Tammiloput

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi on ihan kiva kun pärisyttää ruoka suussa. Meillä ei tuota taitoa vielä osata :) Onneksi. Vaikka Eno kovin aina yrittää opettaa.
Muutenkin olen tyytyväinen tohon pojan ruokailuun. ei ole vielä edes sylekiny ruokaa suustaan pois, jos ei enää maistu lykkää kielen eteen, mut jos saan lusikan menemään suuhun nielee kyllä ruoan, muttei sylje pois.
Meillä tehdään hienosti noita sylkykuplia ;)

Niin kun kerroin et poika nukku erinomaisesti siellä mökillä, mut tais hänellekkin arki palata kun tultiin kotiin eli rytmi on sama kuin ennen mökillä oloa. klo 6 ylös. Paitsi tänä aamuna kun tein eilen, miten ei sais kyl tehdä. Yleensä poika valvoo illalla pidempää pätkää ja väsähtää sit siin 19- 19.30. Mut eilen pistin pojan 18 nukkumaan ja herätin hänet klo 20 syömään puuron ja iltapesulle. Sain tosin hänet nukkumaan vasta 22. Aamulla nousi klo 8 aikaan. Katotaan vaikuttaako tuo tähän päivään muuten. Syötiin 10 aikaan lounas niinkuin yleensä ja nyt nukkuu päikkärit.

Niin poika ei mitenkään hermostunu tuosta eilisestä herätyksestä. Olin ite niin väsyny enkä halunnu pistää poikaa yöunille jo 18 ja herätä aamulla aikaisin, niin kokeilin tällaista vaihtoehtoa. Tähän se toimi et sain ite myös nukkua 8 asti ja poika ainakin yhtä hymyä aamulla. Muut seuraukset näkee päivän mittaan.

Täälläkin eilen satoi sit ihan kiva määrä, eipä tarvii kukkia kastella. Nyt paistaa aurinko ihanasti, taidanpa mennä kans ulos.

Mitä ihmettä.. Nää sivut on ihan sekaisin. Löysin tän meidän keskustelun viimeiseltä sivulta minkä voi avat. Ensimmäisinä oli kaikki íkuvanhat huhtikuun keskustelut???!! Vai onko se vaan mun kone?!!

Huh.. Selvispä sekin onkelma.. ;) Olin ilmemisesti ite vahingossa painanu tota otsikko saraketta ja sitä painamalla noi viestit kääntyy väärinpäin. Eli vanhat ekaks ym ym

Meba: saa siis nähä miten teillä tuo rytminvaihto sujui.. Mä en kyllä vois tehä noi, koska poika saa kauheen itkuraivarin jos hän herää kesken unien. Ei siinä mikään puuro menis alas ;) Meillä menee tällä hetkellä toi puuro muutenki tosi huonosti alas. Oon vaihtanu lajikettakin, mutta ei auta. Nyt on kokeiltu kaura, ruis ja 4-viljan puuro.. poika ei haluu. Tänään kokeilin velliä tuttipullosta, mutta itkuhan siitäki tuli.

Kyllä on tällä äidillä jotenkin turhan kireellä nää hermot..

Tosca: Kuulostaa vähän samalta kuin meidän tytön kanssa aikoinaan toi ruokailu, paitsi että sitä on nyt jatkunu 9v. Heh!!
Oli kans huono syömään sai aina kaikki vippaskonstit tehdä ja voi sanoa et tosiaan saa vieläkin.
Toivottavasti saat sujumaan ja kyllä ne lapset sit syö ku nälkä on, vaikka vähän ronkelimminkin.

meillä menee nyt noi syömiset siten että ensin soseet ja sitten tissi. Ja tänäänkin oikeen suuttu kun isi ei antanu ruokaa vaan söi itse. Vaikka poika oli just syöny välipala soseensa, melkeen purkillisen ja tissit päälle. Kun me ruvettiin syömään ja istuskeli isin sylissä ja isi laittoi haarukan suuhunsa poika oli suu ammollaan ja suuttu kun ei tullutkaan hänen suuhunsa. Sai äippä taas naurut. No ei siin auttanu kun antaa pojalle kurkkutanko nakerreltavaksi ja oli tyytyväinen. Eli täällä syötäis vaan niinpaljon kuin annettais.

Terveisiä Suomesta! ;o)
Olipa kiva käydä äidin täyshoitolassa ja lennotkin menivät hyvin. Poika jopa nukkui siellä mummolassa yhden yön melkein kokonaan heräämättä, mutta arvatkaas vaan nukkuiko äiti... eipä tietenkään! Viideltä heräsin, kun rintoja jomotti ja oli pakko nousta ylös lypsämään maitoa pois, ja eihän se uni sitten enää tullut. Höh.

Poika alkoi muuten tuossa päivänä muutamana ""puhua"" ihan tosi paljon, juttelee aina unilta herättyään meidän kanssa monia minuutteja esim. hyääää, ybäää, yvää, häyäää, äbä, huuu, kuuu jne. Heh, hassun kuuloista.

Lukaisin tuossa muutamia ketjuja, ja näyttää siltä, että provoilijat ja muut häiriköt ovat taas palanneet lomilta tännekin palstalle. Eipä tee mieli taas kommentoida mitään, kun tietää saavansa haukut, mitä tahansa sanookin.

Sweetie: hyvä, kun teitin reissu meni hyvin. Ei tuolla tosiaan muissa keskusteluissa uskalla sanaista arkkuaan avata.. Heti on joku kääntämässä kaikkee sanottua väärinperin. :(
On se kyllä ihme, et kerranki ku sais nukkua yön niin sitten ei nukuta. Mulle kävi vähän samanlailla, ku poika on heränny enää 2 kertaa yössä ku ennen heräs 3. Jotenkin sitä vaan odottaa, et herääköhän tuo nyt via ei.. ;)

No nyt poika on kyllä jostain syystä nukkunu vähän huonommin yönsä.. oisko mahanpuruja kiinteistä (lihaa kokeiltu nyt vkon verran)? Poika saattaa tosiaan herätä yöllä ""ilman syytä"". Oon koettanu antaa tuttia, tissiä.. ei auta. Mutta se selkeesti helpottaa ku pääsee maman viereen nukkumaan. Siinä sitte oon vieressä joutunu toista rauhottaa ja vihdoin ku poika lopettaa kiehnäämisen niin oon sitte jo ite sen verran unenpöpperössä, etten tajuu nostaa poikaa omaan sänkyynsä :( Vaikka eihän tuossa nyt muuta hätää (ku ite nukun kyllä täysin paikoillani ja herään pojan liikkeisiin) ku et en viittit totuttaa poikaa nukkumaan meitin välissä. Mieski oli sitä mieltä yks aamu, ettei osannu enää nukkua kunnolla ku otin aamulla pojan meitin väliin. Noh.. mä en vaan ite viittiny herätä vielä 5.30 ja kyllä se mies sen ymmärsi ;)

Meillä ei tosiaan edelleenkään mitään konttaukseen viittaavaakaan oo, eikä myöskään ryömimiseen. Poika kyllä juttelee paljon ja hakkaa lelujaan yhteen ja pöytään ym ym. Varpaitakin (ja jalkoja) pitää eri asennoissa väännellä. Lisähampaita ei oo vielä puhjennu..

Sweetie: Kiva kun kävit täällä ""kotosuomessa"" :)

Meilläkin on opittu ""puhumaan"" jokin aika sitten ja nyt hieman enemmän. Ja meillä alkoi toi päristely. oma vika. Pärisytän ensin ja poika perässä ja sit hän jää odottamaan mun vastinetta ja näin jatketaan jonkin aikaa. Mut onneksi ruokapöytään ei oo VIELÄ tullut tuota taitoa.

Löytyhän meilläkin vihdoin noi jalat ja saadaan ne myös suuhun.

Mut nyt meille sit kans ongelmia alkaa tulee. Tänään on ollu tahtojen taistelu tissillä olemiseen. Ei poika huoli ollenkaan. Pumpattumaito kyllä kelpaa. Oisko toi että mulla alko menkat tänään siis oikeen kunnolliset. Aattelin et josko tuoksun eriltä kuin ennen ???
No voin ehkä viikon pumpata ja sit jollei edelleen kelpaa loppuu tää homma. nyyh ;(
Aina kun tarjoan tissiä alkaa senpäivänen huuto oikeen sydämestä ottaa. Ja kun tietää että toisella on nälkä. Onneksi isi on lomalla ja pitää poikaa sen aikaa että pumppaan ja saadaan maitoa.
Meilläkin on ollut tota vatsanväännettä nyt muutaman päivän ja luumu on vähän pehmentäny kakkaa, mut sit noi röyhtöt jää jonnekkin jumiin. tulee sit n.10 min päästä.Ja puuro oli oikeen kamala väännön aiheuttaja, nyt sitäkin helpotettiin kun velli maistuu taas. Kai sit vaan on tullut syötettyä sellaisia aineita jotka aiheuttaa kovaa vatsaa.???

Jaaha vielä saunaan ja nukkumaan...

Hei taas!

Molemmat häät (turussa ja helsingissä) menivät oikein hyvin ja vauvan kanssa meni loistavasti. hän nukkui hyvin ja söikin (vaikka vähän on ollut ongelmia). Kovaääniset kirkonkellot eivät pelästyttäneet ollenkaan, mutta vähän hän vierasti. Pojalla oli yllään mustat liituraitahousut (kuten isälläänkin) ja mummin tekemä slipooveri ja siihen kuuluva moderni kesähattu ja valkoinen kaulusbody. olipa suloinen veikkonen!!! (oma lapsihan on kaikista kaunein aina, eikö muut äitit;))

nyt meidänkin poika on alkanut syömään kunnolla eli jopa puolipurkillisia jo menee. Olemme syöneet myös lihaa (broikku ja nauta)ja se maistuu oikein hyvältä. Pitääkö sitä tästä lähtien antaa joka päivä?? lisäksi uusia makuja on tullut: ananas, banaani, ruusunmarja, riisi, sipuli.

Meilläkin päristään heti kun päästään syöttötuoliin ja OIKEIN TOSISSAAN;) totisella naamalla:):) Ikäänkuin se kuuluisi ruokailutapoihin;)

Olen antanut joitakin kertoja ruusunmarjariisivelliä tuttipullosta illalla ja välillä menee ja välillä ei. En tiedä, koska olisi hyvä antaa iltavelliä, jotta se menisi hyvin ja sen jälkeen nukuttaisiin aamuun asti. Olen tänään antanut ekaa kertaa myös aamuvelliä. täytyy kohta alkaa antamaan puuroa, jottei ihan oikein vauvanruokaan tottuisi.

meilläkin on jokelleltu oikein ""oikeasti"" - jo monta kuukautta, mutta näinä viikkoina se on selkeästi lisääntynyt, ja eilen tuli eka sana: ÄITI-ÄITI! lisäksi tulee ei-ei-ei, tai-tai-tai, ätä-ätä- jne. Äiti oli aika ylpeä, kun ekaksi sanaksi tuli äiti ja vielä vieraiden eli todistajien läsnäollessa!!

meille tuli eilen ensimmäinen hammas!! alas vas. ja toinen pullistelee siihen malliin että taitaa tulla sekin lähipäivinä.

toivottavasti, meba, lapsesi ei vielä lopeta imemistä! älä ainakaan itse luovuta kovin helpolla, jos et halua.

poikamme on käynyt ihan varmasti kikatus- ja riehumisteatterikorkeakoulun - sen verran häntä naurattaa joka välissä ja välillä niin kovaa, että kiemurtelee aivan kippurassa, kun äiti tai iskä ovat NIIIN hauskoja (mukamas)!

Katsoin äsken dokumentin kiinalaisesta päiväkodista ja aiva itku tuli, kun siellä tuntui olevan niin kamalaa. lapset olivat surullisia ja jos itkivät, niin kukaan ei tullut lohduttamaan. Heillä ei näyttänyt olevan leluja lainkaan ja istuivat aina selkä suorana pöydän ääressä kengät jalassa ja olivat niin kuin aikuiset. Siellä oli ainakin KURINPITOA ja Sieltä puuttui ainakin RAKKAUS. ohjelman jälkeen minun oli pakko mennä sanomaan nukkuvalle pojalleni, että rakastan häntä!!!!

nyt nukkumaan, jotta jaksaa huomenna taas tehdä kotihommia ja hoitaa lasta.

Meba: mites teillä on sen tissin kanssa nyt mennyt? Täällä oli vähän aikaa sitten keskustelu just tosta äidinmaidon maun muuttumisesta menkkojen myötä. Ja toteamus oli, että se kuulemma muuttuu, mutta vaan väliaikaisesti. Eli ehkä tilanne teilläkin paranee taas jossain vaiheessa?

Menkoista tuli mieleen, että mullakin noi menkat sitte alkoi. Ja just ku mä olin niin kivasti tottunu tähän helppoon elämään ;) No paluu karuun arkeen.. Saa nähä minkämoisella kierrolla sitä nyt mennään?

Tamma: vai teillä jo sanoja tulee!! Hieno homma.. kyllä se on varmana ihanaa kuulla pienen rakkaan ihmisen suusta sana äiti. Ehkä mäkin tässä joskus pääsen sen kokemaan, vaikka vielä toi ""puhuminen"" on aikamoisen epäselvää jopa äidin korville ;)

Olettekos jo antaneet lapsillenne kalaa? Meillä uudet maut on porsas, maissi, kesäkurpitsa, vadelma, 4-viljapuuro. Nyt laitoin just pojalle tulee jauhelihaa ja huomenna annan sitä muun mössön seuassa. Mä oon muute kans miettiny tota, et kuinka usein sitä lihaa nyt sitte pitää antaa?

Tosca ja nukkuva poika ja yleisurheilua katsova mies ;)

No niin tissilakko loppu tasan 24 tunnin kuluttua eli tänään illalla tissiteltiin. Mutta vielä vähän oli kärhämää. Niin se maito kyllä maistui pullosta jota olin pumpannut.
Pidän sormet ristissä ja toivon että huomenna maistuu taas.
Tuli kyllä itelle pieni paniikki että tässäkö se nyt sit on.
vaikka en varmaankaan kovin pitkään imetä muutenkaan ehkä sinne 1v. asti, mut en ihan nyt vielä haluu lopettaa.
Ja tuli kans sellanen mieleen josko sitä maitoa ei oo tullu tarpeeksi, mutta pumpatessa tuli ihan kohtuu annoksia ja sanotaan että imiessä saa kuitenkin enemmän kuin pumpulla.

Hienoa Tamman poika ja onnittelut sanasta.
Meillä ei vielä tuu mitään selvää, mut silleen vuoropuhelua kyllä käy omalla kielellään.
Tyttö oli 8kk kun tuli eka äiti sana.

kalaa maisteltiin eilen oli kaupan valmis. ja ihan hyvin alas meni, ei tosin niin hyvin kuin muut lihat.
Mä olen kerran päivässä lounaalla antanut jotain lihaa ja sit päivällisellä kevyempää eli pelkkää kasvista tai sit kasvis- pasta systeemiä.

Tarttis kai mennä nukkumaan et jaksaa aamulla nousta juna lähtee 9.30 Helsinkiin. Varma viel ei olla lähetäänkö, mut täytyy varautua.
Käyn vielä tsekkaa liberon sivun jos pääsisin sinne, on tökkiny noi yhteydet.

Ai niin ..
olisin kans jättäny noi menkat hamaan tulevaisuuteen. On meinaan sellaiset kivut et pois alta. taidaa jäädä synnytyssupistukset kakkoseksi. Aamusin ne on kaikkein kamalimmat, ei pääse sängystä ylös. Onneksi on toi mies nyt kotona apuna.

Meillä näköjään keskitytään enemmän puhumiseen kuin liikkumiseen. Vasta tänään alkoi hiukan ryömimään taaksepäin. Ja tänään tuli myös seuraava sana: hyvä-hyvä!! Eli kun pääsi taaksepäin ryömimään, ikäänkuin sanoi itselleen, että hyvä-hyvä;);)

Mira, minun väsymykseni on sellaista fyysistä, että paikat eli nivuset ovat heikot ja niistä alkaa jomottaa heti pienen remuamisen jälkeen. hgl on varmaan normaali, sillä energiaa riittää, esim. perjantaina-lauantaina pesin koko tuvan yläkerran viimeistäkin nurkkaa myöten. Miten usein imuroitte ja pesette lattiat? minä imuroin noin kerran viikossa ja pesen lattiat noin kerran kuussa (siis tosi harvoin), mutta tästä lähtien täytyy alkaa pesemään useimmin, kun on tuo pieni nuohoaja tuolla lattiarättinä. Täytyy alkaa kiinnittää huomiota myös entistä tarkemmin kaikkiin pieniin roskiin lattialla ja pöydillä, jottei vaan pääse suuhun. kun saisi vielä tuon miehenkin oppimaan, ettei jättäisi mitään näkyville.

Onko teillä jo rattaat vai käytättekö vielä vaunuja? me käytetään vielä vaunuja ja kovaa vaunukoppaa vielä. kävimme tänään katsastamassa rattaita, mutta emme tiedä niistä mitään ja ajateltiin muutenkin, ettei niillä vielä ole mikään kiire.

t.tamma ja vekara

Jees!!!
Tänään on tissi taas kelvannu normaalisti. Huh kun sai mut pelästymään ja hermoilemaan.

Emme lähtenetkään Helsinkiin vaan käytiin täällä salossa kiertelemässä kaunista kaupunkia ja ulkona terassilla syömässä ja yhdellä siidurilla. Ja vähän shoppailua. Kivaa oli ja poikakin viihty vaikka lämmintä oli. Nyt ukkostaa ja sataa täysillä.

Tamma:Imuri viuhuu joka 3päivä tai joskus useammin jos näkyvää roskaa on ja alhaalla harvemmin, paitsi jos hiekkaa tuppaa sisään.Luuttu kans käy n. kerran kuussa, joskus voi sekin useammin. Matot ei käy ulkona, kun tuota tamppaustelinettä ei oo. Joten meillä vedetään ne tamppurin kanssa imuroinnin yhteydessä ja jos likastuu, niin rullalle ja odottamaan kesää ja pesua.

Ja meillä on yhdistelmän ratas osa käytössä ollu siitä asti kun koppa läks eli oisko ollu n. 2kk ikäisenä. Mut alhaalla se on eli makuu asennossa. Istuttaa en ole vilä. Oottelen ku nousee ite istumaan. vaikka sisällä syöttötuolissa jo istuskelee selkä suorana pieniä aikoja. Niin mitään pelkkiä rattaita ei oo eikä varmaan tuukkaan tai ei sitä tiedä. Voi olla toinen ääni ens kesänä :)

Onnea Tamma ensisanoista teille! Tosi aikaisin se sitten aloitti, mutta niinhän se taitaa olla, että vauvat aina keskittyy yhden osa-alueen kehittämiseen kerrallaan, ja ne osa-alueet tulee eri vauvoilla eri vaiheessa. Me jännätään, että alkaako tuo poika ylipäätään koskaan puhumaan, koska meillä on näitä kieliä vähän liiankin kanssa... mutta eiköhän se ennemmin tai myöhemmin opi lajittelemaan asiat oikein aivolohkoissaan!

Meillekin muuten ilmaantui tänään ihmeellistä tissin vetämistä ja puremista, auts auts. Ei ole hampaita kyllä vielä ensimmäistäkään onneksi, mutta kyllähän se silti sattuu. Mietin muutenkin aina, että saakohan se päivässä tarpeeksi maitoa, näiden kiinteiden kanssa kun ei osaa sanoa, että mikä se tissimaidon osuus oikeasti on. Yhdessä vaiheessa alussa poika tankkasi ilmeisesti tosiaan aina yöllä, mutta nyt Suomen-loman jälkeen on syönyt yöllä vain nimeksi (tai siis pari kertaa vaatinut tissiä suuhun, lussuttanut hetken ja nukahtanut samantien).

Kertokaas muuten kaikki, millaisia leikkejä ja loruja te leikitte vauvojen kanssa, olisi kiva saada vähän ideoita.

Meillä lauletaan nyt Mörköooppera-lauluja, joista ainakin Vokaalilaulu tuntuu kovasti olevan pojan mieleen. Jos vaikka silittelen itse jotain pyykkiä, saan hänet istumaan sitterissä rauhallisesti sen aikaa, jos laulan tätä laulua, varsinkin jos sinne tänne laitan sanoja, joita kuvittelen hänen tuntevan esim. oma nimi, äiti, isi jne.

Sitten on semmoinen leikki, että näytetään kämmentä nyrkissä ja nostetaan aina tietty määrä sormia ylös, ""Tässä on äidin käsi, kädessä on... viisi sormea!"" ja käsi takaisin nyrkkiin. Sitten vielä mikä naurattaa, on kun laittaa hänet keinuhevosen päälle ikäänkuin ratsastamaan (istuahan hän ei itse vielä osaa). Hän ottaa käsillä kahvoista kiinni, ja sitten nauretaan kun äiti keinuttaa. Ja eipä tulekaan muita mieleen, kun oikein vartavasten mietin...

Tamma: meillä imuroidaan n. 1-2 kertaa vkossa. Huonoilla keleillä joutuu imuroiaman vielä useemmin, ku koira tuo niin paljon hiekkaan ym mukanaan. Lattioiden pesua suoritetaan kyllä tosi harvoin.. Oikein hävettää miten harvoin. Mä oon jotenkin niin laiska siirtelemään mattoja ja huonekaluja pois tieltä. Arvioisin, et lattiat pesen n kerran 2:ssa kuussa. Tietenkin paikoitellen ""pesen"" useemmin. Esim. ruoka tai muut tahrat lattialaatoista tai vastaavaa. Nyt oon luvannu itselleni, et ku poika alkaa liikkuu enemmpi ku tossa nelimetrin säteellä ;) niin pesen myös lattiat useemmin. Katotaan miten mun käy.. ;)

Niin ja vaunuista.. Meillä on yhdistelmävaunut, joista on kova kantokoppa hylätty helteiden myötä. Yleensä poika nukkuu vaunuissa ollessan ja olen hänet solkiin kiinnittänyt nyt kun koppaa ei enää ole. Joskus nostan pojan - esim. kaupassa pojan hermostuessa köllöttelyyn - puoli-istuvaan asentoon.

Niin ja syöttötuolissa minäkin olen poiaa istuttanut syömisen ajan. Sitten nostan hänet pois. Sylissä tietenkin myös poika istuskelee ajoittain. Meille sanottiin seuvolassa, että just syöttötuolissa voi pieniä aikoja kerrallaan istuttaa ja sylissä 6kuukaudesta eteenpäin. Kun poika on sitterissä tai sylissä niin hän koko ajan punkee itseään ylös. Sitterissä hän on joskus (meillä sellainen vanha löysä malli) punkenut itsensä niin ylös, että on nojaillut hetken käsiinsäkin.

Sweetie: leikeistä ja loruista.. Meillä suosikkina on ehdottomasti körö körö kirkkoon eli poika onollut mun sylissä ja sitten lorun tahtiin oon ""pomputellu"" poikaa kevyesti ja lopuksi nostanut korkealle ilmaan. Poika oottaa aina ihan intona tota ""heitto"" vaihetta

Körö körö kirkkoon, papin muorin penkkiin, ruskealla ruunalla, valkealla varsalla, kolipäällä koiralla, pikipäällä pässillä, laukkipäällä lampaalla, peltojen ylitse, aitojen alitse, kilikello kaulassa punaisessa nauhassa, pom, pom pom, pom, POM!

Sitte meillä lauletaa sormilaulua ja otetaan selän takaa esille oikeita sormia molemmista käsistä. Eli kaksi kättä aina esillä..

Missä on etusormi, missä on etusormi. Täällähän minä, täällähän minä. Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia hyvää. Mennään pois, mennään pois. (ja sitte vaihetaan sormea)

Muita ei nyt tähän hätään tule mieleen.. ;) Mitäs noi mörköoopperan laulut muuten on? Enpä ole ikinä kuullut.

Tosca ja unenpöpperössä oleva poika

Poika pärisytteli taas päivällä suutaan ja siinä samassa teki myös kielellä ""putkilon"" eli käänsi kielen rullalle. Olipa hassun näköistä.. Pakko oli jakaa.

Nyt nukutuspuuhiin :)

Ai niin.. tänään kokeiltiin ekaa kertaa kalaa. Ei kyllä pojalle kala maistunut. Olin onnellisena valinnut lohta, jonka ystäväni sitten sanoi olevan vauvan suussa todella voimakasta. Seuraavaksi täytyy kokeilla jotain seitä tai kuhaa, jotka on miedompia.

Mitä svaatekokea teillä muuten tällä hetkellä on käytössä? Meillä on 70-74 kokoisia vaatteita nyt käytössä. Esim. 74 housut on vielä liian pitkiä, mutta muuten hyvät. 74 bodyt taas on hyviä meitin pienelle pullerolle.. ;)

Hei! Tässä Turussa niin paljon tullut vettä viimeisinä päivinä (niin kun muualla Suomessa) , että ulkoileminen oli melkein mahdoton. Ja kun tyttö on tottunut päivisin vainyhdet unet nukkua kotona ja muut vaunuissa, arvatkaa vaan, oliko äidillä vaikeeta nukuttaa kotona. Tänään kun kävelin melkein tunnin väsyneen tytön kanssa eikä millaan nukahtunut, pakko oli ottaa sateenvarjo ja sadesuojan ja marssia ulos.
Sweetie : minulla on ""Leikki vauvasi kanssa""kirja, tässä on muutamia leikkia, mitä olen kokeillut ja tyttö tykkäsi

""Missä nukke on""
Kun vauva katsoo peiliin, hän ei tajua näkevänsä omaa kuvaansa
Pidä kädessäsi vauvan mielinukkea tai eläintä ja liikuttele sitä hieman. Leki, että nukke puhuu
Pidä sitten nukkea peilin edessä ja tee samat temput. Kysy vauvalta: ""Missä nukke on?""
Mene pois eilin luota ja toista leikkia

Mitä lapsi oppii- havannoimaan

""Rummutetaan""
Tähän leikkiin tarvitset foliovuoan ja lusikan. Lyö lusikalla vuokaa muutaman kerran.
anna lusikka ja vuoka vauvalle.Auta häntä lyömään vuokaa.
kun vauva lyö vuokaa, voit laulaa pientä laulua, jonka vauva on kuullut ennenkin. Taputa käsiä ja laula vauvan lyödessä vuokaa. pikkulapset rakastavat tätä leikkia ja tilaisuuden tullen leikkivät sitä myöskin mielillän yksin.
Mitä lapsi oppii-rytmitajua

""Pallo rullaa""

Iso pallo on vauvalle hyvä harjoitusväline-ja hauska leikkikalu.
Aseta vauva mahalleen täyteen pumpatun rantapallon päälle. Pidä vauvasta kunnolla kiinni ja rullaa palloa edestakaisin.
Laula tätä lorua samalla:
Pallo rullaa, pallo rullaa,
ees ja taas, ees ja taas
Pallo rullaa, pallo rullaa
yksi, kaksi,kolme
Kohdassa kolme suukotat vauvan niskaa
Mitä vauva oppii-liikkeitä

Voin joskus myöhemmin kirjoitaa muita leikkia-niitä niin paljon kirjassa

Poika just heras unilta ja on tassa sylissani meuhtomassa, nappiksenkin sai saadettza johonkin ihmr tilaan, ettei lozdz enaa skandejakaan mistaan ja pisteet ja pilkut on ihan kummissa paikoissa. Hmm. Tais tulla nyt jotkut ranskalaiset asetukset paalle, sori kummallisuudet tekstissa.

Niin se morko/ooppera on ikivanha juttu, olisko ollut oikein lasten musikaali, joka meilla oli kotona jo silloin kun mina olin pieni, ja nyt mulla on se CD/levyna. Kuulostaako tutulta esim. Morko se lahti piiriin, tinttan tanttan tallallei.

Niista vaatekoista, taalla ne on aivan kummalliset. eilenkin ostin muutaman bodyn, joissa lukee 81cm/18kk, mutta ovat aivan sopivia meidan pojulle nyt, hihatkaan eivat ole liian pitkat. H&Mn vaatteista menee nyt 74-senttiset.

Jaaha nyt taidan menna vaipanvaihtoon...

Sweetie: kyllähän mä tuon mörkö se lähti piiriin rallatuksen sentään tunnen ;) Siis siinä on ilmeisesti mörköaiheisia lauluja vai muitakin siinä mörköopperassa siis?

Poika sai tänään illalla ruusunmarja-riisi-velliä ja tykkäs kovasti. Sain vinkin tuosta Tamman kirjoituksista ;) Kiitto. En kyllä tiedä käytätkö Tamma sinä tuota valmista velliä? Minä sitä juuri kaupasta löysin ja muistin, että joku oli samaa yhdistelmää käyttänyt. Lämmitin kyseisen vellin vesihauteessa ja loput laitoin jääkaappiin. 2 pvää pitäisi siellä säoilyä, joten poika saa vielä velliä muutamana pvänä. Sitten kokeilemme maissivelliä.

En ole nyt muutenkaan ottanut ongelmaa tosta pojan syömisestä. Pääasiallinen ruoka on siis tissimaito ja muuta ruokaa maistellaan. Välillä poika syö ihan hyvin ja välillä tekee tenän jo kahden lusikallisen jälkeen. Minä sitten vaan seuraan pojan vinkkejä ja annan sen mukaan tuota ruokaa. Pelkään, että poika ei saa tarpeeksi rintamaitoa.. tuon muun ruoan viedessä tilaa masusta. Noh.. turha kai sitä on miettiä. Eiköhän se siitä..

Tänään poika meni muuten tosi kivuttomasti nukumaan. On meinaan ollut tuo pojan nukuttaminen aikamoista ""shouta"" normaalisti. Oli heti itselläkin parempi olo, eikä pinna niin kireellä.

Omasta olosta.. Mun pitää varmaan mennä käymään terkkarissa, koska mulla on nyt lähes päivittäin ollu paha olo ja huimausta ja mä oon uskomattoman väsyny. Soitinki jo terkkariin, mutta sieltä sanoivat vaan, et täytyy ensin tulla sairaanhoitajan ajalle. Sairaanhoitajalle ei vaan saa varata aikoja vaan pitää tulla ""jonottamaan"" 8.-11.00 välillä. Kiva lähtee ton pojan kanssa jonottamaan.. Täytyy yrittää värvätä mies hoitaa poikaa hetkeksi ja käydä siellä terkkarissa.

Meni taas vähän sekavaks.. :)

Tässä katsomassa ""sinkkuelämää"" taas, kun tyttö nukkuu.
Tosca: minulla on ollut myöskin päivittäistä huonoa oloa ja huimausta jne. Kävin täällä viikolla terveysasemalla lääkärillä ja sitten laboratoriossa verikokeissa- ensi viikolla on soittoaika lääkärille, utta epäilen, että se on vain kertynyttä väsymystä ja niskat jumissa, kun kantelee jo aika isoa lapsta. Terveyttä kaikille

Ootteko kaikki muuten jo hakeneet hoitovapaata? Mä oon saamaton, enkä saa niitä papereita täytettyä.. argh!! Otan itseäni niskasta kiinni ja ensi vkolla teen sen ja toimitan ne kelaan.´

LUPAAN! ;)

Juu, Mörköooppera on pop edelleen :o) Se koko cd kertoo Möröstä ja laulut on siis kaikki mörköaiheisia. On niistä ehkä vähän tainnut aika ajaa ohi, mutta hauskoja kumminkin.

Kiitos muuten leikki-ideoista, on tosiaan kiva saada ideoita muilta.

Ja sitten asiasta toiseen, olen meinaan tänään ollut ihan hämmentynyt, kun pojan kakka on taas mennyt aika löysäksi, vaikka oli yhdessä vaiheessa tosi kovalla, ja sitten aika kauan sellaista muovailuvahamaista. Nyt tuli yhtäkkiä muutos. En muuten edes tiedä, millaista sen kakan pitäisi olla äidinmaito+kiinteät - vaiheessa? Ettei vain olisi tullut mitään reaktiota, kun eilen syötiin jotain vauvapuuroa, jossa oli jo hiutalemuodossa korviketta, kääk.

Meitin pojalla kans toi kakka muuttuu.. Eli kuuluisko asiaan? Välillä poika tekee ""kovia"" pökäleitä ja välillä just tota muovailuvahamaista (kiva kuvaus ;) ) ja välillä tulee ihan löysää (samanlaista ku pelkällä rintamaidolla ollessa). Mä veikkaan, et se riippuu siitä mikä on päivällä ollu rintamaidon ja kiinteiden suhde. Eli jos joku pvä poika on syönyt vähemmän kiinteitä ja enemmän äidinmaitoa niin kakkakin on (muutaman pvän viivellä ehkä) sen mukaista.. Kuulostastko yhtään järkevältä? Näin mä sen oon ajatellu, enkä oo ottanu muuten onkelmaa, paitti jos pojan vatta on tosi kovalla.. Silloin annan luumua tai päärynää..