SYYSMASSUT '07 syyskuussa

:flower: :flower:

Kasassa aina vaan ja edelleen. Mä olen kanssa niiiiin kypsä noihin soittoihin/meileihin ja tekstiviesteihin jokojokojoko....Tekis mieli vastata että v-uako kyselette, ilmoittelen jos ilmoittelen. Kyselyjä tulee joltain työkavereilta (iso firma) joiden kanssa nyt en muutenkaan ole sosiaalisesti tekemisissä. Porukat soittaa JOKA PÄIVÄ, kaverit vähintään JOKA TOINEN PÄIVÄ. Ihan niinkuin ei itsekin alkaisi jo tämä yliaikaisuus muistuttamatta pännimään. Ei se mulla auttanut kun ilmoitin töissä ja tutuntutuille että siinä syyskuun puolessavälissä, halusivat poikkeuksetta tarkan päivämäärän.
Miten niin alkaa olla pinna kireellä...

Piija: Noihin painoarvioihin ei kannata kyllä yhtään uskoa, tiedän niin monta joilla on heittänyt lähes kilolla. Mäkin sain siihen lähetteen neuvolasta, kun meilläkään ei sitä tehdä, mutta loppupeleissä sillä vauvan painolla ei ole niin suurta merkistystä: pään ympärysmitta, vauvan tarjonta ja lantio merkkaa paljon enempi. Eikä se vauva tosiaan syö samaa ruokaa kuin minä vaan ottaa ravintoa sen minkä tarvitsee, toinen juttu on sitten jos on diabetes tai jotain joka vaikuttaa muutoin.

Tänään tuntuu että on eka valivalipäivä, kai se johtuu siitä kun nukuin niin huonosti.....
:ashamed: :ashamed:

Tsemppiä kaikille, erityisesti teille muillekin yliaikaa lusiville =)

Junnu ja peanut 40+6

Onnea Bluedrama & Varjo :heart:

Täällä valmistaudun juuri haamaslääkäriin lähtöä varten, sillä rupesi taas kerran tuo yksi hammas sairaalassa vaivaamaan (ja ihan kun pää ei olisi jo muutenkin kuin potkupallo). En olisi itsekkään uskonut, että saan näin nopeasti ajan omaan kunnalliseen hammashoitolaan, kun aamulla soitin. Kai se taika oli siinä, että muistin kertoa lasketunajan olevan ensi viikolla ;) . Jos synnytys käynnistyy tällä reissulla, luulen miehen lähettävän kukkia sinne kiitokseksi.

tup: Meille äitiyspkl:n lääkäri kertoi ensimmäisessä kokoarviossa lapsen kasvavan 200-300gr/vko viimeisten viikkojen aikana. Aika hyvin tuo näytti pitävän paikkansa, kun meillä tuo nousu on ollut 250gr/vko. Enää ei siis meillä ainankaan mene tuo 5 kiloa ihan noin vain rikki :) .
Lapsivettä on kerrottu olevan runsaasti ennen tämän viikkosta käyntiä. Syytä ei oo sanottu, eikä sitä miten se vaikuttaa. Nyt kuitenkin lääkäri oli hiukka ihmeissään missä se kaikki vesi on, mutta totesi lopuksi, että on sitä vettä vielä "riittävästi".
Istuminen on taas täällä melkein pakollista, kun makaaminen alkaa käydä pahasti paikkojen päälle. Sen lisäksi se on varma keino myös saada tämä yksi liikkeelle..

Piija: Terveydenhoitaja sanoi mulle kokoarvioon lähettämisen syyksi sf-mitan huikean harppauksen yli kaikkien käyrien ja lisäksi arvioi koon myös käsin mittauksen yhteydessä. Sikiön kasvun hidastuminen/ sf-mitan tippuminen(laskeutuminen huomioiden) ovat myös syitä lähettämiseen.

ä i t i 8 4: Mä kanssa itkeskelin tuota syömisjuttua, kun kuulin vatsassa olevan ison pullukan. Lääkäri suorastaan nauroi mulle ja sanoi, ettei se enää syömällä kasva. Tosin vihjas, et oma takapuoli voi saada lisää pehmuketta ;)

Huoh mutta nyt sinne kidutuspenkkiin. Lupasin jo miehelle laittaa tänään hyvää ruokaa ja siivotakkin tänään. Koittakeehan jaksella vatsojen kanssa, kyllä se tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Junnu:
Kasassa aina vaan ja edelleen. Mä olen kanssa niiiiin kypsä noihin soittoihin/meileihin ja tekstiviesteihin jokojokojoko....Tekis mieli vastata että v-uako kyselette, ilmoittelen jos ilmoittelen. Kyselyjä tulee joltain työkavereilta (iso firma) joiden kanssa nyt en muutenkaan ole sosiaalisesti tekemisissä. Porukat soittaa JOKA PÄIVÄ, kaverit vähintään JOKA TOINEN PÄIVÄ. Ihan niinkuin ei itsekin alkaisi jo tämä yliaikaisuus muistuttamatta pännimään. Ei se mulla auttanut kun ilmoitin töissä ja tutuntutuille että siinä syyskuun puolessavälissä, halusivat poikkeuksetta tarkan päivämäärän.
Miten niin alkaa olla pinna kireellä...
Näinpä. Mua eniten ihmetyttää noi entiset työkaverit (siis aikaisemmista työpaikoista, kuin siitä josta jäin ä-lomalle!), joiden kanssa muutenkin oon tekemisissä max 2 kertaa vuodessa, että mitä ihmettä ne sillä tiedolla tekee milloin synnytän?? Luulis että niille on ihan sama saanko sen lapsen tänään vai kolmen viikon päästä, kyllä ne sen kuulee sitten kuitenkin. Tuskinpa ne tänne 500 kilometrin päähän ryntäis oitis sitä lasta katsomaan, vaikka tiedon heti saisivatkin...

Ja sekin, että läheisemmätkin kaverit ja tuttavat tuntuu olevan huolissaan siitä, että saisivat tiedon lapsesta heti - ihan kuin me oltais suunniteltu salaavamme koko asia ja häipyvämme nyytin kanssa johonkin siperiaan!! :LOL:

Äitillekin jo vähän tuossa kiehahdin, kun se soitti taas ja kyseli vointia. Ja se kyllä varsin hyvin tietää, että jos jotain tapahtuu, niin varmasti kerrotaan. HUOKAUS.

Joo, mutta onnittelut taas uusista vauvoista! :flower:
Niitähän tulee nyt ihan tiuhaan tahtiin. Itsellä la vasta viikon päästä, mutta helpottaa jo tieto siitä, että enää max 3 viikkoa odotusta. Paitsi että miehellä olis erittäin tärkeä työmatka reilun 2 viikon päästä, jännityksellä odotamme pääseekö hän matkaan vai ei...

:flower: :flower:

Tänään oli viimeinen neuvola käynti:

Vko siis jo 41+0 :eek:
painon muutos/vko: +- 0 :whistle: yht. n. 17kg!
turvotus +
RR 124/82
Sf laskenut 2cm eli 33cm.
Vaavi todella alhaalla ja th:n oli vaikea löytää enää päätä.. ja siis rt!
:heart: :n syke 140
liikkeet ++, liikkui kovasti kun kuunneltiin sydänääniä.

Terveydenhoitaja varasi samalla mulle ajan yliaikakontrolliin Kättärille ja sain sen ens viikon tiistaille, silloin jo 41+5! Voi kun ei tarttis sinne mennä vaan synnytys käynnistyisi itsestään :ashamed:

Noh olossa ei edelleenkään mitään muutosta, ei supistele eikä muuta! Vaavi tosin painaa itseään hirveästi alaspäin ja rakkoon kohdistuva paine on välillä aivan järkyttävä :x

Kovasti tsemppiä vielä kaikille, kyllä se meidänkin aika vielä koittaa! =)

Hanna1982: Sullahan oli sama la ku mulla, niin onko sulla koska käynti Kättärille? Onko mitään tuntemuksia vielä? :)

Inka&vaavi 41+0 :heart: :heart: :eek:

kävin maanantaina vastaanotolla, käsitteli korvien kohtupisteet ja laittoi näihin pienet "magneetit" jotka edelleen kiinni ja stimuloi pisteitä. seuraavaksi käsitteli jalat, eli kohtu pisteet löytyvät nilkan ulkosyrjältä kehräsluun alapuolelta. kannattaa vaikka peukaloilla vedellä, pisteet kyllä löytyy, ovat kipeät. itse jalkapohjasta hierominen, terapeutti veteli peukaloilla kantapäästä kohtivarpaita, keskeltä siis. tämä vaikutta keskivartalon rentoutumiseen.

maanantaina oli rv 37+5 ja ei ollut tuntemuksia aiemmin synnytyksestä (vaikka auki 1cm jo rv36). nyt mies on hieronut joka ilta pisteet ja eilen tuli iso köntti limatulppaa ja vatta on menkkatuntemuksilla ollut koko viikon. itse sanoisin että oli positiivinen vaikutus vyöhyketerapialla.

kannattaa googlettaa niin löytyy hyvät ohjeet kuvien kanssa, sama juttu akupainannan kanssa!

mustajuuri 38+1 ( oon jo ihan kypsä ainakin henkisesti..)

Synnytystapa-arviossa käyty (rv38+4) ja paikat todettu pehmenneiksi. Kanavaa jäljellä n.4cm sormella mitattuna ja nuori naislekuri sanoi päällisin puolin kokeiltuaan et pienempi kaveri tulossa kuin edelliset. Sit ultrasi kaveria ja totesi et ompas oudosti "kylki-maha-asennossa??", ei pystynyt mittailemaan kunnolla, mut virkeä kamu kuiteskin oli. Paino-arvio oli reilut 3800g ja rt. Tuumas et voi hyvinkin mennä yli la, mut tietysti olis parempi jos tulis aikaisemmin omin avuin ulos. Pystyn kuulemma synnyttämään alateitse ja sellasen huomautuksen sanoi et saattaa hyvinkin kamulle tulla painoa lisää vielä n.kilon verran, jos menee yli la. :eek: APUA, SIIS JOS TOI PITÄÄ PAIKKANSA NIIN SIT KYL MIE EN ALA SYNNYTTELEE NORMAALISTI... :headwall: :eek: :eek:
Teki kyl aikas ronskin sisätutkimuksen, mut vielä ei mitään suurempia kiputuntemuksia havaittavissa. Katsotaan mitä tuleman pitää...

ONNEA KAIKILLE VAAVIN SAANEILLE :flower: :flower:!!

Supistuksia ja voimia meille kaikille mahakkaille!

Poikax3 ja taavimaija

Poikax3:
Meillä lienee sama laskettu aika ja ihan mielenkiinnosta kyselen, miksi olit synnytystapa-arviossa? Kuten jo tossa aikasemmin kirjottelin, mulle kun ei ole arvioitu tuota painoa kertaakaan...

Piija 38+4

Jeps, viimeinen neuvola täälläki takana!

Rv. 41+0
Paino: -600g eli nyt on yhteensä 11,6kg
RR 129/72
Pissa: puhdas
Hb: 116 laskenu heti ku lopetti raudan syönnin..
Sf. 36
RT
Sykkeet: 125
Liikkeet ++

Eikä mitään tietoa vauvantulosta, ei merkin merkkiä
:whistle:

Inka85: Jeps sama oli meillä la ja tiistaina minäki sain yliaikakontrolliajan. Monelta oot menossa, mulla meno 9.00? Ei täälläkään mitään tuntoja, ei ole edes kertaakaan supistanu kipeesti. Ja ku mul ei viel ole kiinnittynytkään :whistle:
Onnea Roosakaisa ja Papukaija!! :flower:

Onnea roosakaisa ja papukaija!

Meillä oli se sektiokeskustelu synnyttäineiden osastolla ja näin siellä roosakaisan käytävällä kahvinhakureissulla. Hän pyysi huoneeseen katsomaan vauvaa ja aivan mahtavan suloinen pieni neiti siellä köllötteli unilla. Äidillä ja vauvalla vaikutti kaikki olevan hyvin! En ehtinyt jäädä juttelemaan enempää, kun se meidän keskustelu oli juuri alkamassa.

Oma napa yrittää edelleen kiristellä. Sen keskustelun aikana olin samalla käyrillä ja sinne piirtyi pari ihan kivan oloista supistustakin. Tuli mieleen, että ehkä ne viime yön tuntemukset ei olleetkaan vauvan aiheuttamia, vaan jos ne olikin supistuksia.. Nyt pitää seurailla oloa tarkasti ja vähintään ottaa yhteyttä äitipolille, jos supistukset napakoituu tai tihenee.

Noissa kyselyissä minua ärsyttää lähinnä se, että kaikki kysyy jännittääkö jo. Tai kysyvät minulta, että jännittääkö miestä. Tällä hetkellä se itse leikkaus ei oikeastaan jännitä, mutta se selvitäänkö tässä maanantaihin asti.

Arvio tehtiin sen takia, kun edellinen synnytys oli mulla sektio("poikittais"tilassa), pää kainaloon päin ja jalat nivusiin päin. En itsekkään tiennyt aiemmin et arvio täytyy tehdä, mut neuvolassa rupesivat puhelemaan et jos edellisessä synnytyksessä on jotain"häikkää" (esim.sektio, imukuppi tai perätila) niin arvio tehdään. Lekuri laittoi lähetteen sairaalaan.

Kuinkas sulla on mennyt tää raskaus aika? Mulla ihan hyvin, vaik saikulle jäin jo juhannukselta(selän kipeytymisen vuoksi). Väsymistä on tietysti on ollut, mut sehän kuuluu ihan "taudinkuvaankin".

Aku
Meille syntyi maanantaina 10.9.2007 klo.23.32 "pikkuruinen" 9 pojon tyttö. :heart:
Pituutta neidolla 51 cm ja painoa 3570g.Tänään kotiuduttiin :D

Yritän huomenna lueskella läpi teitin jutut ja kyhätä synnytyskertomusta.

Voikaa hyvin kaikki ja koittakaa mahakkaat kestää vielä hetki :hug:

T.Aku ja typy kohta 3 vrk

:flower: :flower: :heart: :heart:

Hanna1982: Mulla on aika siis ti klo 9.35..Elikkäs aika samoihin aikoihin! Toivotaan kuitenkin ettei kummankaan tarttis mennä,vaan päästäis jo tosi toimiin! :D Jaksuja sulle ja tietty kaikille kans :hug:

Inka&vaavi edelleen täällä vko 41+0 :heart: :heart:

iltaa

ensinnäkin ONNEA vauvansa saaneille :flower:

täälä ei mitään kummenpaa, eilen luulin että yhen supistuksen aikana tuntu jomotusta samalla, mutta ei muuten mitään muutako pitkin päivää sillon tällön kivuttomia suppareita. Vaikkaki on se tuntunu vähä napakoituneen.

tänään oli neuvola rv 38+6
pissa puhdas
rr 129/80
paino +1000g ärsyttävää
onneksi asun täälä korvessa niin sitte kun vauva syntyy niin ei pääse kauppaan kovin usein ja tästä syystä heräteostos herkuttelut vähenee radikaalisti.
rt
turvotus +
sf oli pysyny samassa 36 cm

voi kun ei enää ens viikolla tarttis mennä ollenkaan

mää vähä toivosin että syntys huomenna kun olis äitin syntymäpäivä ja näin tämä päivä tulis taas juhlittavien joukkoon.
toivossa on hyvä elää...

Nökötys rv 38+6

Vera-84
Onnittelut taas muille vauvan saaneille. Näitä tosiaankin tulee nyt kun sieniä sateella :flower:
Olen joskus lukenut jostain, että istuma-asennossa sikiöllä,varsinkaan loppuviikkoina ei enää ole niin paljon tilaa liikuskella siellä. Aluksi ajattelin että potkut tuntuu voimakkaampina istuma-asennossa, jo ihan sen asennon vuoksi. Muissa asennoissa en vain tunne melkein mitään. Yleensä istun lösähtäneesti. Selkä köyryssä. Nykyisin vauva aloittaa liikkumisen heti sellaisessa asennossa. Kävellessä harvemmin tuntuu potkuja, ja makuulla. Ehkä se etsii tilaa paremmin itelleen...

Monilla tuntuu hermot menevän tuttavien soittelusta. Musta se on ihan kivaa että soitellaan ja huolehditaan. Ne ihmiset jotka musta välittää on mulle soitelleet. Entiseltä työpaikaltakin tulee e-maileja ja kysellään. Olen kuitenkin tavannut monta ihanaa ihmistä tässä matkan varrella ja olen iloinen että he vieläkin haluavat pitää yhteyttä. Ehkä sitten kun on mennyt yliaikaiseksi niin ottaa päähän ihmisten kyseleminen. Kyllähän minä heille kerron kun se tulee.

Oli muuten Hesan Kampin keskuksen nallet.fi kaupassa aivan ihania pehmoleluja ja löysin ihanan muumileikkipeiton,vai mikä se on suomeksi vauvalle. Ostan sen sitten kun saan jostain 79 euroa. En tiennytkään että siellä oli niin paljon vauvan ja äityisvaateliikkeitä.Jotenkin en viitsisi maksaa tavallisesta bodysta 28 euroa, mutta kuiteskin.

Nyt rv 38 eikä merkkejäkään siitä että olisi joku päivä tulossa.

Onnittelut Akulle!

Poikax3
Saikulle jäin minäkin jo viikko ennen juhannusta selän takia. Olin viikon saikulla, viikon töissä ja sit jäin 2 viikoksi saikulle liitoskipujen takia. Jotka olikin ihan hirveitä... ei päässyt välillä kävelemään... Sit jäinkin jo kesälomalle, onneksi. Liitoskivut hellitti välillä ja tulivat taas takaisin. Nyt on vähän helpompaa, mutta muuten sitten ahdistaakin jo aika isoksi kasvanut vatsa.
Painoa on tullut 20kg joten kannettavaa riittää... Alan olla jo ihan valmis synnyttämään, kunhan tuo vatsa-asukkikin olis samaa mieltä. Kaveri on rt:ssä mutta ei laskeutunut vielä. En tiedä (kun ensimmäistä odottelen), että kuinka nopeasti tuo laskeutuminen sitten tapahtuu?.. Kiinnittymisestä olen lukenut täälläkin paljon, että ei välttämättä merkkaa mitään synnytysajankohdan suhteen, mutta laskeutumista kai pitäis tapahtua että tulis tuolta oikeesta suunnasta :p
Vaikka välillä tuntuukin, että se haluu tulla navasta läpi...

Toivottavasti pääset sinäkin piakkoin hommiin, ja että kaikki menee hyvin!

t. Piija 38+4

Iltaa ja onnea taas vauvan saaneille... =) =)

Itsellä tänään taas ollu vähän lupaavampi päivä ja innolla yötä odottelen, kun siinä tuntuu olevan taikaa...monesti synnytys käynnistyy yöllä...mm. esikoinen! Noh, kävin tossa 45min taas lenkillä ja supisteli koko lenkin ajan...välillä vähän kivunkin kanssa ja välillä ilman. Koko päivän on välillä supistellu menkkamaisesti ja sit ihan vaan mahan kovettumista...
Piija: Mulla ei esikoinen laskeutunut kun vasta synnytyksen käynnistymisessä ja aika tarkkaan ottaen tosi lähellä ponnistusvaihetta...eli sekään ei välttämättä kerro mitään...!!! Ja esikoiselta ei muutenkaan ollu mitään ennakoitavaa, ei supistuksia eikä yhtään mitään...sit vaan rupes lapsivettä tulee ja supistukset heti 5min välein...
Noh, eiliset sänkypuuhathan nää munkin oireet sai pintaan...tänäänhän tuli sellasta veriviirua kaiken muun mukana mut en sit tiedä onko se limatulppa siinä mukana ollu vaiko ei...!!!
Haluaisin niin kovasti jo nähdä kumpi tulee ja minkänäköinen tapaus =) , mieskin on jopa ruvennu kyselemään et onko mitään tuntemuksia...odottaa kai jo pääsyä tästä mahasta ja kaiken maaailman miun valituksista!
Parhaillaan kamu pitää meteliä masussa...ei sillä taida olla mikään kiire mihinkään tai sit se yrittää jo tosiaan itekin potkia vähän vauhtia...sopis mulle...!

laskettu aika ylihuomenna...pitää pitää lippu korkealla et pääsis tositoimiin...täällä kun käynnistellään niin huonosti (kuulema vireillä jotain luomuajattelua...) En aina ihan ymmärrä näitä tämmösiä mut ehkä miun ei tartekkaan...

Suppareita miljoonittain syyskuulaisille............ =)

Tulehan sit heti ku jaksat/kerkeet kirjotteleen synnytyskertomusta.
Inka85 Toivottavasti saatas vauvat pihalle v.lopun aikana :) Tuntuu vaan ettei jokailtaiset kävelyt,eikä ässätkään auta! :x Ajattelin laittaa miehen tänää hieroon niitä akupisteitä jospa olisi hyötyä.. :p

Yhteistyössä