Onnea vauvaa hakeville ja sen jo saaneille :heart:
Ja Hyvää synttäriä Pippurimamma :flower:
Varjo:
Mä ostin aikanaan luontaistuotekaupasta "kissakarkoite" nimisiä tippoja. Niissä on joku sitruunan esanssi, joka käy kissan nenään ikävästi. Meillä se tehosi ainakin yhdessä vaiheessa kun poikakissamme alkoi merkkailemaan lirauttelemalla nurkkiin ennenkuin sitten leikattiin kolli.
Olen käyttänyt myös ihan sitruunan mehua joskus esim. kukkapurkin reunoihin jos ovat kissat alkaneet repiä viherkasveja vähän liikaa.
Olen kuitenkin kääntänyt sitruunan hajut ja tipat myönteiseksi kissoille pikemminkin niin, että käytän kissanminttua sellaisiin paikkoihin, joihin kissoilla on lupa mennä. Meillä ovat nyt viehtyneet nukkumapaikkoihinsa vielä enemmän kun aina välillä ripottelen kissojen nukkumapaikkoihin kissanminttua. Näin ne eivät edes kiinnostu juuri muista paikoista vaan hakeutuvat aina mukavan hajuiseen petiinsä nukkumaan.
Toki meidän kissat nukkuvat välillä ties missä (saunan lauteilla, sohvalla yms.), mutta tuolla kissanmintulla ne tuntuvat muistavan ja hakeutuvan useammin samaan paikkaan nukkumaan.
Viime aikoina olen myös käyttänyt "torumiseen" suihkepulloa eli jos yllätän kissan rysän päältä esim. pinnasängyn reunan päältä kävelemästä niin äkkiä vaan ruiskaisu suihkupullolla niin eipä ole sen jälkeen kissa sinne mennyt
Tätä tapahtui alussa pinnasängyn tullessa, mutta nyt ovat jo jättäneet sen rauhaan eikä niitä enään kiinnosta koko sänky
Tsemppiä siis kaikille kissa ja koira ongelmaisille. Jokainen toivottavasti löytää sopivat torumis ja kielto keinot.
Meillä näyttäisi nyt tilanne hyvältä,mutta sitähän ei koskaan tiedä kun vauva tulee, että miten kissat reagoivat. Olemme kuitenkin päättäneet, että vauva tulee kaiken edelle ja kissoista on pahimmassa tapauksessa luovuttava ( mummi suostunut "sijoittamaan" ne kotiinsa) mikäli tilanteet menee niin pahaksi.
Elwi ja papuli rv tasan 37