Taas kommentoitiin pulleasta vauvastani...

• Viestiketjun aloittaja palleron äiti
  • Ensimmäinen viesti
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja mietihän tätä....;24466400:
No vähän turhan pieneltä omasi kuulostaa.... Oletkos syönyt lapsesikin ruoat?

- Tuntuiko hyvältä? No ei varmaan ap:stakaan sinun kommenttisi "hurjan kuuloisista painoista"
En ole syonnyt lapseni ruokia, pieniruokainen tuo on ollut aina. Ja sanoinkin etta taistelua on ollut syomisten kanssa, joten helppoahan se on aidille jos lapsi syo kunnolla. Vauvojakin, kuten aikuisia, on kaiken muotoisia. Minun korvaani tuo paino kuullostaa hurjalta, mutta sita se ei varmaankaan ole, enhan mina voi verrata omaa tyttoani toisiin vauvoihin.

"vieras"
Rintamaidolla ruokitun vauvan pitääkin olla pullea, meilläkin meni molemmilla 10 kiloa rikki 6kk neuvolassa. :) Kyllä ne siitä hoikistuu kun liikkeelle lähtevät, nauti sinä vaan ihananasta vauvanpyöreydestä ja lapsesta, jota on kiva sylitellä ja pusutella, pitäkööt muut ruipelonsa. :D

• Tykkää
Reactions: tonttuilija
"hohhoijaa"
No jopas on kurjaa kommenttia vauva saanut! Tuon ikäisenhän kuuluukin olla pullea. Meidän esikoinen oli myös todella pullea vauvana vaikka syntyi alle kolmikiloisena ja sirona. Kommentti oli lähinnä että "näkee että on ollut ruoka-aikana kotona". Mutta se oli ihan huumorilla heitetty enkä loukkaantunut. Aika törkeää kommentoida noin pienen vauvan painoa, ovatko ihmiset niin tyhmiä etteivät tajua mitään?!!

• Tykkää
Reactions: tonttuilija
ulkonainen
[QUOTE="hohhoijaa";24466434]No jopas on kurjaa kommenttia vauva saanut! Tuon ikäisenhän kuuluukin olla pullea. Meidän esikoinen oli myös todella pullea vauvana vaikka syntyi alle kolmikiloisena ja sirona. Kommentti oli lähinnä että "näkee että on ollut ruoka-aikana kotona". Mutta se oli ihan huumorilla heitetty enkä loukkaantunut. Aika törkeää kommentoida noin pienen vauvan painoa, ovatko ihmiset niin tyhmiä etteivät tajua mitään?!![/QUOTE]

Miten niin kuuluu olla pullea? Ei tuttavapiirissani ole ollut pulleita vauvoja. Kuten sanoin, vauvoistakin loytyy erilaisia ruumiinrakenteita.

haloo!
[QUOTE="joku vaan";24466433]mun mielestä michelin vauvat on rumia.. mun mielestä vararenkaita ei kuulu olla yhdelläkään ihmisellä.. vauvalla tai aikuisella. se kultainen keskitie..[/QUOTE]

Voi jestas sentään!!! Vauvako on RUMA jos sillä on renkaita reisissä?????????? Katsohan omia vauvakuviasi, uskonpa, että makkaroita on sielläkin ollut, niitä on joka vauvalla, ellei sitten ole jotakin todellista häikkää painonnousun kanssa...

"Vilja"
Tiedän erään perheen, jossa tyttö oli vauvana pullea ja vajaa kolmi vuotiaana oli jo yli 20kiloa.. Iso roteva tyttö. Sääliksi kävi. Taitaa tosin harvemmin olla näin.

Ehkä kuitenkin alottaisin kiinteät rintamaidon rinnalle, ihan pelkästään siksi et isompana se totuttaminen karkeeseen ruokaan onki sitten vaikeempaa.

"mummo"
Ei ole totta, että on olemassa ihmisiä, jota eivät hyväksy vauvan pulleutta! Ihan oikeasti, kuuluuko vauvan teidän mielestänne olla missimitoissa jo alle vuoden iässä? Vertailette jo nyt käyriä ja leuhkitte, jos oma lapsenne menee miinuskäyrillä... Hävetä saisitte!

.......
[QUOTE="mummo";24466509]Ei ole totta, että on olemassa ihmisiä, jota eivät hyväksy vauvan pulleutta! Ihan oikeasti, kuuluuko vauvan teidän mielestänne olla missimitoissa jo alle vuoden iässä? Vertailette jo nyt käyriä ja leuhkitte, jos oma lapsenne menee miinuskäyrillä... Hävetä saisitte![/QUOTE]

eiköhän se paras paino ole kuitenkin se käyrien normaali, tiedätkö, neuvolan käyrien? ei vauva ole mikään syöttöporsas jolle tungetaan tissiä suuhun joka murheeseen.

[QUOTE="Vilja";24466487]
Ehkä kuitenkin alottaisin kiinteät rintamaidon rinnalle, ihan pelkästään siksi et isompana se totuttaminen karkeeseen ruokaan onki sitten vaikeempaa.[/QUOTE]

Mihin tuo 'totuus' perustuu?

Kuuntelin samaa kuopukseni vauva-aikana. Kuopuksen, jota täysimetin 6½ kk. Turha kai sanoakaan että se ei pitänyt paikkansa. Ja kaikki ko. 'totuuden' kertojat oli sellaisia joilla ei itsellään ole ollut täysimetettyjä vauvoja.

Ei ole mitään järkeä aloittaa kiinteitä vauvalle, joka kasvaa upeasti pelkällä rintamaidollakin.

"Sara"
En mä nyt niinkään sanoisi, että vauvan KUULUU olla pullea. Vauvan kuuluu olla sen kokoinen, kun se on saadessaan ruokaa silloin, kun nälkä on. Toiset on pulleampia kuin toiset ja näin on hyvä niin kauan kuin kaikki on vauvalla hyvin!

hmpmh
mun pullea michelinukko on nyt erittäin hoikka 5vuotiasd...kun taas hoikka tyttövauvani on hiukan pullea 6vuotias..ei siis vielä ylipainoinen, mutta pyöreämmästä päästä ikätovereitaan..

palleron äiti
eiköhän se paras paino ole kuitenkin se käyrien normaali, tiedätkö, neuvolan käyrien? ei vauva ole mikään syöttöporsas jolle tungetaan tissiä suuhun joka murheeseen.
Kiitos rakentavasta kommentistasi. Alkuperäisenä kirjoittajana, enpä ole niin tehnytkään, kuten aloitusviestistäni jo ilmeni.

Ja aikaisemmalle kommentoijalle, joka suosutteli kiinteiden aloitusta: Uskon mielummin neuvolaa. Puolen vuoden täysimetys on nykyään suosituksena, enkä usko, etteikö lapseni aikanaan myös oikeaa ruokaa opi syömään.

"hohhoijaa"
Mitenkäs kun tämä meidän esikoinen oli kyllä pullea ja renkaita löytyi mutta oli silti normaalikäyrillä? ;) Ja kyllä väitän että normaalilla vauvalla on pulleutta. Vastasyntynyt on eriasia mutta jos myöhemmin vauva on laiha niin se on jo paremminkin epätervettä eikä ollenkaan normaalia.

AP, ota huumorilla, ihmiset eivät edes ymmärrä miten tyhmältä ja loukkaavalta nämä toteamukset kuulostaa.

Mutta totta mooses, jos joku äiti tulee avaamaan päätä että onpas iso ruma vauva ja mun tyttö niiiin siro, vittuilu on täysin salittua. Monet vauvat eivät ole mitenkään söpöjä, mutten ikinä lähtis avautumaan asiasta vauvan äidille.

Alkuperäinen kirjoittaja palleron äiti;24466589:
Ja aikaisemmalle kommentoijalle, joka suosutteli kiinteiden aloitusta: Uskon mielummin neuvolaa. Puolen vuoden täysimetys on nykyään suosituksena, enkä usko, etteikö lapseni aikanaan myös oikeaa ruokaa opi syömään.
Varmasti oppii. Meillä oppimiseen meni...ööö, minuutti tai peräti kaksi ehkä. 6½ kk täysimetyksen jälkeen. Eka lusikallinen ihmetytti, toka hymyilytti ja jo maistui. Eikä oo oppinut nirsoilemaan vieläkään, ikää nyt 5½ v.

hallelujaa!
[QUOTE="Vilja";24466487]
Ehkä kuitenkin alottaisin kiinteät rintamaidon rinnalle, ihan pelkästään siksi et isompana se totuttaminen karkeeseen ruokaan onki sitten vaikeempaa.[/QUOTE]

Tässä nyt ei ollut päätä eikä häntää! Älä missään nimessä luovu 6 kk:n täysimetyksestä, jos vauvasi on pyöreä! Sehän vain kertoo siitä, että teillä menee kaikki kotona täysin nappiin, ja vauva saa maidostasi sen mitä tarvitsee. Syöttövälinnekin ovat harvat, niin ei muuta kuin anna mennä vaan ja nauti siitä että kehosi osaa olla se mihin se on luotukin:Olla äiti. <3 Ihania imetyshetkiä!

"outolintu"
Meilläkin on ollut kaksi isohkoa lasta. Ei ehkä ihan michelin ainesta, mutta aina isompia kuin muut ikätoverinsa (siis vauvoina/taaperoina, myöhemmin erot ovat tasoittuneet). Olen siinä mielessä ehkä outo, että itse tykkään keskustella vauvojen koosta, vertailla pituuksia ja painoja ym. Mulle se on lähinnä "tilastollista kartoittamista". En osaa jotenkin ajatella, että jokin olisi parempi kuin toinen. Vauvat vaan ovat erilaisia.

Kyllä meilläkin on kommentteja tullut isokokoisuudesta, ja heti perään tarinoita pienistä lapsista. Mutta en ole osanut siitä niin loukkaantua. Ehkä tilannetta on auttanut, kun tuttavani paini pienikokoisten lasten kanssa ja minä taas isojen. Molemmat saatiin kommentteja ja yhdessä sitten todettiin että niin tai näin aina väärin päin...

Tärkeintä lapsen kannalta on, miten vanhemmat kommentit ottavat vastaan. Jos vanhemmat siitä loukkaantuvat, lapsetkin (ei vielä vauvat) sen huomaavat. Jos vanhemmat vähät välittävät ilkeämielisistä kommenteista, niin lapsetkin osaavat sen pistää kategoriaan "mummot puhuvat joskus vähän hassuja". Tärkeintä on että lapset tuntevat vanhempiensa hyväksynnän.

Ole ylpeä!
[QUOTE="äiti myös";24466412]Minä en käyttäisi imeväisikäisestä lainkaan sanaa lihava...[/QUOTE]

Sekin on vähän kaksinaismoralistista, että yhtäältä vakuutellaan, että vauvalle on ihan jees olla tietyn muotoinen, mutta toisaalta se pitää ilmaista kiertoilmaisuin. Lihavuus ei ole mikään haukkumasana, vaan ihan lääketieteessäkin käytetty ilmaisu. Keksin tuhat ja yksi halventavaakin ilmaisua samalle asialle.

Mutta niin kuin sanottu, minusta pientä vauvaa saa sanoa vaikka tankiksi, ja se on minusta vain söpöä.

Yhteistyössä