**Tammikuun tuhisijat 2013 Marraskuussa**

Tervetuloa kolmaspoju! :)

MY, sain itse kopioitua ja tallennettua noi kuvat ja tuon tekstin mun koneelleni, eli enköhän selviä ketjun tekemisestä :) Pyydän sitten apua jos en osaa!

Mulle tulee palautuksia! :) Tälleen opiskelijabudjetilla on kiva saada "ylimääräistä rahaa". Avomies ei saa mitään, eikä myös maksa mitään, kun se ei ole kertaakaan vielä maksanut veroja. Sillä on nyt vasta ekaa kertaa opintotuet, eikä se ole koskaan tehnyt palkkatöitä kun meni lukiosta suoraan ammattikorkeaan, missä nyt opiskelee. Mä taas olin töissä suurimman osan vuodesta 2011.

Voi kurja näitten supistusten kanssa! Kivistää meinaan siihen malliin että huhhuh :( Eikä ole edes mitään selkeitä taukoja supistuksissa, ne välillä vaan kovenee ja sitten vähän laantuu, mut edelleen sattuu. Auts!

Loput tilaamani 56 kokoset vaatteet tuli tänään postissa. Jei! :) Nyt nekin on pesty ja sitten pitäis vielä osata valita oikeat vaatteet vauvalle kotiintuloon. Osaakin olla vaikeaa!

Pinsuli ja pikkunen 34+4 <3
 
  • Tykkää
Reactions: pisang ja "MY"
Huomenta!

Miten mahoton voi ihmisellä särkeä hammasta!! Ja sitä myöten koko poskea. En tiiä muistaako kukaan, kun kerroin lokakuun puolessa välissä, että hammastani ei paikattu eikä sille tehty muutakaan, kun puudutuksilla on supistuksia lisäävä vaikutus (siis voi olla) eikä hammaslääkäri halunnut ottaa riskiä niin pienillä viikoilla. Ja se aika siirrettiin helmikuulle ja toivottiin parasta. No nyt se hammas on sitten äitynyt ihan mahottomaksi!! :mad: Kolme kertaa päivässä on pakko ottaa 1g Panadol, muuten ei selviä päivästä eikä yöstäkään. Pakko kait se on soittaa särkypäivystykseen. Ehkä vielä jonkun aikaa pystyy makaamaan siinä penkissä, toivottavasti...

Ruokahalu on täälläkin lisääntynyt taas. Tosin eilen paistoin kalaa pannulla, muussin ja punajuurien kera sitä tarjoilin ja sitten pykäsin sen illalla saunan jälkeen vessan pönttöön. Taisi olla liian rasvaista? Ei kyllä yhtään naurattanut illalla, kun tuntui, että vatsalaukku oli jonkun tulipallon vallassa. Se kun meni ohi, niin onneksi pikkuinen veti sellaiset rumbat tuolla minun pötkötellessä sängyn pohjalla. Onko muilla muuten vaihtunut jo alun lemppariruuat toisiin? Itselläni oli alussa pääasiallinen ruoka maissihiutaleet ja porkkanat. Nyt kun aamupalaksi söin muroja, niin ei tunnu kovin hyvältä :$ Kaikkia hedelmiä haluttaisi, mutta pakko yrittää vähän rajoittaa, ei taida olla hyväksi syödä puolta kiloa mandariineja ja pari omenaa siihen päälle/päivä.

Avoneuvolaa ei meillä ole, yritin kaupungin sivuiltakin sitä etsiä, mutta ei löytynyt. Ei siis ihme kun ei soittanut kelloja, että mikäs se sellainen on :)

Ei kait mulla sitten vissiin muuta, ei mitään järkevää tälläkään kertaa... :LOL:

Vilipi ja Tyyne 31+5
 
Nyt oon ihan kade, mäkin haluan kampaajalle! |O Oon viimeksi käynyt, öö, joskus keväällä... Ja pää on varmaan sen näköinen. :D No ei, nyt vaan ei oo väriä päässä kun en halua värjätä masuaikana. Ja se on niin kallistakin, nyt on tärkeämpiäkin säästökohteita niin paljon työn alla. Leikata tietysti vois, mutta ehtiihän tuokin vielä. Se on vaan niin ihana istua siinä, kun joku hiplailee hiuksia. :p Oih, ja kaikki hoidot ois aivan ihania!! (Joulupukille vink vink! :xmas: ) Tosin masun kans ei oo kiva pötkötellä missään eikä pysty nauttimaankaan kunnolla jos yks pitää älämölöä keuhkon päällä.

Tänne tulee kans palautuksia! :p Menevät kyllä suoraan säästöön. Kiva saada sinnekin vähän jotain ekstraa pitkästä aikaa.

Tosiaan se alkaa viikonloppuna jo joulukuu! :O Ja sitten onkin jo meidän kuun vuoro!! Tuosta kyllä varsinkin huomaa ajan kulumisen, kun tänne puhkeaa uusia pinoja kuin sieniä sateella, nytkin elokuiset täyttyy jo huimaa vauhtia. Alkaa maaliviiva lähestyä... :popcorn:

Ihanaa, loppuviikko ja koko ensviikko lomaa! =) Sitten enää 3 työpäivää ja äippälomalle!! En ehkä kovin aktiivisesti ehdi lomalla nyt turinoimaan, mutta lukemassa käyn kun ehdin ja muuten hengessä mukana. :) Jaksamisia kaikille!

Nöhveli & pikkumöykky 31+6
 
Huomentaaaa!!

Vilipi: hammassärky on HIRVEEEEEETÄ! kyllä mulle tehtiin jossain rv 15 kohdalla ihan hampaanpaikkaus normaalisti...:O onneks ei oo sen jälkeen mikää VIELÄ särkeny..mulle tuli esikon aikana yli 10 reiänalkua! mun äidillä ja hänen siskoillaan sama, eli ilmeisesti meidän sylki jotenkin muuttuu tosi huonolaatuseks raskausaikana...:(

Verohommelit: mulle tulee joku 300 ja miehelle enempi, mutta suoraanhan laskuihin nuo mennee, joten turha ruveta niitä juhlimaan..:D

Ruokahalumuutoksista: Selkeesti välillä huomaa, että kroppa vaatii enemmän ruokaa joinain hetkinä..sen huomaa myös hyvin, että jos illalla syö tosi naftisti, niin aamulla on heti nälkä..:D keskivälissä raskautta ei mun mielestä ruokahalussa ollu mitään erikoista ja nytkään en ole huomannut kuin vain n. päivän kestäviä tankkauksia..syömisestä pidän kyllä silti tarkkaan kiinni, ettei tule taukoja..mulla tulee tosi herkästi kamala olo, jos en ole syönyt tarpeeksi..

Vilipille
vielä, että hei tuskin nyt hedelmiä voi oikeasti liikaa syödä..:D tai noh, mä oon kyl just mandariinien ylikuluttaja...:D edellisessä raskaudessa sama..niitä menisi kevyesti pussi päivässä..mutta en oo kyllä jotenki ajatellu yhtään, että siinä ois mitään huonoa
:) vitamiineja, vitamiineja...

Pinsuli: onko sulla tapahtunut jotain muutoksia kohdunsuulla, kun sulla supistelee jo paljon? mulla tuli tosi aikaseen jo suppareita jonkin verran (nyt ei oo tullu) ja pelästysin sillon, mutta yllätyksekseni MITÄÄN ei ollut tapahtunut, ei edes pehmentymistä..:) mutta siis mulla ei kyllä mitää säännöllisyyttä niissä ollut..satunnaisia..

JES, huomenna neuvola!! onko muita jotka nauttii suunnattomasti neuvoloista??? jotkut kaverit sanoo, että ARGH, taas neuvola ja mä voisin aina mennä niiden puolestakin...:D mä en tiä miks mun olo aina jotenkin helpottuu, kun käyn siellä..vaikka itse tiiän, että muksu liikkuu ja kaikki hyvin, mutta silti..:D

Aion kysyy, että osaako hän yhtää arvioida kokoa, epäilen, ettei sano mitään, mutta koitanpa silti...:D Onko muille osattu neuvolasta sanoa?

VAIKKAKIN itse oon todella huono luottamaan mihinkään arvioihin..esikoinen kun tosiaan piti olla 4kg ja oli 3kilon "rääpäle"..:D

Voi että..kattosin eilen "erilaiset äidit" ohjelmaa ekaa kertaa ja siellä oli kyllä niin symppis nuori pariskunta, jota kyllä sitten on koeteltu..heillä oli molemmilla jokin geenivirhe, joka aiheuttaa lyhytkasvuisuutta ja heidän ensimmäinen raskaus keskeytettiin rv23 ja toinen vissiin aiemmin ja sitten vasta saivat ensimmäisen lapsen ja nyt ohjelman aikana syntyi pikkuveli..:) kyllä meinas kyyneleitä tulla meikäläisen silmäkulmista! <3 varsinkin se äiti oli niin avoin ja rehellinen..:) ps. voi että kun näytti synnytys siinä helpolta! en ainakaan muista, että itse olisin ponnisteluiden aikana hymyillyt!! :D

Millaisia kivunlievityksiä ootte muuten käyttänyt? Itsellä oli ilokaasu ja epiduraali annettiin pitkän odotuksen jälkeen..se vei kivut heti ja jopa nukahdin pariksi tunniksi, mutta ikäväkseni se lopetti myös supistukset..:( kun heräsin, synnytys käynnistettiin tipalla uudelleen ja siitä ei mennyt enää kuin muutama tunti onneksi, niin lapsi oli maailmassa..:) epiduraalia ilmeisesti lisättiin aina välillä, koska ihan kunnolla en ainakaan suppareista enää kärsinyt (muistaakseni)...Onko jollain kokemusta spinaalista? oon kuullut, että käytetään usein uussynnyttäjillä, koska yleensä synnytys nopeampi kuin eka...mutta se kyllä pelottais, että jos se annettais ja sitten vaikutus lakkaa ennen kuin päästään ponnistamaan...:whistle:

Tämmöisiä tänä aamuna täällä pohdin...:D
 
KOLMASPOJU, mä sain ton painoarvion kun olin tossa vkolla 28 4d-ultrassa,itse maksaen tietenkin..oli kyll' kiva kokemus,mulla oli esikoinen mukana silloin...et saa nyt sitten nähdä minkäkokoinen loppujen lopuksi on...mulle toi kokoarviointi tulis 2vkoa ennen la-aikaa..aika myöhään sekin on..saas nähdä onko kaveri vielä silloin vatsassa,nyt jo supistelee aina iltaisin kovemmin kun ennen..mutta levolla ovat onneksi ohi menneet...outoa ajatella että enään 7vkoa jäljellä,niin nopeasti on aika mennyt..tuntuu että vkot hurahtaa viivana ohi ja kohta on joulukin...onneksi kaikki alkaa olla jo sinne valmiina...

Veronpalautuksia tulee meille ihan kivasti,miehelle kolmekertaa enemmän kuin mulle...mutta taitavat mennä suurinosa juuri laskuihin ja joululahjoihin,jää kuitenkin vielä säästöönkin,Ehkä=)
 
Poika 2013: muistatko, mitä teillä painettiin silloin ultrassa eli mihin tuo arvio perustui? Itse olin myös tuolla viikolla ultrassa ja sanottiin,että 1300gr olis ollu sillon paino, mutta ei maininnut arviosta mitään..:(
 
Nöhveli Nautihan kunnolla lomasta! :))

Kolmaspoju Viimeks lääkärikäynnillä, joka oli ylimääräinen just noitten supistusten takia, mitään ei ollu tapahtunut. Kohdunkaula oli lyhentynyt sentin, mutta se lääkäritarkastus oli muistaakseni viikoilla 25+ joten hyvähän se oli että oli alkuraskaudesta edes vähän lyhentynyt kun aluksi se oli 4cm :D Nyt ens viikolla on viimenen neuvolalääkäri, katsotaan mitä sitten sanovat. Mutta ei tosiaan mulla ole ollenkaan säännöllisiä noi supparit, niitä tulee ja menee, jonain päivänä ei välttämättä oo ollenkaan, eikä koskaan levossa. Joten luulisin ettei ne mitään oo tehnyt :)

Aiemmin synnyttäneet: Mitä suosittelisitte ottamaan evääksi synnärille?? Hirveesti yritän miettiä, mutta ei tuu mieleen mitään oikein sopivaa.


Pinsuli ja pikkunen 34+5 <3
 
Viimeksi muokattu:
Ruokahalumuutoksia ei juuri muuten kuin että on koko ajan nälkä. ;) Pari kertaa oon yllättänyt itseni syömällä jotain sellaista hyvällä ruokahalulla, jota ennen raskautta en olisi niin kovin innolla syönyt. Hedelmiä saa kuulemma syödä ihan huoletta, diabeteshoitaja sanoi että jos syö vaikka 5 hedelmää päivässä, sekin on vielä ihan ok. Hedelmäsokeriahan niissä on, että nostavat sokereita kyllä, mutta sen verran vähän, että ei niistä nyt suurta haittaa ole. Ja esim. mandariinit nyt on niin pieniä, että useammankin pystyy syömään ihan huoletta. Ei nyt tietystikään kannata kerralla sitä koko pussia tai hedelmäkulhoa tyhjentää, jos ei nyt halua sokereita ihan kattoon, vaan syödä mielummin pitkin päivää. Ja tämä pätee kyllä ihan samalla tavalla kaikkiin odottajiin, vaikka sokereissa ei olisikaan mitään vikaa.

Juu, kyllä mä tykkään kovasti neuvolassa käydä.:D Ei siellä koskaan mitään jännää oo, mutta on se silti aina mukava tietää missä mennään ja tuleepahan itselle turvallinen olo, kun tietää että on aktiivisessa seurannassa. :) Niin, ja ei meillä kyllä neuvolassa ainakaan oma hoitaja mitään arvioita anna, viimeksikin kokeili vaan nopsasti että taitaa ehkä olla pää alaspäin... Ei kyllä viimeksi lääkäri muistaakseni edes kokeillut koko mahaa, mittaili vaan.
 
Viimeksi muokattu:
32+0, POKS! Ihan uskomatonta, että ollaan jo näin pitkällä!=)

Mäkin tykkään käydä neuvolassa, ne käynnit on aina ihan kuukauden kohokohta ollu.:D Ja nyt ne alkaa mulla tiheämmin, eli sen kaks kertaa / vk alkuunsa.

Mulla oli esikoisen synnytyksessä mukana pari Batterya (jotka mies sitten joi:D), pillimehuja, myslipatukoita, karkkia... Joo ihan liikaa kaikkea. Vähän ennen ponnistusvaihetta tulin syöneeksi myslipatukan ja join pillimehun, ja kun aloinkin pian olla sen 10 senttiä auki niin kroppa tyhjennytti ittensä ja oksensin kaiken.:p Että se siittä... Söin mä siellä sairaalassa sit kyllä saamani välipalaleivän ja mehua, ja jossain vaiheessa tuli maisteltua lämmintä ruokaakin (oli pitkä synnytys, 24h. Siinä ehti mussuttaa pariinkin otteeseen siis:D).
Nyt oon aatellu ottaa mukaan taas yhen tai kaks pillimehua ja jonkun myslipatukan (siitä saa hiilareita, joita synnytyksessä "tarvitaan") ja varuiksi Batteryn. Muuten en ota mitään herkkuja esim. vuodeosastoa varten (etenkin kun toivon, etten sinne ees joudu vaan lähetään salista kotiin 6h synnytyksen jälkeen!). Viimeksi olin sinneki varannu jotain karkkia ja kuivia luumuja, ja paskanmarjat: syömättähän ne jäi.:D Eli jos joutusin osastolle kuitenkin niin isäntä sais mulle kantaa evästä sinne hetken mielijohteiden mukaan mikäli sellaisia tulee. Siellä kuites saa syödä niin hyvin ja monipuolisesti, ettei tullu ees aateltua mitään napostelua. Ja ihme kyllä ei tehny ees yhtään mieli EDES SUKLAATA, mitälie hormonivaihteluja sekin.:LOL:

Hiilareita kannattaa muuten tankata ennen synnytystä. Siis jos ehtii. Et on esim. kotona ja pärjää supistusten kanssa hyvin niin syö ennen sairaalaan lähtöä vaikka ruisleipää tai jotain. Siitä saa poweria, jolla jaksaa parhaiten.=)

Mun ruokahalu on tasaantunu. Tuli jo vedettyä ruokaa tuon tuostaki ku hevonen (oli nälkä taikka ei :ashamed:), mutta nyt oon onnistunu syömään parin tunnin välein ja olo on oikein hyvä.:) Tosin tuon oon mieki huomannu, että kroppa välillä oikein huutaa sit sitä lisäenergiaa eli saa silleensä vähän enemmän syödäki. Vettä oon alkanu nyt lipittää muiden nesteiden lisäksi sen 1-2 litraa päivässä. Josko sais pidettyä tuota turvotusta minimissä. Ja eipä se pahaa oo tehny muutenkaan. Tuntuu, että pissa on silti usein aika vahvaa, vaikka lipitänkin vettä.:p Moon ollu aina tosi huono juomaan vettä, vaikka sitä pitäiskin muistaa juoda. Siksi piti oikein ottaa itteään niskasta kiinni...ja ois pitäny tehä niin jo AIKOJA SITTEN.:whistle:

Mutta NYT aamukahville!=)

EDITtiä vielä sen verran, että joku taisi kysellä kivunlievitystoiveista. Luomuna koitetaan.:D Ilokaasuun olen antanu itelleni luvan turvautua, jos siltä tuntuu, koska en osaa henkkoht aatella, että se olis mitään lääkettä (no hitsit, eihän se oo kuin kahden alkuaineen sekoitusta vain kaasumuodossa:D heh). Mutta jos kivut käykin sietämättömiksi niin toiveena on joko kohdunkaulanpuudutus tai spinaali. Epiduraalia en taho. Viimeksi otin, ja joo se vei kyllä kaikki kivut -kiitos siitä-, mutta se vei myös ponnistamisentarpeen + teki olon tokkuraiseksi ja meni ne ensihetket vauvan kans sekä mulla että pojalla aika väsyneissä merkeissä...: / Ja pojan sydänäänet romahti ponnistaessa -> tehtiin eppari ja imukupilla avustettiin, ja tästä olen kuullut, että epiduraali lisää juuri tuota riskiä. Eli ei kiitos tällä kertaa!

EDIT-EDIT Ei kun joo, siellä olikin siis kysymystä aiemmista kivunlivityksistä. Noh, tulipahan avauduttua noista toiveistakin samalla.:D hehhee...
Luomuna siis koitin esikoistakin synnyttää, mutta avautumisvaihe venyi ja venyi ja valvomista oli takana reilusti yli vrk, joten päädyttiin siksi epiduraaliin, etten tuhlaisi voimiani ennen ponnistusvaihetta. Epin jälkeen ei mennytkään enää kuin kait nelisen tuntia niin oli poika maailmassa.=)

Pisang ja Nuppu 32+0<3
 
Viimeksi muokattu:
YLIMÄÄRÄISET ULTRAT JA TUTKIMUKSET KUNNALLISELLA: Eilen oli synnytyspelkolääkäri eli ylimääräinen ultraus, vauveli on nyt 2107 g (rv 32+1) ja päänympärys on nyt 29 cm (vastasi viikkoja :) ja istukka on 3,2 cm ja napanuoraa oli hyvin vedessä eli ei ainakaan ylilyhyt napanuora eikä kiristä ainakaan vielä mistään ja tosiaan vauvan sykkeet ja napavirtaukset ok eikä napanuoraa näkynyt pojan kaulan alueella (tosin olisivatkohan edes kertoneet mulle oikeasti jos olisi ollut?), löysiä napanuoralenkkejä näkyi lilluvan lapsivedessä jalka-ja keskivartalotilassa, lapsiveden määrä oli edelleen normaali ja mitäköhän muuta vielä... On raivotarjonnassa mutta ei vielä kiinnittynyt. Todella antoisa käynti :) (vaikka kohdunsuun mitta edelleen lyhentynyt kivuttomista supistuksista ultraäänellä katsottuna).

(Synnytyspelkopoliklinikalla käyntien syy on siis huoli sikiön synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta, napanuorakomplikaatioista ja siitä, ettei vauva mahdu ulos ja lopputulemana olisi imukuppisynnytys tai hätäsektio. Sain vielä uuden ajan SYPE:en ennen laskettua aikaa, silloinkin ultrataan ja katsotaan tilanne :)
 
Neuvola takana. Mäkin kyllä tykkään siellä käydä, vaikka ne aina onkin ihan lyhyitä käyntejä, eikä me edes hirveästi jutella mistään. Kunhan vain käydään nämä perusjutut läpi. :D

Painon muutos/viikko: + 793g
Turvotus: +
RR: 134/80
U-prot.: -
U-Gluk.: -
B-Hb: 135
SF-mitta: 31cm
Tarjonta: RT
Sykkeet: 156x
Liikkeet: ++

Vaikka mulla on tullut painoa jo 13kg raskauden aikana, niin kertaakaan siitä ei ole mitään sanottu.

Mutta olipa vain ihana käydä taas, ja saada varmistus, ettei ole mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa. Olin ihan varma, että nyt narahtaa pissanäyte/verenpaineet, kun on ollut niin jäätävää päänsärkyäkin, ja se turvotus on ollut ihan hullua. Kaikenlisäksi olen alkanut kuorsaamaan kovasti, mikä kuulemma sekin voi viitata raskausmyrkytykseen.

Kovasti poika siellä möyri ja liikkui, kun sykkeitä yritettiin kuunnella. Terveydenhoitaja ihan naureskeli, kun poitsun pylly pyöri ja kohoili ylävatsalla. :D Toivottavasti ei vain nyt enää menisi kääntymään, kun on niin nätisti ollut raivotarjonnassa jo ainakin rv 25 lähtien.

Maanantaina onkin sitten lääkärineuvola. Nyt tehdään synnytystapa-arviointi ja kokoarvio. Pääsee taas kurkkaamaan, mitä pikkuiselle kuuluu. :heart: Samalla saan valittaa mahan ja käsien kutinasta. Rv 29 otettiin jo kertaalleen maksa-arvot hepatoosin varalta, mutta jospa ne voitais nyt ottaa uudestaan. Mun äitillä se oli viimeisessä raskaudessa, ja synnytys jouduttiin käynnistämään muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa, ja se hepatoosi vissiin on jossain määrin perinnöllistä... Kutiseeko muilla?

Mites muuten, onko teillä muilla raskausarpia? Mulla on ihan yhtäkkiä alkanut niitä tulemaan ihan hirveästi alavatsalle, vaikka oon koko raskauden ajan rasvaillut itseäni säännöllisesti. Aluksi ne oli pieniä punaisia juovia, nyt ne vain venyvät, kasvavat ja lisääntyvät. Hyi kamala! Mutta sekin on sen arvoista, jos vain poitsun saan terveenä tähän maailmaan!

Tänään on sitten ensimmäinen mammalomapäivä! Sanonpa vain taas kerran, että kyllä mulla on maailman paras työpaikka ja ihanimmat työkaverit! Toissapäivänä manasin kahvipöydässä, kun meillä ei ole vielä turvakaukaloa, eikä oikein ole löytynytkään mieluista, tai jos on löytynyt, niin ovat maksaneet sen 300e. Eilen sitten sain työpaikalta "läksiäislahjaksi" turvakaukalon! Ja oli kyllä todella mieluinen! :heart:

Piipu85 & Iisakki 34+3
 
Heissan kaikille! Ja terve tuloa uusille :)


Meillä oli tänään neuvola käynti ja oonkin odotellut tässä innolla että pääsis näkemään meijän ihanan neuvolatädi joka valitettavasti vaihtuu sitten kun poitsu syntyy :( Mä niiiiiin tahtoisin pitää ton nykyisen aivan ihana <3

neuvolassa kaikki hyvin.
Paino tähän mennessä noussut kokonaisuudessaan huikeet 7,9 kg(omasta takaa kyllä ylimäärästä joten tosi hyvä ettei oo älyttömiä noussut) rautalääkitystä joutuu vaan tas lisäämään -.-''
SF-mitta oli 30 tällä kertaa(viimeks 28 ja viikkoja oli 30+3)
Mulla toi mitta muutenkin pysynyt siinä keski viivan ja yläviivan välissä aika lailla.

Yöt on aivan hirvetiä. Viime yönä nukkunut ehkä 4 tuntia osissa. Ekana oli tunnin välein herätyksiä vessaan ja sitten sain jopa melkein kolmetuntia nukuttua putkeen kunnes oli taas herätys. Yhtä pyörimistä ja tappelua unimatin kanssa....Lisäksi oli todella outoja tuntemuksia pitkin yötä. Vasemmalla kyljellä(jonka pitäis olla paras nukkuma asento raskaana oleville) kun koitin nukkua niin lonkkaa alko 5min jälkeen särkemään jumalattomasti ja tuntu että sydän olis välillä jättänyt lyönnin välistä, selällään jos koitin olla niin poitsu alko osottamaan mieltään että tämä asento ei ole hyvä ja alkoi selkääkin särkemään, sitten kun koitin nukkua oikeen puolen kyljellä ni poika potkii kyljet muusiksi ja tuntuu ettei verikiertäis niinkun pitäis ja alkoi tuntua paineen tunnetta niskassa ja päässä sekä hengittäminen tuntui TODELLA raskaalta joten enpä sitten siinäkään asennossa saanut nukuttua. Lisäksi välillä jossain tietyssä asennossa tulee semmonen olo että on pakonomainen tarve liikkua tai nousta ylös....Ja arvatkaa vaan muistinko näistä sanoa neuvolassa tänään yhtään mitään...EN TIETENKÄÄN! -.-''
Onko kellään kokemuksia tällaisista "uni vaivoista"??

Nyt en taas jaksa sitten enempää kirjottaa vaikka piti taaskomentoida jos johonkin -.-

Jos tämä mamma menis ottamaan päikkärit ja koittais sit uudelleen tätä päivää :D

Petteri 33+3

AINIIN!!! Piti vielä sanoa että aika hyvin..viikkoja on toi 33+3 ja nyt oli viikolle painon nousu +333 ;DD
 
Hei taas..ihanaa ku täällä kirjotetaan aktiivisesti :)

Arvet
: Mulla tuli esikosta TODELLA pahat arvet, joten en oo niistä nyt jaksanut enää juurikaan ressailla..:( lisäksi mulla kun laihdutin tuossa välissä sen vajaat 30 kiloa, niin iho on aivan kamala säkki muutenkin. eli siis osaan odottaa että kun taas tämä maha tästä lähtee, niin mulle jää taas sellanen kunnon nahkapussi "kasaantuneine" arpineen..eli siis kun mulla ne arvet sitten kasaantuu sellasiksi ihorypyiksi..niinkuin mammoilla..KAUNISTA.. ;)oon oikeesti jopa harkinnu että maksaisin joskus sellaisen leikkauksen ,missä otettaisiin se ylimääräinen nahka pois..

Kutinaa ei ole ollut täälläpäin, muutakuin välillä turvonneissa jaloissa (sukanvarrren kohta)...

Tammikuunpoika: ihanaa, että sun pelot on otettu huomioon noin..varmasti helpottaa noi ultrat ja se, että tiiät, että seurataan..:)

JA VOI EI, juuri laitoin meiliä taas mun tuttuun paikkaan, että jos voisin tulla ultraan.:D siis kävin alkuraskauden ultrassa siellä, kun olen aikoinaan luovuttanut siellä 6 kertaa munasoluja..:) tykkään paikasta niin paljon, että mielellään käyn siellä..

Mulla on tosiaan ultra 7.1 sairaalassa, mutta noh..meenpä ny tonnekki, jos he suostuu niitä tekemään..:D mä oon kyllä sellanen hermoilija! :D

Piipu
: voi mikä ihana yllätys työkavereilta!!! me käytiin just äskön ostamassa työkaverille lahjaa, tai noh, heidän tyttärelleen..pieni kateus iski kun oltii mekkoa ostelemassa..pakko siis myöntää, että oltaisiin hieman toivottu tyttöä, mutta aikas vahvasti poika tulossa, itse vehkeestä on kuvakin..:D

Mulla on kauheen ruusuinen muistikuva synnytyksestä..oikeesti! en tajua...jotenki en pelkää sitä yhtään....haluisin vaan sinne asti jo!! kärsimättömyyden huippu olen MINÄ..:D
 
KOhtasin pelkoni silmästä silmään ja soitin hammaslääkärin ajanvaraukseen...yritin kyllä vihjata, että jos parin viikon sisään, niin aika tuli HUOMISELLE! Aapuva! :O:D Toisaalta olen tosi innoissani, jospa tämä kipu huomenna saadaan loppumaan. Mutta jos ne ei taaskaan tee mitään siellä, en kyllä ala. Ja meinasin kyllä sanoa, että ennemmin sitten hampaan poisto kuin mikään juurihoito. (koskaan ei ole juurihoitoa tehty, mutta hyvin on peloteltu)

Hedelmistä, minua on aina "kielletty" syömästä niitä juurikin niiden sokereiden takia. Ei ole ollut kuin edellisessä raskaudessa ongelmia verensokerin kanssa, mutta silti. Aina on sanottu neuvolassa, että pitää rajoittaa yhteen/päivä. Vaikka itsekin olen sitä mieltä, että terveellisempiä ja kuitupitoisempia ne hedelmät on kuin mitkään lisä-/säilöntäainekarkit, joita myöskin mielelläni söisin :whistle:.

Minäkin käyn mielelläni neuvolassa :) Itse aina vähän hermoilen painonnousun suhteen, enkä ole ollenkaan tottunut siihen, että th rauhoittelee sen suhteen. Nyt siis 5,5kg painonnousua ja kolminumeroisia lukuja hätyyttelen. Siksikin ihan uusi kokemus tuollainen th :)

Piipu, on kyllä ihan huiput työkaverit sulla! Mahtava ylläri tuollainen. Muistan aikoinaan lapsuudenystävän kertoneen hänen äitistään, että kun valmistui joskus yli kolmekymmentä vuotta sitten ylioppilaaksi ja odotti ensimmäistään ja rahat tietenkin tiukassa, niin luokkakaverit olivat ostaneet ylioppilaslahjaksi vaunut! Minusta tuollainen muistaminen on nykyään harvinaista, mutta piipu osoitti sen vääräksi luuloksi :)

Kutinaa ei vielä pahemmin ole ollut, mutta jotenkin nyt on ollut enemmän kuin edellisellä kerralla. Mulla oli poikaa odottaessa hepatoosi, mutta ei tarvinut kuitenkaan käynnistää, tarkkaa seurantaa oli vain joka viikkoisilla verikokeilla. Ja muistan, että mies siitä kutinasta silloin ensin mainitsi th:lle neuvolassa. Että eikö tuolle käsien raapimiselle voisi tehdä jotain. En kyllä itse sitä ollut edes ajatellut kovin vakavaksi, kun talvella odotin silloinkin, niin luulin ihon vain olevan kuiva pakkasesta. Jalkapohjien kutina oli oikeastaan tukalampaa kuin käsien kutina, oli vaikea raapia niitä verille, ja kuitenkaan raapimattakaan ei voinut olla.

Vilipi, tuskaisena huomisen odotuksesta ja jännityksestä. (Mieluummin menen synnyttämään kuin hammaslääkäriin...)
 
Tänään alko virallisesti äippäloma.
Maanantaina jouduin osastolle kun toisella pojista oli virtaus ongelmia mut nyt kaikki toistaiseksi ok et keuhkojen kypsytys lääkkeet saatu ja huomenna tarkastukselle äippäpolille et mennäänkö leikkaukseen vai saako tulla kotia.
Teki kyllä hyvää olla osastolla yks vuorokaus kun ei tarvinnut miettiä kotijuttuja eikä tehdä mitään vaan sai keskittyä huilaamiseen ja jalkojen turvotuksetkin hävis kokonaan.

Rasavilli-77 ja Pojat 34+2
 
Jos sitä nyt jatkais mihi tuossa aikasemmin tuli jäätyä...

Tuli aivan järkyttävä väymys kohtaus :((

Elikkäs tän päiväsestä neuvolasta sen verran että tuli sitten puheen aiheeksi kuollut isä ja täti kun alko sitten siinä kyselemään että olenko käsitellyt asiaa yms. ni itkuhan siinä samantien pääs...Koita siinä nyt sitten vastailla kysymyksiin...Vähän itse järkytyin kuinka herkästi se itku tulikaan...Kun on siitä jo 3 vuotta kun tää on tapahtunut ja mielestäni olin kyllä jo sinut asian kanssa mutta toisin kävi ilmi...

Tänään ollut sitten kaikki mahdollinen lantion alueella niiiiin kipeenä et ei meinaa päästä eteenpäin saati sitten vaihdettua asentoa sohvalla/sängyssä -.-'' Eikä auttanu särkylääkekkään kyllä yhtään! Pelottaa jo etukäteen että millanenhan yö tulee olemaan....
Tossa jo miehen kanssa otettiin yhteen(en muista kyllä enää että mistä alko) alko sanomaan että hänellä ollu rankka duuni päivä ja häntä väsyttää...tokasin siihen sitten että ja mullako ei ole...yö menny vähillä unilla toisinkun ukko nukkunu tyytyväisenä yön, sitten se on ajellu autolla ympäri suomee paikasta a paikkaan b paikkaan c...ja minä vuorostani joutunut liukastelemaan kylän toiseen päähän neuvolaan ja takasin helvetinmoisten kipujen kanssa ja lisäksi tehnyt vielä ruuat ja tiskannu tiskit vaikka jalat lähteny melkeen alta kipujen takia.
Ärsyttävää kun ei toi mies tajua yhtään ajatella että en oo samassa kunnossa mitä olin ennen raskautta. Itteenikin ärsyttää kun ei pysty tekemään tiettyjä asioita samalla tavalla miten tehnyt ne monta vuotta...
 
Mä tykkään kans käydä neuvolassa! On niin ihanaa päästä aina purkamaan ajatuksiaan ja pelkojaan ja tietää että kaikki on hyvin. Mulla tulee ainakin heti turvallisempi olo kun on käynyt neuvolassa :)

Zarix Tiedän niin tuon tunteen, että mies ei ymmärrä ettet jaksa. Mä en käytännössä jaksa mitään muuta ku maata sängyssä, käydä tietokoneella ja vessassa. Kotona on kauhee kaaos, koska en jaksa siivota ja mies väittää ettei se osaa. Onneksi se sentään tiskaa ja tekee ruuat :)

Jahas, taas supistaa. Nähtävästi näin iltaisin tulee kovempia supistuksia... Auuuts! Nää ei vieläkään oo säännöllisiä joten en ole huolissani...Eikä oo mitään muita merkkejä siitä että synnytys lähestyis! Ens viikolla onneks lääkärineuvola.
 
Hei! :wave:

Rintapumpuista teillä oli ollut puhetta. Ostin sen sähkökäyttöisen Medelan, olin internetin ihmeellisestä maailmasta lukenut siitä paljon positiivisia käyttäjäkokemuksia. Mies kyllä ennen ostoa tuumasi, että eikö käsikäyttöinen olisi ihan hyvä, sais hyvää ojentajatreeniä käsivarsille. Pöljä (mutta ihana sellainen), meinasin heittää kengällä sitä päähän.

Vireystilat vaihtelee, joinakin päivinä on hirveä into mennä ja tehdä kaikkea, mutta se kostautuu sitten viimeistään seuraavana päivänä, jolloin vietetään sohvapäivää. Toisaalta pikkuhiljaa alan nauttimaan tästä joutenolosta, enää ei tule imuroitua (ihan turhaan!) päivittäin tai muutenkaan venyttyä supersuorituksiin. Joten hyvällä omallatunnolla teen sen mitä jaksan ja siitä se mieskin muistuttelee, että pitää muistaa levätä kun ollaan jo niin runsaasti raskaana.

Neuvolassa kävin eilen, kainalot jo valmiiksi hikimärkinä, että taasko tulee nuhdesaarnaa yms. Mutta ilokseni yllätyin, että nihkeä terkkari ei tällä kertaa ollutkaan niin nihkeä vaan koin, että jotenkuten tultiin tomeen. En kyllä vieläkään hirveästi hänestä pidä, mutta eiköhän saada nää hommat asiallisesti hoidettua.
Kuulumisia käynniltä (rv 33+4)

Painonmuutos + 300 g /viikko (viimeksi 525g/ viikko, joka oli terkkarin mielestä aivan liikaa...)
RR 117/73
Sf-mitta 30 cm, keskikäyrällä kulkee
Pojun syke 140 ja Rt-tilassa
Virtsassa leukkarit 1+, joten plv:n kiikutusta tänään tiedossa.

Käytiin läpi imetystä ja vauvanhoidon perusasioita, jotka olikin mulle ihan tarpeen. Meillä täällä on vain 2 x 2 tunnin perhevalmennuskertaa, joista toinen käsittelee synnytystä ja toinen lapsenhoitoa ja sille lapsenhoitovalmennukselle en reissun takia pääse.

Elokuisten pinoa kävin kurkkaamassa ja heitä onnittelemassa. Tuli sitten vielä vetisteltyäkin vähäsen kun muistelin omia toukokuisia onnenhetkiä kun lumoutuneena tuijottelin raskaustestiä. Ajattelin tälle pojulle tehdä hänen ensimmäisen elinvuoden jälkeen Ifolor-kirjan, jonka ensimmäiseksi kuvaksi laitan kuvan positiivisesta raskaustestistä, sitten kuvia ultrista yms kaikkea ensimmäiseen synttärikakkuun asti. Taas vetistyttää, vaikka mieli on hyvä ja onnellinen, täytyy kaivaa Nessu Nenänniistäjät esiin ;)

Mukavaa päivää teille kaikille!

Terkuin Heidikaroliina ja Aatu-poju 33+5
 
Hedelmät kyllä minulla nostavat verensokeria ihan huomattavasti. Ilmeisesti tämäkin on aika yksilöllistä. Eli nyt olen rajoittanut mandariinien ja muiden hedelmien pupeltamista siihen max. 3 annokseen päivässä. Tosin ei niitä allergioittenkaan takia mene juurikaan, kun sitrushedelmät ja banaani (näin talvisin) on ainoita mitä voin syödä. Banaanihan on taas sitten ihan sokeripommi: yhdessä banaanissa kun on 20 g hiilihydraatteja.

Ultraan en tule pääsemään enää ennen synnytystä. Siis jos ei tule mitään ihmeellistä ja tietysti toivon ettei tulekaan. Mutta aika kumma olo kun viimeksi on katottu viikolla 18+ ja aikaisemmissa raskauksissa juoksin vähän väliä josin ultrassa. Tosin silloin olikin mitä milloinkin (vuotoa, vauvalla munuaisaltaan laajentumaa, vauvojen pientä kokoa yms.) ja kaupungeissa, joissa asuin oli ultrat esim. neuvolalääkärillä, mitä täällä ei tosiaankaan ole. Eniten mietityttää tietty tuo vauvan koko ja kasvu tuon r-diabeteksen takia, mutta niin kauan kuin sf-mitta menee tuolla alakäyrän tuntumassa niin ei sitten ymmärtääkseni ole huolta.

Tiukasti olenkin kyllä pystynyt noudattamaan r-diabetesruokavaliota (no, viikonloppuina on kyllä välillä vähän lipsunut..:ashamed:) ja näkyy se ainakin siinä että painoa oli viimeisen kk aikana tullut alle kg kun aikaisemmin puhuttiin useista kiloista. Tuntuu, että maha kyllä kasvaa, mutta omat reidet ja peppu on kutistuneet. Eli ei huono yhtälö ollenkaan :)

Kutinaa ei ole ollut, eikä raskausarpiakaan kuin tuo yksi pieni, joka on tullut jo aikaisemmissa raskauksissa.

Suonikohjuja sitä vastoin tulee näköjään vaikka mitä tekisi :/

Supistukset on täällä jotenkin helpottaneet. Tai onkohan niihin vain tottunut? ;) Kyllähän noita tulee, mutta harvemmin mitään kipeitä. No, joskus yöllä olen herännyt vähän tujumpaan supistukseen, mutta päivisin ei niinkään. Vähän olen kyllä rauhallisemmin ottanut ja tehnyt etäpäiviä aina tarpeen mukaan niin pystyy kotona lepäämään paremmin. Kolme viikkoa pitäisi vielä jaksaa äippälomaan. Väsymys (ja sitä kautta sellainen riittämättömyyden ja hallitsemattomuuden tunne) on kyllä valtaisa, mutta ehkä tästä selvitään sinne asti..

riskilä 31+2
 
Heippaaaa!

JASSOOOOO!

meikäläinen kävi neuvolassa ja todettiin, että tää höpsö mukula istuu siellä!!eli perätilassa edelleen :stick: KÄÄK. pari viikkoa kuulemma tässä ainakin kattellaan vielä, että aikooko kääntyä vaiko eikö ja sitte sairaalaan kääntämään....:/

NOH, ilmeisesti mun vähäisemmät liikkeidentuntemiset voi johtuu tästä, että ehkä se sillee vähä rauhotti, mutta kuitenkin varasin itelleni klo 14.30 ultran..:) oon nii heikkohermonen, että mulle parempi noin..eiköhän kaikki kunnossa ole, mutta mukava nähdä pienokaista taas..:)
Vaikkakin aikaista miettiä tällasia, ni toki nyt hyvä nähdä, että onko hän oikeesti perätilassa jne ja minkä kokoinen ja kaikkea..:)

Muita juttuja neuvolasta:


ELI

RV 31+ 3

Paino: HYIHYIHYI, noussut 3 kiloa viime kerrasta!!!!!eli joo, vähennän hedelmiä! :D(viime kerta n. 1kk sitten)
Turvotus: +
Verenpaine: 108/65
Hemppa: 115
SF: 28
SYdämensyke: +140
Liikkeet: ++
Tarjonta: PT



Tämmösiä..onko muita, kellä vauveli perätilassa? Mulla siis oli jo silloin rv 28 ultrassa, joten uskon kyllä, että voi ollakin..Onko jollain kokemusta näistä? Synnytys? Itse edelleenkään en todellakaan haluaisi sektiota...........:( tuon takia kiinnostaa nyt itseä myös lapsen koko..jos ei mikää jätti, ni oisin valmis kyllä yrittämään alatiesynnytystä kuitenkin..en vaan tiiä miten ne suhtautuu, kun sitten mulla jo kaksi riskitekijää..perätila ja nuo mun pullistumat....:/

Olipas omanapaista..anteeksi..:ashamed:

Mulla kohta jo fyssari ja sitten se ultra..:) ei siis juuri töitä tänää tehty..;)
Huomennakin on vain puolet päivästä kestävä palaveri ja lounas, joten tää viikko on melkeinpä jo lusittu..sit enää 1,5 viikkoo jäljellä! :)

Terv.Kolmaspoju ja RV 31+3
 
Tervetuloa uusille! Ihana ku porukka kasvaa vielä näin loppumetreilläkin. :wave:

Raskausarpia on ja paljon. Mullahan tuli niitä jo teininä, mut ne oli kerenneet kivasti haalentuun ja häviään ennen ku aloin odottaa esikoista. Siitähän ne vallan riemastui. Maha on ihan "riekaleina", mutta eipä tuo niin edes haittaa. Mä kun en ihan bikini-/napapaitakunnossa ole kropaltani muutenkaan. :D Ja mä oon rasvannu kyllä ihoani jatkuvaan, mutta ku ihotyyppi on mitä se on, niin ei auta rasvat eikä mitkään "ihmeaineet".

Rintapumpuista oli kanssa puhetta. Itelläkin niitä löytyy kaks erilaista ja yks oli alkuun neuvolasta lainassa, mutta mulle olivat ihan turhia. En herunu millään tapaa niille pumpuille enempää kun jonkun 20ml, vaikka selkeesti oli tissit niin täynnä, että meinasivat poksahtaa. :stick: Onneks esikoinen oli kova syömään, ettei mitään rintatulehdusta ehtiny sitten kuitenkaan kehittyä. Ja saihan noita käsinkin lypsettyä tyhjäks pahimmassa hädässä. :)

Rasavillille tsemppiä! :heart:

Josko sitten päikkäreille, kun sitähän tää kotiäitiys kuulemma oli: kaakaoo ja päikkäreitä. :kieh: :LOL:

pipituuna & kakkone 31+5 :heart:

Ps. Apua kuinka mäkin loppukuun odottajana oon jo NÄIN PITKÄLLÄ!!??! :D
 
KOLMASPOJU,mulla painoi asukki silloin jotain 1420g kun olin 4d-ultrassa...ja toi sf-mitta menee siellä ihan käyrän ylätasolla,mut nyt viime kerralla oli ruvennut laskemaan...

Raskausarpia mulla ei ole onneksi tullut yhtään,johtuneeko tuo siitä että rasvaan ja öljyän ahkerasti ainakin vatsaa...Närästystä on sitäkin enemmän tullut...

Muuten menee suht ok,kävellessä pitempiä matkoja niin rupeaa supistelemaan,mutta levolla helpottaa...

Täällä odotetaan kovin lunta,piti jo eilen tulla mutta ei tullu...=)
 
Kukkupöö!

Neuvolareissu takana!
Kaikki vallan mainiosti. Elikäs siis 32+1 kuulumisia...
Paino: +653g (yhteensä 12.1kg jo. Mutta vaikka itestä tuo tuntuu isolta niin th kehui, että paino nousee "kauniisti" eli tasaisesti ja sopivasti. Tuli heti parempi mieli.:))
Pissa: puhdas
Paineet: 113/67
Hb: 122 (eli laskusuunnassa mutta edelleen siis oikein hyvä)
Sf-mitta: 29cm (edellisestä oli tässä kohtaa 30cm)
Tarjonta: rt edelleen
Liikkeet: ++
Syke: +

Eipäs oo turvotuksesta ollukaan vielä mtn puhetta neuvolassa. Mutta jos olis ollu, niin siihen yks plussa, sitä on hieman, mutta ei onneksi (vielä) kovasti.

Ekaa kertaa oli esikoinen mukana neuvolareissulla, ja th ihastui poitsuun ikihyviksi.:) Hän kun oli nähnyt pojan viimeksi reilun viikon vanhana nyyttinä.:D
Ja heppuli osoitti rytmitajunsa neuvolassa, kun alettiin kuunnella pikkusiskon sydänääniä. Heppu tallusteli ympäri huonetta siinä ja kun sydämen paukutus alkoi kuulua niin heppu alkoi niiailla kävellessään eli tanssia.:D hih<3 Th:kin pisti heti asian merkille ja sanoi, että poika on musikaalinen, kun löytää rytmin tällaisestakin.;) No, on se aiemmin tanssahdellut jo tiskikoneen pauhinankin tahdissa.:D :D

Eipä tuu muuta näin äkkihätäseen mieleen.:p

Pisang ja Nuppu 32+1
 
Kolmaspoju meidän tyttö on perätilassa ja huomenna mulla viikkoja tulee 35+0 täyteen. Ensi viikolla on ultra, jossa katsotaan vauvan koko ja tarjonta. Jos vielä silloinkin on pt, niin sitten lähete ä-polille, joka olisi sitten parin viikon sisään. Täällä ainakin tarjontaa ruvetaan tarkemmin miettimään vasta rv36 ja kääntöyritys on sitten siinä rv36-37. Mä kyllä toivon, että tämä meidän neiti ymmärtäisi itse kääntyä, kaikki muut lapset meillä ovat ymmärtäneet olla tässä vaiheessa pää alaspäin. Mulla siis vajaa viikko "armonaikaa" jäljellä. ;)
Mutta toivottavasti sullakin vauva ymmärtää itse kääntyä, kun sulla on viikkoja vielä vähän vähemmän niin ehtikiin vielä. :)

Lynette ja viides muru 34+6 :heart:
 

Yhteistyössä