Taas kommentoitiin pulleasta vauvastani...

• Viestiketjun aloittaja palleron äiti
  • Ensimmäinen viesti
kouluruokalan täti
Jep. Pulleat vauvat ovat ihania, ja myös pömppömahaiset pikkutaaperot. Sitten jos kouluiässä vatsamakkarat roikkuu legginsien päällä, niin se ei ole enää söpöä. Silloin yleensä myös vanhemmat ovat aika ylipainoisia. Mutta hankalahan niihin on puuttua. Kouluterkka voi jotakin yrittää sanoa, mutta jos vanhemmat eivät itse muuta elintapojaan, niin tuskinpa se lapsikaan laihtuu.

Tiedän kyllä tunteen kun tuo jatkuva päivittely ärsyttää. Meillä on ollut kaksi 6kk täysimetettyä ja yläkäyrillä kasvanutta pullukkatyttöä. Mutta siis vaikka tuo päivittely ja kauhistelu sekä vihjailu siitä että lasta syötetään liikaa välillä ottaa päähän, niin samalla tuntee myös helpotusta siitä että hei tämähän on ihan ideaalitilanne! Vauva kasvaa pelkällä rintamaidolla noin hyvin, eihän asiat voisi paremmin ollakaan. =) Arvostelijoille voi vain todeta ettei täyimetetty vauva voi olla liian lihava.

On kokemusta myös siitä erityislapsesta jota oli alkuun vaikea saada syömään ylipäätään ja myöhemminkin joka neuvolassa tuijotettiin painokäyriä mitkä tädin mielestä eivät olleet tarpeeksi hyvät (vaikka lapsen omilla erityiskäyrillä mentiin kokoajan keskikäyrällä). Mutta siis noihin pullokoihin liittyy se huojennus kun ei tarvi missään vaiheess amiettiä saako lapsi tarpeeksi ravintoa vai ei.

Nuorempi pullukka on nyt 8kk ja hoikistumaan päin, vanhempi taas pitkä ja hoikka 5v.

Ole ylpeä!
Alkuperäinen kirjoittaja kouluruokalan täti;24465540:
Jep. Pulleat vauvat ovat ihania, ja myös pömppömahaiset pikkutaaperot. Sitten jos kouluiässä vatsamakkarat roikkuu legginsien päällä, niin se ei ole enää söpöä. Silloin yleensä myös vanhemmat ovat aika ylipainoisia. Mutta hankalahan niihin on puuttua. Kouluterkka voi jotakin yrittää sanoa, mutta jos vanhemmat eivät itse muuta elintapojaan, niin tuskinpa se lapsikaan laihtuu.
Aika harvaa ylipainoista kouluikäistä enää täysimetetään, joten kyllä ainakin lapsen elintavat ovat pakostikin jossakin välissä muuttuneet. Ikävää, jos huonompaan suuntaan.

Siinä olet ihan oikeassa, että kouluruokalan tädillä ei todellakaan ole aihetta, mahdollisuutta tai riittävää asiantuntemusta puuttua lasten ylipaino-ongelmiin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ole ylpeä.;24465500:
Kenenkään lapsesta ei saa sanoa rumasti. Eikä yksittäistapauksista pitäisi johtaa teorioita. Mutta kyllä meidän suvussamme rintamaidolla kasvatetut lapset ovat olleet aika paljon tuhdimpia vauvoja kuin korvikkeella ruokitut vanhempansa. Geenien vaikutus on näkynyt enemmän sitten isompana.
Tarkoitin lähinnä tällä sitä, että rintamaidollakin kasvaa niitä laihoja ja pieniä lapsia. Kun jotkut ylpeilee, että HEIDÄN maitonsa on oikeaa kermaa, kun lapsi sillä niin komeasti kasvaa. Kun todellisuudessa se maito ei välttämättä sen kermaisempaa ole kuin sen laihan vauvan äidilläkään. Jopa neuvolassa terkat tätä harrastaa, vaikka luulisi heidän tietävän näistä asioista.

:)
Mulla on kokemuksia erillaisesta tilanteesta mun poika syntyi alle 3 kilosena on aina ollut sellanen rimpula et anopista naapurin Kaisaan ovat miettineet et saako se raukka ruokaakaan....sitten synty kuopus lähempänä 4 kiloa ei lihava mutta ihan erillainen ruumiin rakenne hui onpas se ihan ison miehen olonen, onpas vauvalla kokoa yms..ei ikinä hyvä paitsi äidin mielestä molemmat täydellisiä

palleron äiti
Ihania vastauksia, kiitos niistä! Ihana tunne, kun on muitakin, joita moiset kommentit häiritsevät. Ja meillä tosiaankin syödään terveellisesti, joten uskon, että ihan terve normaalipainoinen tytöstämme vuosien saatossa kasvaa. Ja jos jostakin syystä näin ei ole, yhtä rakas hän on meille aina. Kammoksuttaa jo nyt se ulkonäkökeskeinen maailma, minne yhtä pienemmät lapset joutuu... Tämä linkki pisti äsken silmääni....
http://www.iltasanomat.fi/terveys/huolestuttava-ilmio-suomalaistyttojen-keskuudessa/art-1288408873608.html
Miten vanhemmat voisivat moiselta varjella? Nyt lähden halailemaan tuota ihanaa palleroa, joka hihkuu tuolla lelukaaren alla... :)

"pieni"
Onpas jättimäisiä kokoja mainittu täällä. Mun kaksivuotias painaa 9,5kg ja on 85cm pitkä. Nätti kuin nukke näin pienenä ja sirona. Ja kyseessä siis tyttö, pojalla toki isompi koko on parempi kuin liian lyhyt.

mielensäpahoittaja
Älä välitä! Tiedän miltä sinusta tuntuu. Meillä on pojat olleet isoja vauvoja. Ihan normaali kokoisia olivat syntyessään noin 3500g ja 50cm. Tykkäsivät pitää tissiä huvituttina ja kun ajattelin ettei tissin maito riitä, annoin pullosta korviketta ja sitähän meni :) Neuvolassa ei ikinä, onneksi tullut negatiivista kommentia kasvusta. Muiden kommentit jaksan kuopuksen kohdalla jo jättää omaan arvoonsa. Vaikka välillä rassaakin kun jotkut alkaa vertailla mittoja ja kauhistella miten iso poika on. Minusta ihan normaali. 1v6kk on nyt 14,5kg ja 81cm. 2v6kk on hoikka poika tätä nykyä, 16kg ja 93cm.

Pienet ja hoikat vauvat joutuu monenmoiseen kyttäys kontrolliin neuvolassa, sivusta olen saanut seurata. Se se vasta aiheuttaa turhaa ylimääräistä huolta äidille.

Anoppi toitotti keskimmäisen kohdalla aina että "onpa iso", "älä nyt enää anna sille ruokaa, miten se syö noin paljon, voi valtava että on iso". Minua ärsytti, mutta en sanonut mitään pitkään aikaan, kunnes pinna paloi ja tuumasin että "ihan normaali hän on!" Taisi appiukko huomata että minua oli jo pitkään hermostuttanut anopin kommentit ja ne loppui kun seinään. Kuopuksen koosta anoppi ei ole sanonut ikinä mitään! :D

Esikoinen sen sijaan on ollut aina "normaalin kokoinen" mennyt "normaalia kasvukäyrää".... tuntuihan nämä 2 sankaria sitten isoilta ja pulleita, mut vauvat saa ollakin pulleita, ihania <3

mielensäpahoittaja
ja siis juu, meilläkin syödään terveellistä kotiruokaa, karsitaan rasvoja, sokeria yms ihan luonnollisesti. ei mitään tiukkaa linjaa mut järkevä. Ja kuten näin, ainakin keskimmäinen hoikistui kun 2v tuli täyteen.
Ehkä juuri siksikin nuo pullea vauva-kommentit loukkaa, koska miettii mitä tekee itse muka väärin? pitäisikö vauvaa pitää nälissään? ei hemmetissä pitäisi. Typeriä ne jotka kauhistelee vauvan pyöreyttä.

[QUOTE="pieni";24465704]Onpas jättimäisiä kokoja mainittu täällä. Mun kaksivuotias painaa 9,5kg ja on 85cm pitkä. Nätti kuin nukke näin pienenä ja sirona. Ja kyseessä siis tyttö, pojalla toki isompi koko on parempi kuin liian lyhyt.[/QUOTE]

Tunnetko sinä olevasi ihan oikeassa ketjussa nyt...

"provo"
[QUOTE="pieni";24465704]Onpas jättimäisiä kokoja mainittu täällä. Mun kaksivuotias painaa 9,5kg ja on 85cm pitkä. Nätti kuin nukke näin pienenä ja sirona. Ja kyseessä siis tyttö, pojalla toki isompi koko on parempi kuin liian lyhyt.[/QUOTE]

Just. Ja taidat aika mielelläsi kommentoida toisten vauvoja....

"äippä"
Itsellä kaikki kolme lasta ovat olleet jossain vaiheessa isoja.Ensimmäinen oli koko ajan jättiläinen ja sain kuulla jopa omalta äidiltäni moitteita vauvan isosta koosta.Toinen oli syntyessään paljon pienempi 3,5kg ja sitten pyöristyi kovasti kun ikää tuli lisää,1v:na oli kunnon pullaposki ja nyt kun on 3v hän on ihan normaali kokoinen.
Nuorimmainen on alkanut keräämään reisimakkaroita ja lisäleukaa,siitä olen saanut tällä kertaa vähiten sanomista.
Kieltämättä kun vauva on pieni niin ainakin itse olin tosi herkkänä noiden muiden kommenttien kanssa.
Neuvolassa kokoihin ei puututtu kun jokainen lapsi kasvoi tasaisesti sitä omaa käyräänsä.
Jaksamisia.

"Hansu"
Mun poika oli 4-kuisena YLI 8 kiloinen ja ihan tissimaidolla kasvoi! Olin ylpeä siitä, että kasvoi niin hienosti pelkällä rintamaidolla, ole sinäkin!! Kommentoit vaan takaisin jotain tyyliin "Eikös olekin hienosti kasvanut jne...." Kyllä meillekinlääkäri kommentoi jollain reissulla, että "ei tällä vauvalla ainakaan suolisto-oireita ole, kun on tuollainen tankki..." Ei niin kovin hienosti sanottu, mutta ihan sama mulle :D

Ole ylpeä!
[QUOTE="vieras";24465653]Tarkoitin lähinnä tällä sitä, että rintamaidollakin kasvaa niitä laihoja ja pieniä lapsia. Kun jotkut ylpeilee, että HEIDÄN maitonsa on oikeaa kermaa, kun lapsi sillä niin komeasti kasvaa. Kun todellisuudessa se maito ei välttämättä sen kermaisempaa ole kuin sen laihan vauvan äidilläkään. Jopa neuvolassa terkat tätä harrastaa, vaikka luulisi heidän tietävän näistä asioista.[/QUOTE]

Aivan oikeassa olet. Itse olen nähnyt tuon ylpeilyn jonkinmoisena vastareaktiona sille kauhistelulle, josta olemme tässäkin ketjussa esimerkkejä nähneet, sekä vastauksena vanhempien naisten "anna pottua hyvä ihminen, ei sulla voi maito mitenkään riittää kun ei mullakaan riittänyt" -kaakatukselle. Mutta hyvä tosiaan muistaa, että ei jokainen vauva samalla tavalla kasva, ja laihan vauvan äidistä tuntuu asian päivittely ihan yhtä pahalta.

Ole ylpeä!
[QUOTE="Hansu";24465898] Kyllä meillekinlääkäri kommentoi jollain reissulla, että "ei tällä vauvalla ainakaan suolisto-oireita ole, kun on tuollainen tankki..." Ei niin kovin hienosti sanottu, mutta ihan sama mulle :D[/QUOTE]

Olen varmaan jotenkin outo, kun mun mielestä tankkikin on suloinen sana, jos sillä vauvaan viitataan. Mutta joo, nyt kun asian otit puheeksi, niin eipä meidän sumopainija (4 kk, 8,5 kg) juuri vatsavaivoja itkeskellyt. Noin kuuden viikon iässä oli pari viikkoa koliikkimaista iltaitkeskelyä, mutta sitä ennen ja sen jälkeen vatsakipu meni aina ohi röyhtäyttämällä.

eroja on
[QUOTE="vieras";24465653]Tarkoitin lähinnä tällä sitä, että rintamaidollakin kasvaa niitä laihoja ja pieniä lapsia. Kun jotkut ylpeilee, että HEIDÄN maitonsa on oikeaa kermaa, kun lapsi sillä niin komeasti kasvaa. Kun todellisuudessa se maito ei välttämättä sen kermaisempaa ole kuin sen laihan vauvan äidilläkään. Jopa neuvolassa terkat tätä harrastaa, vaikka luulisi heidän tietävän näistä asioista.[/QUOTE]

Rintamaidoissa kyllä voi olla isojakin eroja, eli jos vauva kasvaa hyvin, niin äidillä oikeasti on syytä ylpeyteen. Silloin hänen maitonsa energiapitoisuus on oikein hyvä.

"vieras"
Hö, eipä ole käynyt mielessäkään että typyni olisi liian pyöreä, 5kk, 65cm pitkä ja painoa 7,7 kg. Olen vaan ihmetellyt näitä nykyajan vauvojen vaatteita, kun meillä melkein kaikki pituudeltaan sopivan kokoiset vaattee puristaa mahasta... No kuminauhan vaihdolla siittä onneksi selviää.

Mulla oli 6 kk ikäinen 11-kiloinen ja 73 cm pitkä pullaposki. Täysimetetty, kävi rinnalla päivisin 3-4 h välein imien maksimissaan vartin, ja öisin pari kertaa jos siltä tuntui, joskus harvemmin ja joskus useammin.

Nykyään 5½ v, lääkärin ja terkkarin mukaan on edelleen ikäisekseen pitkä mutta paino-pituussuhde on mitä mainioin. On kuulemma lihaksikkain viisivuotias mitä on vastaan tullut, näin sanoi lastenlääkäri, ja lapsi ON lihaksikas, liikkeellä jatkuvasti ja käveli lomareissullakin hirmu pitkiä matkoja tuosta vaan. Lapsella on todellakin urheilijan ruumiinrakenne, hän on kuin nuori härkä kuten eräs ihminen sanoi :D eikä ole mikään hento oljenkorsi.

Minusta on hienoa, että lapsi kasvaa hyvin, syö hyvin ja monipuolisesti, voi käyttää ihan normaalikaupoista löytyviä vaatteita ilman että ne putoavat päältä, ei joudu ravaamaan painokontrolleissa tai kasvukontrolleissa vaan neuvolassa ja lääkärillä tulee aina kommentti sopusuhtaisuudesta :). Nauti sinäkin siitä, ap.

Ole ylpeä!
Anatolia, lapseni serkku kuulostaa ihan samanlaiselta kuin lapsesi. Kuusi kuukautta täysimetetystä jättipallerosta kasvoi todella lihaksikas, urheilullinen lapsi, jolla selkäkin ihan V:n muotoinen. Oma lapseni on vasta pallerovaiheessa, mutta vahva pallero hänkin.

Tämä on ihan puhdasta mutua, ja yleistää ei pitäisi, mutta voisiko olla että ne lapset, jotka jaksavat imeä itsensä lihaviksi (sehän on aivan pienelle vauvalle totista työtä) ovat ylipäätään energisiä ja aktiivisia. Tai sitten äidinmaito yksinkertaisesti on kunnon rakennusainetta.

ulkonainen
Hurjaltahan tuo luku kuullostaa akkiselteen, oma 1.5 v. on vain kilon enemman, mutta toisaalta saat olla onnellinen etta ruoka maistunee varmaan jatkossakin etka joudu kokemaan ainaista taistelua syomisten kanssa.

hyvää päivää...

Voi sinua äiti parkaa, edessäsi on monia ja monia pettymyksiä, kun lapsesi ei aina pysykään pienenä nukkena. Kertoo myös jotakin sinun älykkyydestäsi tulla kommentoimaan oheisella viestillä ketjuun, joka ei aiheeseen liity millään tavoin...

mietihän tätä....
Hurjaltahan tuo luku kuullostaa akkiselteen, oma 1.5 v. on vain kilon enemman, mutta toisaalta saat olla onnellinen etta ruoka maistunee varmaan jatkossakin etka joudu kokemaan ainaista taistelua syomisten kanssa.
No vähän turhan pieneltä omasi kuulostaa.... Oletkos syönyt lapsesikin ruoat?

- Tuntuiko hyvältä? No ei varmaan ap:stakaan sinun kommenttisi "hurjan kuuloisista painoista"

"äiti myös"
Alkuperäinen kirjoittaja Ole ylpeä!;24466328:
Tämä on ihan puhdasta mutua, ja yleistää ei pitäisi, mutta voisiko olla että ne lapset, jotka jaksavat imeä itsensä lihaviksi (sehän on aivan pienelle vauvalle totista työtä) ovat ylipäätään energisiä ja aktiivisia. Tai sitten äidinmaito yksinkertaisesti on kunnon rakennusainetta.
Minä en käyttäisi imeväisikäisestä lainkaan sanaa lihava...

Yhteistyössä