**Tammikuun tuhisijat 2013** joulukuussa

Kiitos teille lohduttavista sanoista! Pitää nyt vaan yrittää keskittyä olennaiseen, ja antaa ajan kulua asian suhteen :) Tänään olikin neuvola..noh, sf-mitta olikin pompannut sinne 37cm.. kaksi viikkoa sitten oli 33cm.. Viikon päästä äitipolilla uusi kokoarvio. Pelottaa vaan niin alatiesynnytys, jos poika on kovin isokokoinen.. Pelkään että jää jumiin, ja tulee erbin pareesi.. Terkkari sanoi, että voin viikon päästä jutella näistä ajatuksista äitipolilla kätilön kanssa.. Jos vaikka käynnistäisivät sitten aikaisemmin, ettei pääsisi kasvamaan niin isoksi. Tai ei miulla ole mitään sektiotakaan vastaan..

Tänään sitten olisi lähdettävä pariksi päiväksi reissuun. Autossa pitäisi jaksaa istua se 3 tuntia..:D Noh, pakko kuitenkin päästävä jaloittelemaan välillä.

POKS 34+0 <3
 
Nop kylläpäs täällä nyt tapahtuu!!

Onnea Rasavillille pienistä poikasista!! Onneksi he saavat nyt parasta hoitoa ja sinä saat EDES vähän levätä..sektio varmasti myöskin rankka kokemus!!:heart: PALJON onnea! :)

Tytteli
: NO JOHAN POMPPAS! :D mulla oli viimeks sf 28......hmm..onkohan se vähän turhankin pieni??? mulla oli viime neuvolassa rv 31+3..

Eevin äiti: mulla on myös tullu rutkasti painoa ja muut väittää, ettei ole muualla kuin mahassa..itse vähän eri mieltä..:/ itsellä kanssa bmi ennen raskautta 20..olo ei tässä kropassa hyvä ole ja vaikka kuntosali ja kävelyt auttaa, niin turvotus on välillä raastavaa, ololle sekä ulkonäölle..todella pinnallista, tiiän..:(

Omasta olosta sen verran, että mun mielestä muksu edelleen perätilassa, en ainakaan mitään kääntymistä ole huomannut tai että liikkeet oisivat vaihtuneet..tota just jännitän, että milläs viikolla sitten koittavat kääntää, kun on tuo joulunaika tulossa...eli siirtyykö kauheen myöhäselle sen takia??? Millä viikoilla muilla on tehty/tehdään? tai AINAKIN toivon, että nyt pääsisin sitten varmistuskeikalle neuvolasta..eli meillä ei ole omaa ultraa, mutta lähipaikkakunnassa on ja siellä voi kuulemma käydä varmistamassa sitten, että onko perätilassa vaiko eikö..toki nyt osaan sanoa, että oli viime ultrassa, mutta en usko, että se tieto sitten enää pätee/on varma..

Maha
on alkanut taas kutimaan, VOI EI, eli se kasvaa..:D yhtään lisäarpea tähän mahaan ei mahdu, joten sellasii on turha pelätä enää..:D kumartuminen on hirveen vaikeeta enää..johtunee varmaan tuosta perätilasta, koska tosi äkkiä muksu pukkaa päätään ylöspäin jos yritänkin kumartaa liikaa..:D

Mites muut liikkuu vielä? oon miettiny, että oonko uhkarohkee,ku vielä käyn kuntosalicircuitissa jne, että oisiko järkevintä lopettaa? kävelyillä ja perussalilla käyn myös..itse haluisin loppuun asti urheilla, mutta saapa nähdä..en halua mitään riskejäkään ottaa..painoon tällä urheilulla ei oo ollu vaikutusta...:( toiv. nyt sitten on ees kunto pysyny jotenkin yllä, että jotain hyötyäkin olisi..:D lihaskunnon takia toki hyvä, että on käynyt..muistan kyllä viime raskauden jälkeen, että eipä ollu enää lihaksen lihasta kropassa..

AINIIN. yksi mamma eilen salilla sanoi, että 2 viikkoa, niin tulee!!!! :D hah, on kuulemma niin alhaalla mun maha..onhan se vähän kyllä alhaalla, en tiä johtuuko perätilasta sitten? noh, mutta ei oo nyt ees supistellu, joten vaikea uskoa, että tulisi etukäteen..:D

Terkuin

Kolmaspoju ja Rv 32+2 Vehkeellinen
 
Heips kaikille!

Rasavillille onnittelut kaksospojista <3

Mulla ei oo maha mielestäni vielä alhaalla. Laskettu aikakin on tossa tammikuun lopulla, että uskon kyllä et yli uudenvuoden mennään :)

Huomenna ois neuvola, en tiedä yhtään millainen käynti. En myöskään tiedä, onko mulla lääkärineuvolaa enää (yks ollut aikaa sitten) mutta toivottavasti :eek:. Sais ainakin kunnolla tietää, missä se vauva on mahassa ja vähän synnytysarviota.

Mulla paino on noussu nyt 8 kg, huomenna uus punnitus neuvolassa, jaiks... alussa se ei noussut juuri yhtään, mutta keskiraskaudesta ja varsinkin nyt loppuraskaudessa oikeastaan ne kilot tulleet. Liikuntaa en juurikaan muuta harrasta kuin pieniä lenkkejä välillä. Mahaan ne enimmät kilot on mielestäni menneet. Olen ihan tyytyväinen, jos kokonaispainonnousu on alle 15 kg.

Lissu & pöpö poks 33+0 :)
 
Kolmaspoju Jos oot liikkunut samallailla ennen raskauttakin, niin voit vetää huoletta loppuun asti :) Mun äiti kävi mua odottaessaan aerobicissa ihan siihen asti ku synnyin :D! Itse en ole jaksanut liikkua koko raskauden aikana juuri lainkaan. Uida tykkäisin, mutta muutettiin just tuossa raskauden puolivälissä pikkukaupunkiin jossa ei ole edes mahdollista uida, paitsi järvessä :( Niin ja toi sun sf, mulla oli samaa luokkaa se noilla viikoilla, ihan keskikäyrällä menee :)

Oon siivonnut makkaria koko päivän. Imuroin, vaihdoin sängyn paikkaa että pinnasänky mahtuu huoneeseen, vaihdoin miehen ja vauvan vaatteiden paikkoja ja siivosin samalla kaapit. Selkä sanoo poks ja sattuu muuten tosi kovaa! Autsauts :( Mutta en voinut sille mitään, oli pakko siivota. Eikä mulla juuri muutakaan tekemistä ole :D

Pinsuli ja pikkunen 35+4 <3
 
Heipsistä taas piiiiiitkästä aikaa :)

Aika menee ihan mahdotonta vauhtia, tuntuu ettei perässä pysy millään. Mä olen ollut kotona jo yli kuukauden supistusten vuoksi. Ja nyt viime viikonlopun olin osastolla, päästivät sitten kuitenkin kotiin odottelemaan, kun matka sairaalaan on lyhyt. Kohdunsuu auki n 3cm, mutta voi kuulemma pysyä tilanne tälläisena vaikka viikkoja vielä. Itse olen niiiiiiiiiiiiiiiiiin tosi kyllästynyt kaikkiin vaivoihin, että toivoisin Vihtorin syntyvän mahdollisimman pian. Tulevana lauantaina tulee rv36 täyteen ja sen jälkeen ajattelin lähteä päiväksi jouluostoksille, josko se vaikka saisi vauhtia tähä tilanteeseen.
Musta oli tosi outoa, että vaikka olin osastolla, niin ultraa ei tehty kertaakaan. Ei sillä kuulemma ole mitään näillä viikoilla mitään merkitystä minkä kokoinen vauva on, vatsanpäältä veikkasivat, että voisi olla jotain 2,5-3 kg... Myöskään synnytystapa-arviota ei tehdä, vaan ajatellaan että mahtuu syntymään alateitse, vaikka tiedossa on että 3,8kg painanut esikoinen oli pahasti jumissa.... Näitä kun miettii, niin tulee sellanen olo, etten mä sittenkään tahdo synnyttää, että josko kateltais vaikka tossa joskus ens keväänä tilannetta uudelleen...

Juu, painoa on tullut... Jos Vihtori painaa 3kg, niin mitä ihmettä ne 25 muuta kiloa on...??? Neuvolantätikään ei jaksa enää ees kommentoida koko asiaa, koska kaikki arvot on kuitenkin olleet tosi hyvät, niin paineet, kuin sokeritkin. Ja toisaalta, painoin 2v sitten huomattavasti enemmän kuin nyt, vaikka en ollut raskaana. Mun elimistö on siis tottunut olemaan lihava :D

Nöpö ja Vihtori 35+3
 
Onnea Rasavillille!

Sf- mitasta: itse en ainakaan luottaisi siihen kovinkaan paljon ainoana ennusteena isosta lapsesta:

Kohdunpohjamittaus (symfyysifundusmitta eli sfm) antaa valitettavasti aika vaatimattoman arvion (mittaus löytää n. 50-60% kasvussaan hidastuneista ja/tai liian kookkaista sikiöistä) kehittyvän lapsen koosta.

Menetelmä on myös altis virhelähteille, sillä se on myös mittaajan kokemuksesta riippuvainen ja oikeasta mittaustekniikasta (pitäisi mitata oikein korkein kohta häpyluun reunasta kohdun pohjaan).

Lisäksi mittaustulokseen voi vaikuttaa se, että sikiö on jo laskeutunut luisen lantion puolelle (osa sikiöstä on tavallaan mittaukselta "piilossa").

Parhaiten sfm ennustaakin lapsiveden määrän muutoksia (liian vähän tai liian paljon lapsivettä), jolloin mittaustulos "pomppaa" käyrän eri kohtaan....

LÄHDE

Mitä sf-mitta oikeastaan kertoo?

Jos sf-mitta on suuri, pyytäisin lisätutkimuksia muilla menetelmillä, jottei tarvitse lähteä synnyttämään 'kokeilen onneani' tyyliin (Ks. valviran tapaus missä "Neuvolassa todettiin raskausviikolla 32 kohdun pohjan korkeuden (SF-mitta) olevan suuri (yli 2 standardipoikkeama keskikäyrästä)"... tässä tapauksessa tapahtui pahin mahdollinen (Sikiön hartiat juuttuivat kiinni synnytyksessä - Valvira.fi).

Oma sf- mitta oli rv 31+3 sen verran kuin 30.5 eli yläkäyrää hipova, mutta taas vauvan painoarvio 2107 grammaa rv 32+1 (mikä tekisi syntymäpainoksi noin 3600 g). Tosi vaikea tietää mihin mittaukseen tai (paino)arvioon luottaa milloinkin! Mutta enemmän luotan silti ultraan kuin sf-mittaan. Onneksi vielä SYPE (synnytyspelko) mittaus ennen laskettua aikaa niin saa lisää arvioita kehiin... :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys hrr,,,kylmyydestä,,,,,,

Niin nuo koko arviot ovat siis aina arvioita,,,,,,itsellä kun neljäs tulossa niin alkaa jo itsellä olla jonkinlainen tuntuma siitä onko iso vai pieni tulossa, ja nyt tuntuu sikaisolta tämä tulija,,,,,,ei tahdo saada oikein hengitettyä ja rytmihäiriötkin kaiken muun ( RD, Chronin tauti, kohonnut RR),,,,,ylevän lisäksi. Turvotusta ihan sikana naamassa ja jaloissa sekä sormissa,,,,,,

Eilen äitipolilla tsekattiin ja koko arvio viikolla 36+1 oli järkytyksekseni jo 3800......Meni siis n 44% yli normaalikasvun,,,,,johtuu diabeteksesta jota ei siis kaiken ripuloinnin ja insuliinimäärien nostoista huolimatta saada kuriin,,,,nytkin kun mittasin niin sokeri 9.4 ja tämä siis mustan kahvin ja ruisleivän jälkeen,,,,,ihan menee motivaatio kattoa mitään tuon sokerin perään kun menee ihan omia latujaan kuitenkin....arrgghh

Joten siis tämä mamma tullaan keisarinleikkaamaan kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa.Jos menisi laskettuun aikaan niin sitten olisi paino jo yli 5 kg vauvalla sanoi lekuri,,,,,,Ja semmosia en ala synnytteleen alakautta,,,kerran kokeiltu ,,,teurastusta vauvalle siinä tuli erbin pareesi ja itelle paha inkontinenssi yms kivat repeämät jne,,,,

Nyt kun on niin monenlaista sairautta ja tapahtumaa taustalla niin lekuri sanoi ettei lähdetä edes alatiesynnytystä kokeilemaan, joten jos vedet meneepi niin sitten leikataan päivystyksenä......

Olo on toisaalta helpottunut, toisaalta pelottaa,,,mua ei ole koskaan leikattu,,,,,anoin samalla sterilisaatiota,,,eihän tätä kestä kenenkään roppa tällasta enää,,,niin se on sitten klipsit samalla ja viimenen vauva meikäläiselle,,,,,nuoremmat jatkakoon lisääntymistouhuja :)

Onnea Rasavillille ja kaikille muillekin lisääntyneille.

Toivoo Ooasis ja jumbojetti rv 36+2
 
Rasavillille hirmuisen suuret onnittelut pikkusista pojista! :heart:

Sf-mitta ei kovin luotettavasti kerro vauvan koosta, vaan eipä ne ultrallakaan tutkitut kokoarviot aina sen tarkempia ole. Mullehan povattiin 3,5kiloista ja esikoinen oli sitten reilu neljä kiloa syntyessään. Terkka käsikopelolla heitti kaks päivää ennen synnytystä, että kyllä tää ainakin nelikiloiselta tuntuu, että älä nyt järkyty jos ei olekaan ihan pikkunen vauva. :D Vaan kyllähän tuo pikkinen rääpäle oli syntyessään (kunnes näin huonekaverin 2kiloisen poitsun, se vasta olikin pikkuinen :heart: ) ja melko pieneltä näyttää välistä vieläkin, vaikka on jo 1v "jättiläinen". :D

Jaha, herra ei meinaakaan nukkua päikkäreitä tänään...

pipituuna & kakkone 32+4 :heart:
 
ooasis Hui kun on jo iso vauva! :O Sokerithan sitä tosiaan tekee... Kovasti tsemppiä parin viikon päästä olevaan keisarinleikkaukseesi! :flower: Muistat vaan sitten ilmoitella meillekin että miten meni ja minkä kokoisen vauvan lopulta sait :)

nöpö80 3cm auki?! Eiköhän se sitten kuitenkin kohta lähde syntymään, tuskin se nyt ihan hirveän pitkään enää kestää, kun auki kuitenkin oot jo. Tsemppiä sinnekin!!

Mulla oli tosiaan se lääkärineuvola tänään. Ei tehty synnytystapa-arviota, koska se ei kuulemma ole täällä rutiini, vaan se tehdään silloin jos epäillään ettei vauva mahdu syntymään alateitse ahtaiden paikkojen takia yms. Se sopi mulle vallan mainiosti, tarkoittaa ainakin sitä että vauvan pitäis mahtua syntymään :) Tällä hetkellä mun pikkuseni painoarvo on siis 2841g, ja lääkärin mukaan viikolla 40+0 painon pitäisi olla siinä 3400g luokkaa, käy mulle ihan loistavasti!
Kohdunsuu oli mulla vielä tiivis ja kiinni, mutta kaulaa oli 1cm jäljellä. Ihan kiva tilanne mun mielestä :)

Muita arvoja neuvolasta (suluissa taas edelliset, viikko 33+5 siis ;)):

Hb: 115 (116)
Proteiini: - (-)
Glukoosi: - (-)
Verenpaine: 104/58 (114/66)
Paino: 58.7kg (57,2kg)
Turvotus: jaloissa + (+/-)
sf: 32cm (31cm)
:heart:: 150-160 (150)
Tarjonta: Raivotarjonta (sama)

Sellasii. Miten ihmiset on taas niin kamalan hiljaisia täällä? Puhukaa, tahdon tietää mitä teille ja vauvoille kuuluu :)!

Pinsuli ja pikkunen 35+5 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Soitin eilen neuvolanajanvarauspuhelimeen et ei voi oikeesti olla lääkäri vasta 10.1 ku LA 14.1. Sano et oma terkkari soittaa mulle perjantaina ja ilmottelee mikä on tilanne sillo,et onko saanu uutta aikaa.

Tänään oli viimenen koulupäivä. Luokkalaiset halas vuorotellen. Tulee kyl vähä ikävä niitä. Pitää sit tulla moikkaamaan jossain vaiheessa, ku oon jakautunu.

Ala-asteen luokkakokousta alkanu suunnittelee pari vanhaa kaveria. Huh ku tää aika menee nopee. Sielläki saanu yks vauvan muutama viikko sitten :).

Kauhee viiltävä kipu kolmatta päivää peräkkäin oikeen rinnan alapuolella suurinpiirterin. Siin kohtaa on ehkä munuainen. Oon sanonu siitä. Sanottiin vaa et särkylääkettä ja syväänhengittämistä.

Pinsuli sulla näyttää ainakin kokoarvio ihan semmoselta et vois pitää paikkaansakkin.

Isosti onnea Rasavillille! :flower::heart:

Illalla vähän juhlimaan kaverin yo-juhliin.

Vointeja!!

Summergirl92 ja 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: pisang ja Pinsuli
HELLOU! :)

Voi kun antaisin paljon, että ois synnytys jo lähempänä!!!! en jaksa, en vaan jaksa odottaa.............:( niin kateellisena katson jopa niiden juttuja, kenellä la pari viikkoa ennen itseä! :D

HUI, onpas isoja vauvoja tulossa!! Tosin itse en osaisi pelätä isompaa vauvaa, melkeen toivoisin, että joku sanoisi, että jättiläinen tulossa..:D sillä saisin taas tätä "pienivauva"pelkoa pois..

Nöpö
: oi että, 3 cm! ohoh! Koitappa levätä, vaikka ilmeisesti esikoinen siellä jaloissa pyörii, joten vaikeeta voi olla..ja itse olen esimerkiksi sellainen, että mun pitäis maata sairaalassa, että lepäisin..muuten tuntisin itseni hyödyttömäksi kotona ja masentuisin .:D

Pinsuli: Sullaha näyttäis asiat olevan hyvin esimerkillisesti :) ite kaipaan taas neuvolaan..ens viikon torstaina pääsee..:) hyvä tapa alottaa mammaloma.:)

Sf-mitta: esikoisen kohdalla kasvoi ainakin lopussakin koko ajan (paljon lapsivettä), vaikka lapsi ei ilmeisesti kasvanut, joten juu, en luota..:D pienuudesta huolestuisin, suuruudesta en..

Juuu tosiaan loppuviikko täällä vapaata, lasten harrastuksien kera tulee menemään loppuviikko..omalla pojalla eka jäkisturnaus..:) leikkimielinen tietty kyllä, ku 4v kyseessä...:D

Ensi viikolla 3 työpäivää ja sitten se on siinä!! Sitte ei tänne hetkeen astutakaan! :D se kyllä jotenkin helpottaa mieltä ja ehkä sitten en enää oo nii kärsimätön...:D Kotona hommaa ainakin riittää, kaikki kamppeet sais käydä läpi, että sais mahdollisimman paljon taas roinaa ulos kämpästä, että mahtuu uusia tilalle..:D sitte onki joulu ovella ja se uusivuosi..sitte elämä rauhottuuki pidemmäks aikaa, JOS ei mitää ihmeellistä tapahdu..:)

Kauheesti mietityttää tää perätila vaan...haluisin jo neuvolaan ja haluisin jo kääntöyritykseen, jotta tietäisin, miten tässä aiotaan synnyttää jne...vähän oon jo ruvennu lämpee leikkauksellekin..huolettaa jonkin verran, että jos valitsenkin väärin..tottakai lääkärit siinä päätöksenteossa auttaa, mutta mutta....noh, sen näkee..

Täytyy sanoo, et tänää kyllä jotenki ahistaa kaikki! oikeen todella ärsyyntyny olo..toivon todella, että huomenna oon paremmalla päällä ja illallakin on esikon liikuntaleikkikoulun viimeinen yhteiskerta, joten siellä pitäisi osata olla pirteä ja iloinen...tosin se tulee aika itsestään siellä lasten riemun keskellä, mutta nyt kun mietin ulkona olemista 1,5 h ilman todella hyviä ulkovarusteita, ni lähinnä mua vaan ahdistaa!!! :snotty:
 
Minäkin kävin tänään neuvolassa, tuntuikin jo että oli aikakin! :) Vaikka kaksi viikkoa sitten viimeksi kävin. Muuten kaikki ok, mutta kerroin tuosta närästyksestä ja suolen todella hitaasta toiminnasta, niin Levolacia vaan kehiin ja närästykseen kans jotain närästyslääkettä. Mietinkin, että koskahan viimeksi on käyty kakkosasialla, niin viime torstainakohan se oli....Ehkä mie kokeilen jotain. Painoa oli tullut 400g/vko. Eli yhteensä nyt 6,2kg kokonaisuudessaan. Hb oli taas laskenut alle 120, eli kokeilen nyt sitten rautatablettejakin. Nekin saa mahan toimimaan nopeampaa, ainakin normioloissa, niin toimiskohan ne nytkin niin. Ja verikokeisiin joka viikko, hepatoosi tausta mulla, ja nytkin siitä epäily. Varmuuden vuoksi. Ei vielä äitiyspolille, mutta arvojen perusteella sitten jatkoa mietitään.

Ah, ja nyt sitten kalasopan keittoon. Pitkästä aikaa! :p Ostin oikeen kermaa liemeksi, ja oikein rasvaista kalaa. Kyllä haluttaa jo viikonlopun ja alkuviikon mässäilyn päätteeksi jotain oikeaa ruokaa. Kaapit on edelleen täynnä karkkia, keksejä ja pullaa, mutta ei vaan enää mene alas. Ja aina olen ajatellut, että voisin elää vain pelkillä makeisilla, mutta aika tuskaista olisi elämä :)

Pakkasterveisin Vilipi ja Tyyne 32+5
 
Neuvolakuulumisia tältä päivältä... :)

Pissat, proteiinit ym. puhtaat niinkuin koko raskauden ajan.

Hemppaa ei katottu, viimeks se oli 123. Verenpaineetolleet koko raskauden hyvät niinkuin nytkin.

Painoa oli tullu vaan 250 gr/viikko JEE!! :D (viimeks oli 800 gr/viikko ja täti sanoikin että saattoi johtua turvotuksesta joka siis nyt päällä viime käynnin jälkeen :/) Naama, kädet ja jalat on turvonneet jatkuvasti.

Vauva oli raivotarjonnassa ja syke 140 :) SF mitta 29.

Saatiin synnytyksestä kertova lappu ja synnytyssairaalasta. Meidän sairaalassahan ei ole ilokaasua, perhehuoneita ja synnytys tapahtuu parakeissa pihalla :D Hurjalta kuulostaa, näin ensisynnyttäjästä varsinkin. Saatiin se synnytystoivelappu kans, toiveisiin ajattelin laittaa miehen läsnäolon 24/7!, jos edes mahdollista, kun meillä ei ole niitä perhehuoneita.

Kysyin myös tätiltä onko mulla vielä lääkärineuvolaa tai synnytystapa-arviota, ja kuulemma ei ole koska olen terve ja raskaus on sujunut hyvin. Onko muillakin tämmöinen tilanne että yksi lääkärineuvola vain ja sen jälkeen ei mitään sen kummempaa? täti kyllä sano, että katotaan vauvan tarjota vielä ultralla ensi kerralla.

Lissu&pöpö 33+3
 
Oma sf- mitta oli rv 31+3 sen verran kuin 30.5 eli yläkäyrää hipova
Tänään rv 33+2 sf-mitta olikin jo 33 cm! Huh... onneksi tehdään vielä synnytystapa-arvio...

Tiedän että painoa raskauden aikana kertynyt maidosta (1-2 litraa päivässä) ja mehusta (1/2-1 litraa useampana päivän), lihasta (joka päivä jotain lihaa) ja tummasta ruisleivästä juuston kanssa...ja jäätelöstä (pakko vähentää). Raskausdiabetesta ei ole.

Tänään oli oma verenpainemittari mukana neuvolassa :) Kotona mitattu verenpaine aina niin alhainen, ja neuvolassa taas niin korkea! Yllätykseni oma verenpainemittari näytti yläpaineeksi 132 ja neuvolan 130! Eli positiivista asiassa on se, että verenpainemittari kotonakin toimii, ja saan paremmat verenpainetulokset kotona... :)
 
Viimeksi muokattu:
Rasavillille suuret onnittelut pienistä pojista!! :heart:

Tulin nyt vain nopeasti omanapailemaan ja kertomaan neuvolalääkärikuulumiset. :)
Meidän tyttö on ymmärtänyt kääntyä raivotarjontaan!!! Jee!! Eli tiukasti oli nyt nuppi alaspäin. :D Painoarvio oli 2,5kg. Että kyllä saa sinne laskettuun ihan mun puolesta mennä, että paino alkaa sitten syntyessään kolmosella. Tämä on kyllä meidän pienin vauva tällä hetkellä. Ja kun meidän muille lapsille on tullut painoa n.700g viimeisen kuukauden aikana, niin eipä tästä varmaan saa jättiä kasvatettua. Toki, arviohan tuo vain on, mutta muilla lapsilla meillä on nuo ultrien painoarviot tupanneet olemaan vielä vähän yläkanttiin. No, tammikuussa sen sitten näkee minkä kokoinen tyttö meille tulee. Ja hyvä olisi lähelle sitä laskettua aikaa mun puolesta mennä. Kaikki neljä muuta lasta meillä siis ovat olleet 3,5-4,0kg välissä kaikki. Mutta neitokaisella kaikki kuitenkin muuten hyvin. Sirpakka neiti. :)

Mutta palailen taas paremmalla aikaa, meillä on täällä sellainen hulina, että koneella ei uskalla kauempaa enää istua. :D

Lynette ja viides muru 35+5
 
Onnea Rasavilli :flower:

Painoarvioista itse voisin sanoa sen verran että toinen lapseni arvioitiin alle 4 kiloiseksi ja sekä esikoisesta että toisesta lapsesta arvio oli etten synnyttäisi juurikaan yli 4 kilosta lasta. Arvio oli ultrattu arvio ja käsiarvio.
Syntyipä kuitenkin alakautta lähes 5 kiloinen lapsi enkä revennyt, väliliha leikattiin, mutta niin on tehty joka synnytyksessä ja se ei ole paha =) .


Pakko hehkuttaa, tänään päästiin ekan kerran uuteen taloon tutkailemaan =) ...oi ihanaa...
Vielä kun sais jostain hurjasti hurjasti energiaa pakkailla ja huhtoo.
Kuukauden päästä muutto =) , ihmiset jännittää kumpi kerkee ensin vauva vai muutto =D , itse menen aika rennosti vain.

Olen varautunut kuitenkin 2 viikon sairaalassa oloonkin jne, minun lapsillani siis harvinaisen "pahoja" ollut nuo äidinmaitokeltasuudet. Kolmannella lapsella äityi ihan niinkin pahaksi että lääkärin suosituksesta koko imetys jätettiin pois. On hienoa kuitenkin lukea aina näitä imetystukilistan juttuja "äidinmaitokeltaisuus" ei ole vaarallista jne.mutta voi sekin olla rajua :) . Imetyksestä en siis aio ottaa edes mitään ressiä, jos ei onnistu niin ei onnistu.

Neuvolassa käyty ja vauva on laskeutunut hurjasti , jonka kyllä tiesin jo ihan siitäkin etten meinaa päästä liikkumaan. Supistuksia tulee ja menee.

Hurjasti tsemppejä ja jaksamisia kaikille loppu viikoiksi =) !

HeiHäMä rv 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Onnea minunkin puolesta Rasavilli! :flower:

Minäkin tulen pikaisesti vähän päivittämään omia kuulumisia. Ensinnäkin päivityspyyntö: mun tiedot vois lisätä tonne etusivulle eli Kazzie / 32v / 2. / la 13.1.2013 Pahoittelen jos tästä nyt puuttuu jotain..?

Pikkuisen alkoi jännittämään tänään lääkärikäynnin jälkeen. Mulla on supistellut koko viikon ja ainakin 3 yönä tällä viikolla. Eli ollut alaselän ja alavatsan polttelua niin kovasti, että on pakko ollut ottaa ihan kunnolla särkylääkettä että on saanut nukuttua. Tänään sitten lääkäri totesi, että kanava lyhentynyt 2 senttiin ja kohdunsuu 1 cm auki. Tämähän ei sinällään mitenkään outoa ole uudelleen synnyttäjällä, mutta koska esikoiseni syntyi viikolla 36, lääkäri meinasi että ei tämä ainakaan yli lasketun ajan mene. Vauva on myös aika alhaalla ja nyt onneksi kääntynyt oikein päin. Sen kyllä olen huomannut, koska vauva painaa TODELLA kovasti alapäähän. Ei kiva tunne yhtään :( Lääkäri sanoi että pitäisi ottaa rauhallisesti jotta pysyisi vielä pari viikkoa sisällä.

Nyt oikein tosissaan siis kolahti tajuntaan, että tässähän voidaan kohta olla jo synnyttämässä jos asiat menee yhtään niinkuin esikoisen kanssa meni!! :O

Täällä Espoossa ei ainakaan mitään kokoarviota saa..olenkin ihmetellyt kun niin moni on saanut täällä arvion?! Tänään kysyin lääkäriltä, mutta hän vain totesi että sf mitta on normaali ja tuntuu ihan normaali kokoiselta..mitään muuta tietoa en saanut.. :confused: Pissakokeissa jouduin käymään tulehduksen varalta ja sanoi että uusi aika pitää varata ensi viikolle jos näyttää siltä että supistelut jatkuu. Voihan olla täysin mahdollista, että tämä menee jopa yli lasketun ajan, mutta mulla on taas vaan sellainen "tunne" ettei tässä enää kauaa mene..saapa nähdä onko vaisto taas oikeassa kuten viimeksikin :)

Onko teillä muilla millaisia supisteluita tai muita kipuja jos on? Kun itsellä on tuntunut että mahaan välillä jopa pistää oudosti. Mutta enimmäkseen on noita "polttelun" tunnetta tai samanlaista kuin menkkakipu. Sitten toinen on tuo, että koko vatsaa kiristää, varsinkin enemmän yläosasta. Tämä on käsittääkseni enemmänkin niitä harkkasuppareita? Siis näin tietämätön sitä on, vaikka yhden lapsen jo saanut..ei vain muista enää..;)

Mutta näin täällä..mieliala on nyt muutenkin jo vähän parempi. Alkaa helpottamaan kun viikot vähenee! Ainut huonopuoli on, että mitään ei voi enää tehdä..ei edes kunnolla auttaa esikoiselle vaatteita päälle kun sekin jo aiheuttaa niin hirmuiset kivut alaosastoon että oksat pois!

Kazzie 34+3
 
Kazzie: Päivitin nyt nuo tiedot, jos vielä synnytyssairaalan laitat (lyhenteet löytyy tän ketjun etusivulta) ja jos sulla on tietoa onko tulossa poika vai tyttö :)

Mun vatsan alueen kivut on joko alavatsan poltteluita/kivistämistä, samalla koko vatsa (varsinkin alavatsa) menee kivikovaksi. Sen lisäksi mulla on vielä yöaikaan vaihtelevasti molemmilla puolilla vatsaa/melkein kyljissä todella kovaa pistävää kipua. Sitten on myös alaselän pistelyä ja vatsan kiristystä harkkasuppareiden aikaan. Sitten saattaa olla jotain randomeita pistelyitä ympäri vatsaa.

HeiHäMä Noi painoarviot on kaikki saaneet ultrattaessa, näin ainakin käsitin. Onko sulla ollu millon viimeks ultraa? :) Ei ne lääkärit tässä vaiheessa kai vielä käsikopelolla arvioi painoa? Jos en ihan väärässä ole :D

Oon kyllä aivan täysin varma, että tää mun raskaus menee sinne viikoille 42. Monestihan tytär on tässä tilanteessa samanlainen kuin äitinsä. Mun äiti on synnyttänyt kolme lasta, joista kaksi (minut ja isosiskoni) käynnistettiin noin 42. viikolla. Isoveljeni käynnistyi itsestään käynnistystä edeltävänä yönä viikolla 42. Ei ole hirveän lupaavaa tämä kyllä! Eli mun vauvani varmaan putkahtelee pihalle siellä 18. päivän tienoilla. Saa siis, jos tähän on uskominen, kärvistellä vielä reippaasti yli kuukauden :(

Mutta hyvää itsenäisyyspäivää!

Pinsuli ja pikkunen 35+6 <3
 
Heippatirallaa!
Kokoarviosta meillä ultrataan vikalla lääkärikäynnillä eli siinä rv 36 paikkeilla. No mulla se menee pyhien takia tuonne tammikuun alkuun, taitaa olla silloin jo 36+jotain. Saa nähä saanko tällä kertaa painoarvion... Esikoisesta sain, mutta tämä silloinen pätevä neuvolalääkäri jäi eläkkeelle ja nyt on sellainen virolainen lääkäri, se ei viimeksi ainakaan kattonu kuin ihan pakolliset vaan...:O
Mutta mun oma tuntuma on, että on tämä tytteli ainakin veljeään pienempi. Vau-kirjassa meinattiin, että vauvan tila alkaa käyä masussa jo niin vähiin, että vauva hakeutuu sikiöasentoon eli on polvet koukussa. No ei tämä ainakaan ole, kun peppu pyörii navan seutuvilla ja jalat suorina potkii mun oikeeta kylkeä.:p Sf-mittakin on kyllä pienempi kuin esikosta, vaikka sehän nyt ei itessään mitään kerrokaan...

Kivuista Vähällä oon päässy! Eilen tosin oli kurja päivä. 1) Mie ja esikoinen ollaan molemmat saatu flunssa + 2) mulla särki päätä, jomotti lantiota ja kipu säteili lonkkiin ja reisiin ja alaselkään (en pystyny istumaan enkä seisomaan kuin korkeintaan hetken), supisteli kipeästikin (sellaisia synnytyssupistusten kaltaisia suppareita, joissa kipu ja kiristys nousi huippuunsa pikkuhiljaa ja sit loppui). Otin päänsärkyyn Panadolia ja se kyllä sitten onneksi vei nuo muutkin kivut...! Niin ja lisäksi mulla oli paineentunnetta alakerrassa, joten huntsin, että kun lantiota pakotteli ja oli sitä painetta, että näinköhän tytteli on valunut taas entistä alemmas -ainakin miltä muistelin sen tuntuvan esikoista odottaessa...

Harkkasuppareita on kyllä paljon ja lähes koko ajan, ei tarvi juur mitään ees tehä niin jo masu pingottuu.:whistle: Mutta niin oli eka kerrallaki, eipä siin...

Lynettelle onnittelut! Hieno juttu, kun vauveli hoksasi ite kiepsahtaa ympäri!!!=) Toivotaan samaa muillekin perätila-vauvoille!!

No nyt ei taas leikkaa pahemmin... Tuli vähän omanapainen höpötys...:ashamed:

Mulla taitaa se mammiskin alkaa ens viikolla.:p

Ainiin, ja eilen POKSuttiin!!!<3

Pisang ja Nuppu 33+1
 
  • Tykkää
Reactions: Lynette
Pinsuli: Juu, siis nuo arviot olivat toisesta lapsestani tehtyjä päivää ennen synnytystä rv 41+4
eli siis todellakin koko arviot voi heittää ja pahasti :p . Vauvan suuri koko huomattiin vasta salissa vesin menon jälkeen eli arviot ovat vain arvioita :) .
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Rauhallista itsenäisyyspäivää kaikille!

Täällä on otettu niin rauhallisesti kuin vain voi. Harmi vain, ei nuo kotityöt tiedä, että nyt on pyhäpäivä ja äitillä haluttaisi jättää kerrankin tiskaamatta tai ruoka laittamatta. Oispa ihana kun olisi varaa käydä valmiissa pöydässä kerrankin. Mutta ei pidä valittaa, nautin kun ollaan kotona, kynttilät palaa eikä kellään ole kiire minnekään kun mikään paikka ei ole auki. :)

Nyt tulee ällöpäivitystä, sori :ashamed:

No mie nyt sitten otin ohjeen mukaan aamulla 30ml Levolacia. Siinä kyllä sanottiin, että jos on oikein paha tilanne, niin kannattee ottaa enemmän ekalla kerralla, että saa homman käyntiin. No mittasin kuppiin veden sekaan pari ruokalusikallista (eiks se oo sen 15ml/lusikallinen) ja huitasin tyhjään mahaan, niin kuin neuvottiin. Ja vasta sitten luin, että parin tunnin päästä voi tulla pakottava tarve. No ei muuta kuin sitä odottelemaan....voi herranen aika, en todellakaan ole ottamassa kolmea tai neljää päivää tuota ainetta! Ihan hyvä, että tyhjeni sitten pitkästä aikaa, mutta onhan mulla nyt sitten melkoinen näläkä! Eikä se nopea tyhjeneminen ole mikään huipputunne muutenkaan. Th meinas, että onhan se sitten inhottavaa synnytyksessäkin, jos on jumissa suolisto. Kerroin hänelle, että synnytyksessä ei ole sitä ongelmaa ollut koskaan. Todellakaan. Mie ottaisin mieluusti ennemmin sen peräruiskeen, kuin koko ajan laukkoisin vessassa tyhjentämässä. Synnytysohjelmia katsoessa tulee monesti mieleen, että eikö muilla ole tällaista reaktiota, että sitten tyhjenee suolistokin ihan omatoimisesti ja nopsaa kun synnytys on käynnissä?

Lissu, siis miksei teillä ole synnytysosastoa? Miksi parakkimajoitus? Kuulostaa kyllä todella hurjalta, parakki...Vaikka kyllähän sitä on kuitenkin lähellä kaikkea apua ja asiantuntijaa sielläkin parakissa. Ainakin on vauvakirjaan kirjoitettavaa :)

Mies se sai sitten lomautuslapun käteen, kaksi viikkoa enää töitä ja sitten se on siinä. Vetää mielialaa todella alas. Mutta yritän pitää mielessä, että ollaan onneksi pysytty terveinä ja muutenkin ulkoiset puitteet on kasassa, ei ehkä tarvi ostaa uusia verhoja tällä hetkellä tai vaihtaa mattoja uusiin. Huonekalutkin on tähän asti kestäneet, saavat kestää vielä toisetkin kymmenen vuotta. Pyykkikone uusittu keväällä, kun edellinen meni rikki. (yritän tsempata itseäni tässä.... :D)

Ei tääläkään ole tullut painoarviota, eikä tule, mikäli kaikki menee kutakuinkin normisti loppuun asti. Ainoa miksi se ehkä tulisi, tai siis miksi ultrattaisiin, niin tuo kutina ja hepatoosi voi äityä niin, että tulee lähete äitipolille. Ai joo, kysyin terkalta siitä, niin viimeksi kun minulla oli tuo hepatoosi, niin vauva joutui sinivalohoitoon. Ja näillä on kuulemma yhteys keskenään. Yritin kyllä itse vähätellä oireita, mutta tämä tieto sai uusiin ajatuksiin.

Vilipi ja Tyyne 32+6
 
Vilipi Mulla ainaski kanski suoli tyhjeni itekseen kun synnytys käynnistyi.:D Ei tarvinu miettiä mitään peräruiskeita. Ja ennen ponnistusvaihetta elimistö tyhjensi ittensä kunnolla ylimääräisistä nesteistäkin eli oksensin aika rajusti ja samalla laskin alleni keinutuolissa, kun tuli se oksennus niin rajuna, ettei pystyny pidättelemään.:whistle: No mutta mikäs siinä, mikäs oli ponnistaa kun ei ollu rakko, suoli ja maha täynnä ja kaikenmaailman pissa/kakkasotkut lienee niin arkipäivää kätilöille, että mua ei lirut lainkaan edes nolottanut.:kieh:

Onpa ihanaa, kun lunta tupruttaa lisää!!:)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää itsenäisyyspäivää :wave:

Oon liian_monta_kertaa ollut aikeissa kirjoittaa tänne, mutta sitten aina jotain tulee että lukemiseksi on vain jäänyt. Kovasti hengessä kuitenkin mukana elänyt! :) Ajattelin että viimeistään kun äippälomani alkaa, istun ajan kanssa näpyttelemään kaiken mielessäni olevan. Lomani eka päivä oli eilen ja sekin meni juostessa pitkälle iltapäivään asioilla. Sitten illalla kuopus oksenti ja eipä tullut eilenkään konetta avattua.

No, tyttö voi oikein hyvin nyt. Kerran ykäsi, nousi korkeahko kuume, mutta nukkui yönkin rauhallisesti. Vielä pientä lämpöä pitelee yllä, mutta oma itsensä ollut koko päivän :) Tässä odotellaan pukkaako tauti muillekkin, mutta nyt on hyvä sairastaa kun äiti on lomalla ;)

Ei ole totta, nyt meille pukkaa vieraatkin!! Luulin että tulevat hieman myöhemmin, että kerkeän kirjoittamaan. Palaan todennäköisesti lasten nukkumaan mentyä, koska mieskin on töissä (sunnuntaihin asti, kiva).
Adora ja Marakatti-poikanen 33+0 PokS PokS
 
  • Tykkää
Reactions: pisang
Rasavillille onnittelut kaksospojista!

Eipä mulla mitään ihmeempää kerrottavaa ole , aattelin kuitenkin jotakin kirjottaa nyt kun on aikaa :)

Eilen tuli tunnin verran suhteellisen kipeitä supistuksia tunnin verran . Kävellessä tuntui painetta alhaalla. Mä nin toivoisin että nää supparit sais jotakin pientä aikaseks alakerrassa . Ei innostais ens tiistain synnytystapa arviossa taas kuulla , että on paikat niin kiinni kun voi olla ja kanavaa 3cm !

Viikon aikana oli meidän poitsu ainakin laskeutunut . Joskos se sitten eilen ois kiinnittynytkin :)

Mä täällä pähkäilen jo ristiäisiä. Kutsukortteja oon suunnitellut ja ruokalistaa kaavaillut . Meinataanko teillä viettää ristiäisiä vai nimiäisiä?

Tintti.&poju 35+2 kai?
 
Synnytyksessä suolen tyhjentyminen
Mulla ei ole synnytyksen missään vaiheessa vetänyt maha veteläksi. Kuten monella tekee. Se täysi suoli on sitten pikkuisen vaikuttanut ponnistusvaiheen alkuun, kun ensin olen puserrellut ulostetta ennen kuin on voinut pusertaa itse vauvaa. Tämäkin hyvin luonnollista toki. Mutta tyhjä suoli helpottaa synnytystä ja tällä kertaa onkin kirjattu tietoihin että vesiperäruiske annettava!

Kokoarvioita
On kyllä moni saanut. Mulla ei ole raskaudessa tapahtunut mitään sellaista että "pääsisin" synnytystapa-arvioon tai kokoarvioon ultraan. Sf on mennyt esikoiselta käyrän alarajoilla, kuopuksesta meni keskiviivaa ja nyt huitelee ylärajoilla. Syntymäpainotkin meni sitten niin että esikoinen 3,3kg ja kuopus 3,8kg. Tässä raskaudessa sf-mittaa ei ole kommentoitu mitenkään, mutta kuulemma jos itseäni alkaa huolettaa, laittavat kyllä kokoarvioon lähetettä. Kuulemma ei pitäisi olla ongelmia, kun ilman repeämiä/epparia kuopuskin syntyi, eli reilu 4jg pitäisi tulla ulos.

Kuopuksesta kävin kokoarvio ultrassa (esikoisen imukuppisynnytyksen takia). Ultrassa kahteen kertaan + käsikopelolla meinasivat että hyvä jos on edes 3kg. Mutta olikin 3820g. Joten arvioitahan ne ovat ja joskus menevät pieleen enemmän tai vähemmän..

Vilipi, kaikkia hyvä ajatuksia teidän perheellenne! Minunkin miehen työpaikalla käydään yt-neuvotteluita (toimii esimiehenä) ja tämän tiedon mukaan kaikki irtisanotaan. Jokunen saattaa olla tietoinenkin että sairaankuljetukset tulee muuttumaan monella paikkakunnalla ensivuonna, niin myös täällä. Onneksi mieheni on ansioitunut alallaan ja on haluttu työntekijä. Jatkossa töitä on tarjolla muualtakin.

Lissulle, parakissa synnyttämisestä :) Ollaankohan samaan paikkaan menossa?
Jyväskylässä siis ainakin synnytytetään ns. parakeissa. Mutta ei ne kyllä parakeilta näytä! :D Sana parakki saa vaan sellaisen tunteen että jossain työmaakopissako tässä synnytetään, mutta ihan normaalit rakennukset siellä on. Amme mahdollisuus on jäänyt pois kivunlievityksistä väliaikaistilojen takia (suihku on).

Ooasis, tsemppiä pian jo edessä olevaan sektioon!

Rasavillille onnittelut pojista! :heart: (jos en jo onnitellut) Pikkuiset siellä kovasti saisivat nyt kasvaa sairaalan huomassa, että pääsevät pian kotiin jatkamaan vahvistumistaan.

(.)
Käytiin eilen pelkopolilla juttelemassa "piikki-kammostani". Edelliset syntyneet ilman kivunlievitystä, koska en ole pystynyt ottamaan vastaan mitään neuloja. Tuntui ensin että menen ihan turhaan sinne tälläisestä juttelemaan, mutta onneksi asia otettiin hyvin vastaan ja sanottiin että hyvä kun tulin juttelemaan. Käytiin edelliset synnytykset läpi, juteltiin tulevan synnytyksen toiveista ja kaikki kirjattiin tarkasti ylös. Kertoi kattavasti saleista ja eri kivunlievityksistä. Nyt on aikalailla selvät sävelet, spinaalin haluan ponnistusvaihetta silmällä pitäen - enää pitää saada psyykattua itteään sen verran että uskallan sen ottaa. Hyvillä mielin kuitenkin olen nyt :)

Neuvolassakin kävin tällä viikolla. Kaikki seurattavat asiat hyvin. Hb nyt matala, mutta on ollut aina, eikä siitä nouse, kokemuksen syvällä rintaäänellä. Rautatabuja siitä huolimatta popsin. Luin juuri jostain että peräti vain 1/5 rautatabletin raudasta imeytyisi elimistöön! :O Sf- mitta tosiaan 32, kun se on ollut kuopuksesta sen verran rv40! ja kuopuksesta oli enimmillään 33! Mutta on luvattu että pääsen kokoarvioon jos halua, kuten mainitsin jo tuossa aikaisemminkin.

Supistelee, paineen tunnetta ja viiltäviä kipuja alhaalla. Viikon verran porannut ahkerasti päätään lähtökuoppiin. Nämä kipuilut alkoi kuopuksesta paljon myöhemmin. Vieläkin luokittelen fyysisen vointini erinomaiseksi viikkoihin nähden. Lihaskuntoa treenailen, varsinainen mammajumppa jäi tauolle tällä viikolla. Kävely toisinaan on hitaanpaa, koska tosiaan pää poraa jo kovaa alas. Ja kääntyminen sängyssä oma projektinsa ;)

Nyt koisaamaan ja äkkiä Ihan hassua olla kotona lomalla nyt, tulee mietittyä vielä moneen kertaan työjuttuja ja meinaa olla vähän hoomoilasena kotona välillä "että mitä sitä nyt pitäisi muka tehdä" :D
 

Yhteistyössä