TAMMIKUUN TOIVOT 2009 kesäkuussa

Huomenia!!!

Onpa hyvä kuulla [/b]sef, että vauvelilla on kaikki hyvin =) Kyselit siitä masennuksesta. Mulla on ollu mieliala muutoksia todella paljon, ja itse olen aatellu, että olen jotenkin kovin melankolinen ja jotenkin surullinenkin aikas useasti tätä nykyä. Yleensä olen pirteä, ulospäin suuntautunut ja positiivinen ihminen. Mutta niin, nehän on ihan tavallisia tällaiset muutokset mielialassa raskauden aikana. Ja tietty sulla on ollu muutenkin niin kamala olo, että varmaan sekin on pahentanu sinun mieltä. Toivottavasti alat jaksaa pian paremmin!!!

Tiiuhti pahoittelut :hug:

).( Tuosta masun näkymisestä... Mulla se erottuu jo tosi selvästi. Juhannuksena on kaverin häät ja sinne ostin mekon, josta ajattelin, ettei siitä vielä erota masua. Mutta, mutta. Virittelin sen sitten päälleni, ja kyllä se masu nyt pömppää jo sillain, että sen selvästi huomaa, vaikka se mekko on tosi löysä tuosta mahan kohalta...Isosisko pyysi näyttään sitä mekkoa ja virittelin sen sitten päälleni. Se totesi, että miten se näkyykin noin selvästi, ja että se mekko näyttää ihan äitiysmekolta. Hmm. ei sille nyt sitten mitään voi...Niin ja sen on huomannu, että lantio on levinny jo tosi paljon...Kuinkahan iso se sitten tammikuussa on :eek: ?????
 
TiiuHti :hug:
Tervetuloa uusille :wave:
Pitkästä aikaa tänne taas kirjoittelen, väsymys ja pahaolo on selvästi vähentynyt muutaman viikon aikana, nyt on huomattavasti useammin hetkiä, että on hyvä olo eikä niin, että on jatkuva pieni krapula. Mahoista kyseltiin: Mulla se on ihan valtava, on viikolta 6 kasvanut tasaisesti, vaikka se turvotusta varmaan onkin, niin aamulla kun katsoo peilistä, niin se on jo silloin pyöreä pallo. Ja minulla on vielä ollut suht litteä vatsa aiemmin! Viime viikolla, kun olin töissä, minulta kysyttiin suoraan, että odotanko vauvaa :eek:
Meillä on kamera nyt muilla mailla, mut heti kun saan sen voin laittaa kuvan, jos vain osaan... Nyt alkaa jo hieman jännittää, huomenna on np-ultra, toivottavasti kaikki on hyvin, ei olla käyty varhaisultrassa, joten nyt vasta näkee, että onko siellä joku?
Kirjoittelen huomenna sitten kuinka kävi.

Hathor ja tyyppi 11+3
 
Tiiuhtille isot halaukset täältäkin. :hug:

Puhuitte tuosta masun näkymisestä. Ja itse olen ihan ihmeissäni. Omalla kohdallani on myös tuota ylipainoa aika runsaasi, kyseessä jo kolmas lapsi. Tuntuu tosiaan että maha näkyy jo :eek:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2226386.jpg
Tuossa 2 ekaa kuvaa mahasta. :) Kenellekään ei olla vielä kerrottu mutta kohta on kyllä pakko kertoa kun maha kasvaa niin kovasti. Illalla on vielä isompi kauhea pömppö.
 
Pahoittelut Tiiuhtille! Toivottavasti pääset omien voimiesi mukaisesti uuteen yritykseen.

Mullakin on maha vähän turvoksissa, mutta tuntuu, että parin viikon takainen pahin turvotus on tasaantunut. Niinhän sen kai kuuluukin mennä, että kymppiviikon paikkeilla on sellainen notkahdus, kun turvotus laskee, eikä vielä kunnon vauvamahaa näy. Mutta mä kyllä leviän niin tasaisesti joka kohdasta, ettei ole odotettavissakaan mitään yksittäistä kumpua ihan pariin kuukauteen ;) Jännitän sitä, onko heinäkuun alussa (rv13+) vielä piilossa pysyvä maha, kun on tuttujen häät. Tosin tämä massiivinen painonnousu varmaan paljastaa mut - veikkaisin, että 4-5kg on jo tullut... Plääh.

Tuttiritari 10+4
 
Johjo: Joo itteäkin kyllä pelottaa, kun on sattunut tähän meidän pinoon monta keskenmenoa :'( Vielä kun ei näitä oireita nyt niin hirveästi ole... Luin muuten lääkärikirjasta, että yli puolella raskaana olevista on pahoinvointia, mutta vain n. 1% oksentelua.

mei08: Huh, sähän joudut monta kertaa vs-arvoja ottamaan, etkö oo jo ihan reikiä täynnä?!:D Mutta ihan oikeesti, miks ihmeessä niitä noin usein pitää ottaa? eihän toi oo enää kovin inhimillistä touhua..eikö nyt joku korkeintaan 6krt/pv riittäis!

Hathor: Mulla kanssa huomenna töitten jälkeen eka ultraus ja pikkasen jännittää! Tai ei oikeestaan jännitä, vaan pelottaa!! Itellä ainakin arvelen olevan viikkoja vähemmän kasassa, kun mun kierto on vähän normaalia pidempi. No huomenna selviää, toivottavasti meillä kummallakin on kaikki masussa hyvin:heart:

mammakoo: Juu, kyllä siellä näyttäs selvää vauvakumpua olevan havaittavissa! :)

~ Pearl ja beibi 9+2 :heart:
 
TiiUhtille :hug: .
Tuosta masun näkymisestä.
Me ei olla kerrottu vielä raskaudesta muille kuin vanhimmille lapsillemme(10ja11vee) ja sen takia huomaa että alkaa olla jo oma hommansa yrittää peitellä masua. Aivan selvä kumpu on jonka peitoksi sitten yritän viritellä takin helmaa ym, mutta ei tätä kauaa enää salata...jotenkin en vain haluais paljastaa ennen np-seulontaa, sen jälkeen on sitten aivan eri asia. Mulla ei mahassa ole mitään ylimääräistä ollut ikinä vaikka sitä muualla oliskin, niin tutut ainakin osaa epäillä aika nopeaa...
Tajusin just että vielä 4vuotta sitten, tähän aikaan, en edes tiennyt olevani raskaana, ja nyt, neljä vuotta eteenpäin, odotan jo neljättä vauvaa sen jälkeen, että varmaan senkin takia masu näkyy jo tosi aikaisin...olenhan ollut melkein 4vuotta putkeen koko ajan raskaana :whistle: :LOL: .
Olotila muuten ihan ok =)
:heart: 8+5 :heart:
 
Masu näkyy jo, vaikka luulin, että tulisi myöhimmin näkyviin, koska kohtu on taaksepäinkallistunut. Leveitä t-paitoja olen nyt pitänyt, vaikka en niistä ennen ole tykännyt.

Kyllä tä raskaana olo on yllättävän kamalaa. Pahoinvointia, oksentelua ja hieveää väsymystä. Tänäänkin olen valvonut vain muutaman tunnin, sit onkin huono omatunto, kun ei saa mitään tehtyä. Lantio on kai leventynyt, kun tuntuu että kävelykin on sellaista epänaisellista vaappumista. Enkä ois uskonu, et raskausarvet tulee näin varhaisessa vaiheessa, rinnat "raidalliset" ja niiin kipeät.Toivottavasti tä helpottaa joskus, ja nyt pitää vaan ajatella, että tämä kärsimys on varmastikin vauvan arvoista.

Ilmeisesti rv 8+3
 
Heippa...

Minä uskallan nyt vasta toista viestiä laittaa, vaikka täällä olen jo lukenutkin pidempään tätä ketjua.

Pahoitteluni kesken menneille ja kovasti onnea muille!

Mulla oli viime viikolla niin hirveä pahoinvointi, ettei tullut mitään. Perjantaina se loppui kuin seinään, fyysisesti olo oli hyvä, ainoastaan vatsassa kipeitä vihlaisuja aika ajoin. Sehän pelottikin, että mitä nyt?!

No, tänään kuitenkin olen taas saanut oksentaa sipsit pihalle, joten tuli jotenkin turvallinen olo taas, kun se pahoinvointi kurkisteli. Silti mua pelottaa jotenkin...
Lähipiirissä ja tässä ketjussakin on niin paljon keskenmenoja, että jotenkin vain odottaa "omaa vuoroa". Kohta menee tää kesken jo pelkästä stressistä.

Rahaa ei yksityiselle ultraan ole, joten pitää vaan malttaa. Keskiviikkona olisi neuvola, jos se täti saisi valettua munhun jotain rauhaa, vaikutti puhelimessa niin mukavalta. Tai sitten vaan pitää repiä se raha jostain. Jos nyt oisin jollain 7-viikolla, niin siihen np-ultraan on pirun pitkä aika olla epätiedossa.

Miten mulla ei ekasta tullut mieleenikään moiset pelot? Mulla tuli ruskeaa vuotoakin silloin, enkä juuri kummeksunut sitä. Oliko silloin vain niin tietämätön kaikesta, vai välinpitämätön "yllätysvauvasta", ettei osannut pelätä, en tiedä. Nyt kun tahtoo lasta, niin pelkääkin.

Maha mulla on aikamoinen pömppö, mutta se on ollut jo muutenkin pitkään.
Olin tehnyt testin ja siitä parin päivän päästä työkaveri kysyi, olenko raskaana, kun hän on katsellut mun mahaa.. no, joo, mitä siihen vastais :whistle: kiitti, kun huomasit, olen vain paksu.

Mutta eipä kai tässä muuta, keskiviikkona sitten tietää (ehkä) lisää.

Voimia :flower:
 
iltaa kaikille!

täältä taustalta olen kans teidän tekstejä lukenut, itsellä kun ei oikein mitään kuulumisia ole ollut kirjoitettavana. väsymys on ollut kova mutta muuten on vieläkin vaikea uskoa että olen raskaana.. ;D
huomenna mulla on kauan odotettu ensimmäinen neuvola ja jännittää jo niin hirveästi!!
on kyllä mukava kuulla toisten kuulumisia kun tosiaan ensimmäistä odotetaan ja varsinkin vielä kun kenellekään ei ole vielä kerrottu niin ei tietoja voi läheisiltäkään kysyä.

itseasiassa olisin luullut että meidän äiti olisi jossain vaiheessa jo jotain kysellyt kun aina minun ja kolmen siskoni mahoja vahtailee, tulee siis täytenä yllätyksenä kaikille että tällaista ollaan edes suunniteltu.. ;D

ihana kuulla että joillain näkyy jo vauvamahaa, vaikka kuinka yritän joka puolelta katsoa, ei mulla pömpötä mahassa kyllä mikään.. ja sekös vielä lisää jännitystä huomiseen neuvolaan ja toiv. myös pian ultraan. varmaan se täti sitten kertoo mistä se ultra varataan (?)

pahoittelut niille joilla on ollut raskaita päiviä takana, toivottavasti löydätte positiivisia asioita piristämään ajatuksianne!

minea rv 8+2
 
Aamuvirkkuna taas täällä. Nykyään herään klo4-5 aikaan postin kolaukseen (tulee ovesta vaik rivarissa asutaan) enkä sit saa unta. No olokin on näin aamusta parempi joten sama se.
Pearl84, kyllä se piikitys sormissa tuntuu. Nyt pari viikkoa täytyy mitata ennen ruokailuja ja kaks kertaa niiden jälkeen että tietää mikä arvo on korkein. Sitten määrät puolittuu. No minäkin kun tähän aikaan herään niin aamupalojakin on syötävä kaks ja välipalojen jälkeen en edes mittaa.

Masuista ollu puhetta. Minulla ei taida näkyä, turvotus on kyllä valtava. Viimeksi näkyi ehkä 4-5 kuulla. On ennestään makkaraa ja taaksepäin kallistunut kohtu.
Huomenna olisi np ultra, saa nähdä löytyykö sieltä kaks. Ollaan miehen kanssa sitä mieltä että siellä on kolme tai vähintään kaks kun ei tämä pahoinvointikaan lopu.

mei ja piiperö 11+
 
Huomenia kaikille!

Tiiuhtille :hug:
Ja Sefille tsemppiä, en osaa edes kuvitella mimmosta voisi olla jos on koko ajan ihan törkeä oksetus. Morkkis ihan ymmärrettävää, toivotaan että parin viikon sisällä elämä helpottaa.

ON: mulle tuli ultrakutsut ja on vasta :headwall: 9.7. se eka. Hitsi ja lääkäri on 8.7., joten joutunen siirtämään lääkäriä, kun suottahan mä sinne menen jos en ole ultrassakaan vielä käyny. Ja toinen ultra on sitten lomareissun aikaan joten se pitää siirtää joka tapauksessa.
Mietiskelin tuossa että käviskö yksityisellä ultrassa kun tuohon heinäkuuhun on vielä yli kolme viikkoa, mutten tiedä oikein mihin menis. Toisaalta voihan sitä odotellakin, tuntuu vaan että KAIKKI te muut pääsette jo ultriin ennen mua :LOL:
Väsyttää ihan sikana, olispa jo loma... masu ei mullakaan näy yhtään, on makkaraa sen verran, mutta ei kyllä haittaakaan. Syyskuussa vasta kertoilen töissä tästä (jos siis kaikki menee ok), joten parempi vaan niin ei töissä huomata mitään. Jep, pitäis vissiin taas alkaa hommiin, vaikka tekis mieli olla kyllä kotona - tai ihan missä vaan kunhan ei töissä :headwall: ...motivaatio töiden tekoon nolla nill...
 
Heips!en ole kerenny kuin pikaisesti lukea teidän kirjoitukset kun oli ne pojan rippijuhlat eilen mutta nyt siis onnellisesti takana ja voi taas keskittyä tähän odotukseen ! Minä joudun huomenna hakea neuvolasta sokerin mittaus laitteen kun oli rasituskokeessa paastoarvo koholla :( saas nähä mitkä piikitys ohjeet täällä saan...minulla kun tahtoo olla toi piikkikammo ja näin aikasin joudun aloittamaan..Muuten olo onneksi on jo aika hyvä mitä nyt joskus tulee tyhjä yökkäys =) vauvamasusta..tääl ei läskimakkaroitten seasta vielä kukaan hoksaa ja myös mulla taakse kallistunut kohtu eli pystyy salaamaan aika pitkään. ei olla edes isommille lapsille vielä sanottu koska np ultrakin on vasta juhannuksen jälkeen..mun raskaus vitamiinit on kyllä jääny välil aika näkyvälle paikalle et kylläpä nuo taitaa jo tietää :)
 
Jösses miten kallista! Soitin siitä ultrasta ja mehiliäinen ottais jotain 170 ja lääkärikeskus veloittaa 140-180?. Pöh, en maksa kyllä noin paljoa, joten odotan kiltisti vain sitä hemmetin omaa ultraa joka on vasta miljuunan päivän päästä.
Ja soitin samalla siitä leku-ultra-ajasta. Husista sanottiin että juuri näin pitäisikin olla, ei ultraan kuulemma saisikaan tulla ennenkuin lääkäri on varmistanut että on raskaana. Että turhaan tulee suotta sitten jos ei olekaan raskaana. Olipas kivasti sanottu... eikä sitä toista aikaa muuteta ennenkuin on varmaa että on kaikki ok siellä mahassa - toki tiedän että näinhän se on, mutten silti haluaisi kuulla mitään ei mukavaa- keneltäkään.. grrh. :headwall: :headwall: Kun sen husin tätsän mukaan on paljon mahdollista ettei toista ultraa edes tarvita :( :eek: prkl, alkoipas hyvin tämäkin viikko. mrr.
 
Minulla odottaa myös tuo sokerien mittaus. Itse joudun mittaa aluksi kolmena päivänä viikossa ja ainakin 8-10 kertaa päivässä. Aina ennen ja jälkeen syömisen. Ei tuo nyt niin kauheata ole, mutta kyllä alkaa sormen päät olemaan täynnä reikiä jo pparin päivän mittausten jälkeen. (2 raskautta takana ja kummassakin mittaukset+insuliinit)

Olen aloittanut jo ruokavalion, aamupalaksi lautasellinen neljän viljan puuroa. Saa nähdä milloin alkaa tympiä.

 
Tsemppi :hug: kaikille raskausdiabeteksen kanssa taisteleville.
Tiuhtille :hug:
Sefille jaksuja :hug: kyllähän se varmasti masentaa, kun on noin rankka pahoinvointi, eikä varmasti todellakaan tunnut elämän parhaalta ajalta tuo raskausaika. Mutta koita jaksaa, kyllä se aurinko varmasti vielä paistaa :heart:

ON: edelleen jatkuvaa pahoinvointia, mutta sentään ei ole tarvinnut oksentaa, joten parempaan suuntaan menossa. Ei tässä kyllä itsekään ole mitenkään nauttinut tästä raskausajasta. Esikolta muistan, että olin koko ajan tosi onnellinen ja tyytyväinen tilanteeseen. Nyt tuntuu välillä, että ei jaksa, kun jatkuvasti huono olo ja ruokaa ei tee mieli.

Andie ja luumu 8+1
 
Lara83
runttipulla minne sä olet menossa ultraan? Mä meen naistenklinikalle ja odottelen vielä kutsua, tosin kohta sen olis pakko tulla kun osallistun niihin seulontoihin ja silloin np-ultra pitää tehdä viikoilla 10-12.. Ja mulla alkoi nyt viikko 10. Eka lääkärineuvola on vasta sitten vkolla 14-15, että hieman erikoiselta kuullostaa jos sun täytyy mennä ensin lääkäriin ja sitten vasta ultraan..?

Mutta kai noi käytönnöt vaan on niin erilaiset eri paikoissa..

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville!
 
Olen menossa kättärille ja sinne siis soitinkin. Mulla on se eka ultra kun on 12+1 joten olisin toivonu että se olis hiukka aiemmin. Ja lääkäri on edellisenä päivänä. Outoa että leku tosiaan on jo noin aikaseen, jos ultrassa todetaan vaikka kaksoset (joka ei ole kyllä todennäköistä kai), niin leku ei sitä sitten tiedä kun se on jo edellisenä päivänä. No, kaipa ne tietää miten toimitaan, menen sitten lekuun uudemman kerran jos ultrassa todetaan jotain minkä takia pitää mennä.
Tänään on vasta 8+6 menossa.. grrh pitkä on aika ultraan :whistle:
 
Anmaria79
Mä oon menossa naistenklinikalle ultraan ja sain sieltä kirjeen viime viikolla. Eka ultra on 30.6. jolloin viikkoja on 11+4. Just siis alle sen 12 jää. En mäkään malttais millään odottaa, mutta minkäs mahdat. Tosi aikasin runttipulla sulla on lääkärineuvola, kun mulla se taitaa olla vasta viikolla 15.
 
Mullakin on tosi aikasin ultra ja lääkäri. Ja ku on jo neljäs odotus kyseessä niin tuntuu vähän ihmeelliseltä. Kirjoittelinkin jo joskus aikasemmin siitä. Ultra 30.6. 11+0 ja lääkäri seuraavanapäivänä 11+1. Keskimmäiseltä oli ensimmäinen neuvola 10+6 ja lääkäri 13+4 (sitä seuraava käynti oliki vasta 20+6), mutta silloin ei Oulussa ollutkaan np-ultraa ollenkaan. Nyt oli ekaneuvolaki 8+0. :eek:

Katselin eilen noita vanhoja neuvolakortteja. Kolmannen neuvolakortissa oli 15+2 neuvolakäynnillä merkattu liikkeisiin + eli silloin jo oon liikkeet tuntenu. Esikoisella oli 19+0 vielä liikkeet - ja seuraavalla käynnillä 22+6 +. Varmaan oon tuntenu aiemmin, muttei oo ollu vaan neuvolakäyntiä. Nyt sit oottaa ensin ultraa ja sit saaki alkaa odottaan että liikkeet tuntuu. :D

Johjo 9+0
 
Täälläkin on nyt eka ultra varattu! Puolisen tuntia piti odotella kun koko ajan tyyttäs varattua. Itse just kiroilin että miksei täälläkin päin olisi noin että ultra aika tulee postilla kotia!
Ens viikon keskiviikkona on siis ultra ja laskin että viikkoja on silloin 11+6


Seuraava neuvola on vasta elokuussa ja ilmeisesti vasta sen jälkeen viikolla 24 on eka neuvolalääkäri. Ihan ihmeellisesti menee.
 
Ihan käsittämätöntä - eihän noissa ole mitään rotia kun lekut on milloin mitenkin ja kenelläkin.
Luulisi että samalla tapaa koittais niitä edes jotenkin sumplia. Mä olisin mieluusti kyllä kans menny vaikka ens viikolla jo sinne kättärille ultrailemaan, mutta pitää vielä yli kolme viikkoa sinne odottaa.
No, mä pääsen torstaina niin se riittää mulle toistaseksi, oletan että toukka löytyy masusta :whistle:
 

Yhteistyössä