 puuro + vesi
8.00 80- 100 ml maitoa
unet
9.30-10 heräily unilta
10.00 1 prk liharuoka + vesi ( joskus hed. sosetta päälle, jos nälkä vielä)
12.30 maitoa 150ml
13 - 15 unet
15.00 1 prk hedelmäsose + vesi
16.30 1 prk kasvissose + vesi
17- 17.30 maitoa 100- 200 ml
---------
jos ei nuku... :
leikkiä ja viihdyttämistä, haukottelua, Sisko yleensä leikkii 18.30 -19, että jaksaa iltapesuun asti.
eli 19 iltapesu + tissit + velli 100- 200ml
19.30 unille aamuun 6 asti

Tai jos nukkuu:
herää n. 19 sen jälkeen iltapesu, leikkiä
n. 20 tissi , välissä vähän rauhallista leikkiä ja välillä vähemmän rauhallista :)
velli 150- 200ml.
21- 21.30 nukkumaan.
herää kuitenkin aamulla 6 aikaa.
--------------------------
Aika tarkkaan noin mennään joskus on tietty heittoja, mut ....

Mitäs muuta?
karkeampaa ruokaa syödään vaihtelevasti, omat tekeleet on jo karkeampaa, valmiit niitä alle 8kk , mut olen ostanu jo 8kk ruokaa, josko täs maisteltais kohta. Suurimmaksi osaksi omia syödään.

Ja näkkäriä me rouskutetaan jo toista viikkoa. No ei nyt joka päivä ja ei sitä koko leipää mee eli suolan määrä jää aikas pieneksi+ rasvan.

Meillä on kova hinku ylös seisomaan, mut pahuksen pylly kun on niin painava, siitä tulee kiukku, kun ei päästä ylös. Äidin pitäis auttaa,mut sanon van, että harjoittele ja jos oikeen kova kiukku, siirrän muihin leikkeihin.
Tuen kanssa nousee istumaan silleen jalat sivuilta taakse.
Itekseen ei vielä istu kovin hyvin.
Jaa täytynee pistää ittensä kuntoon, kaffetreffit kaupungilla. Poika nukkuu jo vaunuissa lähtö valmiina.

Kuullaaan!

P.s ei onneksi ollu angiinaa mulla..

No niin, nyt ollaan taas maisemissa, Suomen matka meni aika kivasti, mutta ikävä tukkoinen nuha iski meihin molempiin, siis poikaan ja minuun. Aikamoisia huutokonsertteja hän saikin aikaiseksi, kun nenä meni tukkoon ja tutti piti olla kuitenkin suussa jotta pystyy nukahtamaan... nyt näyttää olevan jo voiton puolella.

Ihanaa olla kotona taas, pojukin nukkuu nyt paremmin omassa sängyssä (tai sitten on vaan umpiväsynyt viiden päivän huonosti nukutuista öistä).

Ostin muuten sitten sen talvihaalarin, Stockalta Reiman vaaleansinisen haalarin 80-senttisenä. Se onkin hauska, kun pepun kohdalla on sisäpuolella karvavuori, hih! Että pääsee vaikka lumihankeen istuskelemaan ;o)

Päivärytmeistä ja maitoaikatauluista oli teillä puhetta. Meillä menee rintamaitoa yleensä aina unilta noustua, sekä öisin vaihtelevia määriä. Eli jos heräilee yöllä (mikä on nyt vähän harventunut), kokeilen yleensä aina, tainnuttaako tissi pojan uudestaan unten maille. Joskus ei kelpaa ollenkaan, joskus syö montakin kertaa yössä.

Eli suurinpiirtein päivärytmi näin:

0700 Herätys, päivävaatteet
Maitoa
Aamupuuro
Leikkimistä ja olemista
1030 Päikkärit max 1.5h
Maitoa
Lounas
Leikkimistä ja olemista
Välipala
1530 Päikkärit max. 1.5h
Maitoa
Leikkimistä ja olemista
1900 Iltatoimille: kylpy, puuro, iltasatu ja maitoa+tuutulaulu
1930-2000 Unessa jos hyvä säkä käy

Oikeasti maito ja ateria eivät kyllä ikinä seuraa toisiaan välittömästi, vaan kyllä siinä on aina hieman aikaa välissä. En muista, paljonko sitä maitoa pitäisi mennä vuorokaudessa nyt 7kk:n iässä.... 6-7dl kenties? Olen nyt silloin tällöin antanut myös velliä (pullosta) tai korvikepohjaisia puuroja, eli saahan tuo niistäkin niitä maitoravinteita... muuten on tissittely kyllä selkeästi vähentynyt ihan nyt viime viikkojen aikana.

Jees mutta nyt onkin jo niin myöhä, että taidan mennä nukkumaan ja toivon, että poika saisi nukkua rauhalliset yöunet pitkästä aikaa!

No niin, harjoitus tekee mestarin :) Poika on sit noussu seisomaan pinniksessä, monta kertaa tänään. Kyllä se harjoittelikin. Saa nähdä milloin tapahtuu muualla.

Ja sit tänään annoin pojan leikkiä itekseen niinkauan kuin jaksaa vaan. no oli sellaset 1,5h itekseen tuhtaamassa leikkihuoneessaan. Kävin toki vähää väliä kattomassa mitä puuhaa,mut silleen salaa ja välillä toki niin että näki mut. Siellä vaan tutki lelujaan ja konttili ympäriinsä ja istuskeli.. Kiva oli seurata. Ois kai viihtuny kauemminkin, mut menin sit jo mukaan leikkiin ja tulikin tuo iltapesu aika vastaan.

No niin nyt on sitten eka jumppa kerta takana, kyl oli rankkaa. Vetäjänä on oikeen ammattilainen ja kunnon airobicit veti. Täytys oikeen käydä ostaa sellaset airobic- kengät. Ja uudet housut. Kyl nyt sit ens kerralla kelpaa.
Se kesti 45 min eli aika tiukka treeni. hyvä niin, lähtee lihakset kiinteytymään ja nuo ylimääräiset palaa pois.
Niin ja pyöräilin pelipaikalle ja takas.
Mites muiden harrastusten laita on???

Vau Meba, onpas teidän vesseli sitten alkanut liikkua! Täällä poika on nyt juuri alkanut kontata pikkuhiljaa, mutta kyllä se aika vaappuvaa menoa vielä on. Näyttääkin tosi ""vaaralliselta"", kun mielestäni hän on pitkä ja laiha; näyttää ihan samalta kuin jonkun varsan ensiaskeleet! Istu ei vielä, paitsi nousee kyllä itse sivuttain nojaamaan toiseen käsivarteensa jonkinlaiseen puoli-istuvaan sivuasentoon. Eli eiköhän se sieltä sitten istumaan asti jossain vaiheessa pungerra, jos nyt malttaa joskus olla paikoillaan sen verran.

Niin, harrastuksiin en ole kyllä päässyt enkä totta puhuen jaksanutkaan lähteä, vaikka olisi kyllä varmaan jo aika alkaa edes ne kuntosalikäynnit. Lokakuun alussa alkaa työt, niin kattoo sitten minkämoista kuntoilua siinä riittää kun koittaa saada itsensä ylös sängystä aamulla ja vauvan valmiiksi...huh huh nyt jo jännittää. Työpaikkaruokalan annin tietäen tulee kyllä kilot varmaan karisemaan jo ihan siitä syystä, ettei keksi mitään syömistä päivällä töissä!

Oon ollu vähän ""tauolla"" tai oikeestaan meitin tietokone on ollut. Aloiteltiin pojan huoneen remontti ja ku tietokone oli ennen siellä niin nyt se piti remontin tieltä siirtää meitin makuuhuoneeseen. Eli ku poika tietokone on samassa huoneessa niin ei oikeen onnistu tuo koneelle tulo multa niin helposti. Yleensä oon koneella ollu silloin ku poika nukkuu, mutta nyt se ei enää onnistukaam :( Poika on nyt tässä sylissä ja potkii näppistä ;)

Eli pojan huone tosiaan pitäis remontoida.. Ollaan otettu (tai mies on) vanhat tapetit pois ha uudet pitäis laittaa tilalle. Ajateltiin laittaa lasikuitutapettia, senku voi maalata minkäväriseks vaan ja sitä pystyy kosteella pyyhkimään. Sitte ehkä jotain shapluuna kuvioo tai joku kiva boordi :)

Meillä ei vieläkään liikuta mitenkääs enempää ku ennenkään. Mutta ikstutaan kyllä ilman tuke tosi hyvin! Terkkarissa sanoivat, et ""nämä potrat lapset"" ;) lähtevät yleensä liikkeelle myöhemmin. Niin ja 7,5kk mitat oli 9600g ja 71cm ja terve poika oli lääkärin sanoma. Trekkari suhtautu imetyksen jatkamiseen ehkä hivenen kummastellen, mutta lääkäri oli tosi jees sen suhteen.

Mulla on paha oloki jo vähän helpottanu. Töihinki pitäis mennä tossa lokakuun lopussa, ku saan vaan sovittua työajat. Hoitovapaa päätskin tuli Kelalta ja oon nyt osittaisella hoitovapaalla ja saan hakea sitä lisäosaa sitte jälkikäteen jos on tarvetta. Onpa muuten pieni summa rahaa millä pitäis muka pärjätä!!! Vajaa 500euroa!!! Järkkyä..

Meitin päivärytmi menee siten, että..

6.00 tissiä
7.00 heräillään ja noustaan pikku hiljaa ylös
7.30-8.00 puuroa ja hedelmäsosestta ja vettä
9.00-10.00 unta
10.30 tissiä
11.00-12.00 hedelmäsosetta ehkä näkkäriä tai porkkanaa tai muuta naposteltavaa ja vettä
12.00-13.00 unta
13.30 tissiä
14.-15.00 lounas lihakasvis- tai kalasvissosetta ja hedelmäsosetta ja vettä
15.-16.00 unta
16.30 tissiä
18.00 puuroa ja hedelmäsosetta ja vettä
19.00 kylpy ja yörutiinit
19.30-20.00 tissiä ja unta (toivottavasti)

Eli yleensä poika tissittelee heräämisen jälkeen ja tietenkin yöllä sen 2-3 kertaa. Nyt poika on vaan muutenkin ruvennut heräilemään öisin eli joskus herää jopa 5 kertaa yössä. On musta aika rankkaa.. niin ja poika ei haluu tissiä vaan saattaa huutaa naama punasena, joskus auttaa ku laittaa valot ja josku ei. Siinä sitte hyssytellään ja jatketaan unia yleensä 10-20min päästä. Kiva :(

Jatkan later.. poika kutsuu ;)

onpas tosiaan meban lapsi liikkuvaa sorttia!

tänään olimme taas nyyttikerhossa (avoimessa) ja mukavaa oli! siellä oli vajaa kymmenen äitiä ja tänä vuonna syntyneitä vauvoja. Ja sitten olimme pitkällä kävelyllä. voi kun minunkin tekisi mieli mennä aerobicciin, kun olen sitä harrastanut koko elämäni! lihakseni eivät varmaan kestä sitä kuitenkaan vielä, kun on noi nivuset vieläkin kovin herkät pienestä lenkistä.

meillä syödään tosi myöhään aamupala verrattuna teihin muihin, me syödään se vasta klo 10, kun muut jo 7 tai 8! miten pitkät yöunet lapsenne ottavat normaalisti? meidän poika tarvitsee unta kokonaisen kellon ympäri!! sopii äitille oikein hyvin! ja enää ei tarvitse syöttää yöllä ollenkaan. syö maitoa nukkumaan mennessään ja vähän ennen kuin herää eli noin puoli yhdeksän maissa. tälläinen rytmi muotoutui noin silloin, kun poika oli puoli vuotta. ensin jäi kello yhden syöttö pois ja sitten kello neljän syöttö meni tunti kerrallaan eteenpäin ja reilu kuukausi sitten se on siirtynyt aamuun asti. herää nykyään satunnaisesti vaan siihen, kun kääntyy mahalleen.

mitäs ruokia teillä on tällä hetkellä pakkasessa? meillä on kukkista, parsaa, kanasosetta, riisisosetta, makaronisosetta ja porkkanaa. tarkoitus on soseuttaa pian hirvenlihaa ja nautaakin.

Elikäs ensimmäiseks tässä tytön 7kk mitat:

7980g ja 71cm.

Meillä osataan jo istua ilman tukea, mutta liikuta ei vielä lainkaan eteenpäin, eikä konttausasennosta tietoakaan..no kai se sieltä jossain vaiheessa sitten tulee..

Pakkasesta löytyy peruna-kukkakaalisosetta, porkkanaa, maissia, kesäkurpitsaa, naudanlihaa ja porsaanlihaa.
Olisi tarkoitus tänään tehdä spagetista, naudanlihasta ja tomaattimurskasta sosetta. Tomaattia ei olla vielä maistettukaan.

meidän ruokarytmi suunnilleen tällainen.

7-8 velli

11-12 kasvis-lihasose ja maitoa

14-15 hedelmäsose ja maitoa

17-18 kasvissose+ maitoa tai vaan maitoa

20-21 iltapuuro + maitoa

välillä ruuan kanssa vain vettä ja ruokailun päätteeksi maito.

Onko muilla hommattuna kävelytuolia? meille on tulossa ensi viikolla, kun neiti ei tunnu viihtyvän lattialla lelujensa kanssa kuin muutamia minuutteja ja sitten tulee huuto ja ja minulta jää kaikki hommat tekemättä.
Jospa tyttö viihtyisi kävelytolissa hieman kauemmin kun pääsee eteenpäin..

Mutta nyt tuoksahtaa taas nenään (kolmannen kerran jo tänään!) joten vaipanvaihto kutsuu..heissan!

Joo meillä mennään ja lujaa... nytkin kun vaan kerkesin kääntää seljän oli kukka-aitaus nurin ja bambunoksa kädessä... ei voida yhtään pitää poikaa olkkarissa jos tekee muuta, on aina vietävä alas omaan huoneeseen leikkimään, siellä on vaaratonta eikä mitään muuta mielenkiintoista kuin omat lelut.
Nyt ollaan siinä vaiheessa että noustaan jo joka paikassa ylös seisomaan, mutta ei istuta tuetta (taitaa jäädä väliin tää vaihe).

Pakkasessa meillä nyt: broilerpata( br, tummariisi,perua,porkkana,sipuli, persilja, tuore tomaatti), possupata(possu,tummariisi,peruna,porkkana,purjo,oregano,omena)
porkkana-persiljasose, bataatti-peruna,possua-tinjami,makarooni- oregano,broiler-persilja,nautapata( naudanjauheliha,riisi,persilja,peruna,bataatti,porkkana)
noi valmiitpadat on annoksittain ja noi muut on sellasina nappeina vielä.

Piti muuten laittaa valmista tomaattimurskaa tölkistä tohon broilerpataan, mut huomasin että sisältää sitruunahappoa ja en sit uskaltanutkaan käyttää.
Onko joku muu käyttäny valmismurskaa?

Shanelle: meillä ei oo kävelytuolia, eikä ilmeisesti tarvitakkaan, kun muutenkin menee jokapaikkaan. se tietty estäis menemästä kaikkialle.
ei meillä ollu tytölläkään sellaista, oppi tosin kans puol vuotiaana konttaa ja istuu, et ei silleen kypsyny paikoillaan oloon.

Niin meillä noi yöunet vaihtelee jos menee nukkuu siin 19.30 niin nukkuu 10,5h ja jos 21.30 niin nukkuu 8,5h. meillä nimittäin herätään aika tarkkaan klo 6 joskus voi herätä 7 aikaan.

Me ollaan miehen kaa otettu käyttöön nukkumis systeemi eli mulla on mahis nukkua la aamuisin ja hän sit sunnuntai aamuisin eli eilen minä kömmin alas korvatulppien kanssa ja nukuin 9.30 asti. Isi hoitaa sit aamu maidot ja puuron ja aamupäikkärit.
Tää onnistuu nyt hyvin kun tissit sano stopin täs ed. iltana, sieltä ei sit tullu yhtään mitään,eikä seuraavana aamunakaan, mut nyt sit viimeyönä oli vähän valunu, mut ihan tyhjät on. Eli nyt sitten on imetys loppu, nyyyh!!!

Voi kumpa täälläkin olis nyyttärit tai jotku.. no on mul nää mun sinkkukaverit, joitten kans sit käydään kaffittelemassa ja nyt sit siel aerobicissa. Ja näit äityleitä, mut lasten iässä n. 8kk ikäero on suuri, kun yrittää leikkiä, molemmat repii ja ihmettelee toisiaan.

Moikka kaikki tammiloput!

Olin tyystin teidät unhoittanut ja kun nyt pitkästä aikaa tulin koneelle, ajattelin kurkata ellejä; ja täällähän te olette edelleen!
Ajattelin vaan laittaa kuulumisia, tuossa pikaisesti katselin mitä on keskustelun aiheena ollut.
Meidän poitsu syntyi siis helmikuun puolella, 5. pv vaikka la oli 21.1. Risto reipas on kyllä nimensä veroinen kaippari. Hän ryömii karmeella vauhdilla koiramme perässä ja koiraparka on hätää kärsimässä. Kontata yritetään, mutta ""mittarimato""-tyylillä pääsee kovempaa!
Imetän osittain edelleen, 4 kk asti mentiin täysimetyksellä. Aloitan työt 1.10 omassa upouudessa yrityksessä, hiukan hirvittää mitä tuleman pitää. Tilannetta (ja mun mieltä) vähän kohentaa se että oma äitini tulee hoitamaan poitsua kotiimme.
Rattaat ovat nyt ykköshankinta seuraavaksi. Osan lenkkiä hän nukkuu ja herättyään vaatii nähdä mitä ympärillään tapahtuu, ja on hassun näköistä kun vaunujen kuomua hiukan laskee, niin että pieni pää pilkistää. hän siis istuu osan matkaa.
Mittojaan en tällä hetkellä tiedä, meillä oli viimeksi 6 kk-nla, ja seur. on tän kuun lopulla. Koon 74 vaatteet ovat just nyt passeleita, oon ostanut jo joitain 80-senttisiäkin. Pitkä ja hoikka tuo on toisin kuin äitinsä...

Mutta eipä muuta kun energistä syksyä mammoille ja palleroille!
toivoopi myy ja risto.

itsekin ajattelin juuri samaa, että mitenkäs sitä nyt on meidät onnistunut unohtamaan!!!! voiko olla totta!?;) Täällä me vanhat ""tutut"" keskustellaan syntyjä syviä ja parannetaan toistemme maailmoja;. (Tai minä itse ainakin olen saanut monta vihjettä miten mikin asia voisikin hoitaa.) Tervetuloa siis Myy juttelemaan mukavia, jos vain kiireiltäsi ehdit!

POikamme sai tänään spagettijauhelihasosetta isin syöttämänä ja söi kokonaisen ison purkin!! oli siis sellainen iso 8kk:n, joita emme ole ennen syöneetkään. yleensä menee vajaa pieni purkki lihaa, mutta nyt meni siis koko purkki eikä isi ehtinyt syöttää niin nopeaa, kun suu oli jo ammollaan! onneksi sain vähän videolle tätä hauskaa tapahtumaa.

uimassa olimme taas ja mukavaahan se on kuin mikä!! lisäksi olemme tänään hyppineet hyppykiikussa ja soittaneet pianoa ja leikkineet istualtaan kaikkea kivaa. pojan voi siis nyt jättää yksinään istumaan.

kun olimme eilen pitkällä kävelyllä, niin rintani saivat varmaan vähän kylmää, koska ovat nyt kipeät. Aurinko paistoi ja minulla oli kuuma päälläni neule ja kaulahuivi, mutta kun tuuli niin kovaa. en uskonut, että vieläkin voi altistua rintatulehdukselle...nyt olen tänään koko päivän sisällä.

nyt laittamaan sauna päälle, kun mies tulee kohta lenkiltä. Sain pojan juuri nukkumaan, ja nyt olisi puoli tuntia aikaa tehdä jotain hyödyllistä,,,,jumiudun varmaan kuitenkin tänne nettiin....(vaikka en mikään nettihirmu olekaan).

t.tamma ja polskimis- ja läiskimismaisteri

hei kaikille! Meillä tytöllä on syömislakko! Eilen söi korviketta 400 ml ja ehkä pari-kolme lusikallista kiinteitä , ei millään mennyt ruoka, vaikka tarjosin kaikenlaisia vaihtoehtoja- itse tehtyä ja kaupallista. No, tänään tilanne on vähän paremmin, mutta silti tyttö syö huomattavasti vähemmän kuin ennen. minä en vielä uskolla antaa paljon karkeampaa ruokaa.Kokeilin yhden kerran ja tuli oksennusta pisin keittiötä. Tyttö ei vielä kontaa-on hän jo jatkuvasti polvilla ja pylly pysyssä, mutta siihen se loppuu. mahtaako tullut isään? Isä ei kontannut olenkaan, suoraan aloitti kävelemisen. Ja tyttö ei vielä istu ilman tukea, on hän kylkiasennossa koko ajan , samalla tavalla kun Sweetien lapsi. Aika usein ajattelen, että on se valtava onni kun on lapsi ja saa nähdä miten hän kehittyy. Meillä on jo hankittu ensimmäiset kunnon kengät City-Marketista. Tietysti, lapsi ei vielä kävelee moneen kuukauteen, mutta aika kylmät säät tulossa, eikä ap-talvitossut eivät mahdu meidän neitille. minä hankin Sity-Sokokselta Remun talvihaalarin- se oli siellä tarjouksessa. Ap-talvihaalari varmasti menee myöhään syksyllä ja talvialussa, mutta en usko, että pärjätä sillä lopputalven ja alkukevään, kun tyttö on aika pitkä

Poika harjoitteli tänään konttausasentoa! Kyllä meinas äidin silmät pudota päästä ;) Että saa nähä miten tästä edetään..

Tänään olis nyt sitte muskari ja tunnin päästä lähtö sinne. Kämppä on kuin kaaos.. pitäis imuroida, tehdä ruokaa (pojalle ja mulle), pestä pyykkiä, viikata pyykkiä, järestllä tavaroita ym ym.

Meillä on pakkasessa tällä hetkellä jauheliha-spagetti-tomaatti-ruokaa (aika ""kokkareista"" jo) ja siihen kyllä käytin ihan tölkkitomaatti murskaa. Tämä sen takia, että Bona-kirjasessa oli ohje tomaattimurskalle. En ole sitä vielä pojalle antanut. Enkö siis voikaan antaa? Mitä se Meba sanoi, että tölkkitomaateissa olisi sitruunahappoa? Sitäkö ei saa olla lapsen ruoassa.?

Meillähän on nyt muuten edessä kaksosten rattaiden hankita ;) Ei kyllä meinata niitä vielä ostaa.. Onhan tässä siihen hetkeen vielä aikaa, mutta eteen se kyllä tulee.

Tamma: meillä kans poika tykkää kovasti uimisesta. Viime kerralla sukeltaminen ei vaan jostain syystä ollut kivaa pojan mielestä. Olisiko häneltä jo tuo sukeltamisrefleksi jäämässä pois?

Mulla on nyt tarkotuksena tosiaan päästä iteki kodin ulkopuolelle treenaamaan.. Mies lupas sen hetken hoitaa ku mamma käy, mutta katotaan nyt koska se onnistuu. Miehellä ku on nyt duunia ihan kamalasti.

Niin ja duunista tuli mieleen, et en mä nyt sitte meekään töihin. Oon siis ihan täysin hoitovapaalla ja nyt pitäis vaan Kelasta hakea vielä hoitotukeen se lisäosa.

Että sellasta.. nyt kakkavaipan vaihtoon.

Tosca: niin kaikista tölkki tomaattimurskista en oo ihan varma, tuli vaan luettua sisältöä (tää oli lidl:n murska) ja siin oli sitä sitruunahappoa. ja tuli sit vaan mieleen, kun noita sitrushedelmiä kannattaa näin pienenä vältää, kun on aika allergisoivia. Muistaisin vaan et tytölle annon joskus 1 v appelsiiniakin vasta. ja sitruuna on pahempi. Enkä oo nyt muistanu kattoo kaupasta mitä niiden tom. murskan joukossa on. voi olla et kaikissa ei oo ja voipi olla et voi tätäkin käyttää, mut aattelin et kun käyn neuvolassa varmistan asian. meillä on vasta 2 vkon päästä.

Tein myös makaroni-jauheliha-tomaattimurskasta sosetta, aika kookareista on, joten saas nähä kuinka uppoaa..luin tomaattimurskan tuoteselosteen ja siinä ei ainakaan lukenut sitruunahaposta mitään..

moi! meillä tyttö tänään on alkanut konttamaan! Nyt kaikki tavarat olohuoneen pöydästä alhaalla nostettu ylös, tyttö on niin innokas syömääm kausilehtejä. kuinka kauan teidän vauvat nukkuu yhteensä päivällä? Olen jostakin lukenut, että tässä iässä yöuni on suurpirteinen 11 tuntia ja päiväunet 3 tuntia. Meillä nukutaan yöllä 21.00-7.00, eli 10 tuntia ja päivällä kaikkein kaikkia tänään tyttö nukkui 2 tuntia. Mitä talvikenkien kanssa? Hankitteko vai käytätteko villa/toppasukkia, kun lapsi ei vältämättä vielä kävelee?

mira, tuo syömislakko on varmaan vain hyvin väliaikaista. itsekin huolestuin aivan älyttömästi, kun meidän poika ei syönyt reiluun viikkoon paljon mitään muuta kuin maitoa normaalisti. onneksi neuvola oli heti tällaisen viikon jälkeen ja sitten näki, että paino kehittyy ihan normaalisti ja siksi ei ollut syytä huoleen enää. lapset tekevät kuulemma tällaisia lakkoja, kun esim muuttavat rytmiään.

mira vielä, meidän poika nukkuu öisin 11-12h ja päivisin vähän vaihtelevasti mutta keskimäärin 2,5h. eli yhteensä n. 14h. eli aika paljon vieläkin, ja painottuu rauhalliseen yöuneen, jonka vetää nykyään ilman maitoa. välillä herään vain tarkastamaan, onko peittoa, ja välillä poika heräilee, kun on kääntynyt vatsalleen.

me ei olla ostettu yhtäkään kenkäparia, mutta meillä on nyt jo 7-8 paria käytettyjä kenkiä. saas nähä, mitä niistä aletaan käyttämään, mutta toki nukkuessaan laitan vain villasukat/toppatöppöset.

ja taas selailemaan valokuviamme....

Aits, kun on paikat kipeenä. kai sen kuuluukin olla eilisen jäljiltä. Oli taas airobicia ja kun se on niinkuin kiinteytysjumppa, niin siin on myös voimaharjoituksia eli kaikkee vatsalihasta ym. ja tää kaikki 45 minuuttiin, tahti on kova. No...

Mira: meillä ei oo kenkiä hankittu ja enkä varmaan hanki ennenkuin oppii kävelemään tai nyt kun seisoo jo, niin jos on hinkua talvella seistä ulkona, sen katon sit. eli ostan kait toppakengät tai vastaavat, mut en tällaisia syyskenkiä kylläkään. ja tosiaan vasta sitten kun sen käyttö on ihan käsillä, kun nuo jalat kuitenkin kasvaa jonkin verran kokoajan ja kengät tarvii olla juuri sopivat eikä kauheesti kasvuvaraa.
siis käytämme toppatöppösiä ja nyt on jalassa villasukat tai sellaiset mokkakarvatöppöset ( oikeeta nimee en nyt muista).

yöunet meillä on sellaset 8,5 - 10,5 ja päikkäreitä nukkuu hyvänäpäivänä 4h yleensä jää 3h :iin. niin ja yöt edelleen ilman maitoa.

Nyt meillä on alkanut maistua toi aamupuurokin oikeen kunnolla ja herkkua on kaura-ruis nalle tai elovena kaurapuuro. Mitkäs muiden herkut on?
ja iltapuuroakin olen kokeillut vaihtelevalla menestyksellä.
muuten kaikki ruoka uppoaa.
paitsi 8kk :n jauhelihakastiketta ja makaroonia (bona ?)
ja Tammakun sanoi et heillä meni kokopurkki ja meillä ei oikeen maistunu, no loput pistin pakkaseen ja kokeillaan joskus myöhemmin.

Sweetie: pohtisit sitä maitomäärää, niin muistan joskus lukeneeni jostain ketjusta et 6 - 8 kk 600 - 800 ml ja 8 - 10 kk 600 ml.

Meillä alkaa yöt olee aikamoista valvomista.. Viime yönäki poika heräs muute 6 kertaa, joista 4 oli syöntiä (vaikka aik. ei oo tarvinnnu ku sen 2-3 kertaa) ja muut muuta kitinää. Sitte 5 aikaan poik päätti herätä ja suuttu ku ei saanu uudestaan unta, vaikka muut vaan nukkuu! Eli takana jälleen huonosti nukuttu yö :(

Tänään meinasin mennä vähäön jumppailemaan. Mun mutsi lupas hoitaa poikaa sen aikaa (mies on töissä). Jee jee.. ehkä?

Iltaa!!
Meillä on nyt yöpuulle menot aika menoa ja showta. Välillä ei kelpaa mikään vellit, maidot, tutti ja syli ja sit ei viitittäis olla itekseen sängyssä, kun jo noustaan seisomaan ja sit harmittaa, kun ei pääse alas. Nytkin isi koittaa saada pojun nukkumaan. Joskus vaivaa tosin se että kakka tulee vielä ja tottatosiaan jos on hätä ei sitä pysty nukkumaan vaikka kuin väsyttää.
toivotaan ettei kauaa kestä. (kun en oo tottunu tällaseen :) )

Ja sit toinen ilkee tapa on tuo hampaiden narskutus, onneksi vain päivisin, ettei unissaan tee sitä, ainakaan vielä.

Vielä sit on kiva irroittaa pakastimen töpseli, eilen irto ainakin 3 kertaa ja sit kaiketi oli pakastin yön pois päältä, mut onneksi ei ollu sulannu kovinkaan, mut sit taas tänään lähti töpselit pari kertaa, kohta taitaa sanoa pakastin ittensä irti. harmivaan kun se on täynnä ruokaa ja vielä suurin osa pojan soseita ja sit mansikoita.
no jos saan tottelemaan, kun poika tietää hyvin ettei äidin verhoja saa repiä, menee aina verhoja päin ja sit katotaan näkeekö äiti ja jos äiti näkee tulee sellanen virne ja nauru päälle ja voidaan mennä ihan verhon viereen ja odottamaan sanooko äiti jotain tai ei, ens vähän vaan silitellään ja jos äippä käskee tulla pois, niin tullaan, mut jos ei niin sit nykäistään ja lujaa.
onkos muilla tän suuntaisia juttuja??
sit meillä on keittiössä yks kaappi aina raollaan ja sieltä saa sit ottaa kaikki muovi purkit esille, et välillä voi ottaa ihan lattialta kipon jos tarvii. Että tälläista menoa meillä piisaa.

Voihan Tosca teidän öiden kanssa!! Koitahan jaksaa!!!

Juu, meilläkin on sellaista veijarimaista toimintaa aina välillä, mutta ei vielä niin paljon, kun ei pääse vielä kunnolla liikkumaan. Poika tykkää repiä lehtiä ja kun alkaa repimään, niin katsoo äitiin, että saakohan näin tehdä ja jatkaa kun saa hymyn takaisin. Äsken iskä oli imuroinut ja pessyt keittiön lattian ja sen jälkeen syötin pojan. Annoin paahtoleivän pojalle ja hän tutki sen hyvin tarkkaan - arvaatte varmaan, että siitähän tuli murusia enemmän kuin sallitaan....onneksi iskä ehti lähtemään kauppareissulle, eikä nähnyt lattiaa;);)

olimme taas nyyttikerhossa ja siellä oli taas mukavaa. juodaan kahvit ja leikitään ja jutskaillaan. tänään päästään naapuriin yksivuotissynttäreille. ja näkee toisia äitejä ja lapsia.

Meillä ei mitään veijrimaista toimintaa vielä ole ilmennyt. Johtuu varmaan juuri tuosta, kun ei poika oikeen pääse/ymmärrä liikkua.

Liikkumisessa on kyllä tapahtunu hirveesti kehitystä ihan nyt vkon aikana. Eli tällä hetkellä poika harjoittelee päivittäin konttausasentoa ja on alkanut ryömimään jonkun verran. Taaksepäin mennään ja eteenkinpäin välillä, kun jotian oikein halutaan.

Pojan huone on vielä remontin alla, mutta edistyy se sentään jonkun verran. Kohta on vuorossa tapetointi ja sitte vielä pintamaalaus ja shapluunat.

Ai niin se on uutta, että me hankittiin pojalle potta. Nyt sitten istuskellaan aina välillä potan päällä ja katsotaan,e t jos sattumalta just silloin olis joku hätä päällä. Vielä ei oo osunu äidin arvailut kohdilleen ;) Mites muilla.. onko potta kokeilut alkanu?

meillä on sellainen PALKITSEVA POTTA;) eli se soi fanraaria silloin, kun sinne tipahtaa jotain. Se on vielä paketissa, mutta jo olohuoneen lattialla odottamassa avausta. lisäksi meillä on perinteinen potta jo vessan lattialla ollut kauan odottamassa pientä istujaa, mutta sitäkään ei olla vielä kokeiltu...Nythän sitä voisi alkaa kokeilemaan, kun poika istuu tuetta (tietty potalle ei voi vielä jättää tuetta).

millaista tuttia käytätte? meillä on silikoni ""suora"" malli. Huomasin tällä viikolla vasta, että mehän käytetään vielä vauvatutteja, ja pitäisi hankkia jo uusia isompia. ostin silikonisia, mutta kuulin, että kun on hampaita, niin siitä voi saada palan ja se ei sula elimistöön. täytyy vissiin ostaa kumisia. toisaalta kuulin myös, että ei turhaa pelkoa tällaisesta palojen suuhun menemisestä. mites teillä kanssasisarilla?

Entä vaipoista: käytättekö teippivaippoja, housuvaippoja, vai kestovaippoja? me teippivaippoja, mutta aiotaan ostaa seuraavaksi housuvaippoja, ovat niin käteviä esim. vauvauinnin jälkeen ja kerhoissa ja kylässä, kun saa istualtaan vaihtaa vaipan nopeasti.

tänään mennään meidän ""kylän"" toimintapäivään viihtymään ja illalla tuplatupareihin. aamulla oltiin uimassa. eli todellinen toimintapäivä kaikin puolin.

tosca, onko mukavaa kun odottaa jo toista? koskas sulla on laskettu päivä, vai tiedätkö sitä vielä? millä viikolla menet? kerro vähän odotuskuulumisia meillekin (tai ainakin minua kiinnostaa)! ps. onkos tullut ostettua mitään lisää huuto.netistä? minä ostin sieltä juuri kengät, kirjan ja ruokalapun.

Meillä isi osti potan puol vuotis synttärilahjaksi, mut eipä juuri ole tullut istuskeltua, kun kakka sattuu tulemaan aina kesken ruokailun. Kävi mielessä jospa syötäis potalla :) No ei kait.
Ja ihan tavallinen orthexin keijatuoli.

Tuttina on luonnonkuminen turvatutti isompi malli, alkuun oli luonnonkuminen ""nuppitutti"", meillä on toi tutin syöminen vähentynyt. Ja silikonisia en oo edes ostanu, just ton takia ku meil on hampaat ja muistin vanhastaan että kannattaa hampaallisella olla luonnonkumisia tutteja ja pulloihin tuttiosa, mut joku valaisi et ne on kuulemma parantuneet nekin sitten 9v. :n.

ja käytetään tarravaippoja päivällä halpiksia ja yöllä liberoa. Nyt tuli liberolta baby&go housuvaippoja kokeiltavaksi, ei olla vielä kokeiltu, no josko sit vaikka ens yöseks ja sit vaikka raaskis päiväksikin laittaa. pitänee vaan ensin tää koko käyttää loppuun, kun alkaa olla aika nafti.
Mut on nois tarravaipoissakin yks hyväpuoli ei tarvii ottaa vaatteita pois, jos vaikka vaan pissavaippaa vaihtaa. Tai tänäänkin jouduttiin ulkosalla vaihtaa, niin sai olla vaatteet päällä, eikä tullu vilu.

ihanaa!, huomenna mennään kattoo 1kk ikäistä pikkupoikaa.

meillä on ens viikolla aika hulina viikko. meille tulee vieraita ja sit me rampataan vieraissa. pistettiin kaikki treffit yhteen viikkoon, et voidaaan sit olla muutama viikko ihan rauhassa.

Yhteistyössä