TAMMIKUUN TOIVOT elokuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
^^Ainakin etusivun listan mukaan on :)

Meille on hommattu vaunut ja turvakaukalo, jokunen vaate on tarttunut kaupasta mukaan (ja kirppikseltä). Nyt pitäis alkaa metsästää itkuhälyttimiä... Meille tulee mun kummipojan tekemä hoitopöytä (vaikka hoitopöytä on kuulemma turha kapistus).

Alkuperäinen kirjoittaja Töyhtö:
Aika jännä että sä et sitten joudu kuitenkaan loppuun asti niitä syömään. Ehkä jos mun arvot alkaa kohoamaan munkaan ei tarvis. Toivottavasti. :whistle:
Mulla kohos arvot tosi hyvin muutaman viikon jälkeen ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että vois ainakin toistaiseksi lopettaa.

Janttu ja toukka 21+0

Töyhtö: Miten tuo belly belt siis pitää housuja kiinni? Masutuubeja mulla onneks onkin ja pitkävartisia t-paitoja niin, että saa vedettyä siihen päälle. Saakos niit sitten sopivaksi kiristeltyä sen mukaan miten tarvitsee? Kalliita äippähousuja ei viitsis monia ostaa, jos toi on toimiva systeemi.

Kela alkoi pottuilee: hylätty sairaspäiväraha. Valituksen aion tehdä ja liittää siihen paremmat selvitykset. Saakelin tk lääkäri kun ei osannut paremmin kirjoittaa a-todistukseen kuin tarkemmin määrittelemätön lanneselän kipu, vaikka varmasti on määritelty ja pirun tarkkaankin magneettikuvia myöten. Siis kelalta haluavat tietää nyt tarkemmat diagnoosit. Eka pyysivät epikriisiä, jonka kävin hakeekin leurilta, mutta eihän se ollu siihen kirjoittanut sillä käyntikerralla näitä oikeita diagnooseja... nyt on onneks yths auki ja sieltä yritän saada b-lausunnon tai jonkun selvityksen et saisin ees tän elokuun sairaspäivärahan joskus. Voi olla ihmisellä vastoinkäymisiä :'(

Mä odotan sitä helteistä päivää, jolloin aurinko paistaa tännekin risukasaan. Todella ihmetyttää, et kun jatkuva kipu on päällä ja vielä yritän mennä työharjoitteluun ihan kelan mieliksi, jotta näkisivät, että olen yrittänyt (Itsekin HALUAISIN tehdä töitä, mutta en ole PYSTYNYT enkä tiedä pystynkö niin sitten piinataan hylsyillä.) Tässähän ihan masentuu. Well, sillä diagnoosilla ainakin irtoo sit päätökset paremmin. Musta on törkeetä ajaa ihminen masennuksen partaalle kun rahat loppuu, sitten joutuis hakee masennus- diagnoosilla saikkua, jolloin taas alkuperäinen vaiva ja ongelma jää taustalle ja unohdetaan.

Aikaisemmin minulla ei ole ollut kelan kanssa ongelmia, mutta ehkä krooninen kipu ja pitkäaikaiset sairaspäivärahahakemukset ovatkin vaikeimpia käsitellä myös siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Olivia78:
Yksi asia kummastuttaa (tyhmän kysymyksen varoitus) niin jos ettette käytä hoitopöytää niin onko teillä joku muovitettu patja tms...jonka vaan laitatte sängylle/shovapöydälle missä nyt sitten vaihdattekaan, vai miten se sitten hoituu. Olen miettinyt, että jos useimmiten tarvitaan kuitenkin vettä tähän toimenpiteeseen onko parempi hoitopöytä (puinen lipasto malli) vaiko sitten vessassa oleva kookontaitettava?

Olivia ja 21+0 pikkukaveri

Pissa on helppo vaihtaa missä vaan ilman alustaa. Vanha pois ja uus nopeesti tilalle niin ei (ehkä) ehdi pissailla sohvalle tmv. Kakka jos ei oo tullu vaipasta yli niin vaippa jää sohvalle ja pyllyn pesulle. Näissä on aina vaan se riski että vauva pissaa sohvalle, sängylle tai johonki. Itsellä on ollu kahdella ekalla lapsella hoitopöytä ja kolmannella oli arkkupakastimella hoitoalusta. Oli kätevämpi alustalla vaihtaa jos kakka oli tullu yli. Ja senkin vuoksi hoitopöytä/alusta on hyvä et on helpompi pyyhkiä pissasta kuin esim. sohva. Vessan tai kylppärin lattialla en ikinä vauvalta vaippaa vaihtais. Meillä on ollu hoitopöytä aina olohuoneessa joten ei ole tarvinut lähteä kauas hoitopöydälle vaihteleen (pissat on joskus tullu lattialle vessaan meno matkalla). Nyt tilanpuutteen vuoksi ostin pyörillä liikkuvan hoitopöydän kylppäriin. Jos tuntuu siellä huonolta niin tuon sen olkkariin. Tärkein syy miksi minä käytän hoitopöytää on se että se on selälle hyvällä korkeudella. Pakastin oli myös normaali pöytää korkeammalla joten kävi hyvin. Mun selällä ei synnytyksen jälkeen kumarrella vaihtaan vaippaa tai pukemaan sohvalla, sängyllä tai lattialla :/ .

Osallistun näihin keskusteluihin..........
Hyvä oli se hoitopöytä. Suunnilleen tuollainen meil on:
http://www.toysrus.co.uk/Product.aspx/BruHome/BruBathingChanging/BruBathingChangingBathtime/BruBathingChangingBathtimeSets/741981?ref=730947
Tuo oli jees kun kaikki kamat olivat yhes kohtaan, vaavelin pysty kylvettää oikeella tasolla (ei tarttenu maanrakoon laittaa ja siellä kyykkiä sen kanssa) jne. Meil oli noi alatasojen reunat korkeemmat, joten sinne mahtu tosi paljo tavaraa....
Toinen hyvä (te olitte koirjoitelleet jo paljon hyviä) oli kestokäyttöiset rintaliivien suojukset. Eli ne imivät hyvin ja helppo oli pestä. Kertakäyttöisiäkin käytin (kun menin ulos talosta jne), mut noi kestot olivat melkeen paremmat mulle kotioloissa............
Huonoja Ei sattunut paljoo, tulee mieleen 50cm prinsessa mekko (kovaa puuvillaa) ja tossut (liian pienet heti). En mä hirvinny pientä sellaisiin tunkee......... :x
Sit se kantoreppu jäi melkein käyttämättä. Vauva tykkäs vauvuista ja mulle sopi. Kun on masussa sen 9kk kantanut, niin on kiva vaihteeks vaan työntää. :attn: Iso vauva & sen takia huono selkä yhdistelmä!
:laugh: Toi kypärä kuulostaa karmeelta!!! :laugh: Tuollaisesta varmasti jää ikuiset henkiset arvet.... :laugh:

NullPoints ja Tirri 21+1

Olivia78 minä odotan esikoista, ja yhtälailla kiva lukea kokeneempien juttuja mutta myös ensikertalaisten tuntemuksia.

Meillä on muutamia neutraalin värisiä vauvanvaatteita hankittuna ja lahjaksi saatuna.
eilen ostettiin huutonetistä vaunut. oli vähän extempore ostos mutta hyviltä vaikuttaa, lähes uudet ja vähän käytetyt ja hinta edullinen. muita hankintoja ei olla vielä tehty.

hoitopöydästä ajateltiin laittaa juurikin sellainen muovitettu patja kylpyhuoneeseen tason päälle, ei siis hoitopöytää erikseen. tilaa meillä ei ihan hirveästi ole ja äiti lastentarhanopettajana ja sisko fysioterapeuttina ovat puhuneet että vauvan fysiikalle paras paikka on vaihtaa vaippa ja pukea sylissä kun siihen mahdollisuus.

seuraavassa neuvolassa kuulemma käsitellään kela yms asiat, tuntuu vaan jotenkin hassulta että hui, niin tämä aika oikeasti vaan koko ajan menee.
samoin mun täytyy miettiä eri vaihtoehtoja työn kanssa, vaikea uskoa että loppuun asti sitä pystyn tekemään ( olen siis kotisiivooja) varsinkin ihanilla vanhuksilla on painavat huonekalut ja matot jotka nyt jo tuntuvat hankalilta..

jos joku tietää tampereelta hyvää ja luotettavaa kotisiivoojaa, tietoja otetaan vastaan, koitan hankkia vanhuksille ja miksei myös muille perheille itselleni jatkajaa. ketään en itse aio palkata vaan täytyisi löytää toinen valmis yrittäjä.

aivan ihania masukuvia kaikilla! saa nähdä jos sitä joskus itsekin uskaltaisi laittaa oman..
synnärille meillä on matkaa n. 5-6km vähän toista luokkaa kun pohjoisen odottajilla..

auringonpaistetta kaikkien viikonloppuun!

minea 18 tasan

Minä jälleen täällä. Lapset hoidossa mummilla ja mun pitäis siivota mut täällä pitää käydä vähän väliä. Ei yhtään kiinnostais siivota :(.

Alkuperäinen kirjoittaja minea:
hoitopöydästä ajateltiin laittaa juurikin sellainen muovitettu patja kylpyhuoneeseen tason päälle, ei siis hoitopöytää erikseen. tilaa meillä ei ihan hirveästi ole ja äiti lastentarhanopettajana ja sisko fysioterapeuttina ovat puhuneet että vauvan fysiikalle paras paikka on vaihtaa vaippa ja pukea sylissä kun siihen mahdollisuus.

Vaipanvaihto ja pukeminen sylissä on hankalaa vastasyntyneen kanssa joka ei kannattele itseään mitenkään. Hieman isompana totta kai (tai meillä ainakin) näin. Silloin vauva ei enää pissailekkaan niin helpolla heti ku vaipan ottaa pois. Mut vastasyntyneen kanssa hoitopöytä on hyvä. Varsinkin jos on esikoinen ja ei ole tottunut pyöritteleen vauvoja käsissä eikä vaipanvaihto ole välttämättä heti niin nopeeta.

Nyt suljen kyllä koneen että pysyn poissa ;) .

NullPoint: Meillä on vähän samantyylinen muttei oo ku yks taso alla ja lokerikko vieressä. Tällanen muistaakseni (on varastossa) mut eri kuosi. Ammeeseen oli esikoisella erilliset jalat ja se tuli tosi huonolle korkeudelle minulle (171 pitkä ) mut tämä tuntuu korkeemmalta. Jos ois parempi.

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/236/pl

Meillä on esikoisella vaihdettu vaipat pinnasängyn päällä olevalla tasolla. Lapsi on jo 1 v 3 kk ja vauhdikas kuin mikä, mutta silti antaa vieläkin yleensä vaihtaa vaipat hoitotasollaan maaten. Nämä pinnasängyn päälle saatavat hoitotasot ovat edullisia ja niissä on pehmeä muovipinta. Ne pysyvät myös paikallaan eli ei ole vaaraa siitä, että yhtäkkiä taso lähtisi liikkeelle. Tämä on helppo ja edullinen vaihtoehto pieniin tiloihin. Ainoa miinuspuoli on, että yhdellä kädellä on hankala nostaa tasoa pois ja takaisin (jos toinen käsi kannattelee vauvaa). Mutta ainakin pienen vauvan kanssa pinnasänky on niin valtava, että ei haittaa jos taso on pinnasängyn päällä koko päivän, vauvan saa nostetuksi sängyltä kuitenkin. En tiedä osasinko selittää tämän asian hyvin, mutta toivottavasti Olivia78 ymmärsi mitä vaihtoehtoa katsella lastentarvikeliikkeistä.

Johjo Joo korkeus on tosi tärkeetä. Jos joku ostaa jotain, niin varmasti kannattaa kahteen kertaan miettiä se asia. Mä oon 173cm ja sektionkin takia tuo oli loistava pöytä.
Me saatiin se pöytä vanhana ja kovassa käytössä se yläosan muovi sit repesi. :( No noita yläosia saa uusia, kävin jo katsomassa...
Toinen juttu on et toi menee tosi pieneen tilaan (varastoon täälläkin) sit, kun ei oo enää käyttöö ja halvempi on kuin puiset. ;)
Johjo Toivottavasti se pöytä sopii teille!

NullPoints ja Tirri (nyt on nyrkkeily matsi masussa) 21+1

Josko sitä sitten kuukauden loman jälkeen aktivoituis netinkin osalta... Odottelen kanssa esikoista (17+2) enkä olen juurikaan edes miettinyt mitä tarvitaan. Jotenkin sitä vissiin vielä pelkää, että jos jotakin ostaa, niin sitten jokin ainakin menee vikaan... :(

Luultavasti tulee hommattua joku lipasto mihin saa hoitotason päälle, että saa masu-asukin tavarat johonkin, ja lisäksi olisi jotakin käyttöä myöhemminkin. Vaunut, istuimen, pinnasängyn ja muut tarvittavat ostan varmaan tapojeni mukaisesti paniikissa viime tipassa... :ashamed: Tai ehkä sitä aktivoituu sitte viimeistään siinä vaiheessa, kun vihdoin pääsee äippälomalle.

Joku tuttu kehu keinutuolia. Onko kellään siitä kokemuksia? Meillä ei liiemmälti tilaa ole, mutta ehkä jonkun sellaisen jalaksettoman version sais mahtumaan...

Töissä oli pakko kertoa heti tuli lomalta takaisin, kun ensimmäinen jonka näin totesi, että olet sitte masua ruvennu kasvattamaan... Mielellään olis kyllä odottanut rakenneultraan, mutta masu päätti toisin! ;) Ihan kivasti suhtautuivat, kaippa sitä on jo sen ikäinen, että tuumivat olevan korkea aika...

Omanapaista tällä kertaa, toivottavasti sitä jossakin välissä ehtii lukea muiden kuulumiset läpi. Niitä onkin kuukauden aikana kertynyt melkoinen määrä... :whistle: Viikonloppuja kaikille!

Hei kiva kuulla teistä vetku ja minea, mullakin oli vielä rakenneultraan saakka olo ettei uskalla mitään hankkia. Nyt sitten pikkuhiljaa olen päässyt liikkeelle. Tuntuu vaan, että hankittava tavaramäärä kasvaa kasvamistaan...uaaah. Täytyy yrittää pitää pää kylmänä eikä nyt ruveta hulluilemaan joka asian perään, kyllähän sitä sitten ehtii Isikin tarpeeseen ostamaan.

Kiitos Johjo ja Jonna-75 hoitopöytävinkeistä asia selkeni aika tavalla, "ne" siis vuotaa helposti pöydille :laugh: . Tuo ammeellinen kokonaisuus näytti kivalta, mielelläni kylvettäisin tasolla. En ole eläessäni vaippaa vaihtanut tai muutenkaan vauvoja käsitellyt niin kaikki minkä voin tehdä itselleni helpoksi parempi niin :D .

Olivia ja pikkuneiti 21+0

Hoitopöydästä meillä on tuon esikoisen (16v) tekemä hoitotaso, jonka saa pinnasängyn päälle. Siinä vaipanvaihto sujuu ensimmäiset kuukaudet tosi näppärästi. Minulla ainakin on synnytyksen jälkeen jonkin aikaa selkävaivoja, ennenkuin selkä tajuaa että se "etureppu" on hävinnyt ja taas voi olla normaalisti :D
Esikoisen odottajille sellainen vinkki, että etukäteen kannattaa hankkia vain ne tärkeimmät (vaunut, turvaistuimet, vaatteet jne) tarpeen mukaan kannattaa hankkia sitten rintareppuja, kantoliinoja jne. kun huomaa onko niillä mitään käyttöä. Lastentarvikkeisiin saa menemään paljonkin rahaa, mutta pääsee myös todella edullisestikin esim. hyödyntämällä huuto.nettiä..
Noista turhuuksista sen verran että minä en ikinä ostaisi konttauskypärää kaupasta. Kirpputorilta ostin kuopukselle sellaisen 50 sentillä ihan kokeilumielessä ja siis on TODELLA turha kapistus :laugh:
MaMa ja junnu 20+1

Olivia En minäkään ollut vaippaa vaihtanu tai muutenkaan vauvojen kans ollu. Kavereillakaan ei ollu ku yhdellä lapsi, kun esikoisen saatiin. Et tosi vihreitä oltiin mä ja mies... :ashamed:
Kysyin sit ammatti-ihmisiltä kun ne tapasin ja virheiden kautta kans opin............ :headwall:
Niin "ne" vuotaa alleen joo (varsinkin jos ei oo tarpeeks nopea) ja sit pikku pojat voivat kuulemma suihkutella silmillekin. :kieh: :kieh: :kieh:
Mulla oli sellainen alusta kans, joka oli kätevä jos meni vierailemaan tai matkoille. Eli se oli toiselta puolelta muovia ja toiselta puolelta kangasta. Meni pikkasen nyrkkiä isompaan tilaan ja oli helppo pestä (pyyhkäsi vaan tai huuhteli). :wave:
Taas on yritettävä töitä taas tehdä, mut väsyttää vaan kamalasti.. |O

Johjo juu sitä tarkoitinkin että sitten sylissä kun siihen on mahdollisuus.
jännittää kyllä jo muutenkin pikkuisen vauvan käsittely, hetkeen kun ei ole vauvanhoitoa ollut mullakaan lähipiirissä.. :)

minea 18

Amino taas kommentoi.. Meillä taitaa jäädä myös hoitopöytä hommaamatta. Meille tulee joko toi hoitotaso pinniksen päälle tai sit semmonen alusta kylppäriin pesukoneen päälle. Meillä muutes tuo esikko oli sellainen, joka ei koskan pissannut vaippaa vaihdettaessa, ainoastaan yhdet lentosinapit tuli kylppärin seinille. Siinä meni aika kauan että sain ne naurultani pestyä :D .

Turhimpia ostoksia meillä on ollut rintareppu. Mun niskat/selkä ei kestäneet typyn kantoa, ja siksi vaihdoin kantoliinaan, mikä oli sit pelastus. Turha oli myös kestovaippa, jonka käyttöä en ikinä oppinut.

Tarpeellisia taas tuo aiemmin mainittu niistäjä, sitteri, rintapumppu.. Ja varmaan monia muita, mitkä on jo päässeet unohtumaan.

Kysymys lappilaisille: Mistä saakka se ambulanssi sit tulee, jos sairaalaan on noin pitkä matka?

Meillä oli/on keinutuoli. Kätevä on jos se on pehmustettu. Takalisto ja selkä ei tykkää istua kovalla ja vauvan painon takia pehmustetut käsinojatkin on kivat. Mut vauvan kannalta meillä toimi iltarauhoittajana ja imetyskin sujui siinä kätevästi.

Mun täytyy hieman kerskua, mut mulla työsuhde-etuna saan tilata samassa yhteydessä toimivasta ravintolasta työajalla ruoan ja nyt nautin kuuri aivan ihanaa lohiannosta :p. Maha-asukkikin nauttii myös näistä gourmee annoksista :D

Mut nyt takas ruoan ja töiden pariin,

Aminohappo

Lappilainen vastaa lappilaisille tarkoitettuun kysymykseen :) Eli mistä ambulanssi tulee, jos sairaala on kaukana? Ambulanssi tulee ihan kotikylämme terveyskeskuksesta.. Eli Inarin kunnassa on ihan toimiva terveyskeskus (muuten täältä ei lääkäripalveluja oo saanukaan ennen paitsi nyt kun juuri avasivat yksityisen lääkäriaseman) ja muistaakseni tai tietääkseni pari ambulanssia ainakin. Tietenkin saattaa käydä niin, että molemmat ambulanssit ovat juurikin Rovaniemelle menossa tms. jolloin ei saadakaan kyytiä. Siinä tapauksessa otetaan paareilla varustettu taksi ja kätilö ja hoitaja hyppäävät kyytiin. Kätilä tulee ambulanssiinkin aina mukaan. Eli ihan yksin niiden hoitajien kanssa ei ambulanssissa tartte olla... ainoa mikä matkassa mietityttää on se, ettei kivunlievitystä anneta ambulanssissa, on liian riskialtista, kun sikiötä ei pystytä seuraamaan... Ivalossa on synnytetty vielä vuoteen 1995 asti, jolloin synnytysosasto lakkautettiin vuodeosaston yhteydestä. Kätilöitä on edelleen useita juurikin tuon synnytyshomman takia. Nykyään tietenkin toimivat muissa tehtävissä ja vain tarvittaessa hyppäävät "puikkoihin". Ja väkisin ei ambulanssiinkaan lähdetä synnyttämään, vaan jos synnytys on liian pitkällä synnytetään suosiolla täällä ja sitten siirretään äiti ja vauva Rovaniemelle. Ohjeet täällä menevätkin niin, että jos supistuksia ylipäätänsä tulee säännöllisesti tai esim. vedet menee, on samantien lähdettävä sairaalaa kohti...matka on kuitenkin niin pitkä, ettei näiden asioiden kanssa viitsi pelleillä... :|

Tästähän tuli ihan romaani :ashamed: vastaan mielelläni lisäkysymyksiin :)
-Lappitar ja Hippunen 19+5

Olivia78 kirjoittelin jo eilenkin mutta teksti lensi jonnekkin enkä sit kerennyt enää kirjottaan. Haluan välttämättä kommentoida hoitopöytä asiaan. Ehdottomasti hoitojutut pesuhuoneeseen. Varsinkin poikavauva pissaa seinille ja lattioille ja kylppärissä on helppo puhdistaa. Meillä ainakin kylppäri on talon lämpimin paikka mikä on vauvalle mukava. Allas on lähellä, ei tarvi raahata selkä vääränä pitkää matkaa.
Meillä oli pinnasängyn päälle tarkoitettu hoitotaso pesukoneen päällä ja korivaunu vieressä jossa oli tärkeimmät hoitotuotteet ja vaipat. Se hoitotaso on muovipintainen mutta kovapohjainen ja sellaiset nappulat alla jotka pitäisivät sen paikallaan sängyn päällä. Meillä on myös pehmeä alusta mutta sitä en uskaltanut koneen päällä käyttää. Mies käyttää sitä nyt pesuhuoneen lattialla (poika siis reilun vuoden) ja minä vaihdan sylissä. Ostettiin tuo kovapohjainen hoitotaso muka makkariin mutta onneksi kokeneemmat sanoi että ei hullussa makkariin, kamalaa sotkua. Samanlainen systeemi laitetaan tulevalle.

Poika kipeä, itki yön. Nyt alkoi itkemään joten täytyy rientää miehen avuksi.

Meillä hoidetaan vauvan pyllypesut vissiin vähän toisella tapaa, kuin muissa talouksissa.

Meillä hoitopöytä oli ja tulee olemaan makuhuoneessa. Tämä siksi, että yövaipan vaihtokin sujuu tällöin kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa ilman huoneen vaihtoa ja kirkkaita lamppuja (pesuhuoneen valo siis paljon kirkkaampi kuin makkarin yövalo) joka helpottaa uudelleen nukahtamista. Lisäksi makkarin kaapissa on vauvan vaipat, vaatteet yms. lähellä.

Meillä ei pissavaipan jälkeen vauvan pyllyä pestä, vaan olemme aina käyttäneet kosteita pesulappuja. Toki kakat pestiin (poikkeuksena yöllä, jolloin nekin siivottiin pesulapuin ja vasta aamulla pesulle), joten kyllä vähintään kerran päivässä vauvan pylly sai vesipesun. Noilla pesulapuilla sai kyllä ihan yhtä puhdasta jälkeä, kuin vedellä olisi saanut.

Tämän koin äärettömän käteväksi ja näytti kelpaavan lapsellekin, sillä peppu oli koko vaippa-iän aina kunnossa, eli ei ollut punaisuutta saati jotain enempää.

Sef 18+3

Meidän neidin iholle ei käynyt ollenkaan ne kosteuspyyhkeet, vaikka mitä merkkiä koitin, muuten neitokaisella oli tosi hyvä iho, mutta jos erehty noilla lapuilla pyyhkimään, niin ihottumahan niistä tuli.
Meillä on hoitopöytä ollut aina makuuhuoneessa, lähinnä onkin ollut lipastona vaatteiden säilytystä varten.

Hitsi kerrankin ois vapaata ja aikaa mennä marjan keruuseen, niin tietysti vettä sataa |O No jospa alkais huutonetistä pläräämään äitiysvaatteita aikansa kuluksi.

Ai niin. Saatiin eilen uudet 3 viikon työlistat. Mulle on laitettu ainakin 6 iltavuoroa sellaisiin paikkoihin, joissa on ainakin 5 tupakoitsijaa, siis asunnossaan polttavat tupakkaa... Siis olisi näissä paikoissa insuliinin pistoa, lääkkeiden vientiä ym pikkujuttuja, eli ajallisesti varmaan vuoron aikana olen tupakansavussa jotain ½ -1tuntia. Kyllä ottaa päähän |O Aion hakea sairaslomaa kyllä noille päiville! Eipä paljon oo taas listan tekijällä päässä säteillyt, vaikka hyvin tietää että olen raskaana. Eikös sellainen lakikin ole olemassa, että tupakansavussa ei tarvitse raskaana työskennellä?

Meillä hoidettiin esikolla ja kakkosella samalla tapaa nuo pyllypesut kuin sef tuossa kertoi. Nyt on tosin hoitopöytä pojan omassa huoneessa vaatelipastona ja jonain "säilytys"pöytänä (tulee kaikki kerättyä siihen päälle.. =) poika ei siis enää käytä hoitopöytää.
Kolmannen kanssa siirrän hoitopöydän nyt kodinhoitohuoneeseen ja päivällä käydään siellä ja yöllä hoidetaan sitten makkarissa vaipanvaihto ;)

Toki meillä pyllypesullakin käytiin mutta aika usein käytettiin noita pyyhkeitä. Olen kahden kanssa huomannut että liika peseminen kuivattaa ihoa varsinkin jos on taipumusta siihen ;)

Nyt pullan tekoon taikina onkin paisunut jo :)

matsu83 ja asukki 17+2

Tervehdys!

Hoitopöydistä oli juttua. Meillä tulee olemaan esikoiselle minun isäni tekemä hoitopöytä, se on tehty aikanaan minun mittojen mukaan. Olen vain 152 cm joten kaupan jutut olivat väärän korkuisia. Toisaalta isäni tekemä oli juuri sellainen kun halusin riittävästi lokeroita vauvan päivittäisille hoitotarvikkeille ja vaihtovaatteille.

En enää muista mikä olisi ollut turhin juttu esikoiselta, mutta parhaaksi koin rintarepun, imetystyynyn ja rintapumpun, meillä myös 50 cm vaatteet oli kovassa käytössä kun esikoinen oli niin pieni. Itkuhälytintä meillä ei ollut lainkaan ja nyt olen miettinyt josko sellaisen ostaisi.

Vauvan vaatteita olen ostellut tosi paljon, tykkään vaihtaa vaatteet aina joka puklun jälkeen joten niitä menee, muutenkin olen aika tarkka vaatteista. Esikoinen on edelleen tosi tarkka vaatteiden puhtaudesta itsekkin vaikka onkin 8 v poika. Jesper Junioriin oli tullut aivan ihana vauvan toppapuku jossa oli siäpuolella selässä teddy vielä lisäksi lämmikkeenä. Minunhan piti tietysti ostaa se meidän tulokkaalle, maksoi alle 40 e.

Ihanaa, odotan, että rakas mieheni herää 24 h työrupeaman jälkeen ja sitten aletaan tapetoimaan ja laittamaan masuasukin huonetta. Tarkoitus oli maalata huone, mutta löysin tosi nätit tapetit edullisesti joten päädyinkin tapetteihin. Huoneesta tulee nyt sitten beessi, mikä on minun lempivärini ja siihen voi sitten helposti yhdistellä värejä mielen mukaan. Ajattelin käydä ostamassa sinne uuden nojatuolin missä on sitten hyvä imettää. Vauva kyllä nukkuu meidän huoneessa, mutta sinne ei mahdu muuta kuin pieni rottinkikoppa jossa vaavi saa nukkua.

Haidi 84 Kelan suhtautuminen on aika nuivaa selkävaivoja kohtaan, jos ei ole kunnon lääkärinlausuntoa. Nyt vain hommaat sen kunnon todistuksen niin jatkossa on aina helpompaa asian suhteen. Minulla itselläni on selkärankarappeuma ja tiedän sen siitä syystä. Minulla onneksi korvaa vakuutus minun kulut, mutta 15 v sitten en sitä tajunnut ja taistelin Kelan kanssa asiasta. Samoin työni puolesta joudun aina laittamaan Kelalle lappuja työntekijöiden sl ja selkävaivoihin saa aina laittaa lisäselvityksiä.

Nyt alan tekemään omppupiirakan ja keittämään aamupuuron miehelleni jotta päästään tapetoimaan.

Hemuli ja Suhmura Sandra 21+

Hei. Pikaisesti kommentoin turhinta ja hyödyllisintä asiaa. Niin en muuten sit saanu sitä työtä. Toisaalta lohdullista etteivät palkaa mun sijasta jotain toista, vaan ulkoistavat homman toiselle yritykselle, kun kyseessä on vaan lyhyt sijaisuus. Sanoi ihan suoraan ettei raskaus vaikuttanu, vaan se että totesivat kuitenkin että perehdytysaika jäisi liian lyhyeksi.

Turhinta olisi ollut hoitopöytä, meillä kun vakiintui hoitopaikaksi pesukoneen päällinen niin ei tarvii kakkapyllyn kanssa juosta vessaan jostain muualta, kun hoitopiste on valmiiksi vessassa altaan vieressä. Mun isä nikkaroi pesukoneen päälle simppelin kehikon, johon saa sit hoitoalusen ja sen päälle pienen lakanan tms, jonka voi sit heittää vaan pyykkiin jos se sotkeentuu. Rintapumpunkin sain lainaan molemmille muksuille, mutta ne oli ihan turhia, kun en pumppaamalla saanu irti juuri mitään.

Hyödyllisintä on ollut.. Hmm. No kuopuksen tullessa parasta varmaan oli että meillä oli tarpeisiimme juuri täydelliset tuplarattaat. Ne oli tosi kätevät sillon. Myös kuopuksella käytetyt Nuk-tuttipullot oli käteviä, kun kuopus ei osannu ollenkaan imeä tavallisesta esim ainun tuttipullosta. Pirun kalliita vaan olivat ainakin sillon.

Vaatteista pakko kommentoida että meillä käytin kuopuksella (tyttö) enemmän sukkahousuja kun puolipotkareita. Tosin käytettiin myös paljon gollege- tms. kaksiosaisia pukuja. Tytöllä meillä oli ihan liikaa vaatteita, mutta kun niitä suorastaan tulvi meille. Itse ostettiin ensimmäisten parin kuukauden aikana muistaakseni 2 lyh.hih. bodyä ja yksi puku, johon kuului pitkähih. body ja kietaisupotkarit. Pieniä vaatteita (50-62cm) oli niin paljon että vaihdoin vaatteet vähintään kerran päivässä ja ainakin jos kävi vieraita niin kahdesti. Oli toisaalta rasittavaa et pitää jatkuvasti vaihtaa vaatteita et saa käytettyä kaikkia edes pari kertaa.

Mutta puolipotkarit tai sukkapöksyt on mun mielestä paremmat kun tavalliset potkarit ja sit kietaisbodyt on käteviä vaikka kakkapysyis vaipassa ja vauva olis jäntevä. Mun mielestä oli helpompaa ja sottatilanteissa siistimpää jos vaatteen sai pois vetämättä sitä vauvan pään yli. Mutta tääkin on makuasia. Meillä vaatteista turhaksi jäi välitoppapuku, kun saatiin todella ihana fleecepuku.

:wave: Osaako joku sanoa mistä voi kysyä neuvoa, jos ei ole varma meneekö nimi läpi? Kun meillä on pari nimeä mietittynä joista ei olla varmoja että meneekö nimet läpi päättävässä elimessä. Kun papilta voi aina kysyä että kastaako hän, mutta pappihan ei ole se joka lopenlopuksi päättää meneekö nimi läpi.

Mutta nyt tarvii mennä. Vauva on liian levoton mahassa että vois istua koneella rauhassa.

tulia & viljami 17+4

Alkuperäinen kirjoittaja tulia:
:wave: Osaako joku sanoa mistä voi kysyä neuvoa, jos ei ole varma meneekö nimi läpi? Kun meillä on pari nimeä mietittynä joista ei olla varmoja että meneekö nimet läpi päättävässä elimessä. Kun papilta voi aina kysyä että kastaako hän, mutta pappihan ei ole se joka lopenlopuksi päättää meneekö nimi läpi.

Meidän tytöillä on erikoiset nimet. Katsoin väestörekisterikeskuksen nimipalvelussa minkä verran niitä on annettu. Pappi soitti etukäteen ja kysyi nimen. Sanoin papille et on tytölle annettu ja sen ja sen verran (muistaakseni 19 oli silloin). Pappi sanoi jo siinä vaiheessa että ei mitään ongelmaa. Sano et jos ei nimeä olis annettu kellekkään tai olis useammalle pojalle annettu niin ei välttämättä vois nimeä antaa. Käy kattoon http://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Yhteistyössä