TAMMIKUUN TOIVOT 2009 kesäkuussa

Monet puhuu täällä viikoista 12-13, että silloin ollaan ns. voiton puolella, mutta jostain kattelin niitä keskenmeno- tilastoja, ni rv 10 jälkeen keskenmenoriski on enää olemattoman pieni ja silloin myös alkiota aletaan kutsua sikiöksi. Itse odottelen vaan sen rajan täyttymistä.. :heart:

sef ja mymmyryy: toivottavasti teillä kummallakin on kaikki hyvin... :hug:

~ Pearl 9+0
 
Heippa vaan kaikille! :wave: Ilmottaudun tällaiseen pinoon ihan ensimmäistä kertaa elämässäni :D Eli eka raskaus on viikolla 7+ jotain, en oikein hallitse tuota termistöä vielä ihan kunnolla...

Ensimmäinen neuvola mulla on juhannuksen jälkeen, kylläpä osaa jännittää! Mitään pahoinvointia ei ole ollut, eikä oikein muitakaan oireita. Rinnat on todella arat ja alavatsaa "juilii" silloin tällöin, ja mua väsyttää!! Pari tuntia heräämisen jälkeen voisin mennä päiväunille, ja energiaa ei oikein ole että saisi mitään aikaiseksi. No, vasta totuttelen ajatukseen että raskaana tosiaan ollaan =)
 
Mymmyryy ja sef teille paljon voimia ja :hug: , toivottavasti kaikki on kunnossa!

Mulla edelleen armoton väsy, ja pitäis jaksaa siivota koko huusholli kun vietetään esikon viis vee synttäreitä huomenna! Ei vaan millään saa itteä niskasta kiinni et alkais liikkumaan!
Väkisin sain aamulla revittyä itseni ylös, ulos ja lenkille. Nyt sit ei jaksakaan muuta tehdä |O

Pahoinvointi taitaa hieman helpottaa, mut kahvia en edelleen ole voinu juoda, ja se harmittaa. Olis NIIN ihanaa istua aamulla pöydän ääressä ja juoda aamukahvit rauhassa! Mutta ei! Oon yrittäny korvata kahvin teellä, mut ei se oo yhtään sama asia!

MrsO ja rv 8+3
 
Kaikki tsempitykset sefille! Olisi kyllä ihan kamalaa, jos tuon kärsimyksen jälkeen et saisi hyviä ultrakuulumisia...

Muuten mun kuulumiset on kuin Tekin: neuvolassa ei saatu sydänääniä kuuluviin (vaikka samoilla viikoilla esikoisesta saatiin), joten sain vaadittua itselleni pikaisen ultran toisessa neuvolassa. Siellä tuikattiin ultraa haaroväliin tasan sen verran, että löydettiin elävä sikiö, jonka sydän sykki! Viikon päästä on sitten esikoisen 1,5v-neuvola, jonka yhteydessä kuunnellaan - toivottavasti vähän perusteellisemmin - sydänäänet, ja kahden viikon päästä onkin sitten np-ultra.

Mäkin ajattelen tavallaan, että rv10 mennessä pahimmat keskenmenoriskit ovat ohi. Monissa britti- ja jenkkioppaissa puhutaan siitä viikosta kriittisimmän kehityksen kauden rajana. Se 12 viikon raja taitaa tulla lähinnä siitä, että ensimmäinen raskauskolmannes on takana. Ja tietty sekin vaikuttaa, kun se np-ultra on usein vasta rv12. Mutta kyllä mä esikoista odottaessa uskalsin jo rv10 kertoa ihan kaikille, kun oltiin kuultu sydänäänet :)

Oireita on aika vähän, edelleen vaivaa ihan mieletön väsymys. Mahaa aina silloin tällöin jomottelee, ja nyt on parina päivänä tullut vähän repäisykipuja. Ei kuitenkaan kovin pahoja, ainakaan toistaiseksi. Maha on turvonnut hieman, eikä esikoista viitsi kantaa ihan siinä pömpön kohdalla. Ei mulla kuitenkaan mitään raskausmahaa ole, ihan omaa varastoa ja turvotusta vaan ;)

Tuttiritari 10+2
 
Heippa!

Katsotaan, kuinka pitkään saan tässä pinossa olla.. Paha olo on ollut huikeaa, nyt tosin tänään ei ole oksettanut kertaakaan, mutta vatsaan sattuu aika kipeesti.

Jonkun nettilaskurin mukaan LA olis 27.1.2009 ikää itsellä on syyskuun alusta lähtien 27v ja TYKS kuuluu mun alueeseeni... Esikoinen täyttää heinäkuussa 3v.

Eka neuvola mulla on ensi viikolla.. katsellaan sitten uudestaan.
Voimia kaikille :wave:
 
sef :hug: Voiko vielä toivoa, että kaikki olisi hyvin? Voi surku, jotenkin sitä toivoisi, että kaikilla menisi raskaudet hienosti loppuun asti. Taas olen niin herkällä päällä, ettei itkusta tahdo tulla loppua :'(
Voimia ja :hug:

 
Voi kun kuulostaa pahalta tuo sefin pahoinvointi. Itseä yhä vieläkin etoo, mut en o oksentanu.
Eka nla tänään ja np-ultra jo ti 17.6. että voivat ottaa trisomia-verikokeen. Mulla myös selkeä pömppömaha, eilen tapasin tuttuja ja piti oikein miettiä mitä laittaa päälle kun maha näkyy niin selvästi tiukoissa paidoissa. Täytyy pitää tunikoita aina kun ei halua paljastaa masua...
 
Neuvolassa käyty, voin sanoa että huhhuh mitä sählinkiä oli. Mukana oli siis kummatkin lapset. :ashamed: Sovittiin että kuunnellaan sydänääniä ihan lopuksi, mutta sitten ne jäi kun lapset riehui eikä suostuneet korjaamaan leluja. Kaiken kaikkiaan meni tunti, tosin samalla oli nuorimmaisen 1,5vee neuvola.
Sain pissapurkit, lähetteet verikokeseen (joka jo ensiviikolla). Sain myös uuden hienon verensokerimittarin hienossa laukussa, ja saan sen ihan omaksi. Liuskoja pitää vaan sitten neuvolasta aina hakea kun alkavat loppua.

Paino oli noussut jo 2 kiloa! :eek:
Verenpainekin oli ihan ok tilanteen huomioon ottaen. 139/85
Ja hemoglobiini oli 151 :whistle:
Kuulemma pitäis vettä juoda vielä enemmän. Ikinä ennen ei ole ollut noin korkea.

Seuraava neuvola on vasta 1.8. siinä välissä sitten tuo nt-ultra parin viikon sisällä. muoks. laskin äsken että silloin on jo viikot 17+1 kun on seuraava neuvola! Aika pitkä aika tässä välissä, johtuu varmaan kesälomista.

Vielä pitää jännittää tuohon ultraan asti että onko kaikki kunnossa.
 
No niin reissusta kotiuduttu, auto purettu, lapset ruokittu ja monen päivän tekstit luettu. Onneks ei ollu ihan kauheena tullu tekstiä. :)

Tervetuloa kaikki uudet! :wave:

TiiuHti: merkkasin listaan että la 20.1. muutetaan tarpeen mukaan ellet sitten siirry ultran jälkeen joulukuisiin.

Mulla oli siis tiistaina neuvola. Pikaisesti kävin jotain kirjoittelemassakin ennen ku reissuun lähettiin. Oulussa on veriseula viikolla 9-11+6. Jos haluaa sen seulan niin pitää käydä ennen sitä np-ultrassa, että viikot varmasti täsmää. Mulla on np-ultra jo 30.6 viikkoja 10+6, mutta ku neuvolassa kattovat menkkojen mukaan niin sen mukaan 11+5 joten myöhemmäksi ei voinu jättää. No toisaalta pääsepähän aiemmin katteleen onhan massussa joku ja kaikki muutenkin ok. Heti seuraavana päivänä onkin lääkärineuvola eli jo viikolla 11+0. Ku ajattelee että on neljännestä lapsesta kyse niin minusta on kauheen aikasin. Kakkosesta ja kolmosesta oli eka neuvola vasta 10+2 ja 10+6 ja nyt oli jo 8+1 ja noin aikasin lääkärit ja kaikki. Riippunee kai neuvolatädistä tai sit Oulussa on systeemit muuttunu tosi paljon vuoden 2006. Mulla kuului sydänäänet ihan hyvin kakkosen ja kolmosen eka käynnillä. Mulla on muistaakseni kohtu hieman eteenpäin kallellaan. Nytkin yritettiin kuunnella 8+1. Ääniä ei saatu kuulumaan. Neuvolatäti yritti tosi kauan. Meinasin jo ite sanoa että eiköhän sitä uskota ettei kuulu. Sanoi sit ku lopetti että yritti siks ku dopperin näytöllä oli koko ajan mun syke 65 paitsi yhdessä välissä hetken aikaa oli näkyny noin 170 lukema. Pakko kai se on olla sen vauvan syke, mikä muukaan se olis voinu olla. :eek: Jos oisin sen tienny niin oisin varmaan pyytäny yrittään vieläkin enemmän. :ashamed: Niin ja sokerirasitus nykyään automaattisesti kaikille joilla painoindeksi yli 25 (mulla 29).

(.) Pahoinvointia ei kauheasti enää ole. Toisena päivänä ei ollenkaan toisena vähän. Alavatsaa vihloo välillä kovastikin. Neuvolatädin mukaan normaalia. Väsymyskin on hellittänyt huomattavasti. Alkaa tuntumaan jo lähes oireettomalta. Toivottavasti silti kaikki hyvin.

Johjo 8+4
 
Ihan pikaisesti... Löysin tällaisen tiedon netistä:
"The risk of miscarriage drops at about 10 weeks of pregnancy. If you have an ultrasound at 10 weeks and it shows a normally developing embryo, then the risk of miscarriage drops almost to zero." Dr. Peter H. R. Roberts, medical director of obstetrics and gynecology at Providence Portland Medical Center

Mullahan ei siinä ultrassa kyllä katsottu kuin että sydän lyö, mutta silti tuollainen tieto huojentaa mieltä :)
 
Niin joo unohtu vielä, täällä on kans painoindeksi yli 30 mut sokerirasitukseen ei onneksi tarvitse mennä. Helpompi mitata itse kotona ja vauva välttyy vielä tuolta turhalta sokerilta. Ekat mittaukset pitäs tehdä tässä parin viikon sisällä. Piti jo tänään testata ja ainakin ihan hyvältä arvot näyttivät.
 
Kotiuduin jo päivällä, mutta olin niin väsynyt, jotten jaksanut kirjoittaa mitään.

Kaikki on vauvalla hyvin, onneksi...itse en tahdo enää jaksaa.

Ultrattiin ja vauva vastasi viikkoja 8+2 niinkuin pitikin. Sydän sykki hurjasti ja vauva oli kohdussa, kuten pitääkin. Eli kaikki siis on hyvin.

Voiko ihminen potea raskausajan masennusta? Mikäli voi niin täällä eräs, joka kuuluu sitten siihen porukkaan :'( Olen niin loppu, etten osaa iloita mistään. En vauvasta, enkä avioliitosta, johon olen astumassa parin viikon päästä. Kaikki on oikeasti hyvin, mutta mikään ei ole hyvin.
 
Sef meillä on häät huomenna ja itse olen ihan sippi, ollut aamusta asti jalkojen päällä ja nyt sitten tuntuu, ettei jaksa muuta kuin sänkyyn itsensä raahata. Oli ihana kuulla, että masussa kaikki oli kunnossa. Tiedän tunteen tuosta pahasta olosta, minulla oli ensimmäisessä raskaudessa paha olo 7 kuulle asti ja se oli hirveää, sairaalassa olin aina välillä ja kyllä se ainainen paha olo vetää mielen matalaksi. Nyt ei onneksi ole niin pahaa oloa ollut, mutta mitään lämmintä ei voi edelleenkään syödä.

Mymmyryy :hug: =) :heart:

Minä olen miettinyt kans tuota maha asiaa, kun olen niin hoikka ja paino on laskenut entisestään. Välillä tuntuu, että se pömpöttää ja välillä sitä ei ole lainkaan :saint: . Toisaalta odotan koko ajan sen mahan tulevan esiin, jotenkin olisi enempi sellainen olo, että on raskaana =) ..

Hyvää ja aurinkoista viikonloppua kaikille.

Hemuli ja masuasukki 10+6
 
Heissan tyttöset!

Ilmoittaudun mukaan tännekin Foorumille! Nyt jo menossa 10+4 ja kaksi ultraakin takana. Kaikki on oikein hyvin ja masu senkun paisuu...eihän tätä enää pysty millään peittämään! :D (ennen raskautta lievästi alipainoinen + kohtu kalleellaan eteenpäin + törkeä ummetus, niin siinä sitä sitten ollaan) :LOL:

Mites täällä foorumissa nää hommat hoidetaan, eli päivtteleekö jokainen itse omat tietonsa tuohon LA-listaan, vai? Meillä la 5.1. ja TYKSissä synnytetään! :heart:

Tämä kulta on meille ihan ihka ensimmäinen ja erityisen toivottu, kyseessä ICSI-hoidoilla aikaan saatu raskaus!

Mimmoisia masuja teillä jo on? Pystyykö tänne lisäämään kuvia? :p

 
sef hyvä, että kaikki on ok, voimia :hug:

Mulla ei kyllä maha ala näkymään vielä aikoihin. Hieman on läskiä tuossa mahassa ja kohtu taaksepäin kallistunut, niin varmaan saa jonnekin viikolle 20 odottaa ennenkun mitään näkyy. No sitä parempi, en halua töissä kertoa ennen syyskuuta kenelläkään B)

Ihana ilma, nyt aamupalalle ja nurmikkoa ajamaan, siinäpä onkin 4 tunnin urakka :D
 
Moi kaikille!

Mut voi poistaa tuosta listalta.. Tänä aamuna heräsin veren vuotoon, menin sairaalaan jossa ultrattiin ja löydettiin kaksi viikkoa sitten kuollut sikiö. Joten kohtu tyhjennettiin :'(

Onnea paljon muille masun kasvatukseen! :flower:
 
TiiuHti: Voi ei!! :hug:

sef: Hyvä, että vauvalla kuitenkin kaikki hyvin. Itsellä ei minkaanlaista masennuksen poikasta ole, mutta jotenkin tunteet on kyllä tosi pinnassa ja helposti tulee itku. Toivottavasti sulla se pahopinvointi hellittäs, varmasti vie voimat.

Tuttiritari2: Tuohan kommentti kuulosti hyvälle, tulispa nyt äkkiä se 10 viikkoa täyteen täälläkin suunnassa, ni vois olla vähän vähemmän ressaamatta:)

Johjo: Täällä kanssa toinen lähes oireeton.. mitä nyt jatkuuva väsymystä ja rintojen kipeyttä/paisumista ei lasketa! Välillä myös huonoa oloa pukkaa, mutta nyt ei pariin päivään ole sitäkään ollut.

).:) Mulla kanssa on masu pikkasen kasvanut. Ylihuomenna ois se eka ultra!! Ei oikeestaan jännitä, mutta pelottaa, että jos sieltä masusta ei vaikka mitään löydykään..mutta toivottavasti löytyis pieni kulta! :heart:

Mitähän siinä ultraäänessä voi näillä viikoilla (9+1) muuten näkyä? Näkyykö "vaan" sydämen syke, vai voiko esim. jotain ääriviivoja näkyä??
 
Tiiuhti :hug: :hug: :hug: .
Mullakin olo välillä hyvinkin hyvä ja toisena päivänä ei lainkaan hyvä. Tää on tällästä aaltomaista olemista.
Pearl84 Kyllä noilla viikoilla näkyy jo käsien aiheet jne. Koska ne näky mullakin jo vkolla 8+5.
 
TiiuHti: :hug:

Pearl84: Mulla ei ole edes rinnoissa mitään tuntemuksia. Väsymystäkään ei oikeastaan normaalia enempää. Tänään pääsi kylläkin taas huono-olo tulemaan kun ruokailujen väli venyi liian pitkäksi. Mulla tulee kyllä normaalistikin huono-olo jos tulee liian kova nälkä. Jos syön koko ajan jotain niin ei tule edes huono-olo. Välillä hieman huolettaa, mutta en anna sellaisten ajatusten tulla liikaa mieleen. Jos liikaa miettii niin sitä alkaa kuvittelemaan ettei kaikki ole hyvin kun tässä vaiheessa jo oireet loppuu. Ultraan pitkä aika (30.6.) jännittää jos liikaa pelkää. Onneks en kauheesti muista edellisistä raskauksista. Ehkä oireet loppu/väheni silloinkin jo näin aikaisin. Vaikka eihän mulla nyt ole pahoja oireita edes missään vaiheessa ollut. Jos en täällä juttuja kävis lueskeleen niin en varmaan osais huolestua ollenkaan. Tässä meidän pinossakin on tullut niin kauheen monelle keskenmeno niin en voi olla ajattelematta että mitä jos itellekki. :ashamed:

Johjo 8+5
 
Pohjoisnapa: Tervetuloa mukaan! :wave: Minä olen päivitelly tuota listaa. Se olis ihan hyvä jos jokainen vois ite päivittää omat tietonsa, mutta valitettavasti se ei näillä sivuilla onnistu. :| Masu mulla ei tuu näkymään vielä viikkoihin kun on tuota kertymää tuossa vyötäröllä muutenkin. :ashamed: Kuvia voi lisätä esim aijaa.comin kautta. Lataa kuva ja ja kopioi "BBCODE 1:pieni kuva" koodi ja liitä tänne. Mallin vuoksi liitän kuvan tytöstäni ponivarsan seurassa

 
TiiuHti :hug: :'(

Vatsakivuista oli puhetta..Minullakin on päivittäin vatsakipuja, mutta ne ovat selkeästi suolistoperäisiä vaikkakin oikein kovasti kun koskee niin kyllähän se säikäyttää. Minulla on tuo vatsa temppuillut viime aikoina erityisesti.. Välillä on liki ummessa ja sitten taas löysällä :ashamed: mutta ehkäpä tämäkin on vain ohimenevää.. Mutta mukava lisä pahoinvoinnin lisäksi..
Ei ole vielä tullut Kys:lta kutsua np-ultraan, mutta eiköhän se ensiviikolla tule.. Sitä odotellessa :D

Lauantai-illan jatkoa kaikille :wave:
 
Olen viimeksi kerinnyt/jaksanut käydä täällä toukokuun lopulla. Paljon oli sattunut ja tapahtunut. Sef ja Lappitar ovat jääneet mieleen pahoinvoinnin takia. Mulla on ehkä hivenen helpottanut mutta kamalaa on ollut eikä tosiaan ole jaksanut iloita raskaudesta, uudesta kodista, kesästä eikä mistään. Nyt jos jotain kamalaa sattuis niin turhaa oisin kärsiny.

Eka neuvola oli kesäkuun alussa mutta vasta tällä viikolla lääkärineuvolassa kuuluivat sydänäänet ja ens viikolla onkin np ultra. Joutuuko kukaan muu vielä mittamaan verensokeria päivittäin? Mulla kun on ylipainoa, suvussa aikuisiän diabetes ja edellisessä raskaudessa diabetes niin nyt jo pitää mitata ainakin se 12 krt päivässä. Ja guaremin aloitan huomenna. Neuvolan täti kauhisteli että kun paastoarvot ovat noin 5,5 niin varmaan joudun aloittamaan insuliinin aika pian. Tuli sellanen olo neuvolareissulla ettei ylipainoinen saisi olla edes raskaana. Aamupalan jälkeinen arvo myös menee hiemen yli sen sallitun 7. Muut arvot sallitun rajoissa.

Mutta mukavia kesäpäiviä kaikille ja voimia niille joilla virtaa ei ole!

mei ja piiperö11+6
 

Yhteistyössä