TAMMIKSET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ylläolevan on tietty kirjoittanut -Puppen mama-
Yritin laittaa nimimerkiksi -Puppen sekopää mama- mut ei näköjään mahdu kenttään - syöpii sitten kaiken pois.

Mälsä plaza, msn harkintaan..

Heh, kun tuohon viestiin vastaa niin ""Alkup. viestissä"" näkyy toi koko pitkä sekopää nimimerkki.

Tää sucks tää soneraplats!

Mää meen nyt nukkumaan, määhän oon ihan sekaste!

Meillä neuvolassa ei mitenkään kielletty tuettuna istuttamista. Meidän tyttö on aika jäntevä, istuu syöttötuolissa tyyny selän takana, samoin istuu rattaissa kun tukee hieman sivulta. Toivottavasti ei aiheuta haittaa! myös hyppykiikkua käytämme lyhyitä aikoja, 5 min kerrallaan. Tytöstä on hauska keinua siinä. Miten vauva oppii ollenkaan istumaan, jos ei välillä vähän pidä sitä istumaasennossa?

Typy on nyt alkanut syödä lihaakin. Onko kukaan itse tehnyt lihasoseita? miten valmistus tapahtuu?

Minkähän vuoden äippäpaketti meille tuli, kun en kyllä tunnistanut noita vaatteita mistä puhuitte. Siis MAMA mikä keltainen, jossa sininen pupu valk. täplässä??? Ei meillä vaan oo :-(. Toi kelta-vihreä raidallinen potkuhousu kyllä on, mutta oliks teillä jollain sini/vihreä, vai oliks mulla lukihäiriö (se kyllä varmaan on, tai aivojen kutistuminen) ;-) ?

SIIRI oliskohan niin, että mulle annetaan tiukemmat ohjeet neuvolassa. Siis sen takia, kun me käydään sitten sairaalan fysioterapeutilla, niin ei vaan th:n täti sais moitteita sieltä. Tai jotain...

Lihasoseita en oo tehnyt ite, kun toi Semperin kanapata ja naudanliha uppoaa niin hyvin. Ja millon mä mitään tekisin, kun en tiskikonetta ennätä täyttää... Perttu vaatii KOKO AJAN huomiota. Mulla välillä höyry nousee päästä, kun tuntuu etten voi edes AJATELLA rauhassa... Siis ihana, suloinen poikahan se on, mutta joskus tarttis saada olla rauhassakin ihan itekseen.

'Elmerille' myöhästyneet onnittelut täältäkin!

Hellepäivää vaan kaikille ihanille ihmisille !
Kaikki on nyt niin ihanaaaa kun on päässyt olemaan vähän ihan oikeitten aikuisten kanssa ;=) Olin tänään shoppailu maratonilla hyvän ystäväni kanssa ja kyllä se rentouttaa, paitsi tietty hauiksia... Tuli senverran kamalasti tehtyä aleostoksia. Mä menen aina ihan sekaisin tyttöjen vaateosastolla kun siellä on kaikki niiiiin ihanaa, ja olen niiiin kauan katsellut pelkkiä poikien vaatteita että en voi vieläkään uskoa että mulla on tälläinen onni ! No, sitten piti tietty ostaa isommalle myös vaatetta ja muuta ettei tule pahamieli kun sisko saa kaikenlaista rimpsurämpsyä.
Neiti oli ollut tosi kiltisti miesten hoidossa. Lypsin kaksi isoa pulloa maitoa, illalla ja tänä aamuna ja hyvin pärjäsivät sillä ja tietty vähän sitä ruusunmarjasosetta, joka on todettu jo aiemmin hyväksi ! Kumpikahan oli enemmän innoissaan isä vai tytär kun sai pitkästäaikaa olla ihan ilman äidin hössötystä?

Voi olla että on vähän hiljaisempaa tällä rintamalla kun olemme lomailemassa, mutta käyn kyllä kännyllä lukemassa teidän kirjoittelu jos en itse ole netin päässä. Eli en sitten ole hukkunut minnekkään jos ei kuulu mitään !!!!
Kamala ajatella että koulu alkaa jo kuukauden päästä! Kesäloma on mennyt ihan kamalaa vauhtia ja sitten pitää taas olla niiin säännöllistä elämää, nyt ollaan nautittu lepposista päivistä.

Ihmettelin PIIAN kanssa että meillä ei kyllä ole sellaista äippäpakettia missä olisi ollut sininen pupu, kelta-vihreä raidallinen potkuhousu on ja siihen body?
Saa muuten nähdä käykö pakkauksen toppapuku vielä päälle, toivotaan parasta, meillä ei nimittäin ehditty pitää sitä kuin kerran ja silloin tultiin sairaalasta kotia ja oltiin niin tyhmiä että luultiin sen olevan sopiva ;=)

Nyt on iltapäikkärit nukuttu ja pitää mennä ikävissään pussailemaan murua !

Hauskaa viikonloppua kaikille !

Phuih.

Kävin sitten haukkumassa Emmaljungan rattaat yhteen ketjuun (feikkinimimerkillä :-) Mie niin inhoan noita omiani, jotenkin ne ei toimi niin kuin haluaisin. Vaunuosa on suht ok mut toi ratasosa... taitaa mennä lentokonekin läpi niistä aukoista mitä siihen jää, yritä sitten suojata lapsesi hytyiltä, amppareilta ja niiltä paperilennokin kokoisilta paarmoilta joita tänään lenkiltämme sain peräämme!

Niin siis käytiin rattailemassa kahdestikin :-) Puppe kyllä tykkäs kun näki kaikkee.. ei oikein malttanut nukkuakaan. Ja kun pitää reteesti jalkoja siinä turvakaaren päällä niin aina kun meinasi nuupahtaa niin jalka putosi kaarelta alas ja siihen taas heräsi... josko ottas ton kaaren vaik pois kunnes sitä oikeasti tarvitaan. Taikka no, kun Puppe kerran tykkää niin antaa olla.

Noin muuten meillon päivä mennyt suht siedettävästi, ihan hirveä diktaattori ei tänään ole meillä kyläillyt. Rattailut meni hyvin, on nukkunut suht hyvin, syönyt jes jne.

SYÖTIN sitteriin btw. Aamupuuron kontalleen lattialla ja oi kun kävi kipeetä. Päivälliseksi siirsin pöytää ja nostin sitterin siihen. Kaikki vermeet lähelle, talouspaperia rulla =) ruoat yms yms ja sitten vasta Puppe kyytiin. Oli kiva syöttää kun ei ollut hikinen poika sylissä, ei sattunut hartioihin, sai seisoa (ja nostaa toisen jalan tuolille - mun lempiasento jos joudun seisomaan) joten täst etiäpäin meitin Puppe syö sitterissä kunnes osaa istua ja joutuup syöttötuoliin. Olihan meillä välillä kädet lusikalla mutta mummin neuvoi ""koeta vaikka sitoa ne kädet aloilleen kaulaliinalla tms (sanoi kyllä eka nenäliina mut korjas =)"" niin laitoin kätensä sen vyön alle niin ettei hirveästi päässyt huiskuttelemaan. Raukka joutuu syömään pakkopaidassa.

KELTAINEN PUPUPUKU, oi tyttäret olenko mä teitä harhaan johtanut. Siis kyseessä on keltaiset potkuhousut, joissa siis henkselit ja sukkaosat. Pohja keltainen ja siinä valkoisia täpliä ja näissä täplissä sinisiä pupuja ja mitä lie nalleja. Rintaosassa rypytys... Samankuosinen kietaisubodikin taisi pakkauksessa olla. Tuosta puvusta olen siis leikannut lahkeet lyhkäsiksi ja käytän sitä hätäyöpukuna jos kaikki oikeasti kivat on pyykissä (eli siis satunnaisesti vain yhden yön). Oli niin ruma puku että raski saksia :-)) Ja kelta-vihreä raidallinen potkari henkseleillä mutta ilman sukkia - tämä siis sopii Puppen silmiin (ei enää oikke ylle =)

Mitäs muuta.. vähän pirteämpi olin tänään, sain pestyä pyykkiä (hitto on muuten vielä koneessakin!!), pikkuisen järjesteltyä paikkoja, tehtyä itselle fetasalaattia, oleskeltua Puppen kanssa tertsillä, tarjoiltua kaffia (itse haki) yhdelle kyläilijälle, kahdesti siis rattailemassa (ei pitkään mut kuitenkin), jne pikkunyhräystä. Nukuttiin aamulla 9.15 eli yö olisi ollut tooosi pitkä jos olisin mennyt aiemmin nukkumaan. Ja taas kun katsoo kelloa niin puoliyöhän se on taas. Voi hitto...

Kummulla ei ny ilmeisesti oo kummempata asiata niin mäpäs häippäsen, laitan ne pyykit (mentäväkin heti, muuten jää) ja vaik menen nukkumaan. Puppe nukkuu taas mun sängyssä, niin nätisti sinne nukahtaa. Herää varmasti kun menen, ottaa tissin ja sitten voin sen nostaa omaan sänkyynsä. Jos oisin aiemmin yrittänyt sänkyynsä nostaa niin ois varmaan herännyt huutamaan. Tahi sitten ei.

Enivei, mie lähären ny.

Ronjuska sitten nousi seisomaan tänään tukea vasten...En meinannu hitto uskoa silmiäni kun tyttö könysi pystyyn,seisoi tovin ja hupsahti alas.Millonkahan jo kävelee tuo ikiliikkuja?Istuakin jo kovasti yrittää,ja ryömii ihan hirveetä vauhtia,en meinaa perässä pysyä..Eilen taas pikkulikka ratsasti shettisponillamme,eli siis istui ilman satulaa kun isi kannatteli kainalosta.Hulluna hihkuu ja kiljuu innokkaasti,en tiijä tajuaako yhtään mitä tekee,mutta hauskaa tuntuu olevan.

Punnitsin ton pikkupunkeron aamulla ja painaa 9,6 kg.Neuvola meillä vasta 1.8,siihen mennessä varmaan jo 10 kg,hui.Ronja ei vieläkään halua syödä mitään lihapöperöitä,päristelee ja yökkäilee kun yritänkin,enpä tiijä mikä avuksi.Usi herkkuruoka on noi muksun persikka ja päärynäjogurtit,niitä menee kyllä helposti koko purkillinen,puurotkin maistuu.Jeps,nukkumaan...

Voi mahoton TERESA, kylläpä Ronjalla on kiire ;-). Onko teillä konttauskypärää? Kun nyt taitaa ne muksahtelut valitettavasti lisääntyä :-(.
Kyllähän noi pienetkin jo eläinten päälle ymmärtää, taitaapi pikku ratsastajalla olla tosi hauskaa!

MAMA, nyt löyty se potkuhousu täältäkin, mutta meillä on keltaisessa haalarissa PUNAISIA ja keltaisia pupuja & nalleja. Tosi ihana pojalle :-(.

TERESA: vai että seisomaan!! Huh-huh. Paljon vahtimista teidän ikiliikkujassa. En osaa edes kuvitella miltä näyttäisi jos Teppo pyrkisi pystyyn, tosin onhan hän lähes kolme kiloa pienempikin...

PIIA: meilläkin asustaa kovin vaativa pieni mies. Yksin lattialla leikkivästä vauvasta on muisto vain, ja näin on ollut jo pitkään. Toivon että tilanne helpottaa kun oppii liikkumaan kunnolla. Myös kylässä on Tepon mielestä kiva käydä, kaikki arkirutiineista poikkeava on jännittävää, eikä ihmisten ilmoilla kitise kuin aiheesta (nälkä, väsy, vaippa...). Kotona on tylsää, kun äiti ja isi ei jaksa koko ajan heilutella helistintä ja lennättää ja kutittaa.

ERGOn puolesta liputan vielä vähän. Eilen testattiin sitä vuoden täyttävällä kummitytöllä ja oikein tyytyväisenä hänkin reppuselässä ratsasti. Pitkäkään kantaminen ei tunnu missään. Liinalla on kyllä paikkansa, paitsi näillä helteillä, mutta ""ihmisten ilmoilla"" ergo on huippukätevä, siinä on taskukin pikkutavaroille.

Nyt Teppo yrittää saada uutta näppistään hengiltä, menen pelastamaan (molemmat osapuolet).

Huh-huh. PJ on kitissyt kohta kolme tuntia tauotta. Oltiin koko perhe vähän autoilemassa ja shoppailemassa päivällä, ja taitaa jätkä olla ihan sippi (nukkui autossa kyllä 30 min mennen tullen, siis osan matkaa). Mutta ei ala nukkumaan, kiukkuaa vain. Mä oon niin hermoraunio tuosta itkusta ja kiljumisesta, että kädet oikein tärisee... Ja kiva, pudotin äsken täyden kahvikupin tietokonepöydälle, jossa oli tietsikan lisäksi kännykkä.!!! Onneks känny oli suojapussissa ja näppis pöydän alla hyllyllään, vain hiiri ja näyttö saivat pahemman kasteen. Ja tietty kaikki valui vielä lattialle. Nyt on miehen kylpypyyhekin ihan kahvissa, kun ei parempaakaan rättiä käteen osunut.
Ei ollut muuten eka kerta, eikä toinenkaan, kun tavarat tippuu käsistä. Eikä voi edes raskaus- tai vauva-aikaa syyttää, kun tätä on jatkunut jo monta vuotta (hidastuneet refleksit molemmin puolin, sanoi lekuri). OLIVIAllakos kans tipahteli jotain, vai kenellä?

Katoin noita Ergo-repun kuvia babyidean sivuilta. GINA kerro: kuinka hyvin Tepon niska/pää pysyy pystyssä tuossa? Käytättekö sitä huppua? Ihmettelin vain kun ei tuossa ole tukea niskalle... Mun (siis Pertun) molemmat reput on sellaisia, joissa on tuki niskalle. Baby Björn on kyllä niin tiukka, että siinä jätkä on liian tiiviissä pussissa, ei tykkää. Ja Glüks...jotain on hankala pukea.

Meillä on muuten opittu istumaan. Siis Perttu on oppinut kääntymään kontaltaan istumaan itse! Neuvolassa arvelivatkin viimeksi, että kohta tekee noin.

Yks Emma-tyttö oli meillä eilen 'poimimassa mansikoita'. Hän on 4 viikkoa nuorempi kuin PJ, ja ihan täysin eri mallinen vauva. Sellainen tiivis paketti, kuten ilmeisesti aika moni tammivauvoistakin (kuvien perusteella). Siis aivan totaalisen eri näköinen kuin Perttu, ja ihan erilainen käsitellä. Nyt ymmärrän miks neuvolan täti aina sanoo, että Perttua on niin outo pitää sylissä, kun jätkä on pitkiä raajoja ja hoikkaa runkoa. Emma halus kovasti halailla ja paijailla Perttua, ja Perttu oli lähes kauhusta jäykkänä, piti kädet tiukasti kyljissä kiinni. No, tutustuttiin siinä pikku hiljaa, ja lopulta Perttu istui jo Emman vieressä mummun sylissäkin. Mutta sitten kun Emma kiljaisi kovasti, niin Pertulta pääsi itku. Voi tätä mun pientä miestä :-).

Nyt vien sottapytyn kylpyyn. Hän söi kaurapuuroa marjasoseella ja lisäksi purkillisen porkkanasosetta, ja on nyt ryöhinyt lattialla ja puklaillut, ja tietysti kontannut ja ryöminyt oksennuksessansa. Body on mielenkiintoisen näköinen... Mutta ainakin on ollut hetken aikaa hiljaa. Nyt puraisi äiskän varpaasta, se tarkoittaa kai 'lopeta jo'.

Piia: pää pysyy kyl kyydissä kun ergossa istuu, mutta vaistomaisesti tuen kädellä päätä jos vaan on kädet vapaana. Hupun olen laittanut pari kertaa kun on nukahtanut kyytiin. Siinä on tosi hyvät säädöt, ohjeissa neuvottiin laittamaan niskan puoli kireämmälle kuin kasvopuoli. Isi ei hupusta tykkää vaan tukee päätä mielummin vaikka koko matkan ajan, vaikka Teppo nukkuisi. Aika hyvin pää pysyy kyl silloinkin ilman tukea, mutta äkillisissä liikkeissä saattaa heilahtaa.

Selässä Teppo kokeili matkustaa silloin kun kauppiaalla ergoa testailtiin. Siinä pää vielä hiukan heilui, joten ootellaan vähän aikaa ennen kuin päästään selässä matkailemaan metsään.

No huh hellettä... ja he1vettiä :-)

Tänään oli sellainen päivä meilläkin jotta oksat pois, varjossa +30 ja ukkosta ilmassa. Ukkonen tuolla jyristelikin mut ei ainakaan vielä pamahdellut. Tulispa ja poistaisi tämän tukaluuden.

Sen he1vetin teki tuo maailman suloisin poika... Emme nukkuneet yöllä hyvinkään ja ne pyykitkin muistin mennä ripustamaan vasta sen jälkeen kun olin jo kömpinyt sänkyyni. Kahdelta hän halusi tissiä ja neljältä heräsin hänen vielä ollessa vieressäni. Omaan sänkyyn nostin ja kuudelta hän halusi taas jotain.. siitä eteenpäin kahdeksaan rämmittiin puoliunessa ja silloin noustiin ylös, minä kärttynä kuin noita-akka. Puoli kymmenen mentiin takaisin nukkumaan ja oltas nukuttu varmaan ties kuin pitkään mut puhelin soi.. joten puol 11 ylös. Puurotuokio meni ihan ketuilleen, päristeli mössönsä pitkin seiniä ja naureskeli.

Mä hälyytin mummin apuun tai oikeammin kysyin miten voi olla puolivuotias noin känkkäränkkä, millaista on sitten vuotiaan kanssa ja mummi hyppäs autoon (vänkärin penkille) ja tuli seurustelemaan Puppen kanssa. Otin päikkärit ja he tulivat kolmen aikaan herättään kun tissiä halusi välipalan jälkeen. Meni sitten rattaisiin nukkumaan ja nukkuikin hytkyttämällä kaksi 45min sessiota. Sitten oli yks kaveri käymässä ja hän syötti Puppelle päivällisen. Nukahti sitten 25minsaksi rattaisiin ja sitten olikin jo ilta. Suihku meni ihan jees tai siis se suihkun jälkeinen touhu.

Sain hänet nukahtamaan pinnikseenkin istumalla oman sänkyni reunalla seurana, näppäilin puhelimella viestiä. Pinnikseenhän hän nukahti joskus muinoin ihan yksinään touhuten, viime aikojen lepsuilu johti siihen et nukahti joko mun viekkuun tai vaunuihin sisälle.. toivottavasti palautuisi mieleen et oma pinnis on jee.

Miks tämä päivä sitten he1vetti oli -ts. siihen asti kun mummi tuli - en minä tiedä. Olis väsyttänyt ihan sikana aamulla... nokoset meni ketuilleen kun se puhelin soi (ja miestä kysyttiin, ei edes mua!!), puurosyöttö ei onnannu ja mua vaan alkoi rassaamaan, mähän olen niin heikko pikkuinen peikko. Tällaisissa tilanteissahan pitäisi ""antaa lapsi rauhallisemmalle vanhemmalle tai muulle ja mennä itse rauhoittumaan""... vaan kun se mies ei ole kotona. On tuo kai huomenissa tulossa...

.. niin siitä tulikin mieleeni että mun kirjoittelu varmaan vähän vähenee ja lyhenee (huh huokaa tammikset) kun ei ole sitten edes näitä rauhallisia iltoja jolloin saisi Puppen rauhoittelun ja tissittelyn lomassa olla ihan itsekseen. En siis tosiaankaan POISTU vaikka satunnaisesti olisinkin pari päivää hissukseen.

Toivottavasti mies alkaa nyt osallistumaan pojan touhuihin enempi, mä aikuisten oikeasti tarvin vähän etäisyyttä vauvaani ja napanuoraakin pitäisi pidentää. Maharöllö pitäisi jumpata pois ja koiraa lenkkeilyttää ja lukea ja värkätä omiani ja ... -isi muotohan on suomen kielen parhain puoli... mitään ei ole pakko tehdä vaikka pitäisi :-)

Teresalle ""onnittelut"" reippaasta tytsystä.. :-) Kohta ei riitä sinun, miehesi eikä äitisi kädet lasta metsästämään. Jännä et toinen voi olla noin reipas ja meitin Puppe vaan lötköttelee... Oppiikohan tuo ikinä etes ryömimään tai mittarimatoilemaan tai mitään :-? Mäkin kotipuntarilla Puppea puntaroin ja mukamaste 9,9kg olisi painanut..

Jännä miten saman vuoden äippäpakkauksetkin vaihtelee. Mut Piia, ei toi keltainen puku sinisillä pupuilla ole yhtään sen miehekkäämpi kuin punaisilla pupuillakaan... =)

Piia, etsin muuten jostakin silloin yksi ilta tietoa hyppykiikusta ja samaisessa paikassa (Ylen joku vanha ohjelma) sanottiin (no ettei kiikku ole hyvä mutta myös) ettei konttauskypärä ole tarpeellinen - kun vauva ei sitten opi varomaan.. löytyisköhän se sivu... joo täällä:
http://www.yle.fi/ekoisti/arkisto1/05-07.htm näin:
""Samoin konttauskypärän käyttö kotona on turhaa varovaisuutta, koska lapsi ei tuolloin opi itse varomaan vaaratilanteita"". Mene ja tiedä sitten taas tästäkään...

Ei mulloo mittään asiaa kai en oo varma... sitä voisin kysellä jotta aletaanx me rakentaan sitä msn juttua? Haluuks sinne sitten kaikki vai onko joku joka haluu kirjuutella VAIN tänne (siinä tapauksessa emme sitä tee koska en tahdo kenenkään jäävän poikke meitin juttuista!!). Jos rakennamme msn jutun niin yritetään rakentaa siihen rautalanka ohjeistuskin - ikkiin en ole ko. juttua käyttänyt :-))

Anyway, kello ei ole kauhian paljon, mä meen syömään ja jotain jännää... Mukavaa alkavaa viikkoa tyttäräiset kaunokaiset.

Moikka taas tytöt!

Oltiin viikonloppu anoppilassa, kun meillä oli siellä päin yksien kavereiden häät. Tosi hienosti meni juhlat niin tytön osalta kuin muutenkin. Neiti käyttäytyi oikein mallikkaasti sekä kirkossa että juhlapaikalla ja kahdeksan aikaan vein tytön mummille hoitoon ja jatkoin itse juhlimista. Olipa kiva olla aikuisten seurassa pitkästä aikaa! Ja pari siideriäkin oli kiva nautiskella! Alissa oli mummin luona käyttäytynyt oikein hienosti, eli oli siis nukkunut koko ajan. Muutenkin mummi oli tällä kertaa pop, sai aina hirmuisen isot hymyt, kun vaikkapa käveli vaan tytön ohi.

PIIA, Alissakin syöksykonttaa! Se on aika hurjan näköistä touhua. Ja otti viikonloppuna puolitoista konttausaskelta, joten taitaa kohta lähteä liikkeelle. Viime päivinä hän on myös alkanut harjoitella pinsettiotetta ja poimii kyllä valitettavan tarkasti kaikki roskat lattialta, esim. mun hiukset. Niin ja Alissakin nousi eilen ekan kerran itse istumaan.

TERESA, kylläpäs Ronja kehittyy hurjaa vauhtia! Oli varmaan aikamoinen näky, kun nousi seisomaan!!!

Joku kyseli lihasoseen teosta, mä olen tehnyt kana-peruna-parsakaali-porkkana sosetta ja tyttö tykkää siitä kovasti. Eli keitin kanan maustamattomia filesuikaleita omassa kattilassa noin puoli tuntia. Tämän keitinveden kaadoin pois. Porkkanat ja parsakaalit keitin myös omassa kattilassa (tein siis niin ison annoksen kerralla, että kaikki ainekset ei mahtuneet samaan kattilaan), keitin porkkanapaloja ekaksi noin 15 min ja laitoin sitten parsakaalin nuput perään. Tämän keitinveden säästin, kuin myös perunoiden. Kun kaikki oli kypsää, soseutin sauvasekoittimella ekaksi kanan ja porkkanat+parsakaalit keitinveden kanssa. Sitten soseutin sähkövatkaimella perunat omassa kattilassaan (ei liisteröidy) oman keitinveden kanssa ja sekoitin soseet yhteen. Tota sosetta tuli muuten hirmu paljon, mulla oli kanaa 450g, melkein kilo porkkanoita, yksi parsakaali ja 3l kattilallinen perunoita. Ja tosiaan likka tykkää ihan tosi paljon!

Jaahas, pitää alkaa pakkaamaan, meillä kun on muutto tällä viikolla!

PIIALLE täällä on ihan samanlainen mämmikoura. Olen rikkonut enemmän astioita kuin viimeiseen viiteen vuoteen :=( Harmittaa tosi paljon kun mulla on sellaista lasisarjaa jota ei enää myydä kaupoissa, äitin on metsästänyt sitä mulle lisää kirppareilta, no nyt olen rikkonut siitä jo kaksi lasia ja sen ainoan mehukannun plus sitten tietty kaikenmaailman vähemmän arvokasta. Onneksi sentään neiti on vielä kestänyt hyppysissä...

OLIVIALLE tosi hauska pakata tälläisessä kelissä. Meillä on ainakin vielä noin +30 ja kosteusprosentti jotain tähtitieteellistä. Mukavinta olisi maata viileässä makkarissa alasti jalat ja kädet levällään. Jostain syystä se ei vaan kyllä onnistu. Tietty ei kyllä ole hauskaa miehellänikään raksahommissa ulkosalla...

Teidän vauvat on tosi nopeita kehityksessä. Meillä vasta pyöritään mahalta-selälle-mahalle-selälle ja sitärataa pääsee jo aika pitkälle ;=)))

Eilen tarjosin muuten 5kk: ikäiselle tarkoitettua omena-jugurttimössöä ja hyvin kelpasi. Neiti on samanlainen herkkupylly kuin äitinsä. Kaikki makea kyllä maistuu!!!!
No, jostain on aloitettava, eiks vaan ?
Sitten pakolliset kakkajutut, eli hyvin tulee joka päivä, mutta on sellaista liisteriä että kohta saa kynnellä rapsuttaa pois. Toivotaan että tämä on tämän ruokaan totutteluvaiheen juttuja. Kuulostaako tutulle ?

Minulle on muuten ihan sama missä kirjoitellaan. Olen niin noviisi että tämä msn-juttu on ihan outo, mutta kait sen vanhakin oppii, kun on tässä muutakin tullut opittua ;=)

Meidän tyttö on maailman ihanin, mutta silti olen jotenkin ihan kyllästynyt ja pitkästynyt tällä hetkellä jatkuvaan vauvanhoitoon. Mies ei paljon osallistu. Olen lihonut ainakin 5 kg ja inhoan kun minulla se näkyy heti naamassa, posket pullottaa ja tulee kaksoisleuka... Pupellan aamusta iltaan, se on tekemistä jota voi tehdä vauvaa viihdyttäessä. Ja se masentaa lisää kun lihoo. Nyt tarvitsisin jostakin tahdonvoimaa että otan itseäni niskasta!

Kyllä on tosiaan taasen kuuma, tyttö nukkuu tällä hetkellä parhaiten päikkäreitä sisällä, ilmastoidussa huoneessa. Nyt tosin on ulkona nukkumassa, mutta eiköhän tuo jo pian mahda herätä.

2XL kiinteistä.. Me ollaan nyt maisteltu porkkanaa, perunaa, päärynää ja maissia. Yllättävää kyllä tytölle maistuu tällä hetkellä parhaiten maissi. Kyseessä oli kaupan maissisose, omasta mielestäni se on ihan karseeta, mutta tyttö tosiaan näyttää tykkäävän. Sitä on mennyt parhaillaan ehkä n. 1/3 purkkia. Ei siis vielä mitään hurjia määriä, mutta eihän sitä vasta olekaan kun 2 viikkoa harjoiteltu. Päärynääkin menee jonkin verran, mutta ei mitenkään hurjasti. No, onneksi maitoa tulee vieläkin ihan riittämiin ja tyttö nukkuu yöllä tällä hetkellä max 6h pätkän, joten ei sillä vieläkään ole nälkä tullut, vaikka maito se pääasiallinen ravinto vieläkin on. Omasta mielestäni on ihan kivasti lähtenyt tää kiinteiden syönti liikkeelle. Kakasta sen verran, että liisterimäinen kynsillä kaavittava kakka kuulostaa tutulta. Vaikka 10 minsaa sitä peppua huuhtelis putkeen, niin kakka ei lähde mihinkään, kakka täytyy ikään kuin kaapia pyllystä. Ihanaa… Muutenkin ainakaan tähän mennessä ei ole tullut ainakaan mitenkään erikoisen kovaa vatsaa noista kiinteistä eikä myöskään mitään ihottumia jne.

POMPPUKEINUSTA.. meillä keinua käytetään, mutta vain vähän kerrallaan, en usko, että niin pienellä käytöllä on vaikutusta lonkkiin yms. ISTUTTAMISESTA luin jonkun lääkärin kommentin, että esim. jos syöttää syöttötuolissa lapsen, joka ei vielä itse osaa nousta istumaan, on istuttaminen niin lyhyt aikaista, että ei aiheuta mitään vahinkoa selälle. No, mielipiteitä on varmasti monia. Itse olen sitä mieltä, että kohtuus kaikessa. On tuo tyllerö vähän istunut syöttötuolissa, vaikkei mielestäni vielä kovin tukevasti istukaan. Välillä paremmin ja välillä vähän huojuen.

OLIVIA.. on tosiaan varmaan kiva pakata näillä ilmoilla ja myös muuttaa, jos sitten vielä tällaiset helteet on. Sulla ei varmasti ainakaan ole tekemisen puute! Ihmetteleekö Alissa miten kaikki tavara katoaa ympäriltä, vai ootko vielä niin pitkällä pakkaamisessa?

Mulla on taasen vähän tylsää, kun mies palasi töihin. Täytyy alkaa keksimään kovasti tekemistä. Niin oishan tossa jos jonkinmoista kotityötä tehtävänä, mutta ei oikein jaksais tällaisella säällä pakertaa sisällä. Saatiin ostettua mulle ja Pepsulle auto, joten liikkuminen ei ainakaan enää ole tekemisen esteenä..

Laiton muutaman kuvan sinne meiliin..

Niin juu ja TERESA teilläpäs on hurja tyttö, en voisi meidän neitiä kuvitella seisomassa. OLIVIA, teilläkin varmaan toisaan kohta lähdetään konttaamaan.

SIIRI70 mulla oli viime talvena vähän samanlainen tapa, että tekemisen puutteessa tuli tosiaan pupellettua ruokaa vähän koko ajan, taitaapa johtua siitä, että vielä on n. 2kg lähtöpainoon. Nyt kesällä on kyllä sitten vähän enempi ollut tekemistä. Se on tosi raskasta, jos mies ei oikein osallistu lapsen hoitoon. Mulla on just nyt aika latautuneet akut ton miehen loman vuoksi, mutta just n. 3 ekaa kuukautta oli hirmu rankkoja, kun miehellä oli töissä ihan hirmuinen kiire ja ainakin kotona tuntui, että mies on vaan koko ajan ylitöissä jne. Oisko sulla ketään muuta hoitajaa tytölle, että pääsisi vähän tuulettumaan?

Hei SIIRI70, täällä kohtalontoveri. Ei siis miehen suhteen vaan ton pupeltamisen. Pitäiskö meidän ottaa toisiamme kädestä kiinni ja lopettaa toi turha tankkaus. Itseäni inhottaa nämä ylimääräiset kilot ihan v:sti!!!! En nyt langanlaiha ollut ennen raskauttakaan, mutta ihan sopusuhtainen, nää loput kilot ei lähde millään :=(
Olen ajatellut että menen painonvartioihin heti kun alkaa toi kiinteiden syönti sujua senverran hyvin että ei ole maito pääasiallinen ravinto. Kyllä kait tässä kotonakin olisi saatava itsensä ilman apua kuriin, mutta minkäs teet kun kaikki hyvä on niin hyvääääää!!!!!
Eli et ole yksin !

MAMA oot ihan oikeassa, että konttauskypärästä sanotaan noin. Mutta mä oon sitä mieltä, että pää on turhan arka paikka 'kantapään kautta' oppimiseen. Sitten kun PJ on isompi ja loukkaa itseään omaa toheluuttaan, niin saa satuttaa ja oppia siitä, mutta ei vielä näin nuorena. Siis mun mielestä. On pojalla nytkin otsa ja poski mustelmilla, kun puskee joka paikkaan... Mutta tuo laminaatti on vähän turhan kovaa kellahtaa selälleen vauhdilla. Ehkä meillä sitten opitaan varomaan hitaammin, mutta ainakin pysyy aivot suojassa ;-D.
Nyt meen pehkuihin, Perttu on kitissyt taas ihan kauheasti, taitaa tuo sähköinen ilma vaivata vauvojakin. Hain äitini avuksi, kun tuntui ettei omat voimat enää riitä...

Joo on tosiaan kiva pakata näillä keleillä, mutta vielä kivempaa on kantaa noita tavaroita rappuja alas ja ylös. Onneksi muutetaan ekasta kerroksesta ekaan kerrokseen, niin ei ihan mahdottomasti ole noita rappuja. Alissan kummit muutti viime viikolla viidennestä kerroksesta (ei hissiä) rivariin ja kyllä oli hiki päässä, kun oltiin auttamassa. Alissa on ehkä vähän stressaantunut tästä kaikesta, tänään kun oltiin siellä uudella asunnolla ja yritettiin purkaa jotain tavaroita, niin hänelle tuli tosi paha mieli eikä millään meinannut rauhoittua.

Täälläkin ilmoittautuu yksi kilojensa kanssa kamppaileva, joten Siiri ja 2XL ette ole yksin! Olen kans miettinyt, että menisin syksyllä painonvartijoihin, sellainen 15kg pitäisi saada pois. Joku jumppakin pitäisi aloittaa näiden helteiden jälkeen... Nyt ei ole oikein voinut lenkkeilläkään, kun typylle tulee niin kuuma vaunuissa.

Olivia: voin eläytyä muuttotunnelmiisi =) Olin viikonloppuna auttamassa Tepon kummitätiä muuttamaan kolmannesta kerroksesta (ei hissiä) ja ikinä ei oo ollut lihakset niin kipeet kuin nyt! Lisäksi me mennään huomenna pankkiin juttelemaan lisälainasta ja jos sellainen heltiää, ostaa päräytetään tästä samasta taloyhtiöstä isompi asunto (kolmio)! Ei olla kyl vielä edes käyty katsomassa sitä, mutta kun tiedetään tän oman kämpän kunto ja muut jutut ni lupaavalta näyttää... Sit pitää tietty saada oma kämppä myytyä, iiks.

Oon jo suunnitellut Tepon huoneen sisustusta ja makkareiden maalausta. Tepon huoneeseen tulee vaaleensiniset seinät (ylläri) ja niihin sabluunalla valkoisia pilviä kun mies ampui alas ehdotuksen vaaleenpunasista =D

Nuoriherra meinaa oikeesti ruveta nukkumaan yönsä kokonaan (viime yönä 21-07) joten omaan huoneeseen siirtymisen vois kohta tehdä. Kunhan ei enää tarttis nousta sitä tuttia laittamaan, viime yönä kaks kertaa. Syömisetkin on vähän mitä sattuu, tänään en antanu puuroa ollenkaan kun ""yö""maito meni niin myöhään, ja maitoa on uponnut vuorokaudessa hiukan alle 600 ml. Täytynee ruveta keittämään puuro maitoon ja syöttämään niitä vauvojen jogurtteja ja rahkoja, kun ei maito maistu.

Huomenna kummitädin kanssa huonekalukauppoihin, otetaan Teppo mukaan niin mies saa keskittyä opintojensa viilaamiseen. Vastaavasti tänä iltana pojat kävivät reppuilemassa pienen lenkin niin mä sain opiskella. Vuoroin siis rapsutetaan toistemme selkää =) Oon ihan täpinöissäni mahdollisesta muutosta, tuntuu et pitkästä aikaa mun elämässä _tapahtuu_ jotain.

Jumppa? Muistelen hämärästi kuulleeni ton sanan joskus... Viime viikolla koitin tehdä vatsalihaksia ja jaksoin oikeesti joku viis istumaannousua. Voi yäk. Kilot on poissa mutta mahareppu on ja pysyy =( Jos sit syksyllä punttisalille...

Ihan totta, Piia, tuskin tuokaan oikeasti mikään ""tarpeeton"" ole tuollainen kypärä, voihan sen sitten ottaa pois kun näyttää siltä että VÄHÄNKÄÄN osaa päätään ""laskea"" alas kun kierähtää tai VÄHÄNKÄÄN varoo törmäämästä lipastoihin tms, ei varmasti tällaiset puolivuotiaat opi tai ole oppimatta vielä tässä vaiheessa paljoa mitään.

Mä suututin mummin tänään puolen päivän aikaan... mitäs kyselee tyhmiä ""miten menee Puppen kanssa"" juuri kun ollaan otettu puurolautasen kanssa yhteen. Mun vastaus ei mummia oikke miellyttänyt... ""per*seestä täällä, ikinä en enää syötä puuroa, upotkoon ummetukseensa tuo poika""... Nyt on mummikin sitä mieltä että mä tarvitsen hoitoa :-) Sanoi että mieshän voisi alkaa kyselemään mulle apua kun on mun lähin omainen. Mies?? Se joka ei ole koskaan kotona? Ehkä jotain apua olis jos se OLIS kotona ni ei tarvitsisi hoitoon tai pakkohoitoon tai vaikka vapaaehtoisesti pehmustettuun kammioon mennä? No, mies on jo ajelemassa kotia päin ja huomenna on talossa uusi jöö. Jos ei ala kulkemaan niin että munkin elämä piristyy niin mä otan vauvan ja lähden. Ha! Paree olla yksinhuoltaja kuin yksin huoltaja.

GINA, kuulostaa kyllä ihanalta toi teidän asuntosuunnitelma... mä olen ihan kade. Tuohon Olivian muuttoonkin olen kade. Ja 2xl:n raksalle olen kade ja kaikelle olen kade ja kateushan syö kalatkin järvestä. Meillä on tää vanha torppa ja viime kesänä remontointiin tuo yläkertakin malliin avo eli ... mistä ihmeestä me keksitään pojalle oma huone?? Siis kun kaikki on avo eikä missään, paitsi mun makkarissa, ole ovea.... Oi kuin ois ihanaa asua vaikka uudessa kerrostalossa (hissillä - johon mahtuisi vaunutkin) ja vaikka kaksin kolmiossa... heee.

KILOT... mjoo.. mä olen melkein siinä lähtöpainossa joka oli jotain 3-4 enemmän kuin normi paino ja 7-8 enemmän kuin mun ""paras"" paino (siis sellainen johon ei tarvitse itseään näännyttää. Silti tuntuu että olisin yhä maximi 92sessa, niin on ärsyttävä tuo maha. Oikeastikin tuntuu ettei ole ensimmäistäkään vatsalihasta vaan koko sisältö roikkuu tuolla puolen metrin päässä. Ei ihme et se yks kaiffari silloin kysyi joko toinen on tulossa. Inhottava löllö joka ei pysy housuissa vaan tursuaa sieltä kauluksesta ja yäk on kyllä karsee!!! Varmaan nuo kolme kermakaakaovanukasmitälie desserttiä auttoi tuohonkin ongelmaan. Mun ongelma on se et mullon miälettömän pitkät hoikat (ja nyt löysät) jalat, ei pyllyä ja lyhyt ylävartalo. Kuitenkin joka ikinen kilo ja turvotus ja epämuoto tulee tuohon keskivartaloon.. ja kun siinä ei ole pituutta niin kaksikin kiloa (+turvotus joka mulla taas raskauden jälkeen mahassani esiintyy) näkyy kyllä kauas. Oksennus oksennus yäk.

LIISTERIKAKKA lähtee paremmin pyllystä jollain vesiliukoisella perusrasvalla, Aqualanilla tms. Kestää ""hieroakin"" vähän enemmän eikä tarvitse pyllyä kynsin tai kynsiharjalla hangata :-)

Lähetin meitin mailiboxiin todisteen siitä että oltiin tänään Puppen kanssa NURTSILLA! Ha! Me mitään mökkihöperöitä ollakaan... tai ollaan me vähän.. Jännä toi jotta kun nurtsi oli siellä peiton alla (niin eihän me nyt kuitenkaan PALJAALLA nurtsilla uskalleta olla!) pehmeä niin Puppe näytti yrittävän jonkinlaista konttausjuttua.. Sai vähän kerättyä jalkoja pyllyn alle ja pyllyä ylös ja varmaan vähän nytkähtikin. Jotta 2xl; ei meillä ainakaan mitenkään hirvittävän nopeaa kehitytä eikä liikuta.. :-
SIIRI70 - mäkin olen nimenomaan KYLLÄSTYNYT tähän JATKUVAAN vauvanhoitoon... jotenkin niinkuin VOIPUNUT.. mikään ei paljoa tunnu miltään, vaihtaa vaippaa vaan kuin kone jne.

Mut nyt hän tahtoo yötissinsä joten mä meen...

GINA oletko harkinnut kaupalliselle alalle/markkinointiin suuntautumista tms?? Meinaan saat mut aina vakuutettua, että joku vauvavempain ois ehdottoman hyvä. Kestovaipat, kantoliina ja Ergo-reppu. Nyt tuntuu, että pitäiskö hankkia sellainen Ergo, kun tuo mikä lienee 4,6m kantoliina, ei ylety miehen ympärille ja sit kun lähdetään talvella reissuun niin ois mukava, jos mieskin vois välillä kantaa tyttöä. Toisekseen tietysti sen takia, että kun yksin on tytön kanssa liikenteessä, niin liinan viritteleminen on hankalaa. Kun viritykset on valmiit, niin sitten mietitään, mihin kännykkäni ja rahapussini laittaisin. Tietysti myös näillä ilmoilla tollainen yli neljä metriä kangasta ympärillä lämmittää myös ihan kivasti. Oikeesti kantoliina on kyllä tosi hyvä juttu, tyttö viihtyy siinä ja jotenkin tuntuu, että on maailman ihaninta, kun tyttö nukahtaa siihen. Jotenkin se on niin hirvittävän suloisen näköistä. Vielä piti GINA kysyä, että ylttäisiköhän sellainen Ergo ihan oikeesti tollaisen 2 metrisen miehenkörilään ympärille vaiko eikö?

Suski, heh joo, ei oo kaupallinen ala tähtäimessä mulla =) Oon vaan semmonen että jos innostun jostain niin jankutan siitä sit koko ajan...
Ergon vyötärövyö (?) on meidän hoikan isinkin ympärillä jo noin puoliväliin säädetty, mutta ei hätää: siihen voi ostaa jatkopalan! Varmasti sen kanssa yltää miehen kuin miehen ympärille, vaikka olis toppavaatteet päällä.

Teppo huutaa ihan pelkästä huutelemisen ilosta, mies yrittää nukkua seinän takana ja äsken tää oksentaa roiskautti maidot valmiiksi täytettyjen pankkipapereiden päälle...

Heissan, täytyy nostaa tää meidän ketju ylöspäin kun ollaan juuri tippumassa etusivulta ;=)
Täällä on pitkästä, pitkästä aikaa vähän viileämpää, noin +20 astetta. Tosin meidän yläkerrassa on yhä +28 C, laitoin oikein vannanmittarin sinne. Mies kyseli että aionko valittaa Työtehoseuralle liian kuumasta työpaikasta... Uhkailin että tässä lämmössä pitää olla 10 min tauko joka tunni välein ;=) No, leikkileikkinä. Onneksi sentään meidän makkariosastolla on vaan vähän päälle 20 astetta, joten nukuttaa ihanasti.
Oletteko tarjoilleet minkäverran mansikkaa, purkki tai oikeaa? Isi toi neidille purkkimansikkaa kun me muut saimme aitoja ja maistui hänelle tosi hyvin. (Herkuttelija mikä herkuttelija!) Annoin kyllä pienen palan oikeaakin ja sekin kelpasi mukavasti. Vähän arveluttaa toi mansikka ihan muuten kun äitin on mansikka-allergikko, tosin ei kait se nyt kovin perinnöllistä ole. Itselläni on vino pino ruoka-aineallergioita ja onneksi ainakin tämä esikoinen on säästynyt niiltä. Tosin silloin muinoin vauva ei saanut ennen 1-v synttäreitä syödä niitä ruokia mille äiti on allerginen. Ja mehän toteltiin sitä ihan orjallisesti, ja luettiin ruokapurkkeja suurennuslasin kanssa että mitä uskaltaa antaa ;=)

Ihanaa kun toi mies on lomalla vaikka viettääkin raksalla suuren osan päivästä. Käy kuitenkin kotona syömässä ja siitäkin on jo ihanasti seuraa. Raksa on vajaan puolen kilsan päässä, joten ei ole turhan pitkä reissu käydä kotona.
Hän kävi tänään hakemassa neidille retkisängyn, Emma merkkisen. Nyt päästään sitten käymään vähän reissussakin eikä tartte aina miettiä että missähän sitä taas nukutettaisiin neitokaista. Minä kun en osaa nukkua jos hän on vieressä, valvon ja vahdin vaan että milloin käännyn hänen päälleen.

Vauva-arjessa ei ole kyllä tapahtunut mitään mainitsemisen arvoista. Kaikki rullaa ennallaan. Syödään, nukutaan vaihdetaan vaippoja ja odotellaan kakkaa (siis neidin ei minun). Naapurin pikkuherraa (puoli vuotta vanhempi) käydään moikkaamassa ja ihmetellään hänen puuhiaan. Ne ovat tytyn mielestä tosi mielenkiintoisia, voisi vaikka koko päivän tarkkailla niitä ;=)

PUPPEN MAMALLE ei tämä raksa nyt olen niin kovin kadehdittavaa, ihan oikeesti. Mies on siellä varmaan koko loman ja minä tunnen riittämättömyyttä kun en pysty olemaan yhtä aikaa kahdessa paikassa, hoitamassa vauvaa ja auttamassa raksalla. (Mies on kyllä sitämieltä että mun ei pidä stressata siitä, mutta minkäs itselleen voi, sitä kun oli jo tottunut siihen että voi tehdä mitä vaan ja milloin vaan kun toi toinen on jo niin iso.) Tosin sitten kun joskus parin vuoden päästä ollaan saatu se valmiiksi niin toivotaan että ollaan ainakin itse tyytyväisiä. Jännä muuten kun ollaan näytetty kavereille tulevan talon kuvia niin reaktiot on aika erilaisia. Osan on ""ai jaa, ai tollainen tulee"" ja me ollaan sitten ihan että noi varmaan piti sitä ihan kamalana. Osa taas tykkää ihan sikana. Nää toiset ei sitten kait uskalla sanoa suoraan että ei kyllä asuttaisi tollaisessa talossa. No, pääasia on että meistä se on ihana! Ja itse suunniteltu, joten jos joku menee päin p:tä niin ei voi ainakaan muita syyttää...

OLIVIA mulla taitaa olla ihan sama tavoite ton painon kanssa. Jos sais sen 15 kg pois niin olisin taas tosi onnellinen ! Valokuvistakin yritän aina luistaa pois kun en halua todistusaineistoa tästä kamalasta ulkomuodosta. No, olen päättänyt että aloitan uuden elämän heti kun saan miehen takaisin töihin, syön terveellisesti ja liikun enemmän (kuka tällä helteellä jaksaa liikkua???) ja kun täytän 40 vuotta olen kiinteä ja lihaksikas ja tyylikäs, enkä mikään rupsahtanut ja väsähtänyt mummeli!!!!!! Tässä siis mun tavoite ja aikaan on 3,5vuotta!

PIIA konttauskypärästä, mä kerron aina näitä mun esikoisen vauvajuttuja, jos kyllästyttää niin kertokaa. No, jokatapauksessa kun hän lähti liikkeelle tosi pienenä niin en kyllä miettinyt kahtakertaa laitanko konttauskypärän päähän vai en. Pidin sitä senaikaa että pienelle tuli jotain älliä päähän ja tajusi vähän varoa milloin voi laskea sohvan reunasta irti. Eli että kannattaa eka mennä istumaan, ei suorilta jaloilta selälleen... Ihan normaali hänestä on tullut vaikka on kypärää pitänytkin ;=)

Toivotaan että muitakin tulee taas langoille!!!!!

Yhteistyössä