?? TAMMIKUU 2008 ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lellu1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin liityn tammikuun odottajiin, vaikka näin varhaisessa vaiheessa ollaankin.

Odotan toista lasta. Esikoinen syntyi huhtikuussa 2005. Tämän toisen laskettu aika olisi 2.1.2008. Kovasti toivomme miehen kanssa sisarusta esikoiselle, pelkään tietysti myös pahinta.

Oireita on ollut ihmeen vähän. Esikoisesta pahoinvointi jatkui noin 16. viikolle. Nyt ei pahoinvointia ole ollut juuri ollenkaan. Jatkuva nälkä, väsymys ja huimaus ovat vaivanneet. Ihan nyt vähään aikaan ei ole ollut edes menkkakipuja.

Käyn työssä, mutta haaveena olisi aloittaa äitiysloma mahdollisimman varhennettuna, että saisi viettää laatuaikaa esikoisen kanssa ennen toisen syntymää.

Synnyttämään menisin mieluiten ehkä kättärille, koska se on lähin synnytyssairaala.

Neuvolaan en ole vielä soittanut. Ultraan tahtoisin mahd. varhain. Missä vaiheessa ne sydämen lyönnit muuten näkyvät?

Tervetuloa Mama76! Mikäs tuon kättärin lyhennelmä on onko se tuo KOS?

Amira: Hui mulla meni tuo sun yksi viesti ihan ohi. Onneksi on vuoto vähentynyt!!!!! :)

Lellu rv5+2

ps. Sain työvuorot ja tänään san soittaa neuvolaan. :D

En tiedä Kätilöopiston sairaalan virallista lyhennettä. KOS on varmaan ok!

Ai niin, unohdin mainita oireista, että mieli on todellakin yliherkistynyt. Tippa tulee linssiin monta kertaa päivässä ja hermotkin taitaa mennä useamman kerran päivässä, ekan kerran yleensä aamuruuhkassa.

Hei!

Soittelin neuvolaan ja sain ajan jo 28.5 joten viikkoja on silloin vasta 8+. La:kin oli tätsyn mielestä 5.1 eli mennään nyt niin kauan sen mukaan, että ultrassa sitten näkee sen oikean. Siihen asti tuo 5.1 on kuitenkin kaikissa virallisissa papereissa.

Mama76: Mä olin jo muutamapäivä ennen testiä ihan outo. Katsoin sitä suurinpudottaja ohjelmaa ja olin aivan tippa linssissä kun ne siellä puntarilla kävi. Silloin tuli ekan kerran mieleen, että onkohan käyny tärppi. :D Mä en nyt vielä laita tuota sun sairaalaa. Mä varmistan tuon lyhenteen.

Lellu

Siis tää alkaa olla ihan spooky! Tänään nimittäin olen ollut jotenkin tosi tietoinen keskivartalosta, vatsa tuntuu jo pömpöttävän?? On se outoa miten viivan jälkeen tunteekin ykskaks olevansa "niin raskaana"?! ...taitaa mielikuvitus heittää tepposia. Tulispa se mies jo kotiin työmatkalta niin voisi spekuloida onko pömppistä? ;) Ainakin tuttu farkkuhame kiristi ihan oudosti tänään, siitäkin huolimatta että olen urheillut vanhaan tahtiin.

Aloin vain spekuloimaan itse että mitä jos olenkin pidemällä kun luulen...? Kun se plussakin oli niin selvä heti..Tunneherkkä minäkin olen ollut, mutta enpä tiedä onko normaalista poikkeavaa, esikon jälkeen tuntuu että jäi krooninen herkkyys päälle ;)

Tjaa, ei siis auta muu kun yrittää saada aika ultraan täällä niin sillähän se selviää. Muistelen vain että ne sydänäänet eivät välttämättä kuulu vielä vkolla 5?

Että tämmöstä tänään! :flower:

hihii :D joku muukin siis olis kättärille menossa :wave: ja lellulle, se lyhenne on just toi KOS eli KätilöOpistonSairaala.
Tosin, minä nyt en vielä voi ihan satasella sanoa, että pääsenkö sinne. Mut koetan neuvolassa naukua, että haluun..

Neuvolaan olen ajatellu soitellakin mutta aina se unohtuu. Kun lähen ehkäs tytyjen kanssa helatorstai viikolla mummolaan, jonne mies tulee viikon päästä perässä kun kesis alkaa. Sitte kotiudutaanki joskus kesäkuun toisella viikolla ehkä, jolloin viikot olis jo jotain 10+ Ajattelin, että kävisköhän sitä neukussa ennen reissua niin sais sovittua ton synnytyssairaalanki ja sitte sais ajoissa ajan sinne np-ultraan :heart: Kauhia, kun tuntuu suurelta tollasia asioita mieteskellä, kun viikot vasta 5+3

joku mietiskeli sydämen sykkeen näkymistä varhaisultrassa.. ei varmaan vielä 5+ viikoilla näy mut 6+ voi jo näkyäkin. Eiks se sofiannan pikkuisen syke näkyny 6+2? ja itellä kuopuksesta näkyi ihan selkeesti omaankin silmään vko 6+4. saapi nähä, miten sitte nyt käy kun toi samanen 6+4 päivä on nytki ultra. Vaikka sanovatkin,että aika aikaisessa vaiheessa vielä on ja ettei välttämättä vielä sykettä näy..

Onneksi joku muukin kärsii lyhyestä pinnasta. Mulla kiristää ohimoa vähän joka asia ja tulee kyllä tiuskittua niin miehelle kuin lapsillekin :ashamed: Varsinkin esikko, joka on just parhaassa uhmaiässä, ottaa välillä niin päähän että :headwall: ja sitten pyytelen anteeksi ja halailen tuon tuostakin, kun niin hävettää ja tuntuu pahalle oma käytös. Mut jotenkin on niin vetimissä tämä olo, ensin itkettää ja sitten v....aa ihan täysillä \|O Mies jo eilen alkoi kyseleen, että mikähän mahtaa rouvalla olla, kun tuntuu että ei saa mitään otetta eikä yhteyttä, oon vaan ja murjotan..

Nälkä on koko ajan, edelleen. Mut se hyvä puoli tässä nälässä on, ettei mitään tee oikein mieli. Nimittäin jos tähän pohjattomaan nälkäänsä koko ajan söis, niin näyttäis kohta mittarit ihan omia sfäärejään. Oksu on kurkussa muttei se sieltä halua pois ;) Ja kyllä minäkin oon massuani kattellu, että nousee se alhaalta vähän. Taitaa olla vaan turvotusta, mutta koska johtuu raskaudesta niin ihan selkee vauvamaha :laugh:

Uusi ilmottautuu pinoon!!

Toista odotan La 11.1 ja sairaala PHKS.

Vähän pelottaa onko kaikki hyvin. on ollut välillä tosi koviakin mahakipuja. Onneksi pääsen ultraa heti kun viikkoja tulee tarpeeksi kasaan. Muuten ei oo ollut kuin vähäistä pahoinvointia ja väsymystä.

Tervetuloa Pocahontas!!!
Mulla kans laskurien mukaan LA 11.1. ! Synnytyssairaalana Tays tai Vas.

Tänään aamusta asti ollut tosi paha olo, tästä kun vielä pahenee, niin sit jo lentää oksu :( Tollaset mehukeitot menee hyvin alas ja pilttipurkit, muu ruoka tökkii pahasti. Väkisin syön lämpimän aterian, mutta paljoa ei mene alas... Ihme kyllä, kahvi maistuu vielä, sitä kuluu paljon.

Ja lisää uusia, jihaa! Meit on paljon, mukavaa. Mä tänään varasin ajan ultraan, kahen viikon päähän silloin ois 8+3/4 suunnilleen. Sieltäkin sanoivat ettei kannata liian aikaisin ottaa aikaa että varmasti jotain sitten näkyiskin. Nyt odotellaan ku kuuta nousevaa tuota ultra-aikaa, jospa sitten sais huokaista kaikille keskenmenopeloille!
Tänään olo oli ihan kauhia, ei oikee voinut mitää tehä. Pakosta piti syä lämmin ruoka ja heti soffalle levähtää ettei se tule ulos. Yökkiäkki piti niin että masua kouras :(
Mulla ainaki varsinki iltaisin masua turvottaa ihan kauhiasti, muksa pömppis, ja jotkus housut kiristääkin, mutta jos normikaavaa menee, niin turvotuskin loppuu jonnin viikon päästä ja masua ei ole ollenskaa. Mulla ainakin näin. Mutta voi johtua myös kovasta pahoinvoinnista ja oksentamisesta että maha pienenee. Yleensä oksennan niin alussa että painokin putoon n.5kg. Jospa nyt pääsis helpommalla:)
Mutta nyt takaisin työn pariin:)

Lisään itseni myös, minulla on musta nikki, jonka paljastan rv 12-13, jos niin pitkälle mennään, parasta toivotaan!! (saatte jännätä kuka olen ;) )

Nyt mennään viikolla 6 ja LA 3.1.2008 ja synnytyssairaala TYKS

Joten minut saa lisätä, kiitos :) :attn: :) :flower:

Ja tällä hetkellä ei ole kummempaa vielä, eilen plussasin ja olo oli sellainen että tiesin plussaavani, mutta testi oli pakko tehdä varmistamiseksi :whistle:

Rinnat oli kipeät, vessassa ravaan koko ajan ja syön hiukan enemmän kuin yleensä (normaalisti olen tosi vähänruokainen, nyt koko ajan nälkä) Tänään soitin äitiysneuvolaan ja sieltä antoivat ekan neuvola-ajan 23.5 ja sitten illalla mennään sillon miehen kanssa katsomaan Pirates Of The Caribbean 3..

Voin myös kertoa että meillä on kesäkuussa 2 v täyttävä tyttö. Tämä on mun toinen raskaus ja yritystä takana 6kk tämän raskauden kanssa.

Lisään vielä että mulla on ollut myös pientä vihlontaa ja nipistelyä vatsassa ja pahoinvointia ei vielä ainakaan, toivottavasti ei tulekaan, viime raskaudessa laihduin ekan 3kk kun oli pahoinvointia ja oksenteluakin muutaman kerran viikossa, mikään ei meinannut alas mennä.. mulla oli silloin sellanen olo että se oli aika psykologista koska se alkoi heti plussattuani :whistle: :ashamed: Nyt olen yrittänyt prepata itseäni olematta kuvittelematta liikoja kun se pahoinvointi ei silti ollut niin pahaa ja se paheni aina kun ajattelin sitä... Onneksi se ei kestänyt kauempaa eikä ollut rajumpaa

Hurjasti onnea kaikille uusille plussanneille ja tervetuloa mukaan minunkin puolesta! Meitä onkin täällä jo komea joukko.

Kiva kuulla että muitakin vaivaa armoton väsymys. Täällä on muodostunu jo perinteeks että nukahdan salkkareiden jälkeen sohvalle, mies sitten herättelee yhdeksän maissa, et mees nyt pesemään hampaita ja sänkyyn nukkumaan. Sit olen tikkana ylhäällä aamu viiden ja kuuden välillä! Voi jee... Väsyttäs kyllä mutta kun ei enää saa unesta kiinni.

Jotenkin tuntuu että kaikki oireet on hävinny jonnekin muutamassa päivässä. Vatsaa ei nipistele enää ollenkaan niinku alkuunsa. Pahaa oloa on ollu tasan kaks kertaa, palelukin on vähentyny -taikka sitten olen niin tottunut siihen. Väsyttää vaan. Ja huippaa välillä, jopa istuessa tai maatessa!

Tosi aikaseen te ootte saanu noita neuvola/ultra-aikoja! Miulla eka neuvola VASTA 6.6. ja ultra siitä parin viikon päästä!! Ei niin millään jaksas niin kauan odottaa! Vai yksityisilläkö käytte?? Meiltä ei kyllä etes löydy yksityistä, et pitäs sit varmaan mennä Tampereelle.

Mites, joko ootte kertoneet kavereille, perheelle raskaudesta? Minä tänään kerroin yhdelle kaverilleni, joka onkin sitten ainut joka tietää. Muut saa vielä odottaa ;)

Muakin väsyttää, mutta ei ihan niin paljon kuin viimeksi kun Hb oli jotain 81... nyt se oli pari kk sitten 125, huomenna koitan päästä tarkistuttamaan terveydenhoitajalle Hb:n.

Mulle nla tätäi sanoi että ottaa mielellään vko 8 ekalle käynnille, ettei mene eka käynti ihan mun kesälomaan jo. Mutta vko 7 ei suostunut vielä ottamaan! :)

Huippaamisia ei ole ollut, mutta iltaisin vatsa on aivan turvonnut, vaikka aamulla vielä näytänkin hoikalta, illalla se turpoaa aina varsinkin syömisen jälkeen. ja vyö on jo yhen löysemmällä ettei purista.

Olen kertonut äidille ja hänen miehelle ja (tietty) omalle miehelle, en muille. N. vko 12 kerron ihmisille laajemmin, elleivät huomaa sitten jossain vaiheessa muutenkin. Eihän sitä koskaan tiedä kuinka käy, niin en viitsi vielä kuulutella kenellekään sen enempää. Neuvolassa tietty tiedetään ja kouluterkalle menen huomenna, jos vaikka sattuu jotain, pyörtyy tms.. niin terkka tietää mistä kyse. Opiskelen ammattikorkeassa ja meillä koulussa kun on naisvaltainen ala, niin raskausmassuja näkee päivittäin joten en ole ainoa siellä raskaana :heart: :)

Tänne ilmoittaudun! Eilen plussasin ja tänään varmistin verikokeella. La olisi kutakuinkin 15.1.2008 ja rv 4. Sain alkuraskaudenultran 28.5.
Asutaan Oulussa. Vielä en ole neuvolaan soittanut. Yksityiselle menen ensin ultraan. Jännittää ja vähän pelottaa näin alussa. Esikoista odotellaan ja oireita lähinnä vessassa ravaaminen ja selkäkipu sekä palelu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:14 vuodenvaihteen vauva kirjoitti:
Avasin uuden MSN-yhteisön vuodenvaihteessa 2007-2008 vauvan saville äideille! Jättäkää jäsenhakemus! Siellä on varmasti paljon mukavampi vaihtaa kuulumisa!!
http://fi.msnusers.com/Vuodenvaihteenvauvelit

kokeilin muuten tuonne mennä niin ei kyllä tää linkki toimi. Tai ei löydy tällaista sivustoa.

Tervetuloa Haikara!!! :D :wave: <br><br>

Iik! Täytyy jonnekin avautua, kun ei voi vielä muille spekuloida. Mutta soitin tänään sitten lääkärille (täällä Aasiassa kun ollaan) ja sain heti ajan tälle päivälle. Nimittäin nyt jo tiedän etten kuvittele mun pöhöttynyttä vatsaa, se pullottaa ihan silmäänpistävästi!!! Ihan outoa... Joko siis hormoonit saaneet vatsan pullistumaan ja se venyy edellisen raskauden johdosta tosi herkästi, tai sitten siellä on joku himpun verran vanhempi salamatkustaja? Tekee vaan mieli jostain syystä vetää vatsaa sisään muttei mitään tapahdu ;) hihi

Olen tässä jo miettinyt että enkö tosiaan ole voinnut huomata mitään erilaista normaaliin verrattuna, jos tosiaan on niin että tässä ollaan jo 9 vkolla tai peräti 12 vkolla?? Systerillä nimittäin kävi niin että hän huomasi olevansa raskaana vasta vkolla 14?? Ihmettelin silloin miten voi olla, mutta ehkäpä vielä "syön hattuni" ;)

Jännää - parin tunnin sisään siis tiedän että missä oikeesti mennään ja ehkä pääsee näkemään "kuka" siellä muhii? ;)

Täällä sataa taivaantäydeltä vaikka "kesä" jo alkanut.. Toivottavasti Suomessa kevät jatkaa eloaan aurinkoisissa merkeissä :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 21:07 Haikara kirjoitti:
Tänne ilmoittaudun! Eilen plussasin ja tänään varmistin verikokeella. La olisi kutakuinkin 15.1.2008 ja rv 4. Sain alkuraskaudenultran 28.5.
Asutaan Oulussa. Vielä en ole neuvolaan soittanut. Yksityiselle menen ensin ultraan. Jännittää ja vähän pelottaa näin alussa. Esikoista odotellaan ja oireita lähinnä vessassa ravaaminen ja selkäkipu sekä palelu.

Mäki eilen varasin ultran 23.5. täältä Oulusta:) Mistä sä varasit? mä gynekosta. Mäki aattelin soitella ultran jälkeen sitten neukka-aikaa itelleni.
Kävin eilen ostaa itelle vitamiinejakin jospa niillä pikkusen piristyis ja saa kuitennin jotain tarvittavia aineita ku ruoka ei oikein taho maistui ja jso pahoinvointi iskee kohta vielä pahemmin päälle, niin mikää ei pysy sisällä. Nyt pitänee jo aamuisin viettää jonniverran aikaa veskissä :x Eilen illallaki työvuoron lopussa olin ihan puhki ja oli niiiin huono olo että :(
Mutta väliaikaista tää on vaa..Kyllä me selvitään.

Viime yö oli ihan kamala. Tähän mennessä olen nukkunut tosi sikeästi yöt ja pahoinvointi alkanut sit tossa klo 6-7, mutta nyt sitä oli koko yön.
Mutta kun pääsee sängystä ylös ja syö jotain, niin olo paranee tosi paljon. Perjantaina pitäis mennä aamuun töihin (nyt olen ollut saikulla),saa nähdä miten käy...

Ilmoittautuisin mukaan, la näillä näkymin 10.1.

Olo on muutoin hyvä mutta flunssa paha. Kärsiikö kukaan muu aivasteluista ja tukkoisesta/vuotavasta nenästä? Nehän on myös limakalvojen muutosten takia raskausoireita, mutta kun allergikkona jouduin jättämään normaalin lääkitykseni pois raskauden takia niin nyt sitten kärsin oikein kunnolla. Jos teillä on ollut flunssan tai allergian oireita niin kauan ovat kestäneet? Vähän pelottaa jos tämä vaikuttaa sikiön kehitykseen juuri näillä tärkeillä ensimmäisillä viikoilla.

Iloinen

Heips!

Ehkä mäkin jo uskallan tänne ilmoittautua. Eilen sain haaleahkon plussan clearbluella ja kait se pitää uskoa, että raskaana ollaan. Viikoista ei oo kauheasti selkoa, laskureilla laskettu aika ois suunnilleen 10.1.2008, viikkoja ehkä 4+ jotain. Mulla tärppäs heti tokasta kierrosta, ja ekat luomumenkat pillereitten jälkeen oli aika oudohkot, ihme tuhrutteluja, joten enpä noista viikoista sitten tiedä. Ja eka lapsi ois sitten kyseessä.

Ja sairaalana mulla sitten ois OYS. Oon ihan uus oululainen, joten te muut sieltä Oulusta, mitä ultria siellä nyt sitten on? Vainko yksi? Pääseekö siellä ilmaiseksi varhaisultraan, jos hedelmöittymisen ajankohta epäselvä? Ens viikolla vasta meinasin neuvolaan soitella ja yksityiselle ultraan meno ei houkuta, kun ei pahemmin ylimääräistä rahaa ole. Kait se vauva siellä pysyy jos on pysyäkseen.

Oireista sen verran, että ei oo pahemmin pahoinvointia vielä, vähän krapulaoloa aamuisin. Mutta vatsakipuja on, menkkamaisia ja vihlovia, kohtu se kai siellä kasvaa vaan kohisten. Toivottavasti. Viime yönnä oli hetken aikaa aika ilkeät kivut, jotka meni kyllä nopeasti ohi.

No joo, täällä siis koetetaan edelleen käsittää tätä asiaa. Paljon onnea teille muillekin plussanneille! :heart:

Bamboo81 Onnee plussasta. Oulussa ollaan (mun mielestä) aika nihkeitä ylimäärästen ultrien suhteen, mutta varmaa riippuu paljon neuvolantätistä. Voihan sitä aina kysyy. Mihin neuvolaan menet?
Oulussa on ilmaisia ultria vain se rakenneultra joka on rv 17-20 ja jos normaaliraskaus on eikä mitää hämminki nii se jääki sitten ainoaksi.
Mutta Oulussa on sellainen yksityinen neuvola ku Meri-oulu, siellä ultraus maksaan 40 e, sen ultran tekee kätilö/terv.hoitaja. Mukava paikka. Mut varasin kuitenki Gynekoon, jossa ultraa lääkäri ja sille jää hintaa kelan korvauksen jälkeen 57e. Oulun lähikunnissa esim kempele, oulunsalo, tyrnävä yms siellä on varhaisultra ja rakenneultra ilmaisia :( Ihan epistä! Vaikka kuulinkin huhuja että Oulussakin siirryttään jossain vaiheessa 2 ultraukseen, muttei ihan vielä.<br><br>

Täällä sitä ollaan taas!

Näyttäisi olevan tosiaan niin alussa ettei lekuri mitään selkeää nähnyt, jotain tuhrua osoitti, muttei sanonut mitään. En tiedä jos siihen voi vaikuttaa kun kohtuni on aika takana, muistelen että esikostakin sai alussa etsiä oikein kunnolla, tosin silloin oli varmaan viikko tai kaksi enemmän?
Eli taisi tällä rouvalla taas karata mielikuvitus omalle sfäärille ;) Tai sitten on käynnyt niin ikävästi että on kohdunulkopuolinen raskaus.

Itse vielä ihan luottavaisin mielin, kun olen niin optimisti, kun viiva oli niin selkeä ja tuli nopeasti (eli hcg-tasot kohonneet niin kun pitää). Lekuri sanoi että turvotus on ihan odotettavissa kun kerran on jo ollut raskaana, eli hormooneja voi jälleen esittää syntipukiksi pömpöttävälle vatsalle ;)

Huomenna ainakin selviää verikokeet, eli mitkä olivat hcg-arvot, jolloin voi hieman spekuloida missä mennään, mutta siis kaikenkaikkaan tosi alussa.

Eli pysytään ainakin näillä näkymin tässä tammikuiden ryppäässä! =) <br><br>

Yhteistyössä