TAMMIKSET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
TAMMIVAUVOJA:

22.12. poika (Taikuliina)
27.12. Alissa Emilia (Olivia)
31.12. tyttö (Sinna)

2.1 ""Pepsu"" (**Suski**)
3.1. poika (Saana)
4.1. Emma Amanda (Makia)
4.1. poika (Nene)

6.1. tyttö (Vane)
6.1. tyttö (Siiri70)
10.1. Perttu Justus (Piia)
10.1. Justus Juppe Elmeri (Mama)
10.1. tyttö (2xl)

11.1. Ronja Nea Katarina (Teresa)
11.1. Juho Nestori, kutsumanimi Nestori (Tammimamma76)
13.1. Linda (Heli)
14.1. tyttö (Miituu)
14.1. tyttö (Susanna)
15.1. 'Elmeri' (Dezi)

18.1. Luukas (Venla)
20.1. Teppo Johannes (Gina)
27.1. Peetu (Ansku)

Mulla ainakin tuli noista jutuista paha mieli, joten en kommentoinut mitenkään. Toivottavasti jutustelumme jatkuu hyvässä hengessä tästäkin eteenpäin ja mukana, kirjoittelemassa ja lukemassa, ovat ja saavat olla kaikki ketkä haluavat. Pakkohan ei ole kirjoittaa eikä lukeakaan, jos ei vaikka joku tyyppi miellytä. Loukkaaminen ja haukkuminen (ja sellaisen epäily) voisi loppua tässä tammisten ketjussa nyt justiinsa, kun yli vuosi on selvitty ilman.

Itse ajattelin palailla kuulumisineni helteiden päätyttyä, joten nauttikaa kaikki kesästä ja vauvoistanne!

Pyydän anteeksi että olen ilmeisesti tuottanut kaikille pahaa mieltä (sanomalla kerrankin myös oman mielipiteeni). Kirjoitelkaa rauhassa, mun takiani ei tarvitse kenenkään lopettaa tai jäädä 'lomalle'.
Iloista Kesää Kaikille!

Hitsi kirjoitin just pitkän jutun ja sitten tietokone tilttasi, teksti siis katosi.

Laitan siis lusikkani vielä kerran tähän soppaan. Ensinnäkin jos OLIVIAsta tai PIIAsta tuntui, että arvostelen teitä, kun sanoin, että olen pahoillani T:n puolesta niin en kyllä tarkoittanut sitä niin. Tarkoitin vain niin, että olen pahoillani T:nkin puolesta. Jos teistä tuntui, että arvostelin teitä niin pyydän anteeksi.

Ja mitäköhän muuta kirjoitin.. eli PIIA mä en ainakaan ole ymmärtänyt, että kukaan nykyisistä olisi loukkaantunut/pahoittanut mielensä sun kommenteista. Päinvastoin, mun mielestä on ainakin hyvä, että sanot mielipiteesi. Ei ole kiva, jos jonkun pitää olla aina se itse aurinkoinen ja omia mielipiteitä ei saisi sanoa, mun mielestä se oli siis vaan ihan hyvä juttu. Yritän kai sanoa, että älä lähde mihinkään PIIA. (Niin ja ehkä siellä Lampin vedessä tosiaan on jotain, mikä on noihin meidän pienokaisiin siirtynyt :)

Itsekään en siis ole palstailua lopettamassa, (paitsi jos täällä täytyy yksikseen kirjoitella). Jos lopettaisin niin se liittyisi kyllä just noihin NIIN.. ja HUOM.. nimimerkeillä kirjoittaviin kyttääjiin, jotka kommentoi esim. SINNALLE ja siihen, että tää on tällainen julkinen palsta. Ei mua tutut niinkään häiritse vaan noin NIIN ja HUOM ihmiset.

Olisi varmaan minunkin pitänyt toimia SINNAn ohjeen mukaan ja jättää alunperinkin koko juttu kommentoimatta.

Vauva-asiaa eli tänään on Pepsulle maistunut ruoka vähän paremmin, avaa välillä ihan suuta kun ruokaa hänelle antaa. On tainnut mennä porkkanaperunaa tänään ihan jopa 8tl. Kyllä tämä siis tästä. Sotku on vaan ihan hirveä, kun tyttö yrittää pommppia syötettäessä. Välillä tuntuu, että lusikka osuu silmään. :)

:) :) :) :) Aurinkoista päivää kaikille!!!

Ah hah haa meilläpä loppui helle! Siis satoi hieman vettä ja ilma viileni. Ei vain voi täysin kämppää tuulettaa kun tulee sata sääskeä sisälle syömään Puppe-pienokaisen verta.

KUKAAN ei saa lopettaa ei saa EI SAA SANON! Taukoja saa pitää jos haluaa nauttia helteestä ulkosalla. Taukoja saa pitää jos on lomalla tai jos vain ei jaksa näppäillä tai ei ole asiaa kakkaa kummempata (vaik sehän on meitin juttuista aina se ykkösasia :-) mut minä ainaskin alan itkemään sytämeni pohjasta jos meidän poppoo vielä kutistuu tai hajoaa kokonaan. Jos hajoaa kokonaan niin silloin hajoan minäkin joten ette kyllä jätä minnuu ette varmasti jätä!

Mä olen kanssa pahoillani kaikesta sotkusta mut nettailuhan ON sellaista et kirjoititpa mitä tahansa voi sen aina joku ymmärtää väärin, kun ILMEITÄ ei saa mukaan. Hymiöt eivät kerro kaikkea vaikka niitä kuinka käyttäisi, ilmaisepa hymiöllä vaikka hartioiden kohautus ""emminä tiiä"" tyyliin... Joskus olen ajatellut et olisi kivempi kirjoitella SULJETUSSA paikassa niin voisi kertoa itsestään vielä senkin mitä täällä jättää kirjoittamatta. En vain tiedä kuinka sujuvia noi MSN jutut yms on. Ja joskus olen ajatellut että olisi kivempi kirjoitella jossakin MUUALLA kun tää soneraplaza JUMII niin usein enkä mä pärjää PÄIVÄÄKÄÄN ilman teitä. Meidän ketju onkin saanut olla ihmeen rauhassa, ""ulkopuolisia"" ei kovin usein ole käynyt tökkimässä ja aiheuttamassa riitaa ja porua. Meidän ketju ON KETJUISTA PARAS eikä yhtään lenkkiä saa enää poistua, eihän... MINÄ NIIN PYYDÄN!?!?! Entisetkin poistuneet lenkit sais kyllä kipin kapin tulla takaisin, ikäväkin on jo suuri.

Jos jollakin on hyvä idea miten jatkaa SULJETUSTI eteenpäin (jos näin haluttaisiin) niin tammisten mailiboxiinhan voi ehdotuksia laittaa. Mulle sopii sekä tämä avoin palsta sekä suljettu että vaikka mailien kirjoittelu KUNHAN EN MENETÄ TEITÄ! Ilman teitä olisin kuin kala ilman varpaita... eikäkun siipiä ei hemmeti mikä peräsin se on?

VAUVA-asiaa... kun Puppe nukkui muutaman yönä sellaisia noin kuuden tunnin pätkiä syömättä niin viime yönä sitten muka otti pattiin kun 3,5 tai 4 tunnin välein söi. Pitkiähän noikin välit on niiden kahden tunnin väleihin verrattuna. Mä muuten lupasin 1/2v päivänä kirjoittaa viestin ""Mitä Puppe osaa"" mutten oo vielä ehtinyt paneutua siihen, lupaan kyllä sen teille tarjota joku päivä.

Mummi oli täällä päivähoitamassa Puppea ja vein sen päivähoitohakemuksen. Siinä kuulin jotta jos äippäloman päätteeksi viettää lomaa ja se kestää 30pv (lasketaankohan kaikki päivät - en oo varma) niin siltä ajalta saa kodinhoitotuen. Ok, tuolla kodinhoitotuella paikkaisi pikkuisen joulukuun tulovajetta siis jos olisin joulukuun hoitovapaalla ja sitten menisin tammikuussa töihin ja Puppe menisi sitten vasta hoitoon... eli ehkä mullon mahdollisuus siihen kunhan oikein räknään. Kyllähän sitä muutaman kuukauden pärjäisi hyvinkin pienillä tuloilla mut ei viitsisi lainoja lähteä kovin lyhyen ajan takia uusiksi neuvottelemaan, maksaa se sekin, uudelleen järjestely. Kai..

Ahaa.. herra nukkui sisäpäikkärit vaunussa kun nukahti kutakuinkin lattialle ja alkaa nyt heräileen. Mäpäs palaan kiehuvalle kattilalle (meidän omaan tammis-soppaan) kauhoineni jälleen myöhemmin.

Oi minä niiiin rakstan teitä, RAKKAHAT TAMMIKSET!! Ikään tai sukupuoleen katsomatta!!!

PIIA, ei kukaan varmaankaan oo sun mielipiteistä ottanut nokkiinsa, se Huom tämän kaiken pahan mielen aiheutti! Yritetään unohtaa tuo ja jätetään tästä lähtien moiset tyypit omaan arvoonsa...

On se kummaa, kun jotkut tuommoiset huom:t saa hyvän olon siitä, että pahoittavat toisten mielet. Se huono puoli täällä just on, kun ei tarvii rekisteröityä, niin kuka vaan voi kommentoida mitä vaan ja vaikka toisen nickillä.

Niin ja SUSKI, en loukkaantunut yhtään sun enkä kenenkään muunkaan kommentista, huomasin olevani väärässä ja pyysin anteeksi, mun mielestä asia on sillä kuitattu.

No anyway, unohettaiskos koko juttu?!? :)

Heissan !

Nyt löytyi sitten pöperö mikä kelpaa meidänkin neidille, ruusunmarja, sille kyllä aukea suu kuin linnunpojalla. Täytyy varmaan antaa tätä pari päivää ja sitten alkaa lisätä siihen perunaa. Kuulostaa aika herkulle, eiks vaan????
Tai sitten äiti on niin huono kokki että ei osaa edes perunaa keittää ;=) No, pääasia että joku kelpaa. Yritin sitä pottua melkein viikon ja ei sujunut lainkaan. Leipää olen antanut muutaman murusen siinä sivussa ja hyvin menisi enemmäkin. Ajattelinkin että jos sitten seuraavana siirtyisi rohkeasti puuroon, miltä kuulostaa kokeneemmat?
Oletteko muuten siirtyneet jo nokkamukiin? Olen tarjoillut ruokailun yhteydessä vähän vettä nokkamukista ja hyvin kelpaa. Ajattelinkin että heivaan tuttipullot mäkeen ja vaihdetaan nokkamukiin kokonaan. Ei senpuoleen, ei niitä tuttipulloja ole paljon käytettykään kun olen melkein satuttanut menoni niin että lähden kun neiti on syönyt ja palaan seuraavalle syötölle takaisin. Kovin kauas en siis ole ehtinyt ;=)

Täällä on ihan yhtä kova helle vaikka päivällä ukosti ja satoi vähän vettäkin. Neiti sentään on suostunut nukkumaan ihan mukavasti päivälläkin. Kuinka pitkiä jaksoja teillä muilla valvotaan päivällä? Meillä ei enää nukuta ilta-päiväunia lainkaan (tai minä kyllä nukkuisin mutta neiti ei). Viimesiltä päikkäreiltä herää klo 15-16 ja sitten käy yö unille klo 20.30-21.30. Eikä nuku millään siinä välissä, ei vaunuissa työnnellen, ei autossa... No, ongelma on kait vaan mulla kun haluaisin tehdä vähän hommia siihen aikaan... Mutta kyllä näkee kuka määrää ;=)

Nyt sitten päälikkö määräsi että ei halua enää olla yksin, eli palaamisiin. Ja parempia päiviä kaikille !

2XL, mun kummipoika oli vauvana sellainen, että hänelle ei kelvannut ollenkaan vihannes- ja lihasoseet ilman huijausta. Niinpä mun veljen vaimo teki niin, että otti ensin lusikkaan vihannessosetta ja kastoi kärjen johonkin hedelmäsoseeseen. On varmaan ollut herkkua... :) Mä en osaa sanoa mitään tuosta puuron aloittamisesta, meidän neuvolan täti sanoi, että noin kuukausi pitäisi alkuun syödä vihanneksia ja hedelmiä ja sitten pikkuhiljaa lihaa ja viljoja.

Alissa juo myös nokkamukista, jotenkin hän heti ymmärsi, mistä sen kanssa on kyse. Kyllä välillä tosin juo vettä tuttipullostakin, molemmat sujuu.

Pitää pelastaa tämä ketuju tippumasta pois eka sivulta.

Eihän tässä mitään sen ihmeempää ole tapahtunut, mutta joristaan nyt jotain. Eli ruusunmarja maistui tänään yhtä hyvin kuin eilen. Kiitos OLIVIA vihjeestä, ehkä minäkin joudun turvaantumaan siihen. Meillä neuvola sanoi että voi alkaa antaa mitä vaan 6kk iässä. Mutta kyllä toi sun neuvo kuulostaa ihan järkeen käyvälle, eli että antaa eka kuukauden marjaa ja kasvista ja sitten vasta viljaa.
Miten musta tuntuu että olen ihan out tästä kiinteän syöttöpuolesta. Kuinka voi tälläinen kokenut äiti tunteakaan itsensä ihan tumpeloksi. No, mennään varovasti ja onneksi neiti ei ole itkenyt nälkäänsä ja nukkuu yhä yhtä hyvin kuin ennenkin, joten kait tässä ihan oikealla radalla ollaan ;=)
Esikoinen oli tosi huono syömään ja tehtiin kaikki suurinpiirtein kärrinpyörästä lähtien jos söis edes jotain. Tuskin tämä nyt sentään voi sen vaikeampi olla tai sitten ei syö yhtään mitään... Tosin harjoittelukappale oli sellainen langanlaiha poika, joka tarvitsi joka suupalan jonka suostui ottamaan. Tämä neiti on sitte ihan toista maata ;=))))
Eli nyt otan rauhallisesti, kyllä tämä tästä menee, eiks vaan?

Keli on onneksi vähän viileämpi, jotain 23 astetta varjossa. Ja se tuntuu ihanan viileälle! Vielä yksi aamu ja sitten alkaa miehellä se kauan kaivattu lomalomalomalomaloma!!!!!

Niin hiljainen on kylätie... ja lisäksi plaza jumii. Yksinäiseksi tässä alkaa itsensä tuntemaan.

Meillä on ilma viilentynyt ja sepäs aiheuttikin ongelmaa; piti alkaa vallan Puppea pukemaan kun terassille vaunuihin tahtoi nukkumaan. Mitä laittaa päälle kun kuukausi on oltu shortseissa? No, pikkuisen lämmintä ja pitkähihaista ja hyvin tuntuu uni maistuvan pienelle.

Ei maistunut uni eilen, mahottoman vaikea oli hänen rauhoittua yöunille. Näki ties mitä seikkailu-untakin kun kiljahteli ja itkeskeli välillä. Niinpä mä jäin hänen kanssaan ajoissa nukkumaan, pari syöttöväliä nukkui omassa sängyssä ja taas aamulla viekussani. Söikin ties kuinka monta kertaa... voih. Olis ollut niiin ihana nukkua ainakin 6n tunnin väli taas.

Itse aioin illalla kirjoitella maileja, esmes työkavereille vois ""jälleen"" kirjoittaa kuulumisia, ed. mailista onkin jo yli neljä kuukautta aikaa. Varmaan luulevat ettei mulla ole edes tietsikkaa enää, eivät varppi olisi uskoneet et mä pystyn olemaan kuukausia ""hiljaa"". Hyvin näköjään pystyn, liiankin hyvin, tokkopa nuo enää mua muistavat :-
Meillei NOKKAMUKI oikein ottanut tulta. Hän saa nykyisin vettä tirpottua tuttipullosta, jopa saattaa imeä vähän mut muuten pureskelee tai puristelee tuttia - tuleehan sieltä silloin vettä. Pitänee aloittaa jälleen tuo nokkamukiharjoittelu.

Syöttäminen siis soseen tai puuron on mennyt ihan höpöksi. Saa kyllä loppujen lopuksi syötyä lähes koko annoksen mutta vatkautuu sylissä kyllä ties miten, istumaanko olisi halu? Ok, jos yritän pitää vähän istuvammassa asennossa niin leukansa painuu rintaan, suuta ei näy ni yritä sinne sitten lappaa ruokaa... Vähän on vaikeata tämän hetkinen syönti. Tissiä syö suht nätisti, ei ihan hirveästi ole pureskellut viime aikoina (kun saa päivällisellä lihaa ruoassaankin :-)

HYPPYKIIKUSSA vietti hän aikaansa eilen kotvasen ja nyt jo osasikin silleen kunnolla hyppiä! Aiemmin on vaan tassutellut, ei siinä mitään, tassutelkoon, mut kun on alkanut roikuttaan päätään sitä kiikun kangasta vasten, näyttää aika pahalta kun tuntuu että kurkkuun painaa nin kovin. Kokeilemme tänään uudestaan, kotosalla kun näemmä vietämmä yksinämme jälleen tämänkin päivän.

HOLBY CITYÄ oon taas alkanut katselemaan, tulee sopivasti Puppen aamupäiväunien aikaan. Aivan hirveä jakso oli tänään kun yks niistä hoitsuista joutui keisarinleikkaukseen 8:lla kuukaudella istukkavuodon tms takia ja se vauva ei ollut kunnossa ja elintoimintojen ylläpito lopetettiin. Lattialla makoiltiin Puppen kanssa, mulla tuli itku ja Puppea piti tiukasti halaileman ja pussaileman. Ehkä toi sarja on mulle vähän liian jännittävä :-
2XL, kyllä meidän valvontajaksot on yhä edelleen maksimissaan 2 tuntia. Ei jaksa pieni mies ei.. ei välttämättä nuku kuitenkaan väsyttyään ""täysiä"" 45min päikkäreitä, saattaa torkahtaa 10min ja herätä sitten (ja tää on kyl ärsyttävää). Illansuu-unille vatkaan vaikka väkisin, jos on yliväsynyt yöunille mennessä on nukahtaminen tooosi vaikeaa. Muutaman kerran on käynyt niin et ollaan nukuttu viekukkain kahden tunnin päikkärit niin illansuu -unet on joko jääneet pois tai olleet tosi lyhyet, suht nätisti on kuitenkin käyttäytynyt. Mutta siis vain jos on jo nukuttu pitkät päikkärit, jos ei ole ja pysyy hereillä koko illan niin sen kyllä kuulee koko naapurusto :-o

Nyt hän heräilee 47min päikkäreiltään (raikas tuuli pidensi kahdella minuutilla) joten me mennään taas. Kirjuutelkaa kultaset pliis =)

Mama: mä olen kans kattonu Holby Cityä kun aamuisin oon hereillä, ja Heartbeatia kanssa! Nyt on kyl oikeesti ongelma kun teho-osasto jäi tauolle :´(
Täälläkin on hippusen viileempi päivä mut vaippasillaan esiinnytään edelleen. Tepon peppukin punottaa, taitaa vaippa hiostaa vähän. Ilmakylpyjä koitetaan ottaa. Äskenkin loikoi kylppärin lattialla ja läiskytteli jalkojaan pissilammikossaan... Ihanaa.

Syöminen, tai oikeestaan juominen, on edelleen vähän ongelma hänellä. Oon alkanutkin antamaan maitopullon ensin ja sosetta sit perään. Soseita kun tuntuis syövän vaikka kuinka hirveesti, mutta nestettähän sinne pitäisi saada uppoomaan! Kakkakin oli aamulla jo ihan suklaarusinapapanaa. Ja sylissä syöttäminen olis ihan tuhoontuomittu ajatus täällä! Yleensä tarvitaan isikin avuksi pitämään pieniä eläväisiä jalkoja ja käsiä poissa puurolautasesta ja peppua sitterin uumenissa... Myös äänitehosteet on kovat kun herra syö. Ei itke, mutta ärisee ja murisee =)

Eilen käytiin ihmisten ilmoilla vähän ostoksilla, minä, Teppo ja tepporeppu. Hienosti meni, ilma oli hikinen ja kaupat viileitä, Teppo ihmetteli suomenruotsalaisia mummoja jotka ihastelivat pientä matkustajaa, ja nukahti lopulta reppuunsa. Loppupäivä meni leipoessa ja kaverin synttäreillä. Illalla käytiin vielä uimassa. Tänään on vuorossa siivousta ja pyykinpesua... Ai niin, täähän olikin vauvapalsta eikä päiväkirja...

Valvomisesta: meillä kaks tuntia on aika vakkari kotona ollessa kanssa. Jos ollaan liikenteessä ja tapahtuu kaikkee jännää, Teppo voi olla kolmekin tuntia ihan pirteä, mutta viim. 3½ tunnin kohdalla tulee itkupotkuraivari jos äiti ei tajua järjestää nukkumismahdollisuutta. Välillä ottaa hänkin vaan torkkuja, vaik autossa, ja sit onkin vaikea arvioida kuinka paljon akut siinä latautuu. Normipäikkärit on vaunuissa, sängyllä tai repussa tunnin, sylissä yleensä puoli tuntia.

Heh. Nyt sai Teppo oman näppiksen leikkikaluksi. Ei tartte enää tulla sotkemaan äidin ja isin leikkejä =D

Niin Gina katsoppas kun mä syötän sylissä JUURI sen takia kun sitteriin en osaa :-) Sylissä ollessa sidon toisen kätensä mun kainaloon ja toista pidän vasemmallani kiinni. Näin hän ei saa käsiään survottua (kovin usein) väliin.

Mut tosiaan nyt on alkanut toi jumppa sylissä oleen sitä luokkaa etten enää oikke tiedä mitä tehdä.. noh, välillä vieläkin menee ihan hyvin mut välillä ei. Suski sanoi et heillon liki silmään menossa ruokaa mut meillä meneekin niin et suuhun oon laittamassa ni hän vispaa päätään joten lusikallinen on korvassa, toisessa korvassa ja vieläpä nenärei'issäkin... Yes. Todella hianoo...

Peppu taitaa täälläkin vähän punoittaa tai en oo varma... siis itse se väli on vähän punainen - juurikin kun hain vaunuista ni ol kakki tullut mut ei se siellä ollu kauan hautunut. Rasvaahan ei tähän aikaan vuodesta kande paljoa käyttää (kai) joten ilmakylpy liene ainoa apu...

Itkee hän nyt. Tai ei itke vaan vaatii seuraa. Menen. Siis. Kun kerran käsketään. Ei näköjään nokkamuki pysynyt käsissä :-)

Taas on myrskytuulet puhaltaneet Soneran vauvapalstalla... Olen käynyt lukemassa, mutta en ole kerennyt kommentoimaan, kun halusin eilen itsekin nauttia kesästä ja eilen palanneesta +30 helteestä. Istuin eilen pikkumiehen päikkäriajan partsilla varjossa lukemassa KIRJAA! Plus mulla on ollut kotihommat rästissä. Mähän meinaan silitän ne lakanatkin... Toivon vaan, että SINNA + muut palaa Tammisten pariin!

Äkkiä komenttia, kun pitää ihan kohta lähteä joka torstaiseen mammatapaamiseen.

PIIALLE porkkanamehusta: täältä löytyy kaupasta tosiaan porkkanamehua, johon lisätty vaan c-vitamiinia. Itseasiassa oikein järkytyin, kun katsoin vauvamehuja. Täällä pelkästään HIPP-merkillä (me rikastutetaan herra Hippiä eikä esim. Nestleä :) ) on tosi paljon erilaisia mehua ja juomia jo 4.kk vauvoille. On erilaista hedelmä/rypälemehua, teetä, Schorle:a (omenamenua+mineraalivettä, vauvoilla kaasutonta mineraalivettä) yms. Kai kaiketi ainakin Hippin mehut on ilman sokeria, vaan c-vitamiinia lisänä, mutta makeita ne kai on. Niin ja ""hippit"" on luomua ja ainakin ruuat on vähän kalliimpia.

2xl - varmaan hyvä idea heittää tuttipullot ""mäkeen"", jos vaan nokkamuki kelpaa. Miksi turhan edes opettaa lasta pullolle, jos ilmankin pärjää. Me ei olla nokkamukia testattu, mutta olen ajatellut, jos veden juonti sujuisi siitä paremmin eli on ostoslistalla...

KAKASTA tottakai pitää kirjoitta: Elmeri teki eilen neljä kakkaa!! Toissailtana sain kultaisen mieheni pesemään päivän kolmannen kakan. Välillä kakka on tosi kovaa ja välillä taas löysää ja haisee...

Pikkumiehellä oli tänään rutiinilääkärintarkistus (6.-7. elinkuukausi) ja tärkeät 6kk mitat: pituus 69 cm, paino 7970g ja pää 45cm. Pituutta hämmästyin ja lekurin vaa'alla on vähän kotivaakaa kevyempi. Kaikki on kuulemma ihan hyvin. Pikkuhiljaa pitäisi kai alkaa vierastamaankin (luuli varmaan, että Elmeri on jo 7. kk). Lapsi saa tehdä kaikkea mitä itse haluaa tehdä, mutta hyppykiikut ja kävelytrollaattori on huono lonkille (saarnas oikein, vaikka ei meillä niitä ole). Seuraava tarkistus on vasta 10.-12. kk.

MAMAn sanoihin yhdyn, että kukaan ei enää lopeta tähän ketjuun kirjoittamista ja ehdotan, että siirrytään/perustetaan oman msn.yhteisö. Miehellä alkaa huomennaloma ja olen seuraavan 3-4 viikon aikana tosi vähän netin äärellä, niin älkää kummastelko, jos musta ja pikkumiehestä ei kuulu mitään. (Saksan kännyllä ei edes viitsi nettailla - täällä maksaa känny puhuminen ihan erilailla kuin Suomessa). Varmasti palataan takaisin teidän pariin. Miehen lomalla vaan ollaan reisussa ja kotona ollessakin aina menossa ja pitäähän mun nauttia miehen seurasta, kun taas syksyllä on varmaan tosi paljon reissussa ja mä oon ""yh"".

Mun on pakko mennä -""heitän"" vauvan vaunuihin (nukkuu päikkäreitä sängyssä) ja juoksen treffeille! Sitä ennen pitää vielä kerätä viltti yms. puistokamat mukaan! Palataan!

Voi harmin kräks.

Meitin Puppe on unhoittanut autuaasti kuinka nukahdetaan omaan sänkyyn yöunille. Siis kräks ja vielä maman oma vika kun on viekussa nukuttanut. Nukahtaa vaunuun ihan heti mut tympeähän se on sieltä sitten siirrellä kun tosi hikisenä heräilee joko tissille tai aiemmin. Kovin ei voi tuulettaakaan ja viilentää kämppää kun ulkona tuulee nyt kovasti. Avasin kuitennii makkarin pienen tuuletusräppänän niin saamma nukuttua sitten joskus.

Puppe suuttui mulle tuossa illansuussa :-( Leikki mahallaan ja mä aloin paippaa vaihtamaan joten käänsin selällensä. Varovasti ja nätisti mut en just tällä kertaa päätä asetellut erikoisen varovasti kuten yleensä. Noinhan hän sitten muksautti päänsä (noin 1,5cm paksu villamatto alla ja vielä fleece) ja kävi niin maan perskutarallaa kipeetä jotta piti kauhiasti itkeä ja vollottaa ja sylissäkin vielä itki pitkään. Väsykin oli jo ja tuleva hammas varmaan pakotti. Ei siinä mitään, muksahteleehan nuo mutta kun just vasta olin ollut keittiössä ja siellä kiroillu yksinäni kun tämä känkkäröi koko illan, mikään ei ollut kiva eikä hyvä ja mä päästelin ärräpäitä ja yritin huutaa pojalle ""nyt hillo siellä ei ole mitään hätää ekkönää ymmärrä"". Ni se kopsaus ja itku tuntui kaksinverroin pahemmalle mustakin :-(

Hyppäsimme sitten vaunuihin ja lähdimme ulos pururadalle kävelylle (joo! mama lähti lenkille!!!) koirulin kanssa ja sinne naatinnollisesti nukahti jotta onneksi ei ollut pitkään mamalle suuttunut. Ihan on omasta takaa paha mieli mamalla kun silleen muksauttaa.

VAATTEISTA haluaisin ruikuttaa vähäsen. Mä tuossa kesän alussa (eli siis jo kuukausi sitten - hyi kun aika pikajuoksee) ostin rutkasti 70-74cm vaatteita, bodyjä puolipotkareita yms yöpukua ja muutaman shortsipuvun. Noh, niillä shortsipuvuillahan sitä on menty eli suurin osa uusista vaatteista on käyttämäti. Alennuksessa näkyvät kaupoissa olevan ja mä tietty ostin täyteen hintaan... Ei siinä mitään toki muuten mutkun alkaa noi 70-74senttiset oleen Puppelle pieniä :-( Housut ts. puolipotkarit menee ihan ok, taitaa tulla isäänsä ja olla persjalka mut bodyt on jo aika nafteja ja kun on tarkoitus kamalasti liikkua kontata niin ei kyllä sais haarukasta kiristää. Eikö olekin hauskaa?? Nyt oon ostanut muutamat 80cm puserot/housut ohuempaa-kuin-college-kankaasta eikä ne hullun isoilta näytä. Itseasiassa aivan sopivilta. Paljonkohan mahtaa härralla olla pituutta? Painoahan on ainakin se sataviis :-
GINA mä tutustuin tuohon tepporeppuun netissä ja oli kyllä tosi kätsän oloinen. En vaan kyllä uskalla sellaista hankkia kun toi liinakin maksoi miljoonan eikä sitäkään oo tullu paljoa käytettyä. Tepporeppu olis varmasti kätsä jos kovasti kulkis tuolla ei-lenkkipoluilla mut näköjään mä en kulje sielläkään ja sinne sentään pääsee vaunuilla. Oonko mä ihan oikeasti näin laiska vai olenko vain onnistunut tekemään tästäkin hirveän vaikeaa tästä ulkoilusta?? Joka tapauksessa, mieskään ei hirveästi ehkä hyötyisi tuosta tepporepusta koska sen selkä ei tahdo kestää kantaa pikkumiestä muutenkaan (vaikka tuollahan painojakauma olis kyllä paljon parempi). Miehen selkä ei kestä aina edes kävelyä mutta offroad-auton perässä suolla tarpominen metrin syvyisissä suonsilmäkkeissä, se ei satu selkään yhtään =) (huomaatteko ironiani :-?)

HYPPYKIIKUSTA - itku tulee silmään kun Dezi kertoi et on huono lonkille. Varvastamisestahan täällä Suomessa eniten puhutaan (vai hä, oonko mä vaan niin pihalla etten ymmärrä mitään?). Meillä neuvolan täti EI kauhiasti tykännyt kiikusta mutta lähinnä sen takia että ""jotku lapset ovat niin kilttejä että pomppivat kiikussa tuntikausia vaikkeivät enää jaksaisikaan ja se on pahasta, lyhyet jumppatuokiot ei ihan hirveästi haittaa""... Voi kun Puppe on NIIN iloinen kun pääsee kiikkuun. Harvoin pääsee (kun mä en muista sitä päivittäin) eikä todellakaan ole ollut kauaa (max. 10min) mut... No, varmasti mä Puppea siinä siltikin hyppyytän jonkin verran, mulla ei ole mitään mahiksia hyppyyttää häntä sylissä/käsin/mitenkään kun hän siis painaa sen sataviis. Ja eikös nää vauvelit kuitenkin saa/tykkää hyppy-pomppimisesta?

MAMMAKERHO.. mun tarttee varmaan alkaa aktiivisesti etsimään sellaista täältä meiltä. Tai jotain lapsellista seuraa kun nuo lapsettomat tai teinilapselliset ei näemmä jaksa viettää meidän kanssa aikaa. Onpa kumma kun heti kun tulee kylään tää lähtee apteekkiin tai tissittämään tai vastaavaa... On mulla muutama tuttu joilla on vauvoja mut he ovat enempi hyvän-päivän tuttuja tai tutun-kavereita. Pitäisikö kutsua itseni kylään :-)) Yks tyär kävisi meillä kyllä mielellään mut on aivan sika-allerginen koirille ja saa itseasiassa minustakin oireita kun tavataan. Aika mälsää.

Mä jään tänne nyt yksinäni murehtimaan hiljaisuutta (vaikka joskus hiljaisuus on autuus - nyt vaan ei ole, ei kotona eikä netissä) ja odottelemaan uudelta ystävältäni mailia, toivon niin kovasti saavani tänä iltana etes yhten sähköpostin. Hyvää yötä tyttäräiset.

Huomenta !
PUPPEN MAMA mulla on kanssa vähän ongelmaa noiden vaatteiden kanssa kun 74cm alkaa osassa olla pientä ja 80cm on vaaaaltavan isoa. Eli mitä tässä osaa ostaa?????
Ostin nimittäin alesta Tutan yökkäreitä ja bodeja ja sitten yhden ihanan villatakin kokoa 80cm. Body ok, yökkäri kamalan pitkä ja villatakki sopii varmaan esikoulussa päälle ;=) Kyllä voi koot vaihdella sitten ihan kamalasti!!!!

Tänään on muuten ihanan viileä aamu, pitkästä aikaa.

Meillä on toi mies ihan mahdoton. Hän kun lähtee aamulla yksin töihin ja sitten kurkkaa ekana tietty neitiä sänkyyn. No, kun neiti on poikittain siellä niin sitten pitää tietty mennä kääntämään suoraan (kääntää muuten kaikki koriste-esineetkin hyllyssä suoraan jos ovat vinossa...) ja tietysti neitokainen herää siihen ja sitten ei auta muu kun munkin nousta :=( onneksi sentää nukkuu vielä tissin jälkeen noin tunnin. Ei kait se lapsi siitä kärsi jos on ollut jo poikittain puolenyötä. Onneksi nyt on aamuja nolla ja jää lomalle!!!! Antaa sitten varmaan meidän muidenkin nukku pitkääääännnn.

Nyt aamukaffelle!

Moi!

Eipä mulla mitään erityistä kirjoitettavaa ole.. ilma tosiaan näyttää vähän viilenneen, saas nähdä ”kuumeneeko” vielä päivänmittaan. Helteillä on vähän kurja pitää vauvaa sylissä, kun on vielä sellainen lämpöpatteri. Siinä sitä sitten ollaan molemmat hiestä märkänä, äiti ja tyttö. Nyt tyttö just nukkuu päikkäreitä sisällä, huoneessa, jossa on ilmastointilaite päällä. Saadaanpahan edes yksi huone viileäksi tässä asunnossa. Sisälämpötila taitaa muuten olla tällä hetkellä 28, on se vähän rasittavaa. No, ei sais valittaa, kun niin vähän näitä päiviä näillä leveysasteilla kuitenkin on. Eli onhan se kuitenkin ihan kiva, kun on lämmin.

Pepsu oli eilen ekaa kertaa ihan oikeassa konttausasennossa, käsien ja polvien varassa, vatsa ilmassa. Tähän asti on ollut vaan toinen pää kerrallaan ilmassa (tytöllä ei siis ole kahta ”päätä” vaan siis peppu tai pää:) Olipas hyvin selitetty. Kyllä se siitä jossain vaiheessa taitaa liikkeelle lähteä. Ostettiin jo pistorasiansuojia ym. turvatuotteita, että saadaan vähän laitella paikkoja turvallisemmiksi, ennen kuin tuo tyttö tuosta tosiaan lähtee tosissaan liikkeelle. Nyt siis vaan pyöritään tai pakitetaan paikasta toiseen. Pepsu on muuten nyt keksinyt, että olohuoneen pöydän hyllyltä on mukava repiä tavaraa alas.. kierittää itsensä pöydän lähelle ja kun silmä välttää, niin kiskoo lehtiä alas. Sitten kun tyttöä kieltää tai ottaa pois pöydän luota, niin tulee itku. Meidän oma ”mutta minä haluan”-tyllerö! :) PIIA, jokos teidän PJ on lähtenyt konttaamaan vai vieläkö syöksykontataan? (kuulostaa tosiaan hassulta)

En nyt väitä, että meidän tyttö osaisi puhua, mutta sattuipa jännä asia eilen ja vieläpä kaksi kertaa eli kun tyttö oli sylissä ja tutti tippui, niin kuului sellainen äännähdys, joka kuulosti ihan kuin sanalta tutti. No, voihan noissa äännähdyksissä tietysti tällainen kotiäiti kuvitella kuulevansa vaikka mitä. Jäädäänpä nyt siis odottamaan ensimmäisiä sanoja, siihen taitaa vielä tovi kestää. :) Muutenkin tuntuu, että alkaa jokellella sellaisia kaksitavuisia ”sanoja”, kun MÖMMÖ, ÄPPÄ jne.

On mennyt muutama päivä ihan ohi, kun ollaan etsitty kotiäidille kakkosautoa eli ”kauppakassia”, jolla voitaisiin sitten tehdä Pepsun kanssa vähän reissuja tuonne vähän kauemmaksi täällä Uudellamaalla. Mä oon niin laiska, että en oikein jaksaisi noilla julkisilla liikkua vauvan kanssa, ainakaan Helsingin ulkopuolella. Ois ihan mukava, kun tuossa syksyllä päästäisiin tytön kanssa vähän liikkumaan, nyt kun se on tosiaan jo ihan hyvin mahdollista.

MAMA ja 2XL pohti noita vaatteiden kokoja, niin meidän typsy on sen verran pieni, ettei nyt varsinaisesti sellaisia ongelmia ole, mutta se täytyy sanoa, että musta vaikuttaa siltä, että Tutalla on ihan hirvittävän suurikokoisia nuo koot. Pepsu sai just lahjaksi 80-senttisiä puolipotkareita, jotka tosiaan vaikutti siltä, että menee vaikka sitten esikoulussa.

Porukka on tosiaan vähentynyt täällä palstalla tosi paljon.. DEZIn tavoin, voisin tosiaan kannattaa sellaisen MSN-yhteisön perustamista, jos joku sellaisen perustamisen saisi aikaiseksi. Itse en oikein tiedä asiasta mitään.. varmaan kestäisi hetki opetella käyttämään sellaista. Mutta jos muut ei erityisesti kannata, niin jatketaan sitten täällä. Kyllä sekin käy :)

DEZI kiitos mehutiedoista :-). Neuvolasta kyselin, ja ei kuulemma kannata opettaa sitä TAPAA, että jatkuvasti juodaan mehuja. Viisi ateriaa päivässä, ja välillä hampaanalut saa levätä. Hellepäivinä on kuulemma ihan ok tehdä noin kuin mäkin tein, eli sekoittaa hedelmäsosetta veteen ja juottaa mehuna, jos ei pelkkä vesi uppoa. Nesteen saanti on tärkeämpää...

HYPPYKIIKKU oli meillä toinen aihe eilisellä neuvolakäynnillä. Fysioterapeutin ohjeistuksen mukaan 'lasta ei saa keinotekoisesti tukea sellaiseen asentoon mihin ei vielä luonnostaan pääse/pysty'. Eli ei saa istuttaa syöttötuolissa jos ei vielä istu, ja ei saa laittaa hyppykiikkuun jos ei osaa jo itse seisoa tukea vasten!!! Eli meillä ainakin menee tuo hyppykiikku vielä jemmaan pariksi kuukaudeksi. Nyyh :-(. Ja toinen juttu oli, että se estää sellaisen refleksin poistumisen, jonka pitäisi iän myötä poistua, eli siis ilmeisesti sen pomppimisen (näin ymmärsin). Kiikku pitää ehdottomasti olla niin alhaalla, että lapsi tulee painon koko jalkapohjalle... Elikkäs summa-summarum: HYPPYKIIKKUA EI SUOSITELLA!

Mitat oli 8180 g, 70 cm ja ¤ 44,7 cm. Kuukaudessa siis ½ kg ja 1 cm lisää.

SUSKI kysyit konttauksesta. PJ ei osaa vielä siirtää käsiään eri tahtia, eli syöksyilee, ryömii, kierii, äheltää, ym. mutta menee tosi nopeasti paikasta toiseen. Neuvolassa meni pallon perässä ympäri huonetta (oli kivan liukas lattia) ja neuvolan täti ihmetteli, että liikkuuko se noin kovasti yleensäkin. No tämä meidän ikiliikkujahan ei ole paikallaan juuri koskaan...

Nyt kakkapyllyn pesuun...

Huomenta ja lyhyt raportti täältäkin.

HYPPYKIIKKUA kokeiltiin meillä ekaa kertaa eilen. Pomppihan tuo siinä mutta ei mitenkään näyttänyt riemuitsevan. Teppo suhtautuu kaikkeen uuteen kovin mietteliään oloisesti, läiskyttelee esim. varpaitaan järvessä ja tuijottaa jotta ""mitähän se tämäkin on"" mutta ei hymyile. Ei edes ergon kyydissä. Olen tulkinnut kuitenkin et viihtyy jos ei kerta valitakaan. Mut siis, hyppykiikku ei näköjään ole mikään must-juttu joten jätetään se sit syrjään jos kerta neuvola niin sanoo. Mietin kyl tota perustelua ""asennosta mihin lapsi ei vielä luonnostaan pääse"", et kantoliinassa ja rintarepussahan vauva on pystyasennossa pienestä pitäen?? No, en tiijä.

Teppo NUKKUI taas koko yön! Puoli kymmeneltä sai iltapullon eikä sekään oikein maistunut, kauheella tyrkyttämisellä sain 150 ml menemään. Sit heräsi puoli kahdeksalta aamulla eikä edelleenkään ollut oikein nälkäinen?? joku 170 ml sinne lopulta meni. Ja vaippa oli melkein kuiva, mitäpä sitä pissaisi jos ei kerta juo. Huolestuttaa kyl vähän, tänään otan kunnon nestekuurin ja tarjoilen vesipulloa koko ajan.

PIIAn PJ:hän on jo tosi iso poika! Kuvissa näyttää aika hoikalta mutta pituus-painosuhde taitaa olla ihan hieno kuitenkin? Meillä neuvolaan on vielä pari viikkoo mut arvaisin et joku 68 cm ja 7000 g on hän. Mä otin taas eilen pari hyvää kuvaa Teposta, vieläkö niitä saa spämmätä sinne sähköpostiin? Jos poistais vanhoja samalla...

HELLE ei hellitä täällä Etelä-Suomessa. Teppo nukkuu vaippasiltaan pelkän pussilakanan alla ja makkarin ikkuna on auki. Äiti nukkuu alasti ilman peittoa ja kärsii. Säätiedotus lupasi, et sateita saattaapi ruveta tulemaan mut sunnuntaihin asti oli kirkkaanpunanen kartta eli väh. 25 astetta. Lääh. Onneks on järvi vieressä =)

2XL meillä on kans noi 74 cm vaatteet, erityisesti bodyt, tiukkoja (siis pituudeltaan). Joten bodyistä oon ostanut nyt 80 cm, ja toissa päivänä käytiin pojun kanssa ale-ostoksilla, mistä lähti mukaan 86/92 kokoakin. Vähän on tietty pitkä sen kokoinen body, mutta ei menoa haittaa. Housuja on aika vaikea ostaa, kun 74 shortsit esim. on vyötäröltä ihan liian suuret meidän laiheliinille.

GINA mä ajattelisin, että liina/reppu tukee kuitenkin vauvaa kantajan vartaloa vasten, mikä kait on ihan ok, kannetaanhan sitä sylissäkin pystyasennossakin... Mutta tuossa hyppykiikussahan lapsi joko tulee itse selkänsä suoraksi, tai 'roikkuu' sitä kiikun pussia vasten, ja se ei kyllä näin amatöörin silmäänkään vaikuta mitenkään ergonomiselta...

Meillä on tänään puolivuotissynttärit! Huh, näinkö nopeasti aika on mennyt? En koskaan unohda miten olen kävelylenkillä laskenut viikkoja, että Elmeri olisi edes 12 vkoa (=3kk) ja huuto helpottaisi, ja vaikka joskus päivällä nukkuisi muuten kuin vaunuja työntelemällä. Nykyään tuntuu olevan niin tyytyväinen ja kiltti vauva.

HYPPYKIIKUSTA ja kävelytrollaattorista vielä, että henk. koht. en usko, että kohtuudella käytettynä niistä on haitaa eli MAMA, jos Puppe tykkää hyppiä, niin varmasti vähän aikaa silloin tällöin on ok. Don´t worry, be happy...

Musta meidän lekuri puhui lantion väärästä kehittymisestä, mutta en niin tarkkaan kuunnellut, kun hän tosiaan välillä vähän ""saarnaa"". Vähän erikoinen vanha täti ja kylässä olisi toinenkin lastenlääkäri, mutta ollaan käyty tolla, kun on jo ""tuttu"". Ihmettelen ettei eilisessä tarkistuksessa kysynyt mitään Elmerin rytmistä, nukkumisesta tai syömisestä. Toisaalta kun terve vauva, joka vaikuttaa tyytyväiseltä, niin miksi pitäisi ""valvoa"" miten mä häntä hoidan. Olin jo etukäteen varautunut, että saarnaa kuinka Elmerin rytmi liian myöhäinen ja syödään väärin.

Mä olen antanut miehelle tiukat ohjeet ettei saa aamulla herättää Elmeriä, kun hakee hänen huoneensa kaapista vaatteita ja käy ""haistelemassa"" vauva tuoksua ennen töihin lähtöä. Tällä viikolla Elmeri on usein ollut hereilläkin ja ohjeena on vaan laitaa tuttia suuhun ja rättiä silmille, jos on poika hereillä. Tänään pikkumies herätti mut ekan kerran klo 6.48 ja kävin kääntämässä hänet mahalta selälleen ja laitoin tutin suuhun. Seitsemän jälkeen sama juttu, mutta sitten tajusin, että taitaa olla olla kakka vaipassa. Vaipan vaihto ja poika takaisin omaan sänkyyn. Ei nukkunut siellä vaan pulisi, hain omaan kainalooni meidän sänkyyn, mutta ei nuku, niin ennen kasia aamupalaimetys sängyssä. Sen jälkeen ainakin mä nukuin melkein tunnin poika kainalossa, taisi poikakin nukkua. Lopulta vasta ysin jälkeen jaksoin nousta... Laiska äiti. Saksalaiset kotirouvat jo laittaa pyykkejä kuivumaan ja tulee torilta/kaupasta, kun me vasta herätään.

Pinnasängyn asukki nukahti varmaan minuutti sitten (klo 10.41) ekoille päikkäreille. Mahallaan taas on. Kävin meinaan edellisen kerran katsomassa viis minsaa sitten. Menen itse suihkuun ja hiuksia pesemän.

MAMMAKERHOA tms. suosittelen kaikille, kenellä ei ole omia kavereita lähellä. Mun täkäläiset äititutut ei ole mitään mun sydänystäviä, vaan saksalaisittain tuttuja (Bekannten), mutta musta on kiva edes hetki viikossa kuulua johonkin porukkaan ja vähän keskustella muiden aikuisten kanssa eikä vaan aina yksin vauvan kanssa. Mun saksankieli ei ole niin loistavaa, että isossa porukassa (meitä on 5) pystyisin kunnolla osallistumaan keskusteluun ja välillä on vaikea ymmärtää murretta, mutta silti toi viikottainen tapaaminen on mulle ja Elmerille tärkeä. Elmerikin tuntuu kovasti tykkäävän tarkkailla muita vauvoja. Hän on joukon kuopus, kun muut vauvat on 1-2 kk vanhempi.

Millaisia soseyhdistelmiä olette itse tehneet? Teettekö lihan itse? Miten? Miten hienoa lihamössöä saa sauvaseikoittimella? Kuukausi on kasviksia syöty, niin ajattelin, että aika aloittaa liha. Laitatteko öljyä vihannessoseisiin? Täällä sitä suositeltiin ja samoin yhdessä mun suomal. kirjassa, mutta äippäpaketin vihkosessa ei.

Hyvää viikonloppua! Ja tosiaan lähiviikkoina ollaan tosi vähän Elmerin kanssa kuulolla, mutta palataan varmasti.

DEZIlle pikana:
mä keitän naudan jauhelihaa kattilassa, kypsyy tosi nopsaan, parissa minuutissa. Sit kaadan vedet pois ja soseutan sauvasekottimella. Aika huolellisesti saa painella et kaikki murut hienontuu. Sit pakastan muffinssivuoissa ja otan yhden/päivä kasvissoseen lisäkkeeksi.
Lohta paistoin uunissa ja hienonsin vaan haarukalla. Teppoa ei näytä pienet sattumatkaan haittaavan. Öljyä en ole lisännyt, jos olis kovin laiha vauva niin siitä saattaisi olla hyötyä (kaloreita lisää) mut en ole kokenut tarpeelliseksi meillä.

Meillä menee Elmerille vielä 68cm vaatteet ihan ok, joskin joku H&M body taitaa olla vähän nafti. Käytetään 68cm vaatteita pääsääntöisesti ja joitakin 74cm jo. Meillä lahjaksi saatuna joitain 74 cm kokoyökkäreitä (tai kokopotkareita?) ja ne näyttää TOSI ISOILTA! Mä oon huomannut, että joka koosta paidat/takit menee kaikkein pisimpään ja ne on usein ison oloisia. Sama koskee usein housuja, mutta bodyt jää ekana pieneksi. Onkohan Elmerillä lyhyet jalat, kun tuntuu, että housujen lahkeet on aina pitkät? Viime viikolla oli päällä 62 cm paita ja hihat oli vähän lyhkäset, muuten sopi ihan hyvin. Paidat on niin leveitä.

Äippäpaketin Tutan mintunvihreessä bodyssa on musta ihan outo mitoitus. Hihat on tosi leveet, mutta vartalo aika lyhyt. On kai kerran kaksi käytetty. Viime viikon ja tämän viikon viileimmillä keleillä on käytetty äippäpaketista sitä vihreekelta (karsee väritys) sukatonta henkselipotkaria. Olen ajatellut, että olisi mukava vauvan päällä -ei purista mahaa.

Epäilen, että oliskohan Elmeri eilen mitattu vähän liian pitkäksi (69cm), että pää ei ollut ihan kunnolla, kun kovasti heilui. (""Pää ei ollut ihan kunnolla..."" Tuonkin lauseen voisi tulkita, että pää oli vähän irti muusta vartalosta....)

Iltaa mammat ja mamsellit.

Täällä ilmottautuu jälleen sokea äippä. Istuttiin päivällä soffalla niin et Puppe katseli olkani ylitse ikkunasta ulos. Valo tuli hienosti hänen kasvoilleen ja tutkiskelin silmiensä väriä, otin rillit pois että näen niin lähelle. No, väri ei selvinnyt (about sininen jossa keltainen aurinko) mut yhtäkkiä huomasin et otsa ihan hiusrajalta oli ihmeen punainen.. tai kellertävä... sitä tiiraamaan ja herra heilutteli päätään suuntaan jos toiseen.. maailman toiseksi pahin karstahan se siellä!! Enstex pahin oli silloin viimeksi kun huomasin milloin lie.

Siis vain vähän ottaa pattiin KUN EI NÄE! niin pääsee muhimaan tuollaista, tiedä kuinka kauan se taas siinä oli ollut. Rilleillä en näe niin lähelle enkä ilman rillejä niin kauas (eikä hän pidä päätään paikoillaan). Siitä öljyä päänahkaan ja mummille kylpyhälytys. Ennen kylpyä kampailin ja kylläpä (yäk) irtosi karstaa... Kaikki ei tietty ees lähtenyt kerralla kun sitähän ei saa raapia mut otetaan vaik sunnuntaina uusiksi.

Muutenkin mua tökkii tämä likinäköisyys (-6 onpi rillit noin) kun esimerkiksi kynsien leikkauksen teen ainoastaan silloin kun poika nukkuu ja silloinkin ilman rillejä, kuten kaikki tarkkuushommelit. Mun pitää päästä todella lähelle sormia (siis ihan kymmenen senttiä tms) että näen leikata VAIN kynnet ja hereillä olevalle pojalle en ole ko. asiaa koskaan onnistunut tekemään. Nyt oon alkanut miettimään jotta kyllähän sitäkin pitäisi hereillä ollessa harjoitella (yhdessä ketjussa sain syyllisyydenkin niskaani kun joku sanoi jotain ""ainakin minun kynteni tuntuvat erilaiselta ne leikattuani joten varmasti vauvastakin tuntuu oudolta ja pitäisi tehdä niin että vauva sen huomaa jne jne...). En kyllä tiedä miten tuohon(kaan) pystyn.

Noin muuten täällä on ollut tosi KURJA alkupäivä eli siis tuohon yhteen iltapäivällä mä vaan niiskuttelin ja voivottelin ja säälin itseäni. Puppe ei oikein jaksanut olla tyytyväinen paljoa mihinkään, söi tosi huonosti ja rimpuili sylissä ihan liikaa (tietenkin vaistoaa kun mäkään en ole iloinen). Nukkui kyllä nokosensa 45min mut lähes heti herättyään vinkumaan. Tarjosin tissiä vettä syliä lattiaa telkkaria leluja vaan ei... Onneks toi kylpyjuttu iski siihen saumaan ni mentiin mummille. Suihkussa me ei kyllä noin kamalan tarkkaan saada toisiamme (heh) pestyä kuin kylvyssä, kylvyssä likoo napa ja korvatkin paljon paremmin. Napakin on meillä ongelmana kun tuntuu etten mä saa sitä pidettyä puhtaana, tein mitä tein. Tänään laitoin ennen kylpyä ceridalia napaankin ja jo irtosi nöyhtät. Ei haise eikä mitään mut näyttää et jotain ruskehtavaa siellä on, kuivaa eikä lähde veteen kastetulla vanupuikolla kuitenkaan pois. Öljyllä lähti.

Koti on ihan mullin mallin tai ei ihan mutta oikein mitään en jaksa tehdä täälläkään. Onkohan mulla vaihdevuodet tulossa??? Ai joo, mummilassa mummi SYÖTTI SITTERIIN ja meni suht hyvin eli mäkin siirryn sitteriruokintaan. En vain kestäis olla kontallaan lattialla enkä kyllä sitteria uskalla ylemmäs nostaa. Keittiön pöydän päällä on sellainen pitkä lamppu eli siihenkään ei mahdu ja muuta isoa tilaa ylhäällä ei ole. Siispä kontalleen lattialle. Auts sanoo kyllä kipeät paikkani.

Yritettiin mummin kanssa MITATA Puppen pituus - saatiin vaivaiset 71cm. Ok, eihän tuo hassumpi olisi - 5kk10pv neuvola oli 69,5 cm ... mutta miten ihmeessä ne 70set vaatteet muka tuntuu niin pieniltä? Noh, kuten puhuitte, ikävä kyllä eri valmistajilla on eri kokotaulukot samoihin kokoihin (hah) ja mä olen varmaan mennyt lankaan ja ostanut kiinalaisten 70cm vaatteita, kiinalaisethan on aika pieniä ni kai niillä on myös vaatteet pieniä vaikkoiski 70cm =) Harmittaa vaan kun saattaa olla et useat vaatteet jää kokonaan käyttämättä.

DEZI, tuo keltavihreä haalari sopii Puppelle aivan syötävän hyvin! Tai kokonsa puolesta ei enää oikein hyvin mutta silmiin sopii kyllä hienosti ja saa silmät näyttämään vihreiltä! Noita haalareita oon käytelly yökkärinä jos ei ihan kauhean lämmin ole ollut. Potkareista leikkonut vaan sukkaosat pois. Nyt just on päällä se keltainen jossa on valkosessa täplässä joku sininen pupu. Se ei kyllä näyttänyt yhtään hyvältä.. kun siinä on se rintarypytyskin... heh.. ei Puppe hoksannut ettei näyttänyt kovin hyvältä... ei tuo kyllä kauaa mahdu päällekään kun näyttää aika makkarankuorelta..

LIIKKUMISESTA kirjoititte. Puppe ei liiku. Ei. Kääntyy vatsalleen ja jää siihen vatkaamaan molempia päitään (hih Suski :-) suuntaan jos toiseen muttei etene kyllä senttiäkään. Kellonviisaritkin ovat jääneet jumiin jotenkin, löytyy pitkälti just siitä asennosta mihin jäi vaikka vessaan mennessäni (vaik mä kyl pidän vessan ovee aina auki jotta näen pojan ja hän minut, kakkaahan hänkin mun läsnäollessa :-). Sit kun ei liiku eikä etene vaikka mielestään yrittää kovasti niin turhautuu ihan hirveästi ja kiukuttelee ja kaikkea. Ok, kyllä hän joskus sivusuunnassa liikkuu jonnekin mutta ihmeen vähän, välillä veti jo isompia ympyröitä. Nyh. Jotain istumaanyritystä saadaan varmaan odottaa tuonne jouluun.

TAPUTTAA kovasti. Itseään polveen/reiteen, mua tissiin, poskelle olkapäälle, lattiaan leluja yms yms. Ja useimmiten oikealla kädellä. Osaa jo soittaa lelu-ukkoa josta lähtee räkänauru siihen mätkäyttämällä. Yrittää napata lavuaarin reunalta pyllynpesurasvapurkkinsa kun käsiä pestään. JALKOJA ei ole leikkikaluikseen löytänyt vieläkään, rapsuttaa kyllä jalkoja vastakkain ja vatkaa tietenkin mut suuhun on ainakin 40cm matkaa. Yritän mä niitä tyrkytellä joskus mut kai ne haisee hielle kun ei kelpaa... Kätensä ovat yhä edelleen mun mielestä aika tarkat, kerää kyllä sen lelun mitä haluaa kauempaakin ja vaikka kaksin käsin, vaihtaa lelua kädestä toiseen, saa lelun yhdelläkin kädellä sinne mihin haluaa. Ai yks inhottava juttu, hän on löytänyt KORVAKÄYTÄVÄNSÄ ja sinne pitää aina tunkea sormea, inhottavan näköistä. Tietty epäilin et on kipeä mut ei korvassa mitään kummempaa, edes pahemmin vaikkua, näkynyt. Kiva tunkea sormea reikään vaan :-)

HYPPYKIIKKUA ... kyllä mä aion Puppea siinä pikkuisen ilahduttaa vaikka joka kolmas päivä viidellä minuutilla. Kun lapsiraukalla ei ole mitään muuta hauskaa, kahden vaan täällä maman kanssa murjottaa. En halua uskoa et 5min parin kolmen päivän välein kauheita vammoja saisi aikaan. Mut kyllä sä PIIA oikeassa olet, ei se mitenkään ergolta näytä se kiikkuasento. Voi hitsi, kaikki kiva vauvalta(ni) kielletään... sniiif. GINA; kantoliinassa tai repussa on sekä tuettu koko selältään ja pyllyltään että JALAT EIVÄT KANNATTELE MITÄÄN PAINOA.. eikö vain? Lonkat on anatomisesti levällään. Hyppykiikussa ei anatomiasta paljoa voi puhua ja jaloillehan sitä painoa väkisinkin menee (kai) kun pomppii. Harmin harmi.

SUSKI, mummi on kuullut kaksi kertaa Puppen sanovan ""äiti"". Ja lisäksi pari savolaista ""äetee"". Joten miksi ei sitten ""tutti"", kyllä meilläkin taas se jokeltelu tai pulina on aktivoitunut kun välillä oltiin niin hiljaista poikaa. Joo ja meillä soitetaan sormitrumpettia tms... eli laittaa kättään sormiaan suuhun ja mom mom wom wom mow mow yms ääniä tekee liikuttelemalla käsiään suulta poispäin ja takaisin. Tuo on jännä kun se näyttää niin ""tarkoituksella"" tehdyltä tuo käsien liike. Nenänsä kautta ääntelee paljonkin, pitää suuta kiinni ja inisee. Kiva.. enää en ihan aina osaa äänistä sanoa milloin on positiivinen soundi ja milloin ei ole niin-positiivinen.

KUVIA saa lähettää mailiboxiin, kiitos TAMMIMAMMALLEkin suloisista kuvista =)

Nyt näyttää siltä että olen jaapannut taas ihan mitä sattuu ihan liian pitkään joten poistun lohduttamaan itseäni (jos tietäisin mikä mulla on, tekisin sille jotain vaan kun en tiedä) jollain hyvällä syömisellä. Yllättäen mua haluttaa nyt suolapähkinöitä. Arvatkaapa onko kaapissa niitä heh ei tietenkään.

Koettakaa kestää (mua) tytzyt. Niin minäkin koetan :D

Ja Dezin Elmerille onnea yhden etapin saavuttamisesta!

Yhteistyössä