Taas kommentoitiin pulleasta vauvastani...

• Viestiketjun aloittaja palleron äiti
  • Ensimmäinen viesti
Meillä esikoinen oli kanssa tosi pullea ihan käyrienkin mukaan: meni ihan ylärajoilla ja välillä niiden yläpuolellakin ihan siihen asti kunnes oppi kävelemään. Aina sai kuulla semmosia "nokkelia" kommentteja siitä että "ollaan oltu ruoka-aikaan kotosalla" ja "ei ainakaan tuttipulloon syljetä" yms. mä kuittasin ne vaan myötäilemällä. Toki itsekin huomasin että lapsi on pyöreä joten mitäpä sitä suotta siitä loukkaantumaan tai asiaa kieltämään. Mutta toisinaan kysyin näiltä näppäriltä ihmisiltä että eikö ole vain hyvä että lapselle ruoka maistuu ja lapsenhan kuuluukin kasvaa ja totesin vielä toisinaan senkin että kyllä se siitä lähtee laihtumaan kun alkaa liikkumaan. Mä huomasin että usein ne jotka kärkkäimmin arvostelee, on itse lapsettomia tai ovat katsoneet vain jotakin siskonpoikaa tai serkun kummityttöä (tai sitten ihan vaan telkkaria) liikaa eivätkä pysty käsittämään että on olemassa muunkin näköisiä lapsia kuin se oma Timo-Johannes...

viras
Meillä on molemmat olleet suorastaan laihoja minusta. Muutenkin pieniä ja jänteviä. Siitäkin riittää ihmisillä kommentteja. Välillä oikeasti tuli tunne, että minun epäiltiin pitävän lapsia nälässä. Ei kannata välittää siis kommenteista.

Ole ylpeä!
Alkuperäinen kirjoittaja täälläkin;24465005:
Sama kokemus, aika urheilullisia lapsia tuli meidänkin pullaposkista :) Ja erikoisinta on se, että tuttavaperheen hoikat lapset on nykyään ylipainoisia. Eli ei se pieni vauva-ajan koko turvaa aikauisiän lihavuudelta.
Tutkimustuloksien mukaan asia on juuri näin. Äidin vähäinen painonnousu raskausaikana, vauvan pieni syntymäpaino ja pieni imeväisiän paino pistävät ilmeisesti vauvan elimistön tarttumaan ravintoon tiukemmin isompana. Olosuhteissa, missä ruokaa on ollut niukalti, tämä on ollut ihan tarpeellinen ominaisuus.

Moni pyöreä vauva on alkuvaiheessa vähän jäljessä motorisissa ominaisuuksissaan. Onhan se eri asia kiepauttaa 9 kg:n keho vatsalleen kuin 6 kg:n. Mutta kun "massakausi" on ohi, onkin helppoa harjoitella liikkumista kun paino pysyy pitkän aikaa suht vakiona.

Erikoista...
Aika jännää muuten, että moni ylipainoisen lapsi on vauvana aika hoikka? Tämä siis miettimällä ihan oman tuttavapiirin lapsia, ja vastaavasti ne pulleat pikkuvauvat on usein hoikilla ihmisillä. Miksihän näin?

"vieras"
Aika jännää muuten, että moni ylipainoisen lapsi on vauvana aika hoikka? Tämä siis miettimällä ihan oman tuttavapiirin lapsia, ja vastaavasti ne pulleat pikkuvauvat on usein hoikilla ihmisillä. Miksihän näin?
Tuo sinun ylläoleva viesti voisi tähän vastata.

Voi olla tottakin. Minä olin pieni ja laiha leikki-ikään saakka. Sitten aloin lihoa ja olin lihava lapsi & teini, kunnes sain laihdutettua. Omat lapseni ovat myös olleet pieniä ja laihoja vauvoja. Pitänee siis tarkkailla, että eivät ala leikki-iässä ja koululaisina lihoa.

Ole ylpeä!
Ylipainoisten naisten raskausajan painon kehitystä seurataan ainakin joissakin neuvoloissa aika ankarasti raskausdiabeteksen pelossa. Voi olla, että tiukalla ruokavaliolla raskusaikana on sellaisia seurauksia joita ei vielä tunneta, kuten juuri tuo vauvan myöhempi ylipaino.

Hoikalle ihmiselle taas on sosiaalisesti ihan hyväksyttävää lihoa raskausaikana 20 kiloa ja sitten imetellä ne rasvat pois kermamaitona -> äiti on jälleen hoikka ja lapsi pullea.

Voi olla kysymys siitäkin, että lapsen pulleuteen kiinnitetään enemmän huomiota jos äiti on hoikka, ja päinvastoin.

Mun kaikki lapset on vauvana olleet aika pulskia ja onhan niistä aina sanottu että ovat olleet ruoka-aikana kotona. Joo, niin ovatkin olleetkin =). Neuvolan tätikin sanoi että se mikä tissimaidolla tulee lähtee pois kävellessä. Ja niin on lähtenyt. Ja kaikki kolme lähtivät muuten kävelemään 10 kk:n iässä

"vieras"
anna mennä toisesta korvasta pihalle nuo jutut. Hyvä, että ruoka maistuu! Esikoinen yli yli 4 kilonen syntyessään ja 4 kk:n iässä yli 8kg (kilo per kuukausi tuli painoa lisää :D) siihen asti kun lähti liikkeelle. Alle vuoden ikäisenä lähti kävelemään. Nyt on reipas ekaluokkalainen ja ei todellakaan pyöreä enää.

"..."
Mä ymmärrän sua ap! Mä kuuntelen aina "onpa iiiiiiso" / "kylläpä on jo suuri" / "onpa valtavan kokoinen tyttö!" -kommentteja tytöstäni. ja myöskin noita "meillä on niin pieni ja siro" -kommentteja. Jostain syystä tyttövauva ei saa olla iso, pitkä tai pullea - poikavauvallahan nämä on ihan postitiivisia ominaisuuksia (pikku isäntä ym.). Tulee myös usein sellainen olo, että siro ja pieni ovat synonyymeja kauniille. Isommasta/pulleasta ei löydetä mitään muuta sanottavaa, kuin "hui". Minusta lapseni on juuri sopivan kokoinen, enkä haluaisi hänen kasvavan siihen, että on jotenkin omituinen tai luulee ikänsä olevan "vaaaaltava" kun sitä laulua saa tutuilta ja ventovierailta kuunnella. Todellakin, lapsia on eri kokoisia ja mallisia - ihan kuten aikuisiakin.

täälläkin
Meilläkin on pari lasta, joista molemmat olivat vauvana todella pulleita, ja kommentteja kuultiin. Molempien makkarat sulivat pois taaperoiässä, eli älä huolehdi äläkä vain ala lapsesi ruokintaa rajoittamaan....

Huomasin aikoinaan, että kommentoijat itse olivat usein ylipainoisia. Muutaman kerran tekikin mieli sanoa, että no oletpa itsekin ruoka-aikana ollut kotona, mutta eihän sitä tarvitse samalle tasolle mennä heidän kanssaan. Yleensä nämä samat päivittelijät myös toivat esille sitä heidän lastenlastensa täydellisyyttä. Kuinka kävelivät jo 9-kuisina ja ovat niin hoikkia vaikka syövät niin hyvin, ja kuinka heistä varmasti tulee kilpaurheilijoita kun juoksevat niin paljon :) Eli kertoo varmaankin näiden kommentoijien painoneurooseista jotakin.

Lapsiparat, jos isovanhemmat jo nyt povailevat heille vaikka mitä, niin aika rankka lapsuus on tiedossa noin kovien odotusten valossa... Noh, kyseisten kommentoijien lapsistakin piti aikoinaan tulla lääkäreitä ja lakimiehiä, kun olivat niin fiksuja, mutta eipä se koulunkäynti lukiota pidemmälle jatkunut. Kenties lapset itse kapinoivat vanhempiensa odotuksia... Nyt ne samat odotukset on lastattu vielä taaperoiässä olevien harteille...

"Jahas"
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24465291:
Eräs tuntemani lapsi painoi viiskuisena yli 10kg ja nyt yli 10-vuotiaana on edelleen hieman pyöreä. Kieltämättä niin pyöreä vauva ei ole enää "vauvanpyöreä" vaan oli aika muodoton. Taipeet jatkuvasti hiertyneet rikki ja liikkumaan alkaminen oli tosi kömpelöä.
Ja sinä olet varmaankin muistanut olla tätä ääneen hänelle tai hänen äidilleen päivittelemässä, kun se vieläkin on noin hyvässä muistissa 10 vuoden jälkeenkin....? Olikohan ihan tissimaitovauva?

harviq
Meidän neiti oli varmaan siinä 3kk iässä kaikkein pullein/pulleimman näköinen. Nytkun on hieman vanhempi niin ei enää näytä "niin" pullealta vaikka paino-pituus suhde on sama kuin 3kk.

Muistan kun oltiin rannassa ja siinä penkillä istuskeltiin niin sellanen vanha papparainen tuli siihen viereen katsomaan meidän neitiä ja sanoi "voi sitä näköjään maidollakin lihoa!!" Olin ihan et wtf? Ja on han niitä muitakin kommentteja tullut.

Ymmärrän et saattaa loukata kun vauvasi kokoa kommentoidaan, mutta niinkuin olen sanonut monta kertaa, niin tuskin sitä lihotaan rintamaidolla/korvikkeella, eiköhän siihen myöhempään lihavuuteen vaikuta ihan muut ruokailutottumukset.

eikös...
Muistan lukeneeni joskus jonkun tutkimuksen, että rintamaidolla saadut rasvasolut ovat niitä hyviä rasvasoluja tms. Eli ei ole sellaista samanlaista lihavuutta, kuin sitten tavallinen lihavuus on. Joku valistuneempi tästä kertokoon enemmän, oma pää ei nyt muista tarkemmin?

Mä jätin ne vauvan ulkomuodon ja ruumiinrakenteen arvostelijat omiin oloihinsa. Arvostelu kertoo enemmän arvostelijasta kuin vauvasta ja mielestäni se tarkka arviointi on todella ällöttävää.

"hely"
Oma esikoiseni oli iso vauva ja kasvoi todella hyvin. Usein kuuli jotain kommenttia koosta, mut mä otin ne vastaan vaan ylpeydellä, ajatellen että kasvaa pelkällä äidinmaidolla niin hyvin.

Ei tuollaisesta kannata välittään. Itse ainakin pidän isoja vauvaja elinvoimaisina. Vauvojen kuuluu olla pulleita eikä mitään anorektikoita.

"vieras"
[QUOTE="hely";24465404]

Ei tuollaisesta kannata välittään. Itse ainakin pidän isoja vauvaja elinvoimaisina. Vauvojen kuuluu olla pulleita eikä mitään anorektikoita.[/QUOTE]

No mutta on tuokin aika rumasti aateltu. Toivottavasti et ole sanonut noin kenellekään.

Vauvan painoon vaikuttaa muuten enemmän geenit kuin se rintamaidon koostumus.

Ole ylpeä!
Alkuperäinen kirjoittaja eikös...;24465349:
Muistan lukeneeni joskus jonkun tutkimuksen, että rintamaidolla saadut rasvasolut ovat niitä hyviä rasvasoluja tms. Eli ei ole sellaista samanlaista lihavuutta, kuin sitten tavallinen lihavuus on. Joku valistuneempi tästä kertokoon enemmän, oma pää ei nyt muista tarkemmin?
Onhan noita tutkimuksia tehty, ja toki oman lajin maitorasva on sitä parasta. Mutta luulisin senkin vaikuttavan aika paljon, että koulutetummat ja ylempiin sosiaaliluokkiin kuuluvat ihmiset a) imettävät pitempään ja b) pystyvät tarjoamaan lapsilleen myöhemmälläkin iällä terveellistä ja monipuolista ruokaa. Eli vähän sama juttu kuin siinä älykkyystutkimuksessa - imetys ei ilmeisesti lisää älykkyyttä vaikka siltä ehkä yksioikoisesti tuloksien perusteella saattaisi näyttää.

vier
Alkuperäinen kirjoittaja Ole ylpeä!;24464816:
Hauskin kommentoija oli täällä Suomessa tapaamani eteläaasialaisen näköinen nainen, joka sai ihan hirvittävän naurukohtauksen ja teki ihastuneena käsillään syömiseen viittaavia eleitä. Minua nauratti myös ja samalla mietin, että ei taida naisen kotimaassa kaikilla vauvoilla olla riittävästi ruokaa.

Tai sitten oli vain ihan vilpittömästi ihastunut potrasta vauvastasi. Siskonmies oli Kiinassa työmatkalla, ja kun näytti poikansa kuvaa siellä niin kaikki olivat aivan että "Oo, kylläpä hän on lihava!" Ja se siis tarkoitti että onpa kauniin ja terveen näköinen vauva. Lanko oli ollut vähän ihmeissään, kunnes joku selitti hänelle että kohteliaisuuksia tässä satelee :D

"Vieras"
Pulleat posket, on terveen imeväisen merkki!
Älä välitä, aina löytyy arvostelijoita " eikö se vielä liiku/ puhu?, joko se nyt istuu, meneeselkä pilalle? Jne"

Ja rehellisesti sanoen, pulleat vauvat on paljon söpömpiä, kuin sellaiset ruipelot. Ne on jotenkin luonnottomia :)

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24465291:
Eräs tuntemani lapsi painoi viiskuisena yli 10kg ja nyt yli 10-vuotiaana on edelleen hieman pyöreä. Kieltämättä niin pyöreä vauva ei ole enää "vauvanpyöreä" vaan oli aika muodoton. Taipeet jatkuvasti hiertyneet rikki ja liikkumaan alkaminen oli tosi kömpelöä.
Mun poika ei juurikaan tuosta painosta jäänyt, mutta oppi kuitenkin ryömimään 5kk iässä, käveli 12kk ja oli siellä -15 käyrällä heti vähän kipitettyään. Eikä saumat eikä vekit hiertyneet miksikään. Nyt on anopit ja muut koko ajan ahtamassa poikaa täyteen pullaa tai muuten tuputtamassa jotakin ihan kuin ei 2-v söisi kun on nälkä.

Ole ylpeä.
[QUOTE="vieras";24465437]No mutta on tuokin aika rumasti aateltu. Toivottavasti et ole sanonut noin kenellekään.

Vauvan painoon vaikuttaa muuten enemmän geenit kuin se rintamaidon koostumus.[/QUOTE]

Kenenkään lapsesta ei saa sanoa rumasti. Eikä yksittäistapauksista pitäisi johtaa teorioita. Mutta kyllä meidän suvussamme rintamaidolla kasvatetut lapset ovat olleet aika paljon tuhdimpia vauvoja kuin korvikkeella ruokitut vanhempansa. Geenien vaikutus on näkynyt enemmän sitten isompana.

Ole ylpeä!
Tai sitten oli vain ihan vilpittömästi ihastunut potrasta vauvastasi. Siskonmies oli Kiinassa työmatkalla, ja kun näytti poikansa kuvaa siellä niin kaikki olivat aivan että "Oo, kylläpä hän on lihava!" Ja se siis tarkoitti että onpa kauniin ja terveen näköinen vauva. Lanko oli ollut vähän ihmeissään, kunnes joku selitti hänelle että kohteliaisuuksia tässä satelee :D
Joo, nainen oli aivan selvästi vilpittömästi ihastunut. Enemmistö maailmasta varmasti ajattelee, että mitä lihavampi vauva, sitä hienompi juttu. Tämän kun saisi jotenkin kerrottua näille mummoikäisille suomalaisille ikilaihduttajanaisillekin, niin ei tarvitsisi esikoisten äitien ahdistua.

Yhteistyössä