Taas kommentoitiin pulleasta vauvastani...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palleron äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eiköhän se paras paino ole kuitenkin se käyrien normaali, tiedätkö, neuvolan käyrien? ei vauva ole mikään syöttöporsas jolle tungetaan tissiä suuhun joka murheeseen.

Neuvolan käyrät on laadittu isoista tilasto-otoksista, ja ne ovat 60-70-luvulta, jolloin kuukauden ikäiselle annettiin tuoremehua ja imettää sai jos valttämättä halusi. Keskikäyrä näyttää tuon ajan keskiarvon, ei määrittele "normaalia" tai "epänormaalia".

Vauva ei ole syöttöporsas, mutta sen verran kiinnostunut omasta hengissä selviytymisestään, että syöminen on sille ainakin aluksi nautinnoista suurin. Jos aikuiselle tekee pahaa hyväksyä se, on vika omien korvien välissä.
 
Miten on sitten hyväksyttävää "haukkua" tässä ketjussa niitä anorektikko vauvoja, jotka ovat rumia kun eivät ole pulleita. Kuin niitä pulleita "terveitä" vauvoja? Enpä näe kovinkaan monen puolustavan näitä hoikkia vauvoja, joilla ei ole ollut reisimakkaroita. Esikoinen syntyi täysaikaisena alle 3kg painoisena ja on ollut aina todella hoikka. Koskaan kuitenkaan neuvolassa ei ole painoon puututtu. Sanottu, että kasvaa omalla käyrällään tasaisesti. Mutta eipä minusta tunnu kauheen mukavalta lukea juttuja täältä, että vauvan kuuluu olla pullea. Minun lapseni ei sitä ole ollut vauvana, eikä ole nyt 4v:n vaan painaa 15kg. Ja painaa kilon enemmän kuin minä kouluun mennessä.

Antakaa lasten olla sitä mitä ovat vauvoina. Pääasia, että ovat terveitä ja onnellisia.
 
Mihin tuo 'totuus' perustuu?

Kuuntelin samaa kuopukseni vauva-aikana. Kuopuksen, jota täysimetin 6½ kk. Turha kai sanoakaan että se ei pitänyt paikkansa. Ja kaikki ko. 'totuuden' kertojat oli sellaisia joilla ei itsellään ole ollut täysimetettyjä vauvoja.

Ei ole mitään järkeä aloittaa kiinteitä vauvalle, joka kasvaa upeasti pelkällä rintamaidollakin.

Ei ehkä vielä puoli vuotiaalla ole vaaraa ole, mutta nopeasti sen jälkeen kyllä tulee. Meillä on allergioiden takia lapsen kiineiden aloitus ollut vaikeaa. Vasta vuoden jälkeen hän pystyi syomään jotakuinkin järkeviä kovia pureskeltavia aineita, vaalea leipä oli käytössä 3-4 vuotiaaksi asti ainoana leipänä jne. Meillä myös ravintoterapeutti kehoitti mahdollisimmina aikaisessa vaiheessa antamaan myös jotakin "kovaa" purtavaa. Sitä sopivaa vaan kun ei ollut...

Nyt eskarilaisena hän vieläkin välttelee sellaisia ruoka-aineita, joissa joutuu kunnolla puremaan, esim. kokoliha (voi tosin jotua muustakin), ruisleipä, porkkana ym. Lapsi aina sanoo, ettei jaksa pureskella niin kovia. Minä ainakin uskon että suurin syy on tuo harjoittelun puute alle vuoden ikäisenä.
 
Ei ehkä vielä puoli vuotiaalla ole vaaraa ole, mutta nopeasti sen jälkeen kyllä tulee. Meillä on allergioiden takia lapsen kiineiden aloitus ollut vaikeaa. Vasta vuoden jälkeen hän pystyi syomään jotakuinkin järkeviä kovia pureskeltavia aineita, vaalea leipä oli käytössä 3-4 vuotiaaksi asti ainoana leipänä jne. Meillä myös ravintoterapeutti kehoitti mahdollisimmina aikaisessa vaiheessa antamaan myös jotakin "kovaa" purtavaa. Sitä sopivaa vaan kun ei ollut...

Nyt eskarilaisena hän vieläkin välttelee sellaisia ruoka-aineita, joissa joutuu kunnolla puremaan, esim. kokoliha (voi tosin jotua muustakin), ruisleipä, porkkana ym. Lapsi aina sanoo, ettei jaksa pureskella niin kovia. Minä ainakin uskon että suurin syy on tuo harjoittelun puute alle vuoden ikäisenä.

Siis tässä oli kyse kiinteiden aloittamisesta ja sen vaikutuksesta pureskeluun... Ensimmäinen viesti jäi puuttumaan aloituksesta, pahoittelut!
 
[QUOTE="elisa";24466713]Miten on sitten hyväksyttävää "haukkua" tässä ketjussa niitä anorektikko vauvoja, jotka ovat rumia kun eivät ole pulleita. [/QUOTE]

Ei ketään saa tietenkään haukkua. Aloittaja kokee, että häntä on haukuttu, ja täällä pyritään antamaan vertaistukea. Aina vertaistuki ei ole yhtä tahdikasta, varsinkin kun asialla ovat loukatuiksi itsensä kokeneet ihmiset.

Enemmän minua ihmetyttää se, miksi juuri tähän ketjuun on ilmestynyt näitä makkarat eivät ole kauniita minkään ikäisellä -provoilijoita. Vähemmän vaarallista on mielestäni ihannoida täysimetetyn vauvan lihavuutta kuin laihuutta.
 
Usein vedotaan tuohon, että jos lapsella onkin allergioita niin kannattaa varmuuden vuoksi aloittaa kiinteät aikaisin jos tuleekin takapakkia. Vauvan suolisto on kuitenkin paljon valmiimpi vastaanottamaan ja käsittelemään uusia ruokia 6 kk ikäisenä kuin esim. 4kk:n iässä, jolloin näitä ajanmittaan itsekseen häviäviä "allergioitakin" ilmenee vähemmän.

Luottakaa vaan itseenne, imettävät äidit, jos teistä tuntuu että lapsi kasvaa riittävän hyvin rintamaidollakin niin täysimetys 6 kk asti on vauvan parhaaksi. Itse olen 2 kertaa täysimetyksessä 6 kk:n iään onnistunut, ja osittaisimetyskin jatkui vielä pitkään tuosta, ja hyvin on lapset oppineet syömään kiinteitä heti kun niitä on aloiteltu. Eikä ole allergioita.
 
[QUOTE="hely";24465404]Oma esikoiseni oli iso vauva ja kasvoi todella hyvin. Usein kuuli jotain kommenttia koosta, mut mä otin ne vastaan vaan ylpeydellä, ajatellen että kasvaa pelkällä äidinmaidolla niin hyvin.

Ei tuollaisesta kannata välittään. Itse ainakin pidän isoja vauvaja elinvoimaisina. Vauvojen kuuluu olla pulleita eikä mitään anorektikoita.[/QUOTE]

Näimpä mullakin. Itse olen aina ollut hoikka, siro ja pieni rintainen, ja mut ai että olin ylpeä kun vauvani kasvoi minun rintamaidolla ihanaksi palleroksi.
 
Meillekin järestään kommentoitiin kuinka vauva on ainakin ollut ruoka-aikaan kotona. Oli pelkästään rintaruokinnalla. Neuvolassa taas tarkkailussa kun paino nousi hitaasti ja pieni on aina ollutkin ny 2,5v ja 12kg. Eli ei ole pä ätä éikä häntää näissä arvosteluissa.

On kyllä tullut nähtyä montakin sellaista vauvaa joiden liikkeellelähtö on hidastunut merkittävästi koska painonnousu on ollut niin suurta ikää 6kk ja kiloja 12 tmv. Ja rintaruokinnalla näistäkin on olleet kaikki. Kyllä itse olisn vähän huolissani ja yrittäisin osan mahasta täyttää vedellä tmv. Ennenvanhaan kiinteitä sai aloitella jo 2,5kuisena jos tuntui että maito lihotaa liikaa. Näin tehtiin esim. veljelläni jonka kasvu tasaantui sitten porkkanavellin kanssa.
 
Ihan normaaliahan se on että pieni vauva on pullea. Kyllä ne makkarat sitten tasoittuvat kun vauva alkaa liikkua! Vuoden vanhana suurin osa on normaalipainoisia.

Mun pulleroni oli 3 kk vanhana 7700 g ja 63 cm, 4 kk vanhana 8250 g ja 67,5 cm, eikä kukaan sanonut häntä liian pulleaksi, ei edes neuvolassa koskaan. Yksivuotiaana paino oli +-0-käyrällä, kuin myös nyt kaksivuotiaana.

Ap, älä niistä kommenteista välitä, kyllä se paino siitä tasaantuu, ja vauva on suloisin juurikin sellaisena ihanana pulleroisena! :heart:
 
Kuinka tuo on mahdollista? Han kai sitten otti kovan spurtin alussa :).

Niin älä muuta sano. Kuulemma ihan normaalia, mutta joka makkara ja sauma tuli kyllä varmasti tarpeeseen. On tosiaan äärimmäisen nopea jätkä, joten kai hän sitten kuluttikin. Ja iltapalaksi veteli semmoisia aikuisen puuroannoksia. Juoksee niin kovaa ettei kilot kerry...
 
Meillä keskimmäinen painoi reilu 3kk:n ikäisenä 9,980 kg :) sain kuulla muutamia vähän ilkeitäkin kommentteja. 1-vuotiaana oli 15,5kg ja 91cm pitkä ja silloin tuntemattomat päivittelivät, kun on niin kovin kömpelö ja "osaamaton" lapsi. Nolostuivat, kun kerroin herran olevan vuoden ikäinen ja kehitys jopa keskimääräistä nopeampaa. Nyt viisivuotiaana ikäisiään päätä pidempi, muttei lainkaan lihava.
Nuorin meillä nyt 1v5kk ja pitkä on tämäkin herra 86cm, mutta painoa 11kg ja nyt saan kuulla kauhistuneita kommentteja siitä, kuinka voikaan olla hoikka ja laiha jne.

Itsekin sorrun kommentoimaan toisten lasten painoa, mutta teen sen mielestäni ilman pahaa sävyä, toivottavasti kukaan ei siitä loukkaannu.
 
Meillekin järestään kommentoitiin kuinka vauva on ainakin ollut ruoka-aikaan kotona. Oli pelkästään rintaruokinnalla. Neuvolassa taas tarkkailussa kun paino nousi hitaasti ja pieni on aina ollutkin ny 2,5v ja 12kg. Eli ei ole pä ätä éikä häntää näissä arvosteluissa.

On kyllä tullut nähtyä montakin sellaista vauvaa joiden liikkeellelähtö on hidastunut merkittävästi koska painonnousu on ollut niin suurta ikää 6kk ja kiloja 12 tmv. Ja rintaruokinnalla näistäkin on olleet kaikki. Kyllä itse olisn vähän huolissani ja yrittäisin osan mahasta täyttää vedellä tmv. Ennenvanhaan kiinteitä sai aloitella jo 2,5kuisena jos tuntui että maito lihotaa liikaa. Näin tehtiin esim. veljelläni jonka kasvu tasaantui sitten porkkanavellin kanssa.

Mistä voi päätellä että vauvan liikkeellelähtö on hidastunut merkittävästi painonnousun takia? Yksilöllistähän se on, milloin kukin liikkeelle lähtee, koosta riippumatta. Ehkä ennemminkin niin päin, että liikkumattomat vauvat ovat pulleampia, koska eivät vielä kuluta energiaansa liikkumiseen.
 
Kyllä itse olisn vähän huolissani ja yrittäisin osan mahasta täyttää vedellä tmv. Ennenvanhaan kiinteitä sai aloitella jo 2,5kuisena jos tuntui että maito lihotaa liikaa. Näin tehtiin esim. veljelläni jonka kasvu tasaantui sitten porkkanavellin kanssa.

Täh? Yleensä soseiden aloitusta suositellaan silloin, kun maito ei enää yksistään riitä turvaamaan kasvua. Näkyy ylseensä notkahduksina käyrillä, tai levottomian öinä jolloin maito ei riitä pitämään kylläisenä. Ei kai sitä lisäruokaa tarvi, jos kasvaa hyvin ilmankin? Ei kai ole mitään järkeä alkaa rintamaidon sijaan alkaa tuputtamaan soseita tai vellejä, jotta ei pulskistuisi???
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitä?;24467103:
Täh? Yleensä soseiden aloitusta suositellaan silloin, kun maito ei enää yksistään riitä turvaamaan kasvua. Näkyy ylseensä notkahduksina käyrillä, tai levottomian öinä jolloin maito ei riitä pitämään kylläisenä. Ei kai sitä lisäruokaa tarvi, jos kasvaa hyvin ilmankin? Ei kai ole mitään järkeä alkaa rintamaidon sijaan alkaa tuputtamaan soseita tai vellejä, jotta ei pulskistuisi???

Ei tarvitse, ei kannata, unohda! :D
 
[QUOTE="vieras";24466831]Usein vedotaan tuohon, että jos lapsella onkin allergioita niin kannattaa varmuuden vuoksi aloittaa kiinteät aikaisin jos tuleekin takapakkia. Vauvan suolisto on kuitenkin paljon valmiimpi vastaanottamaan ja käsittelemään uusia ruokia 6 kk ikäisenä kuin esim. 4kk:n iässä, jolloin näitä ajanmittaan itsekseen häviäviä "allergioitakin" ilmenee vähemmän.

Luottakaa vaan itseenne, imettävät äidit, jos teistä tuntuu että lapsi kasvaa riittävän hyvin rintamaidollakin niin täysimetys 6 kk asti on vauvan parhaaksi. Itse olen 2 kertaa täysimetyksessä 6 kk:n iään onnistunut, ja osittaisimetyskin jatkui vielä pitkään tuosta, ja hyvin on lapset oppineet syömään kiinteitä heti kun niitä on aloiteltu. Eikä ole allergioita.[/QUOTE]

Jos et huomannut, niin puhuinkin juuri 6-12 kk ikäisenä kiinteiden syömisestä. Ei minulle ole allegioiden varjolla tuputettu 4kk kiinteiden aloitusta. Meillä ei allergioiden takia voitu kiineitä aloittaa ennen 7 kk ikää. Tuolloin vasta sopiva äidinmaidonkorvike vihdoin löytyi ja saatiin laspi sellaiseen kuntoon, että jotakin muuta hänelle pystyttiin tarjoamaan. Ja noita kovia pureskeltaviakin "tuputettiin" vasta lähempänä 9 kk (jos oikein muistan).

Tarkoitukseni oli tuoda esimerkin mukaisesti esille, että ei se ihan tuulesta temmattua ole se pureskelun opettelu, toki siis vasta 6-12 kk:n iässä. Kyllä meillä tietysti puremaan opittiin, mutta kovia hän ei mielellään syö. Ja varsinkin tuon ruisleivän kanssa minua harmitta, kun aina vain söisi pehmeää "pullaleipää". Muuten kyllä ihan sopivasti ravintoa saa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja palleron äiti;24464716:
Minä en jaksa ihmisiä, jotka katsovat oikeudekseen kommentoida pientä vauvaani. Kyllä, pullea 4kk tyttövauvani on, 65 cm ja lähentelee pian 8 kiloa. Hänellä on pyöräet posket ja kunnon michelinmakkarat reisissä. Hän syö 4 tunnin välein, yöt nukkuu jo syömättä. Pelkällä rintamaidolla pärjätään. "Kylläpä vain näkee, että on syönyt, onkohan jo vähän liian pullea" tai kaikista ihaninta: "minun lapseni tyttö on niin siro ja pieni ja kaunis.... Miten teidän vauvanne onkin noin pullea? (ja varmaan myös kaikkea muuta kuin kaunis kommentoijan mielestä)

Mitäköhän minun pitäisi kommentoijien mukaan tehdä, jättää ruoatta kokonaan? Tässä iässäkö ne syömishäiriöt jo tyttövauvoihin iskostetaan. Onko pullea vauva joidenkin mielestä yhtä kuin ylipainoinen aikuinen?

Ärsyttää eniten se, että en koskaan saa kommentoitua mitään nasevaa takaisin, vaan pahastun ja menen lukkoon...

Sun lapses on vasta 4 kk ja tulet kuulemaan hänestä vielä paaaaljon erilaisia kommentteja. Koska et voi niitä estää, niin pääset helpommalla, kun opettelet ottamaan kommentit tarpeeksi neutraalisti. Miksi hermostua asiasta, jos tiedät, että arvostelu on asiatonta? Mä siis suosittelisin vähän relaamaan :) Turha noista on mieltänsä pahoittaa.

kun seuraavan kerran painosta mainitaan niin voit vaan vaikka hymyillä ja kiittää kehuista :)
 
Mun vauva painoi 5kk iässä 10kg ja koin kommentit ihasteluna. Itse olin ylpeä pulleasta vauvasta ja toivon että seuraavastakin tulee pullea. Pyöreys pukee vauvaa. Kyllä ne hoikistuu kun kasvavat vähän!
 
Kaivoin tuossa oikeen esikoisen neuvolakortin esiin..3kk lääkärineuvolassa kortissa merintä "painoon tulee kiinnittää huomiota" Mitat oli 7520g ja 62,5cm. Pelkällä tissimaidolla kaveri kasvoi. Nla lääkäri ehdotti diettiä vauvalle, puoliksi täyteen tissillä, ja VETTÄ pullosta loput. Nöu!
 
AP: Hymyilet leveästi ja sanot ylpeänä, että kyllä, sinulla on KOMEA tyttö, joka syö HIENOSTI.

Ja jos joku jatkaa lässyttämistä laihduttamisesta tms., kerrot tälle lyhyesti faktoja rintaruokinnasta ja vauvanpulleudesta.

Minulla esikoinen oli uskomattoman poimuinen michelin-vauva, ja on nyt täysin normaalipainoinen terve lapsi. Keskimmäinen taas oli hoikka vauva, ja on nyt täysin normaalipainoinen terve lapsi. Kuopus on keskivertovauva. Kaikki täysimetettyjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ystävällisesti yrittää hän;24467173:
Sun lapses on vasta 4 kk ja tulet kuulemaan hänestä vielä paaaaljon erilaisia kommentteja. Koska et voi niitä estää, niin pääset helpommalla, kun opettelet ottamaan kommentit tarpeeksi neutraalisti. Miksi hermostua asiasta, jos tiedät, että arvostelu on asiatonta? Mä siis suosittelisin vähän relaamaan :) Turha noista on mieltänsä pahoittaa.

kun seuraavan kerran painosta mainitaan niin voit vaan vaikka hymyillä ja kiittää kehuista :)

Kokeilen tätä. Kai sitä vaan esikoisen äitinä on niin herkkä...
 
[QUOTE="Vieras";24464860]Mä olisin ylpeä siitä että pelkällä rintamaidolla kasvaa niin hyvin![/QUOTE]

ISO PEESI! :)eisun tarvi hävetä!. minun mielestä ne pyöreämmät vauvat on suloisempia :)
 

Yhteistyössä