TAMMIKSET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10.8.05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

10.8.05

Vieras
TAMMIVAUVOJA:

22.12. poika (Taikuliina)
27.12. Alissa Emilia (Olivia)
31.12. tyttö (Sinna)

2.1 ""Pepsu"" (**Suski**)
3.1. poika (Saana)
4.1. Emma Amanda (Makia)
4.1. poika (Nene)

6.1. tyttö (Vane)
6.1. tyttö (Siiri70)
6.1. ""Niksu"" (Mimmi)
8.1. Leo (Mari)
10.1. Perttu Justus (Piia)
10.1. Justus Juppe Elmeri (Mama)
10.1. tyttö (2xl)

11.1. Ronja Nea Katarina (Teresa)
11.1. Juho Nestori, kutsumanimi Nestori (Tammimamma76)
13.1. Linda (Heli)
14.1. tyttö (Miituu)
14.1. tyttö (Susanna)
15.1. 'Elmeri' (Dezi)

18.1. Luukas (Venla)
20.1. Teppo Johannes (Gina)
27.1. Peetu (Ansku)
27.1. Niilo Hermanni (%niles%)

OLIVIA: palkkaamme hoitajan (pph, 33 v.) yksityisesti kotiimme ja olemme tehneet työsopimuksen jne. Hän tuo oman 3 v. poikansa mukanaan, mikä huomioidaan palkkauksessa. Hoitaja laittaa pojille ruoan ja siivoilee keittiön, näin olemme sopineet. Hoitajan työpäivät alkavat klo 8.30 ja kestävät klo 13.30 tai 14.30 ja torstaina 15.30. Saamme yksityisen kotihoidon tuen tuohon palkkaamiseen.

ULKOPUOLINEN: anteeksi vaan pikainen raporttini... TOTTAKAI kaikki vauvat ovat sukujen päivänsäteitä, en minä sitä tarkoittanut. :( Meillä on kaksi ihan erilaista poikaa ja tämä kakkonen on sellainen linssilude, että täysin vieraatkin kävivät jututtamassa ja kuvaamassa häntä esim. miehen veljen häissä ja hyvin viihtyi pikkumies. Mutta: JOS todellakin olet ulkopuolinen, niin hanki nyt hyvä ihminen itsellesi jotain muuta ajateltavaa/ harrastus kuin tämä tammisten ketju. ;-)

Ihanaa mennä töihin ylihuomenna, koska olen kaivannut sitä työtä... Vaikka toki IKÄVÄ poikia saattaa iskeä kesken työpäivien... :( Toisaalta tiedän, että kaikki sujuu hyvin jne. ja olen paljon kotona siltikin. Mutta en kai olisi äiti, jos en näitä asioita olisi pohtinut.

Jaksamista!! Ja iloista alkavaa syksyä kaikille! :)

Onnea PJ:lle, PUPPELLE ja 2XL:n TYTÖLLE 7kk synttäreiden johdosta!!!

TAMMIMAMMALLE tsemppiä töiden aloitukseen, kuulostaa ihanteelliselta tuo teidän ratkaisu! Ja eipä sulla tosiaan pitkiä päiviä tule, joten siinä mielessä ei tarvitse kantaa huonoa omatuntoa. Mäkin yritän, että saisin tehdä aluksi 6h päiviä, mutta katsotaan nyt. Huomenna ajattelin mennä juttelemaan pomon kanssa...

Siitä mun piti vielä kirjoittaa, kun jotkut on olleet huolissaan (tai onko tuo nyt oikea sana, mutta miettineet kumminkin) miksi heidän vauvat ei vielä konttaa jne. Alissahan on kuitenkin vanhimmasta päästä tätä porukkaa, tässä iässä tekee parikin viikkoa jo paljon. Niin ja meilläkin nuo taidot kehittyi sitten tosi nopeasti kun alkuun päästiin, en millään olisi arvannut edellisenä päivänä, että huomenna kontataan. Sitä paitsi kannattaa nauttia vielä, kun vauva pysyy suht. hyvin paikallaan, konttaavaa vauvaa pitää vahtia KOKO ajan! ;)

Moi!

Onpa ulkona hirvee ilma, tyttö kuitenkin tyytyväisenä nukkuu vaunuissaan.

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin TAMMIMAMMALLA, kun palaat töihin (varmasti sujuukin). TYÖNILOA!! :)

PIIAlle voimia ja kylläpä on teidänkin PJ aika hurja kaveri. Seisoo tukea vasten!! On siinäkin varmasti pitelemistä. Toivottavasti syy PJ:n kiukkuisuuteen selviää, kurjaa kun joutuu olemaan huolissaan omasta pikkuruisestaan.

Pepsu sai tänään ensimmäisen kerran lihaa. Annoin kaupan kana-kasvisosetta, kun en itse tähän hätään ehtinyt tekemään. Jonkin verran suostui syömään. Mutta ei nyt ainakaan heti näin aluksi hirveä menestys ollut. Onpahan nyt sitten lihatkin aloitettu.. vettä on juotu joka päivä nokkamukista ja se maistuu ihan hyvin. Kovasti Pepsu joutuu edelleen vettä kakomaan, kun meinaa mennä väärään kurkkuun. Nyt kuitenkin jo haluaa juoda.. Hassu tyttö, vedet tulee silmistä, kun kakoo edellistä vesiannostaan ja haluaa vain lisää vettä suuhunsa. Ainakin puolet vedestä tulee sitten suunpielistä yli.

Kuten MAKIAkin kirjoitteli, niin etenkin teidän tukea vasten seisovat vauvathan ovat nopeasti oppineet kyseisen taidon. Suuri Vauvakirja itse asiassa sanoo asiasta, että INNOKKAIMMAT 8kk alkavat hilautua pystyyn tukea vasten. Eikä ole yksikään vauvoista edes 8kk vanha. Vauhdikkaita tyyppejä! Ehkä se PIIAN käyttämä konttauskypärä on tosiaan tarpeen!! :) Konttaaminen ja ryömiminenkin liitetään 8kk ikään, joten onhan näillä vielä aikaa. Pepsukinhan on tässä joukossa aika ”vanha”, mutta eipä ole kyllä ketään edellä kehityksessä. Pinsettiotetta välillä käyttää, sekin saattaa tietysti olla myös vahinko. :) Sylissä on alkanut välillä nousta tukea vasten polvilleen. Sekin saattaa kyllä olla vahinko?! :) Itse olin ajatellut, että sitten kun marraskuussa lähdetään matkalle, niin Pepsu saattaisi jo nousta tukea vasten seisomaan. Mietin, että pitäisi hänelle jonkinlaiset kesäkengät saada, vaikka Suomessa niitä tuskin marraskuussa tarvitaan. Saas nähdä.

Lueskelin tuossa muuten eilen KAKSPLUSSAn sivuja ja siellä mainostettiin meidän ketjua... http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=234957&page=2

Niin juu ja onnea 7kk ikäisille PUPPE, PJ ja 2XL:n tyttö!

MOI! Nyt vaan nopeasti, kun ollaan pojan kanssa kaksin. Ei viitsi antaa rassukan olla yksin!

Päätin koittaa housuvaippoja, kun noiden tavallisten pukeminen on ollut kääntyilyn takia NIIN hankalaa..... Mutta autuutta ei tullut. Eli hankalaa oli nekin saada jalkaan ja melkoista venkoilua pojalla. No nyt ne on jalassa ja saihan niitä tietysti helpommin kiskottua ylös vähän vauhdissakin.

Meillä on ollut tänään vähän känkkistä ja yö oli (vaihteeksi ) hirveä. Ensin heräilyä tunnin välein. Kun lopulta suostui nukahtamaan klo 23.30. PUUH! Ja sitten kekkulointia klo 02.30-04. Ja äiti olisi halunnut nukkua. Meno oli vielä yöllä sellaista, että isikin heräsi. Joten hyvin meni. Leo oli vielä valveillä aika itkuinen ja kitisevä ollut muutenkin, joten annettiin yöllä jo särkylääkettä. Sitten helpotti ja saatiin nukkua n. kaksi ja puoli tuntia. Oletteko muut antaneet vauvoille särkylääkettä? Tietysti ilman syytä ei pidä antaa, mutta jos tuntuu kipuiselta (hampaat, korvat, flunssa, kasvukivut, vatsa....??????) niin kai silloin voi.... Taas tätä äidin hirmuista syyllisyyttä.

SUSKILLE. Tuolla polvilleen nousemisella meilläkin alkoi kaikki uusi ja ihmeellinen. Ensin se (6kk), sitten seisominen tukea vasten (6kk ja viikko), istuminen itse (6kk ja 2vko) vimeisimpänä ihmeenä konttaus (6kk3vko). Siitä se lähtee.
Meillä on tuo poika aika tuollainen liikkuvainen niin kai se sitten oppii puhumaan vähän myöhemmin.

Niin ja synttärionnittelujas kaikille, jotka tänään täyttävät kuukausia.

Onko kukaan teistä käyttänyt unipussia vauvalla? ajattelin ommella sellaisen, jos se yhtään rauhoittaisi nukkumista.

Suski, tuo linkki ei toimi. mitä meidän palstasta sanottiin?

Mäkin olen harkinnut talveksi unipussia, käyttökokemukset myös meille tervetulleita! Eikös PJ:llä ainakin ollut sellainen?

SIIRI, mä kävin kattomassa tuota keskustelua, joku huhuili tammikuisia ja oli saanut vastaukseksi, että täällä elleissä on sympaattisen oloinen palsta, jonne on viimeaikoinakin tullut uusia mammoja ja heidät on otettu hyvin vastaan.

MARI, se sun lähettämä kuva tonne meiliboksiin ei ainakaan mulla auennut, se oli bitmap-muodossa (tiedoston loppupäätteenä btm). Pitäisi varmaan olla jpg tai gif että toimisi.

7kk Onnittelut Perttu Justukselle ja Puppe Justukselle ja 2XL:n tyttärelle! Ja kiitos kiitos onnittelijoille!!

7kk neuvolassa käytiin aamulla (lue aamuyöllä). Pituus 73cm, paino 10205g, ""terve hyvin kehittynyt lapsi"". Flirttaili kaikille naisille keitä terv.keskuksessa sillä hetkellä oli :-) Refleksit ok, oikealle päin ei ole vielä sitä.. suojarefleksiä(?) eli ei ota kädellä vastaan jos kallistaa, vasemmalle päin on ok. Kovasti lääkäritäti Puppea pyöritteli ja Puppe tykkäsi. Mittaukset teki outo neuvolantäti.. ja oli kyllä outo, ei tuo tainnut paljoa puhuakaan.. ihme tyyppi.

Nyt on Puppe tuossa lattialla polvet masun alla... kakkaa, ei konttaa :-) tai no.. siirtyy kyllä CD-levyhyllyille päin... jotenkin mönkimällä.

Viime yö olis mennyt hienosti jos olis mennyt... Eli illalla kasin aikaan Puppe söi puoli purkillista maissiperunaa. Ysin kieppeillä tisut ja vähän taisi kipristellä masu kun ei omaan sänkyyn rauhoittunut nukkumaan. Mun sänkyyn rauhoittui joten jäi siihen keskelle levälleen, maailman omistaja. Menin puolen yön aikaan nukkumaan ja hän heräsi, tarjosin tissiä tietenkin, hän taputteli sitä, taputteli mun kasvoja, hymyili kauniisti ja laittoi nukkumaan. Aha, tissi ei kelvannut, jäin siihen viekkuun sängyn reunalle roikkumaan ""kohta se syö"" enkä saanut unta ja hän söi vasta 01.30. Ok, nosto omaan sänkyyn ja itse jäin valveille. Nukahdin milloin lie, 5.30 alkoi kuulua metakka pinniksestä, viekkuun ja tissin tarjoaminen.. ei ota, hymyilee ja laittaa nukkumaan.

7.00 soi kello ja tuntui että maailman loppu olis tullut, keskellä yötä pitää maman heräämän. Puppen herätin vasta vähän ennen kasia, tissiä otti vasta neuvolan jälkeen eli jotain 9.30. Ilmeisesti maissi täytti ihan kivasti masua. Siis olisi voinut olla hyvä pitkä yö jollei olisi ollut neuvolaa enkä olisi yöllä jäänyt odottelemaan milloin herra syö. Hö. Katotaan miten ensi yö menee.

Uimahallilta soitettiin, Puppe pääsee VAUVAUINTIIN!! Tammikuussahan ilmottauduttiin mutta ei päästy keväällä, nyt päästään nam nam! Info on lauantaina nam!

Hih, hyvä kommentti Tammimammalta :-). Vieläpä kun kaikki lapset eivät välttämättä ole sukujensa päivänsäteitä.. esmes meillä ei ole kyllä mitenkään läheiset suhteet mummin sukulaisiin (lue, ei paljoa suhteita ollenkaan) joten he eivät ole Puppea edes tavanneet. Ni ei kai Puppe sitten heidän päivänsäteensä ole, eihän :-? Siellon lapsia pilvin pimein ja säteitäkin kuin kirkkaimmassa auringossa (vanh.lestadiolaisia..)

Nyt meillä on jo ILTA, Puppe laitettu omaan pinnikseen, tuskin rauhoittuu sinne. Päivä on mennyt kyllä ihan hassun mukavasti, hän nukkuu aivan kummallisen hyvin, pitää välillä käydä oikein tarkistamassa onx kaik okei. Alkaa tottumaan niihin pitempiin päiväuniinkin eli joskus 12 jälkeen on pitkien unien aika. Herää niiltä 30min jälkeen mutta touhuaa itsensä takaisin uneen.

Syö nätisti sekä sosetta (paitti puuroa =) että tissiä (ei pure, paljoa) ja osaa jopa pyytää ruokaa mmm mmm mmm. Ennenhän piti ripsen asennosta arvata et nälkä olisi tulossa, jos ei hoksannut niin sekunnin päästä räjähti he1vetti irti. Nam. Ikä tuo arvokkuutta :-))

.. tai no... Puppe on löytänyt PIPPELIN! Ja sitä pitää silitellä rutistella repiä aina kun vaippa vähänkään raottuu... heh. Aika suloinen on kyllä, ihmettelevä ilme kasvoilla ""mikäs mulla täällä roikkuu"". Housuvaippoja mä käytän Puppella yöllä, aivan ihanan pehmeitä (Pampersin) ja pitää pissan sekä satunnaisen aamukakan (jos ehtii tulla ennen vaipanvaihtoa) ja istuu vallan mainiosti. Joskus on joo vaipanvaihto aika työlästä joo. PIIAllahan on ollut vaipanvaihto-ongelmia jo useita kuukausia sitten, PJ taitaa olla kyllä aikamoinen rupeli.

OLIVIA; älä ole huolissasi, ei mekään olla :-) eli kyllä me kaikki tai siis vauvamme tulevat perässä. Rippikoulussa viimeistään kontataan.. (niin.. no... ). Mä en ainakaan ole ollut vielä lainkaan huolissani mistään virstanpylväästä (vai olenko, olen kyllä voinut unohtaakin =) kun kaiken tekemisen ikärajat on aika väljiä. Me täällä ollaan enempi keskitytty tuohon kasvuun näemmä, liikutaan sitten isompana (huh, ei enää yhtään isompaa sylivauvaa ei ei ei!!).

Mun mielestä yks tän ketjun paras puoli onkin ollut se, että vaikka joku kertoo oman vauvansa jostakin uudesta taidosta tms. niin vaikka muilla ko. juttua ei vielä esiintyisi ei kukaan ota tuollaista mitenkään ""negatiivisesti"". Olis aika hassua jos ei uskaltaisi kertoa oman lapsensa kehityksestä, jos joutuisi ns. pelkäämään että muut pitävät ... jonakin, en tiedä minkä sanan tähän laittaisin. Ja mä kyllä nautin siitä että Puppe ei seilaa pitkin kämppää, meillä on hirveästi avoimia johtonippuja ja portaat ja siis ihan kaikkea joiden kanssa tulee kyllä ongelmia. Kaikkea ei edes saa piilon/turvalliseksi/jotenkin eli EI:tä pitää opetella kovasti (ja käydä optiikolta ostamassa silmät selkäänkin).

SUSKI hih, aika hyvä juttu oli toi, kehtaa kyllä tähän meidän ketjuun kuulua kun noin nätisti puhutaan! SIIRI, poista linkistä %20 merkit niin se toimii (eli kun sanoo ettei löydy niin linkki näkyy selaimen osoiterivillä, siellä välissä on tuo %20 joka pitää poistaa)

MARI, kyllä me ollaan neste-panadolia annettu tilanteen mukaan; jos on kipuileva poika. Suppoja meillä ei käytetä kun meillä on ollut pyllyongelmia eikä Puppe tykännyt supoista. Neste-panadol on hyvää.

Ja kyllä Puppekin muuten nousee POLVIlleen sylissä, isänsä sylissä menee kyllä vaikka mihin sykkyrään ja linkkuun ja vaikka miten, mama ihan hermona katsoo. mama onkin jäykkis ja kalkkis.. Josko tuo ennen joulua konttaisi :-)

Juu, PIIAlle; hoidan kyllä mailiboxin joo. Marilta onkin tullut maili, mietiskelen vielä ""kuinka kauan haluamme tutustua ennenkuin lähetämme tunnukset ja salasanat"".. ajattelin jotain 4-6 viikkoa jos jaksaa roikkua meidän kanssa niin on takuu-tammis...? Hä? Miltä kuulostaisi? Ja tämä siis siksi että yritämme vähän turvata selustaa kun olemme henkillöllisyytemme siellä paljastaneet, joillakin näkyy työpaikkakin sähköpostiosoitteesta yms.

MARI kysyikin mitä siihen ""ESITTELY"" pitäisi kirjoittaa...
- mielellään oikea nimi (kun muillakin on)
- kenen vauvan äiti on (jos siis maili on joku hotmail tms vapaa osoite =)
- ikää, asumisseutua (ei tarvi olla tarkka osoite heh)
- vähän ehkä ammattia/koulutusta.. ellei ole jo palstalla tullut selville
- vauvan kuva on MUST
- lisäilkää tai poistakaa jos olette eri mieltä / lisää mieltä.

Mailiboxin osoitehan on tammikset@elisanet.fi. Ajattelin vähän tuota ""säännöstöä"" itsekseni vääntää kun itsekseni hankin sen boxinkin (kun Piian hankkimat hotmail -boxit täyttyi heti, tuolla on vähän enemmän tilaa). Piian kans ollaan sovittu et keskenämme sitä hoitelemme. Ja hei muuten, tulikin mieleen, mailiboxin kautta voi jutella sellaisistakin asioista joita ei webbiin halua mutta haluaa kuitenkin kertoa muille tammiksille. Eli siellä kannattaa sitten vierailla välillä, saattaa olla jotain kivoja juttuja :-)

Mä olen lueskellut tota MSN groups juttua mut se ei jotenkin tunnu kivalta.. en tiedä miksi. Jotakin pitäisi ehkä tehdä kun tämä soneraplaza on muun muassa niin pirskatin hidas ja vähän väliä nurin..

Ahaa, menipä asialliseksi, mitenkäs minä näin..

Puppe nukkuu, pari kertaa on pitänyt käydä hellimässä kun maissi-iltapala aiheuttaa vähän kuplintaa pienessä masussa. Rupsulle haisee juuri vaihdetut petivaatteet :-)

Ai joo, ostettiin KUIVAUSRUMPU! Mähän en silloin aikoinaan kehdannut miehelle asiasta mainita kun yks kylppäri on täynnä pyykinkuivaustilaa.. niin otti itse puheeksi (kun keskimmäisen pojan tyyli on käyttää kaapit tyhjiksi ja tuoda 4-5 koneellista pyykkiä eikä muista laittaa kuivumaan eikä kuivu ikinä yms yms). Aika magee on kyllä, vielä kun oppisi käyttämään ha ha (Heli, mä luen sitä käyttöohjekirjaa hi hiii =)

Ah soo, tulipa taas. Lähden iltapalalle ja palaan kun keksin lisää puuta heinää :-)

Öitä tytsyt suloiset.

ps. just.. en saa viestiä lähtemään kun sonera tökkii taas.. argh...

puoli tuntia myöhemmin...

Olivia, kyllä se Marin kuva avautuu muttei automaattisesti, klikkaat linkkiä ja open/avaa ni jo näkyy nätti mies sieltäkin!

Mä menen nyt taas kuten aina.

Se piti vielä lisätä tuohon mailiboxin ""ruleksiin"" että:
Maileissa kerrottuja asioita EI saa toinen tuoda julki palstalla, nimet, vauvojen nimet, asuinpaikat tms tms. Nämä ovat Tammisten salaisuuksia :-)

Jos kirjoittaja itse puhuu kyseisestä asiasta palstalla niin silloin tottakai saa kommentoida mutta pääpiirteissään: maileissa kerrotut asiat kuuluvat vain sinne suljettuun paikkaan.

Oukay?
Ah mä menen taas... (kukaan ei edes usko =)

Huomenta. Heitänpä minäkin 'muutaman' rivin tähän, kun PJ kiusaa isäänsä (taitavat katsoa yhdessä rallivideoita oikeasti). En muista kuka kysyi mistäkin asiasta, mutta...

HOUSUVAIPPOJA meillä on käytetty (siis Pertulla, jes) jo monen monta pakettia. Vein viimeisetkin teippivaipat keväällä anopille, taistelkoon siellä (hyi mua). Ei tosiaan onnistunut tuo vaipanvaihto enää millään kun pieni mies ei halua olla selällään. Noi housuvaipat on kätevä ottaa pois mahallaan maaten (siis poika), varsinkin kun tuota kakkaa tulee nyt ihan säännöllisesti 5 kertaa päivässä. Helppo pyyhkiä. Ja samoin uuden vaipan saa vähän helpommin vedettyä päälle mahallaankin, sitten vain poitsu seisomaan ja nappula alas päin ;-D, ettei tule vesivahinkoa.

UNIPUSSI on meillä käytössä aika usein, paitsi jos poitsu nukahtaa syliin ilman sitä. Eihän tuo riiviö pysyis mun vieressänikään millään (vaikka sänky on seinää vasten ja pääty poispäin seinästä ja mä siinä reunan puolella) ilman pussia, hyökkäis äiskän yli lattialle. Aluks vähän epäilin, että paleleeko paljaat käsivarret, mutta ei. Meillä on se ohuempi pussivaihtoehto (tai varmaan niitä on monenlaisia, siis valmiitakin), ja poitsu siellä pelkässä vaipassa. Talvella voi sitten laittaa pitkähihaisen bodyn. Kyllähän tuo pussi kiertyy aika korkkiruuville jalkojen ympärille, jos sen kanssa yrittää leikkiä :-(, varsinkin kun tuo pussi on ISO (siis 1½-vuotiaaksi asti mahtuva).

Kiva kuva oli LEOsta boxissa. Mä avasin sen omalle koneelle, niin onnistui (siis siitä linkistä). Samoin PEPSUsta nättejä uusia otoksia. Mä poistin ne PJ:n 'huonot' seisomakuvat, ja laitoin uuden 'kalteritango'-otoksen, jossa jätkä seisoo leikkikehässä ja pitää yhdellä kädellä kiinni. Ja toisessa uudessa kuvassa syödään näkkileipää...

Ihanaa, huomenna parturiin. Leikkaus ja raitoja, jospa se piristäis mieltä. Sitten mies lähteekin viikonlopuksi TAAS kisoihin, ja maanantaina suunnataan LAPPIIN.

SUPPOJA meillä menee nyt aika runsaasti (no ei kuitenkaan 3x päivässä, kuten sais antaa, mutta 1-2). Neuvolan täti käski ottaa niitä reilusti mukaan, kun lähdetään reissuun. Sanoi, että kyllä tohtii käyttää! Ja mä oon itekin sitä mieltä, että lapsen kipua pitää hoitaa, jos kerta selvästi on kipeä. Tuo nestemäinen Panadol ei meillä kyllä tehoa juuri mitenkään, olisko noiden PJ:n vatsaongelmien takia huonompaa imeytymään??? Tiedättekö kukaan, onko Buranan suppoja nykyisin jo alle 1-vuotiaille? Kun neuvolassa eivät olleet varmoja. Th arveli kuitenkin, että Burana tehoaisi paremmin noihin lihas- ja kasvukipuihin, kuin Panadol (joka kyllä on paljon vatsaystävällisempi). Täytynee käydä apteekissa.

Olis pitänyt saada Pertulta se 'lentopissa'näyte labraan ennen klo 10, mutta eipä tuo suostunut sitä tekemään. Illallakin pidin nakua kitisevää poikaa sylissä tunnin verran purkki toisessa kädessä, eikä mitään tulosta. Höh!

Nyt taitaa olla Heartbeat jo menossa, joten moro!

Huomenta!

MAMA sun kehittämät säännöt kuulostaa ihan OK:lta. Mitä aktiivisempi ”uusi tulokas” niin sitä nopeammin opitaan tuntemaan! :)

Sitä oikeastaan ryhdyin kirjoittelemaan, että onko muilla ollut ongelmia vauvojen lapasten käsissä pysymisen kanssa? Pepsua ei oikein voi laittaa ulkounille ilman lapasia, koska ei malta alkaa nukkumaan, jos voi koko ajan hypistellä jotain kivoja juttuja, mitä vaunuista löytyy. Viime aikoina on nyt tyttö sitten tajunnut, että mitä ihmettä, mähän saan nämä lapaset (itse asiassa sukat) itsekin pois käsistäni. Lapasia ei siis saa enää pysymään tytön käsissä, vaan Pepsu repii ne aina pois. Kaupasta saatavia lapasten pidikkeitä pitäisi varmaan olla neljä per lapanen, jotta pidikkeillä pysyisi lapaset käsissä. Onko kukaan kehittänyt mitään hyvää juttua tähän?? Ainakin kun ilmat kylmenee, niin pakkohan ne lapaset on saada pysymään käsissä. Niin nyt sitten välillä nukutetaan tyttöä ulkona tunti (kun ei nuku ilman lapasia) ja sitten Pepsu nukkuu hurjat 30 min. Kivaa!

Muutenkin pitäisi varmaan miettiä Pepsulle jotain hyviä ulkovaatteita, kun ajattelin nyt sitten syksylläkin käydä tosiaan möyrimässä Pepsun kanssa tuossa pihalla. Varmaan on sellaista touhua, että ois ihan ok jos itselläkin ois kurahousut! :) :)

Täytyy lähteä viemään Pepsua päikkäreille. Tuossa se hakkaa vieressä palikoita vastakkain ja alkaa näyttää väsymisen merkkejä!

Heips. Mitenkäs te äidit jaksatte/kerkeette huolehtia ittestänne? Mä havahduin kun kello on jo näin paljon ja yöpaidassa tallustelin vielä hetki sitten, suihkussa kerkesin just käydä. Aamupalaa en oo kerenny syödä, vaikka 7.30 ollaan herätty. Nyt poika nukkuu ja kerkeen kai jotain tekemäänkin. Tai ei se aina oo siitä kiinni ettei kerkeis mua vaan ei huvita. Voi mennä päiväkin etten oo harjannu hiuksia vetäsen vaan ""viis piikkisellä"" ja hiukset kiinni. Ja vaatteet, koskakohan oisin niitä uusinu.. kyllä olen vauva arjen myötä muuttunu, toisin oli ennen.. Laihduttaakin pitäis kevyet 20 kg mut en saa ittestäni mitään irti. Oisko teillä mitään hyviä vinkkejä?

Mä en todellakaan osaa lähettää kuvia meistä teidän poksiin mut yritän pyytää apua joltain fiksummalta. Tai yritän pähkäillä itse ja saan koko koneen sekasin.. taas kerran. Ja mies on tyytyväinen.

Ei mutta nyt syömään..

Kesälomalla on kiireistä... Ei muka kerkiä tännekään ollenkaan kirjoittelemaan ja taas oli uusi ketjukin ilmestynyt. Vanhaa en vielä kaivellut esiin, joten pakko taas palata myöhemmin lueskeltuani. Ehkä illalla olis aikaa, kun mieskin on yötä poissa. Niin ja kuviakin haluan taas ehtiä katselemaan ja omiakin voisi lähettää... :)

Asiaakin: ootteko pesseet jo tripp-trapin pehmusteita? Jos niin miten? Koneessa neljässäkympissä? Meillähän oli tuo beige vakosamettipehmuste, niin ei ainakaan pitäisi värjätä tms.

Pikaraportti..

Puppe nukkui viime yön yhdellä syönnillä... !
Meni tisseiltä nukkumaan 21.00.. sätki ja rupsutteli.. mä menin nukkuun ennen 24. Hän heräsi 00.18 ja luulin että tissiä haluaa, otin viekkuun, ei halunnutkaan.

Jonkin verran sätkyttelyä ja 2.30 oli nälkäinenkin, vähäsen.

08.00 herättiin kakkalle.

Nam. Viikonloppuna mies poistuu taas jonnekin ja mä ajattelin nukkua olohuoneessa, jos Puppe nukkuisi paremmin kun ei haistaisi mua. Kirjaimellisesti haistaisi, mä hikoilen ihan possuna kun tissiä ei syödäkään silloin kun on meijeritoiminta tehty.. mätänee varmaan meitin sänkykin.

Nymmennään taas tissille ja laitetaan päikkäreille. Moi siihen asti kun taas tavataan.

HELI, mulla on ihan sama kysymys ollut mielessä, en vaan oo muistanut sitä kysyä. Eli mitkä on Tripp Trappin pehmusteen pesuohjeet? Itse virkaintoisena heitin kaikki pakkausmateriaalit pois, niissähän se ohje olis varmaan ollut... Meillä on sellainen puna-valkoraitainen, luultavasti puuvillakangasta.

Sellainen tuli tänään mieleen kun laiskotti enkä jaksanut (ja ilma oli huono!) lähteä ulos pojan kanssa. Viettekö vauvan ulos joka päivä? Nukuttaisin ulkona, mutta parveke on ison kadun lähellä kaupungissa, joten en tiedä onko niin hyvä pakokaasuissa nukkua. Ja vauva on nukkunut ihan mukavasti sisälläkin. Pitäisi aina lähteä kävelylle jos nukuttaisi ulkona eikä etenkään huonolla säällä saa aikaiseksi..

Leolla flunssa. Lämpöä 37,9, nuhaa ja kitinää. ollut aika hankalia pari vikaa päivää. En oo tainnut tänne ehtiä kirjoittamaan. Olen kyllä lukenut muut viestit, mutta.... Ja pussillisen (425g) olen tässä vuorokaudessa syönyt lakua. Tekee varmaan hyvää vatsalle :-)

Niin tähän Mimmille piti vastat, että en jaksa välittää itsestäni. Hiuksia en jaksa aina harjata ja hampaiden pesukin saattaa aamulla unohtua. Onneksi Leo pesee hampaat (kaikki kaksi) illalla, niin silloin tulee itsekin tehtyä sama. Ja vaatteita ei ole varakaan ostaa, kun meinaan olla melkeis vuoden hoitovapaalla ja silloinhan ei oikein tuota rahaa liiemmin ole. Ja joku oli menossa kampaajalle (onnea vaan). Minä yritän säästää siinäkin ja sehän näkyy ulkokuoressa. Lisäksi minulta lähtee ihan kamalasti hiuksia, joten saatan olla kohta hiukseton. Joku kyllä on lohduttanut, että imetyksen loputtua niitä vasta alkaakin lähtemään :-(

Kuka kertoi, että sai kuivausrummun? KADEHDINTAA! Meillä on ihmeellinen pesue, joka tuottaa ihan valtavat määrät pyykkiä ja sitten sitä kuivatellaan ties missä. Nytkin on kuivausteline olkkarissa, vaikka inhoan sitä siinä. ... Edelliseen kappaleeseen viitaten, jos ei jaksa pitää huolta itsestä, niin ei välitä jokaisesta kuivaustelineestä täällä kotonakaan.

Toivottavasti saatte ne meitin kuvat aukeamaan, kun minun tietotaito ei (KAI) riitä tiedostonimen vaihtamiseen. Ja tuota esittelyviestiä voisin sinne laittaa vähän lisää, kun silloin kirjoitin vaan ihan vähän, kun epäilin ""ettei tää kuitenkaan mihinkään tästä nyt taas lähde"". Boxin säännöt ok. Ja jaksan kyllä odottaa. Ja riittää vaikka tämäkin, että on joku paikka, mihin vuodattaa huonosti nukutun yön jälkeen.

Meillä on särkylääkkeenä tuommoinen Pamol F. Ihan tuntuu toimivan. Liukenee pieneen vesimäärään ja maistuu vähän banaanille.

ULKOVATTEISTA JA LAPASISTA. Meillä ei sukatkaan enää pysy jalassa, joten tumppujen kanssa on varmaan sama meininki. Onko jotain turvahaneuloja? Ulkohaalarina on nyt 74cm REIMATEC haalari (Leon kummitädin poikien vanha) ja tosi hyvä märässä maassakin.

Ja MAMA:lle vielä onnea yhdestä syötöstä. Meidän nuhanenä heräili viime yönä vähintään tunnin välein. Mutta nyt on turha edes miettiä unikoulua, kun on pieni pipi.

Isi keitti mullekin puuroo, joten lähden syömään.

mimmi: ei oo meikäläisen itsestä huolehtiminen kehuttavaa. Nukun ilman yökkäriä joten jotain saan kyllä päälleni kun nousen =) Ja pitkä tukka pitää harjata aamulla ja laittaa solmulle niskaan, ja siellä se sit pysyykin iltaan asti. Meikata en viitsi edes ulos lähtiessä. Kasvot pesen säännöllisesti ettei finniongelma enää tästä pahenisi... Uusia vaatteita oon ostanu kai kaksi kertaa vauvan syntymän jälkeen.

niles: ei mekään käydä ulkona jos sataa, eikä aina hyvälläkään ilmalla. On niin paljon helpompi nukuttaa vauva meidän sänkyyn päikkäreille ja käyttää se aika itse opiskeluun tai muuhun hyödylliseen. Pitäis kyl lenkkeillä säännöllisesti, tekisi ihan hyvää mullekin. paino pysyy jostain kumman syystä kurissa, vaikka syön vähän mitä sattuu huvittamaan. Ehkä tää vauvaperheen elämä on kuitenkin aika aktiivista entiseen verrattuna. Käsivarret on ainakin aika timmit.

mama: hienoa puppe! Kyllä se siitä, ehkä säkin vielä joskus nukut koko yön! Me ollaan siirtämässä Teppoa omaan huoneeseen kun kohta muutetaan, ja olen vähän hädissäni siitä. Luulen et nukkuu paremmin kun me ei kuorsata vieressä, mutta osaanko minä nukkua niin kaukana vauvastani??? Entäs sitten kun herää? Nyt nousen puoliunessa ja tuikkaan tutin takaisin. Toisessa huoneessa hän varmaan ehtii herätä kunnolla ja itkeä aikansa, ennen kuin kuulen sen.

No niin. Tämän kirjoittamisen aikana kävin kääntämässä hänen korkeutensa viisi kertaa takaisin selälleen. Osaa kyllä kääntyä aivan hyvin itsekin, mutta on jotenkin kivempaa huutaa äitiä apuun aina kun masullaan olo väsyttää. (Kuusi) En tiedä sitten miksi masulleen pitää pyörähtää heti kun silmä välttää. Konttausasentoa tuo harjoittelee kovasti, nukkuessaankin. Kohta kai jo lähtee liikkeelle, ja sit tulee äitille kiirus! Onneksi voidaan sisustaa uusi asunto kerralla konttausturvalliseksi.

OLIVIA, samoin, pakkaus tuli heitettyä pois, mutta muistaakseni vilkuilin sitä eikä pesuohjetta näkynyt. Huomenna taidan heittää koneeseen, tuskin sitä käsin ainakaan tulee pestyä...

Pikaisesti muutakin; NUKKUMINEN meidän unikoulu meni hyvin viime viikolla noin kolme yötä eli oli jo 6-7 tunnin unipätkä. Mutta nyt sitten on taas sama vanha rytmi 2-3 heräämistä yössä. Mies on nyt lomallaan hoidellut huutavan lapsen uudelleen nukuttamisen, välillä menee 5 minuuttia ja välillä joutuu luovuttamaan ja tuomaan tissille :( En tiedä mikä vaivaa tyttöä öisin, mutta jostain syystä vaan heräilee. Nyt ei siis kuitenkaan enää pääasiassa syödä öisin, joten askel sekin. PANADOLia on annettu muutamana iltana/yönä ja tänään annoin päivälläkin -> 2 tuntia unta ulkona vaunuissa. Taitaa olla lisää hampuja tulossa? Voivat kai kipuilla kauankin?

ULKOILU; meillä kaikki päikkärit (2-3 kpl) nukutaan ulkona säästä riippumatta. Jos sataa niin nukutuksen ajaksi (joskus kerkii postilaatikolle asti ja joskus joutuu kävelemään vähän enemmän) vaan sadevermeet itselle päälle ja suojus vaunuihin. Sitten vaunut terassille katokseen tai markiisin alle takapihalle.

Hiusten ja hampaiden harjaus on kanssa välillä niin ja näin. Käyn iltaisin suihkussa ja yritän pestä kasvot ja hampaat ja harjata hiukset aamulla, mutta joskus vasta lounasaikaan. Ja kun lähdetään ihmisten ilmoille, vaikka kauppaan, katson mitä laitan päälleni ja laitan ehkä jopa ripsaria. Mutta ei siis mitään entisenlaista laittamista arkena, ei kerkiä föönäilemään eikä meikkailemaan eikä kyllä viitsikään.

Meen nyt nukkumaan, jää kuvien katselu ja lähettely toiseen päivään.

Ronsulle ja Nestorille 7kk naminamipäivää!
...ööh.. mitä on itsestä huolehtiminen :-?
Joo ei tosiaankaan ole kyllä minä itse ykkösenä tällä hetkellä (alkaen tammikuusta). Satunnaisesti skarppaan ja muka yritän mut se on aika masentavaa kun a) maha ei mahdu mihinkään b) tissilaput näkyy puseroiden läpi ja ilman ei voi olla ja c) tissiajan lähestyminen pistää mun pään valumaan hikeä ni laita siinä sitten hiuksia.

Hiuksia mulla ei lähde itsekseen yhtään mutta kylän kampaajapuoskareiden toimesta kyllä. Oon lyhyttukkainen joten parin kuukauden välein käyn leikkuuttamassa ja on se kyllä helvettiä ettei ammattikampaajat osaa leikata ihmislapsen hiuksia. Raskausaikana hiukseni vahvistuivat (d-kalsium) ni nämä helvetin ääliöt leikkaa niitä helvetin tukihiuksia koko helvetin päähän niin ettei ""mallinmukaisia"" pitempiä hiuksia ole kuin muutama. Mä en käsitä! Mun kampaaja muutti pari vuotta sitten 110 km päähän toiseen kaupunkiin ja siitä lähtien mä olen ollut ihan hukassa. Kohta alan käymään siellä leikkuuttamassa hiukseni, mitä matkasta, aikaa menis noin 3h mennen tullen mutta välttyisi kahden kuukauden v1tutukselta.

Iho on huonossa kunnossa, en jaksa aina pestä edes meikkejä pois enkä niitäkään jaksa aina edes käyttää (harvoin itseasiassa kun ajattelen). Jos en pese alkuillasta naamaa niin puolen yön aikaan ajatus vedestä kasvoilleni ällöttää... Säälittävää.

Ja sitten tämä vartalon hoito... heh... joo.. mittään en oo tehny en mittään ja maha on kyllä ihan hirveä. Painoa ei ole hirveästi liikaa mutta tuo mahanahka/pullistuma.. vaan tästähän olen kyllä jaapannut kuukausia. Kai pitäs asialle jotain tehdä eikä vaan ruikuttaa.

Nilekselle lohdutukseksi jotten mäkään aina pääse ulos Puppen kanssa. Musta ei ole kiva herättää nukkuvaa vauvaa rattaisiin siirron takia ja kun tuo nyt on niin tautisen hyvin nukkunut viime aikoina niin eipä ole aina tullut ulostuttua. Huono omatunto on kun kyllähän raitis ilma tekis terää molemmille, vaan ilmakin on ollut vähän huono, kosteusrotsentti 100 ja lämpöä 27 tms ni parempi olla sisällä. Välillä rattailtiinkin tosi reippaasti ja siihen pitää taas keskittyä mut esmes tällä viikolla ei ole ""lenkkirattailtu"" lainkaan. Koirakin ollut vähän kipeä sen korvansa takia ni seli seli ja lisää seli seli.

Oi GINA, mä olen niin kade siitä teidän uudesta asunnosta, siitä että saatte sen suoraan konttauskuntoon, siitä että Teppo saa oman huoneen, siitä että voi että mä olenkin kade (kuten myös Olivialle ja Helille ja kaikille). Olis IHANAA kun sais jotakin uutta, mä yritän järjestellä täällä mörskässä kaappeja ja kylppäriä ja kaikkea et sais nämä tilat toimimaan. Ja Gina, kyllä sitä kuulee vauvansa vähän kauempaakin, älä huoli, hyvin se menee.

Puppe on taas tänään nukkunut aivan uskomattoman hyvin, onkohan tuo enää edes terve.. kahdet 1h30min päikkärit (iltapäivällä mäkin nukuin) ja yhdet 45min ja illalla vielä ennen saunaa 25min. Ja ysiltä saunan jälkeen lauleskeli unilaulujaa ja nukahti yksinään mun sänkyyn. OI Puppe OI OI!

Saunassa hän kelluu vannassa, lämpöä ei ole paljoa, suihkussa käydään saunakylvyn jälkeen ja oi että hän nauttii... Läiskis läiskis loiskis!

Sitten toiseen suuntaan... Puppe varmasti nauttisi jos saisi möyriä nurmikolla auringossa, varjossa tai vaikka vesisateessa mutta mä en kyllä saa aikaiseksi kovinkaan usein mennä sinne möyrimään. Ja on oma piha! Tästä mä kyllä kannan huonoa omaatuntoa ja mieltä, varmaan Puppe kysyy ensi kesänä ""äiti mitä tuo vihreä on, mille se maistuu, miksi se kasvaa tuossa lattialla?"". Vielä tähän kurahousut, ei kai niitä sisällä tartte?

Ei kai mulla muuta, näin pikaisesti ja lyhyesti (heh heee) vain pienen tyhjäpäisen viestin teille heitän... heee...

Samoin Puppen mama täällä: Niilo nukkui tosi mukavasti yön. Heräsi vain kerran jossain vaiheessa aamuyöllä, hörppäsi pikavauhtia illalla pulloon jääneen lopun vellin ja nukahti taas. Ja kerran laitoin tutin jossain välissä. Ehkä niistä kokonaisista yöunista onkin toivoa...

Mukava kuulla että muutkin nukuttavat vauvojaan sisällä. Vähentää omantunnontuskia :-) Ulkona nukuttaminen tosiaan olisi helpompaa jos asuisi omakotitalossa tai edes rivitalossa. Me kun asumme kaksikerroksisen luhtitalon yläkerrassa, jonne rattaiden (tai nukkuvan vauvan) kantaminen on aika vaivalloista. Harkitaan kyllä parhaillaan tontin ostoa, tarjousta aletaan varmaan väsätä tässä muutaman päivän sisällä. Sittenpä olisi (toivottavasti ei supertuskaisen rakennuttamisprojektin jälkeen) omakotitalo ja oma piha :-)

täällä taas..

MIMMI kyseli siitä itsensä huolehtimisesta. Huonommin minäkin huolehdin kuin ennen. Suihkussa käyn joka päivä ja nykyään harjaan hiukset myös joka päivä, joka päivä pesen myös hampaat! :) Kampaajalle en ole ehtinyt sitten helmikuun (!!) joten sitten hiukset vedetään aina ponnarille tai letit on päässä.. ihanaa. Nyt on kyllä suunnitelmissa varata aika kampaajalle, kun tuon puhelimen saisi käteen.. Meikkaa en joka päivä, jos meikkaan niin vedän tuota ”meikkivoidepuuteri-yhdistelmää” naamaan, ei mene kauaa. Siinä se meikkaus sitten taitaakin olla, ripsaria ei oo ollut enää pitkään aikaan.. No ripset käännän sen lisäksi.. Ehkä jo nykyään pukeudun vähän siistimmin, kun jalkaankin menee jo jotain muuta kuin vanhat fleecehousut, joita koko loppuraskausajan pidin. Tosin nyt on taas verkkarit jalassa :) Taisinpa ostaa itselleni jotain vaatetta viimeksi huhtikuussa (nekin juhliin).. täytyy mun myös säästellä, kun kotiin olen jäämässä Pepsua hoitamaan.

Eilen kun niistä lapasista kirjoittelin, niin täytyy jatkaa, että sellainen tahmatassu on tuo meidän tyttö, että pinnasängynsuojus on myös koko ajan revittävä irti. Toki solmut on pinnasängyn ulkopuolella, mutta kun aikansa värkkää ja potkii niin saa narut näkyviin ja sitten suojus lähtee paikaltaan. Nyt on sitten pinnasängynsuojus kiinni umpisolmuilla, niitä ei vielä osaa avata. :)

Vauvamuskariinkin tässä jo ilmoittauduttiin, joten päästään aloittamaan ainakin yksi vauvaharrastus. Itse en kyllä tosiaankaan ole yhtään musikaalinen. Vauvajumppaa vielä harkitaan.

%NILES% kyseli siitä ulkona käynnistä. Me käydään päivittäin ulkona. Ehkä siksi, että itsekin haluan mennä ulos ja tykkään olla siellä. Pepsu myös nukkuu päivittäin kahdet ulkopäikkärit. Kesällä ilmojen salliessa köllittiin tuossa pihalla päivittäin myös päikkäreiden lisäksi.. Kävin eilen sitten lastenvaatekaupoilla hommaamassa meidän neidille ulkoiluvaatteita. Oli kallis reissu! Ostettiin sellainen Lassien (muistinkohan oikein?) haalari, jossa on vähän niin kuin kurahousuosuus samassa. Niillä voi sitten möyriä menemään myös kurassa. Sitten ostettiin sellaiset vuorilliset kurarukkaset. Tämän lisäksi mukaan lähti talvirukkaset, kesäsandaalit (kokoa 20?) luotan sitten siihen, että ne on marraskuussa sopivat, jos niitä tarvitaan, vuorelliset kumpparit. Kengät lähti mukaan siksi, että ne oli molemmat hurjassa alennuksessa. Kumpparit menee viimeistään ens keväänä. Siihen mennessä kai vähän hitaammatkin oppii kävelemään. Nyt sitten vaan jännitetään, kuinka tuo jalka kasvaa. Mittarin mukaan taitaa olla nyt kokoa 16. Se tässä vielä mietityttää, että mitä sille sitten nyt laittaisi jalkoihin tuolla ulkona, kun ei ainakaan löytynyt (en tiedä onko olemassakaan) ”kuratossuja”, kun ne kumpparit on tollaiselle ”möyrijälle” vielä vähän huonot.. Alkuperäiseen aiheeseen vielä palatakseni, täytyy sanoa, että jos ei tuota omaa pihaa olisi, niin eipä mekään taidettaisi joka päivä ulkoilla.

Mukava, että MAMAlla ja %NILES%:llä on mennyt yöt paremmin. MARIn Leolle pikaista paranemista.

Hmmm… Olen ihan hirveä jääräpää. Onko kenelläkään muulla sellaista asennetta, että P*****E, minähän en pyydä keneltäkään mitään apua. Mieheltä korkeintaan. En halua esim. pyytää isovanhemmilta (etenkään miehen puolelta) minkäänlaista lastenhoitoapua, jota varmasti saisin. Tulee sellainen olo, että minähän en pyydä, koska kyllä me ITSEKIN selvitään ja PÄRJÄTÄÄN. Me ei TARVITA lastenhoidossa apua keneltäkään, vaikka mukavaahan sitä olisi joskus saada. Järkevällä tasolla tiedän, että isovanhemmat vaan tykkäsivät hoitaa ja eivät ajattelisi asiasta tosiaankaan mitään pahaa, mutta itsellä on sellainen olo, että nehän pian luulee, ettei pärjättäisi ilman heidän lastenhoitoapuaan. Ja kyllä pärjätään. Oishan se ihan mukava joskus tehdä kaksin jotain miehen kanssa, mutta ei, aina toinen hoitaa vauvaa. Ollaan tehty tuosta Pepsusta kyllä ihan äidin tyttö. Alkaa useimmiten edelleen itkemään ihan lohduttomasti vieraassa sylissä. Hyvä me! Itse asiassa ainoa kerta, kun vieras on hoitanut Pepsua, niin oli, kun itse olin viimeksi kampaajalla silloin helmikuussa. Silloin mummo kärrytti koko ajan nukkuvaa vauvaa. Niin juu ja kaksi kertaa olen pyytänyt mummoa vahtimaan Pepsua, kun käyn suihkussa!! Hitsi, miten kukaan voi olla tällainen jääräpää..

Ehkäpä lähden tästä itsekseni miettimään jääräpäistäni luonnettani ja laittamaan ruokaa.

Hauskaa viikonloppua, jos ei ""nähdä""!

Ei ollut tullut mieleenkään että vauvan voisi jo antaa möyriä ulkona! Mutta Hyvä idea!! meidän neiti tykkää kovasti olla ulkona. Oletteko ostanut kurvavaatteita? Yrittävätkö vauvanne syödä hiekkaa?

itse nukutan vauvan yhdet päikkärit ulkona (käyn vaunukävelyll'), muuten paljolti ollaan sisällä, tuntuu että pitäisi olla enemmän ulkona. Täytynee hommata sopivat möyrimiskamppeet ja painua pihalle!

Helille onnittelut unikoulusta! huusiko vauva paljon? miten toteutitte unikoulun?

En muista vastasinko jo ulkoilusta. Kyllä me kärryttelemme (normaalisti, eli ei nyt kun Leo on flunssassa) päivittäin. Yritän nyt nauttia siitä, että voin itse vähän ""kohottaa kuntoa"" tai ainakin piristää mieltä ulkoilemalla. Uskon että painoni on pudonnut raskautta edeltäviin lukemiin juuri kävelylenkkien ansiosta, vaikka syön ihan hirveästi. Ja nyt kun on vain yksi lapsi, niin tämä onnistuu.

Miehellä alkoi tänään työt, joten arki alkoi. Olipa mielenkiintoista. Ehdin kaikkea paljon enenmmän. Olin oikeastaan koko ajan pojan kanssa. Makoiltiin 2h päikkäreitä yhdessä sängyssä ja ehdin vielä siivota :-) Mihin aika on mennyt, kun isi oli kotona?

HARRASTUKSISTA: Vauvamuskarissa olimme, kun Leo oli 3-4kk. Silloin poika oli kyllä liian pieni. Ihan tykkäsi, mutta ei osannut nauttia asiasta niin kuin nyt osaisi. 6kk olisi tällä tietämyksellä minusta sopiva aloitusaika. Muskari kyllä varmaan jää, kun se on niin kallis (taas törmään tähän raha-asiaan). Mutta kalliiseen vauvauintiin menemme. Ja ilmaiseen seurakunnan päiväkerhoon :-) Siellä on kiva ohjaaja:-)

JÄÄRÄPÄISYYTTÄ löytyy....Tai mitä se nyt on, mutta itse pärjään. Mieheltäkään ei oikein tohdi pyyttä apua. Itse selviän kyllä....ja jaksan....toivottavasti jaksan...uskon jaksavani.

Leo nukahti äsken autoon hetkeksi, vaikka olisin toivonut, että näin ei tapahtuisi....eli saas nähdä milloin päästään nukkumaan. HYVÄÄ YÖTÄ!

Tervehdys taasen,Ronja nukahti jo,ihme kyllä.Tälläviikolla nukahtaminen on ollut tosi vaikeaa,varmaan tuo hirmuinen kiipeily ja käpyttely tekee levottamaksi,en tiedä.Neiti ns kävelee tuesta kiinni pitäen,esim pöydän reunaa pitkin jo metrin matkaa(tai siis koko pöydän mitan)ja minä saan kokoajan vahtia tupsahtamista..Tai en vaan minä vaan iskä ja mummokin,ja mummo raukka ei uskalla hetkeksikään jättää yksin seisomaan eli vahtii vieressä pari tuntia,jee...Meillähän mummo ja naapurin tyttö ovat mieheni ohella hoitaneet Ronjaa jo kuukauden ikäisestä saakka minun työskennellessäni iltaisin 3-4 h.
Myö ei kyllä maheta keretä muskareihin ja kerhoihin,riittää täällä tilalla duunia,ja sen mitä kerkeen käyn sitten salilla läskiä polttamassa.Ulkona tyttö toki päivittäin on,nukkuu 2 päikkärit vaunuissa ja sitten pyörii mukana tallilla ja kentällä katsomassa miehen kanssa ratsitunteja.Tänään sovin ottavani kaksi ponia koeajalle,ja jos kaikki ok ostan ne käppänät kun halvalla saa.Ronjalla onkin ollu jo oskari ponia ikävä kun se oli meillä vuoden lainassa ja ronja sillä päivittäin kesällä""ratsasti"",mutta osku lähti pari viikkoa sitten omaan kotiinsa.Nyt siis osku ja joke poni tulossa jäädäkseen,on ne söpöjö pikku käppänöitä.
Ronja taas heräili,nuhaa on vähän,ja hankala nukkua tutti suussa,mutta ilmankaan ei osaa.Yöt menee yleensä meillä aika hyvin,tai riippuu mihin vertaa.2-4 välillä itkee ja rauhottuu kun nostan omasta sängystä viereen ja nukkuu tonne kasiin,joskus heräilee pari kertaa ja tuttia suuhun laittamalla hiljenee.Yhtään koko yötä en toki ole vielä saanut nukkua,mutta hyvä näin,monta kuukauttahan Ronsu alussa valvoi aikas paljon.
Mie olen ollut nyt kohta kaksi viikkoa vähä hiilihydraattisella dieetillä,ja nyt jo helpottaa olon suhteen.Ekalla viikolla koski kokoajan päähän,ummetti ja väsytti,mutta nyt on olo tosi energinen ja ruokahalu pienentynyt selvästi.Yleensä kun tulin tallilta niin nälkä oli niin hirveä ja verensokeri alhaalla että söin mitä kiinnisain,ja paljon...Nyt saattaa mennä 4-6 h syömättä eikä ole edes nälkä,ihme juttu.Syön paljon proteiiniä ja rasvaakin,hiilarit vaan minimissä.Paino on pudonnut 3 kg,tavote n 10,saa nähä...Juu,nyt pitänee itekkin mennä nukkumaan,mies lähti järkkärihommiin kimmeliyökerhoon jojensuuhun,eli yksin tytön ja elukka lauman kanssa menen koisimaan,tai taitaa nuo muut jo koisia.

Yhteistyössä