Villasukan kantapään kavennus on aika iisi (tai...no ainaki minusta
). Voi olla selkeintä, kun jakaa ne kantapään silmukat kolmelle puikolle (jos ei mene tasan niin keskimmäiseen puikkoon ne "ylimääräiset" silmukat). Jokaisella kerroksella kaventaa keskimmäisen puikon viimeisen silmukan ja viimeisen puikon ensimmäisen silmukan, ja sitten kääntää työn (eli niitä reunimmaisia puikkoja ei siis neulota loppuun asti, niistä vain kavennetaan aina se eka silmukka. Ja siis kerroksella kaventuu aina vain YKSI silmukka!). Näin jatketaan kunnes on jäljellä enää ne keskimmäisen puikon silmukat. Sitten poimitaan uudet silmukat terää varten ja sillai... =) Auttoko?
Niin ja lisäksi mie ite ainakin teen niin, että nostan aina KERROKSEN ENSIMMÄISEN SILMUKAN, en neulo sitä. Silloin on helpompi poimia niitä uusia silmukoita sukan teräosaa varten.
Mulla on ollu tänä syksynä kaikkien aikojen neulomisvillitys!
Oon tehny hirveästi sukkia, pipoja, tumppuja niin esikoiselle kuin vauvallekin, ja sen lisäksi sukkia myös kaverien vauvoille, itelle, isännälle...jne. Aah, ihanan rentouttavaa puuhaa!=)
Babylandin vaipoista oon kuullu negatiivistakin. Niistä joskus irtoaa laminointi.:O Mutta no, hintaansa nähden ovat varmaan ihan ok. Itellä ei ole kokemusta niistä.
Ite tykkään, että just taskus ja aio:t (joihin en kyllä ite ole oikein ihastunu) on kätevimpiä, ainakin jo vähän isomman vauvan kanssa. Sisävaippojen ja kuorien / villisten kanssa on oma puljaamisensa. Villiksetkin on kyllä hyvät, mutta ehkä se sit vaatis sen, että käyttäis säännöllisesti niitä villiksiä, ettei tuntuis siltä, että niitä joutuu "erikseen huoltamaan". Nyt hankin kyllä jo kokeiluun muutamia Imse Vimsen flanelletteja, niitäkin on paljon kehuttu vastasyntyneen vaippoina, joten kokeillaan nyt sit.=)
Kuivaliinoja (joko kertakäyttöisiä tai kestoja) kannattaa hankkia, mikäli haluaa päästä helpommalla vaippojen esipesussa. Kakat on helppo nakata liinan mukana roskiin (tai biohajoavat liinat wc-pönttöön) / pestä pelkkä liina eikä koko vaippaa, sikäli mikäli saa sen liinan aseteltua sinne hyvin eikä kakka tursua sen yli.
Siinäkin saattaa olla oma opettelunsa... Joskin vastasyntyneen peppu ja vaippa on kyllä niin pieniä, että niissä ei paljon pääse kakat menemään ohi kuivaliinasta.
Täytyy näemmä olla kiitollinen, että saan vieläkin nukuttua yöt jättebra. Eilen miehen sukulaiset ihmetteli, että onkohan siellä sun mahassa vauvaa ollenkaan, kun mun ei tarvi käyä öisin ees pissalla ja pystyn nukkumaan selällänikin ihan huoletta.
Nyt kääntyilykin taas onnistuu ongelmitta, jossain vaiheessa se tuotti vähän päänvaivaa (johtunee siitä, että vauva on laskeutunu alas?). Esikoinenkin antoi mun nukkua odotusaikana ihan jonnekin rvk 38+ asti, sitten alkoi yöt olla hieman levottomia ja tuli useampia öitä nukuttua sohvalla puoli-istuvassa asennossa.
Oletteko tehneet / aikoneet tehdä ruokaa / vierasvarapullaa tms. pakastimeen valmiiksi synnytyksen jälkeistä aikaa ajatellen? Mie oon nyt antanu itelleni luvan olla tekemättä. Esikoista odottaessa oli intoa väsäillä, ja se oli kyllä hyväkin. Oli kätevää sulattaa ruokaa pakastimesta -> tuli syötyä kunnolla (=imetystä ajatellen hyvä juttu!!) ja oli sit kanski jotain mitä tarjota kun kävi vieraita. Mutta nytte en jaksa panostaa. Vieraat tuokoot kahvipullat mukanaan mikäli sellaisia kaipaavat. Ja nyt kun esikoinen on kuvioissa niin täytyy joka tapauksessa ainakin silloin tällöin laittaa ruokaa. Sitten niinä päivinä kun tuntuu, ettei saa aikaiseksi niin sorrun suosiolla valmisruokaan ekoina viikkoina. Eli en aio ottaa paineita... =) Aika usein tuli sitä pizzaa tilattua esikoisen synnyttyä...:ashamed: Mutta parempi syödä ees pizzaa kuin ei mitään.
Ja välipaloja sekä juotavaa hamstrasin aina sohvan viereen imetyksen ajaksi. Sillain tuli syötyä ja juotua tarpeeksi, se meinaan helposti jää...
Pisang ja Nuppu 34+3