TAMMIKUUN TOIVOT elokuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa Helsinkiläismammat (ja muutkin :) ). Kysymykseni koskee Helsingin mammoja, koska haluaisin tietää onko joku mennyt mammajoogaan? Jos on mennyt niin minne ja minkälaiset on olleet kokemukset. Itse olen ajatellut pahoinvoinnin/masentuneenväsymysverhon hellitettyä aloittaa uimisen, mutta tuo jooga kiinnostaisi myös kovasti. Olen alustavasti suunnitellut aloittavani http://www.manipura.fi/ tällaisessa paikassa, joten jos vielä erikoisesti tästä paikasta kokemuksia olisin kiitollinen palautteesta. Nopsaan googeloimalla vaikuttaa melko kokeneelta/koulutetulta tuo ohjaaja ja positiivista oli myös sijainti sekä tuo synnytysvalmennus - vauvajooga mahdollisuus.

Hei,

Joku kyseli bolakorusta. Tilasin myös sen ja pari viikkoa ollut nyt käytössä. Muuta kokemusta ei ole :)

Tänään sitten alotin mammahousujen pidon kun tuntuu että kaikki normihousut puristaa jostain kohden.. :D

Painoin ennen esikoisen odotusta 56kg ja kahden raskauden aikana painoa tuli lisää 14kg eikä lähtenyt millään pois vaikka juoksin pitkiä lenkkejä päivittäin ja muutenkin koitin laihduttaa syömällä terveellisesti.. Pituutta on 165cm. Saa nähdä paljonko nyt jää tästä odotuksesta painoa..

Viikon päästä olis neuvola.. Saa nähdä onko hb laskenut sillä tuntuu että vois nukkua vieläkin kokoajan ja muutenkin väsynyt olo..

Huomenna loppuu loma ja kouluun pitäs aamusta kömpiä..

mei08 hyvä että joku ymmärsi mitä tarkoitin :D
Tuli tänään käytyä tutustumassa uuteen kouluun Savonlinnassa. Samalla tehtiin tutorin kanssa minun henk.koht. opintosuunnitelma ja sen puolesta syksy näyttää hyvälle eli ei kovin rankkaa rypistystä ole edessä. Tuo matka vaan on aikamoinen, 1,5h suuntaansa..
Ihanaa kun maha on nyt pullahtanut esiin. Huomaan välillä että tytöt katselee sitä, mitähän mahtaavat miettiä :whistle: vielä pitäisi muutama päivä olla hissukseen asian suhteen. Torstaina ultran jälkeen asian voi "julkistaa" jos uutiset ultrasta on hyviä =)

MaMa ja junnu 19+4

Alkuperäinen kirjoittaja BabyP:
Olivia78: Ei oo vielä kokemusta tuosta mammajoogasta, mutta kaveri suositteli juuri tuota ja olen sinne menossa itse. Kaverin mukaan ohjaaja oli tosi kiva ja muutenkin oli kivaa.

No, mutta kiva kuulla =) . On sitten valittu ihan oikea paikka varmaankin, nyt sitten vaan jännään milloin mahdun mukaan...

Mäkin voin vihdoin sanoa, että kakkonen on alkanut liikkumaan niin, että tuntuu. Lauantaina makasin selälläni sohvalla ja jonkun pää yritti vatsanahoista läpi :D . Kunpa mies olisi nähnyt tuon, mutta tällä mammalla oli vapaa viikonloppu kun mies ja typy molemmat reissussa. Lisäksi kakkonen protestoi ihan selvästi tätä mun koulun käyntiä. Heti kun luokassa istuunnuin alkoi pikku jalkojen potkut tuntua vatsassa :heart:

Oli muuten outoa olla yksin kotona piiiitkästä aikaa. Olin niin tai näin ni silti tuntui jotain puuttuvan, niinpä käytin viikonlopun lähinnä nukkumiseen silloin kun en töissä ollut. No typyllä oli hyvä reissu miehen vanhemmilla, oli uudet kumpparitkin saanut ja niistäkös riittää puhetta ja pitkään =) .

Meillä taas huokasin pitkään kun typy vihdoin siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan. Typyllä nimittäin on tapana äännellä unissaan, joihin ehdin tuon 3,5 vuotta lähes joka yö herätä. Nyt kun typy nukkuu omassa huoneessa, mä olen vihdoin saanut nukkuaa muutamia ehjiä öitä. Tosin vielä kun tottuisi tuohon liikenteen meluun. Ja plussana tietysti, et nyt ei tarvitse pelätä ylimääräistä silmäparia öisin :whistle: .

Meillä oli kantoliina käytössä ahkeraan kun typy oli vielä pieni. Koiran pissitykset sujui paremmin kun silloin oli vielä lenkkipolut metsässä. Ison talvitakin alle molemmat mahduttiin hyvin. Hattu ja villapuku vaan päälle ja menoksi. Parhaimmaksi koin tuon vajaan 5 metrin mittaisen trikooliinan. Taisi olla käytössä pitkälle kun tyttö oli jo kahden.

Bola-korusta: Mulla oli kyseinen koru esikon raskausaikana ja täytyy sano, että siitä ei ainakaan meillä ollut mitään hyötyä. Koru pomppi puolelta toiselle ison kummun päällä ja typykkä sai sen hajotettua kahteen osaan (siis kuoren) kun oli muutaman kuukauden vanha. Et se siitä turvllisuudesta. Ja maksaa ihan pirusti...

Vielä viikko rakenneultraan, ei malta odottaa :snotty:

Aminohappo ja Kuutti

Elettaria Cardomomum tervetuloa mukaan :wave:

Minä pääsin tänään lopullisesti eroon siitä vaivanneesta hampaasta, jota väliaikaisesti paikkailtiin perjantaina :D Eipähän tarvitse moista riesaa enää matkassa kuljettaa.. Saa nähdä olenko samaa mieltä muutaman tunnin päästä kun puudutus häviää :whistle:

Meillä lapsukaiset ei ole juurikaan viihtyneet missään kantovälineissä, sylissä kylläkin eli tuskin tulee käytettyä liinaa tai reppua vaikkakin ne löytyy..

Pari päivää enää ja sitten näkee onko kaikki junnulla hyvin. Onhan se hiipinyt välillä mieleen että mitäs jos jotain onkin vialla..Mikään ei ole antanut aihetta moiselle epäilylle, mutta eihän tässä elämässä mikään varmaa ole. Ei pidä ajatella pessimistisesti mutta onhan se hyvä edes hetkellisesti miettiä asiaa ettei huonojen uutisten tullessa putoa ehkä niin korkealta ja niin kovaa (vaikka varmasti niin kävisi..) Tämä nyt on vaan minun tapani enkä todellakaan ole sitä mieltä että jokaisen tulisi hautoa ko asiaa mielessään omalla kohdallaan.

Junnu on liikuskellut viime aikoina ihan kiitettävästi joten sen puolesta ei huolen häivää :D Vaimeitahan nuo liikkeet on verrattuna tähän kuopukseen, mutta se varmasti johtuu etuseinämässä olevasta istukasta, kun aiemmin ne on olleet takaseinässä.

Tiistain jatkoa kaikille!!

MaMa ja junnu 19+5

Huomenta kaikille!
Hienosti on alkanut monilla tuntumaan liikkeet! Onneksi olkoon. Täällä masussa kans tömistellään, erityisesti iltaisin ja ruokailun jälkeen. Liikkeet näkyvät jo uloskin päin. =)
Muutenkin olo on hyvä.
Noista kantoliinoista yms. Minä en pystynyt käyttää paljoo esikoisen kans kun se oli niin iso pötkylä. Vaikka oli hyvät vehkeet, niin selkään sattui armottomasti. Olisko sit ollut raskauden jäljiltä selkä tohjona en tiedä.... :|
Laitoin eilen kuvan mun masusta profiiliin, joten käykää katsomassa. Se on jo aikamoinen... :o

NullPoints + Tirri 20+5

Tulipa sitten käytyä ultrassa :) Siellähän tuo miniasukki kölötteli tyytyväisenä ja imi peukaloa B) Piti vaan alkaa oikeen miettimään, että mitähän meille viimeultrassa sanottiin... Muistaakseni vauva oli silloin viikkojaan pienempi (kuten nytkin), mutta kätilö oli kirjoittanut tietoihin, että olis kuitenki vanhempi :/ Siinäpä meni eilisilta pohtiessa, että kuinka kummassa tästä asukista olis ensin tullut kolme päivää nuorempi, mutta kuitenkin la olis ollut 6 päivää aikaisemmin... Ei mennyt ihan tajuntaan. No, eivät kuitenkaanlähteneet muuttamaan aikaa mihinkään suuntaan.
Vauvan asento kohdussa oli todella onnistunut |O Makoili tyytyväisenä selällään jalat ristissä, joten se niistä uteluista sitten. Muuten olisi tullut kotiin tuomisina kauniita 4D -kuvia :heart: Kaikki kuitenkin hyvin, vaikka liikkeitä ei tuossa asennossa oikein tällä hetkellä tunnukaan. Istukka on myös asettunut niin, että kun liikkeet alkavat tuntua niin ne kanssa tuntuu...

Janttu ja toukka 20+4

Hellou..

Töissä uskaltaudun ekaa kertaa lukemaan ja kirjottelemaan tänne. Eiköhän noi kaikki jo ala pikku hiljaa huomata ettei mahan kasvu johdu normi lihomisesta. En tiedä kerronko tässä työpaikassa ollenkaan elleivät suoraan kysy. Kun työsopparikin loppuu jo ens viikon loppuun, eikä jatkoa ole tiedossa.

Pakko hehkuttaa.. Olin autokoulun teoriakokeissa tänään ja armottomasta jännittämisestä huolimatta pääsin läpi. Täpärästi, mutta kuitenkin. Nyt vielä jokunen ajo ja 2.9. olis sit inssi. Jei!

Tuizu kyseli vauva-unista. Viime yönä näin unta että vauva oli syntynyt, oli tyttö. Lapset kutsuivat pientä samalla nimellä kuin toista tytärtämme, mutta minä kutsuin topakasti nimellä, jonka oikeastikin haluaisin tyttövauvalle (puoliso ei vielä ole sanonut juuta eikä jaata kyseiseen nimeen). Hassua oli että vauva oli unessa jo melko iso, taisi ihan kävelläkin. Jännää. Mutta ei siis ollut virallisesti kastettu eikä mitään sellaista. Lisäksi minä ja mieheni tapeltiin isosti samaisessa unessa, en kyllä yhtään muista että mistä tapeltiin, mutta ei se mun mielestä mitenkään lapsiin liittyny.

Bola-korun hankkimista olin ajatellut, mutta jos hajoaa niin helposti kuin Aminohappo sanoi niin ei taida olla mitään järkeä maksaa niin paljoa.. Ihan hyvin noi kaks aiempaakin ovat kehittyneet, vaikka ei olekaan sen kummemmin koruja ollut.

Äitiyspakkauksesta vielä että me otetaan kans rahana, kun vaatetta on jo varastoissa ja kuitenkin pakkauksen vaatteet on enemmän vaan toiselle sukupuolelle sopivia. En just muista millainen nykyinen pakkaus on, mutta meidän esikoinen (poika) sai lilan äitiyspakkauksen, joka jäi sit pääasiallisesti käyttämättä, käytettiin sitten kuopukselle niitä. Suloisiahan ne lilat sydän potkarit aikanaan oli.

tulia & viljami 17+0

Miten sitä onkin niin väsynyt.. jäin sairaslomalle, kun supistukset jatkuvat vaan. Töissä pomo ehdotti paria lepopäivää, niin suostuin.

Tulen myöhemmin lukemaan tarkemmin kuulumisianne, nyt ei jaksa keskittyä.

Heip, väsymys on tännekin rantautunut vaikka tekemistä olis vaikka millä mitalla! Äsken maalasin keittiön seiniä, lämmitin takkaa ja hain puita niin huh huh että olipas iso urakka. Sen jälkeen kipasin suihkuun ja tein munakokkelia itelleni ja nyt tuntuu että kuin olis maratonin vetäny. Vähän oli heikko olokin kun keikuin katonrajassa maalipurkin kanssa mutta onneks en pökränny. Oliskohan paineet alhaalla tai sitten hemari tipahtanut, pitää sitten syyskuun alussa neuvolassa varmaan mittailla.
Grrh, lenkillekin tekis mieli kun flunssa on antanut myöten mutta tuolla ulkona on niin onoff-keli ettei mitään rajaa - siis sataa ja paistaa vuorotellen. En viittis kastella itteäni uudelleen heti flunssan jälkeen, ettei ole taas räkätaudissa. :snotty:
Jep, tenttiin pitäISI lukea, mutta kun ei vaan kiinnosta.. :whistle: laiskana jo päätin, että teen vaan toisen ja toisen jätän hamaan tulevaisuuteen. Normaalisti olen kyllä aika ahkerasti lueskellu mutta nyt ei nappaa ei niin yhtään :x No, jos ottais pienet ruokatirsat, lukis hetken ja kävis sitten lenkillä jos ei ihan kaatamalla tule vettä... ja jatkais sitten lukuhommia. Ja illalla vois vielä maalailla lisää, tai sitten huomenissa.

Jantulle onnea ultrasta, meinasitteko mennä vielä käymään jossain ultrassa jossa sais sukupuolen tietää? Mä olen ite ihan tulisilla hiilillä että voi kun tietäs jo kumpi on tulossa :laugh:

Mutta jeh, nyt saanen mennä pötkölleen, onneks on lomaa niin saa hyvällä omalla tunnolla pötkötellä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Jantulle onnea ultrasta, meinasitteko mennä vielä käymään jossain ultrassa jossa sais sukupuolen tietää? Mä olen ite ihan tulisilla hiilillä että voi kun tietäs jo kumpi on tulossa :laugh:

Eipä sitä taida olla varaa... Ellei sitten veronpalautuksista :laugh: Katsotaan myöhemmin, pääasia ettei ole mitään ongelmia.

Onnea mpa:lle onnistuneesta ultrasta! Oli varmaan hienoa nähdä oman lapsensa kasvot. Ja onnea pojasta :) Janttukin oli käynyt ultrassa, onnea siitä =) Perästä tullaan... Meillä ultra on vasta 8.9., mikä on kyllä hyvä asia. Pystyn keskittymään tuleviin häihin. Kävin tänään pulssi korkealla kokeilemassa morsiuspukua. Ihme! Se sopi!!!! B) Mahtavaa!

Tunnin päästä on neuvola, toivottavasti mittaavat hemoglobiinin. Ekalla käynnillä se mitattiin, siihen se on jäänytki. Onko muilla yhtä harvoin?

heip kaikille. ja aluksi kaikille onnittelut onnistuneista ultrista.
nullpoints ihana maha sulla =)
bora-koru? kertokaa te viisaammat mikä se on. en oo ikinä tollasesta kuullukkaan.
kantoliinaa en oo ikinä edes kokeillu, reppu mulla on mutta en oo sitäkään koskaan kokeillu. monet kyllä kehuu että on hyvä olla sellanen ja helppo ja hyvä käyttää. meillä on pärjätty hyvin ilmankin. missä tilanteissa ootte sitä käyttäny?
painosta en tie ollenkaan onko noussu paljoa ku oon ollu vaan kerran neuvolassa tän raskauden aikana ja seki oli joskus viikolla 10. oon ihan unohtanu soitella sinne ja varata aikaa, mutta jos huomenna muistais soittaa.

meillä on kummatki pojat kipeenä, ukko on iltavuorossa koko viikon ja mulla olis aamu vuoroa koko viikko, oon sit menny aamu päiväks töihin ja tullu kotiin päästään ukon töihin. ajattelin pomolle pian ilmottaa raskaudesta vaikka ajattelin aluksi kertoo vasta sitte ku on pakko, mutta sen takia ajattelin aikasemmin sanoo ettei mun tarttis tehdä enää iltavuoroja, ne on meillä tosi rankkoja ja asiakkaita lykätään listoille lisää kokoaika, ilta on muutenki niin kiirus ja kokoaika saa kauheella vauhdilla mennä ja nyt vielä kauheemmalla vauhdilla ku uusia paikkoja tulee lisää. noh, saa nähä mitä pomo sanoo. ainaki työkaveri ilmotti ettei tee iltoja raskauden takia(LA lokakuussa) ja se ilmotti jo jokunen viikko sitte ja pomo hyväksy sen, et kai se munki pyynnön hyväksyy.
jep, mutta pojat alkaa piakkoin varmaan heräilemään päikkäreiltä niin työt kutsuu taas itellä sitten täälä kotosalla, illalla tuun takas lueskeleen tänne ku on saanu poitsut yöunille.[/b]

Täällä tuntuu potkut jo aika kovaa. Juuri äskenkin oikein hätkähdin että mikä sieltä yrittää tulla mahan läpi. :D Kunpa vaan mieskin vois tuntea sen.

Perjantaina on rakenneultra, toivottavasti vauveli antais meidänkin tietää kumpi se on. :D

Mulla vaan on ihan kamala puristava tunne oikealla puolella kyljessä ja selässä. Taitaa ne raskausvaivat nyt alkaa. :( Tuntuu että joku yrittää tulla läpi tosta kylkiluusta, mikään ei oikein auta siihen, paitsi jos makaan.

Mies muuten meinas että tälläsen vaatteen pitäis vauvalle ostaa: http://www.hellsinkishop.com/product_details.php?p=5143
:laugh:

Moikka!

Taas ihania ultrakuulumisia tullut lisää, onnea niistä :flower:

Bola-koru on koru odottaville ja imettäville. Siinä on sellainen kevyesti "helisevä" riipus pitkän nyörin päässä, eli se riipus tulee vatsan päälle ja siitä kuuluu liikkuessa pieni helinä, jonka lapsi kuulee kohtuun n. viikolta 20 eteenpäin. Ja sanotaan, että synnyttyään vauva tunnistaa äänen ja se rauhoittaa sitä.

http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Pompoli/Categories/%22%C3%84ideille%22/Korut
Mä tilasin korun tuolta Pompolista, se perusmalli oli postikuluineen 14,55?..monissa paikoissa ne on näkyneet olevan parinkympin paikkeilla.

Mulla se on ollut nyt käytössä muutaman päivän ja musta ainakin tuntuu, että välillä kun olen sitä sohvalla löhöillessä vatsan päällä pyöritellyt, pikkuinen käy heti potkimaan. En sitten tiedä onko se vaan sattumaa, kun tää on vähän muutenkin tälläinen adhd-tapaus ettei paikallaan pysyisi :p Illalla 22-00 on aina kova metakka menossa ja aamulla alkaa siinä kahdeksan jälkeen tulemaan tonne kylkeen sellaisia potkuja, että herään niihin aina ja en enää saa nukuttua..Pikkuinen on ilmeisesti sitä mieltä että äiti on nukkunut tarpeeksi :D Ja päivisinkin jos muutamaa minuuttia kauemmin paikallani istun, heti tuntuu pientä tökkimistä mahassa.. Kätilö sanoi ultrassa ton pikkuisen sätkimistä katseltuaan, että ei se aina välttämättä sitä tarkoita että vauva syntyessään samanlainen..saa nähdä :p

Fistik ja pikkuprinssi 20+4

Töyhtö, meillä mies katteli kans yhdessä levykaupassa noita vauvan bodeja, mutta kun siellä ei ollut Iron Maidenia tai Twisted Sisteriä niin mä en hyväksyny :laugh: Tuo I wanna walk-body olis kyllä aika makee, vaikka maksaa kyllä melkosen paljon. Varmaan tulee hankittua toi...

sasha80, mulla on kans otettu hemoglobiini ainoastaan sillon ekalla kerralla (tais olla vko9 silloin menossa), joten kaipa sen vois nyt seuraavalla kerralla vaikka pyytääkin. Tai jos ei ota niin käyn sitten työterpassa, siellä ainakin sen saa otettua.

Nyt kahvin keittoon ja lukemaan tenttiin :headwall:
Koko päivän olen taas onnistuneesti sitä vältellyt...

Moikka kaikille!

Oon ollu ihan super väsyny, joten koneella käynti on ollu olematonta! Nyt sit oonkin eilen ja tänään lukenu muiden juttuja, 10 sivulle pääsin ja ajattelin kirjottaa välillä.

Töissä on ollu tosi rankkaa! Ei oo tarvinnu tauoista haaveilla ja selkä onkin sit siitä hommasta tykänny oikein kovasti! Eli issias alkoi vaivaamaan ja ehti jo niin pahaks ettei töiden jälkeen pystyny kunnolla kävelee! Nyt oonkin sit saikulla selän takia.

Neuvolassa käytiin viikko sitten. Neuvolan täti käski mun miettiä miten tuon työhomman kans jatketaan koska en todennäköisesti siellä pysty olemaan...
Kaikki oli muuten hyvin, painoa +300g/vko, paineet matalat 100/55 (syön hitosti salmiakkia kaiken lisäks!) Hb oli 7.7 118, joten käski alkaa syömään rautaa. siks kai oon niin väsyny ollukin kun huonot veret... Multahan ei oteta hb:a kun vain korkeintaan joka toinen kerta kun olen niin neulakammoinen. Sydänäänet saatiin tovin koittelun jälkeen. Kaveri oli niin liikkuvainen ettei pysyny yhdessä kohti et olis ehditty mitata sykettä! 150+ se sit loppujen lopuks oli.

Liitoskipuja mulla on jonkun verran ollu, ei onneks paljoa. Sekin on ihan uus juttu, eli mullei niitä ole aiemmissa raskauksissa ollu.
Mutta yks jännä juttu on ja oli kans edellisellä kerralla, eli en voi nukkua jousipatjalla!! Mulla menee lonkat ihan sika kipeiks yöllä! Siihen auttaa iso tyyny polvien välissä, mutta toinen apu on ihan normaali patja! En tiedä mikä siinä sit on, mutta taas alkaa lonkat vaivaamaan öisin. Sit herään siihen kipuun enkä saa nukuttua.

Tupakoinnista
oli kans tuolla alussa puhetta. Mä kans poltin, oon polttanu aina ennen raskauksia. Pojan ja tämän kans poltin siihen asti et plussasin, keskimmäisen kohdalla sain lopetettuu jo ennen kun alettiin yrittää.
Aina oon repsahtanu tupakoimaan kun muksut on ollu reilun vuoden ikäisiä :ashamed: Nyt sit ajattelinkin et pidän pääni enkä ala uudelleen polttaa. Haisee se niin pahalle :x Mies ei oo ikinä polttanu.

Neuvolasta laitettiin lähete Oysiin. Toivottavasti aika tulis pian niin ei tarvis jännityksellä odotella eikä stressata sitä tulevaa synnytystä niin paljoa!
Mä pelkään synnytystä ihan sikana! En tiedä uskallanko enää alakautta synnyttää...

Me mentiin naimisiin tytön ristiäisissä! Tehtiin se vielä niin ettei kerrottu vieraille asiasta

:kieh:

Joku kans kirjotteli kivuttomista suppareista tuolla. Tuli vain mieleen kun mulla niitä on ollu niin paljon välillä et maha menee kipeeks, siis sillai araks ettei alamahaa voi edes sievästi painaa niin se käy kipeesti! EI ole ennen tätäkään vaivaa ollu... Onko muilla? Ku en edes tiedä voiko se mahakipu johtua niist suppareista? Ihan niinkun olis treenannu vatsalihakset jumiin, mut ne ei oo silti kipeet. Hassua...

Meillä alkaa kans huoneiden muokkaus viikonloppuna kunhan sisko tulee kaveriksi. Kaks huonetta pitäis maalata, ja lasten nykyisestä leikkihuoneesta tulee meidän makkari ja meidän makkarista se leikkihuone. Pitäis vaan keksiä paikka parisängylle siks ainaa kun maalaus on menossa.... Ensin maalataan se nytkyinen makkari, siirretään lelut sinne ja maalataan nykyinen leikkihuone. Sit vasta saadaan sänky pois tieltä... No, jospa sitä jotain keksii...

Tulipa taas tarinaa... Jatkan illalla lukemista ja kirjoittelen taas sit uudelleen. Teillekin pieni muistelo "vanhoista" aiheista kun meikäläinen säheltää :laugh:

MrsO & Eelis 18+1

Hellou allihuuppa! Ja terveisiä neuvolasta. Nyt mitattiin hemoglobiini, joka oli 131, et ei johdu väsymys verestä. En vaan saa nukuttua yöllä, kun mahanahkaa ja kylkiä kiristää. Millään en saa hyvää asentoa. Mieskin kärsii tilanteesta, kun heittelen tyynyjä sängyssä joka paikkaan. Toivottavasti nyt terkkarin vinkeillä saisin nukuttua.

Pitäis ensi viikolla tehdä viimeistä harjoittelua varten suunnitelmat ja lukea yhteen tenttiin, joka on maanantaina, puh... Runttipullalle tsemppiä tenttiin! Toivottavasti jotain jää meikäläisen päähän, nyt tuntuu olevan aikamoinen tefloni... :D

Yhteistyössä