TAMMIKUUN TOIVOT elokuussa

Nyt pääsin jatkamaan. Tuossa aikaisemmin tuli kiire miittinkiin, minkä meinasin totaalisesti unohtaa...

Onnea Mamalle ultrauutisista! Mulla on kans ihan tyttöfiilis, varmaan kun tuo esikkokin on tyttö ja jotenkin tuntuu et tyttöjä olisi niin helppo hoitaa. Katsellaan mitä siellä viikon päästä näkyy.

Tänään kävin ostamassa lidlistä omar-suklaata. Koko viikon olen sitä himoinnut ja nyt kun sitä on laukussa, niin ei tee enää mieli. Siis mulla on oireena hirveä halu ostaa kaikkia herkkuja, mut sit ei tee mieli syödä niitä :whistle: :) Nytkin jääkaapissa odottaa pähkinäsuklaata ja geishaa ja kaapissa normi irtsareita, mut ennemmin mussutan vain porkkanoita...

Kopsaan tähän tuon Mrs O:n (?) ehkä kirjoittaman listan, johon laitan omia kommentteja mikä oli meillä käytännöllistä. Itse ajattelin odotella vielä lähemmäksi synnytystä, josko tämä kaveri olisi pienempi kuin esikko, jolle ei siis ikinä sopineet nuo 50cm..

-Bodyja, pitkähihaisia (nää ostaisin niinä kietaisumalleina, karkaavan kakan takia..)
-Bodyja, hihattomia (ehkä kesäksi, mulla ei ollut talvivauvalla näitä käytössä)
-Sukkiksia
-Puolipotkareita
-Potkuhousuja
-Potkupukuja (näitä ei meillä käytetty kuin yökkärimallisina)
-Sukkia
-College housuja (meillä vielä esikolta sellaisia söpöjä veluuripöksyjä)
-Pääly paitoja (näitä kans vähemmin, kun typy oli kuumakalle ja bodyt yleensä riitti)
-Yökkäreitä (niitä potkupukuja, niin ei karkaa paita housuista)
-kevyttoppapuku (äippäpakkauksesta)
-Toppapuku (tän saa myös pakkauksesta, mutta meillä oli tuo 56 senttinen lisäksi)
-Kypärämyssy
-pipo
-villikset (sukat vai :D)
-lapaset
-toppavanttuut ja töppöset (hauskoja sanoja :D)
-Makuupussi (tämä on kätevä, meillä oli lisäksi Alvin untuvapussi matkarattaita varten, oli lämpimämpi, kun ne rattaat oli niin kevyt kankaiset)

-sit typykälle tottakai mekko/ja
-pojalle juhlapuku B)
-uikkari, jos aikoo uinnin aloitta vaavin kanssa
-Lisäksi meillä oli vauvan aluspöksyjä, jotka oli kyllä aika tarpeettomat, kun yleensä oli body päällä. Silloin taisivat olla käytössä, jos aamukakkoja odoteltiin harsoon tms..

Mä innostuin muuten näistä. Esikko oli tutin lutkuttaja, joten pitää katsoa, josko tällekin uskaltaisi muutaman hankkia sitten kun tuo sukupuoli selviää...


Aminohappo ja Kuutti 19+4
 
Minäkin laitan omia kommentteja ja lisään jotain listaan. Vaatteita meillä menny paljon pyykkiin joka päivä. Mulla tulee maitoa paineella ja sit vauva tietty hotkii ja pulauttelee paljon. Ja kakatki tulee monesti yli vaipasta. Useat vaatteet päivässä siis menee.

-Bodyja pitkähihaisia
-Bodyja hihattomia (meillä oli alla jos oli esim. collegeasu ettei masu paljastu jos paita nousee)
-Sukkiksia
-Puolipotkareita
-Potkuhousuja (yöllä käytin en muuten)
-Potkupukuja (terättömiä college tai velour-pukuja, erikseen yöllä ohuemmat)
-Sukkia
-College housuja
-Pääly paitoja (ei paljon käytetty ellei ollu collegeasu tai muu valmiiksi kaksiosainen)
-Yökkäreitä (haalari-mallia eli niitä ohutta puuvillaa olevia potkupukuja)
-kevyttoppapuku (ainoastaan keväällä/syksyllä oli käytössä )
-Toppapuku
-Kypärämyssy
-pipo (toppalakki)
-villikset
-lapaset
-toppavanttuut ja töppöset
-Makuupussi
-sit typykälle tottakai mekko/ja
-pojalle juhlapuku
-uikkari (mut sit vähän isompana)
-aluspöksyjä (ei tarvittu)
-Villapuku tai fleecepuku toppahaalarin alle (ainakin näillä leveysasteilla tarvii ihan automatkoillekki)
 
Kiitos onnitteluista :hug:

Vaatteista sen verran että, 50cm vaatteita ei kannata ihan kauheasti ostella, koska se aika jolloin ne on sopivia on niin lyhyt. Meillä nuo 56cm vaatteetkin ovat aika pian jääneet pieniksi, kun lapset ovat olleet sen verran pyöreitä ei niinkään pitkiä.. Itse olen tykännyt noista kietaisubodyista ne on ihan pienten kanssa tosi näppäriä, ne on helppo pyöritellä päälle. Potkuhousuja olen käyttänyt vain muutaman kuukauden ja sen jälkeen lähinnä yöhousuina. Vaatteita kannattaa hankkia riittävästi ettei tarvitse olla kokoajan pesemässä pyykkiä, sillä pyykkiä tulee ihan kiitettävästi :D Alushousuja ei juurikaan tarvitse jos käyttää bodyja. Kypärämyssyjä muutamia, koska meillä puklailivat jonkun verran, niin on sitten mistä ottaa kun edellinen on pesussa..Pukluista puheenollen harsoliinat on meillä ihan must, just "puklurätteinä" ja toimivat nyt myöhemmin kuopuksella unirätteinä. Yöasuista sen verran, että itse suosin puuvillaisia haalareita joissa on nepparit toiseen lahkeeseen asti, jolloin yöllä ei tarvitse heittää koko pukua pois vaippaa vaihdettaessa. Tässä nyt muutamia juttuja joita olen suosinut itse lähinnä helppouden takia :D

MaMa ja junnu 20+0
 
Moi!
Mulla on vanhoja vaatteita (vaal. pun) vintillä, pitäis ne alas pian ottaa ja pestä. :/
Yleisesti ottaen ei tarte paljoa noita pieniä vaatteita, tietty et pärjää... Sanoisinko et 10 käyttökertaa viikossa, puhun nyt bodysta ja normi vaatteista. Eli yhdet per päivä ja 3 extraa huonoille päiville (jos on maha sekaisin...). Sit mä otin tavaksi huuhtoa heti ja pestä saman päivän aikana, eli joka päivä pyykkäsin... Koska kuivunutta "sinappia" ei saa irti mitenkään ja se et en sit koskaan hukkunut pyykkikasan alle....
Eli jos on tollaiset 10 normivaatteet esim. 50cm n 3 viikkoa (riippuu kasvusta), sit toiset 10 x 56cm jne. Toi on varmasti minimi. Voin kyllä mennä harhaankin, koska oon loistavasti unohtanut kaikki noi jutut.... :kieh:
Nyt unohtu kuka oli laittanut masu kuviaan, mut ihania masuja on!!!!!!!!!!!!. Muilla joilla ei oo mitään vielä, niin pian se ulos pullahtaa... ;)

NullPoints ja Tirri 21+0 (hups uus viikko taas!!!)
 
Iltaa

Vauvan vaatteista piti tulla kommentoimaan. Mun mielestä niitä tarvitsee loppujen lopuksi aika vähän, ainakin jos löytää heti sopivan vaippamerkin (olkoon se kesto tai kertis), ja jos vauva ei ole puklailevaa sorttia. Meillä oli ihan liikaa vaatteita, kun pikkuveljen vauva-aikaa muistellen ajattelin meidänkin pojan pulauttelevan hirveästi. No, eihän se puklaillut ollenkaan!
Meille olisi riittänyt noin 5-7 bodya ja 3-4 paitaa + tietty housuja.
Ja jos ostaa kietaisubodeja tai -paitoja, kannattaa ostaa niitä nepparillisia versioita. Niiden pikku nauhojen kanssa menee hermot!
Harmitti myös että tuli kuunneltua tuttujen vakuuttelua siitä, ettei vauvalle kannata ostaa kovin paljon pään yli pujotettavia vaatteita, vaan nimenomaan kietaisumalleja. Meillä se pukeminen sujui kyllä aina mallikkaasti, mitä tahansa pujotinkin päälle. Oli jäntevä lapsi alusta saakka.

Haalariksi halusin ehdottomasti esikoiselle (syntyi 20.12.) oman pikku haalarin, kun se äp-versio oli niin mega. Se jäikin meillä käyttämättömäksi, koska esikoinen kasvoi niin alakäyrillä, että haalari olisi ollut sopiva vasta rymyleikkien aikaan. Silloin oli jo kunnon vahvistettu rymyhaalari käytössä :) Meillä oli ekaksi talveksi ihan superhyvä P.o.P:n fleecehaalari; vetskarit molempiin jalkoihin saakka, ja fleecen & sisävuoren välissä jokin tuulta ja kosteutta hylkivä materiaali. Ostin alesta jo edellisenä kesänä tyyliin rv11, enkä kyllä katunut ostosta ikinä. Nytkin olen kierrättänyt sitä tutuilla, jotta tulisi hyvä haalari käytettyä kunnolla.

Tuttiritari edelleen 20+2
 
Juu, noita potkupukuja ei montaa tarvii, ei niit nyt niin usein tuu käytettyy. Mut mä käytän niit sillai et alle paan pitkähihaisen bodyn ja sukkikset/puolipotkarit ja sit vedän sen potkupuvun siihen päälle. Meillä ainakin on sisällä aika viileä, vaikkei kylmä, mut kummiski niin et ihan pieni tarvii enemmän kampetta.
Noit 50cm vaatteita ei niin paljoa ole, mut 56cm löytyykin sit enemmän. Kivaa se on pukea vauva sopiviin vaatteisiin kun hillittömän isoihin.
 
Minä taas tuun kommentoimaan vaateasiaa :whistle:

Se minkä verran vaatteita tarvii on niin vauvasta kiinni. Jos ei pulauttele eikä tee megakakkoja niin samat vaatteet menee koko päivän eikä monia tarvi. Meillä on menny aina varmaan noin 3 vaatteet päivässä joten pakko olla aika paljon vaatteita. Minä kyllä vaihdankin joka puklun jälkeen. En tykkää et isommillakaan on yhtään märät tai likaset vaatteet. Ja sit jos vauva kakkaa paljon kerralla vai tuleeko se sit niin vauhdilla, että kakka tulee selästä tai kyljestä yli niin pakko olla vaihtovaatetta. Ja tähän ei muuten vaippamerkin vaihtaminen auta. Kokeiltu on eikä mikään vaippa pidä kakkoja sisällä. Se on muistaakseni johonki aikaan, mut ei koko vauva-aikaa kuitenkaan oo kestäny.

Ja koko potkupukuja minä käytän päivisin vauvalla lyhythihaisenbodyn ja sukkisten tai sukkien kanssa. Päivisin en käytä niitä ohuita puuvillaisia (niitä vain yöpukuina) vaan collegea tai velouria olevia. Ja ehdottomasti terättömiä ku ei ne jalkateräosat pysy kuitenkaan paikoillaan.
 
Vaatteista vielä sen verran että ihan totta että on mukavaa että vaatteet ovet sopivan kokoisia eikä liian isoja. Meillä nuo vauvat ovat olleet sen verran kookkaita, että se on vaikuttanut siihen ettei tosiaan 50cm vaatteilla ole tehnyt juuri mitään. Mutta jos taas on kyseessä sirompi vauva saattaa olla käyttöä tuollakin koolla.. Kun sanoin että on hyvä olla vaatteita riittävästi en kuitenkaan tarkoittanut että pitää hankkia kaapintäydeltä vaatetta, sillä ei niitä ehdi käyttää edes kaikkia (nim. kokemusta löytyy :whistle: ) Helposti tulee ostettua vaatteita vähän turhankin paljon, sillä monet tuo sitten vauvan synnyttyä tuliaisiksikin vaatetta... Mutta nuo listat oli oikein hyviä, niistä näkee millaisia vaatteita tarvitaan. Ja sellainen vinkki vielä, että kun lapsi opettelee kävelemään kannattaa hankkia jarrusukkia sekä sukkahousuja joissa on jarrut sukissa (meillä niitä tarvitaan parasta aikaa..)

Kun on ollut puhetta vaatteista niin pistetäänpä kyselyä siitä mikä on mielestäsi turhin ja mikä hyödyllisin lastenhoitoväline/-tarvike?

Minun mielestä ehdottomasti turhin on konttauskypärä |O ja hyödyllisimmät alussa ovat olleet minulla imetystyyny sekä rintapumppu :D

MaMa ja junnu 20+0
 
Turha on kyllä tuo konttauskypärä, mut meillä ei oo koskaan sitä ollutkaan. Toinen turha on ollut kylpyammeen jalat. Se oli mulle ainaki niin huonolla korkeudella et sain selkäni lukkoon sen takia. Oli helpompi kylvettää amme maassa ite lasten "hampaanpesujakkaralla" istuen.

Hyödyllisinä pidän niitä pikkuisia kosteuspyyhkeitä. Ei tartte joka pikku pierua pestä hanan alla. Ja ne kulkee kätevästi matkassakin. Ja mulle kans on tuo rintapumppu ollu sellainen mitä ilman ei olis tullu toimeen. Nyt ei tuu muuta mieleen, mut varmaan huomaa sit muutakin kun joku toinen sen ensin kertoo.

Johjo taas
 
Noi vaatehommat on niin makuasia, jokaisella oma tyyli ja tapa. Mie rakastan lasten vaatteita ja varsinkin kaikkia ihanuuksia, jotka ovat joidenkin mielestä aivan turhuutta.....
Hyödyllisinämeillä ollut kantoreppu, itkuhälytin, kun talo on 2 kerroksessa, ja rintapumppu.
Turhaa hoitopöytää ei tullut juuri käytettyä,mutta menihän se vaatelipastona. Hmm, mun mielestä aivan turha ja järkyttävä kapistus on kävelytuoli vai mikä lie häkkyrä onkaan :x
 
Iltaa!

Onkos muita työn raskaan raatajia tai lapsen valvottamia vielä koneen äärellä..? Täällä viimeistä yövuoroa viedään, joten alkaan pikkuhiljaa olla tilanne voitonpuolella.

Hyödyllisin lastenhoitotarvike on meilläkin ollut itkuhälytin, sitä käytetään vieläkin joskus, kun itse ollaan ulkona ja poika nukkuu sisällä.
Turhinta meillä taas oli rintakumit, niitä kun ei kertaakaan tarvinnut. Muuta ei ainakaan tähän kellonaikaan tule mieleen.

Andie ja luumu 17+5
 
(.) Tänään olin siellä lekurissa ja sain diagnoosin, joka ei sitten ollutkaan kovin vakava, eli kyseessä liitoskivut. Ovat vain sitten vähän kovemmanlaisia. Käskivät ottamaan nappia naamaan sitä mukaa kun kipuilen, eikä tullut siis mitään liikunta tms. kieltoa.

Hyödyllisimpiin lastenhoitotarvikkeisiin kuuluu itkuhälytin (meillä käytössä radiopuhelimet, sillä ovat paremmat), kantoliina ja hoitopöytä.

Turhimpia ovat konttauskypärä, kävelytuoli ja hyppykiikki. Noista kahdesta ensimmäisestä ei mulla ole, eikä tule olemaankaan kokemusta, hyppykiikku meillä oli, muttei se kiinnostanut esikkoa yhtään, eli jäi turhaksi.

Sef 18+2
 
Huh, kun on tullut tekstiä! Pakko oli tulla ilmoittautumaan, on taas ihan liian pitkä aika edellisestä kerrasta :ashamed:

Liikkeistä joku kyseli, mulla on tuntunut jo reilun kuukauden, mojovia potkuja tulee jo ja etenkin näin tietokoneella istuessa, ei vissiin tykkää mun asennosta :whistle:

Rakenneultra-aikakin selvisi vihdoin, vasta 16.9! Silloin mulla on viikkoja kasassa jo melkein 24 mutta voi sen kuulema vielä silloinkin tehdä. Sattuupa olemaan meidän hääpäiväkin samana päivänä :heart: Mies vaan totesi kun sanoin hääpäivästä että "aijaa, moneskos se olikaan?" :eek: Minä siihen että Kolmas! Ei luulis vielä olevan niin vaikea laskea... Mutta miehet on miehiä, sille varmaan riittää että "noin viisi vuotta" ollaan oltu naimisissa... :LOL:

Synnytysmatka taitaa ollaa mulla ja Anarilla kaikista pisin :D Mulla tulee tarkalleen ottaen 320km ja Anarille taitaa tulla vielä parikymmentä enemmän! Mutta täällä se ei silleen huoleta, on sitä ennenkin ambulanssiin synnytetty, jotenkin luotan siihen, että kaikki menee omalla painollaan. Toki tosi monet lähtee Rovaniemelle jo aikaisemmin oottelemaan, mutta itse aion ainakin olla kotona viimeiseen asti kun ei meillä oo sellaisia tuttuja tai sukulaisia siellä, että viittisi mennä häiritsemään.. Varsinkin kun esikkokin meni yliajalle ja sain ihan rauhassa taksilla mennä sitten yliaikaiskontrolliin niin ehkäpä tämän toisenkin kanssa kaikki järjestyy. Lastenhoitoasiatkin on jo järjestyksessä kun appiukko aikoo ottaa koko tammikuun meidän takia lomaa! Tulee meille siis hoitamaan esikoista ja me saadaan käydä synnyttämässä rauhassa ja sitten vielä pitää talon puhtaana, mikä sen parempi! Appiukko on oikeestaan paras mahdollinen vaihtoehto, ei puutu mihinkään tissi-juttuihin ja silti talo on puhdas koko ajan ja ruoka hellalla valmiina :D

Kuinka moni on joutunut hakemaan jo tukivyön? Mulla on siis jo esikoisen ajoilta löystynyt lantio eli häpyliitos niin pahasti, että jouduin jo hakemaan vyön. Mahaa mulla ei siis ole vieläkään juuri ollenkaan joten taas tiedän, että siellä lantiossa tuo pieni TAAS kasvaa. Nyt esikoinen on vieläpä tehnyt sinne mukavasti tilaa niin varmasti kärsin melko hirveistä kivuista lopussa. Esikoinen oli mun lantiossa niin syvällä lopussa, että sen pää oli alempana kuin mun kohdunsuu! Eli voitte vaan kuvitella, oliko esim. kävely vaikeaa.. Mun sf-mitta oli aivan olematon loppuun asti, muistaakseni 27cm parhaimmillaan...

Parhaillaan lomaillaan Etelä-Suomessa, täällä on vielä ihanan lämmin verrattuna kotipuoleen.. Poika lähti mummolaan pariksi päiväksi ja minä jäin siskon luo nauttimaan vapaa-ajasta! Tarkoitus ois kiertää kaikki mahdolliset kirpparit ja JUMBOSSA pitää päästä käymään kun en oo sen laajennuksen jälkeen vielä käynytkään.. Kestovaipat tulee meillekin joten niitä oon jo kirpparilta jonkun verran löytänytkin. Ja meilläkään kyse ei ole ekologisesta valinnasta vaan ihan vaan säästömielessä ajattelin kestoilla :ashamed:

Nyt jatkan siivoilua, mun siskon kämppä on pommin jäljiltä kun eivät ole tottuneet, että 2-vuotias laittaa paikkoja uusiksi :D Nyt kun on poissa niin täytyy yrittää korjata jälkiä...

Ihanaa syksyä kaikille!
-Lappitar ja Hippunen 19+5
 
Huomenta arvon möhömahat!

Minä taidan voittaa tuon synnytyslaitos matka kisan reippaasti, sillä matkaa Rovaniemelle tulee 335 km!!! Lappitar liikkuu samoissa lukemissa. Ambulanssilla tai taksilla sitten huristellaan, riippuu tilanteesta. Monet synnyttävät välille. Osa muuttaa Rovaniemelle ajoissa sukulaisiin/tuttaviin.. Tammikuussa täällä tiet tosi kamalat, eikä edes nelostietä aurata aamuyöstä. Mulla onneksi tuttuja Rollossa, joten voin muuttaa heti kun siltä tuntuu :)

Käytiin Tampereella kummityttöä moikkaamassa ja saatiin melkein 20 kiloa vaatteita ja tsi kestovaippoja!! Ovat tyttö ja poikalapsen unisex vaatteita enimmäkseen. Ja kestovaipat ihania retrokuosisia raitaa-palloa sisävaippoja, sekä ihania itse neulottuja hahtuvia. Pienimmille meillä tulee ruskovillan harsot(vielä tilaamatta, jos löytyis kirpparilta) ja muiden tekemät hahtuvat. Väliin saatiin iso kasa pikkuhousujakin pitämään paikoillaan. Ei malta odottaa, että pääsee kokeilemaan vaatteita ja vaippoja omalle esikoiselle :heart:
Tampereelle oli tullut uusi vauvantarvikeliike prisman viereen. Vauvapop! Ihania kestojuttuja, vaunuja ym vauvahömpötystä. Matkaan tarttui ihan pikkuiset puna-valko raita villapöksyt;D
Tampereen tutuilta saadaan vielä ihana riippukehto, sitteri, hoitoalusta yms.. mikä onni!
Mulla ei vieläkään mitään varsinaisia potkuja tunnu. Lähinnä viiltoja ja kipuja, mutta aivan kuin tuntisin otuksen sydämenlyönnit..?
Meillä rakenneultra vasta 23.9 Mies haluaisi kovasti tietää sukupuolen ja minä en..
Nimet pyörii mielessä ja sopivat onkin jo löytynyt. Mitään ei kuitenkaan lyöty lukkoon.
Fysioterapiaan oon odottanut jo yli kk lähetteen kans, kun on tuo lonkka "sijoiltaan" ja hirvittävän jumissa selkä, hartiat, niska. Ens torstaina vasta pääsen. Jospa se alkais elämä taas maistumaan. Käyntejä lääkäri määräs kymmenen..
Yritin laskea meidät tuosta listasta, mutta menin sekaisin jo alussa... Mahtava kasa Tammikuun Toivoja!!! :flower:
Nyt mustikkaan, sillä tämä möhömaha rakastaa mustikkapiirakkaa ja mustikka smoothieita :p

Anar(ison mahansa kans) ja Eemeli 18+3

vielä pikku lisäys; yöllä heräsin pahimpaan kipuun ikinä, nimittäin suonta veti vasemmasta pohkeesta...huh prkl mikä tuska. Nyt tiedän mitä se on, kun aina kaikki on valitellut... mies piti kädestä kiinni ja minä meinasin vaipua kipushokkiin... onneksi laukesi pian HUI
 
Huh Huh mitä matkoja teillä on :eek: !! EI itsellä synnytys kammoisena paljon naurattais :$

Nyt kun nimistä on ollu puhetta, niin kuin moni on sillä linjalla ettei nimestä puhuta ennen kun ristiäiset on ohi?
Mun kaveri pitää asian aina salassa, mutta itse ainakin heti kun nimi on keksitty niin nimi otetaan käyttöön. Tai siis sitten kun vauva on syntyny, ennen sitä menee työnimellä.

Kävin tos runnomassa selkää, eli lenkillä koiran kans. Kyllähän sekin on yhdenlainen lenkitettävä!! Viimeisen kilometrin sain vetää sitä perässä kun herra päätti ettei halua enää kävellä |O No, kotona ollaan ja hillitön hiki päällä, on niin hiostava ilmakin tuolla että!

MrsO & Eelis
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anar:
Mulla ei vieläkään mitään varsinaisia potkuja tunnu. Lähinnä viiltoja ja kipuja, mutta aivan kuin tuntisin otuksen sydämenlyönnit..?
Mulla kans tuntuu tuolta niin ku tuntis sydämenlyönnit. Ihan eri tahtiin menee kuin oma syke mut potkujakaan ne ei ole. Ei tunnu sellaiselta kuin liikkeet. Olen kuitenkin ajatellut että sydämensykettä ei voi tuntea joten täytyy olla et vauvalla on hikka ja siitä tulee se niin kuin toinenkin sydän sykkis omissa sisuksissa. Tiedän kyllä miltä vauvan hikka sit myöhemmin tuntuu, mut nyt ku liikkeitäkään ei selvästi tunnu niin ei tunnu samalta.

Johjo & pipana 18+4
 
Lara83
Jopas on joo matkoja teillä sairaalaan. Hienoa että ootte noin positiivisia asian suhteen :heart:
Meillä taitaa matkaa olla hieman alle 20km.

Me ei esikoisesta kerrottu nimeä etukäteen ennen ristiäisiä, osittain siksi että aika viime tippaan sitä vielä muutettiin. Varmaan pidetään sama linja tälläkin kertaa.

Onnea paljon ihanista ultrakuulumisista! Ja tervetuloa uusille :flower:

Kätevin tarvike esikoisen kohdalla oli rintapumppu, hoitopöytää ei olisi tarvittu.

Ensiviikolla olisi rakenneultra, joten sitä tässä odotellaan innolla :heart:

Lara83 ja vauva 19+2
 
Nimestä meillä on aina väännetty ja käännetty sitä nimeä viimeiseen asti, vaikka sukupuoli olisi tiedossa jo ennen syntymää. Kun aina se nimi jota on mietitty ei sitten olekaan ollu "sopiva" tulokkaalle :D
Anarilla ja Lappitarella on ihan mukavat matkat synnärille :whistle:
Pitää lähteä tekemään viikonlopun ruokaostoksia..

MaMa ja Junnu 20+1
 
Mies alkoi tuossa päivänä eräänä pohtimaan, että nimeäkin pitäisi kuulemma miettiä. Mitenkähän mahtaa käydä, kun emme meinaa päästä yhteisymmärrykseen edes kissanpentujen nimistä :LOL: Ehkäpä tässä tapauksessa on hyvä aloittaa pohtiminen ajoissa...

Kamala närästys täällä suunnalla. Yöllä en meinaa saada nukuttua kun pitää röyhtäillä. Onko kenelläkään mitään konsteja helpottamaan tätä?
 
Morjens =)

Aikamoista tosiaan ajatella, että teillä joillain on niin kauhean pitkiä matkoja sairaalaan... Mulla on kaksi tuttuja, jotka ovat 10 kilometrinkin matkasta huolimatta synnyttäneet loppujen lopuksi sairaalan ensiapuun, kun eivät sitten ole enää kerenneet synnytysosastolle saakka... Mutta sitähän ei voi koskaan tietää miten synnytys tapahtuu. Mulla eka synnytys kesti pikkasen vajaa 26 tuntia ja toinen alle 4 tuntia... Saas nährä =)

Hyödyllisinä hankintoina pidin ekan vauvan kanssa itkuhälytintä (olin niin hassu mami, että laitoin sen päälle jopa mennessäni saunaan...heh! ), niistäjää (muistan, että vauvalle kertyi sellaisia "knööttejä" nenään, jotka sillä sai kätevästi pois) . Hyppykiikusta vauva tykkäsi. Hoitolaukkuun mahtuva hoitoalusta oli kätevä ihan vauvana, koska liikuttiin paljon kaupungilla yms. Rintareppua käytin paljon. Ja rintapumppua tarttin päivittäin, koska maitoa tuli ihan hirveesti ja sitä oli välillä pumpattava pois.

Turhina hankintoina taasen...
Toisen vauvan kanssa en itkuhälytintä tai niistäjää käyttänyt lainkaan. Eli jäivät hyödyttömiksi. Enkä juurikaan rintapumppuakaan tarvinnut. Lisäksi tokan kanssa hyödytön oli hoitopöytä (en koskaan jaksanut lähteä hoitopöydälle vaihtamaan vaippoja ja muutenkin oli kätevää, kun vaippa vaihtui missä vaan) , tutti oli myös hyödytön hankinta kakkoselle, koska tämä ei sitä koskaan käyttänyt. Kylpyveden lämpömittari jäi turhaksi, koska kädellä mitattuna sai nopeammin vastauksen. Rintakumia en tarvinnut. Imetystyynyä en hankkinut, mutta olisi jäänyt turhaksi, koska ekan kanssa mun oli vaikee imettää, paitsi makuultaan ja muutoin oli sellaista säätöö... ja toka taas imi miten päin vain, otin vaan kainaloon samalla ku esimerkiksi itse keittelin kahvia tms, ei olisi ollut mahdollista jäädä istuskeleen minkään tyynyjen kanssa, kun esikoinen oli silloin 1v4kk. Ja joo, turvakypärä olisi ollut hankintana huono, ei kuitenkaan tullut hankittua.

Onhan noita kaikenlaisia... kaikki ei varmaan tule edes mieleen. Mutta toiselle hyödyllinen voi olla toiselle turha ja päin vastoin.

Vaatteista... Se taitaa olla niin paljon vauvasta kiinni, etten kauheesti ota paineita. Liikaa todennäköisesti tulee hankittua, mutta pitää sitten vaan pistää kiertoon. Aiemminkin on aina käynyt niin, että osa vaatteista kiertää suoraan narulta päälle ja päältä pesukoneeseen... ja toiset jää käyttämättömiksi laatikoihin. Sitä paitsi, vaikka mulla noitten nykyisin koululaisten (10v ja 9v) ikäero oli se reilu 1v, niin ihan eri vaatteita niillä käytin, vaikka kumpikin on tyttöjä. Sitä jotenkin on ne lempivaatteet ja toiselle on kätevää joku ja toiselle ei. Esikoinen löysi aikaisessa viheessa varpaansa, eikä olisi millään niistä irrottanut otettaan. mitkään sukkikset tai puolipotkarit ei ois sen jalassa pysynyt. Sukat lähti irti jne... Kakkonen oli pieni kokoinen ja lähti 5kk ryömimään, joten housut jäi aina jalasta heti starttiviivalla ja paita nousi kainaloon, joten bodeja piti käyttää. Tulevan vauvan kanssa saa pukeutua varmasti sisälläkin lämpöisesti, koska meillä on talvella viileetä täällä sisällä (kuten MrsO:kin valitteli... ). Ja niin ikään toppapuku, pieni koko on jo hankittu (sellainen, jossa jaloissa vetskari, saa "pussiksi", mikä on kätevää vaunuissa ja sit lahkeiksi, joka taas turvaistuimen vöiden kannalta tärkeetä) .

MrsO... kyseli nimen kertomisesta. MÄ olen sillä linjalla, että kaikki kuulee nimen sitten vasta ristiäisissä. Samoin itseasiassa ajattelen myös vauvan sukupuolesta. Eli me tiedetään kyllä kumpi saadaan, mutta muut saa sen sitten tietää kun vauva syntyy (siis ihan mun omia ajatuksia... )

janttu672... Mulla kanssa hirmuista närästystä... Rennietä menee =)

rakuuna 20+6
 
Tasku Venus
Joudutteko te muut syömään rautakuuria? Mä joudun, mutta neuvolantäti sanoi että määrää kaikille tässä vaiheessa raskautta rautaa, koska nyt verta on niin paljon että se alkaa väkisinkin laimentua. Mulle toi rautakuuri ei vaan tee hyvää oloa ollenkaan, maha on kipeä (ja on jo ennestäänkin tosi herkkä maha :( ) ja oksettaa. :x Tekis mieli lopettaa, mutta pakko on vetää sitä raskauden loppuun asti ilmeisesti. :headwall:

Närästystäkin on. Mä juon maitoa siihen, se lievittää jonkin verran muttei kokonaan poista sitä. Toi Rennie vaan maistuu niin järkyn pahalle ettei sitä voi suuhun laittaa.

Tänään on ultra, saa nähdä mikä on tuomio. :|
 
Onkohan täällä muita esikkoa odottavia äitejä, kun musta tuntuu, että kaikilla on jo lapsia? Olis mukavaa kuulla muidenkin ensimmäistään odottelevien fiiliksiä näin puolivälin tuntumassa..Onhan tuolla juu ihan omatkin pinot niille, mutta jos olisi jotain samassa pisteessä olevia :heart: . Mitä olette hankkineet, mistä jne..
Kiitos kaikki kokeeneemmat mammat, että jaksatte laittaa listoja ja turhimipianne/tärkeimpiänne vauvajutskia. Näitä luen täällä suurella mielenkiinnolla =) .
Yksi asia kummastuttaa (tyhmän kysymyksen varoitus) niin jos ettette käytä hoitopöytää niin onko teillä joku muovitettu patja tms...jonka vaan laitatte sängylle/shovapöydälle missä nyt sitten vaihdattekaan, vai miten se sitten hoituu. Olen miettinyt, että jos useimmiten tarvitaan kuitenkin vettä tähän toimenpiteeseen onko parempi hoitopöytä (puinen lipasto malli) vaiko sitten vessassa oleva kookontaitettava?

Olivia ja 21+0 pikkukaveri
 
Tasku Venus
janttu672 Obsidania mullakin. Neuvolantäti sanoi kans että nestemäisenä olis herkempi vatsalle mutta eivät kuulemma tehoa niin hyvin. :eek: Aika jännä että sä et sitten joudu kuitenkaan loppuun asti niitä syömään. Ehkä jos mun arvot alkaa kohoamaan munkaan ei tarvis. Toivottavasti. :whistle:
 

Yhteistyössä