~*~ Tammikuun Vauvat 2012 marraskuussa ~*~

Tatomira, mulla just sama tilanne. Esikoinen täyttää keväällä 8, ja niitä legoja kovasti toivoo. Mutta minä en haluaisi niitä yhtään lisää, kun niitä on joka paikka täynnä, ja osat ei kumminkaan pysy tallessa. Pöytälätkää harkitaan täälläkin, olisi lahjana sitten koko miesväelle. Keskimmäisellä on kauhee cars2 villitys (onpa kumma) joten varmaan jotain siihen liittyvää. Nuorimmaiselle sitten keksiikin vaikka mitä, ainakin lääkärilaukku, niin pääsee tutkimaan isoveljiä ;)
 
Ninnatar mulla on sellaista vihlovaa, hetken kestävää kipua lähinnä häpyluun alueella kun nousen äkisti ylös jne. mut kyllä noi vihlonnat on ihan normaalia raskausjuttua.

Netistä lueskelin noista asennoista ja siitä, että kuinka vauvan pitäisi olla tuolla masussa ja yhdessä artikkelissa sanottiin, että rv 34 jälkeen -erityisesti- pitäisi välttää juuri esim. sohvalla löhöämistä (jalat ylempänä, puolimakaavassa asennossa) ja olla paljon etukenossa, esim. keittiön pöydän ääressä, jalat hieman levällään ja nojata käsillä pöytään ja myös vasemmalla kyljellä makailu edistää vauvan asettautumista oikeaan asentoon synnytystä ajatellen.

Mutta mä oon ite niin itsekäs, että mä oon just siinä asennossa missä tykkään ja toisaalta, mä oikein hakeudun asentoihin joissa vauva alkaa liikkumaan, kun musta se tuntuu niin kivalta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ninnatar
Asennoista mie oon kans juur siinä asennos missä vaan on hyvä olla. Selällä makaaminen tuntuu tosi ahdistavalta ja tuntuu ku ruoka nousis soppatorvea ylös millä hetkellä hyvänsä, joten yleensä kyljellään on jees.

Neuvolaa

paino 71,2kg +480g/vko (yht. 14kg jo!!!!)
turvotus -
RR 118/68
Hb 122
Sf 26,5!!!!!!! (miehän sanoin et on pien maha)
Sykkeet ok, pissa puhdaas ja raivotarjonta

No neukkatätsylle vein mun vs-seurantavihkon ja ruokapäiväkirjan. Tultiin siihen tulokseen, että sokerirasitus on turha, sillä yhtään poikkeamaa arvoissa ei ole. Kysyin sit vaan, et voidaanko nyt kuitenkin tehdä niin, et mittailen itse päivittäin sokereita ja jatkan ruokapäiväkirjan pitämistä, jotta on sit kolmen viikon perästä ä-polilla jotain näytettävää. Perustelinkin vielä ehdotukseni... et vaikka RD oliskin, niin hoitona on nimenomaan ruokavalio ja itsemittaus ja jos poikkeamia on, niin silloin vasta aletaan sit lääkkeelliseen hoitoon. Ja tilanne ei muutu rasituskokeesta miksikään. Nlatäti oli ihan samaa mieltä, hänen mielestään ei sokereita välttis niin tarvis mittailla. No tämä tyttö mittailee ja pitää päiväkirjaa.

Tosta kohdunpohjan korkeudesta... Mähän oon todennu jo ajat sit, et mun pallo on pieni. Vähän ihmetyttää tollainen lukema, mennään jossain keskikäyrän alapuolella ja mukelon pitäis olla ihan törkee mörssäri. Mutta kuten nlatäti sanoi, ultraan meidän on uskottava ja siihen me luotamme :LOL:

Hups... ootteko tytöt koskaan kattonu tuolta alhaalta tota Natusanin mainosta?
Mä just tajusin kiinnittää siihen huomiota ja voi hyvänen aika... Lutunen! Tulis jo TAMMIKUU!!!! Mää ainaki jotenki kaipaan jo vauvaa.

Inkalilla ja öttis 29+5
 
Hei te, jotka vietätte päivänne päätteen ääressä. Onko selkäkipuja? Nyt mulla taas töihin keskittyminen vaikeaa, kun selkää pakottaa. Ei se sellaista varsinaista särkyä ole, pikemminkin sellaista epämiellyttävää paineentunnetta selässä.

Ja öisin on sitten sitä selän notkosta johtuvaa särkyä/epämiellyttävää oloa, joka viime yönä piti hereillä melkein koko yön. Vaihdoin asentoa n. viiden minuutin välein eikä mikään ollut hyvä. Mietin jo ryömimistä sohvalle nuokkumaan, kun siinä tuo notko olisi oiennut, mutta toisaalta en olisi siinä sitten kuitenkaan pystynyt nukkumaan.

Äh, tänään olisi vaikka kuinka vielä hommia jäljellä ja mä vaan vääntelehdin tässä toimistotuolissani. Voisikohan tällaiseen "epämiellyttävyyteen" auttaa parasetamoli?

No huomenna pääsen neuvolaan kysymään, mutta teidän kokemukset kiinnostaisi enemmän.

Vaikka mun ei mitään pitänyt (vaatetta tms.) ostaa ennen ä-pakkauksen tuloa, niin tilasin kuin tilasinkin sitten muutaman kestovaipan ja vaatteen tällaisesta nettikaupasta kuin Tikkunekku Tikkunekku - Tervetuloa. Siellä oli löytökorissa jotain ihan edullistakin ja sitten näköjään lopettavat tuon kestovaippaosaston, mistä syystä hinnat oli aika alhaalla: Tikkunekku - Kestovaipat
Eli taskuvaipat nyt 12.90, kun normaalisti melkein parikymppiä. Ja aika ihania värejä. (Tosin nyt värivalikoima jo hiukan huvennut, kun tavara alkaa loppumaan.) Tilasin maanantaina ja nyt jo tuli viesti, että saa hakea postista paketin, aika nopeaa toimintaa. Kunhan saan sen paketin käsiini, niin voin kertoa, mitä tykkäsin itse tuotteista.

Tellu Po
 
Hmm.. googletin vähän tuota tilaamaani kestoa Fuzzi bunz ja se vaikuttaa aika suositulta mallilta. Muualla tosiaan hinta 18.90. Mutta siinä googletellessa osuin kestovaippafoorumin keskustelupalstalle ja siellä tulin kyllä vähän epätoivoiseksi.

Tässä yhden odottajan aloitusrepertuaari:
Kestovaippainfo • Keskustelu • katso viestiketjua - Kestoilun aloituspaketti - ideoita tai neuvoja?
Geezzz miten perehtynyt mamma jo odotusaikana! :O En mä jaksais ihan noin paljon perehtyä asiaan, vaikka kuinka paljon erilaista härpäkettä voi apua. :ashamed: Sanokaa joku ettei sen tarvii olla noin monimutkaista!
 
Äh, juttelen tässä nyt itelleni, mutta totean vaan, että Huutishan on pullollaan erilaisia kestovaippoja, joten vedän tuon "mainokseni" takaisin. Tää on ihan hirveä suo, en tiedä yhtään, mitä eroja noilla vaipoilla on, mitkä ovat "valmiita" paketteja, mihin tarvii hankkia ties mitä lisäimuja yms. yms. Ainakin hintaeroja on.

Vähän ärsyttää, kun huutis on täynnä näitä kestovaippojen ammattimyyjiä eli myyvät uusia ihan hirveitä määriä ja kymmenillä eri ilmoituksilla ja sieltä on sitten hankala löytää tavallisten ihmisten ilmoituksia.
 
Tellu Po aattelin tulla jutteleen sun kanssa, ettei tarvii ihan yksinään höpistä :D

Mä teen töitä koneella ja mulla ihme ja kumma selkä ei oo tykännyt kyttyrää, ainakaan kovin paljon, just sellasta vähän epämiellyttävää oloa, joka sitten kun oikaisee selän vähän helpottaa jatkuakseen hetken päästä uudelleen.
Öisin mullakin selkä kenkkuilee ja haen helpotusta tyynyllä polvien välissä. Nyt oon todennut, että sen tyynyn pitää olla kaksinkerroin ja sit nukkua polvet vähän ylempänä (sellanen sikiöasennon tapanen asento) niin siten saan selän jotenkuten rauhoittumaan et saan nukahdettua.

Kestovaipoista muakin jossain määrin tuo kestoilu kiinnostaisi muttamutta... jos vaippojen käyttöä varten pitää oikeasti olla oma fooruminsa niin kiitos, mutta ei kiitos. Jotenkin kun siihen yritin tutustua koin sen niin hankalaksi ja sitä se ilmeisesti onkin, kun tosiaan on sitä varten erikseen perustettu foorumi, että luovutin ja ollaan ihan kertakäyttösillä menty.
Lisäksi kun jossain joku selitti, että kuinka "halvalla" hän on kestoilulla päässyt niin uteliaisuuttani laskin kuinka paljon mulla on mennyt kertakäyttövaippoihin niin euromäärät oli kertiksissä pienemmät mitä hänellä oli mennyt kestoihin + hän ei ollut laskenut pesuun kuluvaa sähköä+vettä+pesuaineita, eli en vakuuttunut ees niiden taloudellisuudesta.

Toisaalta niiden epämiellyttävä tunne lapsella olis iso juttu, et tosiaan oppisi vauva kuivaksi nopeammin, mutta noh... oppii nuo kertiksiäkin käyttävät vauvat/lapset sen jossain vaiheessa :)

Hatunnosto niille, jotka noiden kanssa jaksaa pelata, itselläni ei todellakaan viitseliäisyyttä moiseen ole, oon turhan mukavuudenhaluinen. Musta ei siis ollut mitään iloa Tellu Pon pähkäilyihin :D

Ainiin ja tänään tuli aika synnytystapa-arvioon, aika tarkalleen 4vkon päästä on sitten siihen aika, viikkoja sillon 36 ja risat. Pääsee kurkkaamaan vauvaa vielä ennen syntymää :)

tatomira 32+3
 
Heipsan tatomira!

Täytyypä kokeilla tuota oikeasti paksua tyynyä polvityynynä. Viime yönä oikeastaan helpotti vasta aamulla kun sain koko sängyn itelleni ja pystyin venymään siinä laidasta laitaan ja haalimaan kaikki viisi(!) tyynyä itelleni (normaalisti mulla on kaksi aika matalaa tyynytä). Tänään kaivan kaapista kaikki vierastyynyt sitten lisäksi. On muuten ihanaa keskellä yötä tuskaillessa ottaa lattialla lojunut ihanan VIILEÄ tyyny käyttöön (ja laittaa sitten toinen tyyny viilenemään tilalle), auttaa ainakin muutamaksi minuutiksi, joiden aikana ehtii hyvässä lykyssä nukahtaa.

Joo ei se kestoilu varmaa kauhean edulliseksi tule, ainakaan jos ostaa kaiken uutena ja huippuhienona. Mä toivoisin juurikin, että kestovaipoilla sitä vaippa-aikaa saisi lyhyemmäksi ja säästö (sekä rahallinen että ympäristön ja omien hermojen) tulisi sitä kautta. Mutta uskoisin, että jos nyt tästä kaikesta tietämättömyydestä ja hankaluudesta huolimatta saadaan kestovaippailu käyntiin, niin varmaan tulee silti kertiksiäkin käytettyä silloin tällöin. Jos edes kotona ja päivisin käyttäisi noita kestoja. Meillä on pieni pesukone ja se voi pyöriä vaikka monta kertaa päivässä, ei tarvii ootella, että haiseva vaippakasa kasvaa 6 kg:n kokoiseksi täyttämään koko koneen. Kannustavaa oli se, kun kaveri sanoi, että kestovaipat ei haisisi ja ärsyttäisi ihoa niin paljon kuin kertikset, joissa on kaikkia kemikaaleja. Tämänkin haluaisin uskoa. Mutta kaipa se likainen vaippa aina haisee! :D

Tämä vaippa-asia on sellainen, että itse en haluaisi siitä mitään suurta stressiä ottaa. En ole äärimmäisyyksien ihminen oikein muissakaan asioissa ja totaalinen vihkiytyminen vaippa-asiaan ei ole mun juttu. Tuolla foorumilla huomasi, että joillekin se todella on elämän tärkein juttu, johon uhrataan aikaa ja ajatusta ihan hirveesti. Toisille se on tietyn merkkiset lasten vaatteet, toisille mahdollisimman lisäaineeton ja itse viljelty ja laitettu luomusuperruoka jne. Mut kyllä elämässä täytyy olla muutakin... ;)
 
Tellu Po täällä tehdään päätetyötä ja selkä on ihan jumissa. Yläselkä varsinkin on ihan juntturassa ja oli asento mikä tahansa niin lihakset väsyy. No enää ei ole kuin kaksi viikkoa ja kaksi päivää töitä jäljellä. Ehkä sen jotenkin jaksaa.

Ja sama ongelma on öiden kanssa. ei löydy asentoa, ei. Selkä väsyy aina. Mulla on auttanut se että vaihtelen sängyn ja sellasen pumpattavan varapatjan välillä. Saatan vaihtaa paikkaa siis kesken yötäkin. Se ilmapatja on siinä mielessä hyvä että sen kovuutta voi säädellä. Ja kaikenmaailman tyynyt on kehissä myös. Sitten vielä on koitettu sellaistakin kikkakolmosta että laitoin ison vanerilevyn petarin alle. Näin sain sängyn kovemmaksi kun välillä tuntui että sänky on liian pehmeä. Kaikkea sitä pitääkin koittaa! Mutta toimii! Kannattaa vaan kokeilla eri vaihtoehtoja. Joku versio yleensä aina sitten toimii että saa unen päästä kiinni. Ainakin hetkeksi... kunnes on taas pakko herätä vessaan :stick:

T. Peippo 32+0 poks!
 
Tellu Po: Minä olen kokeillut jos jonkinlaista kestovaipparatkaisua ja kuivatus yms. järjestelyjen takia tullut siihen tulokseen, että meille ei tule ikinä enää mitään muita vaippoja (siis kertsien lisäksi, niitä käytetään unilla ja pitemmillä ulkoiluilla) kuin pul-taskuja ja niihin sisälle mikrokuituimut. Pul-taskuvaippa on siis vaippa, jossa on vain kaksi kangasta (kuivaa nopeasti) joista ulompi on täysin vedenpitävä mutta hengittää kuitenkin ja sisäpuoli on joko kuivaliinaneulosta tai fleeceä joista molemmat tuntuvat märkänäkin kuivalta. Mikrokuitu siellä vaipan taskussa taas imee aivan määrättömän määrän pissiä, meidän melkein 2veellekin riittää päiväkäyttöön ihan vain yksi imu sinne vaipan sisälle. Olen kyllä itse neulonut vielä hahtuvasta tiimalasin mallisia lisäimuja kun tuo 2v kuitenkin pissii kerralla jo enemmän kuin ihan pieni vastasyntynyt. Ja meillä ei ole noita "kaupan" vaippoja kuin ihan pari kappaletta, loput olen ostanut huutiksesta ja kirpparilta tsi-versioina (eli ovat jonkun tee-se-itse -ihmisen väsäämiä, minä en osaa) ja ovat ajaneet täysin asiansa. Vaipat ovat maksaneet 5euron molemmin puolin kappale ja mikrokuituimuja saa myöskin halvalla kun vähän kaivelee googlea ja huutista. Meillä osakestoillaan ihan fiiliksen mukaan, kotosalla käytetään mutta ei oteta ressiä vaikka joskus menis päiväkin pelkillä kertseillä.

Mulla selkälihakset huutaa apua ihan päivittäin vaikken ole edes töissä vaan ihan tässä kotona "vaan". Olen surutta ottanut 1g Panadolia pahimpiin kipuihin ja usein otan yöksi että saan nukuttua.
 
Iltoja!

Taas on viikko vierähtänyt, eikä edes ole ehtinyt kirjoittamaan. :( Kauheasti on kommentoitavaa että koittakaa kestää näitä miun romaaneja. :D

Tellu Po Tuo selkävaiva kuulostaa vähän samalta kuin täällä. Nyt kun viikonloppuna reissattiin ja joutui istumaan autossa pitkiä aikoja, niin oli kyllä selkä ihan tulessa. Ihan kuin olisi joku vanne kiristetty tuohon vartaloon. Nyt kun ollaan kotona niin vastapainoksi sitten olen yrittänyt pötkötellä. Särkylääkettä en ole ottanut, ei ole kuitenkaan niin kipeä ollut.

Muutenkin oli juttua noista nukkuma-asennoista. Mie nukun vasemmalla kylellä tai sitten selällään. Jostain syystä kun yrittää kääntyä oikealle kyljelle niin vatsaa alkaa koskea ihan mielettömästi. Muutenkin joudun tukemaan mahaa tyynyillä ja peitoilla ettei retkota ihan holtittomasti, josta seurauksena taas kipua. Huomenna meinasin suunnistaa Lidliin taas ja käydä hankkimassa tällä kertaa tuollaisen vartalotyynyn jota myyvät.

Kestoilusta Itse kokeilin muutaman kerran nelosen kanssa kestoja, mutta sitten mukavuudenhalu voitti ja kertiksiä ollaan käytetty. Meillä tuota pyykkiä tulee niin kauheesti muutenkin, että en kyllä jaksa vaippoja alkaa pestä vielä erikseen. Jos olisi silloin esikoisen kanssa jaksanut paneutua asiaan, niin varmaan olisi tullut noita käytettyäkin. Tellu Po:lle tsemiä seikkailuun vaippaviidakossa. :D

Inkalilla Onpas tein vaavilla mukavat paino-arviot. :D Toivottavasti ei ihan sinne 5,5 kiloon sentään pääse. Kauhistuttaisi jo ajatuskin että tuollainen mötkäle pitäisi puskea ulos. Miulla on kanssa jo kauhea kuume saada pieni tänne tuhisemaan. Varsinkin kun muutama kaveri on tässä juuri saanut vauvan tai on saamassa ja itse täytyy vaan vielä kuukausia odotella. :I

Joululahjoista olitte myös jutelleet. En ole vielä kauheasti ajatuksia noille joulujutuille uhrannut, ehkä sitten kun veronpalautuksen tulee. Vähän on lasten lahjoja mietitty ja miehen lahja tuottaa aina kauheeta päänvaivaa. Tytöille ajattelin ostaa vauvanuket, voivat sitten hoivailla niitä kun mie hoidan vauvaa. Pojat taas harrastaa softausta niin niille varmaan jotain siihen liittyvää. Varsinkin nyt kun mieskin on työttömänä, niin pari pakettia per lapsi on ihan maksimi. Todennäköisesti ostetaan vaan nuo yhdet.

Sannuli88 Toivottavasti pikkuinen vielä pysyy masussa ainakin muutaman viikon. :hug:

Ninnatar Olitkin jos aanut vastauksia, mutta laitan tähän vielä omankin tuosta kohdunkaulan pituudesta. Eli tosiaan miullakin on aina ollut tuon 3 senttiä ihan viimeisessä lääkärissäkin, niinkuin kaikissa muissakin. Ja myös ollut aina kiinni ja kiinteä.

tatomira Nuo siun koirajutut kuulosti niin tutuilta. Varsinkin kun on tuo karvanlähtöaika, niin hulluksi tulee kun karvaa on jokapaikassa ja tekisi mieli tehdä koko rakista rukkaset. :kieh: Eilen se typerys oli tuosas pihalla ja kävi syömässä sitten tyytyväisenä kilon painoisen lintujen talipötkön, ja taas oli itsellä oikein hyvä mieli... Toisaalta en taas osaisi olla ilman koiraa, vaikka se nyt kärsiikin näistä miun hormooneistä vähän liikaa, mutta sitten kun pääsee mahasta eroon ja pääsee kunnon lenkeille niin ihan kiva kaveri se on. :)

raparperitaivas Oi, miekin odotan kovasti tuota uutta Twilight-elokuvaa. :heart: Ensi viikollahan tuo jo tulee, mutta en tiiä vielä milloin pääsisi katsomaan. Täytyy varmaan jo vähän fiilistellä etukäteen kirjan parissa. :)

mima Nyt kun mies on ollut kotona niin osallistuu enemmän kotihommiin, mutta silloin kun on töissä niin itse hoidan 95% kotihommista ja mies sitten tienaa ja hoitaa isojen poikien harrastukset. Välillä on vähän hermot kireällä, mutta suurimmaksi osaksi homma kuitenkin toimii näinkin ja ei ole ollut riitoja asiasta. Jaksamista siulle. :hug:

Jemppi Oikein hyvää loppuodotusta siulle. :)

( . ) Tässä eilen illalla pohdin että voisiko joku kertoa Kukkikselle että sen ei ole tarkoitus tulla ulos suun kautta!!! Olo oli taas niin tukala, samoin tänään erehdyin syömään iltapalaa niin tuntuu että tuo lapsonen oikein samantien alkaa tunkea itseään ylöspäin sillain että ruoka ei mene kurkkua pitemmälle. :( Tartteis toisen kääntyä ja laskeutua niin omakin olo helpottaisi, mutta ei mitään tapahdu.

Täällä taisi olla muitakin jotka on kuin perseenseen ammuttuja karhuja. :D Itsellä on viime päivinä ollut hermot oikeasti niin kireällä että itku melkein pääsee jo sen takia kun on niin paska äiti ja vaimo.
Tultiin sieltä hautajaisreissulta niin olin niin äkäinen miehelle kun ajoi autolla liian hiljaa että oikein piti itkeä tirauttaa. Lapsille tulee huudettua kokoajan, lähinnä siitä kun eivät tee muuta kuin sotke. Lisäksi vielä kuopus tuli lauantaina kipeäksi siellä kylässä ja nukuin sitten sinä yönä 3 tuntia. Onneksi nyt on nukkunut paremmin kun tultiin kotiin. Tässä olenkin miettinyt että ehkä miut pitäisi aina loppuraskaudesta lähettää jonnekin autiolle saarelle, kun ei meinaa hermot kestää oikein mitään. :(

Ainut positiivinen asia tässä viikossa on ollut että miulla alkoi maanantaina äippäloma. :D Jei, joskus on siis odotettavissa rahaakin...

MLM ja Kukkis 33+0 *poks*

muoks. Maira Millaisia unipusseja siulla on ollut käytössä? Kävin niitä katselemassa ja mietin että olisko tuollainen hihallinen parempi kuin pelkillä olkaimilla... Jos muillakin on kokemuksia noista niin pistäkääs jakoon. :)
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin taidan osallistua tähän kestovaippakeskusteluun. Eli ei siitä mitään ressiä kannata etukäteen ottaa. Ihan järkevää on hankkia etukäteen joitakin erilaisia vaippasysteemejä ja sitten vauvan synnyttyä ryhtyä kokeilemaan, että mikä tuntuu toimivalta. Jaksaa niitä sitten vauvan synnyttyäkin netistä ostella, kun se ei vaadi liikkeelle lähtöä.

Kestovaippoihin voi vaan niin sanotusti hurahtaa, kuten Tellu Po:n linkittämän ketjun kirjoittajille selvästi oli käynyt. Mullekin se on yhdenlainen harrastus. Tavoitteena ensisijaisesti jätevuoren pienentäminen ja sitten otetaan siitä se ilo irti mitä saa. Vaipanvaihto on nimittäin paljon hauskempaa kestojen kanssa, kun voi aina miettiä, että minkä seuraavaksi laittais :LOL:.

Itse olen käyttänyt tosi paljon kestovaippainfon tietokanta-osiota. Eli aina kun harkitsen jonkun vaipan ostamista, käyn sieltä tietokannasta katsomassa, mitä ihmiset ovat vaipasta kommentoineet. Ja kannattaa ottaa tosissaan ne negatiiviset kommentit, jos niitä on samasta asiasta useampia.

Mutta tosiaan kannattaa aika avoimesti lähteä kokeilemaan ja aina välillä voi puhaltaa ja laittaa sen kertisvaipan, ei siinä kamalia tapahdu.
 
Jos jotakuta kestovaippailijaa tai tulevaa kiinnostaa niin Kaksi söpöä kestovaippaa. koko nb/s ei pk 10.00 € - Kestovaipat - Lastentarvikkeet - Huuto.net (avoin) Nämä olis myynnissä, ja siis uusia. Ja niitä PUL vaippoja 6 KPL SIISTIKUNTOISIA PUL -VAIPPOJA MIKROIMUINEEN. Tyttöväri 20.00 € - Kestovaipat - Lastentarvikkeet - Huuto.net (avoin)
Minä en oikein näistä Puleista välittänyt. Meillä käytössä sisävaipat ja villikset, ja niitä aion käyttää tulevallekin. Eikä se kestoilu hankalaa ole kun hommaa/ompelee semmosia helppoja vaippoja joissa on imut ommeltu kiinni. Mie oon tänä syksynä joutunut kuivaamaan vaipat kuivurissa, kun on niin kosteaa ollut ettei tahdo muuten kuivaa. Nii ja vielä siitä rahallisesta säästöstä. Halvaksihan se tulee jos ompelee itse esim vanhoista vaatteista, ja rahaa menee jos haluaa sitä kalleinta ja parasta mitä myynnissä on.
 
Mulla on toimistotyö eli istumatyö, mutta en ole kärsinyt selkävaivoista. Liekkö syynä satulatuoli, joka on muutenkin hyvä selälle :)

Onko kukaan nähnyt jossakin nettikaupoissa/kaupoissa joustoreunaisia puuvillaisia pinnasängyn lakanoita muualla kuin Ikeassa? Jossakin oli, mutta ne oli froteisia.
 
Hih, noita kestovaippajuttuja kun lukeekin niin menee ihan sekaisin noiden termien kanssa :D Mä haen kaupasta kävelemättömälle lapselle päiviksi active fitit ja yöksi baby dryt ja sitten kun kävelee niin easy up pantsit ja that´s it :D

Kyllähän luonto kiittäisi jos tosiaan jostain vanhoista vaatteista noita tekis, mut kun ei jaksa niin ei jaksa. Tosin, mä käytin esikoisella ihan pikkasena muutaman kerran MINUN ja veljieni vanhoja kestovaippoja! :D kokeilu kertoja pari.

Mä väsäsin eilen virkkaamalla pipon ja nyt pohdin, että teenkö vauvalle pipon vai kuopukselle tumput kun jäi lankaa. Hmm... onkohan se pakkauksen pipo kuinka iso vastasyntyneelle kun en haluis, että se ihan täysin siihen hukkuisi? Lisäksi sain kuopukselle eilen valmiiksi villahousut ja ne on ihan täydelliset! Katselin niitä tehdessä, et on hassun malliset jne. mut sovittaessa ei parempia voisi ollakaan. Aika hyvin valmistui, kun tuli ekat pakkaset :) saa välikausihaalarin alle villahousut+takin niin ei tarvii vielä kaivaa toppapukua esiin.

Ja se mun oma paitani, esikoisen paita ja mun kaulahuivi ovat vieläkin kesken :D

sitten eilen lankakaupassa löysin merinovilla/bambusekoite lankaa ja herranjumala, että se oli pehmeää ja kallista! 50g kerä maksoi 7.80€ mut niin pehmoista lankaa en ole ennen kokeillutkaan!! aivan ihanaa!! pakko varmaan tehdä vauvalla haalari siitä :p :D tosin väreinä oli vain vaaleansininen ja valkoinen niin olivat aika tylsiä :(
sit mietin jos tekisin vauvalla housut merinovilla/silkkilangasta, joka myös oli tosi pehmoista.

heh, ennen sitä luuli et ainoa lanka on jotain novitan seiskaveikkaa ja nyt mä en siitä tee yhtikäs mitään, jos jotain villasukkia neulois niin sitä tulis -ehkä- käytettyä, mut ei siitä oikein muuhun ole.

Pitäis tehdä retki tampereelle lankamaailmaan jonain päivänä -palkkapäivänä- niin sieltäkin tarttuis varmaan mukaan jos vaikka mitä :)

MLM kyllähän noissa koirissa se -joku- juttu on, kun sellanen tulee hankittua yksi toisensa jälkeen :) tosin nyt ollaan puhuttu miehen kanssa, et nykynen on kyllä viimenen (tosin niin puhuttiin edellisenkin kanssa :D )

tatomira 32+4
 
MLM Mä olen ostanut hihattomia, lapsella oli vaan aina pitkähihainen body alla siellä..Mut sit kuitenkin kesällä sai olla kokonaan ilman bodyä tms.. Meillä lakattiin käyttämästä unipussia vasta vuoden ikäisenä, joten siinä ehti vuodenaika vaihtumaan sen verran että tykkäsin et tuo olis paras vaihtoehto..Ja yllättävää kyllä, paras unipussi meillä on ollut sellanen paksumpi, lidlistä ostettu pussi..Mulla on yks joka on tuurista, mut se oli ihan pilipali juttu, vetskari ei pysyny kiinni ja olkainten nepparit aukes koko ajan...Lidlissä näkyy olevan myynnissä myös sit erikseen kesäpussejakin jos sellaisen ohuemman haluaa.. :)

Nukkumisasennoista ollut puhetta, mä nukun kummallakin kyljellä ja selältäni, selällään nukkumista välttelen tietoisesti koska olen alkanut taas kuorsaamaan ihan järjettömästi.. :whistle: Kyljellään on sinällää hyvä olla et saan sätkiä rauhassa, mulla on nimittäi jatkuvana riesana levottomat jalat, AINA kun pysähdyn istumaan tai makaamaan tms.. :rolleyes:

Mutta eipä täällä muuta, junnun kanssa sairastellaan ja ihmetellään maailmaa.. :) Oikein mukavaa viikonjatkoa kaikille!!

Maira ja pimpula 30+2
 
Kiitos kaikille kommenteista sekä selkävaiva- että kestovaippakeskusteluun. Pikkuhiljaa tulen vähän viisaammaksi (ehkä).

Raparperitaivas, Tatomira, MLM, Meelia, Amalia ja olikohan muitakin, kiva kun tulee vähän erilaisia näkemyksiä! Kävin tuolla kestovaippatietokannassa. Ihan summassa siinä klikkasin taskuvaipat. Kas, 142 kpl *huoh*. Musta olis ollut kiva, jos siellä olis kerrottu perustiedot jokaisesta pääryhmästä, ei ainoastaan valmistajia. No joo, sillä tavalla se tietysti toimii, niin kuin Meelia kerroit, että jos on harkitsemassa jonkun hankkimista, niin tsekkaa tuolta käyttäjien arvioita. Ja sieltä sanasto-osiosta löytyi sitten hiukan selvennystä vaippamalleista. Mutta voi, miten lamauttavasti alkoi osto-opas: ”Markkinoilta löytyy yli tuhat erilaista kestovaippaa tai vaipan osaa…”

Amalia, sanoit että teillä käytössä lähinnä sisävaippa ja villahousut. Tämäkin malli vähän kiinnostaisi mua. Onko kyseessä siis hahtuvalankaiset housut ja sinne sisälle jotain… sisävaippa, siis pelkkä imuosa vai? Miten tuo homma oikein pysyy kasassa ja kuivana..? Tahtoisin itse neuloa. Tai sit mä vaan meen huutamaan tuon sun 6 kpl:n PUL-vaippapaketin (kunhan selvitän ensin, mikä se PUL oikein on…). :)

Ja nyt mä en enää (ainakaan hetkeen) aio kiusata teitä tällä epätoivoisella vaelluksellani vaippamaailman pimeissä syövereissä. ;)

Ah, viime yönä nukuin hyvin! =) Selkää ei pakottanut. Tulee varmaan ihan jokaöiseen käyttöön tuo polvityyny. Tuo vaihtelu sängyn ja ilmapatjan (tai minkä tahansa muun kuin oman sängyn) välillä kuulostaa myös toimivalta. Kiitos vinkistä Peippo78!) Lattialla patjalla pääsisi ojentelemaan jäseniä ihan kunnolla.

MLM, sulla oli tuo tunne kuin olisi ”vanne kiristetty vartaloon”. Mulla oli myös, ahdisti. Ja kas, sitten otin masutuubin ja rintsikat pois ja jo helpotti! Olin sitten tyhmyyttäni kärsinyt koko illan. :ashamed: En ole tuota tuubia enää juuri käyttänyt, mutta eilen oli lyhyempi paita päällä ja siksi tuubi. Mutta se onkin näköjään jäänyt jo hiukan pieneksi.

Onko muuten teillä (varsinkin ekaa odottavilla) aikomusta pyrkiä ehtiä viettämään kahdenkeskisistä aikaa miehen kanssa (jos sellainen on kuvioissa) vielä ennen vauvan syntymää? Onko teillä jotain erityisiä suunnitelmia? Tai onko teillä ylipäätään mielessä asioita, joita aiotte tehdä vielä ennen vauvan syntymää, kun myöhemmin se on sitten vaikeampaa (enkä tarkoita vauvakaman hankkimisreissuja)? Me tahdottais tehä joku pieni reissu vielä joulukuussa jonnekin aika lähelle, jäisi sitten viimeiseksi reissuksi kahdestaan ainakin joksikin aikaa. Mutta en tiedä, mikä olo sitten on, jaksaako ja kiinnostaako. Vielä nyt ainakin tuntuu kivalta idealta. Sitten pitäisi maalailla seiniä, järjestää kaapit, tavata aktiivisemmin kavereita ja mökilläkin olisi kiva käydä.

Tellu Po 30+0 (tänään oli neuvola, kaikki ok ja sf-mitta 26,3)
 
Tellu Po kyseli kahdenkeskisen ajan perään, olkoonkin, että osoitti kysymyksensä ensisijaisesti esikoista odottaville niin vastaan silti, vaikka jo neljättä odotankin.

Me ollaan miehen kanssa jotenkin niin kiinni tuossa kuopuksessa, että ei kumpikaan edes kaivata aikaa ilman pikkuista! Käytiin tuossa jokin aika sitten reissussa niin, että pikkanen oli hoidossa ja oli ihan kummallista nousta autosta ja mennä kauppaan ilman, että piti ottaa pieni ihminen takapenkiltä mukaan!! Ollaan puhuttu, että käytäis tallinnassa päiväseltään käymässä ja minä sitten taas haaveilen picnicristeilystä turun saaristoon, ei mua muuten, mut se joulubuffet :D :D mutta sinnekin on tarkoitus tuo pienin ainakin ottaa mukaan. Kahdenkeskistä aikaa ei sinäänsä ees osaa enää kaivata, jotenkin hassua :D no joku sauna on meille sellanen henkireikä, et siellä halutaan käydä kahdestaan ja ollaan joka kerta PITKÄÄN, tunti-puolitoista menee helposti siellä lauteilla istuessa ja ihmetellessä :)

Mulla on tosiaan tuo tampereen reissu, jonka aattelin tehdä ennen vauvan syntymää, en mä tiiä mikä siinä nyt niin ihmeellistä on, mutta tosiaan kun elämä jo pyörii niin noiden lasten ympärillä niin ei sitä enää oo sellaista "to do" listaa.

Jahas, se alkais taas olla päivä pulkassa, jaksaisikohan sitä tänään vähän siivota kotona, joka päivä piti jotain pientä tehdä, mut pari viime päivää on laiskottanut niin, että hyvä et on saanut lapsille iltapalat annettua.
 
Kahdenkeskisestä ajasta. Minä ajattelin syksyllä jossain vaiheessa, että voisi välillä käydä ulkoilemassa nyt kun vielä voi - mutta täytyy tunnustaa, että olen ollu niin väsyny iltaisin, että ajatus iltamenoista ei ole hirveästi sitten houkuttanut kuitenkaan. Ehkä tää on lähinnä nyt ennen vauvaa tällaista perushuomioimista, välillä jotain pientä retkeilyä ja ylipäätänsä sitä, että välillä pysähdytään ihan kaikessa rauhassa juttelemaan fiiliksistä. Toivottavasti sitä arjessa pysähtymistä tapahtuu sittenkin kun pieni on maailmassa. Ja toisaalta se perusarki on musta ihan parasta :)

Nyt on tänään sitten eka kerta perhevalmennusta, kun tämä pieni on meidän esikoinen, ihan kohta pitäis startata neuvolaan. Saa nähdä kuinka rautalangasta siellä väännetään asioita. Näin aikuisena odottajana tuntuu välillä, että vastapuolen ikä ja elämänkokemus voitaisiin ottaa hieman paremmin huomiooon - yhtä tarkkaa selvitystä elämän peruskuvioista ei välttämättä tarvi kuin jos kyseessä olisi 17-vuotias odottaja... Kun osaan kyllä huolehtia itsestään ja muista ja pyörittää arkea muutenkin. No, huumorilla on menty noissa tilanteissa ;)

Katapultti ja pikkuinen rv 30+2
 
Tänään tuli Kelan päätös äippärahoista :) Mites muuten on, onko isyysloma palkallinen vai maksaako Kela jonkun kympin per päivä? Kuinka pitkä tämä isyysloma on?

Onko muilla turvotusta jaloissa? Mulla on ollut jo vajaan kuukauden kovaa turvotusta vasemmassa nilkassa ja jalkapöydässä. Oikeassa jalassa tuskin mitään.

Hassua, mutta vauveli on koko raskausajan viihtynyt vain masun oikealla puolella :) Hän ei nähtävästi ole huomannut yksiönsä länsisiipeä :)
 
Viimeksi muokattu:
TelluPo:lle vaippa-asiaa=)
Olen itse neulonut hahtuvasta ja novitan purosta villahousuja. Purovilliksistä tykkään, koska ovat aika ohuet ja silti toimivat. Nukkaantuvat vain alkuun aikalailla, mutta kun pariin kertaan nukan nyppii pois on kelpo pöksyt. Parit olen ostanut Mamideasta. Sisävaipat olen tehnyt itse. Joko esim vanhasta kollegepaidasta, bampufroteesta, velouresta, fleesestä ulkopinta, sisälle muutama kerros esim vanhasta froteepyyhkeestä, ja peppua vasten fleese tai coolmax. Usein teen erillisen imuläpän, jossa pari kerrosta imua ja se kiinni takaosasta. Imuläppä nopeuttaa kuivumista, kun ei tarvitse sisälle laittaa niin montaa imukerrosta. Nämä on aika helppoja tehdä, ja helppoja käyttää. Osaa mieskin käyttää :) Sitten vain ne villikset vaipan päälle. Tykkään enemmän näistä, koska pitävät todella hyvin. Villiksiähän voi tehdä mistä vain langasta joka on 100 villaa eikä superwash käsiteltyä. Itse en oikein saanut PUL vaippoja pitämään, niin siirryin suosiolla villiksiin. Nyt koitan metsästellä muutamia sisävaippoja vielä tytölle netin viidakosta, kun en jaksa enää ottaa enempää ompelutöitä. Kiinnostaisi ainakin Ronja ja Roope vaipat, ne ovat vain aika tyyriitä...
Suosittelen kyllä kestoja ehdottomasti, jos yhtään on niistä kiinnostunut.
Niin ja lisätehoa saa villaimuilla, esim yöksi.
Likavaipat (kakat huuhdotaan pyttyyn)kannattaa säilyttää vesisangossa jossa tilkka etikkaa. Ja kun veden vaihtaa joka päivä, eivät vaipat ala haisemaan. Ja joka toinen päivä koneeseen. Välillä 90 pesu.
Pikatietoutta ;)

-Amalia- ja Muru 31+1
 
Heissan, on taas vierähtänyt hetki edellisestä vierailusta ja tekstiäkin tullut ihan hirveesti :)
Sannuli toivottavasti pieni ei nyt ihan vielä syntyisi :hug:

Kestovaippakeskustelun taidan jättää väliin, en ajatellut edes kokeilla. Tuntuu ajatuksenakin liian hankalalta meille.

Kahdenkeskisestä ajasta on nyt juteltu. Me oltiin juuri mökillä viikon verran viettämässä aikaa kahdestaan poissa kotoa. Ja ei olisi pitänyt lähteä, kotona oli tilanne ihan mukavasti kontrollissa. Mies oli kotona ihan pirteä ja jopa ehkä tavallaan iloisemman oloinen, mökillä sitten kaikki romahti käsiin. Nyt ollaan kotona ja taas alkaa alusta tää arjen tasapainon rakentaminen. Viime yönä ei nukuttu lainkaan, koska miehen oli vaikea rauhoittua ja hän sitten tarvitsi juttuseuraa koko yön. Tänään vielä edessä kaupunkikierros ja varmaan ruokakaupassa käynti... eli nukkumaan pääsen joskus illalla myöhään kun kaikki kotityötkin pitää tehdä. Huoh... no ei auta. Kyllä tämä tästä. Mutta meillä ei siis kahdenkeskistä aikaa lähdetä yhtään minnekään viettämään... koska emme voi tehdä asioita joita mieheni haluaisi, ja jos jotain muuta keksisin niin ei se olisi hyvä. Mies kun haluaisi reppureissata kahdestaan, tai sitten pitäisi päästä laskettelemaan kahdestaan... ja nehän ei kumpikaan onnistu kun vauva on pieni. Joten nyt kuulen vähintään joka toinen päivä lausahduksen "no ehkä sitten joskus 15 vuoden päästä" tai muuta vastaavaa mutinaa. Alkanut hieman tuntua että mieheni ei sittenkään haluaisi lasta, vaikka päätös oli yhteinen... Inhottaa vaan jos sitten lapselle osoittaa jotenkin sen ettei tämä ollutkaan isin mielestä haluttu... No sen näkee aikanaan miten käy.

Anteeksi taas huippupositiivinen ja ankea omanapainen päivitykseni, ei vain väsyneenä oikein jaksa olla kovin pirteä.
Mimsy & Mini 29+1
 
Ninnatar isyyspäiväraha on tulosidonnainen ja määräytyy tällä hetkellä v.2009 verotuksen mukaan (ilmeisesti, en nyt oo 100% varma) ja kestää 3vko, minimi taitaa olla sama kun äitiyspäivärahassakin eli 23+ jotain euroa.

Sitten vanhempainvapaan lopuksi isä voi pitää isäkuukauden, joka on 6vko, mutta siis siitä 2vko on "äidin" vanhempainvapaan lopusta, eli isän täytyy pitää ne vanhempainvapaan viimeiset 12pva saadakseen isäkuukauden. Isäkuukauden ajalta äidille ei makseta kelalta yhtikäs mitään, isyysloman aikana maksetaan.

mimsy kyllä mäkin puhun jo ajasta, kun ei oo lapsia kotona :D toissapäivänä juuri suunniteltiin, et miten remontoidaan talo kun saadaan muksut pois jaloista, mut ei se sitä tarkoita, etteikö lapset olisi toivottuja. Mut kyllähän se nyt vain on niin, että nuo lapset rajoittaa paljon asioita ja välillä on kiva miettiä, et mitä kaikkee kivaa sitä on edessä kun ne muuttaa pois :D

Meidän piti ostaa uusi ruokapöytäkin, kun nykyinen on ihan karmea, siihen on kolvilla poltettu jälkiä, lapset on piirtäneet siihen mustalla tussilla, se on naarmuinen jnejne ja todettiin, että annetaan olla, et turhaan sitä uutta ostaa, kun nuo muksut pistää sen kuitenkin p*skaksi.
Keittiöremonttikin päätettiin siirtää jonnekin tulevaisuuteen ihan vain siksi, et ei haluta lapsia tuhoamaan uutta keittiötä.

Eilen väsäsin vauvalle tuollaisen pipon



en sitten tiiä, et kuinka kätevä on, kun ei oo korvaläpällinen, mutta tein sen jämälangasta niin tuli tehtyä ees jotain siitä :) tuo on alpakka/laama lankaa.

tatomira 32+5
 
Ihan pikaisesti kommentoin.

Kiitos Amalia varsin valaisevasta vaippainfosta! =) Mulla on just tuota purolankaa ja olen miettinyt, että mitäs siitä tekisin. Se ratkesi nyt oikein kivasti! Nuo villaiset vaippahousut varmaan joustaakin jonkin verran, että vauva ei niistä ihan heti kasva ulos.

Mimsylle kovasti jaksamista! :hug: Kuulostaa kyllä raskaalta. Voisiko tuo liittyä jonkinlaiseen viime hetken paniikkiin tai uuden tilanteen pelkoonkin, kun miehesi kaipailee nyt jotain reppureissuja? Toivotaan nyt, että kun tulokas konkretisoituu sitten parin kk:n päästä, niin mies osaa asennoitua paremmin ja tuollaiset toiveet siirtyy taka-alalle muutamaksi vuodeksi. Tai jospa miestäsi lohduttaisi ajatus, että ei se vauva välttämättä IHAN koko elämää mullista. Tiedän useamman pariskunnan, joka on reissannut ihan pienten lasten kanssa. Tyyliin alle yksivuotiaan kanssa Aasiaan puolen vuoden reppureissulle. Mä nyt en tähän kannusta, mutta josko se ajatuksen tasolla piristäisi miestä ja hän innostuisi suunnittelemaan positiivisessa mielessä MITÄ KAIKKEA sen pienen kanssa voikaan tehdä (eikä niitä kaikkia suunnitelmia tarvitsisi toteuttaa, mutta suunnittelu on kivaa). No joo, ei tämä varmaan ole se perimmäinen ongelma, jos masennusta on, mutta tuli vain mieleen, tarkoitukseni ei ole suhtautua vakavaan asiaan pinnallisesti.

Tatomiran pipo on ihana! Jos käytössä huomaa, että ei pysy päässä, niin sitten vaan teet siihen ne läpät vaikka eri langalla ja kiinnität jälkikäteen. :)
 

Yhteistyössä